Anmäl dig till Roborock Challenge!

De 30 bäst säljande spelen i Japan är alla på Nintendo Switch

Permalänk
Melding Plague

De 30 bäst säljande spelen i Japan är alla på Nintendo Switch

För första gången på 33 år är samtliga spel på toppsäljarlistan i Japan samlade på en och samma plattform, Nintendo Switch.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Rätt coolt ändå, märks att det är en populär liten konsol, kanske dags att skaffa en

Visa signatur

Chassi: Fractal design Define C Mobo: aorus x570 elite
Cpu Ryzen 3600 Kylare noctua nh-d15Gpu 7900XT Ram g.skill flare x black
Kingston a2000 1TB 2x PSU: EVGA SuperNova 850 G2

Permalänk
Medlem

Kan vi få en officiell version av Mother 3 översatt till engelska också?

Permalänk
Medlem

Ge mig den nya och mitt metroid, damn it

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Nuvarande stationär: 7800X3D, 128Gb ram, 4Tb nvme, 3x8Tb sata-ssd, 4070 Ti S

Permalänk
Medlem

Antar att det inte inkluderar digital försäljning? Imponerande oavsett.

Permalänk
Medlem

Grattis Nintendo! Spelar nära nog dagligen på min Switch Lite.

Kul att det finns så många bra spel till Switch. Det enda tråkiga med Switch är att spelutbudet är nära nog identiskt i hela världen. Till GBA, DS och 3DS fanns det oändligt många fler unika spel som enbart släpptes i Japan. Beställde ofta spel från Lik-Sang i Hong Kong för att få tag på lite mer okända titlar till just DS.

Numera finns det inte ens några spel jag vill köpa från Japan, då Switch-spelen ofta är samma som här i väst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sienar:

Antar att det inte inkluderar digital försäljning? Imponerande oavsett.

Digtal försäljning i Japan? Mer analogt land får man leta efter! Hade dock varit väldigt intressant med siffror på digitala vs fysiska spel i Japan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Kul att det finns så många bra spel till Switch. Det enda tråkiga med Switch är att spelutbudet är nära nog identiskt i hela världen. Till GBA, DS och 3DS fanns det oändligt många fler unika spel som enbart släpptes i Japan. Beställde ofta spel från Lik-Sang i Hong Kong för att få tag på lite mer okända titlar till just DS.

Numera finns det inte ens några spel jag vill köpa från Japan, då Switch-spelen ofta är samma som här i väst.

Betyder det att spelutbudet är bättre här i väst nu eller att det blivit sämre i öst? mvh Freron

Permalänk
Medlem

Handhållet spelande är stort i asien.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SiRai:

Handhållet spelande är stort i asien.

Då ska det blir intressant att se vad som händer när Steam Deck släpps

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem

Måste erkänna att jag först blir förvånad över att man hittar så pass många top titlar som 30 på Switchen som annars har ganska magert och repetativt utbud. Men visst, när man tittar på listan fårstår man att Nintendo riktat in sig ganska tydligt på en viss marknad.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem

Deras lägenheter är väl typ 1kvm så det är väl inte så konstigt?

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av Chris_Kadaver:

Lite ”konstigt” är det väl om det inte hänt en enda vecka på 33 år

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem

Går det så dåligt för Sony i Japan?

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av Cooling23:

Går det så dåligt för Sony i Japan?

Mjae. Snarare att det går bra för switch.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem

Gissar att handhållet är mycket utbrett i Japan.
Kan priset på spelen ha påverkan?
Jag har noll koll på handhållet men gissar att spelen kanske inte ligger på 600-700 SEK stycket?

EDIT:
Tur att det var bilder, förstod inte ett jota på den hemsidan....

Uppdatering
Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Mjae. Snarare att det går bra för switch.

Kan det vara så att användandet av en Switch skiljer sig mellan "Väst" och Japan?
Jag gissar att spel i mobil och platta är huvudkonkurrenterna i Japan för att de spelar mest odockat
Och att vi i "Väst" kanske spelar både dockat och odockat så Xbox och PS är konkurrenter här?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neon:

Då ska det blir intressant att se vad som händer när Steam Deck släpps

Ja, det får man se. I Japan är man ju främst för spel i fysisk form så där kan det ju bli lite kämpigare för Steam Deck

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Då räknar du in båda våningarna?

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Samtidigt är det fantastiskt att marknaden har gjort det möjligt att kunna nå typ alla spel man vill spela utan att behöva importera. Tja, förutom att Densha De Go fortfarande inte finns lokaliserat.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem

Men Japan är väl ett bärbart land rent generellt? Inte så att Nintendos andra bärbara konsoler sålt dåligt där och i switch har de ju en allt i ett maskin.

Visa signatur

Här sitter jag och känner in rummet och spelar dataspel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Förstår inte vad som är sämre med det? Eller tycker du spel nu är sämre nu än förr?

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av ThomasLidstrom:

Kan det vara så att användandet av en Switch skiljer sig mellan "Väst" och Japan?
Jag gissar att spel i mobil och platta är huvudkonkurrenterna i Japan för att de spelar mest odockat
Och att vi i "Väst" kanske spelar både dockat och odockat så Xbox och PS är konkurrenter här?

Ja alltså snarare är det ju bara en fortsättning på Nintendo DS och Sony PSP. De har sålt väldigt bra i Japan tidigare.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem

Bra jobbat Nintendo! Det är den enda spelmaskin (av dagens utbud) jag upplever fortfarande har kvar essensen av ren gaming.

Permalänk
Medlem

Oerhört märkligt ändå, att XBOX haft det svårt i Japan vet man ju, men Sony har ju ändå sålt en del konsoller. Eller har botten gått ur PS4 gällande spelförsäljning? Vi vet sedan tidigare att när Nintendo släppt nya konsoller har försäljningen och spelutvecklingen till tidigare konsoller störtdykt (då de som köper mest spel också är de som först uppgraderar till ny konsoll).

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Sonoma, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Förstår inte vad som är sämre med det? Eller tycker du spel nu är sämre nu än förr?

Skulle inte säga att spelen är sämre nu än förr, men betydligt "fegare". Dvs få spelstudios vågar satsa på något helt nytt till Nintendo Switch.

Visst har delvis indiespelen fyllt tomrummen, men dessa går sällan att köpa i fysiskt format och Nintendos eShop är låst till en region per Nintendo Switch Account ID. När Switch kom så gick det däremot att byta region utan låsning till ID:t.

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Skulle inte säga att spelen är sämre nu än förr, men betydligt "fegare". Dvs få spelstudios vågar satsa på något helt nytt till Nintendo Switch.

Visst har delvis indiespelen fyllt tomrummen, men dessa går sällan att köpa i fysiskt format och Nintendos eShop är låst till en region per Nintendo Switch Account ID. När Switch kom så gick det däremot att byta region utan låsning till ID:t.

https://wiimedia.ign.com/wii/image/article/933/933210/OuendanInline_1227569185.jpg

Så man måste numera ha 2 olika switch om man ska köpa från 2 olika regioner, eller går de på ip-adress, kontokort, eller vad?

Trist att det som vanligt är enklast att vara sjörövare. (Till skillnad från inom musik, där Spotify och andra ändrat det)

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Sonoma, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk

Väldigt konstigt och jag funderade vilka 30st grymma spel fanns det till switch? Men sedan fick jag förklaringen längre ner: Fast då med flertalet konsolformat i form av Gameboy och de japanska motsvarigheterna till NES och Super NES.

När man jämför mest sålda saker som spel så bör man först ta priset i beaktning. Om ett spel kostar 10kr eller 700kr påverkar dess försäljningsvolym rejält. Sedan om det är klassiker så kanske spelet körs på en viss enhet, men jag ser det mer som det tillhör ursprungliga. Alltså jag kallar inte nes spel som körs på en Nintendo Swicth för Switchspel, bara gör att spelet körs där.
Tar vi Zelda Skyward Sword så är det ett Nintendo Wii spel. Om man kör denna på switchen, ja man kan ha olika åsikter kring namnet.

Permalänk
Medlem

Notera, det är 30 bäst säljande spelen _FÖRRA VECKAN_, dvs inte en enda playstation titel sålde mer en 2500 förra veckan, och ja man kan nog lugnt konstatera att det inte går bra för playstation i Japan längre, finns mycket mer bevis utöver detta då många utvecklare gett upp sony med där.

Edit för att vara mer exakt, försälningssiffor för fysiska spel i Japan mellan 2 Augusti och den 8e.

Sämst sålda spelet den veckan i top 30 var Mario Maker 2 som sålde 2256, dvs inget Playstation spel lyckades slå detta nummer.

Skrivet av Pirum:

Så man måste numera ha 2 olika switch om man ska köpa från 2 olika regioner, eller går de på ip-adress, kontokort, eller vad?

Du behöver två konton som du kan ha på samma switch, innan kunde du bara byta land när som.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 5090
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck, Rog Ally + de fiesta konsoler.

Permalänk
Medlem

Finns det ens 30 bra spel till Switch?

Japaner.

Edit: lillaankan_i_dammen hann före 😁