Permalänk
Medlem

Vad är detta i min påse oxpytt?

Är ensam hemma i veckan och tänkte ikväll lyxa till det med min påse oxpytt jag införskaffat på Ica.
Värmde stekpannan och öppnade påsen och hittade stora block med... ja, vad det nu är för något, i påsen.
Säkert 50st klumpar i påsen tillsammans med pytten.
Men rensade iallafall ut en del och åt den riktiga oxpytten, smakade absolut ingenting om ni undrar.
Kvällen är förstörd.
Funderar på om det är potatisbitar men varken ser ut eller känns som potatis.
Någon som vet vad tusan det är för något?

Visa signatur

Mvh Pappa
-
R5 3600X, MSI RTX 3070, 16GB DDR4 3200Mhz

Permalänk

Är inte det där såsen? Alltså "stuvningen", typ.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr Higgs:

Är ensam hemma i veckan och tänkte ikväll lyxa till det med min påse oxpytt jag införskaffat på Ica.
Värmde stekpannan och öppnade påsen och hittade stora block med... ja, vad det nu är för något, i påsen.
Säkert 50st klumpar i påsen tillsammans med pytten.
Men rensade iallafall ut en del och åt den riktiga oxpytten, smakade absolut ingenting om ni undrar.
Kvällen är förstörd.
Funderar på om det är potatisbitar men varken ser ut eller känns som potatis.
Någon som vet vad tusan det är för något?
https://i.postimg.cc/dhYkt47L/image.jpg

Det är såsen, antar det är gräddstuvad pytt? Var många år sedan jag åt senast men då såg det ut precis så där!

Visa signatur

I7 12700K | Noctua Chromax NH-D15 | 48GB Corsair 3200MHZ | MSI PRO Z690-A | XFX MERC 310 Radeon 7900 XTX |1 TB WD Black NVME | 34" Samsung C34H890 100HZ Freesync | Fractal Design R6 | Corsair RMX 850W 80+ Gold | Win11 Pro | 500/100 Fiber

Permalänk
Medlem

Det där är gräddstuvad pyttipanna. Klumparna är en typ av nedfryst sås, jag tycker den är snäppet godare än vanlig pyttipanna. 😊

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jornathan:

Är inte det där såsen?

Herregud, du har ju rätt.
Sprang och kollade på baksidan av påsen och riktigt nog så står det att det är gräddsås med.
Köpte fel påse, perkele.
Vem äter oxpytt med sås? Sjuka människor det finns.

Visa signatur

Mvh Pappa
-
R5 3600X, MSI RTX 3070, 16GB DDR4 3200Mhz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr Higgs:

Är ensam hemma i veckan och tänkte ikväll lyxa till det med min påse oxpytt jag införskaffat på Ica.
Värmde stekpannan och öppnade påsen och hittade stora block med... ja, vad det nu är för något, i påsen.
Säkert 50st klumpar i påsen tillsammans med pytten.
Men rensade iallafall ut en del och åt den riktiga oxpytten, smakade absolut ingenting om ni undrar.
Kvällen är förstörd.
Funderar på om det är potatisbitar men varken ser ut eller känns som potatis.
Någon som vet vad tusan det är för något?
https://i.postimg.cc/dhYkt47L/image.jpg

Skrivet av Jornathan:

Är inte det där såsen? Alltså "stuvningen", typ.

Ja, det ser ut som att du köpt någon "stuvad" variant?

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Ja, det ser ut som att du köpt någon "stuvad" variant?

Jo precis, verkar som jag gjort det. Måste bli bättre på att läsa förpackningen ordentligt innan jag kastar ner saker i korgen.
Detta är precis som med Geisha-kakan som har kaffesmak, står i liten text uppe i hörnet att det är med kaffesmak, annars ser förpackningen likadan ut som den vanliga versionen.
Blir snart tokig.

Visa signatur

Mvh Pappa
-
R5 3600X, MSI RTX 3070, 16GB DDR4 3200Mhz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr Higgs:

Herregud, du har ju rätt.
Sprang och kollade på baksidan av påsen och riktigt nog så står det att det är gräddsås med.
Köpte fel påse, perkele.
Vem äter oxpytt med sås? Sjuka människor det finns.

