Linux presterar 15 procent bättre än Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Alla gör det dock ’bättre’ enligt deras eget tycke och smak, typ som PimpMyRide vad för bilar. Jag säger inte att det är dödsdömt på något sätt, men mer och ’bättre’ är inte alltid bättre för alla, till slut blir komplexiteten och alla val nya problem (och dessa har inte så många eller alldeles för många lösningar)

Ja, planekonomi, alla har samma behov och ska ha samma-lika allt, passar ju verkligheten mycket bättre!
Egentligen en skam att Microsoft tillåter att vi byter bakgrundsbild.

Visa signatur

WS: MSI B350M Mortar | AMD Ryzen 7 1700 | PH-TC14PE | 32GB DDR4 3000MHz | 1TB Kingston NV2 | Intel Arc A750 8GB | 2*BenQ G2420HDB
Router: Gigabyte GA-870-UD3 | AMD Phenom II x6 1055t @ 2600MHz, 1.25V | 12GB DDR3 | 2*250GB HDD @ RAID1 | 4TB HDD
Laptop: Thinkpad X220 4291-QF6

Permalänk
Medlem

Hmm, Windows 11 är visserligen i beta men verkar ligga sist i de flesta av testerna.

Visa signatur

< :: Intel i9 9900ks@5.0Ghz/Ring@4.7Ghz | 32Gb DDR4@3600 | AMD Radeon RX 9070 XT :: >

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarato:

Är det inte samma sak som Microsoft gör med sina Windows-uppdateringar? Bara för att saker kostar innebär det inte automatiskt att det görs varken bättre eller efter dina önskemål.

Så är det absolut, och jag har inte sagt att priset i sig är den bra sidan. Kolla bara Metro UI som de försökte och misslyckades med att trycka i halsen på utvecklare och användare. Det mesta MS gör är dock relativt sammanhängande och bakåtkompatibelt hittils är min erfarenhet. Det är många av sakerna på andra plattformar också, men jag ville bara flagga för att all ’förbättring’ inte alltid är bättre. Ofta ger det mest mer komplexitet och kompatibilitetsproblem över tid

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dracc:

Ja, planekonomi, alla har samma behov och ska ha samma-lika allt, passar ju verkligheten mycket bättre!
Egentligen en skam att Microsoft tillåter att vi byter bakgrundsbild.

Vet inte riktigt hur du läser min text, men det var inte alls det jag sa. Förändring förbättring och utveckling behöver inte alltid leda till en bättre upplevelse var det jag sa. Framförallt inte på linux där varje liten systempryl har flera alternativ/forks för att ändra vissa detaljer som gör att kompatibiliteten med andra delar ofta blir lidande. Dessutom att ställas inför alla dessa val av delar och komponenter och hur varje sådan del ska konfigureras och skötas om gör att plattformen som helhet blir oöverskådlig för de som inte är extremt insatta. Det är min erfarenhet

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Allt går att googla fram. Rekommenderar varmt Pop OS om du ska spela (sömlöst med drivrutiner).
Jag gick över för några år sedan, inte ångrat det alls, enda problemet jag har kvar är egentligen Office-paketet, men det är mest för att jag inte vill lära mig Libre Office

Prova WPS Office

Permalänk
Medlem
Skrivet av issue:

Linux presterar 15 procent bättre än Windows 10 och är en jävla massa procent mindre användarvänligt. Jahaaa, du har ett 4g modem i din laptop?! Moahahahaha, glhf med det skrockar linux..

Ne, det är en herrejösses massa år kvar tills det blir "year of the linux". Jag försöker med jämna mellanrum, inte för att jag ogillar alternativen utan för att jag tycker om att lära mig. Sist höll jag ut ett halvår tills jag gick tillbaka till windows där allt bara helt magiskt fungerade direkt.
Känslan att kunna se på media i vlc.. eller att faktiskt kunna höja och sänka volymen istället för att ha min eller max.. eller för den delen ett fungerande 4g kort var ganska nice när jag väl gick tillbaka

Fungerar VLC sämre i Linux än Windows? Vad är det inte fungerar menar du?
Det går utmärkt att höja och sänka volymen på ljud i Linux. Jag förstår inte alls vad du klagar på.

