Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Exxovion:

För mig var det den enda anledningen till att lämna medlemskapet.

Finns förstås alltid någon men jag tycker inte det är ett giltigt argument. Är du troende så både ska du stötta din religion och vara delaktig i dess utövande. Vittnesmål från kyrkor är att ingen besöker annat än när de tvingas dit. Mycket underhåll på byggnader ingen använder.

Poängen var också att många har förklarat varför de lämnat, anledningarna är egentligen lika många som antalet som skrivit, hur folk kommit till slutsatsen varierar.

Skrivet av Erik_T:

Finns absolut ingenting som säger att man måste tro på Jesus eller bibeln för att vara medlem i kyrkan, och ingenting som säger att man måste gå ur bara för att man inte är troende.

Skrivet av Erik_T:

Det måste jag inte alls medge. Svenska Kyrkan gör en hel del bra saker som man kan uppskatta utan att tro på någon religion.
För övrigt så betalar man inga 6000 kr per år om man inte har så pass hög lön att 6000 kr per år är en småsumma.

Du ska bara vara medlem om du faktiskt är troende och följer kyrkans tolkning av bibeln i mitt tycke. Är detta inte du så bör du lämna. Eller gå med och betala för andra religioners verksamhet också. Att du känner att du måste vara kvar och letar anledningar för att motivera beslutet låter som religiös indoktrinering.

Det är ingen unikt samhällsnyttig organisation utan finns många andra delar av samhället som gör samma jobb bättre men utan en massa mumbo jumbo.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon910:

Det är nog di som borde läsa från börjsn

Sluta tramsa, läs tråden.

Permalänk
Avstängd

En sak som retar mig lite är att många religiösa verkar tro att de har ensamrätt på godhet och moral liksom. Jag är inte medlem i kyrkan, men jag har varit eller är medlem i Amnesty, Naturskyddsföreningen, Greenpeace, Läkare utan gränser, Rädda barnen, Barncancerfonden och så vidare. Jag tror att mina pengar gör mycket mer nytta där och dessutom slipper jag stöda en massa konstigheter. Kyrkan gör bra grejer men de gör också saker som jag absolut inte håller med om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Du ska bara vara medlem om du faktiskt är troende och följer kyrkans tolkning av bibeln. Är detta inte du så bör du lämna. Eller gå med och betala för andra religioners verksamhet också. Att du känner att du måste vara kvar och letar anledningar för att motivera beslutet låter som religiös indoktrinering.

Det är ingen unikt samhällsnyttig organisation utan finns många andra delar av samhället som gör samma jobb bättre men utan en massa mumbo jumbo.

Vadå "ska bara vara medlem om du faktiskt är troende"? Här blir jag faktiskt lite provocerad. Jag bestämmer väl det själv? Vill jag vara med och stödja kyrkans arbete med att bevara viktiga historiska byggnader, stödverksamheter osv är det min fulla rätt att göra så.
Finns det någon hjälporganisation som inte hållit på med något mumbo jumbo de senaste åren? Tagit ut extrema löner och avgifter osv för att sko sig T.ex?
Jag är väldigt historiskt intresserad och de flesta historiska händelserna i vårt land är knutna till kyrkan och dess byggnader och historia. Fram för allt historien som rör vanligt folk, oss.
Hade inte kyrkan haft makten och möjligheterna hade vi inte kunnat släktforska så enkelt vi gör i Sverige T.ex. Tyvärr krävde kungen in dessa anteckningar till slottet tre kronor som sedan brann ned vilket gör att det är svårt att släktforska före 1600 talet.

Kyrkan tillför så mycket mer än bara tro på en gubbe i himlen.

Att jag inte är ett spår religiös, om inte kemins och fysikens kraft räknas, tycker jag att dessa byggnader skall bevaras så man kan få "andas in" historiens atmosfär, och att jag haft turen att kunna följa mina släktled ända bak till år 1072.

Tack kyrkan.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Avstängd
Skrivet av KingCobra:

Vadå "ska bara vara medlem om du faktiskt är troende"? Här blir jag faktiskt lite provocerad. Jag bestämmer väl det själv? Vill jag vara med och stödja kyrkans arbete med att bevara viktiga historiska byggnader, stödverksamheter osv är det min fulla rätt att göra så.
Finns det någon hjälporganisation som inte hållit på med något mumbo jumbo de senaste åren? Tagit ut extrema löner och avgifter osv för att sko sig T.ex?
Jag är väldigt historiskt intresserad och de flesta historiska händelserna i vårt land är knutna till kyrkan och dess byggnader och historia. Fram för allt historien som rör vanligt folk, oss.
Hade inte kyrkan haft makten och möjligheterna hade vi inte kunnat släktforska så enkelt vi gör i Sverige T.ex. Tyvärr krävde kungen in dessa anteckningar till slottet tre kronor som sedan brann ned vilket gör att det är svårt att släktforska före 1600 talet.

Kyrkan tillför så mycket mer än bara tro på en gubbe i himlen.

Att jag inte är ett spår religiös, om inte kemins och fysikens kraft räknas, tycker jag att dessa byggnader skall bevaras så man kan få "andas in" historiens atmosfär, och att jag haft turen att kunna följa mina släktled ända bak till år 1072.

Tack kyrkan.

Är det släktforskning du är intresserad av så borde du gå med i mormonerna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Albanach:

Åtminstone inom Svenska Kyrkan är det nog ingen/inte många som skulle tala så till barn och om någon mot förmodan gör det, bör den personen bli anmäld till kyrkans högre instanser, för det är ingen officiell hållning, och inte lämpligt inför barn.

En tråkig sak som genomlyser denna tråd är den okunskap som finns om kristendomen och om kyrkan. Tyvärr är det alltför många som tror att kyrkan lever kvar i 50-talet men som heller inte besökt kyrkan sedan dess och därför inte sett att kyrkan hängt med och i mångt och mycket är mer modern än de flesta tror.

Bra poäng, min syster jobbar med barn genom kyrkan, och jag sjunger i kyrkokör på vintrarna. Kyrkan har många aktiviteter speciellt för äldre och jobbar med att hjälpa fattiga.

Enda som jag själv kanske tycker är omoraliskt är att döpa barn innan den själv får välja. Men det börjar minska med dop.

Jag kan också förstå många tycker om kyrkan på grund utav några utav dom ovannämnda anledningarna (kanske inte dopet xD)
Men trots det är det lite föråldrat. Jag tror till sist att medlemmarna kommer bli så låga att det enbart kommer bli en kulturell grej och att aktiviteter och liknande kommer växlas över till någon annan instans. Jag tror knappast vi behöver religion för att vara snälla.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av KingCobra:

Vadå "ska bara vara medlem om du faktiskt är troende"? Här blir jag faktiskt lite provocerad. Jag bestämmer väl det själv? Vill jag vara med och stödja kyrkans arbete med att bevara viktiga historiska byggnader, stödverksamheter osv är det min fulla rätt att göra så.
Finns det någon hjälporganisation som inte hållit på med något mumbo jumbo de senaste åren? Tagit ut extrema löner och avgifter osv för att sko sig T.ex?
Jag är väldigt historiskt intresserad och de flesta historiska händelserna i vårt land är knutna till kyrkan och dess byggnader och historia. Fram för allt historien som rör vanligt folk, oss.
Hade inte kyrkan haft makten och möjligheterna hade vi inte kunnat släktforska så enkelt vi gör i Sverige T.ex. Tyvärr krävde kungen in dessa anteckningar till slottet tre kronor som sedan brann ned vilket gör att det är svårt att släktforska före 1600 talet.

Kyrkan tillför så mycket mer än bara tro på en gubbe i himlen.

Att jag inte är ett spår religiös, om inte kemins och fysikens kraft räknas, tycker jag att dessa byggnader skall bevaras så man kan få "andas in" historiens atmosfär, och att jag haft turen att kunna följa mina släktled ända bak till år 1072.

Tack kyrkan.

Lade till ett "i mitt tycke" tidigare i första stycket men skedde medans du svarade misstänker jag, dålig ovana att jag sällan lägger till jag/mig när jag skriver. Så läs om editeringen och sluta känn dig provocerad.

Allt kyrkan i övrigt gör kan andra göra bättre. Konkurrensbrott om kyrkan ska ha ensamrätt på detta och skattebetalarna ändå betalar för detta.

Edit: oh, fick inlägg 666.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

En sak som retar mig lite är att många religiösa verkar tro att de har ensamrätt på godhet och moral liksom. Jag är inte medlem i kyrkan, men jag har varit eller är medlem i Amnesty, Naturskyddsföreningen, Greenpeace, Läkare utan gränser, Rädda barnen, Barncancerfonden och så vidare. Jag tror att mina pengar gör mycket mer nytta där och dessutom slipper jag stöda en massa konstigheter. Kyrkan gör bra grejer men de gör också saker som jag absolut inte håller med om.

Jag förstår att det retar dig men det är ju en viktig fråga, kanske den viktigaste frågan av alla. Vad är det goda? Moderna religioner går i princip ut på att bevisa på olika sätt att de har det rätta svaret på frågan och att olika belöningar följer av att ansluta sig till dem och följa de regler som satts upp. Det gäller ju sekulära världsåskådningar också, i botten brukar finnas en moralisk filosofi, liberalismens frigörelse till exempel.

Visa signatur

RIP 780

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zillen:

Jag gick ur kyrkan för ca 15 år sedan. Tror inte ett dugg på religon men han har endå döpt två barn och gift mig i kyrkan.

Varför jag gjorde det på det klassiska viset vet jag inte Fick i alla fall lite valuta för pengarna innan utträde.
Anledningen var nog att jag inte vill betala för något jag inte tror på. Kyrkan är inte direkt fattig.

Kul tråd, hoppas att den inte spårar ur.

Samma här. Lämnade dock kyrkan långt innan det fanns någon tanke på att gifta sig eller skaffa barn.

Jag var dock lite emot det automatiska medlemskapet i och med dopet... men äsch va faen, de får begära utträde så snart de kan, om de vill.

Permalänk
Medlem

Betalar 500kr i månaden till svenska kyrkan och är inte direkt troende, så har gått ur.
Lite väl mycket pengar.

Visa signatur

Stationär: RTX 4090 OC ASUS | Ryzen 9 5950X | G.Skill Trident Z NEO 3600mhz 32GB | Arctic Liquid Freezer III 360 | Corsair HX1000i | Asus Rog Strix X570-F Gaming | Samsung 990 PRO 2TB | Samsung 980 PRO 2TB | Fractal Design North XL

Jobbdator: MacBook Pro 16" i7 6C, 16GB ram DDR4, AMD Radeon Pro 5300M 4GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Iskra:

Jag håller med dig om att folk får vara medlemmar i Svenska kyrkan oavsett om de är troende eller inte. Precis som att jag får betala medlemskap i min lokala schackklubb oavsett om jag älskar eller hatar schack.

Men även om jag tycker att det är trevligt att gamlingarna i mitt närområde kan sitta och spela schack, så är jag inte beredd att ge 6000 kr per år för att förse dem med schakpjäser (och händelsevis för att ett schackprästerskap ska kunna leva ett liv i lyx utan krav på motprestation).

Utveckla gärna hur "shackprästerskapet" lever ett liv i lyx utan krav på motprestation. XD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaleid:

Och hur gör man det? Man ignorerar mer och mer av bibeln så att den kan säljas i modern tid. Det är bättre för samhället förstås, men det är inte direkt så att man får känslan av att de tror så mycket själv egentligen.

Inte alls. Kyrkan ignorerar ingenting utan förstår bibeln annorlunda, eftersom vi har djupare kunskap om dess språkbruk, hur samhället såg ut när det skrevs och hur vi därför bör tolka det. Detta innebär egentligen en djupare tro på bibeln, inte tvärtom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Bra poäng, min syster jobbar med barn genom kyrkan, och jag sjunger i kyrkokör på vintrarna. Kyrkan har många aktiviteter speciellt för äldre och jobbar med att hjälpa fattiga.

Enda som jag själv kanske tycker är omoraliskt är att döpa barn innan den själv får välja. Men det börjar minska med dop.

Jag kan också förstå många tycker om kyrkan på grund utav några utav dom ovannämnda anledningarna (kanske inte dopet xD)
Men trots det är det lite föråldrat. Jag tror till sist att medlemmarna kommer bli så låga att det enbart kommer bli en kulturell grej och att aktiviteter och liknande kommer växlas över till någon annan instans. Jag tror knappast vi behöver religion för att vara snälla.

En sak som är viktigt att komma ihåg gällande barndop, är ju att vi inte tvingar barn att döpas, utan att det är föräldrarna själva som väljer att döpa sina barn. På samma sätt som föräldrar kan välja att låta sina barn vara med i nykterhetsförbund, scouter, fotboll eller liknande, alla med sina egna regler och moralkoder som förs vidare.

Dessutom bör man kanske fundera på vad dopet är: Ett välkomnande in i Guds familj, ett tecken på att redan från det att vi var småbarn själv har hållit oss i sin hand och sagt: "(Ditt namn), jag älskar dig för den du är och jag kommer alltid finnas för dig."
Dopet är en gåva till oss människor, en påminnelse om att vi alltid duger, oavsett var i livet vi befinner oss.

Och för er som inte tror; dopet "fungerar" inte utan en egen tro. Om man inte tror är dopet bara som en dusch. Det är först med sin egen tro på Gud, som dopet blir vad det är tänkt att vara. Så när man växer upp, får man lära sig mer om sin egen tro för att kunna "växa in i dopet." Ett första steg i det är det vi kallar för konfirmation.

Permalänk
Medlem

Skrev in mig i finska kyrkan för några år sedan (nästan samma som svenska). Det är helt okej att det går en liten skatteprocent för att upprätthålla all välfärdsservice, diakoni, sjukhusprästerskap, byggnasreparationer, vård av gravar och speciellt dagisverksamhet då statliga plaster inte finns kvar - för att inte nämna de ofantliga mängder donationer av mat och husgeråd som behövs under pandemin. Det ordnas också möten och terapi för AA eller personer som känner sig nedstämda eller vilsna - utan krav på religionssamfund vilket är fantastiskt. Det är meningen att kyrkan ska hjälpa de mest utsatta.

Jag var skeptiskt till kyrkan (både den svenska och finska) under barndom och ungdomsår eftersom jag visste så lite, familjen var aldrig särskilt religiös och det fanns ingen vuxen som kunde förklara vad kyrkan gör i samhället. I vuxen ålder valde jag att utöka kunskaperna om religion på universitet istället för att skriva hatiska inlägg på forum, det är viktigt att reda ut sin egen skepsis. "Är jag skeptisk för att jag är rädd, dåligt informerad eller indoktrinerad av andra människor?". I dagens informationsflöde är det oerhört viktigt att spendera några år på oberoende studieinstanser med god kvalité på utbildning - sett ur både nationellt och internationellt perspektiv. Idag är jag nära masters i teologi och fortfarande samma datornörd, dock mindre skeptisk

Permalänk
Medlem
Skrivet av Albanach:

En sak som är viktigt att komma ihåg gällande barndop, är ju att vi inte tvingar barn att döpas, utan att det är föräldrarna själva som väljer att döpa sina barn. På samma sätt som föräldrar kan välja att låta sina barn vara med i nykterhetsförbund, scouter, fotboll eller liknande, alla med sina egna regler och moralkoder som förs vidare.

Till skillnad mot medlemskapet i kyrkan så får man faktiskt betala medlemskapet i övriga föreningar genom en faktura, slutar man betala dessa fakturor upphör också medlemskapet.
Så börjar kyrkan skicka ut fakturor istället för att staten ska göra jobbet åt dem så hade jag inte haft något problem med din liknelse.
Men här tvingar föräldrarna på barnet ett medlemskap som barnet själv måste säga upp när den blir myndig vilket inte ens alla vet att man kan eller vet att det kostar pengar att vara medlem då avgiften är dold.

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Albanach:

Och för er som inte tror; dopet "fungerar" inte utan en egen tro. Om man inte tror är dopet bara som en dusch. Det är först med sin egen tro på Gud, som dopet blir vad det är tänkt att vara. Så när man växer upp, får man lära sig mer om sin egen tro för att kunna "växa in i dopet." Ett första steg i det är det vi kallar för konfirmation.

Menar du att dopet enligt din förståelse inte påverkar livet efter detta för ett barn som är för ungt för att bilda en egen tro?

Visa signatur

RIP 780

Permalänk
Medlem

Det roligaste med tro och religion är att det ALLTID drar igång så mycket hos människor. Troende som icke troende. För att vara ett "förlegat" ämne engagerar och triggar frågan om tro verkligen alla möjliga människor.
Själv är jag vad jag skulle kalla djupt troende kristen och medlem av Svenska kyrkan. Ställer mig dock inte bakom all deras verksamhet eller teologiska utsagor men å andra sidan är jag inte med i kyrkan blir det omöjligt att påverka den.
Fördelen med svenska kyrkan som jag ser det är dess bredd. Du har allt från mer liberala traditioner till mer konservativa och de alla ryms under paraplyet "svenska kyrkan".
Om man inte ser några fördelar med att vara med i kyrkan, traditionsbärande, teologiska eller från ett hjälpande perspektiv är det ju bara att gå ur och vara nöjd tänker jag.

Allt gott!

Visa signatur

För närvarande dator"fri". Sparar till nytt :)

Permalänk
Medlem

Gick ur svenska kyrkan för längesen. Vi gifte oss inte ens i kyrkan, och vi har inga barn heller. Ser ingen fördel med att vara medlem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Albanach:

Inte alls. Kyrkan ignorerar ingenting utan förstår bibeln annorlunda, eftersom vi har djupare kunskap om dess språkbruk, hur samhället såg ut när det skrevs och hur vi därför bör tolka det. Detta innebär egentligen en djupare tro på bibeln, inte tvärtom.

Kaleid menar nog specifika saker som att bibeln säger att man skall stena otrogna (fast budorden säger att man inte får döda) osv.
Konstigt nog har Koranen mildare straff för otrohet, "bara" spöstraff.
Bibeln innehåller mycket motsägelser, exemplet jag skrev som exempel.
Vi vet idag att jorden med alla varelser inte skapades på 7 dagar.

Vi vet idag att kung Herodes inte levde när Jesus föddes så han kan inte ha dödat alla gossebarn upp till två års ålder för att döda Jesus.

Det är nog sådana här detaljer hen menar.

Idag landsförvisas ingen som äter blodig biff, eller har sex när man har mens (religioner älskar att lägga sig i sovrumsvanor) T.ex, även om det står så i Bibeln. Man väljer alltså att inte följa vissa saker som det står bokstavligt.

Det här T.ex "Bibeln säger i 1 Korinthierbrevet 7:10-11 De gifta ger jag denna föreskrift som inte är min utan Herrens: en hustru får inte lämna sin man – men gör hon det ändå, skall hon förbli ogift eller försona sig med mannen – och en man får inte skilja sig från sin hustru."
Däremot är det tillåtet att skilja sig med en partner som inte är troende och om partnern varit otrogen och/eller haft ej acceptabelt sexuellt beteende. Sängkammarpolitik från Herren igen

Kyrkan måste ändå berömmas för att den moderniseras och anpassas efter dagens moral och rättigheter. Dessa har INTE uppstått ur religioner utan sunt förnuft och empati från oss, människorna.

De flesta religioner har en väldigt blodig och grym historia....men det är historia.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem
Skrivet av KingCobra:

Kaleid menar nog specifika saker som att bibeln säger att man skall stena otrogna (fast budorden säger att man inte får döda) osv.
Konstigt nog har Koranen mildare straff för otrohet, "bara" spöstraff.
Bibeln innehåller mycket motsägelser, exemplet jag skrev som exempel.
Vi vet idag att jorden med alla varelser inte skapades på 7 dagar.

Vi vet idag att kung Herodes inte levde när Jesus föddes så han kan inte ha dödat alla gossebarn upp till två års ålder för att döda Jesus.

Det är nog sådana här detaljer hen menar.

Idag landsförvisas ingen som äter blodig biff, eller har sex när man har mens (religioner älskar att lägga sig i sovrumsvanor) T.ex, även om det står så i Bibeln. Man väljer alltså att inte följa vissa saker som det står bokstavligt.

Det här T.ex "Bibeln säger i 1 Korinthierbrevet 7:10-11 De gifta ger jag denna föreskrift som inte är min utan Herrens: en hustru får inte lämna sin man – men gör hon det ändå, skall hon förbli ogift eller försona sig med mannen – och en man får inte skilja sig från sin hustru."
Däremot är det tillåtet att skilja sig med en partner som inte är troende och om partnern varit otrogen och/eller haft ej acceptabelt sexuellt beteende. Sängkammarpolitik från Herren igen

Kyrkan måste ändå berömmas för att den moderniseras och anpassas efter dagens moral och rättigheter. Dessa har INTE uppstått ur religioner utan sunt förnuft och empati från oss, människorna.

De flesta religioner har en väldigt blodig och grym historia....men det är historia.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Är det släktforskning du är intresserad av så borde du gå med i mormonerna.

Släktforskning handlar om att man upptäcker sitt ursprung. Där finns inga Mormoner vad jag vet så jag ser inte hur det skulle vara en fördel

Skrivet av anon5930:

Edit: oh, fick inlägg 666.

ITS A SIGN!!111! ;D

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Avstängd
Skrivet av KingCobra:

Släktforskning handlar om att man upptäcker sitt ursprung. Där finns inga Mormoner vad jag vet så jag ser inte hur det skulle vara en fördel

ITS A SIGN!!111! ;D

Mormonerna ser ju det som ett kall att bokföra alla människor så de har samlat in väldigt mycket information.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Albanach:

En sak som är viktigt att komma ihåg gällande barndop, är ju att vi inte tvingar barn att döpas, utan att det är föräldrarna själva som väljer att döpa sina barn. På samma sätt som föräldrar kan välja att låta sina barn vara med i nykterhetsförbund, scouter, fotboll eller liknande, alla med sina egna regler och moralkoder som förs vidare.

Dessutom bör man kanske fundera på vad dopet är: Ett välkomnande in i Guds familj, ett tecken på att redan från det att vi var småbarn själv har hållit oss i sin hand och sagt: "(Ditt namn), jag älskar dig för den du är och jag kommer alltid finnas för dig."
Dopet är en gåva till oss människor, en påminnelse om att vi alltid duger, oavsett var i livet vi befinner oss.

Och för er som inte tror; dopet "fungerar" inte utan en egen tro. Om man inte tror är dopet bara som en dusch. Det är först med sin egen tro på Gud, som dopet blir vad det är tänkt att vara. Så när man växer upp, får man lära sig mer om sin egen tro för att kunna "växa in i dopet." Ett första steg i det är det vi kallar för konfirmation.

Mycket små barn har bevisligen ingen uppfattning om tro, desto mindre en "egen tro". Därför är det ju ett tvång, eftersom vi har religionsfrihet & skydd mot kroppsligt ingrepp i grundlagen. Barnaga alltså. Övergrepp.

Barn är dessutom mottagliga för indoktrinering vilket ju konfirmationen handlar om om man ska se det krasst. Det man lär sig är alltså det som står skrivet och traderats genom generationer, vilket ju är kärnan i själva tron - inte "sin egen tro".

PS. Har inget mot utövande av religion så länge det inte inkräktar på grundlag, mänskliga rättigheter eller vår miljö. Har heller inget emot att vuxna människor själva väljer att döpa sig, om det är det de önskar. DS

Visa signatur

🖥️:Phanteks Evolv X | Ryzen 7 5800X3D | Noctua nh-d15 chromax.black | 8x Noctua NF-P14s Redux 1500 | Gigabyte x470 Aorus Gaming 7 Wifi | Kingston Renegade 32Gb 3600Mhz | Samsung 990 Pro | ASUS TUF 3080 12Gb | Cougar CM 700W | Acer XB27HU | Mionix Naos QG | CM Storm QuickFire TK MX Blue |

"Bättre bli motbevisad - än förklarad skyldig"

Permalänk
Medlem
Skrivet av orginallinus:

Mycket små barn har bevisligen ingen uppfattning om tro, desto mindre en "egen tro". Därför är det ju ett tvång, eftersom vi har religionsfrihet & skydd mot kroppsligt ingrepp i grundlagen. Barnaga alltså. Övergrepp.

Barn är dessutom mottagliga för indoktrinering vilket ju konfirmationen handlar om om man ska se det krasst. Det man lär sig är alltså det som står skrivet och traderats genom generationer, vilket ju är kärnan i själva tron - inte "sin egen tro".

PS. Har inget mot utövande av religion så länge det inte inkräktar på grundlag, mänskliga rättigheter eller vår miljö. Har heller inget emot att vuxna människor själva väljer att döpa sig, om det är det de önskar. DS

Konfirmationen görs ju i en ålder där man kan tänka rätt bra själv. Jag kände mig aldrig indoktrinerad såg det mer som ett trevligt semesterläger. Gjorde de flesta. Inte vart sådär superintresserad av religion men minns aldrig jag hade trist ändå.

Kan omöjligt se hur det är barnaga att skölja lite vatten på panna i spädbarnsålder heller.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Albanach:

Inte alls. Kyrkan ignorerar ingenting utan förstår bibeln annorlunda, eftersom vi har djupare kunskap om dess språkbruk, hur samhället såg ut när det skrevs och hur vi därför bör tolka det. Detta innebär egentligen en djupare tro på bibeln, inte tvärtom.

Nonsens. För 200 år sedan så var svenska folket mer bokstavstroende. Det skulle inte gå att marknadsföra religionen på samma sätt idag. Säg att vi tar det på allvar att man inte får ha andra gudar vid sidan av den kristna guden, ska vi förbjuda dem?
Enda anledningen till att kristendomen går att leva med är för att vi ignorerar det mesta av boken.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Sötast
Skrivet av oqvist:

Konfirmationen görs ju i en ålder där man kan tänka rätt bra själv. Jag kände mig aldrig indoktrinerad såg det mer som ett trevligt semesterläger. Gjorde de flesta. Inte vart sådär superintresserad av religion men minns aldrig jag hade trist ändå.

Kan omöjligt se hur det är barnaga att skölja lite vatten på panna i spädbarnsålder heller.

Finns ingen lättare att övertyga än en tonåring.
Speciellt inte när det kommer till presenter för att "gå en lam kurs som går rätt snabbt för att få 20.000 i iphones å ipads"

Tonåringar ses på många vis som ganska vuxna personer, samt är jätte jätte lättpåverkade. De är alltså 'The perfect mark'

Eller du trodde att något så stort som kyrkan tog en ålder randomly? Nej, perfa här juh

Permalänk
Medlem
Skrivet av Albanach:

Utveckla gärna hur "shackprästerskapet" lever ett liv i lyx utan krav på motprestation. XD

Schackklubbarna får ju inte 6000 kr per år av halva sverigs befolkning. Hade de fått det så kan jag garantera att någon hade sett till att berika sig.

Det "riktiga" prästerskapet i Svenska kyrkan, däremot. De står med handen i kollektskålen.

Enligt lönestatistiken från Svenska kyrkans arbetsgivarorganisation så är medellönen för en kyrkoherde 60 000 kr.

De får dessutom kraftigt subventionerat boende.

typo
Permalänk
Avstängd
Skrivet av Iskra:

Schackklubbarna får ju inte 6000 kr per år av halva sverigs befolkning. Hade de fått det så kan jag garantera att någon hade sett till att berika sig.

Det "riktiga" prästerskapet i Svenska kyrkan, däremot. De står med handen i kollektskålen.

Enligt lönestatistiken från Svenska kyrkans arbetsgivarorganisation så är medellönen för en kyrkoherde 60 000 kr.

De får dessutom kraftigt subventionerat boende.

Jag är i allmänhet inte direkt positiv till kyrkan och hela grejen med att dra pengar automatiskt på skattesedeln gör verkligen inte saken bättre. Men, när det gäller prästernas löner så är de inte särskilt bra med tanke på arbetstider och liknande. De har heller inget alternativ, det går liksom inte att tröttna på chefen och byta till katolska kyrkan eller något.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Finns ingen lättare att övertyga än en tonåring.
Speciellt inte när det kommer till presenter för att "gå en lam kurs som går rätt snabbt för att få 20.000 i iphones å ipads"

Tonåringar ses på många vis som ganska vuxna personer, samt är jätte jätte lättpåverkade. De är alltså 'The perfect mark'

Eller du trodde att något så stort som kyrkan tog en ålder randomly? Nej, perfa här juh

Det finns mycket som är lättare än att övertyga en tonåring? Har du inga barn?

Går de dit för att få 20000 ipads så går de ju inte dit för att bli religiösa om de inte är det redan. Då behöver de ju inga mutor.

Jag fick ett guldkors men det var ingen drive.

Ingen på mitt konfirmationsläger visade tecken på att påverkas åt ena eller andra hållet det är inte ett indoktrinationsläger. Det säger nog främst konspirationsteoretiker som inte vart på läger själva. Sen så var det måhända tuffare förhör med faktiska förhör etc man måste fixa.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

när det gäller prästernas löner så är de inte särskilt bra med tanke på arbetstider och liknande. De har heller inget alternativ, det går liksom inte att tröttna på chefen och byta till katolska kyrkan eller något.

60 000 kr i månaden är alltså inte en bra lön om man har obekväma arbetstider?

Säg det åt landets alla undersköterskor. Många av dem har lite obekvämare arbetstider än en präst. De skulle förtjäna 60 000 kr i månaden.