Linux presterar 15 procent bättre än Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Använder du Google? På något vis?

Ibland, men då gör jag det genom en browser. De får inte tillgång till mitt operativsystem.

Men att Google kanske är ännu värre är inget bra försvar för Microsoft. Det bästa vore om ingen av dem tilläts samla in personlig data.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Iskra:

Ibland, men då gör jag det genom en browser. De får inte tillgång till mitt operativsystem.

Men att Google kanske är ännu värre är inget bra försvar för Microsoft. Det bästa vore om ingen av dem tilläts samla in personlig data.

Använder du inte Android?

Säker på att du inte använder deras DNS eller andra tjänster som sökmotorn, YouTube eller Gmail där de samlar in information om dig?

Kör du Firefox eller någon Chrome/Chromium browser?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Använder du inte Android?

Säker på att du inte använder deras DNS eller andra tjänster som sökmotorn, YouTube eller Gmail där de samlar in information om dig?

Kör du Firefox eller någon Chrome/Chromium browser?

Whataboutism är inget bra argument

Visa signatur

AMD R7 5800X3D | Asus Strix X470-F | 32GB G-Skill @ 3,6GHz | RTX 3090Ti

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Rixxz:

Whataboutism är inget bra argument

Oneliners är allmänt meningslösa de med. Försök att acceptera att folk faktiskt får tycka att ett icke Linuxbaserat OS är bättre. Nu har jag inte kollat logon på sidan på morgonen men det stod inte TalibanClockers senast jag kollade iallafall.

Tyvärr är jag inte 100% Linuxare och har massor av tid att spendera på långa grandiosa inlägg där jag förhärligar Linux i alla ämnen. "Mm... första koppen kaffe är underbar." "Neeeeh, Linux är bättre!"
Hur mycket det mässans om hur förträfflig Linux är så får det fortfarande inte några vettiga CADsystem att fungera. Istället för att gnälla ihjäl sig i forum på att folk inte delar sin tro kan ju dessa Linuxfanatiker faktiskt göra något för att öka kompatibiliteten och användbarheten. Men det innebär ju förstås jobb.

Synd att en högljudd minoritet tagit över forumet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Oneliners är allmänt meningslösa de med. Försök att acceptera att folk faktiskt får tycka att ett icke Linuxbaserat OS är bättre. Nu har jag inte kollat logon på sidan på morgonen men det stod inte TalibanClockers senast jag kollade iallafall.

Tyvärr är jag inte 100% Linuxare och har massor av tid att spendera på långa grandiosa inlägg där jag förhärligar Linux i alla ämnen. "Mm... första koppen kaffe är underbar." "Neeeeh, Linux är bättre!"
Hur mycket det mässans om hur förträfflig Linux är så får det fortfarande inte några vettiga CADsystem att fungera. Istället för att gnälla ihjäl sig i forum på att folk inte delar sin tro kan ju dessa Linuxfanatiker faktiskt göra något för att öka kompatibiliteten och användbarheten. Men det innebär ju förstås jobb.

Dålig debatton. Du har ju tydligen tid att lägga massor av tid på att "förhärliga" Windows.

Du kallar andra för "högljudd minoritet" samtidigt som du kallar dem som inte delar ditt val av operativsystem för "fanatiker" och "talibaner". Sten i glashus?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Iskra:

Dålig debatton. Du har ju tydligen tid att lägga massor av tid på att "förhärliga" Windows.

Du kallar andra för "högljudd minoritet" samtidigt som du kallar dem som inte delar ditt val av operativsystem för "fanatiker" och "talibaner". Sten i glashus?

Jag ger vad jag får. Hört och sett Linus Torvalds? Linux grundare? Kan inte direkt påstå att nivån på din debatt var speciellt bra heller.

Inlägget du citerar nämns inte Windows i ens, bara för att jag kör Windows så betyder det inte att jag inte ser problem. Men dina konspirationer om spyware och reklam, som du sedan skriver att du ändå själv inte får, säger ju en del.

Har du sett hur linuxfanatikerna argumenterar i forumet? Idag och även längre tillbaks i tiden. Jag kör själv Linux i väldigt liten grad i dagsläget (spenderade tid senast i helgen men tänkt byta till en KDE vänlig distro). Började när Ubuntu släpptes första gången och har kört olika distrikt både primärt och sekundärt och ibland inte alls. Efter att ha sett fanatismen från insidan under åren och se hur verklighetsfrånkopplad den ofta är, se bara problemen som tas upp i tråden du ignorerar så funkar liknelsen.

Linuxrörelsen kommer inte gynnas av tvång och förnekelse av de utmaningar som finns. Att det går att köra Windowsspel med kompatibilitetslager är bra även om native vore bättre. Men sen alla andra problem som finns och det knappt talas om.

Ta det lugnt med stenarna.

Permalänk
Medlem

Var tog "Linux presterar 15 procent bättre än Windows 10" ämnet vägen? what happened?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Jag ger vad jag får. Hört och sett Linus Torvalds? Linux grundare? Kan inte direkt påstå att nivån på din debatt var speciellt bra heller.

Inlägget du citerar nämns inte Windows i ens, bara för att jag kör Windows så betyder det inte att jag inte ser problem. Men dina konspirationer om spyware och reklam, som du sedan skriver att du ändå själv inte får, säger ju en del.

Har du sett hur linuxfanatikerna argumenterar i forumet? Idag och även längre tillbaks i tiden. Jag kör själv Linux i väldigt liten grad i dagsläget (spenderade tid senast i helgen men tänkt byta till en KDE vänlig distro). Började när Ubuntu släpptes första gången och har kört olika distrikt både primärt och sekundärt och ibland inte alls. Efter att ha sett fanatismen från insidan under åren och se hur verklighetsfrånkopplad den ofta är, se bara problemen som tas upp i tråden du ignorerar så funkar liknelsen.

Linuxrörelsen kommer inte gynnas av tvång och förnekelse av de utmaningar som finns. Att det går att köra Windowsspel med kompatibilitetslager är bra även om native vore bättre. Men sen alla andra problem som finns och det knappt talas om.

Ta det lugnt med stenarna.

Du har kallat mig för konspirationsteoretiker, konspiratör, taliban och fanatiker. Peka gärna på ett inlägg där jag kallat dig för något, om du vill påstå att min debattnivå är dålig.

Jag upplever inte linuxfanatikerna som något stort problem på Sweclockers. Jag känner inte alls igen mig i att Linux skulle komma upp i varje diskussion. Det här är ju en nyhet som handlar om Linux, så det vore märkligt om inte diskussionen också gjorde det.

Och jag ser inte riktigt hur linuxrörelsen utövar något "tvång". Jag känner mig däremot tvingad att använda Windows på grund av att de har en så dominerande ställning att mjukvaruleverantörer inte bryr sig om att ge ut bra linuxversioner av sin mjukvara och hårdvarutillverkare inte prioriterar drivrutiner för Linux.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Iskra:

Du har kallat mig för konspirationsteoretiker, konspiratör, taliban och fanatiker. Peka gärna på ett inlägg där jag kallat dig för något, om du vill påstå att min debattnivå är dålig.

Jag upplever inte linuxfanatikerna som något stort problem på Sweclockers. Jag känner inte alls igen mig i att Linux skulle komma upp i varje diskussion. Det här är ju en nyhet som handlar om Linux, så det vore märkligt om inte diskussionen också gjorde det.

Och jag ser inte riktigt hur linuxrörelsen utövar något "tvång". Jag känner mig däremot tvingad att använda Windows på grund av att de har en så dominerande ställning att mjukvaruleverantörer inte bryr sig om att ge ut bra linuxversioner av sin mjukvara och hårdvarutillverkare inte prioriterar drivrutiner för Linux.

Jag vet inte riktigt om han kallar dig för dessa sakerna, bara att de brukar komma fram sådana i många diskussioner.

Jag vet inte om linuxfanatiker är ett så stort problem egentligen, däremot är det ju väldigt många som ska gå in och säga samma saker i alla trådar om Windows: Windows är spyware. Windows spionerar på sina användare. Med Windows är det du som är produkten. Nu har de gått för lång och jag ska byta över. Allt funkar smidigare om ni byter till Linux. Och så vidare i all oändlighet.

Sen finns det ju fall där man är "tvingad" att använda Linux. Jag är tvingad att göra det på jobbet exempelvis. Det kanske är snabbare eller mindre krävande men det är inget jag bryr mig om i jobbet egentligen, däremot att behöva lära om en massa saker som funkade lika bra tidigare på Windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av issue:

Fungerade jättebra att titta på VLC, tills det helt enkelt inte fungerade längre.. tog bort paketet och installerade det igen.. fungerade fortfarande inte..
Nyinstallation av linux, ljudet var antingen av eller max. En kollega hjälpte mig med att få till det att höja och sänka. Fungerade ett tag.. kollegan hjälpte mig igen.. fungerade ett tag..

Har försökt mig på linux till och från under ca 18 år, både på laptop, server och desktop, har ännu inte stött på något som "bara funkar" som så många här vill få det att låta som att det gör.

Men men, du säger att du har haft märkliga problem i Windows, jag har inga märkliga problem i Windows.
Jag har problem med VLC och ljud i Linux, något du inte har.

Jag kan bara prata om egna erfarenheter och för mig så innebär Linux bara massa merarbete och felsökning.

Okej. Ja när program till synes plötsligt slutar fungera kan man bli tokig. I min erfarenhet går dock program sällan sönder av sig själva. Det kan vara att det kommit en uppdatering som inte funkar hundra. Antingen introducerat en ny bugg eller att det är någon personlig- eller global-inställning som inte längre funkar eller saknas, men det är ovanligt. Det som kan påverka kan vara exempelvis uppdatering av linux kernel, något beroende eller programmet i sig. Men man ska ju såklart kunna uppdatera sin mjukvara.

Kanske var det det du hade problem med för ljudet. Att "fixen" var en manuell ändring i kernel men som skrevs över vid nästa uppdatering. Vet att jag såg det på en laptop där wifi-drivrutinerna strulade. Men det var många år sedan nu.

Jag kickade nyligen liv i min gamla Arch-installation som legat orörd på en ssd i 4 år. Jag var tvungen att kasta ut mina gamla inställningar för pulseaudio, steam och firefox för att de över huvud taget skulle fungera med de senaste versionerna av programmen. Men då har jag inte underhållit systemet alls under den tidan som hårddisken legat i en låda.

Ljud kan absolut strula i Linux. Det är inte för inte som det arbetas på pipewire som en ersättare till pulseaudio som i sin tur var en ersättare till tidigare ljudlösning. Mycket av det arbete som gjordes i och med pulseaudio återanvänds för pipewire så ingenting var direkt onödigt. Men tidigt i varje mjukvaras liv kommer det att finnas buggar. Går man över för tidigt kan det bli problem med just din hårdvara. Så pipewire har inte nått den breda massan ännu. Idag får nog pulseaudio anses som mycket bra. Det är nog endast i mycket få fall som det inte bara funkar direkt. Problemet du nämner om inte kunna ändra ljudvolym har jag aldrig sett. Det brukar snarare vara att det inte funkar alls eller är missljud i min erfarenhet. När jag testade Ubuntu som använder pulseaudio funkade det direkt efter installation. Det var bara när jag migrerade i min gamla installation som det har strulat. Förhoppningsvis fixar pipwire de problem som pulseaudio ändå har och lyfter ljudbitarna i Linux till nya och bättre nivåer. Kanske funkar det bättre för dig då, om det inte gör det nu.

Permalänk
Skrivet av epaaj:

Men tidigt i varje mjukvaras liv kommer det att finnas buggar. Går man över för tidigt kan det bli problem med just din hårdvara. Så pipewire har inte nått den breda massan ännu. Idag får nog pulseaudio anses som mycket bra. Det är nog endast i mycket få fall som det inte bara funkar direkt.

Just nu jävlas pipewire lite med mig. Om jag loggar ut och loggar in på en annan skärm(och ljudkort), dvs TV:n, så måste jag starta om både pipewire.service och pipewire-pulse.service. Kul.
Pulseaudio har fungerat helt felfritt i flera år.
Varför skall jag vara försökskanin för programvara som uppenbarligen inte är redo? Pipewirefolket har uppenbarligen inte testat det.
(GNOME-paketen på Arch drar in pipewire som beroende)
Problemet är superlätt att kringgå för mig men en noob startar förmodligen om datorn för att få tillbaka ljudet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FattarNiInte:

Just nu jävlas pipewire lite med mig. Om jag loggar ut och loggar in på en annan skärm(och ljudkort), dvs TV:n, så måste jag starta om både pipewire.service och pipewire-pulse.service. Kul.
Varför skall jag vara försökskanin för programvara som uppenbarligen inte är redo? Pipewirefolket har uppenbarligen inte testat det.
Problemet är superlätt att kringgå för mig men en noob startar förmodligen om datorn för att få tillbaka ljudet.

Har man två enheter om man räknar med TVn så kan jag intyga att efter omstart så switchar den tillbaka till Ljudkortet fast att man hade den på TV-läge när man logga ut, men så dramatiskt som du har det kan jag inte intyga
Så, ska bara vara en fråga om att switcha till det läge man vill ha

Permalänk
Medlem
Skrivet av FattarNiInte:

Det kan vara en nackdel med Arch tyvärr. Det ligger ofta i framkant när det gäller nyheter. Men vill man ha det senaste är det å andra sidan en styrka. Jag slipper bli tvingad till pipewire ett tag till då jag kör i3 som wm. Tänkte avvakta med pipewire till det har mognat mer. Minns strulet med pulseaudio allt för väl när man var tidig på det tåget. Å andra sidan har jag en rätt enkel och åldrad setup så det kanske skulle funka utmärkt för mig.

Det är väl bara Fedora som annars har börjat skeppa med pipewire, då Red Hat ligger bakom båda dessa.

Permalänk
Skrivet av Ludde72:

Har man två enheter om man räknar med TVn så kan jag intyga att efter omstart så switchar den tillbaka till Ljudkortet fast att man hade den på TV-läge när man logga ut, men så dramatiskt som du har det kan jag inte intyga
Så, ska bara vara en fråga om att switcha till det läge man vill ha

Nej alltså jag kör "multi-seat" alltså 2 tangentbord, 2 möss, 2 grafikkort och 2 loginfönster.
Om man loggar in på TV har man tillgång till HDMI utgången på det grafikkortet och inget annat ljud, ändå fungerar det inte som det skall fast med pulseaudio fungerade det perfekt tills för helt nyligen då GNOME började kräva pipewire.
Egentligen kräver GNOME knappast pipewire det är förmodligen paketansvarige som klantat till det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Oneliners är allmänt meningslösa de med.

Ja, jo, det får jag väl ta och hålla med om, fel av mig.

Skrivet av anon5930:

Försök att acceptera att folk faktiskt får tycka att ett icke Linuxbaserat OS är bättre.

Självklart, Linux är (än så länge) inte för alla, men det har skett rätt stora framsteg de senaste åren vilket åtminstone jag tycker är spännande. Personligen använder jag i huvudsak fortfarande Windows då det finns vissa programvaror jag saknar, exempelvis SolidWorks.

Jag använde dock exklusivt Solus (med KDE) på systemet i signaturen under semestern, och måste säga att jag är väldigt imponerad över hur långt Linux kommit vad gäller just spel med framför allt Proton men även Lutris.
I Protons fall sker allt automagiskt, medan Lutris har en liten guide man klickar igenom första gången och poff, inget mer manuellt krånglande med WINE. Visserligen körs det inte native, men i de flesta titlar ligger det fasen inte många procent efter prestandamässigt, i vissa (exempelvis CSGO och GTA V) flyter det rent av på bättre än i Windows.

Andra programvaror jag använder (även i Windows dvs.) som det finns native-versioner för såsom Davinci Resolve, GIMP och Blender fungerar enligt mig precis lika bra på Linux som dom gör på Windows, inklusive OptiX och hela faderullan för sistnämnda.

Skrivet av anon5930:

Istället för att gnälla ihjäl sig i forum på att folk inte delar sin tro kan ju dessa Linuxfanatiker faktiskt göra något för att öka kompatibiliteten och användbarheten. Men det innebär ju förstås jobb.

Vad gäller just kompatibilitetsdelen skulle jag säga att Linux är fast i ett slags moment 22, många företag skiter i att utveckla/porta sina drivrutiner och programvara (alt. nedprioriterar och släpper halvdana framstressade lösningar) till Linux för att användarbasen saknas, användarbasen saknas för att kompatibiliteten saknas / är skräp.

Vad gäller användarvänligheten skulle jag också säga att enorma framsteg gjorts de senaste kanske 5-10 åren, Mint, Manjaro, Elementary, Solus, Pop, etc.

Skrivet av anon5930:

Nu har jag inte kollat logon på sidan på morgonen men det stod inte TalibanClockers senast jag kollade iallafall.

???

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rixxz:

Visserligen körs det inte native, men i de flesta titlar ligger det fasen inte många procent efter prestandamässigt, i vissa (exempelvis CSGO ...

Varför kör du inte CS:GO native?

Visa signatur

WS: MSI B350M Mortar | AMD Ryzen 7 1700 | PH-TC14PE | 32GB DDR4 3000MHz | 1TB Kingston NV2 | Intel Arc A750 8GB | 2*BenQ G2420HDB
Router: Gigabyte GA-870-UD3 | AMD Phenom II x6 1055t @ 2600MHz, 1.25V | 12GB DDR3 | 2*250GB HDD @ RAID1 | 4TB HDD
Laptop: Thinkpad X220 4291-QF6

Permalänk
Medlem
Skrivet av FattarNiInte:

Nej alltså jag kör "multi-seat" alltså 2 tangentbord, 2 möss, 2 grafikkort och 2 loginfönster.
Om man loggar in på TV har man tillgång till HDMI utgången på det grafikkortet och inget annat ljud, ändå fungerar det inte som det skall fast med pulseaudio fungerade det perfekt tills för helt nyligen då GNOME började kräva pipewire.
Egentligen kräver GNOME knappast pipewire det är förmodligen paketansvarige som klantat till det.

Ahh, då kanske du kan söka upp hur man configar/scriptar och allt vad det heter eftersom det är ju Linux och bara för att en inställning inte finns serverat framme i programmet så brukar det inte ta slut där med alternativ, men jag vet inte just nu för jag kör inte med din setup
Jag behöver ligga på det senaste efter som jag kör inte Linux för att hålla en gammal laptop vid liv och tycker Arch-baserat gör livet enklare för mig (talar för migsjälv) och Arch wiki är ju inte fattig med info hehe
Och om man vågar sig på AUR så finns där en massa YodaPingvinsLösningar på allt möjligt "serverat
Jag hade inte gett upp om jag var du

Tycker KDE har lite bättre mixer inkl "play all audio via this device"
GNOME 40.x/GTK4 är ju med väldigt nytt och aktivt så alla extensions funkar inte kanske, än, men denna borde,
https://extensions.gnome.org/extension/906/sound-output-devic...

Permalänk
Medlem

Cura är sjukt mycket snabbare i Linux än 10/11

Permalänk
Medlem
Skrivet av epaaj:

Fungerar VLC sämre i Linux än Windows? Vad är det inte fungerar menar du?
Det går utmärkt att höja och sänka volymen på ljud i Linux. Jag förstår inte alls vad du klagar på.

JA, VLC är katastrof i linux. VLC fungerar mycket bättre i Windows än i Linux. Och det är många fler som tycker, exempelvis:
https://m.youtube.com/watch?v=J_W6CD1BYtE

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem
Skrivet av SanTeoX:

JA, VLC är katastrof i linux. VLC fungerar mycket bättre i Windows än i Linux. Och det är många fler som tycker, exempelvis:
https://m.youtube.com/watch?v=J_W6CD1BYtE

För 1.23 sekunder sedan så funka 1080p och 4K Blue-Ray, puh, blev orolig där
Men bra att folk kan gnälla specifikt så utveklarna kan fixa grejs.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ludde72:

För 1.23 sekunder sedan så funka 1080p och 4K Blue-Ray, puh, blev orolig där
Men bra att folk kan gnälla specifikt så utveklarna kan fixa grejs.

Använder inte VLC i Linux längre, så någon som faktiskt använder det kan "gnälla specifikt" om dom vill det.
Ja filmerna funkar när VLC väl startar. Men har man startat VLC en gång och stängt ner det är det ibland löjligt svårt att få liv i det igen.

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem
Skrivet av SanTeoX:

Använder inte VLC i Linux längre, så någon som faktiskt använder det kan "gnälla specifikt" om dom vill det.
Ja filmerna funkar när VLC väl startar. Men har man startat VLC en gång och stängt ner det är det ibland löjligt svårt att få liv i det igen.

Tackar! nej det ser bra ut just nu med VLC 3.0.16 (Vetinari) när jag överdrev med att konstant utöva det du sa
Och ska du lyssna på den Youtube-killen så kan man inte spela iheller, men han ändra sig för att han hade "glömt bort casual gamers och numera är det lite tunnt med Linux-snack

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cyberz:

Alla ni som vill kasta ut windows.
Vad har ni för problem som får ett att känna så starkt för en utkastning?

Windows update har resulterat i hittills 4 omformaterar senaste året på min bärbara samt samborna dator.
Att dra hem och installera uppdateringar när datorn är på batteri med maximala batterisparinställningar är pinsamt

"Privacy" (Integritet?)- inställningarna är ett skämt.

Påtvingad massa skit varje gång den uppdaterar (Candy Crush, Spotify (för UWT eller vad det heter) mfl.

Sökfunktionen är under all kritik, och har varit sedan W10 lanserades.

Resursanvändning kan ibland sticka upp utan att det finns någon klar anledning till varför.

Windows valde att sluta godkänna min köpa nyckel helt random, villet tvingar mig att antingen köpa en ny, eller hitta alternativ.

Det finns inget behov för mig att fortsätta bråka med den skiten längre, då jag kan spela minst lika bra på Linux, och jag kan dessutom välja själv vilka uppdateringar och när jag vill ha dem.

Dock finns det ett undantag som Microsoft har gjort väldigt bra
W10 plus Edge är förbannat strömsnålt när den inte installerar uppdateringar eller gör annat tjafs, och där finns det verkligen inget alternativ till på Linux

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av SuperSverker:

Windows update har resulterat i hittills 4 omformaterar senaste året på min bärbara samt samborna dator.

Vad hände? Det där är ju knappast något generellt fenomen. Jag vill minnas att jag var tvungen att nollställa windows update i windows xp någon gång för att den skulle hitta nya uppdateringar (eller lyckas installera dem), men annars tror jag inte att jag har upplevt några som helst problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Windows valde att sluta godkänna min köpa nyckel helt random, villet tvingar mig att antingen köpa en ny, eller hitta alternativ.

Vad körde du för Windows då? Vet att Windows 7 fick detta fenomenet, men då funkade det oftast genom att bara om aktivera Windows. Har själv aldrig fått felet, men ett par kompisar upplevde detta med just Windows 7.

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: ASUS TUF Gaming RX7800XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dracc:

Varför kör du inte CS:GO native?

Ah, jo, just CS:GO körde jag native

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rixxz:

Ah, jo, just CS:GO körde jag native

Och där har ni Antifusk påslaget och det fungerar bra väl, eftersom det är Native? (spelar inte CS själv)
När WINE/Proton & Co löst det så får Sweclockers Gärna göra det till en nyhet! hehe
För att t.ex när Quake Champions nu la till Antifusk, så kan man inte köra det på Linux, än, t.ex gick bra innan dem la till det ..*lessen panda*

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ludde72:

Och där har ni Antifusk påslaget och det fungerar bra väl, eftersom det är Native? (spelar inte CS själv)
När WINE/Proton & Co löst det så får Sweclockers Gärna göra det till en nyhet! hehe
För att t.ex när Quake Champions nu la till Antifusk, så kan man inte köra det på Linux, än, t.ex gick bra innan dem la till det ..*lessen panda*

Spelet Rust hade länge en native klient med EAC som fungerade finfint. Av oklara anledningar tog de bort Linux-stödet strax innan första skarpa releasen.

Visa signatur

WS: MSI B350M Mortar | AMD Ryzen 7 1700 | PH-TC14PE | 32GB DDR4 3000MHz | 1TB Kingston NV2 | Intel Arc A750 8GB | 2*BenQ G2420HDB
Router: Gigabyte GA-870-UD3 | AMD Phenom II x6 1055t @ 2600MHz, 1.25V | 12GB DDR3 | 2*250GB HDD @ RAID1 | 4TB HDD
Laptop: Thinkpad X220 4291-QF6

Permalänk
Medlem

Kör windows på speldatorn och m1-mac som laptop.

Är man inte beroende av speciell mjukvara känns iaf laptops som walk-over för tillfället. M1 är snabbast i nästan alla kategorier medan den är strömsnålast och bland de minsta i formfaktor. Allt detta utöver totalt överlägsen trackpad som bara i sig självt gör att mac blir ett attraktivt val.

På stationära sidan kanske det närmare, men om man inte är djupt intresserad av att fippla verkar det inte som folk kommer rusa från windows i någon närtid.

Det känns som att det måste komma något likt rosetta till linux där den bara kör all windowsmjukvara rakt av utan några problem för att det någonsin ska bli en riktig utmanare.

Permalänk
Medlem

Men du är så välkommen till Linux 30-års kalas som närmar sig
Det går åt rätt håll idag med