4g däremot kan jag tänka mig att det kan strula. Men jag använder inte sådant själv så det är ingen dealbreaker för min del.

Skrivet av Cyberz:

Alla ni som vill kasta ut windows.
Vad har ni för problem som får ett att känna så starkt för en utkastning?

För mig började det med nyfikenhet på vad för alternativ det fanns. Började utforska Linux i tonåren och fastnade för det. Började trivas mycket bättre än i Windows och gör fortfarande än idag. Har haft en längre period av att mestadels köra Windows på desktop när jag ändå mest har spelat och då spelar OS inte så stor roll. Men nu när Steam lagt oerhört mycket resurser på att få Windows-spel att fungera på Linux ser jag mindre och mindre anledning till att använda Windows.

Jag har haft riktigt märkliga problem i Windows genom åren som inte varit speciellt enkla att hitta lösningar till. För Linux hittar jag normalt lösningar mycket snabbare och mer tillförlitligt.

Nästa dator lutar åt att bli ren Linux helt utan dual boot. Eventuellt testa köra Windows virtuellt med passthrough för grafikkortet om det skulle vara något spel som mot all förmodan inte skulle fungera bra i Linux.

Permalänk
Medlem

Linus Torvalds on why desktop Linux sucks

https://youtu.be/Pzl1B7nB9Kc

Permalänk
Medlem
Skrivet av epaaj:

Fungerar VLC sämre i Linux än Windows? Vad är det inte fungerar menar du?
Det går utmärkt att höja och sänka volymen på ljud i Linux. Jag förstår inte alls vad du klagar på.

4g däremot kan jag tänka mig att det kan strula. Men jag använder inte sådant själv så det är ingen dealbreaker för min del.

Fungerade jättebra att titta på VLC, tills det helt enkelt inte fungerade längre.. tog bort paketet och installerade det igen.. fungerade fortfarande inte..
Nyinstallation av linux, ljudet var antingen av eller max. En kollega hjälpte mig med att få till det att höja och sänka. Fungerade ett tag.. kollegan hjälpte mig igen.. fungerade ett tag..

Har försökt mig på linux till och från under ca 18 år, både på laptop, server och desktop, har ännu inte stött på något som "bara funkar" som så många här vill få det att låta som att det gör.

Men men, du säger att du har haft märkliga problem i Windows, jag har inga märkliga problem i Windows.
Jag har problem med VLC och ljud i Linux, något du inte har.

Jag kan bara prata om egna erfarenheter och för mig så innebär Linux bara massa merarbete och felsökning.

Visa signatur

SHEPERD S HEPAURD SHEPARUD!!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cyberz:

Alla ni som vill kasta ut windows.
Vad har ni för problem som får ett att känna så starkt för en utkastning?

Att jag inte äger min egna dator är ju en ganska stor grejj

Visa signatur

AMD R7 5800X3D | Asus Strix X470-F | 32GB G-Skill @ 3,6GHz | RTX 3090Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Vet inte riktigt hur du läser min text, men det var inte alls det jag sa. Förändring förbättring och utveckling behöver inte alltid leda till en bättre upplevelse var det jag sa. Framförallt inte på linux där varje liten systempryl har flera alternativ/forks för att ändra vissa detaljer som gör att kompatibiliteten med andra delar ofta blir lidande. Dessutom att ställas inför alla dessa val av delar och komponenter och hur varje sådan del ska konfigureras och skötas om gör att plattformen som helhet blir oöverskådlig för de som inte är extremt insatta. Det är min erfarenhet

Tror att han/hon förstod precis vad du skrev. Att det just på Linux skulle vara svårare än på andra OS eftersom det kan finnas flera alternativ att välja mellan och att han svarar med en nypa ironi.

Jag har svårt med Windows enbart eftersom jag inte är van vid Windows. Det gör inte att Windows är sämre men det gör att jag stannar kvar vid Linux, som jag är van vid. Jag delar inte upplevelsen att det är svårare i Linux bara för att det finns valmöjligheter. Vill man så kan man låta bli att välja mellan en massa alternativ. T.ex. Linux Mint har vid första start inställningar man inte absolut måste peta på för att det ska fungera bra. Men, med det sagt, vill man att det ska se ut precis som man är van vid från Windows, ja, då har man ett rejält petjobb framför sig.

Det här gäller oavsett vilket OS du väljer. Vid första start får man ett standardutseende som de som producerar OS:et valt som grund för en enligt dem behaglig användarupplevelse från start. Oavsett vilket Linux jag har testat har det fungerat bra direkt efter installation men vissa har jag haft svårt för, t.ex. har jag vid test av Ubuntu valt att installera Ubuntu Mate, en variant jag trivs bättre med än grundversionen, mest för att jag en gång i tiden blev van vid det utseende som då var vanligast i flera av Linux-distributionerna.

När man lärt sig hantera OS:et kan man börja anpassa det efter sin egen smak. Att det då finns flera valmöjligheter verkar vara ett problem för de flesta Windowsanvändare men anses allmänt i Linuxvärlden vara en styrka; man kan men måste inte ändra inställningar.

Själv har jag efter alla år ett par script jag kör vid nyinstallation och efter ett par minuter är allt som jag är van vid att ha det. Ibland testar jag andra inställningar och anpassar då mina script om jag är nöjd. Ibland testar jag att använda något helt nytt och jag har nog testat ett tjugotal olika distributioner och ännu flera skrivbordsmiljöer men det slutar oftast med att jag använder Mate som skrivbordsmiljö oavsett vilken distribution jag just nu använder. Destributionsvalet har nästan alltid varit avhängigt av vad uppdragsgivare använt eller ibland krävt och det har alltid fungerat bra. Just nu använder jag sedan en tid Manjaro med Mate men rekommenderar Linux Mint för nybörjare, alternativt Ubuntu med Mate. Ingen av det tjugotal pensionärer jag installerat Linux hos har tyckt att det varit svårt eller konstigt.

Permalänk
Medlem

Om linux bara kunde vara lite enklare mer peka och klicka som i windows eller osx och lite mindre terminalskrivande så hade jag kört linux mycket mer

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Stan Carley:

Om linux bara kunde vara lite enklare mer peka och klicka som i windows eller osx och lite mindre terminalskrivande så hade jag kört linux mycket mer

Så mycket terminal blir det väl ändå inte om man begränsar sig till att bara göra sådant som man brukar göra i windows?

Permalänk
Medlem
Skrivet av serafim:

Tror att han/hon förstod precis vad du skrev. Att det just på Linux skulle vara svårare än på andra OS eftersom det kan finnas flera alternativ att välja mellan och att han svarar med en nypa ironi.

Jag har svårt med Windows enbart eftersom jag inte är van vid Windows. Det gör inte att Windows är sämre men det gör att jag stannar kvar vid Linux, som jag är van vid. Jag delar inte upplevelsen att det är svårare i Linux bara för att det finns valmöjligheter. Vill man så kan man låta bli att välja mellan en massa alternativ. T.ex. Linux Mint har vid första start inställningar man inte absolut måste peta på för att det ska fungera bra. Men, med det sagt, vill man att det ska se ut precis som man är van vid från Windows, ja, då har man ett rejält petjobb framför sig.

Det här gäller oavsett vilket OS du väljer. Vid första start får man ett standardutseende som de som producerar OS:et valt som grund för en enligt dem behaglig användarupplevelse från start. Oavsett vilket Linux jag har testat har det fungerat bra direkt efter installation men vissa har jag haft svårt för, t.ex. har jag vid test av Ubuntu valt att installera Ubuntu Mate, en variant jag trivs bättre med än grundversionen, mest för att jag en gång i tiden blev van vid det utseende som då var vanligast i flera av Linux-distributionerna.

När man lärt sig hantera OS:et kan man börja anpassa det efter sin egen smak. Att det då finns flera valmöjligheter verkar vara ett problem för de flesta Windowsanvändare men anses allmänt i Linuxvärlden vara en styrka; man kan men måste inte ändra inställningar.

Själv har jag efter alla år ett par script jag kör vid nyinstallation och efter ett par minuter är allt som jag är van vid att ha det. Ibland testar jag andra inställningar och anpassar då mina script om jag är nöjd. Ibland testar jag att använda något helt nytt och jag har nog testat ett tjugotal olika distributioner och ännu flera skrivbordsmiljöer men det slutar oftast med att jag använder Mate som skrivbordsmiljö oavsett vilken distribution jag just nu använder. Destributionsvalet har nästan alltid varit avhängigt av vad uppdragsgivare använt eller ibland krävt och det har alltid fungerat bra. Just nu använder jag sedan en tid Manjaro med Mate men rekommenderar Linux Mint för nybörjare, alternativt Ubuntu med Mate. Ingen av det tjugotal pensionärer jag installerat Linux hos har tyckt att det varit svårt eller konstigt.

De strul jag främst råkat ut för är druvrutiner/hårdvara som att wifi kanske inte fungerar eller kanske strömbrytaren för skärmen på en laptop.

Kommer man bara igång så är det sällan strul, men ibland kommer man inte förbi det steget på ett bra sätt utan stör sig på detaljer som beter sig udda.

Känns dock som att det är dags för mig att testa igen, det var en del år sedan senast.

För övrigt menar jag inte alls att Windows är perfekt eller ens bättre, bara att jag är mer van vid de egenheter som finns på den plattformen. OSX som jag kör på jobbet är nog den bästa kompromissen för min del, bra skrivbordsläge men med en fungerande bash-terminal alltid inom räckhåll. Dock har jag ingen erfarenhet av att köra det privat

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

De strul jag främst råkat ut för är druvrutiner/hårdvara som att wifi kanske inte fungerar eller kanske strömbrytaren för skärmen på en laptop.

Kommer man bara igång så är det sällan strul, men ibland kommer man inte förbi det steget på ett bra sätt utan stör sig på detaljer som beter sig udda.

Känns dock som att det är dags för mig att testa igen, det var en del år sedan senast.

För övrigt menar jag inte alls att Windows är perfekt eller ens bättre, bara att jag är mer van vid de egenheter som finns på den plattformen. OSX som jag kör på jobbet är nog den bästa kompromissen för min del, bra skrivbordsläge men med en fungerande bash-terminal alltid inom räckhåll. Dock har jag ingen erfarenhet av att köra det privat

Under lång tid var Broadcom-drivrutiner ett problem men nu finns på de flesta distributioner 15-20 olika och möjligheter att kompilera andra (vilket kan vara ett problem i sig) men annars fungerar det mesta. Det är många år sedan jag sist behövde programmera för att få en hårdvara att fungera på Linux och säkert ett par år sedan jag sist fick problem med Broadcoms wifi-enheter och blev tvungen att leta efter kodpaket som jag sedan kompilerade.
Just Manjaro har dessutom möjligheten att hämta in paket från andra distributioner eller kod från olika sajter och kompilera samt installera programvaran. En av orsakerna till att jag använder Manjaro.

Permalänk

Linux är inget man klickar eller pekar på, och inte heller är Linux i en kommandotolk i en grafisk terminalemulator.
Känns lite som om Linux får oskälig kritik för lite allt möjligt.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av FattarNiInte:

Linux är inget man klickar eller pekar på, och inte heller är Linux i en kommandotolk i en grafisk terminalemulator.
Känns lite som om Linux får oskälig kritik för lite allt möjligt.

Utanför väldigt smala kretsar är det ingen som talar om själva kärnan isolerad; det är alltid underförstått att man menar hela operativsystemet kring den.

Permalänk
Medlem

Försökte med pop_os men fick gå tillbaka till Windows efter några dagar när jag upptäckte att video accelerering för Nvidia-kort fortfarande saknar stöd i webbläsarna. En laggfest så fort man slår på ett Youtube-klipp är inget jag kan tolerera. Det är en så grundläggande sak som bara måste fungera för att Linux ska kunna vara ett alternativ till Windows för mig.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Sorten:

Det gör ju Microsoft med Windows också har ju inte funnits ett bättre operativsystem från Microsoft än Windows 10 och Windows 11 ser ju lovande ut när det släpps till hösten så att det går ju och säga samma sak om Windows.

Windows 10 är utan tvekan det bästa operativsystem som släppts hitills. Går till och med köra Linux i det om man hör till den minoriteten som _måste_ köra Linux.

Allt tyder på att Windows 11 tar förstaplatsen från Windows 10.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Windows 10 är utan tvekan det bästa operativsystem som släppts hitills. Går till och med köra Linux i det om man hör till den minoriteten som _måste_ köra Linux.

Windows 10 är utan tvekan det värsta operativsystemet som släppts hittills. Spyware och reklam integrerat i själva operativsystemet.

Windows 11 blir nog ännu sämre. Att det är långsammare än Windows 10 i testet tyder på att det kommer ha ännu fler oönskade funktioner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rixxz:

Att jag inte äger min egna dator är ju en ganska stor grejj

Hmm köp då inte på kredit så äger du din dator. Men din data kanske kommer på villovägar

Nä men jag ska gå äver till Manjaro då jag efterforskat hur man gör för att köra Windows 10 virtualiserat och passthru på mitt 3070 för xbox appen och office. Annars har jag fått igång dom spel jag kör typ PoE, D3, Elder Scrolls Online och några till.

Min orsak till linux bytet är framför allt att testa hur det går på en längre tids ram. Windows 11 är inte intressant för min del så är tanken att göra bytet permanent vid win11 lanseringen. Kommer nog testa 11'an bara för att se vad det är.

Men sitter och läser all info jag kan hitta så man är förbered och känner sig redo att ta steget och vara beredd på att göra om tills man fått det rätt.

Visa signatur

En trött jäkel.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Iskra:

Windows 10 är utan tvekan det värsta operativsystemet som släppts hittills. Spyware och reklam integrerat i själva operativsystemet.

Windows 11 blir nog ännu sämre. Att det är långsammare än Windows 10 i testet tyder på att det kommer ha ännu fler oönskade funktioner.

Cool konspirationsteori.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Cool konspirationsteori.

Du missbrukar ordet "konspiration". En konspiration sker i det fördolda. Saker som är allmänt kända kan per definition inte vara konspirationer.

Att Windows innehåller reklam kan du se själv genom att öppna startmenyn (om du inte tagit bort reklam manuellt).

Hur Windows samlar information om dig som användare kan du läsa om på docs.microsoft.com. Där står t.ex.:

Citat:

Microsoft samlar in Windows-diagnostikdata för att lösa problem och för att hålla Windows uppdaterat, säkert och väl fungerande. Det hjälper oss också att förbättra Windows och relaterade Produkter och tjänster från Microsoft och, för kunder som har aktiverat inställningen Anpassad upplevelse, ge mer relevanta tips och rekommendationer för att förbättra Produkter och tjänster från Microsoft och tredje part för varje kunds behov.

Behöver du en definition på spyware så finns det hos Merriam-Webster.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Iskra:

Nja, det är knappast funktioner (oönskade eller ej) som är boven. Troligare är kanske att man har kvar debug-versioner av vissa bibliotek och liknade.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av anon5930:

Well, "bästa OS" är rätt svårt att definiera på ett objektivt sätt.

Windows 10 är uppenbarligen inte det mest effektiva OSet, som denna artikel belyser är i Linux är mer effektivt. Då är det värt att ha i åtanke att ett OS primära uppgift är att ge de applikationer som kör en så effektiv abstraktion av underliggande HW som möjligt.

Sedan är desktop OS och även mobil OS (där Windows var chanslöst mot Android/Linux och iOS) lite speciellt i att val av OS nästan alltid är ett passivt val, inte ett aktivt. Här är det värt att notera att MacOS har alltid betydligt högre andel i rikare länder, något som man skulle kunna tolka som att användare föredrar MacOS om de har råd med HW-dongeln (d.v.s. en Macintosh-dator).

I nästan varje område där Linux används och val av OS är ett mycket aktivt val, t.ex. inbyggda-system och servers, så är Linux dominant och Windows en allt mindre relevant spelare över tid.

Nu var ditt inlägg förhoppningsvis mest för att skapa reaktion, men skulle säga att även om det inte finns något helt objektivt sätt att mäta hur "bra" ett OS är säger den data som finns att Windows knappast tar någon topplats så när som ett undantag: det är världens bästa OS för datorspel (även om orsaken kanske mer ligger i att spel nästan uteslutande utvecklas för Windows, men det ändrar inte resultatet för slutanvändaren).

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Iskra:

Du missbrukar ordet "konspiration". En konspiration sker i det fördolda. Saker som är allmänt kända kan per definition inte vara konspirationer.

Att Windows innehåller reklam kan du se själv genom att öppna startmenyn (om du inte tagit bort reklam manuellt).

Hur Windows samlar information om dig som användare kan du läsa om på docs.microsoft.com. Där står t.ex.:

Behöver du en definition på spyware så finns det hos Merriam-Webster.

En konspiratör kommer ju självklart försöka neka till att de ingår i konspirationen. Du bör själv se över spyware och det faktum att Windows 10 inte har inbyggd reklam. Men det är ju något av de argumenten linuxfanatiker ständigt drar fram.

Tror du även att Bill Gates stoppar in microchip i folk?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

En konspiratör kommer ju självklart försöka neka till att de ingår i konspirationen. Du bör själv se över spyware och det faktum att Windows 10 inte har inbyggd reklam. Men det är ju något av de argumenten linuxfanatiker ständigt drar fram.

Tror du även att Bill Gates stoppar in microchip i folk?

Så du menar att jag både är konspiratör och konspirationsteoretiker? Lite syntax error där...

Det kanske bara var i min dator som Bill Gates lade in reklam när jag installerade Windows 10. Men det verkar vara fler än jag som haft reklam i sin Windows-installation.

Jag presenterade bevis för spyware genom Microsofts egen text, men det är svårt att förklara för den som inte vill begripa

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Iskra:

Så du menar att jag både är konspiratör och konspirationsteoretiker? Lite syntax error där...

Det kanske bara var i min dator som Bill Gates lade in reklam när jag installerade Windows 10. Men det verkar vara fler än jag som haft reklam i sin Windows-installation.

Jag presenterade bevis för spyware genom Microsofts egen text, men det är svårt att förklara för den som inte vill begripa

Why not both?

Det där har diskuterats i forumet många många gånger. De flesta får det inte men störande om någon nu verkligen får det. Jag kör själv Win10 Pro och Win10 privat på flera datorer, ingen har haft reklam. Ingen av mina jobbdatorer med Windows 10 Enterprise har fått reklam heller, men där hade jag verkligen blivit förvånad om det nu skett.

Jag misstänker att du inte begriper definitionen av spyware. Om du ändå har tid över får du gärna se vad ni kan göra åt stödet för Solidworks: https://appdb.winehq.org/objectManager.php?sClass=application...

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Why not both?

Tja, kan man vara en gud och samtidigt tro på gud? Om man själv är en konspiratör så behöver man väl inte ha någon teori om att det pågår en konspiration, då vet man ju det.

Skrivet av anon5930:

Det där har diskuterats i forumet många många gånger. De flesta får det inte men störande om någon nu verkligen får det. Jag kör själv Win10 Pro och Win10 privat på flera datorer, ingen har haft reklam. Ingen av mina jobbdatorer med Windows 10 Enterprise har fått reklam heller, men där hade jag verkligen blivit förvånad om det nu skett.

Jag misstänker att du inte begriper definitionen av spyware.

Jag har inte heller reklam på min arbetsdator. Men det är nog skillnad på konsumentversionen. Den går att stänga av (som man kan se i artikeln jag länkade), så det har jag förstås gjort på min privata dator.

Jag misstänker att du har för hög tolerans mot företag som övervakar dig, och att du därför har en alltför snäv definition av spyware.

Permalänk
Medlem

QL!

Jag önskar att Microsoft tar lärdom från detta o optimerar windows bättre.

Sen tillhör jag dem som tycker att windows gui är betydligt mer förfinat än de Linux desktops jag sett(o jag räknar inte OSX) - samt att windows troligen kör en massa fler drivers o bakgrundsprocesser än vad de flesta Linux distar gör, då Windows ska supporta ALLT o all programvara skriven från Dackefejden o framåt!

// LZ

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Iskra:

Tja, kan man vara en gud och samtidigt tro på gud? Om man själv är en konspiratör så behöver man väl inte ha någon teori om att det pågår en konspiration, då vet man ju det.

Jag har inte heller reklam på min arbetsdator. Men det är nog skillnad på konsumentversionen. Den går att stänga av (som man kan se i artikeln jag länkade), så det har jag förstås gjort på min privata dator.

Jag misstänker att du har för hög tolerans mot företag som övervakar dig, och att du därför har en alltför snäv definition av spyware.

Använder du Google? På något vis?