Permalänk
Avstängd
Skrivet av Iskra:

60 000 kr i månaden är alltså inte en bra lön om man har obekväma arbetstider?

Säg det åt landets alla undersköterskor. Många av dem har lite obekvämare arbetstider än en präst. De skulle förtjäna 60 000 kr i månaden.

Nja, kyrkoherde är väl något av en chefsposition, vanliga präster tjänar inte alls så bra. Och till skillnad från undersköterskor och liknande så kräver prästyrket en högskoleutbildning på ett antal år.

Edit: Enligt SACO:
"För att bli präst krävs magisterexamen i teologi eller religionsvetenskap och att du är antagen som prästkandidat i ett stift. Därpå följer ett års avslutande studier vid Svenska kyrkans utbildningsinstitut. Utbildningstiden är 4,5 år."

"Som pastorsadjunkt kan ingångslönen variera mycket beroende på var i landet du arbetar, men medianlönen ligger på ca 27 000 kr per månad. Medellönen för en komminister är idag ca 46 000 kr, och medianlönen för en komminister ligger efter 10 år idag på 43 000 kr. För kyrkoherdar ligger motsvarande medellön på ca 55 000 kr och medianlön på 55 300 kr. I de största pastoraten kan en kyrkoherdes lön vara runt 70 000 kr. Variationerna mellan stiften vad gäller löner kan vara ganska stora. "

"I rollen som kyrkoherde är prästen högsta chef med en hel del administrativa uppgifter. Den präst som blir kyrkoherde är högsta chefen i ett s k pastorat. Flera församlingar kan ingå i ett pastorat. Kyrkoherden deltar i kyrkorådet som ansvarar för planering, ekonomi och med strategier för framtiden. Kyrkoherden leder ensam all verksamhet i församlingen och ansvarar för att verksamheten följer Svenska kyrkans tro, bekännelse och lära. "

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Nja, kyrkoherde är väl något av en chefsposition, vanliga präster tjänar inte alls så bra. Och till skillnad från undersköterskor och liknande så kräver prästyrket en högskoleutbildning på ett antal år.

Edit: Enligt SACO:
"För att bli präst krävs magisterexamen i teologi eller religionsvetenskap och att du är antagen som prästkandidat i ett stift. Därpå följer ett års avslutande studier vid Svenska kyrkans utbildningsinstitut. Utbildningstiden är 4,5 år."

"Som pastorsadjunkt kan ingångslönen variera mycket beroende på var i landet du arbetar, men medianlönen ligger på ca 27 000 kr per månad. Medellönen för en komminister är idag ca 46 000 kr, och medianlönen för en komminister ligger efter 10 år idag på 43 000 kr. För kyrkoherdar ligger motsvarande medellön på ca 55 000 kr och medianlön på 55 300 kr. I de största pastoraten kan en kyrkoherdes lön vara runt 70 000 kr. Variationerna mellan stiften vad gäller löner kan vara ganska stora. "

"I rollen som kyrkoherde är prästen högsta chef med en hel del administrativa uppgifter. Den präst som blir kyrkoherde är högsta chefen i ett s k pastorat. Flera församlingar kan ingå i ett pastorat. Kyrkoherden deltar i kyrkorådet som ansvarar för planering, ekonomi och med strategier för framtiden. Kyrkoherden leder ensam all verksamhet i församlingen och ansvarar för att verksamheten följer Svenska kyrkans tro, bekännelse och lära. "

Fortfarande så är 60000 kr i månaden väldigt mycket för ett enkelt arbete där man dessutom oftast får en bostad som till största delen betalas av arbetsgivaren.

Att man behöver högskoleutbildning för att bli präst förändrar inte det. Medellönen för en rektor, som får antas ha längre utbildning, fler underställda och mer ansvar än en präst är 52000 kr per månad. Och då får de inte ens bo i en subventionerad herrgård.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Iskra:

Att man behöver högskoleutbildning för att bli präst förändrar inte det. Medellönen för en rektor, som får antas ha längre utbildning, fler underställda och mer ansvar än en präst är 52000 kr per månad. Och då får de inte ens bo i en subventionerad herrgård.

Vi som har närstående/familj som arbetar inom sjukvården och vet vilket jävla jobb präster lägger ner när de far och flänger mitt i nätterna när föräldrar förlorat sina 2-3 åriga barn eller när en pappa förlorar sin fru och 2 barn i en trafikolycka, tycker din kommentar är helt jävla störd i huvudet och borde se över sin trångsynta och outbildade tillvaro.

EDIT: Skrev en del i affekt där, så ber om ursäkt för det... men typ vid större olyckor så erbjuds personer som förlorat närstående traumatiskt om de vill prata med jourhavande präst, vilket de flesta vill -- så de kommer sättandes mitt i natten i bilen och in på akuten för att prata med anhöriga... enligt de inom sjukvården som ser vilken effekt det har på traumatiserade människor som precis förlorat sina barn, så gör de ett JÄVLA BRA jobb... Värd varenda krona... Så blev lite purken -- sorry.

Visa signatur

Asus B550E-Gaming / Ryzen 5900X stock / Corsair Vengeance 32GB 3600 MHz CL18 /
ASUS TUF 4080 Gaming OC / Samsung 980 PRO 2TB PCI-Ev4 + 2TB WD Black NVME PCI-Ev3 / Corsair RM850x v2 / Acer Predator XB273UGX 1440p 270 Hz G-Sync / Phantek P500A / Arctic Cooling LF II 240mm / Evo 4 / Sennheiser IE 300 / Rode NT1-A
Synology 1621+ 6*16 / 1513+ 5*8 / LG CX 65" / XBox Series X
Ownit > Bahnhof

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Iskra:

Fortfarande så är 60000 kr i månaden väldigt mycket för ett enkelt arbete där man dessutom oftast får en bostad som till största delen betalas av arbetsgivaren.

