MC - förstahoj, körkort och utrustning [Samlingstråd]

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av JoBBi:

Jag har idag inget MC-kort, men brorsan har och har erbjudit sig att övningsköra med mig. Men för det behöver jag en hoj. Saken är det att jag är intresserad av att köra cruiser (gärna en HD eller Indian) men vet inte om det är för svårt att välja en sån att lära sig köra på?

Tl;dr
Vilken cruiser skulle vara bra som första motorcykel om jag vill ta tungt MC-kort?

Jag började med en KTM 640 SM... helt galet. Inte snäll och enkel att ha att göra med, speciellt då den bara har en cylinder.

Bytte senare till en Honda CB650F som dels uppfyller kraven för att köras upp med, men även är en hel del trafikskolors val utav motorcyklar när det kommer till övning / uppkörning med A-kort.

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreas_dock:

Jag började med en KTM 640 SM... helt galet. Inte snäll och enkel att ha att göra med, speciellt då den bara har en cylinder.

Bytte senare till en Honda CB650F som dels uppfyller kraven för att köras upp med, men även är en hel del trafikskolors val utav motorcyklar när det kommer till övning / uppkörning med A-kort.

Ja, Hondan verkar vara ett bra val... Jag dras åt Suzuki SV 650, det kan vara en bra kompromiss eftersom den har en v-twin, men verkar svår att hitta billigt med ABS.

Visa signatur

Citera mig när du skriver till mig, tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av JoBBi:

Ja, Hondan verkar vara ett bra val... Jag dras åt Suzuki SV 650, det kan vara en bra kompromiss eftersom den har en v-twin, men verkar svår att hitta billigt med ABS.

Iom att du ska byta till en helt annan hoj så skulle jag satsat på något som en kawasaki er6. Köper du nytt kommer du tappa mycket i värde. Och dem pengarna vill du använda till bensin alternativt tillbehör till din nya hoj sen. Iom att du var ute efter mer åt cruiser/custom osv.

Er6(n/f) har över 50kw 175+kg och köarar därmed kraven för uppkörning. De finns med abs om jag inte misstar mig.
Annars kan du alltid hyra av körskola till just uppkörningen också.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk

Ok, här kommer en trivial fråga. Vad gör ni med hjälmen när ni stannat och lämnar hojen för en stund? Själv har jag inga packväskor att förvara den i, annars hade ju det varit ett självklart val. Bära med sig? Låsa fast på hojen? 🤷🏼‍♂️

Visa signatur

Ryzen 7 3700X | Gigabyte Auros Elite B450 | Fractal Design Define S | 16 GB DDR4 3600 MHz | Gigabyte 2060 Super | 500 GB Samsung 970 EVO Plus | Corsair RM750X | be quiet! Dark Rock Pro 4

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av cmeriksson:

Ok, här kommer en trivial fråga. Vad gör ni med hjälmen när ni stannat och lämnar hojen för en stund? Själv har jag inga packväskor att förvara den i, annars hade ju det varit ett självklart val. Bära med sig? Låsa fast på hojen? 🤷🏼‍♂️

Beror på hur långt från hojen jag går, men oftast finns jag kvar inom 25-50m, då hänger jag den bara på ena backspegeln.

Kan låsa fast den genom att sätta in hakremmen /D-låset under sätet som i sin tur går att låsa, men inget jag krånglat med.

Beror nog lite på vart man är också, om det är ”bad neighbourhood” så kanske man behöver låsa alternativt ta med sig den gick handskarna (resten utav sakerna har man ju oftast på sig ändå).

Men som sagt, på styret / ena backspegeln. 👍🏼

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Iom att du ska byta till en helt annan hoj så skulle jag satsat på något som en kawasaki er6. Köper du nytt kommer du tappa mycket i värde. Och dem pengarna vill du använda till bensin alternativt tillbehör till din nya hoj sen. Iom att du var ute efter mer åt cruiser/custom osv.

Er6(n/f) har över 50kw 175+kg och köarar därmed kraven för uppkörning. De finns med abs om jag inte misstar mig.
Annars kan du alltid hyra av körskola till just uppkörningen också.

Vettigt, det finns riktigt bra priser på ER6. Även på Yamaha XJ6, ser jag, och den bör också gå att köra upp med. Tack för tipset!

Visa signatur

Citera mig när du skriver till mig, tack!

Permalänk
Medlem

Jag har risktvåan inbokad nu, kan jag boka teoriprov redan nu så att den skrivs efter risktvåan eller kan jag boka först efter att risktvåan är gjord?

