Permalänk
Medlem

Köpråd - svindyr dator

Hej alla glada!

Jag fick häromdagen tag på ett MSI VENTUS 3X RTX 3080 ti för en (o)rimlig peng. Och nu behöver jag köpa hem resterande komponenter!

Jag har kollat upp lite komponenter hos webhallen, och kommit fram till denna varukorg:

Jag vill ha en så icke-RGB:ig dator som möjligt, med fokus på gaming i 1440p @144hz + arbete i Blender/Photoshop/Premiere.
Och ofc ju mindre och tystare desto bättre såklart

Jag känner mig rätt så lost kring vad för moderkort, ram och ssd:s som är bra. Men dessa verkar ha fått fina reviews. All feedback uppskattas innan beställningen läggs!

Permalänk
Medlem

Skulle nog köpa ett RM850 istället för att betala överpris för "ROG" loggan.

Permalänk
Inaktiv

Du blir nog inte missnöjd.

Permalänk
Medlem

Behöver du 3TB SSD ?

Samt kan rekommendera AIO (på statiskta fläkt varv) över luft på Ryzen iom att Ryzen skalar upp och ner aggressivt så får man njuta av fläktar som så går upp och ner konstant när man surfar mm. Svalare och betydligt behagligare ljud

Visa signatur

CPU: 5800x3d
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk

Skulle rekommendera ett antal extra tysta fläktar till chassit än vad som eventuellt medföljer, ti modellerna brukar blir sjukt varma om du kör tyngre spel eller liknande. Så både för din egen rumstemperatur skulls likaväl som datorns livslängd.

PS. Jag förmodar du har kollat att med det chassit så kommer inte fläkten från CPU krocka med grafikkortets storlek?

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakd:

Behöver du 3TB SSD ?

Samt kan rekommendera AIO (på statiskta fläkt varv) över luft på Ryzen iom att Ryzen skalar upp och ner aggressivt så får man njuta av fläktar som så går upp och ner konstant när man surfar mm. Svalare och betydligt behagligare ljud

Okej, det hade jag inte tänkt på! Tack.

Min bild av AiO-kylare är att de generellt är mer högljudda än bra luft-kylare. Men det kanske är en föråldrad bild. Har du något tips på en bra AiO-kylare? Och hur vet man om den passar i chassit man valt? Om trenden med spel på över 250GB (host host Modern Warfare 2019) fortsätter så känns det skönt med overkill lagring, och eftersom moderkortet ändå har 2 m.2 slots tänkte jag att det var värt!

Permalänk
Medlem

Hmm, det där minnet är säkert riktigt bra, men är det verkligen värt typ dubbla priset att gå från typ cl 18 till cl 14?
(blir väl några procent bättre prestanda i slutändan?)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Enda jag funderade lite på var att det skiljer endast 400kr mellan 2TB och 1TB diskarna.
Om det är möjligt hade jag nog tagit två 2TB istället. Är ju ändå "bara" 400kr för dubbelt så mycket i lagring så att säga

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slipperry:

Skulle rekommendera ett antal extra tysta fläktar till chassit än vad som eventuellt medföljer, ti modellerna brukar blir sjukt varma om du kör tyngre spel eller liknande. Så både för din egen rumstemperatur skulls likaväl som datorns livslängd.

PS. Jag förmodar du har kollat att med det chassit så kommer inte fläkten från CPU krocka med grafikkortets storlek?

Jag har några extra fläktar från tidigare dator som får rycka in i.a.f tempsen blir ohållbara!

Nej.. Det har jag inte kollat Tack!

Permalänk
Medlem

corsair mp600 - min självdog efter 5 månader. Fick ingen ny då jag handlat på "rea pris" (fick pengarna tillbaks). Finns reddit trådar om fler som haft själv-döende mp600

Så jag skulle välja en annan snabb disk

// LZ

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Hmm, det där minnet är säkert riktigt bra, men är det verkligen värt typ dubbla priset att gå från typ cl 18 till cl 14?
(blir väl några procent bättre prestanda i slutändan?)

Jag läste någonstans att 5900x och 5950x gynnas starkt av RAM med låg latency (mer än intel cpu-s), så tänkte att den extra pengen var värt när man ändå hostat fram 16000 för ett grafikkort

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare
Skrivet av gkod:

Skulle nog köpa ett RM850 istället för att betala överpris för "ROG" loggan.

En betalar inte överpris för ROG loggan. Man betalar extra för större och bättre kylflänsar på vad som i övrigt är ett betydligt billigare Seasonic GX nätaggregat. Sen om det är värt de extra hundralapparna eller inte beror ju på hur ljudkänslig TS är.

Skrivet av Slipperry:

Så både för din egen rumstemperatur skulls

Om bättre fläktar har en påverkan på rumstemperaturen så är det ju snarare genom att höja den då mer av värmen ventileras ut från chassit och ut i rummet samt att en svalare dator låter processor och grafikkort köra i en högre klockfrekvens och högre strömförbrukning, vilket leder till mer värme i rummet.

Skrivet av Slipperry:

Jag förmodar du har kollat att med det chassit så kommer inte fläkten från CPU krocka med grafikkortets storlek?

Chassit påverkar ju inte huruvida processorkylare är i vägen för grafikkortet eller inte. Det är ju placeringen av sockeln i förhållande till PCI-e platsen på moderkortet som avgör det.

Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Tobitheo:

Enda jag funderade lite på var att det skiljer endast 400kr mellan 2TB och 1TB diskarna.
Om det är möjligt hade jag nog tagit två 2TB istället. Är ju ändå "bara" 400kr för dubbelt så mycket i lagring så att säga

Stor skillnad på prestandan mellan diskarna. Gissar på att TS ska köra 1TB som systemdisk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakd:

Behöver du 3TB SSD ?

Samt kan rekommendera AIO (på statiskta fläkt varv) över luft på Ryzen iom att Ryzen skalar upp och ner aggressivt så får man njuta av fläktar som så går upp och ner konstant när man surfar mm. Svalare och betydligt behagligare ljud

Blir det verkligen så tydligt ändå?
Den där processorn har ju en TDP på 105 W och processorkylaren har en TDP på 250 W.
Visst, processorn kan väl gå lite högre än TDP men kylaren går nog ganska lugnt även då.
Enligt tillverkaren ska processorkylaren låta 24,3 dB(A) när kylaren går på max.
I det här fallet kanske den går på halvfart när processorn maxar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tea42BBS:

corsair mp600 - min självdog efter 5 månader. Fick ingen ny då jag handlat på "rea pris" (fick pengarna tillbaks). Finns reddit trådar om fler som haft själv-döende mp600

Så jag skulle välja en annan snabb disk

// LZ

Ajaj, därav rean på 900 kr mån tro? Vad ersatte du corsairen med?

Skrivet av Eric Hjalmarsson:

En betalar inte överpris för ROG loggan. Man betalar extra för större och bättre kylflänsar på vad som i övrigt är ett betydligt billigare Seasonic GX nätaggregat. Sen om det är värt de extra hundralapparna eller inte beror ju på hur ljudkänslig TS är.

Okej, då låter det i mina öron värt pengarna.

Skrivet av anon334363:

Stor skillnad på prestandan mellan diskarna. Gissar på att TS ska köra 1TB som systemdisk.

Stämmer!

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare
Skrivet av koettpaj:

Okej, då låter det i mina öron värt pengarna.

Skrivet av koettpaj:

Jag har några extra fläktar från tidigare dator som får rycka in i.a.f tempsen blir ohållbara!

Vad är det för chassifläktar som du har idag? De får vara ganska så tysta för att ASUS ROG STRIX 850 skall vara värt det över nya chassifläktar.

Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|

Permalänk
Medlem

Jag hade kollat upp så att minnen är inte är för höga annars så kan dom få problem under den kylaren. Har också en Dark Rock Pro 4 och vill minnas att den tillåter att minne e max 40mm höga.

Visa signatur

Ryzen R9 5900X | Dark Rock Pro 4 | Gigabyte Pro 3060 Ti | MSI B450 PRO CARBON AC | 32GB Corsair Vengeance LPX 3600 MHZ

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Slipperry:

Så både för din egen rumstemperatur skulls likaväl som datorns livslängd.

Menar du att rumstemperaturen blir lägre om man har fler fläktar i datorn..?

Eller tycker du att det är skönt när det blir extra varmt i rummet?

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Skrivet av koettpaj:

Ajaj, därav rean på 900 kr mån tro? Vad ersatte du corsairen med?

Okej, då låter det i mina öron värt pengarna.

Stämmer!

jag körde med denna

https://www.inet.se/produkt/4302252/wd-black-sn850-2tb-gen-4

mvh Lazze

Permalänk
Medlem
Skrivet av z3poxx:

Jag hade kollat upp så att minnen är inte är för höga annars så kan dom få problem under den kylaren. Har också en Dark Rock Pro 4 och vill minnas att den tillåter att minne e max 40mm höga.

Yes, de verkar vara 42mm och max på 40mm stämmer, så tack!!

Permalänk
Sötast
Skrivet av Tea42BBS:

corsair mp600 - min självdog efter 5 månader. Fick ingen ny då jag handlat på "rea pris" (fick pengarna tillbaks). Finns reddit trådar om fler som haft själv-döende mp600

Så jag skulle välja en annan snabb disk

// LZ

Skulle verkligen sänkt pris kunna påverka garanti och reklamationsrätt på 3 år?

Låter jätteosannolikt?
Var skulle denna gräns gå på ? 5% rea? 50%?

Permalänk
Medlem

På webhallen får du just nu strix 1000w 100:- billigare än 850w versionen, byt ut det så får du ett bättre agg.

https://www.webhallen.com/se/product/324358-ASUS-ROG-Strix-10...

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakd:

Behöver du 3TB SSD ?

Samt kan rekommendera AIO (på statiskta fläkt varv) över luft på Ryzen iom att Ryzen skalar upp och ner aggressivt så får man njuta av fläktar som så går upp och ner konstant när man surfar mm. Svalare och betydligt behagligare ljud

Hej

Man kan ställa in fläktkurvan även på en luftkylare, inga problem att ha en tyst, luftkyld dator utan plötsliga snabba fläktjusteringar som de nyare Ryzen processorerna verkar skapa.

Mvh, Jakob

Visa signatur

Dator nr.1
CPU:R7 5800X GPU:RX 5600XT MEM:16GiB 3600CL16 OS:Win 10 Pro Chassi:O11 Dynamic Mini
Dator nr.2
CPU:R5 5600X GPU:Powercolor RX 5600XT MEM:16GiB 3200CL16 OS:Win 10 Pro Chassi: Ghost S1 mkII, Pangea
Bärbar: Microsoft Surface Pro4

Permalänk
Medlem
Skrivet av koettpaj:

Okej, det hade jag inte tänkt på! Tack.

Min bild av AiO-kylare är att de generellt är mer högljudda än bra luft-kylare. Men det kanske är en föråldrad bild. Har du något tips på en bra AiO-kylare? Och hur vet man om den passar i chassit man valt? Om trenden med spel på över 250GB (host host Modern Warfare 2019) fortsätter så känns det skönt med overkill lagring, och eftersom moderkortet ändå har 2 m.2 slots tänkte jag att det var värt!

Jag har en Artic Freezer 2, fläktarna är stälda på 40% (600-700Rpm) konstant och pumpen hörs inte. Aldrig över 60c och ett konstant svagt luftflöde utan toppar i ljudnivån är helt underbart.

Gick ifrån Noctuas flagskepp NH-U12A som svajade friskt då ryzen hoppar ganska enormt i temperaturer vid idle till belastning. Ville man ha den tyst så fick man börja fläktkurvan på 60c vilket lät ännu mera.

Visa signatur

CPU: 5800x3d
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Skulle verkligen sänkt pris kunna påverka garanti och reklamationsrätt på 3 år?

Låter jätteosannolikt?
Var skulle denna gräns gå på ? 5% rea? 50%?

Det var rea för att de var demo-ex så man skulle göra Greta glad... dvs de räknades väl som begagnade säkert. Sista gången jag köper ngt på en GladGreta kampanj.

// LZ