Att man behöver högskoleutbildning för att bli präst förändrar inte det. Medellönen för en rektor, som får antas ha längre utbildning, fler underställda och mer ansvar än en präst är 52000 kr per månad. Och då får de inte ens bo i en subventionerad herrgård.

Tja, det är klart att alla löner ser jättebra ut om man bara jämför med "kvinnoyrken" i offentlig tjänst. Hade jag utbildat mig i 4,5 år och jobbat inom yrket i tio år och bara tjänat 43 000 så hade jag inte alls varit nöjd. Speciellt inte om mitt jobb innefattade jobb typ varje helg och många kvällar.

Personligen tycker jag de borde slimma organisationen. Det går väl typ tre pers i snitt på en gudstjänst så då borde de kunna stänga 90% av kyrkorna utan att få problem med plats ens i pandemitider. Deras löner är inte bra men inte katastrof på något sätt, men jag slipper ju bidra till dem åtminstone. För länge sedan när jag körde budbil så levererade jag emellanåt post till Göteborgs stift och det var ganska lyxiga lokaler fulla med sura gubbar och tanter som gärna lät mig stå och vänta några minuter trots att jag såg dem genom glasdörren. Så där kan man nog också trimma lite fett.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KroesusSork:

Vi som har närstående/familj som arbetar inom sjukvården och vet vilket jävla jobb präster lägger ner när de far och flänger mitt i nätterna när föräldrar förlorat sina 2-3 åriga barn eller när en pappa förlorar sin fru och 2 barn i en trafikolycka, tycker din kommentar är helt jävla störd i huvudet och borde se över sin trångsynta och outbildade tillvaro.

EDIT: Skrev en del i affekt där, så ber om ursäkt för det... men typ vid större olyckor så erbjuds personer som förlorat närstående traumatiskt om de vill prata med jourhavande präst, vilket de flesta vill -- så de kommer sättandes mitt i natten i bilen och in på akuten för att prata med anhöriga... enligt de inom sjukvården som ser vilken effekt det har på traumatiserade människor som precis förlorat sina barn, så gör de ett JÄVLA BRA jobb... Värd varenda krona... Så blev lite purken -- sorry.

Det är väl bra att de hjälper människor i kris. Men varför ska kyrkoherdar som kanske någon gång ibland sysslar med det ha så nästan dubbelt så hög lön som sjuksköterskorna på psykakuten som håller på med detta hela tiden?

Sjukhuspräster har förövrigt lägre lön än andra präster, så Svenska kyrkan verkar inte tycka att det är lika fint att hjälpa till i sjukvården som att predika i en kyrka.

Skrivet av snajk:

Tja, det är klart att alla löner ser jättebra ut om man bara jämför med "kvinnoyrken" i offentlig tjänst.

Nej, det är sant. Präst är ju inte något "kvinnoyrke". Klart de ska ha rejält betalt. </sarcasm>

sarcasm-tagg för tydlighetens skull
Permalänk
Medlem

Äntligen någon som reagerar på prästers och kyrkoherdars sjukt höga löner. Det är inte heller ovanligt att de ligger över 70000 plus brutto eller mer per månad. Sedan är de ofta gifta med en diakon som också skall ha sjukt hög lön pga att hon är gullgris med prästen/kyrkoherden oftast över 45-50 papp brutto. Sedan har vi vissa präster ja präster som får denna sjukt höga lön men vägrar ta i begravningar eller vigslar. Varför blir man då präst eller kyrkoherde? Utöver den sjukt höga lön som de får, får de också ett hus kostnadsfritt skattefritt på bästa läge. Huset är oftast inte ett normalt hus utan en "sketstor" prästgård med helst 10-20 rum 2 våningar och "fetstor" grästomt på oftast bästa läge kostnadsfritt samt skattefri. Nästan som ett gratis hotel. De tjänar dessutom oftast mer än vad en tandläkare, doktor eller hjärnkirurg får i lön i brutto per månad, dessa 3 sista räddar liv medans präst predikar osv. Vad är viktigast? rädda liv eller predika? Jag har inget emot präster, tvärtom men då skall de också leva som de lär och sjukt många över 70% gör inte detta och det är just detta jag stör mig på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dl380g7:

Äntligen någon som reagerar på prästers och kyrkoherdars sjukt höga löner. Det är inte heller ovanligt att de ligger över 70000 plus brutto eller mer per månad. Sedan är de ofta gifta med en diakon som också skall ha sjukt hög lön pga att hon är gullgris med prästen/kyrkoherden oftast över 45-50 papp brutto. Sedan har vi vissa präster ja präster som får denna sjukt höga lön men vägrar ta i begravningar eller vigslar. Varför blir man då präst eller kyrkoherde? Utöver den sjukt höga lön som de får, får de också ett hus kostnadsfritt skattefritt på bästa läge. Huset är oftast inte ett normalt hus utan en "sketstor" prästgård med helst 10-20 rum 2 våningar och "fetstor" grästomt på oftast bästa läge kostnadsfritt samt skattefri. Nästan som ett gratis hotel. De tjänar dessutom oftast mer än vad en tandläkare, doktor eller hjärnkirurg får i lön i brutto per månad, dessa 3 sista räddar liv medans präst predikar osv. Vad är viktigast? rädda liv eller predika? Jag har inget emot präster, tvärtom men då skall de också leva som de lär och sjukt många över 70% gör inte detta och det är just detta jag stör mig på.

Kanske läge att du skolar om dig till präst? Sjukt hög lön och fetstor gräsmatta tackar man ju inte nej till.

Permalänk
Medlem

massiv tråd som jag inte riktigt orkar läsa igenom, men hur går man ur enklast? har fan sagt hela livet att jag ska gå ut men aldrig fått arslet ur vagnen, hela grejen med att skicka brev känns så jävla jobbigt haha.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dakke:

massiv tråd som jag inte riktigt orkar läsa igenom, men hur går man ur enklast? har fan sagt hela livet att jag ska gå ut men aldrig fått arslet ur vagnen, hela grejen med att skicka brev känns så jävla jobbigt haha.

Skriv in ditt personnummer på https://www.offentligt.se/lamna-kyrkan

Om din lokala präst är besvärlig så kan det hända att de kräver att du ska underteckna ett papper men oftast orkar de inte krångla utan låter dig gå ur direkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Konfirmationen görs ju i en ålder där man kan tänka rätt bra själv. Jag kände mig aldrig indoktrinerad såg det mer som ett trevligt semesterläger. Gjorde de flesta. Inte vart sådär superintresserad av religion men minns aldrig jag hade trist ändå.

Kan omöjligt se hur det är barnaga att skölja lite vatten på panna i spädbarnsålder heller.

Effektiv indoktrinering fungerar som du antyder "som ett trevligt semesterläger". Hade många klasskamrater som gick och konfirmerade sig, inte på grund av att de var så överreligiösa utan på grund av att de såg fram emot alla fina konfirmations-presenter.

I vilka andra situationer än dop, tror du, tillåter föräldrar att vilt främmande människor rituellt skvätter vatten i ansiktet på deras barn? Nej, just det... Men för att det skulle vara ett dop - så är det plötsligt OK? Om jag minns rätt, så var väl Jesus vuxen då han lät döpa sig?

Visa signatur

🖥️:Phanteks Evolv X | Ryzen 7 5800X3D | Noctua nh-d15 chromax.black | 8x Noctua NF-P14s Redux 1500 | Gigabyte x470 Aorus Gaming 7 Wifi | Kingston Renegade 32Gb 3600Mhz | Samsung 990 Pro | ASUS TUF 3080 12Gb | Cougar CM 700W | Acer XB27HU | Mionix Naos QG | CM Storm QuickFire TK MX Blue |

"Bättre bli motbevisad - än förklarad skyldig"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Albanach:

En sak som är viktigt att komma ihåg gällande barndop, är ju att vi inte tvingar barn att döpas, utan att det är föräldrarna själva som väljer att döpa sina barn. På samma sätt som föräldrar kan välja att låta sina barn vara med i nykterhetsförbund, scouter, fotboll eller liknande, alla med sina egna regler och moralkoder som förs vidare.

Fast va?

Tvingar du dina barn till att vara med i scouterna, fotboll och liknande så är du en dålig förälder.
Dopet är en påtvingad sak som du utsätter ditt barn för.

Genom dopet förs vi in i kyrkan och ingår i en större gemenskap: med Kristus, församlingen, och kyrkan i världen.

Om man inte vill vara en del av det ovanstående så är det för sent.
Du kan dessutom inte "avdöpa" dig. Man kan ju, såklart, bara välja att se det som något som inträffade som man inte hade någon kontroll över. På samma sätt som när man klipper toppen på snoppen på bebisar. Inget man kan hjälpa själv. Men tro fan att man kan bli lite upprörd senare i livet. Tvång är tvång.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dahle86:

Till skillnad mot medlemskapet i kyrkan så får man faktiskt betala medlemskapet i övriga föreningar genom en faktura, slutar man betala dessa fakturor upphör också medlemskapet.
Så börjar kyrkan skicka ut fakturor istället för att staten ska göra jobbet åt dem så hade jag inte haft något problem med din liknelse.
Men här tvingar föräldrarna på barnet ett medlemskap som barnet själv måste säga upp när den blir myndig vilket inte ens alla vet att man kan eller vet att det kostar pengar att vara medlem då avgiften är dold.

Det är ingen dold avgift att vara med i kyrkan; det syns ju klart och tydligt på din skattsedel att du betalar en avgift till kyrkan. Precis som med mycket annat i samhället är det upp till var och en att vara lite medveten om vad som sker, så man kan inte skylla på att man inget visste gällande avgifter man betalar.

Skrivet av Parmenides:

Menar du att dopet enligt din förståelse inte påverkar livet efter detta för ett barn som är för ungt för att bilda en egen tro?

Med barn är det annorlunda, de har vad man skulle kunna kalla för en "barnatro" eller fides infantium om du så vill.
Barn har en egen förmåga att tro, trots att de inte förstår, varpå dopet har affekt. När vi sedan växer upp och blir medvetna, får vi välja själva. På samma sätt är det egentligen med att spädbarn automatiskt håller andan när de hamnar under vatten, en förmåga vi sedan förlorar.

Skrivet av KingCobra:

Kaleid menar nog specifika saker som att bibeln säger att man skall stena otrogna (fast budorden säger att man inte får döda) osv.
Konstigt nog har Koranen mildare straff för otrohet, "bara" spöstraff.
Bibeln innehåller mycket motsägelser, exemplet jag skrev som exempel.
Vi vet idag att jorden med alla varelser inte skapades på 7 dagar.

Vi vet idag att kung Herodes inte levde när Jesus föddes så han kan inte ha dödat alla gossebarn upp till två års ålder för att döda Jesus.

Det är nog sådana här detaljer hen menar.

Idag landsförvisas ingen som äter blodig biff, eller har sex när man har mens (religioner älskar att lägga sig i sovrumsvanor) T.ex, även om det står så i Bibeln. Man väljer alltså att inte följa vissa saker som det står bokstavligt.

Det här T.ex "Bibeln säger i 1 Korinthierbrevet 7:10-11 De gifta ger jag denna föreskrift som inte är min utan Herrens: en hustru får inte lämna sin man – men gör hon det ändå, skall hon förbli ogift eller försona sig med mannen – och en man får inte skilja sig från sin hustru."
Däremot är det tillåtet att skilja sig med en partner som inte är troende och om partnern varit otrogen och/eller haft ej acceptabelt sexuellt beteende. Sängkammarpolitik från Herren igen

Kyrkan måste ändå berömmas för att den moderniseras och anpassas efter dagens moral och rättigheter. Dessa har INTE uppstått ur religioner utan sunt förnuft och empati från oss, människorna.

De flesta religioner har en väldigt blodig och grym historia....men det är historia.

Lite för mycket att gå in på här, men kortfattat måste man också skilja på Gamla- och Nya testamentet. Efter Jesus står vi inte längre under "lagen" som finns i Gamla Testamentet och behöver därför inte följa dessa lagar.

Vad gäller de historiebeskrivningar som finns i GT (Skapelsen tog 7 dagar, etc.) bör dessa inte tolkas bokstavligt, utan mer i tankarna som "Vad är en dag för Gud som lever utanför tid och rum?".

Också viktigt att komma ihåg att Paulus inte är Gud och därför inte sätter reglerna. Paulus brev måste förstår utifrån den samtid han levde i och hur det judiska samhället såg ut. Hur vi tolkar/förstår kommer därför att vara annorlunda.

Skrivet av orginallinus:

Mycket små barn har bevisligen ingen uppfattning om tro, desto mindre en "egen tro". Därför är det ju ett tvång, eftersom vi har religionsfrihet & skydd mot kroppsligt ingrepp i grundlagen. Barnaga alltså. Övergrepp.

Barn är dessutom mottagliga för indoktrinering vilket ju konfirmationen handlar om om man ska se det krasst. Det man lär sig är alltså det som står skrivet och traderats genom generationer, vilket ju är kärnan i själva tron - inte "sin egen tro".

PS. Har inget mot utövande av religion så länge det inte inkräktar på grundlag, mänskliga rättigheter eller vår miljö. Har heller inget emot att vuxna människor själva väljer att döpa sig, om det är det de önskar. DS

Små barn kan absolut tro men gör det på ett mycket grundläggande sätt. Se bara i början på Lukasevangeliet 1:41-44 om hur Johannes döparen i sin mammas mage sparkade till av glädje när han mötte Jesus.

Skrivet av Kaleid:

Nonsens. För 200 år sedan så var svenska folket mer bokstavstroende. Det skulle inte gå att marknadsföra religionen på samma sätt idag. Säg att vi tar det på allvar att man inte får ha andra gudar vid sidan av den kristna guden, ska vi förbjuda dem?
Enda anledningen till att kristendomen går att leva med är för att vi ignorerar det mesta av boken.

Nej, inte nonsens. Kyrkan har samma tro och samma bibel idag som för 2000 år sedan; kyrkan bara förstår den djupare och annorlunda.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av dakke:

massiv tråd som jag inte riktigt orkar läsa igenom, men hur går man ur enklast? har fan sagt hela livet att jag ska gå ut men aldrig fått arslet ur vagnen, hela grejen med att skicka brev känns så jävla jobbigt haha.

Med tanke på hur nära brytpunkten det är kan det vara klokt att följa kyrkans egna instruktioner: https://www.svenskakyrkan.se/medlem/uttrade_ur_svenska_kyrkan
Mycket berättelser om vad du "missar" men i övrigt acceptabel. Bästa är om du åker och lägger på brevet direkt på deras låda också.

Blanketten finns en bit ner på sidan, länken är https://www.svenskakyrkan.se/default.aspx?id=1087206 alternativt sök på "Blankett om utträde ur Svenska kyrkan" om du av någon anledning inte vill läsa texten, men det som är relevant bör läsas.

Var så jag gjorde och postade när jag gick ur. Kan ta några veckor innan det förhoppningsvis är klart och du fått din bekräftelse och då brytpunkten är oktober så är det i mitt tycke ganska tight om du inte vill riskera att betala för nästa år.

En gång i tiden gick det att gå ur med BankID men då det var för enkelt så har de krånglat till det. Unga människor vet inte hur man skickar brev antar jag de resonerar i.

Den andra lösningen är inte en officiell lösning bör tilläggas, men även den ska fungera vad jag förstått. Men man blandar in en annan part och personnummer på det.

Permalänk
Medlem

Det börjar nästan bli skrattretande hur vissa verkar tro att präster lever i sus och dus och plockar hem orimligt höga löner utan att göra rätt för sig.

Några upplysningar:

-Präster har en utbildning på runt 6 år, med motsvarande CSN-lån. Arbetet är oerhört slitsamt, både fysiskt och psykiskt, och arbetet är ofta på sena kvällar, helger och storhelger. Förväntningar på att vara tillgänglig 24/7, att alltid ställa upp och att ge av sig själv även på fritiden är normalt. Ingen vanlig präst tjänar 70000+ utan som sagt median är runt 40000. Men med tanke på utbildning och ansvar är det inte konstigt.

- Vår lön förhandlas via facket, precis som andra, och det är förtroendevalda politiker som sätter våra löner, inte kyrkoherden.

- Det finns ytterst få, om än några, präster som vägrar vigslar eller begravningar. Även präster kan bli anmälda för arbetsvägran. Däremot finns det vissa tjänster där detta inte ingår, till exempel skolpräster eller liknande.

- Kyrkoherdar är små VDar för varje församling eller pastorat och kan ha allt mellan 20-200 anställda. De har jour dygnet runt och måste alltid vara tillgängliga. En högre lön här är ganska förväntat.

- Prästgårdar har mer eller mindre försvunnit och en klar majoritet av präster bor i eget boende. De få som har tillgång till prästgård får betala för detta; det är alltså inget som är gratis!

- Det finns inget överhuvudtaget glassigt med att vara präst längre och inga egentliga förmåner. Även präster betalar till och med för att använda motorvärmare under vintern och vissa församlingar kräver månadspeng för kaffe.

Skall ni kritisera kyrkan och prästerskapet, bör det åtminstone vara med sanningar och inte lögner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Iskra:

Skriv in ditt personnummer på https://www.offentligt.se/lamna-kyrkan

Om din lokala präst är besvärlig så kan det hända att de kräver att du ska underteckna ett papper men oftast orkar de inte krångla utan låter dig gå ur direkt.

Helvette vad nice, ska säga till nära och kära också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Iskra:

Skriv in ditt personnummer på https://www.offentligt.se/lamna-kyrkan

Om din lokala präst är besvärlig så kan det hända att de kräver att du ska underteckna ett papper men oftast orkar de inte krångla utan låter dig gå ur direkt.

Tack så mycket! Har velat göra det i flera år men inte pallat. Nu var det så enkelt att göra det.

Visa signatur

Ryzen 7 2700 @ 4.0Ghz, X470 Taichi, 16gb ram @ 3200 mhz, GTS V8 Cpu Cooler, Gigabyte 5700XT.

Permalänk
Medlem
Skrivet av orginallinus:

Effektiv indoktrinering fungerar som du antyder "som ett trevligt semesterläger". Hade många klasskamrater som gick och konfirmerade sig, inte på grund av att de var så överreligiösa utan på grund av att de såg fram emot alla fina konfirmations-presenter.

I vilka andra situationer än dop, tror du, tillåter föräldrar att vilt främmande människor rituellt skvätter vatten i ansiktet på deras barn? Nej, just det... Men för att det skulle vara ett dop - så är det plötsligt OK? Om jag minns rätt, så var väl Jesus vuxen då han lät döpa sig?

Nej effektiv indoktrinering fungerar inte som konfirmationsläger.

De flesta om inte alla barn har fått vatten på sig någon gång i sitt liv innan de döper sig så det är knappast någon ny upplevelse.

Det finns en massa saker föräldrar tillåter sina barn. De tillåter sina barn att dansa runt midsommarkrans. De tillåter sina barn att cykla på allmänna vägar. De tillåter sina barn att bada i badhus. Tom dyka under vatten i babysim. Svårt begripa vad du vill ha sagt gällande skvätta vatten

Man måste väl på något sätt va troende själv för att anse att det har någon betydelse ifall man döper sig eller ej som ung. Att det på något sätt skulle tvinga på en en religion. Det fungerar ju inte så det är ju för många bara en ceremoni där man kan bjuda in vänner och fira sitt barn.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av Albanach:

Med barn är det annorlunda, de har vad man skulle kunna kalla för en "barnatro" eller fides infantium om du så vill.
Barn har en egen förmåga att tro, trots att de inte förstår, varpå dopet har affekt. När vi sedan växer upp och blir medvetna, får vi välja själva. På samma sätt är det egentligen med att spädbarn automatiskt håller andan när de hamnar under vatten, en förmåga vi sedan förlorar.

Det tycks för mig uppenbart att detta är ett påhitt men jag förstår hur detta, om man accepterar det, täpper till det uppenbara hålet i teorin. Tack för svaret.

Visa signatur

RIP 780

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Albanach:

Nej, inte nonsens. Kyrkan har samma tro och samma bibel idag som för 2000 år sedan; kyrkan bara förstår den djupare och annorlunda.

Jo, det är total nonsens. För bara ett par hundra år så var t.ex. kristna i Sverige för dödstraff. Det fanns även ingen våldtäkt inom ett äktenskap förr i tiden. Bara genom att läsa lite förstår man hur zeitgeist har ändrats.
Skulle man gå efter bibeln så mycket som möjligt så skulle dess moraliska synpunkter snabbt avslöjas som föråldrade. Kyrkan förlorade mot upplysningen. Och det är en förbannat bra sak.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Albanach:

Det är ingen dold avgift att vara med i kyrkan; det syns ju klart och tydligt på din skattsedel att du betalar en avgift till kyrkan. Precis som med mycket annat i samhället är det upp till var och en att vara lite medveten om vad som sker, så man kan inte skylla på att man inget visste gällande avgifter man betalar.

Med barn är det annorlunda, de har vad man skulle kunna kalla för en "barnatro" eller fides infantium om du så vill.
Barn har en egen förmåga att tro, trots att de inte förstår, varpå dopet har affekt. När vi sedan växer upp och blir medvetna, får vi välja själva. På samma sätt är det egentligen med att spädbarn automatiskt håller andan när de hamnar under vatten, en förmåga vi sedan förlorar.

Små barn kan absolut tro men gör det på ett mycket grundläggande sätt. Se bara i början på Lukasevangeliet 1:41-44 om hur Johannes döparen i sin mammas mage sparkade till av glädje när han mötte Jesus.

Nej, inte nonsens. Kyrkan har samma tro och samma bibel idag som för 2000 år sedan; kyrkan bara förstår den djupare och annorlunda.

Kyrkan är lyckligtvis skild från Staten, men du tycker fortfarande att det är rimligt att vi som sen födseln är ateister aktivt måste "välja" att gå ur Kyrkan? Du tycker då att det är ok att sno pengar från någon som är ovetande? Vore det inte shysst att fråga istället - vill du vara med? Eller är det något som man enligt Kristen etik kan bortse ifrån?

Jag betackar mig gärna för bokstavlig tolkning av litterära verk! Det är tyvärr samma otäcka förvirringsprocess och avsaknad av upplysning som historiskt sett lett till bl.a. förtryck av kvinnor, fundamentalism, slaveri, krig i Guds namn och så vidare!

Dopet var om man nu ska vara korrekt i början en judisk tradition som säkert har sina rötter i ännu äldre religiösa traditioner , och handlade om vuxna människor som döpte vuxna människor. Kan inte minnas att jag någonsin hört talas om att Johannes Döparen gick runt och döpte spädbarn? Alltså, det här med barndop är ju i sammanhanget en historiskt sett sentida företeelse. Det finns väl inget skrivet i Bibeln skulle jag tro, som förhindrar att i ljuset av bättre vetande (vetenskap) förändra den traditionen?

Visa signatur

🖥️:Phanteks Evolv X | Ryzen 7 5800X3D | Noctua nh-d15 chromax.black | 8x Noctua NF-P14s Redux 1500 | Gigabyte x470 Aorus Gaming 7 Wifi | Kingston Renegade 32Gb 3600Mhz | Samsung 990 Pro | ASUS TUF 3080 12Gb | Cougar CM 700W | Acer XB27HU | Mionix Naos QG | CM Storm QuickFire TK MX Blue |

"Bättre bli motbevisad - än förklarad skyldig"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Albanach:

Det börjar nästan bli skrattretande hur vissa verkar tro att präster lever i sus och dus och plockar hem orimligt höga löner utan att göra rätt för sig.

Några upplysningar:

-Präster har en utbildning på runt 6 år, med motsvarande CSN-lån. Arbetet är oerhört slitsamt, både fysiskt och psykiskt, och arbetet är ofta på sena kvällar, helger och storhelger. Förväntningar på att vara tillgänglig 24/7, att alltid ställa upp och att ge av sig själv även på fritiden är normalt. Ingen vanlig präst tjänar 70000+ utan som sagt median är runt 40000. Men med tanke på utbildning och ansvar är det inte konstigt.

- Vår lön förhandlas via facket, precis som andra, och det är förtroendevalda politiker som sätter våra löner, inte kyrkoherden.

- Det finns ytterst få, om än några, präster som vägrar vigslar eller begravningar. Även präster kan bli anmälda för arbetsvägran. Däremot finns det vissa tjänster där detta inte ingår, till exempel skolpräster eller liknande.

- Kyrkoherdar är små VDar för varje församling eller pastorat och kan ha allt mellan 20-200 anställda. De har jour dygnet runt och måste alltid vara tillgängliga. En högre lön här är ganska förväntat.

- Prästgårdar har mer eller mindre försvunnit och en klar majoritet av präster bor i eget boende. De få som har tillgång till prästgård får betala för detta; det är alltså inget som är gratis!

- Det finns inget överhuvudtaget glassigt med att vara präst längre och inga egentliga förmåner. Även präster betalar till och med för att använda motorvärmare under vintern och vissa församlingar kräver månadspeng för kaffe.

Skall ni kritisera kyrkan och prästerskapet, bör det åtminstone vara med sanningar och inte lögner.

Några sanningar då.

- För att bli präst i Svenska kyrkan så krävs 255 hp samt några interna kurser. Heltidsstudier på högskola ger 60 hp per år. Så ungefär 4.5 års studier om man räknar med internutbildningen. (Källa Svenska kyrkan)

- Att medianlönen för en komminister är 40 000 stämmer. Men en fjärdedel av prästerna är kyrkoherdar, och deras medianlön är 59700 kr per månad. (Källa https://svara.statisticon.se/Lonesok/Home/Statistics

- Präster behöver inte viga homosexuella om de inte vill. (Källa Svenska kyrkan). Och det är många som vägrar göra det. Se till exempel artiklar iDN och Gp.

- Kyrkoherdar är inte VD:ar och de har inte jour dygnet runt (möjligen blandar du ihop förtroendearbetstid, som många tjänstemän har, med jour). En VD är högsta chefen i ett företag medan det i Svenska kyrkan finns det 546 kyrkoherdar och det finns flera chefsled över dem. (Källa https://svara.statisticon.se/Lonesok/Home/Statistics

- Präster som predikar på söndagar har en arbetstid på 38,25 timmar per vecka. (Källa Fackförbundet Vision)

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Nej effektiv indoktrinering fungerar inte som konfirmationsläger.

De flesta om inte alla barn har fått vatten på sig någon gång i sitt liv innan de döper sig så det är knappast någon ny upplevelse.

Det finns en massa saker föräldrar tillåter sina barn. De tillåter sina barn att dansa runt midsommarkrans. De tillåter sina barn att cykla på allmänna vägar. De tillåter sina barn att bada i badhus. Tom dyka under vatten i babysim. Svårt begripa vad du vill ha sagt gällande skvätta vatten

Man måste väl på något sätt va troende själv för att anse att det har någon betydelse ifall man döper sig eller ej som ung. Att det på något sätt skulle tvinga på en en religion. Det fungerar ju inte så det är ju för många bara en ceremoni där man kan bjuda in vänner och fira sitt barn.

En religiös handling är är väl ett uttryck för tro? Eftersom jag tycker det är fel att genom handling försöka påtvinga någon en trosuppfattning utan hens medvetna medgivande, tycker jag också att det är fel att döpa spädbarn eftersom de saknar förmåga att lämna ett medgivande till en sådan sak. Jag tycker helt enkelt att det är bättre, mer lämpligt att vänta tills dess hen är vuxen och själv kan ta ett eget beslut. Att jämföra med t.ex. dans kring en midsommarstång (ett mischmash av Asatro och Kristna föreställningar) tycker jag inte är samma sak, eftersom det ju i allmän samhällelig mening har mycket litet att göra med tro eller religion. Att som förälder tillåta sitt barn (lite äldre och förhoppningsvis självmedveten) att göra något är väl en sak, men inte jämförbart med att låta någon annan utföra rituella handlingar på ett spädbarn? Det finns väl andra sätt att fira på?

Visa signatur

🖥️:Phanteks Evolv X | Ryzen 7 5800X3D | Noctua nh-d15 chromax.black | 8x Noctua NF-P14s Redux 1500 | Gigabyte x470 Aorus Gaming 7 Wifi | Kingston Renegade 32Gb 3600Mhz | Samsung 990 Pro | ASUS TUF 3080 12Gb | Cougar CM 700W | Acer XB27HU | Mionix Naos QG | CM Storm QuickFire TK MX Blue |

"Bättre bli motbevisad - än förklarad skyldig"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Iskra:

Några sanningar då.

- För att bli präst i Svenska kyrkan så krävs 255 hp samt några interna kurser. Heltidsstudier på högskola ger 60 hp per år. Så ungefär 4.5 års studier om man räknar med internutbildningen. (Källa Svenska kyrkan)

- Att medianlönen för en komminister är 40 000 stämmer. Men en fjärdedel av prästerna är kyrkoherdar, och deras medianlön är 59700 kr per månad. (Källa https://svara.statisticon.se/Lonesok/Home/Statistics

- Präster behöver inte viga homosexuella om de inte vill. (Källa Svenska kyrkan). Och det är många som vägrar göra det. Se till exempel artiklar iDN och Gp.

- Kyrkoherdar är inte VD:ar och de har inte jour dygnet runt (möjligen blandar du ihop förtroendearbetstid, som många tjänstemän har, med jour). En VD är högsta chefen i ett företag medan det i Svenska kyrkan finns det 546 kyrkoherdar och det finns flera chefsled över dem. (Källa https://svara.statisticon.se/Lonesok/Home/Statistics

- Präster som predikar på söndagar har en arbetstid på 38,25 timmar per vecka. (Källa Fackförbundet Vision)

Intressant, det är extremt goda löner för att vara humaniora.

Permalänk
Inaktiv

hehehe, total urspårning som vanligt..................

Permalänk
Medlem
Skrivet av Albanach:

Det börjar nästan bli skrattretande hur vissa verkar tro att präster lever i sus och dus och plockar hem orimligt höga löner utan att göra rätt för sig.

Några upplysningar:

-Präster har en utbildning på runt 6 år, med motsvarande CSN-lån. Arbetet är oerhört slitsamt, både fysiskt och psykiskt, och arbetet är ofta på sena kvällar, helger och storhelger. Förväntningar på att vara tillgänglig 24/7, att alltid ställa upp och att ge av sig själv även på fritiden är normalt. Ingen vanlig präst tjänar 70000+ utan som sagt median är runt 40000. Men med tanke på utbildning och ansvar är det inte konstigt.

- Vår lön förhandlas via facket, precis som andra, och det är förtroendevalda politiker som sätter våra löner, inte kyrkoherden.

- Det finns ytterst få, om än några, präster som vägrar vigslar eller begravningar. Även präster kan bli anmälda för arbetsvägran. Däremot finns det vissa tjänster där detta inte ingår, till exempel skolpräster eller liknande.

- Kyrkoherdar är små VDar för varje församling eller pastorat och kan ha allt mellan 20-200 anställda. De har jour dygnet runt och måste alltid vara tillgängliga. En högre lön här är ganska förväntat.

- Prästgårdar har mer eller mindre försvunnit och en klar majoritet av präster bor i eget boende. De få som har tillgång till prästgård får betala för detta; det är alltså inget som är gratis!

- Det finns inget överhuvudtaget glassigt med att vara präst längre och inga egentliga förmåner. Även präster betalar till och med för att använda motorvärmare under vintern och vissa församlingar kräver månadspeng för kaffe.

Skall ni kritisera kyrkan och prästerskapet, bör det åtminstone vara med sanningar och inte lögner.

Äntligen någon med insyn. Många här killgissar hejvilt. Det märks pinsamt tydligt.

Och nej. Lönen kontra utbildningen samt arbetet är inte på något sätt extremt god. En socionom kan utan större problem tjäna 40 papp/mån i privat sektor. En sjuksköterska (grundutbildad, inte ren humaniora men) i offentlig sektor 35isch. I privat 40isch. Dessa utbildningar är 3,5 samt 3 åriga. Även lärare ligger på runt 40 i medellön (beroende på vilken typ av lärare). Statistik på detta hittas här:

https://www.lararen.se/nyheter/lonestatistik/lararloner-2021
https://allastudier.se/jobb-o-l%C3%B6n/114-grundutbildad-sjuk...
https://allastudier.se/jobb-o-l%C3%B6n/302-socionom
Präst:
https://allastudier.se/jobb-o-l%C3%B6n/247-pr%C3%A4st-och-pas...

