Veckans fråga: Har du din dator ansluten till en TV?

Permalänk
Melding Plague

Veckans fråga: Har du din dator ansluten till en TV?

Datorskärmar i all ära, datorer kan även kopplas in i TV-apparater. Den här veckan frågar vi om din dator är ansluten till en TV.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Jag är en soffgamer, så jag har ingen datorskärm. En 65" 4k i vardagsrummet och min gamla 55" i sovrummet, båda kopplade till HTPCn i tvbänken.

Jag har inte haft en datorskärm sedan jag köpte min första 32" 1280x720p TV runt år 2006.

Visa signatur

HTPC || Grandia GD-07 || i7 8700k || 3070 Aorus Master || 32GB DDR4 3.2GHz || Z370-F Strix || 2TB+ 500GB+ 256GB Nvme

Unraid-server || Ryzen 2400G || 8GB DDR4 || 24TB

Permalänk
Medlem

Har numera gått över till att vara en permanent soffgamer. Trådlöst mus å tangentbord så slänger jag upp extra skärmen på soffbordet när jag behöver den. Kommer aldrig gå tillbaks 😁

Permalänk
Hedersmedlem

Har haft en dator kopplad till tvn i 10-12år nånting. Främst för att titta på film och serier men även lite soffspelande ibland.

Men att ha en tv som primär datorskärm har aldrig varit aktuellt, för stort och inte optimerat för att sitta nära.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Avstängd

Radiotjänst antecknar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av r3mpuh:

Radiotjänst antecknar.

Har du missat att det dras på skatten numer?

Visa signatur

HTPC || Grandia GD-07 || i7 8700k || 3070 Aorus Master || 32GB DDR4 3.2GHz || Z370-F Strix || 2TB+ 500GB+ 256GB Nvme

Unraid-server || Ryzen 2400G || 8GB DDR4 || 24TB

Permalänk
Medlem

har en liten mini dator för vr som jag kör i vardagsrummet är nog det närmaste jag använder tv (vilket jag då inte gör såklart men samma rum som tv n) har en 40" skärm så ser ej behovet av större skärm för dataspelande har en x box x som bara fungerar som blueray spelare så ej data. vilken var mitt svar på mest onödiga köpta pryl (konsollen alltså) Tv har jag bara för att se nån film då & då, vetenskapens värld & lite nyheter ibland annars så står dumburken av.

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem

Ja och nej. HTPCn är kopplad till TVn så klart men övriga datorer har jag rena skärmar till. En av dem dubblerade dock som TV en gång i tiden, min gamla Commodore 1084 fick agera TV med en VHS-bandspelare som kanalväljare när jag flyttade hemifrån för gott 1988, tills jag skaffade en "riktig" TV.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

Tog nej för jag enbart har en media dator till tvn och kör den ej som skärm till primär datorn

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk

Det är så himla dyrt med monitor och jag tycker en tv i princip går lika bra. Förutom att det kostar pengar att köpa de båda så tar de plats. Eller vänta är jag inte på ett C64 BBS forum år 1985?

I sådant fall nej jag använder ej min tv som monitor, jag har flera gånger kopplat in datorn till datorn, men efter runt år 2004 använde jag xbox för att spela upp film. Lite senare köpte jag en tv som hade en vga ingång som jag såg positivt, men jag har aldrig testat de.

*edit*
Vad som är tv och skärm suddas dock ut idag. Jag ser många inte tycker det är värt att köpa en tv. Min skärm är dessutom 32" och större än vad många tv-entusiaster rekommenderade vanligt folk att köpa runt år 2003 om de satt närmare tvn än runt 2m.

Alla dessa kunniga entusiaster som kommer med påstående som att mer än 640Kb ram, viss storlek på skärm, 4 core etc är onödigt. Vart tar de egentligen vägen, för man hör inte någon säga samma påstående några år efter när äldre pensionärer har bättre hårdvara än vad de sa är helt onödigt.
Jag vill t.ex. höra en entusiast idag rekommendera 28" tv till folk som har 2,5m till tvn.

Permalänk
Medlem

Har vart sådan de senaste 100 åren känns det som.
RCA-video på datorn till Scart på tjockTVn.

Nu är det bara Raspberry Pis' med bla OSMC

Visa signatur

Gammal sliten MSI GT70-0ND.
Raspberry Pi 3 (OSMC).

Permalänk
Medlem

Jag har min gaminglaptop (Asus ROG G752VS) kopplad mot TVn via förstärkaren. Lirar det mesta på den faktiskt.

Använder en gammal Xbox 360 kontroll, funkar klockrent.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rickzter:

Har numera gått över till att vara en permanent soffgamer. Trådlöst mus å tangentbord så slänger jag upp extra skärmen på soffbordet när jag behöver den. Kommer aldrig gå tillbaks 😁

Haha - exakt samma setup, kommer aldrig att återvända till "kontors-gaming".

Permalänk
Hjälpsam

Ansluten till en HTPC, ordinarie datorn har en datorskärm.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Absolut, jag körde Super smash bros (gamecube) i 4k res (emulator) på TVn med trådlösa wavebird kontrollers, det var guld!

Permalänk
Keeper of Traditions

TV som datorskärm låter hemskt... Nej tack.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem

77 tum.

Sparkade ut skrivbordet år 2005 när jag köpte min första LCD.

Permalänk
Medlem

Jag har datorn kopplad till teven men det är inte den primära skärmen utan är endast för video/filmtittande.

Visa signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av JoOngle:

Haha - exakt samma setup, kommer aldrig att återvända till "kontors-gaming".

https://i.imgur.com/LOw58NZl.jpg

I like! Är också numera en soffgamer, känns konstigt att lira vid datorn. Har du lyckats lösa så att du kommer åt musen relativt bekvämt?

Visa signatur

Asus B550F - 5900X - TUF4080S - 32 GB DDR4 - NH-D15 - Define S - Samsung OLED G9 - LG OLED55CX
PlayStation 5 - Nintendo Switch - Wii U - RPi3
a silent computer is a glorious computer

Permalänk
Hedersmedlem

Min HTPC agerar youtube-smurfare, Stepmania-kärra och Kodi-grunka. Så visst har jag en dator ansluten till tvn.. inga apple tvs eller droid-donglar här inte.

Visa signatur

yayaya I am Lorde yayaya

Permalänk

Har ingen skärm till HTPC'n (signaturen). Är istället en Philips UHD 2160p (inte-4K) 65-tummare kopplad till 7.1

Visa signatur

CPU i9-9900K GPU ASUS RTX 2080 TI Strix OC MB ASUS STRIX Z390-E RAM Corsair VENGEANCE RGB 32GB DDR4 3200MHz Case Fractal Design Define C PSU EVGA G3 850W Cooling Noctua D15
Monitor MSI Optix MAG342CQR SSD Samsung 970 EVO 500GB 860 EVO 500GB 860 QVO 2TB + QVO 4TB PLEX Server 2x HC560 20TB+WD RED 2x10TB+12TB

Permalänk
Medlem

Hmm, så som frågan va beskriven så lutar det åt nej. Jag har min huvuddator uppkopplad mot en vanlig datorskärm, men har även en tv-dator kopplad till tvn som jag använder för in home streaming. Rätt gott att kunna köra vissa spel från soffan

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Fractal Design R3 | Arch Linux, Win11

Permalänk
Medlem

Huvuddatorn är kopplad till en liten 4K-skärm, men har även en sladd till TVn i de fall den skulle behövas till barnens spelande eller om man ska se på, tja, konståknings-VM eller något som ingen vanlig kanal visar. Sist fick jag ha en VPN och låtsas att jag var i Brasilien eller nåt, då gick det bra för frun att se...

Sedan har vi ju en HTPC i sovrummet också, men den är ju alltid kopplad endast till TV. Också för film och spel, även den har blu-ray-läsare.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem

Jag har min dator ansluten till TV'n men bara för att kunna se serier och filmer från den.

Visa signatur

System: i5 10600K, Asus Z490-F, Corsair Vengeance 16GB 3200MHz, SSD 256GB Samsung 830 & 1TB 860 EVO, ASUS TUF 3080, Noctua NH-U14S, Corsair RM850Xv2, Fractal Design Meshify C, LG 34GK950F.

Permalänk
Medlem

hmm ibland blir jag verkligen förvånad över över svaren...

61% nej jag trodde minst 70+ skulle svarat ja

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karate Taco:

I like! Är också numera en soffgamer, känns konstigt att lira vid datorn. Har du lyckats lösa så att du kommer åt musen relativt bekvämt?

Om du tittar på bilden, så ser du den svarta musen (G403 wireless), den ligger på en glas-muspadda som jag använder till båda armen och musen, så det är jättebekvämt, ser inte snyggt ut, men får ingen musskador eller verk i handen/armen som då jag satt vid ett databord, keyboardet (G915 Wireless mekanisk RGB) är på ett lite soffbord för sig själva, det drar jag närmare kroppen när jag ska spela/surfa.

4K skärmen är en 75" och assistans skärmen är en 34" 1440p ultrawide.

Permalänk
Medlem

Väkdigt sällan. Även när man har på spelläge så är det för hög input latency på min samsung (18ms)

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem

Jag kopplar ibland datorn till TV:n för att spela från soffan med handkontroll, men det är inte en av mina primära skärmar.

Permalänk
Konsolpleb 🕹

Brukar koppla in datorn till TV:n för att spela visa typer av spel så som Fallout 4 och Cyberpunk med handkontroll på TV:n.
Börjar bli mer sällan dock eftersom min dator är för klen för att driva några nyare spel i 4K.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem
Skrivet av JoOngle:

Haha - exakt samma setup, kommer aldrig att återvända till "kontors-gaming".

https://i.imgur.com/LOw58NZl.jpg

Jag bjuder på en bild också 😁