Permalänk
Medlem

Inviga kolstålpanna?

Hej,

Vi har under många år huvudsakligen kört Teflonpannor som byts efter 3-4 år. Vi har provat gjutjärn av enklare typ ex Ronneby bruk ultralight gjutjärn utan riktig framgång. Problemet har huvudsakligen varit att få färg på maten utan att tillsätta allt för mycket fett men också rengöring.

Nu är vi i färd med att testa en De Buyer mineral b element kolstålpanna 26 cm.

Waxen tvättades bort med svinto av en enkel svamp. Trotts att varmt vatten användes så kändes det som inte riktigt allt gick av, svampen blev ganska klistrig. Men vad jag förstod på instruktionerna så skulle lite av waxen ligga kvar.

Inbränningen gjordes på induktionshäll där det gäller att vara försiktig med värmen då pannan annars kan slå sig, för att undvika detta värmer jag upp panna steg för steg. Efter första omgången ser pannan ut såhär :

Inbränningen gjordes med rapsolja.

Idag stekte jag nötfärs i 2 omgångar på järnet vilket fungerade över förväntan, så länge som jag höll mig runt 5-6an på hällen så fastnade det inte. För att få mer färg ökade jag till 7an och då fastnade det gärna men det släppte ändå så pass att färsen fick färg.

Efter båda omgångarna hällde jag i lite vatten som jag kokade och sen skrapade botten. först användes metallspade men då verkade en del av inbränningen försvinna så då valde jag att köra träspade. Såhär såg pannan ut efter grovrengöringen:

Och så här såg den ut efter att den svalnat och blivit skurad med vanlig nylåndiskborste utan diskmedel, bara vatten.

Nu har jag ett par frågor som ni säkert kan svara på :

  1. Kolstål ska bli mörkt när man bränner in det, typ som detta :

    Men samtidigt menar vissa på att man kan uppnå bra non-stick även utan färgen?

  2. Har ni provat tillaga ex Felix pytt i en sådan här panna utan att använda fett? Detta har vi lyckats dåligt med i ultralight gjutjärnet men hoppas lyckas bättre här. Tips?

  3. Behöver jag rengöra min panna mindre, mer eller är det bra som det är?

  4. Stämmer det att för att få färg ska man låta det steka till maten själv lossnar?

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Keeper of the Bamse

Förstår inte att det ska vara som att skaffa ett husdjur med dessa pannor. Jag köpte en likadan panna som du, men jag har bara använt den som vanligt. Den är numer rätt så "inbränd" men jag kör den i diskmaskinen.

Om det ska vara så krångligt att fippla med sin stekpanna kan väl tillverkaren göra det när dom tillverkar den.

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Printscreen:

Förstår inte att det ska vara som att skaffa ett husdjur med dessa pannor. Jag köpte en likadan panna som du, men jag har bara använt den som vanligt. Den är numer rätt så "inbränd" men jag kör den i diskmaskinen.

Om det ska vara så krångligt att fippla med sin stekpanna kan väl tillverkaren göra det när dom tillverkar den.

Kanske vill de att ägaren ska lära sig hur pannan fungerar för att få no-stick yta så att de kan åtgärda pannan när den tappar sin förmåga. Egentligen tror jag inte det är så värst mycket extra jobb när pannan är väl inbränd och man kommit in i arbetsmönstret som krävs.

Det sägs att man inte får använda diskmedel eftersom det löser upp non-stick ytan så jag är inte helt säker på att diskmaskinen är en bra lösning. Men funkar det för dig så funkar det!

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem

Har du använt olja vid inbränningen?
Använder själv bara gjutjärnspannor hemma men vad jag förstått ska principen vara samma.
Vid behov bränner jag in pannan igen:
Lägg lite olja i pannan och hetta upp tills det börja ryka vänta nån minut och tar av pannan ifrån plattan och låter svalna sedan torkar jag bort det överflödiga fettet med papper.
Tänk på att inte använda diskmedel i pannorna enbart varmvatten.