Men till er som vill gå ur, gå ur. Till er som söker fakta om yrket, prata med några präster och stiftsrekryterare istället för att googla och killgissa. Tro mig. Präster jobbar inte bara på söndagar, lyfter 60 papp i månaden och tror på sagoböcker
Är det er bild säger det mer om er än om det faktiska yrket.

Men som jag skrev tidigare. Den som trodde att religionen var död och begraven hittar ett motbevis i denna tråden. ALLA har åsikter, tankar och frågor. Fördomar och förutfattade meningar skrivs ut på löpande band och folk triggar och triggas. Den dagen folk slutar ha åsikter om religion och tro, den dagen kan man börja prata om att religion är förlegad och död. Men just nu är den bevisligen högst levande.

Visa signatur

För närvarande dator"fri". Sparar till nytt :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aja82:

Men som jag skrev tidigare. Den som trodde att religionen var död och begraven hittar ett motbevis i denna tråden. ALLA har åsikter, tankar och frågor. Fördomar och förutfattade meningar skrivs ut på löpande band och folk triggar och triggas. Den dagen folk slutar ha åsikter om religion och tro, den dagen kan man börja prata om att religion är förlegad och död. Men just nu är den bevisligen högst levande.

Det är det väl ingen som trott? Det finns ju uppenbara bevis på att religion utgör en stor del av mänsklighetens olika kulturella uttryck, ta bara alla fundamentala galningar i Brasilien som tillåter att vi hugger ner det sista av Amazonas.... Att ifrågasätta innehållet i dessa uttryck är väl inte detsamma som att påstå att "religionen är förlegad och död"?

Visa signatur

🖥️:Phanteks Evolv X | Ryzen 7 5800X3D | Noctua nh-d15 chromax.black | 8x Noctua NF-P14s Redux 1500 | Gigabyte x470 Aorus Gaming 7 Wifi | Kingston Renegade 32Gb 3600Mhz | Samsung 990 Pro | ASUS TUF 3080 12Gb | Cougar CM 700W | Acer XB27HU | Mionix Naos QG | CM Storm QuickFire TK MX Blue |

"Bättre bli motbevisad - än förklarad skyldig"

Permalänk
Bildexpert
Skrivet av orginallinus:

Du tycker då att det är ok att sno pengar från någon som är ovetande? Vore det inte shysst att fråga istället - vill du vara med? Eller är det något som man enligt Kristen etik kan bortse ifrån?

Om du är i anställningsbar ålder bör du väl ändå rimligtvis veta huruvida du är med i Svenska kyrkan eller ej? Under den förutsättningen tänker jag att man har ett eget ansvar huruvida man vill vara med eller inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av orginallinus:

Det är det väl ingen som trott? Det finns ju uppenbara bevis på att religion utgör en stor del av mänsklighetens olika kulturella uttryck, ta bara alla fundamentala galningar i Brasilien som tillåter att vi hugger ner det sista av Amazonas.... Att ifrågasätta innehållet i dessa uttryck är väl inte detsamma som att påstå att "religionen är förlegad och död"?

Nej det är det ju förstås inte. Det var mer en slags sammanfattning av kontexten jag tycker mig möta i många sådana här trådar. Men ja. Jag var nog lite otydlig där. Du har en poäng. Brasilien situationen känner jag inte till (skövlingen jo, men kopplingen till någon trosfråga? Kanske missuppfattar. Är trött) och kan inte uttrycka mig om men självklart måste alla religioner och kulturella uttryck kunna ifrågasättas i mitt tycke. Dock är det en skillnad på att ifrågasätta, fördumma och fördöma. Min erfarenhet i frågan (om tro och religion) visar tyvärr på att många människor inte förstår skillnaden på dessa begrepp. Dom vill helt enkelt bara kasta skit på saker dom varken vill eller har intresse av att förstå.

Visa signatur

För närvarande dator"fri". Sparar till nytt :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nissling:

Om du är i anställningsbar ålder bör du väl ändå rimligtvis veta huruvida du är med i Svenska kyrkan eller ej? Under den förutsättningen tänker jag att man har ett eget ansvar huruvida man vill vara med eller inte.

Uppenbarligen flera här i tråden som inte vetat om det? Men de får naturligtvis skylla sig själva menar du? Hela den här saken är en förlegad rest från svunnen tid och ett arv från den tid då kyrkan och prästerskapet skulle ha tionde från var och en. Det är inte värdigt en modern sekulär demokrati, och antagligen inte kristen etik heller om man ska skärskåda det.

Skenhelighet är vad man brukar kalla det för, har jag för mig!

Visa signatur

🖥️:Phanteks Evolv X | Ryzen 7 5800X3D | Noctua nh-d15 chromax.black | 8x Noctua NF-P14s Redux 1500 | Gigabyte x470 Aorus Gaming 7 Wifi | Kingston Renegade 32Gb 3600Mhz | Samsung 990 Pro | ASUS TUF 3080 12Gb | Cougar CM 700W | Acer XB27HU | Mionix Naos QG | CM Storm QuickFire TK MX Blue |

"Bättre bli motbevisad - än förklarad skyldig"

Permalänk
Bildexpert
Skrivet av orginallinus:

Uppenbarligen flera här i tråden som inte vetat om det? Men de får naturligtvis skylla sig själva menar du?

Ja har man så dålig koll på sin egna ekonomi eller huruvida man blivit döpt (alt konfirmerad) i en kyrka så får man nog allt skylla sig själv om man ovetandes betalar in pengar till sin församling. Kan verkligen inte se att det är för mycket begärt att lägga det ansvaret på medlemmarna själva.