Hur kan jag få notifikation när barn kommer hem från skola?

Permalänk
Medlem

Hur kan jag få notifikation när barn kommer hem från skola?

Hej!

Jag letar efter ett sätt där jag kan få reda på när mitt barn kommer hem från skolan, är det någon som vet hur jag ska gå tillväga?

Idag har jag följande hemma;
*Philips Hue Bridge (med lampor osv)
*Apple TV 4K, både barnet och jag har iPhone (men något sätt för både android och iOs hade varit bra, då frun har android)

Det spelar ingen roll om jag måste köpa någon sorts bridge/router/whatever för att få detta att funka.

Tack för att du läste!

Permalänk
Medlem

Här hemma sitter ett Glue-lock i dörren som skickar notis när det låses och låses upp via en hub.
Detta kräver ju dock att mobilen används som nyckel.

Visa signatur

Skräddaren säger nej.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Borked:

Hej!

Jag letar efter ett sätt där jag kan få reda på när mitt barn kommer hem från skolan, är det någon som vet hur jag ska gå tillväga?

Idag har jag följande hemma;
*Philips Hue Bridge (med lampor osv)
*Apple TV 4K, både barnet och jag har iPhone (men något sätt för både android och iOs hade varit bra, då frun har android)

Det spelar ingen roll om jag måste köpa någon sorts bridge/router/whatever för att få detta att funka.

Tack för att du läste!

"Hitta min Iphone" kanske kan funka? Då kan du kolla var ungen är.

Permalänk
Medlem

Hitta min iPhone som någon skrev, eller så loggar du in på routern och kollar om de är anslutna/när de senast var anslutna.

Om du inte vill skaffa en router som tillåter styrning utifrån så kan du ha igång en dator hemma med Chrome Remote Desktop. Då är det bara att fjärrstyra den med mobilen och uppdatera routersidan (192.168.1.1 eller vad du nu har). Tar 10 sekunder.

Du kan även skaffa en rörelsesensor och skicka en notis via IFTTT. Men då behöver du skaffa en smarthub eller liknande.

Permalänk
Medlem

I varje fall min unifi-router kan jag se i loggen när vilka enheter anslöts.
Så på ås sätt kan man se om t.ex barnets telefon kommer i närheten av huset?

Visa signatur

Jag tar jobbet med mig hem, i form av Tinitus.

Permalänk
Administrativ avgift
Skrivet av Borked:

Hej!

Jag letar efter ett sätt där jag kan få reda på när mitt barn kommer hem från skolan, är det någon som vet hur jag ska gå tillväga?

Idag har jag följande hemma;
*Philips Hue Bridge (med lampor osv)
*Apple TV 4K, både barnet och jag har iPhone (men något sätt för både android och iOs hade varit bra, då frun har android)

Det spelar ingen roll om jag måste köpa någon sorts bridge/router/whatever för att få detta att funka.

Tack för att du läste!

Du får nämna lite mer hur noggrant du vill spåra detta, få en notifkation när dörren öppnas är ju alltid ett första steg

Visa signatur

Jonsbo i100| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | SF600 | Samsung G9 49 OLED | Quest Pro | Noctua fans | Custom loop

Permalänk
Medlem

https://www.home-assistant.io/getting-started/presence-detect...
Tekniken är ju ganska lätt att förstå då du får reda om routern lägger till telefonen på lokalt wifi,
men varianten med en app på barnens telefon som skickar notiser med geo-mapping borde det väl finnas många fristående varianter på.

Permalänk
Medlem

J*vlar vad många svar så snabbt, men jag har redan hittat det mest optimala för vår familj.

Telia Smarta Hemmet är exakt vad jag är ute efter!

Tack för svaren.

Permalänk

Du kan skaffa en videodörrklocka (ex is Ring Video doorbell), de flesta olika tillverkares modeller har stöd för rörelsedetektion så man får reda på när någon är vid dörren.

Som en bonus kan barnen nå alltid en vuxen genom att plinga på dörren ifall de tappat nycklar/telefon.

Permalänk
Medlem

Homeassistant kan läsa vilka enheter som kopplas till och från nätverket, och har en app dit du kan skicka notiser. Kan vara lite trassligt, men då kan du få notis när ditt barns enhet kopplar på wifit, vilket bör innebära att denne har kommit hem.

Det finns även möjlighet att skapa zoner utifrån en radie på homeassistants karta, och du kan ställa in notiser på när en enhet befinner sig där (GPS) om de har appen installerad även dem.

Kan vara lite trassligt att få allt att fungera, men du kan göra i stort sett vilken lösning som helst där i.

Visa signatur

🎥 - Asus NVIDIA GeForce RTX 2060 Super
⚙️ - Intel(R) Core(TM) i7-9700K CPU @ 3.60 GHz (8 CPUs)
💾 - Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3200MHz CL16
💽 - Samsung SSD 970 EVO 500GB + Corsair MP400 1TB

Permalänk
Medlem

Kan man inte göra det med shortcuts i iOS? skicka ett SMS när mobilen är på rätt ställe, kan ju ställa in så det bara gäller på vardagar 12:00-17:00 tex om man inte vill ha massor med SMS.

Permalänk
Medlem

Smarta hem i all ära, men kan inte ungen bara skicka ett meddelande?

Annars tror jag något "If This Then That"-program på deras telefon kan automatiskt skicka ett meddelande när den ansluts till ditt hemma-wifi.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk

Eller så gör man som goda 90talet.

Låter ungen va var den vill men är denne inte hemma vid middag blir man utan.

Och givetvis ska veckopeng förvaras på sparkonto till dennes 18årsdag.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Borked:

Hej!

Jag letar efter ett sätt där jag kan få reda på när mitt barn kommer hem från skolan, är det någon som vet hur jag ska gå tillväga?

Idag har jag följande hemma;
*Philips Hue Bridge (med lampor osv)
*Apple TV 4K, både barnet och jag har iPhone (men något sätt för både android och iOs hade varit bra, då frun har android)

Det spelar ingen roll om jag måste köpa någon sorts bridge/router/whatever för att få detta att funka.

Tack för att du läste!

har dom telefoner rekommenderar jag Life360, med den appen blir du notifierad när dom kommer hem, kommer till skolan, kompisar osv du kan även se var dom varit och hur länge dom varit där.
polaren kör den appen ihop med en armbandstelefon på sina ungar.

en annan lösning är en en smart ringklocka, dvs du får en bild och notis när dom när någon tex öppnar dörren.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.