Permalänk

Har panna av samma märke och för mig tog det betydligt längre tid en gång för att bränna in den. Man får göra samma sak flera gånger och däremellan använda pannan som vanligt. Räkna med att maten i fastnar i den och då speciellt i början. För mig kan det fortfarande fastna och speciellt om jag steker kyckling. Ibland får jag för mig att jag kanske då har lite väl hög värme.

Jag brände in den på samma sätt som dig. Ökar värmen försiktigt och sedan eldar jag på så mycket det går (så gör jag även när jag lagar mat i den). Häller i lite matolja och tar hushållspapper som jag gnider in oljan i pannan med. Sedan får den stå på med full värme tills oljan bildat ett tunt fint ytskikt. Det kommer osa som sjutton.

Diska aldrig pannan med diskmedel utan använd endast varmt vatten. Jag torkar alltid min panna efter matlagning på halv effekt på spisen och när den är torr så oljar jag in den igen med ett tunt lager matolja.

Visa signatur

BeQuiet Dark Base 700 White Ltd Edition ll Intel i9-9900K ll Asus Prime z390-a ll 32GB Corsair Vengeance RGB Pro White DDR4 3200Mhz ll Asus RTX 4070Ti Strix OC ll Corsair RM850x white PSU ll Corsair H100i RGB Platinum ll Samsung 850 EVO 500GB SSD ll Samsung 860 EVO 2TB SSD ll Acer X34 Predator ll Win10 Pro ll Razer Black Widow ll Logitech G305 II Thrustmaster Hotas Warthog ll RX-Viper pedals ll Beyerdynamic MMX300 ll Track-IR ll Oculus Quest

Permalänk
Medlem

Det är bara att köra på som du gör. Bränn in den lite då och då när beläggningen blir sämre och diska med varmt vatten. För att få ovan utseende på dina bilder behöver du i princip en gasspis. Annars kan jag tipsa om fiskars rostfria norden pannor om du vill ha non stick (dyrare än de buyer men det är det värt).

Visa signatur

Chassi;Mobo;RAM: NZXT H7 Flow, Asus Crosshair Hero x670E;Ryzen 7 7700X
RAM;PSU: G.Skill TridentZ 64 GB DDR5 6000MHz;BQ Dark Power 13 1000W
Kylare: Corsair AIO 360 med RGB...
GPU: MSI RTX 4090 Suprim X

Permalänk
Medlem

Jag har en de buyer och borde kanske slipa rent min men den har en gul/röd/svart yta med skrapmärken där jag kört ner stekspade när jag gjort pannkakor däremot fungerar den ypperligt bra fastnar i stort sett endast när jag bränt på för hårt...

Pytt utan olja går om den är insmord som sig bör annars är det bara att skrapa lite krävs rätt mycket för att förstöra en sådan stekpanna...
Och gör man tomatsås i den så måste man smörja in den och ev baka (hetta upp den) den särskilt när man lämnar såsen puttrandes i någon timme...

Jag skulle väll säga städa mindre, laga mer, smörj alltid...

Permalänk
Medlem

Jag tycker du går för hårt på med stekbestiken och rengöringen - färgningen du ser skall inte skrapas bort då det _är_ själva stekytan som bildas av oxiderade och polymerad omättade och fleromättade fettsyror (lite som hur kokt linolja härdar sig av syre i luften i målarfärg) samt lite förkolnade kolhydrater och proteiner som armerar upp av stekningen och dess stekgods, det kommer inte vara en klar genomskinlig yta hur mycket du än önskar utan kommer bli allt svartare med tiden och användningen av stekpannan. - i bild 3 och 4 har du i princip gnuggat bort stekytan igen med skrapningar och annat otyg och inte så konstigt om det vill fastna nästa gång...

Första inbränning med olja med hög ande omättade och fleromättade fettsyror är starten på stekytan, sedan byggs det på allt eftersom du lagar mat och inte allt för ofta har eroderande stekning som köttfärs då det tär mer på ytan än det bygger upp.