Gräddstuvad pytt är ju skitgott! Det är också en hjärtinfarkt på tallrik, men gott icke desto mindre!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr Higgs:

Herregud, du har ju rätt.
Sprang och kollade på baksidan av påsen och riktigt nog så står det att det är gräddsås med.
Köpte fel påse, perkele.
Vem äter oxpytt med sås? Sjuka människor det finns.

Jag skulle ställa frågan ist, vem äter fryst oxpytt från sån där påse

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Jag skulle ställa frågan ist, vem äter fryst oxpytt från sån där påse

De flesta brukar tillaga den innan förtäring.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr Higgs:

Jo precis, verkar som jag gjort det. Måste bli bättre på att läsa förpackningen ordentligt innan jag kastar ner saker i korgen.
Detta är precis som med Geisha-kakan som har kaffesmak, står i liten text uppe i hörnet att det är med kaffesmak, annars ser förpackningen likadan ut som den vanliga versionen.
Blir snart tokig.

Håller med🤣🤣🤣
Det ska tydligen ätas sås till allt nuförtiden.

Skrivet av Molotov:

Jag skulle ställa frågan ist, vem äter fryst oxpytt från sån där påse

Tjae, nån som exempelvis spelar 20h om dygnet har inte mycket tid över för hemmagjord pytt om man ska hinna få någon sömn också...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr Higgs:

Herregud, du har ju rätt.
Sprang och kollade på baksidan av påsen och riktigt nog så står det att det är gräddsås med.
Köpte fel påse, perkele.
Vem äter oxpytt med sås? Sjuka människor det finns.

Vem gör en tråd om såsen i en påse med färdigfryst mat? Sjuka människor det finns.

Visa signatur

Citera mig tack, så jag vet att du svarat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

De flesta brukar tillaga den innan förtäring.

Jo men fryst pytt är en sån där produkt jag ser i frysdisken i affären men tänker alltid, köper nån verkligen sånt? 😂

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Jo men fryst pytt är en sån där produkt jag ser i frysdisken i affären men tänker alltid, köper nån verkligen sånt? 😂

Krögarpytt, inlagda rödbetor, stekt ägg och rostat bröd. Hur gott som helst och snabbt tillagat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Jo men fryst pytt är en sån där produkt jag ser i frysdisken i affären men tänker alltid, köper nån verkligen sånt? 😂

Har du testat?

Jättegott med rödbetor och stekta ägg. Skulle aldrig spendera en timme/flera timmar i köket bara för att äta i en kvart. Äter dock sällan pytt och än mer sällan stuvad med sås.

Tillagad mat som man inte behöver spendera tid med är bäst.

Perfekt tillagad kycklingfilé från en OBH Nordica Optigrill (ugn går också, men blir långt ifrån lika bra och tar många gånger längre tid) med ris och grönsaker från riskokare är galet gott och kräver ju max 2min i köket (resten av tiden spenderas på att göra sånt som är kul), är "nyttigt" och går snabbt.

Har aldrig ätit så gott kött (vitt/rött) och toast som med den, oavsett resturang. Att man kan maskindiska är ju även smidigt, för att stå och diska är slöseri med tid.

Ursäkta off-topic!

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem

Vem äter pytt med äckliga rödbetor? Sjuka människor det finns.

Permalänk
Viking

Ett tips till alla är att testa med beasås! Riktigt gott och enkelt! 👍

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem

Hemgjord pyttipanna är ju den perfekta restmaten...tar typ en kvart att fixa till. Käkar du kött/kyckling/korv och potatis till middag och får lite över, bara att hacka ner tillsammans med lite lök och stek upp. Även andra rester kan med fördel blandas i, exempelvis rotfrukter och/eller ost. Kryddor? Lite av varje funkar.

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av tintinj:

Vem äter pytt med äckliga rödbetor? Sjuka människor det finns.

Håller med till fullo, därför äter jag det med goda rödbetor...

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Viking
Skrivet av PeCe:

Håller med till fullo, därför äter jag det med goda rödbetor...

Finns det? 🤔

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donnerstal:

Finns det? 🤔

Felix Gammeldags, eller vad de nu heter. Det ska vara kryddnejlikor i inläggningen iallafall.

Brukar lägga in rödbetor själv. Tar nästan ingen tid alls att göra och är otroligt gott. 😁

Permalänk
Skrivet av Mr Higgs:

Vem äter oxpytt med sås? Sjuka människor det finns.

är du förvånad?

finns folk som har ketchup på pyttipanna... jävla barbarer

men kan säga att stuvad pytt är rätt ok ändå om man tröttnar på oxpytt då den egentligen inte är speciellt god ganska torftig plus att ja typ inte köpt den på säker 15 år efter att jag hitta en kotand i en påse felix krögarpytt.

kör bara hemgjord pytt på gammla matrester nu mer när de börjar bli mycket gammla matrester från middagar tidigare i veckan i kylen.

Skrivet av tintinj:

Vem äter pytt med äckliga rödbetor? Sjuka människor det finns.

inge fel på rödbetor men ska inte va nå konserverat halvfabrikat utan färska direkt från landet på trädgårn isf.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Avstängd

Jag hade inte ätit mycket fryst pytt innan jag flyttade ihop med min tjej, men hon körde oxpytt ganska ofta och för att vara fryst färdigmat så är den rätt bra (vilket egentligen inte säger så mycket för den mesta frysta färdigmaten är katastrof). Den gräddstuvade däremot är inget för mig. Nu var det minst sju-åtta år sedan jag åt fryst pytt men jag blev nästan lite sugen efter denna tråd. Självklart hade det varit godare att göra egen, och det händer att jag gör det, men vi har fått ganska bra koll på hur mycket mat som går åt och blivit bra på att laga rätt mängd så det är sällan vi har så mycket rester, alltså är det svårt att göra pytt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Har du testat?

Jättegott med rödbetor och stekta ägg. Skulle aldrig spendera en timme/flera timmar i köket bara för att äta i en kvart. Äter dock sällan pytt och än mer sällan stuvad med sås.

Tillagad mat som man inte behöver spendera tid med är bäst.

Perfekt tillagad kycklingfilé från en OBH Nordica Optigrill (ugn går också, men blir långt ifrån lika bra och tar många gånger längre tid) med ris och grönsaker från riskokare är galet gott och kräver ju max 2min i köket (resten av tiden spenderas på att göra sånt som är kul), är "nyttigt" och går snabbt.

Har aldrig ätit så gott kött (vitt/rött) och toast som med den, oavsett resturang. Att man kan maskindiska är ju även smidigt, för att stå och diska är slöseri med tid.

Ursäkta off-topic!

Jo nån gång har man testat, inte köpt själv men nån annan det var 🤮
Skulle inte kunna äta det idag.
Tur man har en fru som är en mäster i köket 😁👍♥️♥️

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr Higgs:

Herregud, du har ju rätt.
Sprang och kollade på baksidan av påsen och riktigt nog så står det att det är gräddsås med.
Köpte fel påse, perkele.
Vem äter oxpytt med sås? Sjuka människor det finns.

Ska man välja torr fryst pytt vs fryst pytt med sås så vinner såsen varje gång.

Köper man fryst oxpytt så ska man nog inte ifrågasätta vem som äter det.

Permalänk
Hedersmedlem

Första tanken när jag såg bilden - det där är ju smör eller annan sås.. klart det blir lite trist om du plockar bort den.

Visa signatur

yayaya I am Lorde yayaya

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Mr Higgs:

oxpytten, smakade absolut ingenting om ni undrar.
Kvällen är förstörd.

Så går det när man tar bort såsen
Jag har jobbat med några som inte heller läst vad det var för mat de tog till lunchen, en gick och klagade på kycklingen för "den smakade väldigt underligt och hade konstig konsistens och konstig sås" de i köket såg ut som frågetecken och pekade på skyltarna om att de serverade panerad fiskfile och inte "kycklingnuggets"
En annan tog sås från fel maträtt (troligen i tron att det var ketchup) och vräkte på ordentligt med Sambal oelek, han klarade första tuggan innan han började se väldigt besvärad ut och vi andra började förstå vad han gjort och började skratta.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mr Higgs:

Är ensam hemma i veckan och tänkte ikväll lyxa till det med min påse oxpytt jag införskaffat på Ica.

Jag vågar inte ens tänka på vad du tvingas äta en vanlig dag som inte anses vara lyx :/

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk

Gräddstuvad oxpytt är fan det vidrigaste jag fått i mig, köpte en påse precis om OP av misstag en massa år sedan, är fortfarande traumatiserad.

Permalänk
Medlem

HAHAHA! Jag älskar fan det här forumet =]