De 30 bäst säljande spelen i Japan är alla på Nintendo Switch

Permalänk
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Väldigt konstigt och jag funderade vilka 30st grymma spel fanns det till switch? Men sedan fick jag förklaringen längre ner: Fast då med flertalet konsolformat i form av Gameboy och de japanska motsvarigheterna till NES och Super NES.

När man jämför mest sålda saker som spel så bör man först ta priset i beaktning. Om ett spel kostar 10kr eller 700kr påverkar dess försäljningsvolym rejält. Sedan om det är klassiker så kanske spelet körs på en viss enhet, men jag ser det mer som det tillhör ursprungliga. Alltså jag kallar inte nes spel som körs på en Nintendo Swicth för Switchspel, bara gör att spelet körs där.
Tar vi Zelda Skyward Sword så är det ett Nintendo Wii spel. Om man kör denna på switchen, ja man kan ha olika åsikter kring namnet.

Om det finns 30 bra spel till Switch är subjektivt. Men att det är topp 30 för Nintendo är inte huvudnyheten, det är snarare avsaknaden av Sony och Microsoft som är talande. Spelet på plats 30 sålde lite drygt 2000 ex. Så inget spel för Sony eller Microsoft lyckades komma upp till det.

Permalänk
Inaktiv

Med tanke på att Japan är ett land med fokus på handhållet så är det inte förvånande. Men likväl maffigt att plocka topp 30. Klena släpp till PS4/PS5 hjälper nog till, annars borde något även där ha synts till. Spelar de något stationärt så är det Sony, eller för den delen Switch.

Skrivet av walkir:

Grattis Nintendo! Spelar nära nog dagligen på min Switch Lite.

Kul att det finns så många bra spel till Switch. Det enda tråkiga med Switch är att spelutbudet är nära nog identiskt i hela världen. Till GBA, DS och 3DS fanns det oändligt många fler unika spel som enbart släpptes i Japan. Beställde ofta spel från Lik-Sang i Hong Kong för att få tag på lite mer okända titlar till just DS.

Numera finns det inte ens några spel jag vill köpa från Japan, då Switch-spelen ofta är samma som här i väst.

Det är ju egentligen det som är bra. Minns själv när jag var yngre och europa missade nästan alla bra JRPGs.

Men förstår delvis vad du menar också tror jag, man kan inte längre "hitta" okända spel från en annan region man aldrig hört talas om men faller pladdask för. Måste vara extremt ovanligt med spel som bara hittar ut till en generation idag.

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Väldigt konstigt och jag funderade vilka 30st grymma spel fanns det till switch? Men sedan fick jag förklaringen längre ner: Fast då med flertalet konsolformat i form av Gameboy och de japanska motsvarigheterna till NES och Super NES.

När man jämför mest sålda saker som spel så bör man först ta priset i beaktning. Om ett spel kostar 10kr eller 700kr påverkar dess försäljningsvolym rejält. Sedan om det är klassiker så kanske spelet körs på en viss enhet, men jag ser det mer som det tillhör ursprungliga. Alltså jag kallar inte nes spel som körs på en Nintendo Swicth för Switchspel, bara gör att spelet körs där.
Tar vi Zelda Skyward Sword så är det ett Nintendo Wii spel. Om man kör denna på switchen, ja man kan ha olika åsikter kring namnet.

Jag tror det gick för snabbt när du läste. Kommentaren som NES och SNES handlade om mitten av nittiotalet och har ingen bäring på de 30 spelen.

De 30 spelen finns länkade i artikeln. Jag känner förvisso inte till alla då vissa är exklusiva i Japan men i princip allt ser ut att vara moderna AA/AAA-titlar.
Om man vill rensa listan från remakes så kan man ju göra det förstås. Men då borde man såklart göra det samma på övriga format också.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Avstängd

Hoppas på Switch 2 med bättre hårdvara och bakåtkompabilitet. Då hoppar jag på tåget med.
Gärna så att äldre spel flyter på lite bättre med lite AA och AF.

Mario och Zelda liren är fortfarande bra upplevelser

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem

Digitala försäljningen ligger nog runt 70% (baserat på EAs siffror så är fördelat på alla plattformar).

Men en Switch har väldigt begränsat utrymme (26gb originalutförande efter operativsystemet tagit sitt) och spelen kan vara väldigt stora. Så att köpa digitalt på switch är dumt för du kan knappt ha några spelsamtidigt då. Lösningen är att antingen köpa till SD kort, eller att helt enkelt köpa spelet fysiskt så får du ett "kort" på köpet.

Tror det här är enda anledningen till Nintendo 30 top. Inte en chans att den är ut så här baserat på total försäljning.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Det är ju egentligen det som är bra. Minns själv när jag var yngre och europa missade nästan alla bra JRPGs.

Men förstår delvis vad du menar också tror jag, man kan inte längre "hitta" okända spel från en annan region man aldrig hört talas om men faller pladdask för. Måste vara extremt ovanligt med spel som bara hittar ut till en generation idag.

Jo, lite det jag tänkte på. Finns fortfarande många JRPG:s som aldrig fått översättning, även om jag nyligen köpte Trials of Mana för att få uppleva Seiken Densetsu 3.

Många av mina favoritspel till Switch just portar från Wii, PS3 eller PC.

Permalänk
Medlem

Inte förvånad alls, med tanke på hur mycket Switch har sålts i nästan 100 miljoner enheter.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av walkir:

Jo, lite det jag tänkte på. Finns fortfarande många JRPG:s som aldrig fått översättning, även om jag nyligen köpte Trials of Mana för att få uppleva Seiken Densetsu 3.

Många av mina favoritspel till Switch just portar från Wii, PS3 eller PC.

Fortfarande fascinerande att tänka på just Trials of Mana. Minns när man läste om Seiken Densetsu 3 i mitten av 90-talet och man i dåtidens spelmedia funderade på när den skulle släppas utanför Japan. Secret of Mana hittade ju tacksamt nog till och med till PAL, på gott och ont.

Men något släpp blev det aldrig, tog ett bra tag innan folk fick klart första översättningarna. Och tillslut en ny version. Chrono Trigger släpptes först här någonstans i slutet av 00-talet. Hade den till min DSi minns jag, ångrat att jag sålde den. Men inget släpp till PAL på 90-talet. Likaså de bra Final Fantasy-titlarna. Playstation först.

Mitt favoritexempel Xenogears släpptes heller aldrig här och känns som i det närmaste bortglömt idag. Fortfarande kanske mitt absoluta favorit JRPG. Xeno-serien levde vidare som Xenosaga och senare Xenoblade. Hade verkligen gillat om spelet kunde släppas igen eller fått en värdig remaster. Spelet stressades fram för lansering så skiva 2 "hoppar" ganska snabbt framåt storymässigt.

Samma här egentligen, största glädjen för mig är att kunna spela portabelt. Nu har jag en Steam Deck på gång så antalet spel till Switch som köps kommer minska rejält framöver. Men allt som allt är Switch verkligen en av mina favoritkonsoller och dessutom favoriten bland alla portabla jag haft. Gamla Game Boy är svår att gå förbi men mycket i det fallet var ren nostalgi. Bra spel men orginalet var ganska begränsande.

Permalänk
Medlem

Japan är väldigt fokuserade på konsol gaming, så förvånar mig inte direkt samt att hand-held är väldigt populärt i Asien. Är ju främst Asien som gör så mobile gaming tar över mer och mer.

Visa signatur

CPU Intel Core i9-10900K 4,9GHz - CPU kylare NZXT Kraken Z73 - Chassi Fractal Design Meshify 2 XL - Ram Corsair Vengeance RGB PRO 32GB - GPU MSI GeForce RTX 3090 24GB SUPRIM X - Moderkort ASUS ROG Z490 Maximus XII HERO (WI-FI) - M.2 Samsung 970 EVO series SSD 500GB - SSD 3x Samsung SSD 860 EVO 2TB - PSU Be Quiet! Dark Power Pro 11 850W

Permalänk
Medlem

Är det fler än jag som märkt att det betydligt oftare är nedsatt pris på fysiska spel till Switch i år än tidigare? Förut gick priserna nästan aldrig ner, men numera ser man även mer populära titlar för 400:- eller mindre då och då. Har även märkt att utbudet kraftigt ökat på mer obskyra titlar som tidigare möjligen kunnat släppas digitalt men som nu även får fysisk kopia.
Har själv köpt 11 spel till Switchen hittills, vilket faktiskt är flest antal spel jag köpt till en konsol sedan Xbox 360, och fler lär det bli.

Permalänk
Medlem
Skrivet av meanh:

Är det fler än jag som märkt att det betydligt oftare är nedsatt pris på fysiska spel till Switch i år än tidigare? Förut gick priserna nästan aldrig ner, men numera ser man även mer populära titlar för 400:- eller mindre då och då. Har även märkt att utbudet kraftigt ökat på mer obskyra titlar som tidigare möjligen kunnat släppas digitalt men som nu även får fysisk kopia.
Har själv köpt 11 spel till Switchen hittills, vilket faktiskt är flest antal spel jag köpt till en konsol sedan Xbox 360, och fler lär det bli.

Kommer i vågor. Indie spel brukar också komma först digitalt, säljer de bra kommer en fysisk kopia. Sen har vissa publishers för upp ögonen med fysiska varianter.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem

När Steam Deck släpps så lär den dominera top 30... om nu Famitsu tycker den räknas som spelkonsol

Visa signatur

◍◯◍ AMD Ryzen 7 3700X 3.6 GHz ◍◯◍ Gigabyte RTX 3080 10GB GAMING OC V2.0 ◍◯◍ Gigabyte X570 UD
◍◯◍ Kingston Fury 64GB (2x32GB) DDR4 3600MHz CL18 ◍◯◍ Corsair HX750i 750W
◍◯◍ Logitech G915 TKL Tactile ◍◯◍ 2x Samsung 870 QVO 8TB ◍◯◍ be quiet! Silent Base 601
◍◯◍ Sony 65" KD65XH9005 ◍◯◍ Audio Pro A36 ◍◯◍ Windows 11

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefan_JL:

När Steam Deck släpps så lär den dominera top 30... om nu Famitsu tycker den räknas som spelkonsol

nejdå kommer nog inte räknas, steam-deck är ju mer en dator som drivs på linux. Den räknas inte på samma sätt som en spel-laptop inte räknas

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Grattis Nintendo! Spelar nära nog dagligen på min Switch Lite.

Kul att det finns så många bra spel till Switch. Det enda tråkiga med Switch är att spelutbudet är nära nog identiskt i hela världen. Till GBA, DS och 3DS fanns det oändligt många fler unika spel som enbart släpptes i Japan. Beställde ofta spel från Lik-Sang i Hong Kong för att få tag på lite mer okända titlar till just DS.

Numera finns det inte ens några spel jag vill köpa från Japan, då Switch-spelen ofta är samma som här i väst.

Det går att skapa en ny användare på din switch och välja Japan som land för att sedan få tillgång till den Japanska E-Shoppen, dem har lite mer spel, men det är inte alltid att spelen stödjer engelska som språk.

Permalänk
Skrivet av ThomasLidstrom:

Kan det vara så att användandet av en Switch skiljer sig mellan "Väst" och Japan?
Jag gissar att spel i mobil och platta är huvudkonkurrenterna i Japan för att de spelar mest odockat
Och att vi i "Väst" kanske spelar både dockat och odockat så Xbox och PS är konkurrenter här?

Det stämmer PlayStation säljer mycket bättre i väst jämfört mot Japan.

PlayStation brand ‘is in decisive decline in Japan’, research firm claims

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Lite ”konstigt” är det väl om det inte hänt en enda vecka på 33 år

Nja inte så värst när både Playstation och Xbox går mot SaS och abonnemang samt att Switch är den enda handhållna konsolen.

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av Mordekai:

Nja inte så värst när både Playstation och Xbox går mot SaS och abonnemang samt att Switch är den enda handhållna konsolen.

Jag vidhåller nog ändå att något som händer för första gången på 33 år går att räkna till ”ovanligheter”.

Börjar det hålla i sig så sure.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neon:

Då ska det blir intressant att se vad som händer när Steam Deck släpps

Ingenting troligen, då dessa inte ens kommer finnas med i statistiken.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Stefan_JL:

När Steam Deck släpps så lär den dominera top 30... om nu Famitsu tycker den räknas som spelkonsol

PC är svagt i Japan så inget man kan räkna med. Men intressant att se, på papperet borde den göra bra ifrån sig. Samtidigt måste man minnas hur svårt Microsoft har att etablera sig, inte kommit någon vart på 20 år. Är det inte japanskt är förutsättningarna låga. Möjligen för status produkter som exempelvis bilar då.

Skrivet av UncleEvil:

Avsaknad av en bra handhållen konsol ställer nog till det med. Ny gillade jag både PSP och Via när det begav sig men Sony var för dålig på att supporta dessa. Ett år efter jag köpte min Vita var den redan döende.

Tredje gången gillt kanske, men vill man nå japanska marknaden så är det nog bättre att satsa på mobiler igen, och arbeta hårdare denna gången.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaleid:

Hoppas på Switch 2 med bättre hårdvara och bakåtkompabilitet. Då hoppar jag på tåget med.
Gärna så att äldre spel flyter på lite bättre med lite AA och AF.

Mario och Zelda liren är fortfarande bra upplevelser

Så de ska göra om fiaskot med Wii U?
Nej tack för min del, jag ser hellre förminskad tillverkningsnod, bättre skärm (om det nu behövs) och större batteri än mer råprestanda. Konsoler är inte PC, krångla inte till det med olika prestanda i samma system a la Vanlig/PRO eller X/S.

Visa signatur

WS: MSI B350M Mortar | AMD Ryzen 7 1700 | PH-TC14PE | 32GB DDR4 3000MHz | 1TB Kingston NV2 | Intel Arc A750 8GB | 2*BenQ G2420HDB
Router: Gigabyte GA-870-UD3 | AMD Phenom II x6 1055t @ 2600MHz, 1.25V | 12GB DDR3 | 2*250GB HDD @ RAID1 | 4TB HDD
Laptop: Thinkpad X220 4291-QF6

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Avsaknad av en bra handhållen konsol ställer nog till det med. Ny gillade jag både PSP och Via när det begav sig men Sony var för dålig på att supporta dessa. Ett år efter jag köpte min Vita var den redan döende.

Jag gillade PSP när den kom, men Sony gjorde som vanligt många mindre begåvade val genom åren. Förstod mig aldrig på valet av UMD som lagringsmedia (långsamt!), men köpte en handfull spel. Avsaknaden av dammskydd gjorde att jag sällan bytte spel. Senare versioner av PSP:n saknade UMD samt möjligheten till viss hårdvara (som mikrofon till ett av mina spel). Batteritiden på PSP ska vi också helst prata tyst om.

Det fina med PSP:n var möjligheten till emulatorer samt att den gick att "överklocka" relativt lätt. Dvs Sony hade strypt PSP:n till ca 220MHz för att förlänga batteritiden. Med hack gick det fint att köra i 333MHz om jag inte missminner mig.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av walkir:

Jag gillade PSP när den kom, men Sony gjorde som vanligt många mindre begåvade val genom åren. Förstod mig aldrig på valet av UMD som lagringsmedia (långsamt!), men köpte en handfull spel. Avsaknaden av dammskydd gjorde att jag sällan bytte spel. Senare versioner av PSP:n saknade UMD samt möjligheten till viss hårdvara (som mikrofon till ett av mina spel). Batteritiden på PSP ska vi också helst prata tyst om.

Det fina med PSP:n var möjligheten till emulatorer samt att den gick att "överklocka" relativt lätt. Dvs Sony hade strypt PSP:n till ca 220MHz för att förlänga batteritiden. Med hack gick det fint att köra i 333MHz om jag inte missminner mig.

Jo, mycket revisioner åt olika håll, den där sista utan läsare med skjutbar display gillade jag, men poänglös såvida man inte körde in CFW då så mycket spel fattades. UMD-användningen var helgalen, och alla specialminnen när SD och senare microSD var etablerade i branschen. De där specialminnena till PS Vita tyckte nog ingen om, dyra och skulle ha kvalitetsproblem har jag för mig. Och långsamma.

PSP fick ju någon adrenalinkick mot slutet där nya spel plötsligt började komma, blandannat ett nytt Parasite Eve. Men sen dock det igen. PS Vita tynade bort och Sony började sluta erkänna dess existens vilket heller inte hjälpte.

Med CFW var PSP fantastisk, speciellt emulatorstödet. Har för mig min var en PSP-2000 så hade lite ghosting på displayen men annars rätt nöjd.

Stämmer bra med överklockningen med vad jag kan minnas. Lite osäker på batteritiden, har för mig min Vita käkade betydligt värre och då med redan låga displayinställningar, för att försöka vårda OLED-displayen.

Permalänk
Medlem

Färggranna spel för dumma barn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peterboxy:

Färggranna spel för dumma barn.

Du har också varit ett dumt barn en gång i tiden, men av din kommentar låter det som du aldrig lämnade det stadiet.

Visa signatur

Dell S2721DGFA ■ 5800X3D (Noctua NH-U12P) ■ RTX 3070 AORUS Master ■ 16x2 3200 CL16 ■ MSI B450M Mortar Max ■ Samsung EVO 970 1 TB ■ Fractal Design North + Switch OLED

Old: Pentium 4 -> Core 2 Duo E6750 -> i7 2600k -> R7 3700X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefan_JL:

När Steam Deck släpps så lär den dominera top 30... om nu Famitsu tycker den räknas som spelkonsol

Det är ju dock ingen spelkonsol med egen fysisk media (eller digital affär som bara fungerar på konsolen) utan mer en bärbar PC med redan befintliga PC-spel som i sådana fall skulle ha funnits med på listan redan då de funnits ute under lång tid. Så frågan är inte huruvida den klassas som konsol eller ej, utan de facto att spelen är PC-spel och inte klassas in på listan.

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av Levandebild:

Det är ju dock ingen spelkonsol med egen fysisk media (eller digital affär som bara fungerar på konsolen) utan mer en bärbar PC med redan befintliga PC-spel som i sådana fall skulle ha funnits med på listan redan då de funnits ute under lång tid. Så frågan är inte huruvida den klassas som konsol eller ej, utan de facto att spelen är PC-spel och inte klassas in på listan.

Jo och även om de var med så är Japan ett ganska tydligt "konsol-land". Så troligen hade PC inte gjort något stort avtryck på listan ändå.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Med CFW var PSP fantastisk, speciellt emulatorstödet. Har för mig min var en PSP-2000 så hade lite ghosting på displayen men annars rätt nöjd.

Jag har kvar min PSP-1000 med firmware 1.5 (japansk). Den går att softkicka upp till firmware 2.71. Köpte den på MBK i Bangkok strax efter lansering och kommer ihåg att jag lyckades pruta rätt bra på den Körde många klassiska JRPG:s även där. Tales of Eternia bland annat som jag aldrig tog mig igenom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KorvMos:

Du har också varit ett dumt barn en gång i tiden, men av din kommentar låter det som du aldrig lämnade det stadiet.

Lite trolligt skrivet av mig, men ändå lite sant också och ganska kul.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av walkir:

Jag har kvar min PSP-1000 med firmware 1.5 (japansk). Den går att softkicka upp till firmware 2.71. Köpte den på MBK i Bangkok strax efter lansering och kommer ihåg att jag lyckades pruta rätt bra på den Körde många klassiska JRPG:s även där. Tales of Eternia bland annat som jag aldrig tog mig igenom.

Nice, original!
Finns mycket bra JRPGs som går att spela på PSP så finns mycket att välja bland. Och med emulation och PS1 stöd mycket mer.

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Imponerande!

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]