---

Sparsamt med diskmedel brukar inte ta med sig den bildade stekytan och man gnuggar milt med diskborsten, det gör inget om det blir en tunn fettfilm kvar efter disken - diskmedlet (enstaka droppe) är ändå mest till för att emulgera upp all lös fett/olja i lite tjockare lager i pannan som ändå inte är en del av stekytan.

Diskmaskin är annan femma, dels i många fall alkalisk diskmedel som tvålar upp även delvis härdad olja/fett och slipande verkan av långa disktider då man idag har zeoliter som engångsavhärdare istället för fosforföreningar (som gav övergödning i vatten och sjöar) och också har en slipande verkan på diskgodset tillsammans med bortspolade maten som mals sönder i allt finare partiklar av pump och att det nöter mot diskgodset.

Slutligen, man skall inte vara hysteriskt rädd för fett då fett är viktig byggsten för våra kroppsceller och energikälla, precis som kolhydrater och proteiner, men den fettet som är kvar i stekpannan efteråt är ju fett som man inte äter - förr i tiden med skogshuggargossar skulle man aldrig slösa bort stekfettet genom att diska bort det utan göra brunsås eller liknade för att ta rätt på varenda smula av maten då inget fick förfaras om det var knappt med mat.

Permalänk
Medlem

Jag kommer (inte fullständigt) osökt att tänka på den här som dök upp bland rekommendationerna för ett tag sedan:

Permalänk
Samsung Sverige

Jag har testat allt från att steka in med linfröolja till att steka bacon, lök och till sist bara laga mat i pannan. Det sista är helt överlägset i mina ögon. Använd lite extra fett och glöm komplicerade metoder. Fettet stannar kvar i pannan så konsumtionen blir marginell. Du slipper lägga massor med tid på att försöka bygga upp nog tunna lager som inte släpper.

Och undvik generellt att koka saker i pannan, speciellt om det är syra med i leken. Exempelvis om jag lagar bolognese så steker jag bara i pannan och lägger sedan över allt i en gryta eller sauteuse när tomaterna åker i. Annars kommer beläggningen att sticka iväg.

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Medlem

Köpte också en "De Buyer" för några år sedan, och den har jag bara använt som vanligt. Nu använder jag den endast när jag ska steka pannkakor, annars är det gjutjärnspannan som används till all stekning.

GASspis är väl mer eller mindre ett absolut krav för att kunna steka in den och få den färg som man ser på de flesta ställen? Inte för att det har någon som helst funktionell betydelse, men visst kan jag hålla med om att de kanske ser lite snyggare ut.

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av Exxovion:

Köpte också en "De Buyer" för några år sedan, och den har jag bara använt som vanligt. Nu använder jag den endast när jag ska steka pannkakor, annars är det gjutjärnspannan som används till all stekning.

GASspis är väl mer eller mindre ett absolut krav för att kunna steka in den och få den färg som man ser på de flesta ställen? Inte för att det har någon som helst funktionell betydelse, men visst kan jag hålla med om att de kanske ser lite snyggare ut.

Det fungerar fint att få färgen på andra värmekällor. Det handlar mer om att låta beläggningen byggas upp.

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Medlem

min debuyer mineral b försökte jag bränna in någon gång, sedan lagade jag bara mat med den, fastnar i början, men desto mer du kör, desto lättare lossnar det.

Min pannkakspanna fick betydligt mer tid i inbränning, är inte helt nöjd än, men nonstick har den fått. då var det metoden "tunt lager olja - låt svalna - torka av - repeat" som gällde.

Då vi i regel inte använder gasspis i sverige får man ju vara lite försiktig med temperaturen så pannan inte slår sig

Visa signatur

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...
citera, svara osv. osv...
hot tip - ctrl + shift T öppnar senast stängda flik i vissa webbläsare

Permalänk
Medlem
Skrivet av xxargs:

...
Slutligen, man skall inte vara hysteriskt rädd för fett då fett är viktig byggsten för våra kroppsceller och energikälla, precis som kolhydrater och proteiner, men den fettet som är kvar i stekpannan efteråt är ju fett som man inte äter - förr i tiden med skogshuggargossar skulle man aldrig slösa bort stekfettet genom att diska bort det utan göra brunsås eller liknade för att ta rätt på varenda smula av maten då inget fick förfaras om det var knappt med mat.

