Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Sett till tidigare diskussion, vad känner ni att detta gör bättre än att använda t.ex. Lysa? Frågan är genuint menad och inte en "jag tycker ni gör fel" påpekan.

Kan ej svara åt honom men Lysa är "tråkigare" än att ha sin egna, har läst att lysa presterat sämre än LF Global indexnära sedan några år, den är inget substitut direkt då den är inte så bred som lysa.

Tänker att detta troligtvis är bättre än lysa om du ej behöver räntor, 80% SPP Global + en bred Sverigefond som 10% SEB Indexnära, 10% AMF Små bolag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon910:

Tog in Fractal vid stängning i Fredags, har inväntat rapporten och det gjorde man rätt i, blir nog bra på några års sikt.

Ja, inga roliga siffror. Jag väntar på Q3 också tror jag sen får vi se

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Sett till tidigare diskussion, vad känner ni att detta gör bättre än att använda t.ex. Lysa? Frågan är genuint menad och inte en "jag tycker ni gör fel" påpekan.

Jag antar att du syftar på diskussionen om att de flesta som sparar inte slår börsen? Det kan väl Lysa heller aldrig göra, det hoppas jag är uppenbart för alla. Det är väl ett bra alternativ om man inte kan så mycket om börsen och inte vill vara aktiv. Men det jag personligen känner är en nackdel med att bara sätta in pengar där är det fasta förhållandet mellan aktier och räntor, samt att deras avgift är förhållandevis hög i jämförelse med vissa indexfonder.

Visa signatur

Bra, snabbt, billigt; välj två.

Ljud
PC → ODAC/O2 → Sennheiser HD650/Ultrasone PRO 900/...
PC → S.M.S.L SA300 → Bowers & Wilkins 607

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ninotramp:

Ja, inga roliga siffror. Jag väntar på Q3 också tror jag sen får vi se

Ja, som praxis brukar jag ha i skallen, avvakta 2-3 rapporter innan du går in i nynoterade bolag, kliade dok i fingret då jag såg minus 35% trots en vändning i rapporten från 35+ till minus, och marknaden visste att siffrorna inför noteringen var boostade av bla covid, det skrev bolaget i prospektet och att utsikterna för 2021 var osäkra.

Men 75% av alla noteringar brukar ligga under emissionskurs efter ett halvår, det är inget nytt. Men du gör nog rätt i att vänta på Q3.

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

@Kvarnis är inne på rätt spår, det är roligare att testa själv. Lite som att bygga sin egen dator, det går att göra egna prioriteringar efter sitt eget huvud även om de kanske inte är rätt för alla.

Vi har som sagt också valt bort den populära Spiltanfonden med investmenbolag till fördel för att handla aktier i dessa själva, inte för att jag med säkerhet kan säga att vi kommer slå spiltan över lång tid men för att få lära oss hur det fungerar.

Får väl se om något år vart vi landar, kanske sitter vi då med bara breda globalfonder och tänker att det är enklast eller så kanske vi helt lämnat dessa för att jaga utdelningar. Vår sparhorisont är ~25-30 år så förhoppningsvis hinner vi hitta rätt på den tiden.

Visa signatur

Primär: R9 3900X | ASUS X570-F Gaming | NH-D15 | 64GB@3200MHz | RTX 3080 10GB | Seasonic 850W | Fractal Define R6 |
Gamla bettan: i5 750@3.8GHz | 8GB | HD5770 | Corsair VS 550W | FD R2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phod:

Jag antar att du syftar på diskussionen om att de flesta som sparar inte slår börsen? Det kan väl Lysa heller aldrig göra, det hoppas jag är uppenbart för alla. Det är väl ett bra alternativ om man inte kan så mycket om börsen och inte vill vara aktiv. Men det jag personligen känner är en nackdel med att bara sätta in pengar där är det fasta förhållandet mellan aktier och räntor, samt att deras avgift är förhållandevis hög i jämförelse med vissa indexfonder.

Att de flesta sparare inte slår börsen är väl mer ett faktum än en diskussion. Jag tänkte snarare på Lysa jämfört med personen jag tillfrågade då jag vid en snabb blick tyckte mig se att strategin i fondvalen såg rätt lika ut mot Lysa och var nyfiken på hur dom resonerat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kvarnis:

Kan ej svara åt honom men Lysa är "tråkigare" än att ha sin egna, har läst att lysa presterat sämre än LF Global indexnära sedan några år, den är inget substitut direkt då den är inte så bred som lysa.

Tänker att detta troligtvis är bättre än lysa om du ej behöver räntor, 80% SPP Global + en bred Sverigefond som 10% SEB Indexnära, 10% AMF Små bolag.

Ja, det var väl den frågeställning jag ställde för någon vecka sedan, vad som gör Lysa bättre än en billig global indexfond vilket var och är en intressant diskussion.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daz:

@Kvarnis är inne på rätt spår, det är roligare att testa själv. Lite som att bygga sin egen dator, det går att göra egna prioriteringar efter sitt eget huvud även om de kanske inte är rätt för alla.

Vi har som sagt också valt bort den populära Spiltanfonden med investmenbolag till fördel för att handla aktier i dessa själva, inte för att jag med säkerhet kan säga att vi kommer slå spiltan över lång tid men för att få lära oss hur det fungerar.

Får väl se om något år vart vi landar, kanske sitter vi då med bara breda globalfonder och tänker att det är enklast eller så kanske vi helt lämnat dessa för att jaga utdelningar. Vår sparhorisont är ~25-30 år så förhoppningsvis hinner vi hitta rätt på den tiden.

Tack för svar. Kan absolut förstå lockelsen i att "testa själv" (vilket jag också gör). Samtidigt upplever jag att jag till slut tenderar att hamna ung i något liknande Lysa (eller motsvarande), typ en stor del i en billig globalfond kryddat med typ Sverige, Asien, investmentbolag och småbolag vilket väl till stor del kan sammanfattas med "riskspridning". Sen beror det väl på eget intresse, där åtminstone för egen del intresset att se kapitalet växa (förhoppningsvis) är större än att nödvändigtvis veta varför det gör det

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Tack för svar. Kan absolut förstå lockelsen i att "testa själv" (vilket jag också gör). Samtidigt upplever jag att jag till slut tenderar att hamna ung i något liknande Lysa (eller motsvarande), typ en stor del i en billig globalfond kryddat med typ Sverige, Asien, investmentbolag och småbolag vilket väl till stor del kan sammanfattas med "riskspridning". Sen beror det väl på eget intresse, där åtminstone för egen del intresset att se kapitalet växa (förhoppningsvis) är större än att nödvändigtvis veta varför det gör det

Skulla säga att vårt avhopp från det ”vanliga” syns mer i aktieköpen än fonderna, därför lägger vi också mer av pengarna på fonder i dagsläget för att inte bli allt för fast i snabba svängningar.

Kör större del ”yolo” investmentbolag som creades och kinnevik än spiltans fond som ett exempel. Just nu är det såklart lite tråkigt men direkt efter creades split var det desto roligare i några dagar.

Visa signatur

Primär: R9 3900X | ASUS X570-F Gaming | NH-D15 | 64GB@3200MHz | RTX 3080 10GB | Seasonic 850W | Fractal Define R6 |
Gamla bettan: i5 750@3.8GHz | 8GB | HD5770 | Corsair VS 550W | FD R2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Att de flesta sparare inte slår börsen är väl mer ett faktum än en diskussion. Jag tänkte snarare på Lysa jämfört med personen jag tillfrågade då jag vid en snabb blick tyckte mig se att strategin i fondvalen såg rätt lika ut mot Lysa och var nyfiken på hur dom resonerat.

Lysa placerar pengar för att följa börsens index samt i räntefonder. Lysa tar betalt för detta. Om man inte betalar Lysa för detta tjänar man mer pengar. Enkelt nog?

Visa signatur

Ljud

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phod:

Lysa placerar pengar för att följa börsens index samt i räntefonder. Lysa tar betalt för detta. Om man inte betalar Lysa för detta tjänar man mer pengar. Enkelt nog?

Vi behöver inte spekulera, han gav oss svaret. Det är roligare att testa själv skrev han.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Vi behöver inte spekulera, han gav oss svaret. Det är roligare att testa själv skrev han.

Men det är fortfarande så att med Lysa betalar man med stor sannolikhet för att inte behöva ha några kunskaper själv, av vare sig matematik eller börsen.

Visa signatur

Ljud

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phod:

Dock får du själv balansera om din portfölj med jämna mellanrum för att säkerställa att du har bibehållen risknivå. Man betalar Lysa för att själv slippa detta. Det är förvisso inget som kräver så mycket tid men många med mig fungerar nog som så att det är lätt att skjuta upp saker till en annan dag och då kan det vara skönt att slippa tänka på det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phod:

Men det är fortfarande så att med Lysa betalar man med stor sannolikhet för att inte behöva ha några kunskaper själv, av vare sig matematik eller börsen.

Fast vad kostar det att inte har några kunskaper själv och gissa sig fram?

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Dock får du själv balansera om din portfölj med jämna mellanrum för att säkerställa att du har bibehållen risknivå. Man betalar Lysa för att själv slippa detta. Det är förvisso inget som kräver så mycket tid men många med mig fungerar nog som så att det är lätt att skjuta upp saker till en annan dag och då kan det vara skönt att slippa tänka på det.

Då kan det ju vara en kostnad man är beredd att ta, bra mycket bättre än att ha pengarna på ett konto utan ränta. Lysa är nog ett bra alternativ, men det är inte det bästa alternativet för alla.

Själv tycker jag att det är ganska kul att handla litet då och då, så Lysa hade varit en sämre för mig.

Skrivet av joakim99:

Fast vad kostar det att inte har några kunskaper själv och gissa sig fram?

Jo, men vem gör så? Det är ju bara dumt.

Visa signatur

Ljud

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phod:

Då kan det ju vara en kostnad man är beredd att ta, bra mycket bättre än att ha pengarna på ett konto utan ränta. Lysa är nog ett bra alternativ, men det är inte det bästa alternativet för alla.

Själv tycker jag att det är ganska kul att handla litet då och då, så Lysa hade varit en sämre för mig.

Inget som hindrar att man gör både ock. För egen del så lägger jag 10% av mitt stående månadssparande på Lysa (och 10% på vardera Opti och Avanza Auto, mest för att under en period utvärdera dessa tjänsterna).

Skrivet av Phod:

Baserat på det jag har läst i denna tråden och liknande trådar så är min uppfattning att det finns en rätt så utbredd okunskap och detta kombinerat med en väldigt stor önskan om snabb avkastning gör att man kankse tar betydligt större risker än vad man egentligen är komfortabel med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phod:

Garanterat fler än du tror. Har en vän som har blivit vuxen och sparar sedan några år inför bla husköp.
Personen sparar på ISK, dvs inte placerade i värdepapper utan som ett rent sparkonto. Har påtalat hur korkat det är men det hjälper ju föga när personen inte vill lyssna.

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Medlem

60% Indexfonder. Upp 35% det senaste året. wtf!?
25% Aktier. Upp 110% det senaste året. Nästan allt tack vare tesla.
15% Krypto. Upp ca 200% det senaste året
Jag har också ett buffertkonto där jag alltid har 100k. Allt utöver det investeras.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Litenskit:

Garanterat fler än du tror. Har en vän som har blivit vuxen och sparar sedan några år inför bla husköp.
Personen sparar på ISK, dvs inte placerade i värdepapper utan som ett rent sparkonto. Har påtalat hur korkat det är men det hjälper ju föga när personen inte vill lyssna.

Menar du att en person väljer att ha sina pengar på ett ISK-konto, vilket är schablonbeskattat utan att investera i värdepapper dvs. han låter bara pengarna ligga där!?
Att kalla det sparkonto är ju helt fel eftersom det inte är någon som helst ränta på det.

Han bara inte förlorar pengar på att ha dem där i och med inflation, han betalar dessutom pengar för att ha dem där!?
Säg åt honom att antingen flytta pengarna till ett rent sparkonto ex. sevenday. (bästa tipset -->husköp) eller investera dem i fonder/aktier!
Du gör din kompis en björntjänst genom att strunta i det här kan jag säga.

Det här var det mest provocerande jag läst idag.
Tvinga honom att lyssna!!! (visa han det här inlägget)

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Baserat på det jag har läst i denna tråden och liknande trådar så är min uppfattning att det finns en rätt så utbredd okunskap och detta kombinerat med en väldigt stor önskan om snabb avkastning gör att man kankse tar betydligt större risker än vad man egentligen är komfortabel med.

Dessutom är väl forskningen, som jag förstått det, rätt entydig med att de flesta som gör "aktiva placeringar" över tid får en sämre utveckling än de som bara investerar i allt passivt. Sen finns det så klart de som lyckas bättre också men helt klart verkar färre vara utvalda än som känner sig kallade här. Så att bara rakt av säga att man tjänar mer pengar på att göra allt själv och var aktiv är nog en sanning med modifikation på gruppnivå även om det på individnivå så klart förekommer. Sen kanske man har ett intresse som gör att man ändå gör det, eller att man typ är "semi aktiv" på så sätt att man typ ersätter fondrobotens jobb med eget jobb men utan att gå full Gordon Gecko.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Litenskit:

Men vad i helvete??? När man trodde man hade hört allt. OK, jag fattar, folk gör dåliga investeringar. Sämre än jag trodde till och med.

Visa signatur

Ljud

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phod:

Men vad i helvete??? När man trodde man hade hört allt. OK, jag fattar, folk gör dåliga investeringar. Sämre än jag trodde till och med.

Problemet är att ISK skatten dras via skattesedeln istället för direkt via kontot, han ser inte att han förlorar pengar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Litenskit:

Höll själv på att göra samma misstag fast inte av samma anledning. Gjorde en överföring till mitt ISK på Avanza och eftersom det som bekant är ett jäkla bök att för över större belopp så tog jag i lite extra för att slippa göra det igen. Men när pengarna väl var ISKn fick jag kalla fötter då börsen kändes högt värderad (iof korrekt) och då tänkte jag att jag avvaktar. Som tur är kom jag på det rätt snabbt dock och flyttade över pengarna till ett av deras "sparkonton" istället men det är lätt hänt att man missar det. Nu verkade väl din vän snarare gjort ett aktivt val än glömt pengarna där som jag höll på att göra...

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid:

Det här var det mest provocerande jag läst idag.
Tvinga honom att lyssna!!! (visa han det här inlägget)

Vilket gnäll, postaren borde tacka sin kompis å våra vägnar för bidraget till statskassan!

@Litenskit tipsa din kompis om att om hen betalar in till skatteverket på bg-nummer: 5050-1055 och om hen inte anger OCR- eller personnummer så går pengarna direkt in i statskassan. Mycket snabbare och smidigare än att hålla på med schablonbeskattningen som nu.

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem

1500kr i månaden i fonder, pausar dom månaderna det är extra tufft med många utgifter, planerar att plocka ut dem om sisådär 25 år ett par år innan pensionen

investerat mina pengar i alla branscher i princip utspritt över hela världen för att minska riskerna.

Visa signatur

R7 5800X3D / RTX 4070 / 32GB Ram / 1 + 2 TB M.2 SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Dessutom är väl forskningen, som jag förstått det, rätt entydig med att de flesta som gör "aktiva placeringar" över tid får en sämre utveckling än de som bara investerar i allt passivt.

Nobelpriset blev till och med utfallet för person(erna) som visade detta.

Permalänk
Medlem

Nån som använder SAVR? Är de pålitliga? startat en "lekhink" där men tycker de är väldigt långsamma verkar ta typ en vecka för en order att bli klar och behandlas, det positiva är att man får ett mail när det syns i ISK.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kvarnis:

Nån som använder SAVR? Är de pålitliga? startat en "lekhink" där men tycker de är väldigt långsamma verkar ta typ en vecka för en order att bli klar och behandlas, det positiva är att man får ett mail när det syns i ISK.

Jag tycker SAVR fungerar bra, har testat det lite med ett mindre konto sedan Februari.

Den stora nackdelen som jag ser det är att man inte kan välja att få sin "återbäring" (Rabatt på fondavgift) direkt återinvesterad i samband med nästa månadssparande. Det gör att om man har en mindre summa investerad som gör att pengarna man får tillbaka är mindre än 100:- per kvartal (minsta summa att köpa fonder för) så behöver man antingen göra extra insättningar för att investera detta kapital eller låta pengarna ligga där som likvida medel på ISKn tills dess att summan överstiger 100:- så att man kan göra ett manuellt köp.

Visa signatur

Intel Core i5-6600K @ 3,5Ghz, 16GB 3000Mhz RAM, Geforce GTX 1070

Permalänk
Medlem
Skrivet av JHL:

Jag tycker SAVR fungerar bra, har testat det lite med ett mindre konto sedan Februari.

Den stora nackdelen som jag ser det är att man inte kan välja att få sin "återbäring" (Rabatt på fondavgift) direkt återinvesterad i samband med nästa månadssparande. Det gör att om man har en mindre summa investerad som gör att pengarna man får tillbaka är mindre än 100:- per kvartal (minsta summa att köpa fonder för) så behöver man antingen göra extra insättningar för att investera detta kapital eller låta pengarna ligga där som likvida medel på ISKn tills dess att summan överstiger 100:- så att man kan göra ett manuellt köp.

Ok tack för svar verkar inte vara något som skulle påverka mig, men ska nog sälja av det jag har där, enklare med den mentala bokföring att ha max två ställen, Kör Lysa och Nordnet.

Har jag svårt att se hur några aktiva fonder på max 5 % av det totala ska ha någon positiv inverkan på portföljen i helhet, onödig tankekraft och eventuell "oro" då man kommer ha svårt att hejda sig från logga in där ofta.

Permalänk
Medlem

Hmm, hur resonerar ni efter dom fantastiska uppgångarna som varit? Positionerar ni om mot lite mindre risk nu. Tror ni på en rekyl under hösten?

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090 - Fractal North
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Pro M4 Pro 14"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata