Problem med bild som försvinner arc

Permalänk
Medlem

Problem med bild som försvinner arc

Hej!

Har ett bekymmer…

Tv Sony XE9005
Soundbar Samsung Q900t

Ps5/Apple TV 4K

Allt kopplat till sounbars hdmi in vidare till tvns arc hdmi.

Började bråka för ett bra tag sen men kopplade istället enheterna direkt till tvn och ljudet via optisk till soundbar. Testade en kväll att koppla om det enligt ovan med passthrough och första kvällen funkade det men sen var problemen åter. Vilket får mig att tro att det inte inte är hårdvarufel.

Problemet är som sådant att man spelar/tittar i godan ro, sedan tappar det kontakt verkar det som och bilden försvinner ett tag (ingen signal enligt tv) och kommer sen igång igen.

Idéer? Hdmi arc porten på tvn har använts när jag haft kopplat med optiskt utan problem.

Visa signatur

|Playstation 5|Metspö

Permalänk
Avstängd

Jag har varit med om en del problem med HDMI-switchar, inbyggda i andra enheter eller separata, vilket indikerar att det är komplicerat att få de att funka bra över tid. Så finns det någon anledning till att du kopplar sakerna till din soundbar istället för direkt till teven? Jag förstår ju att det är trevligare med färre feta kablar upp till teven men ibland går det inte att undvika.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jag har varit med om en del problem med HDMI-switchar, inbyggda i andra enheter eller separata, vilket indikerar att det är komplicerat att få de att funka bra över tid. Så finns det någon anledning till att du kopplar sakerna till din soundbar istället för direkt till teven? Jag förstår ju att det är trevligare med färre feta kablar upp till teven men ibland går det inte att undvika.

Ja det är väl främst för atmos. Sen började ljudet fördröjas över optiskt så därför blev det att testa förra igen.

Visa signatur

|Playstation 5|Metspö

Permalänk
Medlem
Skrivet av N_Micke:

Hej!

Har ett bekymmer…

Tv Sony XE9005
Soundbar Samsung Q900t

Ps5/Apple TV 4K

Började bråka för ett bra tag sen men kopplade istället enheterna direkt till tvn och ljudet via optisk till soundbar. Testade en kväll att koppla om det enligt ovan med passthrough och första kvällen funkade det men sen var problemen åter. Vilket får mig att tro att det inte inte är hårdvarufel.

Problemet är som sådant att man spelar/tittar i godan ro, sedan tappar det kontakt verkar det som och bilden försvinner ett tag (ingen signal enligt tv) och kommer sen igång igen.

Idéer? Hdmi arc porten på tvn har använts när jag haft kopplat med optiskt utan problem.

Kan vara HDMI kabel som är problemet.
Hade exakt samma problem med en gammal Supra kabel som inte klarade av 4K + HDR, bilden försvann för någon sekund för att sedan komma tillbaks. Detta kunde fungera ett par minuter för att sedan klippa bilden 1 sek igen.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av N_Micke:

Ja det är väl främst för atmos. Sen började ljudet fördröjas över optiskt så därför blev det att testa förra igen.

Ok, jo då är det värre förstås. Teven verkar inte ha eARC vad jag förstår och optisk stöder ju inte Atmos heller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Ok, jo då är det värre förstås. Teven verkar inte ha eARC vad jag förstår och optisk stöder ju inte Atmos heller.

Nej precis. Men om det hade inte funkat första kvällen o eftermiddagen eller från början alls så hade det ju varit en sak. Men detta känns som nåt knas som blir pga nåt kommunikationsgrejs.

Visa signatur

|Playstation 5|Metspö

Permalänk
Medlem

Jag har samma TV som dig och samma dilemma. Dock kopplat min Shield direkt till HDMI sen soundbar via ARC.

Misstänker att det är HDMI-kablarna som kan vara lite kinkiga då man kör Dolby Vision. Men jag följer tråden för att se om du lyckas komma på om det är något annat!

Permalänk
Medlem
Skrivet av N_Micke:

Hej!

Har ett bekymmer…

Tv Sony XE9005
Soundbar Samsung Q900t

Ps5/Apple TV 4K

Jag hade problem med en HDMI-kabel som var lite väl böjd och orsakade detta problem, att bild försvann i någon sekund och kom sedan tillbaka igen.
Om du vet med dig att du har e HDMI-kabel som är böjd för mycket någonstans så skulle jag byta ut den. Det löste mitt problem.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid:

Jag hade problem med en HDMI-kabel som var lite väl böjd och orsakade detta problem, att bild försvann i någon sekund och kom sedan tillbaka igen.
Om du vet med dig att du har e HDMI-kabel som är böjd för mycket någonstans så skulle jag byta ut den. Det löste mitt problem.

Inte vad jag vet men det vore ju lyckligt om det var så enkelt. Man kanske skulle testa med tre flonk sprillans nya kablar.

Visa signatur

|Playstation 5|Metspö

Permalänk
Bildexpert 📺

Bilden försvinner i ett par sekunder är typiskt för att en HDCP-ack har misslyckats och källorna tillfälligt stänger av i väntan på en ny ack. Vilket är varannan sekund.

Och vanligaste orsaken till misslyckade HDCP-ack som då och då släcker ned bilden är små mängder bitfel i överföringen som orsakas av dåliga kablar. Ett bitfel råkar inträffa vid en HDCP-ack och bilden släcker ned.

Sedan är ARC tyvärr en mindre framgångsrik saga överlag. Inte alls säkert man löser alla problem med konkret fungerande kablar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Bilden försvinner i ett par sekunder är typiskt för att en HDCP-ack har misslyckats och källorna tillfälligt stänger av i väntan på en ny ack. Vilket är varannan sekund.

Och vanligaste orsaken till misslyckade HDCP-ack som då och då släcker ned bilden är små mängder bitfel i överföringen som orsakas av dåliga kablar. Ett bitfel råkar inträffa vid en HDCP-ack och bilden släcker ned.

Sedan är ARC tyvärr en mindre framgångsrik saga överlag. Inte alls säkert man löser alla problem med konkret fungerande kablar.

Där kom han, ängeln

Borde det då räcka med en ”riktig” kabel från soundbar till tv om det är detta som spökar?

Edit: Förslag på lämplig kabel? Har läst dina artiklar men lätt förvirrande värld detta

Edit 2: Skulle det rentav kunna funka o koppla till hdmi2 istället för hdmi3/arc? För det enda soundbar ska kommunicera till tv är ju egentligen bilden?

Visa signatur

|Playstation 5|Metspö

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av N_Micke:

Edit: Förslag på lämplig kabel? Har läst dina artiklar men lätt förvirrande värld detta

Edit 2: Skulle det rentav kunna funka o koppla till hdmi2 istället för hdmi3/arc? För det enda soundbar ska kommunicera till tv är ju egentligen bilden?

Certifierade Premium High-speed-kablar är alltid rekommenderade eftersom man kan verifiera kabelns äkthet med sin mobiltelefon.

Ifall du inte behöver använda ARC utan endast kör soundbaren som en HDMI-Switch så kan det förstås fungera. Men det är inte säkert det fungerar bättre på något sätt bara därför.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Certifierade Premium High-speed-kablar är alltid rekommenderade eftersom man kan verifiera kabelns äkthet med sin mobiltelefon.

Ifall du inte behöver använda ARC utan endast kör soundbaren som en HDMI-Switch så kan det förstås fungera. Men det är inte säkert det fungerar bättre på något sätt bara därför.

Då bör alla kablar vara det antar jag? Verkar ju funka när allt är kopplat direkt till tvn så kanske är kabeln från soundbar till tv som spökar (?). Allt detta funkade en gång i tiden så inbillar mig att det kom efter nån uppdatering (tv eller soundbar).

Visst är det bekvämt när allt byter automatiskt men det kanske ställer till mer än det hjälper.

Visa signatur

|Playstation 5|Metspö

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av N_Micke:

Då bör alla kablar vara det antar jag?

Långt ifrån alla kablar är certifierade. Bara de som har QR-kod och hologram som du kan läsa av med mobiltelefonen är det: https://www.sweclockers.com/artikel/27577-teknikstund-valj-ra...

Men det är inte säkert problemen är relaterade till kabeln.

Permalänk
Medlem

Ah, ja jag tänkte mest på om alla 3 kablar borde vara high speed. testar o köpa en ny kabel först, borde ju vara den från soundbar som bråkar isf då det funkar annars med enheterna direkt i tvn

Vad är nästa steg om det inte är kabeln?

Visa signatur

|Playstation 5|Metspö

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av N_Micke:

Vad är nästa steg om det inte är kabeln?

Produkter som inte fungerar till 100 procent ¯\_(ツ)_/¯

Permalänk
Bildexpert 📺

Men man kan ju alltid dubbelkolla så att man inte kör något onödigt, likt 12 bitars RGB-signal eller liknande. Onödigt hög bandbredd ökar risken för krångel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Produkter som inte fungerar till 100 procent ¯\_(ツ)_/¯

Jippie

Skrivet av Laxpudding:

Men man kan ju alltid dubbelkolla så att man inte kör något onödigt, likt 12 bitars RGB-signal eller liknande. Onödigt hög bandbredd ökar risken för krångel.

Testar med ny kabel först, och får kolla även det andra där. Vore ju skönt om det kunde BARA FUNKA (urtids vrede när sånt här börjar).

Edit: inte en enda scanningsbar kabel på euronics.

Visa signatur

|Playstation 5|Metspö

Permalänk
Medlem
Skrivet av N_Micke:

Jippie

Testar med ny kabel först, och får kolla även det andra där. Vore ju skönt om det kunde BARA FUNKA (urtids vrede när sånt här börjar).

Finns på Nördic.

Visa signatur

Marantz Cinema 50.

Permalänk
Medlem
Skrivet av seville57:

Finns på Nördic.

Nördic?

Beställde från Webhallen men hade inbillat mig att det kanske fanns i min lilla håla Men man kanske är något på spåren där då för vet att jag köpt hdmi kabel från Euronics förr. Vad den användes till minns jag dock inte.

Visa signatur

|Playstation 5|Metspö

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av N_Micke:

Tror inte jag sett någon stor butikskedja sälja verkligt certifierade kablar. Mycket skräp för dyra pengar istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Tror inte jag sett någon stor butikskedja sälja verkligt certifierade kablar. Mycket skräp för dyra pengar istället.

Men de premium high speed cert. från Webhallen (deltaco) är ok?

Visa signatur

|Playstation 5|Metspö

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av N_Micke:

Men de premium high speed cert. från Webhallen (deltaco) är ok?

Ja, eftersom den är certifierad. Precis en sådan jag har på bilden ovanför.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Ja, eftersom den är certifierad. Precis en sådan jag har på bilden ovanför.

Kalas, håller tummarna för att det blir ordning med en sån.

Visa signatur

|Playstation 5|Metspö

Permalänk
Medlem
Skrivet av N_Micke:

Nördic?

Beställde från Webhallen men hade inbillat mig att det kanske fanns i min lilla håla Men man kanske är något på spåren där då för vet att jag köpt hdmi kabel från Euronics förr. Vad den användes till minns jag dock inte.

https://www.google.se/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=...

Har själv 2 st, en till min Blu - ray, en till TVn.

Visa signatur

Marantz Cinema 50.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Har du nån aning om var jag kollar detta på ps5?

Vad ska man isf ha istället och vad är skillnaden?

Visa signatur

|Playstation 5|Metspö

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av N_Micke:

Har du nån aning om var jag kollar detta på ps5?

Vad ska man isf ha istället och vad är skillnaden?

Någonstans i någon video setup-meny. Har ingen PS5 själv.

Du kan ändra till YCbCr 4:2:0 och 10-bitar och se om det fungerar utan hackande. Det troliga är dock att PS5 redan står på 4:2:0 eller 4:2:2 om du idag kör 4K/60 från PS5:n

Permalänk
Medlem

Efter ny kabel (som inte heller var märkt med qr kod trots att den skulle va det enligt beskrivning) ännu en fabriksåterställning av soundbaren och byte till en annan hdmi ingång utan arc verkar det peppar peppar funka….blodtrycket är efter detta betydligt högre och jag har åldrats minst 10 år.

Visa signatur

|Playstation 5|Metspö