Tack för all info!

Mycket av smaken sitter i fett så generellt har vi inget problem med det, gör vi sås använder vi alltid fettet som finns kvar i pannan för smaksättning. Men problemet uppstår när man tvingas använda mer fett än vad man önskar. Just färdig pytt verkar ha ganska mycket fett från början, vi kan i regel steka pytten utan fett på teflonpannan men vi tar i regel en aning smör för smakensskull. Problemet med gjutjärnen är att pytten fastnar väldigt lätt vilket gör att man aldrig får färg på maten, färgen fastnar i pannan. Kör man på med mer smör\olja så blir den ganska motbjudande på tallriken, den simmar nästan i fett. Har en kompis som också huvudsakligen kört teflon men hade åsikten att gjutjärnet egentligen är bäst på allt men även han åkte på samma problem som mig, pytten såg aldrig färdig ut eftersom den fastnade. Jag har hört att om maten fastnar så har man för hög värme eller så rör man för mycket på den. Hade vi kört lägre värme hade inte maten blivit färdig idag och rör vi inte på maten så blir ytan kol. Något gör man uppenbarligen fel.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Jag kommer (inte fullständigt) osökt att tänka på den här som dök upp bland rekommendationerna för ett tag sedan:

https://www.youtube.com/watch?v=CbWVzbeYjsw

Problemet är att de flesta svenskar kör induktionshäll vilket inte helt ovanligt värmer mest i mitten, att få en jämn inbränningsfärg även upp på kanterna blir därmed extremt svårt?

Det finns många förståsigpåare, frågan är vem man ska lite på, någon säger att det svarta är tecken på non-stick som i videon, andra menar på att det är uppenbart att man kan ha non-stick utan den mörka färgen, så hur ska det vara egentligen?

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem

Jag har haft min de buyer ett antal år nu och det tog rätt lång tid innan jag var överens med den. Men jag skulle brännt in den mkt mer och använt den mer från start. Nu är den mer eller mindre svart och har en schysst yta som för det mesta inte gör att något direkt bränner fast.

Visst fastnar maten lite i början av stekningen men det släpper efter en liten stund när man fått yta på maten, så det blir ju inte som en teflon panna där det kan glida runt lite hur som i början.

Visa signatur

🎮 ⇢ R7 5800X3D • MSI B450 Gaming Pro Carbon • G.Skill Flare X • Zotac RTX 3080 12gb
🖥 ⇢ Acer Predator XB271HU
⌨️ ⇢ Mekanisk Fjell & Frog Mini
🖱 ⇢ MX Master 3S • Xlite V2
🔈 ⇢ DT 1990 Pro • DT 700 Pro X • Schiit stack

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar!

Några frågor till :

  1. Så man måste värma upp sin kolstål i steg annars så kan den slå sig, detta har man läst otaliga omdömen om. Men finns det verkligen någon gräns för hur hög temp man får ställa på hällen med kolstol? Nu har jag kört max 7an på min för att få färg på köttfärsen, men hade jag kunnat köra fullt också? Jag tänker att om man ex kört kyckling i sous vide och bara vill ha en fin och smakrik yta, kan man köra fullt på induktionen så länge som man stegvis går upp till tempen?

  2. Vad använder ni för redskap i era pannor? Som ni ser så lyckades jag skrapa av lite av det svarta och det var alltså köttfärs som brände sig fast och som behövde skrapas av innan det blev kol, d.v.s jag hade inget val. När jag bytte till träspade så grävde den inte lika djupt i pannan men nackdelen kan vara att det är svårare att få loss maten som sätter sig.

  3. Några av er menar på att jag tvättar pannan för intensivt, så jag ska inte ha en ren panna till nästa gång? Maten sätter sig i pannan och för att få loss den behöver man skrubba lite. Den fettiga ytan, d.v.s. den framtida non-stick ytan tenderar dock till att släppa innan matresterna släpper. Pannan verkar fortfarande ha något skyddslager för den har inte börjat rosta än iallafall

  4. Hur många har fortfarande en teflon eller liknande för vissa rätter?

  5. Eftersom vår ena teflon har fått ojämn yta så köpte jag 2 nya för att ersätta, dels denna kolstål men även en green chef pan keramisk, har någon erfarenhet av Green Chef keramiska eller andra nyare keramiska pannor? Man kan se att de får ganska lågt betyg precis som många andra pannor men min känsla är att det beror på att folk inte vet hur de ska användas?

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zmt:

Jag har haft min de buyer ett antal år nu och det tog rätt lång tid innan jag var överens med den. Men jag skulle brännt in den mkt mer och använt den mer från start. Nu är den mer eller mindre svart och har en schysst yta som för det mesta inte gör att något direkt bränner fast.

Visst fastnar maten lite i början av stekningen men det släpper efter en liten stund när man fått yta på maten, så det blir ju inte som en teflon panna där det kan glida runt lite hur som i början.

Okay, så svaret är fortfarande att man ska låta mat som fastnat sitta kvar till det lostnar av sig själv?

Jo, min tanke är att använda kolstol järnet så mycket det går nu men finns det något jag bör undvika? Eller ska man kunna laga allt i den direkt? Spontant känns plättar eller ägg svårt utan att ösa på med fett? Men även färdig pytt kan komma att bli ett problem.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jimmy:

Tack för alla svar!

jag har kört full värme på stekpannan med min debuyer, behöver bara värmas upp långsamt, på gjutjärnsplatta är det inga problem.
det är skillnad på svart av "seasoned" och svart av att maten bränt. mina är mer bruna än svarta, men sitter stenhårt. knappt att stålull får bort det.
diska inte pannan varm, ha i lite varmvatten för att skölja ur den, men inte mer, INGET SKRUBBA

Visa signatur

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...
citera, svara osv. osv...
hot tip - ctrl + shift T öppnar senast stängda flik i vissa webbläsare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jimmy:

Tack för alla svar!

Några frågor till :

  1. Så man måste värma upp sin kolstål i steg annars så kan den slå sig, detta har man läst otaliga omdömen om. Men finns det verkligen någon gräns för hur hög temp man får ställa på hällen med kolstol? Nu har jag kört max 7an på min för att få färg på köttfärsen, men hade jag kunnat köra fullt också? Jag tänker att om man ex kört kyckling i sous vide och bara vill ha en fin och smakrik yta, kan man köra fullt på induktionen så länge som man stegvis går upp till tempen?

  2. Vad använder ni för redskap i era pannor? Som ni ser så lyckades jag skrapa av lite av det svarta och det var alltså köttfärs som brände sig fast och som behövde skrapas av innan det blev kol, d.v.s jag hade inget val. När jag bytte till träspade så grävde den inte lika djupt i pannan men nackdelen kan vara att det är svårare att få loss maten som sätter sig.

  3. Några av er menar på att jag tvättar pannan för intensivt, så jag ska inte ha en ren panna till nästa gång? Maten sätter sig i pannan och för att få loss den behöver man skrubba lite. Den fettiga ytan, d.v.s. den framtida non-stick ytan tenderar dock till att släppa innan matresterna släpper. Pannan verkar fortfarande ha något skyddslager för den har inte börjat rosta än iallafall

  4. Hur många har fortfarande en teflon eller liknande för vissa rätter?

  5. Eftersom vår ena teflon har fått ojämn yta så köpte jag 2 nya för att ersätta, dels denna kolstål men även en green chef pan keramisk, har någon erfarenhet av Green Chef keramiska eller andra nyare keramiska pannor? Man kan se att de får ganska lågt betyg precis som många andra pannor men min känsla är att det beror på att folk inte vet hur de ska användas?

1. Jag bränner fullt på våran spis, framför allt i lägen där jag är ute efter ytan som när jag gör smashed burgers, kött, kyckling etc. Men brukar ta det att köra halv effekt en stund först.

2. För det mesta stekspade eller pincett/tång i metall. Ytan har väl fått sig någon reva här och där men ser inte det som något problem.

3. Brukar låta pannan svalna något från stekning sen dra i väldigt varmt vatten och diska bort med en vanliga diskborste alternativt ställa tillbaka den på plattan en stund (inte induktion då) för att kunna få loss rester. Behöver sällan behöva gnugga så mycket.

4. Kör teflon till ägg och viss fisk, om jag vet att jag inte behöver så hög temp ellerom jag bara behöver en mindre panna. Teflonen är några cm mindre än kolstålspannan.

5. Ingen erfarenhet av Green Chef, använder en Scanpan CTX som har ett par år på nacken nu också.

Skrivet av Jimmy:

Okay, så svaret är fortfarande att man ska låta mat som fastnat sitta kvar till det lostnar av sig själv?

Jo, min tanke är att använda kolstol järnet så mycket det går nu men finns det något jag bör undvika? Eller ska man kunna laga allt i den direkt? Spontant känns plättar eller ägg svårt utan att ösa på med fett? Men även färdig pytt kan komma att bli ett problem.

Det verkar så och generellt fungerar det bra här hemma iaf. Jag undviker att göra tomatbaseradesåser, används främst till steknining hemma.

Visa signatur

🎮 ⇢ R7 5800X3D • MSI B450 Gaming Pro Carbon • G.Skill Flare X • Zotac RTX 3080 12gb
🖥 ⇢ Acer Predator XB271HU
⌨️ ⇢ Mekanisk Fjell & Frog Mini
🖱 ⇢ MX Master 3S • Xlite V2
🔈 ⇢ DT 1990 Pro • DT 700 Pro X • Schiit stack

Permalänk
Relik 📜

Är inne på samma spår som flera andra, bara använd pannan som vanligt efter första inbränningen. Det byggs upp en riktigt fin yta över tid! Brukar använda 7/9 på vår induktionshäll för uppvärmning, sedan sänka till runt 5 för själva lagandet. 9/9 skulle säkert gå fint att öka till, men då blir det för varmt nästan.

Om disk, jag kör bara likt ovan bara borste och varmvatten efter att pannan svalnat något. Sedan i med en liten droppe olja och smörja, in i skåpet igen. Sitter det någon större uppenbar bit skrapar jag lite med nageln, inte mer än så.

Har använt den i ungefär sex år, skulle säga att 75 % allt stekande görs i huvudpannan. Har även en liten panna, en paellapanna och en pannkakspanna i kolstål.

EDIT: Inte världens bästa bild, men...

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem

Glömde tillägget att pannan behöver torkas på spisen och sedan oljas in, annars rostar den

Visa signatur

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...
citera, svara osv. osv...
hot tip - ctrl + shift T öppnar senast stängda flik i vissa webbläsare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zmt:

3. Brukar låta pannan svalna något från stekning sen dra i väldigt varmt vatten och diska bort med en vanliga diskborste alternativt ställa tillbaka den på plattan en stund (inte induktion då) för att kunna få loss rester. Behöver sällan behöva gnugga så mycket.

När du tvättar pannan med väldigt varm vatten, fixar din nylon diskborste det? Mina blur ganska platta, troligen av värmen.

Skrivet av Zmt:

4. Kör teflon till ägg och viss fisk, om jag vet att jag inte behöver så hög temp ellerom jag bara behöver en mindre panna. Teflonen är några cm mindre än kolstålspannan.

Väljer du teflon pannan pågrund av storlek eller för egenskapen då? Så du har både Scanpan som är keramisk och teflon?

Skrivet av Zmt:

5. Ingen erfarenhet av Green Chef, använder en Scanpan CTX som har ett par år på nacken nu också.

Vad jag förstår så är Scanpan CTX keramisk, hur anser du att den håller efter par år?

Skrivet av Zmt:

Det verkar så och generellt fungerar det bra här hemma iaf. Jag undviker att göra tomatbaseradesåser, används främst till steknining hemma.

Är det Scanpan CTX du kör typ köttfärssås i då?

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av moonblase:

jag har kört full värme på stekpannan med min debuyer, behöver bara värmas upp långsamt, på gjutjärnsplatta är det inga problem.
det är skillnad på svart av "seasoned" och svart av att maten bränt. mina är mer bruna än svarta, men sitter stenhårt. knappt att stålull får bort det.
diska inte pannan varm, ha i lite varmvatten för att skölja ur den, men inte mer, INGET SKRUBBA

Låter som jag har en bit kvar med min panna då, det som fastnade kunde jag inte låta sitta kvar till nästa gång, det hade inte blivit någon höjdare. Antar att jag bara får fortsätta använda pannan så mycket som möjligt och tillslut får den en yta där maten inte fastnar fullt så lätt.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av moonblase:

Glömde tillägget att pannan behöver torkas på spisen och sedan oljas in, annars rostar den

Torkas förstår jag men oljas in? Det borde väll bara behövas om man skrubbat den extremt hårt så att allt fett försvunnet och det ska man aldrig göra vad jag förstår?

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Är inne på samma spår som flera andra, bara använd pannan som vanligt efter första inbränningen. Det byggs upp en riktigt fin yta över tid! Brukar använda 7/9 på vår induktionshäll för uppvärmning, sedan sänka till runt 5 för själva lagandet. 9/9 skulle säkert gå fint att öka till, men då blir det för varmt nästan.

Om disk, jag kör bara likt ovan bara borste och varmvatten efter att pannan svalnat något. Sedan i med en liten droppe olja och smörja, in i skåpet igen. Sitter det någon större uppenbar bit skrapar jag lite med nageln, inte mer än så.

Har använt den i ungefär sex år, skulle säga att 75 % allt stekande görs i huvudpannan. Har även en liten panna, en paellapanna och en pannkakspanna i kolstål.

EDIT: Inte världens bästa bild, men...
https://i.imgur.com/8ri3MsT.jpg

Låter bra, tack för tipsen, jag får jobba vidare på detta, det är ju precis så som jag vill att min panna ska se ut om man nu ska tro att färgen har något med non-stick förmågan att göra

Vad använder du för andra pannor? Någon teflon?

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av Jimmy:

Låter bra, tack för tipsen, jag får jobba vidare på detta, det är ju precis så som jag vill att min panna ska se ut om man nu ska tro att färgen har något med non-stick förmågan att göra

Vad använder du för andra pannor? Någon teflon?

Av din erfarenhet med köttfärs att döma låter det som att du steker med väldigt lite fett. En kolstålspanna behöver, särskilt i början, ganska mycket olja. Om du har 12 lägen på spisen, värm upp pannan på åttan (ungefär) och tillsätt ett par matskedar olja innan du lägger i köttfärsen. Jag har aldrig haft problem med att köttfärs har fastnat. Det är ju dessutom ett livsmedel med relativt mycket eget fett som kommer att sippra ut under stekningen. Om du tycker att det är för oljigt slutresultat är det bara att plocka upp köttfärsen med en hålslev innan vidare tillagning till köttfärssås i gryta eller dylikt.

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jimmy:

När du tvättar pannan med väldigt varm vatten, fixar din nylon diskborste det? Mina blur ganska platta, troligen av värmen.

Väljer du teflon pannan pågrund av storlek eller för egenskapen då? Så du har både Scanpan som är keramisk och teflon?

Vad jag förstår så är Scanpan CTX keramisk, hur anser du att den håller efter par år?

Är det Scanpan CTX du kör typ köttfärssås i då?

Den mår väl inte alltid så toppen men det, brukar inte ha så mycket vatten i då heller samt att jag inte behöver gnugga sådär värst mycket.

Du har rätt ang CTXen, den är keramsik inte teflon. Den är sämre nu än när den var ny men fortfarande tycker jag den håller upp riktigt bra! Använder även här metall verktyg men är klart försiktigare än i kolstålspannan. Väljer CTXen främst för storleken de gånger jag steker i den.

Köttfärsås, pastasås och liknande rätter brukar bli i en gryta eller traktörpanna beroende på mängden. Beroende på vad såklart men händer ganska ofta att jag steker i kolstålspannan och lägger över i grytan när jag fått bra yta.

Visa signatur

🎮 ⇢ R7 5800X3D • MSI B450 Gaming Pro Carbon • G.Skill Flare X • Zotac RTX 3080 12gb
🖥 ⇢ Acer Predator XB271HU
⌨️ ⇢ Mekanisk Fjell & Frog Mini
🖱 ⇢ MX Master 3S • Xlite V2
🔈 ⇢ DT 1990 Pro • DT 700 Pro X • Schiit stack

Permalänk
Skrivet av Jimmy:

Torkas förstår jag men oljas in? Det borde väll bara behövas om man skrubbat den extremt hårt så att allt fett försvunnet och det ska man aldrig göra vad jag förstår?

Oljar in dem gör man alltid i och med att kolstål har tendens att rosta om du inte sköter dem. Dessutom så märker man att det yttersta fettskiktet försvinner när man har diskat och torkat pannan och då är det aldrig fel att smörja in den lite efter användning. Om jag har stekt exempelvis pannkakor i mycket smör så räcker det med att endast torka ur pannan med papper efteråt och då behövs ingen extra olja.

Det är samma med de japanska kolstålsknivar som jag har. Dessa måste man vara supernoga med att torka ordentligt efter disk och de mår också bra att smörjas in emellanåt.

Visa signatur

BeQuiet Dark Base 700 White Ltd Edition ll Intel i9-9900K ll Asus Prime z390-a ll 32GB Corsair Vengeance RGB Pro White DDR4 3200Mhz ll Asus RTX 4070Ti Strix OC ll Corsair RM850x white PSU ll Corsair H100i RGB Platinum ll Samsung 850 EVO 500GB SSD ll Samsung 860 EVO 2TB SSD ll Acer X34 Predator ll Win10 Pro ll Razer Black Widow ll Logitech G305 II Thrustmaster Hotas Warthog ll RX-Viper pedals ll Beyerdynamic MMX300 ll Track-IR ll Oculus Quest

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samsung:

Av din erfarenhet med köttfärs att döma låter det som att du steker med väldigt lite fett. En kolstålspanna behöver, särskilt i början, ganska mycket olja. Om du har 12 lägen på spisen, värm upp pannan på åttan (ungefär) och tillsätt ett par matskedar olja innan du lägger i köttfärsen. Jag har aldrig haft problem med att köttfärs har fastnat. Det är ju dessutom ett livsmedel med relativt mycket eget fett som kommer att sippra ut under stekningen. Om du tycker att det är för oljigt slutresultat är det bara att plocka upp köttfärsen med en hålslev innan vidare tillagning till köttfärssås i gryta eller dylikt.

Induktionshällen vi har är en IKEA SMAKLIG, den har 1-9 + P, vanligen kör vi 7an som MAX på teflon pannorna annars blir de kassa. Med kolstolpannan körde vi 5an och 6an och då brändes inget fast, problemet var att jag ville ha mer färg snabbt så då satte jag den på 7an och då fick man röra oftare i det och det var lite som brändes fast men egentligen inga större problem att få loss det. Färsen fick en bra färg.

Vanligafall används ingen fett till köttfärs även om det är nötfärs i teflonpannan men här började jag med olja och en klick smör så att det täcker botten av pannan. Stekte 1 KG nötfärs som gick i 2 omgångar, d.v.s 500g per gång, resultatet var bra även om det fastnade en aning på slutet. Grejen är att köttfärsen hade egentligen fått sin färg ganska snabbt med det fanns en hel del vädska kvar som behövde stekas bort för att kunna ge köttet färg. Dock gick det inte torrt på något vis när det började fastna i pannan.

Visst kan man hålla på med hålselv o grejer men är det hackat så som pyttipanna, köttfärs och liknande så får det ändå med sig ganska mycket fett till slutresultatet. Ibland är det okay som i köttfärssås och ibland är det inte okay som till pyttipanna.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide