Tror att han/hon förstod precis vad du skrev. Att det just på Linux skulle vara svårare än på andra OS eftersom det kan finnas flera alternativ att välja mellan och att han svarar med en nypa ironi.
Jag har svårt med Windows enbart eftersom jag inte är van vid Windows. Det gör inte att Windows är sämre men det gör att jag stannar kvar vid Linux, som jag är van vid. Jag delar inte upplevelsen att det är svårare i Linux bara för att det finns valmöjligheter. Vill man så kan man låta bli att välja mellan en massa alternativ. T.ex. Linux Mint har vid första start inställningar man inte absolut måste peta på för att det ska fungera bra. Men, med det sagt, vill man att det ska se ut precis som man är van vid från Windows, ja, då har man ett rejält petjobb framför sig.
Det här gäller oavsett vilket OS du väljer. Vid första start får man ett standardutseende som de som producerar OS:et valt som grund för en enligt dem behaglig användarupplevelse från start. Oavsett vilket Linux jag har testat har det fungerat bra direkt efter installation men vissa har jag haft svårt för, t.ex. har jag vid test av Ubuntu valt att installera Ubuntu Mate, en variant jag trivs bättre med än grundversionen, mest för att jag en gång i tiden blev van vid det utseende som då var vanligast i flera av Linux-distributionerna.
När man lärt sig hantera OS:et kan man börja anpassa det efter sin egen smak. Att det då finns flera valmöjligheter verkar vara ett problem för de flesta Windowsanvändare men anses allmänt i Linuxvärlden vara en styrka; man kan men måste inte ändra inställningar.
Själv har jag efter alla år ett par script jag kör vid nyinstallation och efter ett par minuter är allt som jag är van vid att ha det. Ibland testar jag andra inställningar och anpassar då mina script om jag är nöjd. Ibland testar jag att använda något helt nytt och jag har nog testat ett tjugotal olika distributioner och ännu flera skrivbordsmiljöer men det slutar oftast med att jag använder Mate som skrivbordsmiljö oavsett vilken distribution jag just nu använder. Destributionsvalet har nästan alltid varit avhängigt av vad uppdragsgivare använt eller ibland krävt och det har alltid fungerat bra. Just nu använder jag sedan en tid Manjaro med Mate men rekommenderar Linux Mint för nybörjare, alternativt Ubuntu med Mate. Ingen av det tjugotal pensionärer jag installerat Linux hos har tyckt att det varit svårt eller konstigt.