Permalänk
Medlem
Skrivet av JoBBi:

Jag har idag inget MC-kort, men brorsan har och har erbjudit sig att övningsköra med mig. Men för det behöver jag en hoj. Saken är det att jag är intresserad av att köra cruiser (gärna en HD eller Indian) men vet inte om det är för svårt att välja en sån att lära sig köra på?

Tl;dr
Vilken cruiser skulle vara bra som första motorcykel om jag vill ta tungt MC-kort?

Morsan körde en gammal sporster som första hoj men fick ta min för att öva manöverbanan ändå, jag hade en Yamaha Diversion 600. Sedan säger jag, glöm alla gamla hd jämfört med Indian så är Indian så mycket roligare att köra, mycket bättre chassin mer körvänliga och bättre balanserade. Kan dock inte säga något om de nya Harley ex nya Sporster 1250 eller Pan america då jag inte kört dessa men flertalet andra Harleys. Pappa var helt inställd på att köpa en harley igen, sa åt honom att provköra Indian, han beställde en två dagar efter, mamma provkörde en med, bytte sin sporster direkt mot en scout twenty istället

Men för att ge direkt råd, en nakenhoj är ett smartare val, som du var inne på ex en er6, xj6 och såvidare, mycket enklare att manövrera framförallt på krypkörningen.

Visa signatur

Chassi: Fractal design Define C Mobo: aorus x570 elite
Cpu Ryzen 3600 Kylare noctua nh-d15Gpu 7900XT Ram g.skill flare x black
Kingston a2000 1TB 2x PSU: EVGA SuperNova 850 G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av m1k:

Jag har risktvåan inbokad nu, kan jag boka teoriprov redan nu så att den skrivs efter risktvåan eller kan jag boka först efter att risktvåan är gjord?

99.9% säker på att du måste ha klarat risktvåan först.

Visa signatur

Chassi: Fractal design Define C Mobo: aorus x570 elite
Cpu Ryzen 3600 Kylare noctua nh-d15Gpu 7900XT Ram g.skill flare x black
Kingston a2000 1TB 2x PSU: EVGA SuperNova 850 G2

Permalänk
Avstängd
Skrivet av cmeriksson:

Ok, här kommer en trivial fråga. Vad gör ni med hjälmen när ni stannat och lämnar hojen för en stund? Själv har jag inga packväskor att förvara den i, annars hade ju det varit ett självklart val. Bära med sig? Låsa fast på hojen? 🤷🏼‍♂️

Jag brukar faktiskt lämna den bredvid hojen, om jag till exempel ska in och handla något.

Annars kan du ju låsa fast den med nån enklare vajer och litet hänglås.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Skrivet av NatureBoyyy:

99.9% säker på att du måste ha klarat risktvåan först.

Även om jag bokar så att jag skriver teorin ett datum efter risktvåan ska göras?

Permalänk
Skrivet av m1k:

Jag har risktvåan inbokad nu, kan jag boka teoriprov redan nu så att den skrivs efter risktvåan eller kan jag boka först efter att risktvåan är gjord?

Skrivet av NatureBoyyy:

99.9% säker på att du måste ha klarat risktvåan först.

När jag tog körkort förra året bokade jag in båda proven innan jag hade genomfört något av de obligatoriska momenten. Så om de inte har ändrat sen förra året ska det gå Det svåra blir nog att hitta tider för prov...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av m1k:

Även om jag bokar så att jag skriver teorin ett datum efter risktvåan ska göras?

Det är väl bara gå in och testa boka?

Så vitt jag vet är det enda som spelar roll att man måste klara teorin för att ens få försöka köra upp.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagerlöf:

Det är väl bara gå in och testa boka?

Så vitt jag vet är det enda som spelar roll att man måste klara teorin för att ens få försöka köra upp.

Varför tänkte jag inte på det, det fungerade att boka

Permalänk
Medlem
Skrivet av m1k:

Varför tänkte jag inte på det, det fungerade att boka

Gött det fungerade men lite weird står ju såhär på trafikverket. Men antar du inte får köra teori om du mot förmodan skulle faila risktvåan 🤷‍♂️

Innan du gör ditt kunskapsprov och körprov för behörighet A1, A2 och A måste du ha gjort båda delarna i den obligatoriska riskutbildningen. Utbildningen måste vara giltig vid provtillfället. Läs mer på Transportstyrelsens webbplats.
Riskutbildning motorcykel (Transportstyrelsens webbplats)

Visa signatur

Chassi: Fractal design Define C Mobo: aorus x570 elite
Cpu Ryzen 3600 Kylare noctua nh-d15Gpu 7900XT Ram g.skill flare x black
Kingston a2000 1TB 2x PSU: EVGA SuperNova 850 G2

Permalänk
Skrivet av NatureBoyyy:

Gött det fungerade men lite weird står ju såhär på trafikverket. Men antar du inte får köra teori om du mot förmodan skulle faila risktvåan 🤷‍♂️

Innan du gör ditt kunskapsprov och körprov för behörighet A1, A2 och A måste du ha gjort båda delarna i den obligatoriska riskutbildningen. Utbildningen måste vara giltig vid provtillfället. Läs mer på Transportstyrelsens webbplats.
Riskutbildning motorcykel (Transportstyrelsens webbplats)

Man måste ha genomfört riskutbildningen innan man gör proven, men inte innan man bokar proven

Permalänk
Avstängd
Skrivet av NatureBoyyy:

Gött det fungerade men lite weird står ju såhär på trafikverket. Men antar du inte får köra teori om du mot förmodan skulle faila risktvåan 🤷‍♂️

Innan du gör ditt kunskapsprov och körprov för behörighet A1, A2 och A måste du ha gjort båda delarna i den obligatoriska riskutbildningen. Utbildningen måste vara giltig vid provtillfället. Läs mer på Transportstyrelsens webbplats.
Riskutbildning motorcykel (Transportstyrelsens webbplats)

Samma som med teorin och uppkörning. Går att boka uppkörning innan du gjort teori, men failar du teorin får du inte köra upp.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av m1k:

Jag har risktvåan inbokad nu, kan jag boka teoriprov redan nu så att den skrivs efter risktvåan eller kan jag boka först efter att risktvåan är gjord?

Skrivet av NatureBoyyy:

99.9% säker på att du måste ha klarat risktvåan först.

För att få göra uppskrivning och uppkörning måste risk1 och risk2 vara gjorda.

Men som någon sa, för att boka dem behöver du inte gjort något... Se bara till att utbildningarna är genomföra tills dess att det är dags för uppskrivning / uppkörning.

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Skrivet av Lagerlöf:

Samma som med teorin och uppkörning. Går att boka uppkörning innan du gjort teori, men failar du teorin får du inte köra upp.

Det kanske är annorlunda för MC men när jag tog B kort för ca 5 år sedan så fick man fortfarande köra även om man failade teorin. Man var till och med tvungen att köra innan man kunde boka en ny tid för teori.

Men båda riskutbildningarna måste vara gjorda och godkända innan man får skriva och köra. Men man kan boka dem innan de är godkända.

Visa signatur

Fractal define XL R2, Asus maximus VII hero, core i7 4790K, Corsair Dominator Platinum 16GB, Asus 680 DC2T

Permalänk
Medlem
Skrivet av liorcifer:

Det kanske är annorlunda för MC men när jag tog B kort för ca 5 år sedan så fick man fortfarande köra även om man failade teorin. Man var till och med tvungen att köra innan man kunde boka en ny tid för teori.

Men båda riskutbildningarna måste vara gjorda och godkända innan man får skriva och köra. Men man kan boka dem innan de är godkända.

Det är annorlunda för mc. Du måste göra godkänd teori före uppkörningen.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Det är annorlunda för mc. Du måste göra godkänd teori före uppkörningen.

Det gäller väl även bil numera?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cerb:

Det gäller väl även bil numera?

Vågar jag inte svara på. Tog mitt b kort 2014.
Vore dock rimligt om det vore så och vet att jag hört nån snacka om att det kanske skulle bli så.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Vågar jag inte svara på. Tog mitt b kort 2014.
Vore dock rimligt om det vore så och vet att jag hört nån snacka om att det kanske skulle bli så.

Tänkte att du visste att det inte skulle vara så iom att du skrev att mc skulle vara annorlunda. Vilket jag är rätt säker på inte stämmer.

Förfarandet är ju ganska nytt för båda fordonstyperna.
Regeln fanns inte för någon av dem för bara något år sedan.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av liorcifer:

Det kanske är annorlunda för MC men när jag tog B kort för ca 5 år sedan så fick man fortfarande köra även om man failade teorin. Man var till och med tvungen att köra innan man kunde boka en ny tid för teori.

Men båda riskutbildningarna måste vara gjorda och godkända innan man får skriva och köra. Men man kan boka dem innan de är godkända.

Du tänkte att det är lättare att ifrågasätta än att googla lite och se om det stämmer?

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Skrivet av Lagerlöf:

Du tänkte att det är lättare att ifrågasätta än att googla lite och se om det stämmer?

Jag googlade och tittade på sidan för kunskapsprov, där stod det inget. Sen gjorde jag ingen mer efterforskning.

Men jag hade fel, för när jag kollade på sidan för kördelen idag står det att man måste ha ett giltigt kunskapsprov precis som du säger. Så de har gjort en ändring i hur man gör någon gång under de senaste 5 åren.

Visa signatur

Fractal define XL R2, Asus maximus VII hero, core i7 4790K, Corsair Dominator Platinum 16GB, Asus 680 DC2T

Permalänk
Medlem

I måndags klarade jag uppkörningen för tung MC, i Västerås. Hela kalaset kostade mig 14 595kr, exklusive hjälm och annan skyddsutrustning.

Synundersökning för körkortstillstånd - 150kr
iKörkort MC-appen - 190kr
Riskutbildning del 1 - 1000kr
Riskutbildning del 2 - 3200kr
Kunskapsprov - 325kr
Fotoavgift förarprov - 80kr
2st Körlektioner i trafik - 4000kr
Körlektion på bana - 2000kr
Hyra av motorcykel samt uppvärmning - 2000kr
Körprov - 1650kr

Lektionerna tog jag på Hässlö trafikskola och det var även deras hoj jag körde upp på, en 2021 års Yamaha MT-07

Permalänk
Livsnjutare 😎

En fråga som kommit upp i kretsarna;

Har en kille som går på trafikskola och närmar sig körprovet, får han då köra upp med en egen motorcykel om han har en som uppfyller kraven för vikt och effekt?
Eller ”måste” man använda skolans ?

Och om han får använda egen - måste han ändå köra upp med körskolan och därmed betala deras avgift, eller kan han ta sig till uppkörningen själv med släp eller privat handledare ?

Jag tror ju nästan alla tar sitt körkort via en körskola och kör upp med den och deras utrustning. Men finns det några som tänkt/gjort annorlunda ?

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av andreas_dock:

En fråga som kommit upp i kretsarna;

Har en kille som går på trafikskola och närmar sig körprovet, får han då köra upp med en egen motorcykel om han har en som uppfyller kraven för vikt och effekt?
Eller ”måste” man använda skolans ?

Och om han får använda egen - måste han ändå köra upp med körskolan och därmed betala deras avgift, eller kan han ta sig till uppkörningen själv med släp eller privat handledare ?

Jag tror ju nästan alla tar sitt körkort via en körskola och kör upp med den och deras utrustning. Men finns det några som tänkt/gjort annorlunda ?

Om du kör upp genom skolan så vill de förmodligen att du kör med deras hoj. Dels för att de vet att den uppfyller kraven och är säker i övrigt, dels för att deras försäkringar ska gälla (utgår jag från). Det kan nog finnas undantag som tillåter egna hojar men min erfarenhet är att körskolor bara tillåter uppkörningar med sina egna fordon om man bokar uppkörningen genom dem.

Däremot finns det ju inget som hindrar dig från att köra upp privat med egen hoj oavsett hur många lektioner du har tagit, så länge du har ett godkänt kunskapsprov och hojen du tänkte köra upp på motsvarar kraven. Men då är det ju upp till dig att boka körprovet via Trafikverket och även ta dig till uppkörningen med hojen på ett godkänt vis, antingen via privat handledare eller släp som du föreslår.

Jag körde upp privat med lånad hoj och majoriteten av de som körde upp samtidigt som mig hade också egna hojar och körde upp som privatister.

Permalänk
Medlem

Min körskola brydde sig inget om vilken hoj man ville köra upp på, fritt val helt enkelt.

Permalänk
Medlem

Har också lyckats med att ta mc-kort. Tog mitt 10 augusti i Gävle. Köpte hojen förra året och övningskörde med polaren ca 400 mil den sommaren. (Även om jag har mycket vana på två hjul sedan tidigare).

Tog två lektioner på Hässlö trafikskola som jag nog egentligen inte behövde men skönt att träna på låg och högfart på bana, även om det inte var på min egen motorcykel. Så allt som allt kostade det mig ca 10 000:- men hade nog kunnat komma undan billigare. körde upp med min egen hoj.

Hojen jag åker på är en Yamaha XSR900 årsmodell 2016 med lite mods.

Visa signatur

||Ryzen 5800X3D, Asus TUF X570 Plus, 32GB RAM, Intel ARC a750|| Surface Pro 2017 || Samsung Flip 4|| Saab 9-3 Aero Cab|| BMW f750 GS 2023