Vi som har bytt/vill byta till Linux från Windows

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Farsan Baloo:

Låter som ett utmärkt startläge för er båda. Ska bli spännande att höra fortsättningen 👍

Jag lovade ju att komma med fortsättning
Nu har det gått typish 2veckor sedan mamma fick linuxdatorn.. och än så länge peppar-peppar-ta-i-trä så har det gått smärtfritt med att hon gick från win7 till mint20

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ostbullen:

Roade mig med att dra ner och installera Clear Linux då jag hade en ssd liggandes över, och måste säga att jag är imponerad över hur smärtfritt det gick! Väldigt enkel installationsprocess, och allt bara funkade när den var väl klar. Sitter och tankar lite spel på steam nu och ska se hur bra det funkar att köra spel via proton

https://i.imgur.com/IUjcHro.png

Update:
Relativt smidigt att komma igång med gaming. För drivrutiner så var det bara att följa en guide som låg på Clear Linux's wiki, dock fick jag slita mitt hår lite innan jag fick hårdvaruacceleration att fungera för proton. Visade sig dock bara vara en rättighet, så installerade flatseal, klickade i att steam fick lov att nyttja grafikkortet, sedan var det bara att åka av Har provkört HL2(native), och Metro 2033 Redux via proton, och det är helt klart en bra spelupplevelse

Dock har just nu problemet att spel som inte är native alltid startar på fel skärm, vilket är lite irriterande. Det blir nästa problem att lösa.

Lägger till en liten update till den här

Jag var lite småseg igår, så noterade inte att metro 2033 också var ett nativespel, och därför inte körde i proton. Testade med den nya quakeremasten, men då stötte jag på patrull. Inga spel som kördes via proton gick att starta, utan fick bara att spelen skulle starta, för att sedan direkt stängas ner. Googlade runt lite men fick inte riktigt något bra svar(verkar inte vara jättemånga som gamear på Clear Linux). Provade att dra ner wine och starta spel på det sättet, och det fungerade fint men proton tvärvägrade.

Provade till sist att stänga ner steam, och starta upp det med terminalen för att kunna se om någon skrevs till felloggen, men då fungerade allt som det skulle.. Verkar som att när man startade steam via genvägen som flatpak gav mig så blev det något rättighetsstrul? Det är inte något jag precis stött på tidigare :S

Testade med lite olika spel därefter; quake, doom 64, teardown och cruelty squad, och alla flöt på finfint, samt att alla hamnade på rätt skärm Av de här spelen så är ju teardown det absolut mest krävande, och fick typ samma prestanda som i windows. Inga stutters eller liknande heller.

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Fractal Design R3 | Arch Linux, Win11

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon309108:

Jag lovade ju att komma med fortsättning
Nu har det gått typish 2veckor sedan mamma fick linuxdatorn.. och än så länge peppar-peppar-ta-i-trä så har det gått smärtfritt med att hon gick från win7 till mint20

Tack för uppdateringen😀. Kul att höra att första tiden gått smärtfritt. Hoppas att det fortsätter så.

Jag drar en kort anekdot om något liknande.
Jag hjälpte en kvinna i bekantskapskretsen utan direkt datorvana och över pensionsålder att gå från XP till Windows 8. Tänkte först att det här går nog åt pipan, men jag gav henne rådet att ta det stegvis och nyfiket.

När det blev "för mycket" skulle hon ta en paus och återkomma senare. Hon klarade förändringen bra och efter en dryg månad var hon jätteglad att hon lyckades.

Med ett öppet sinne så tror jag hon tog sig in i fyrkanternas land🤣

Berätta gärna om hur det går framöver - oavsett det är 👍 eller 👎

Visa signatur

Sometimes you can't pay it back, so you just have to pay it forward.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ostbullen:

Lägger till en liten update till den här

Jag var lite småseg igår, så noterade inte att metro 2033 också var ett nativespel, och därför inte körde i proton. Testade med den nya quakeremasten, men då stötte jag på patrull. Inga spel som kördes via proton gick att starta, utan fick bara att spelen skulle starta, för att sedan direkt stängas ner. Googlade runt lite men fick inte riktigt något bra svar(verkar inte vara jättemånga som gamear på Clear Linux). Provade att dra ner wine och starta spel på det sättet, och det fungerade fint men proton tvärvägrade.

Provade till sist att stänga ner steam, och starta upp det med terminalen för att kunna se om någon skrevs till felloggen, men då fungerade allt som det skulle.. Verkar som att när man startade steam via genvägen som flatpak gav mig så blev det något rättighetsstrul? Det är inte något jag precis stött på tidigare :S

Testade med lite olika spel därefter; quake, doom 64, teardown och cruelty squad, och alla flöt på finfint, samt att alla hamnade på rätt skärm Av de här spelen så är ju teardown det absolut mest krävande, och fick typ samma prestanda som i windows. Inga stutters eller liknande heller.

Kul läsning. Min egen erfarenhet av ett byte till Linux var just spel som var dealbreakern.
Med proton som utvecklas gör det lättare att göra ett byte.

Visa signatur

Sometimes you can't pay it back, so you just have to pay it forward.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Farsan Baloo:

Kul läsning. Min egen erfarenhet av ett byte till Linux var just spel som var dealbreakern.
Med proton som utvecklas gör det lättare att göra ett byte.

Tackar! Kan läggga en liten disclaimer att just clear linux ska vara lite extra bråkigt i det här fallet Desktopversionen "är menad för utvecklare", och ska inte agera en ersättare för windows, macos etc. Det var dock just därför jag var sugen att se om det var möjligt, och med lite pill så var det det

Tror att andra distros t.ex. pop os ska vara lite mer streamlined för det här ändamålet om man själv är sugen på att testa på linux gaming

Och tycker själv att det är en kul utveckling! Är ju gaming som håller mig kvar på windows, men man vet ju aldrig i framtiden.

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Fractal Design R3 | Arch Linux, Win11

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Farsan Baloo:

Tack för uppdateringen😀. Kul att höra att första tiden gått smärtfritt. Hoppas att det fortsätter så.

Jag drar en kort anekdot om något liknande.
Jag hjälpte en kvinna i bekantskapskretsen utan direkt datorvana och över pensionsålder att gå från XP till Windows 8. Tänkte först att det här går nog åt pipan, men jag gav henne rådet att ta det stegvis och nyfiket.

När det blev "för mycket" skulle hon ta en paus och återkomma senare. Hon klarade förändringen bra och efter en dryg månad var hon jätteglad att hon lyckades.

Med ett öppet sinne så tror jag hon tog sig in i fyrkanternas land🤣

Berätta gärna om hur det går framöver - oavsett det är 👍 eller 👎

Japp, jag hoppas oxå att det fortsätter smärtfritt.. dock är jag förberedd på olika scenarier så jag snabbt kan lösa eventuella problem och absolut sista fallback är att kasta in OEM disken igen.

Jag håller med ditt uttalande... med öppet sinne tror jag de flesta kan byta plattform så länge de inte behöver "meka" på egen hand. Det är ju ingen skillnad att köra en toyota prius eller en gammal volvo amazon, så länge man bara ska köra från A till B

Steget från XP till 8:an är nog värre faktiskt... då ligger inte ens startmenyn kvar.. medans XP till Xfce/kde så är ju fortfarande klassiska menyn kvar
Det absolut värsta är ju om de är beroende av MS-program eller Bank-id på fil/kort... Men så länge de inte är det så är det ju bara lite kosmetisk skillnad för okunniga mellan win7<-->Xfce typish

Så är linux för alla...... ja nästan kan man säga så länge inte MS-krav finns

Japp jag lovar att komma med fortsättning följer..

Permalänk
Medlem

Tittade på Tisdagshänget med Linux och tyckte Pop OS såg bra ut. Dektopen är baserad på Gnome och det går att använda gnome-extensions.
Tog lite tid att få till det som jag ville.
https://drive.google.com/file/d/1mj0CeDmA2jHYFiY7mIBIGlo7Be8jh-VO/view?usp=sharing

Visa signatur

Ubuntu 22.04, W11, Ryzen 5 5600X, CMK16GX4M2Z3600C18, Asus Tuf Gaming B550M-Plus (WiFi), MSI Radeon 5700. Ioniq 5

Permalänk
Medlem

Clear linux började med att kräva att man skulle skapa ett password ifrån helvete, då gav jag upp.

Skrivet av Ostbullen:

Tackar! Kan läggga en liten disclaimer att just clear linux ska vara lite extra bråkigt i det här fallet Desktopversionen "är menad för utvecklare", och ska inte agera en ersättare för windows, macos etc. Det var dock just därför jag var sugen att se om det var möjligt, och med lite pill så var det det

Tror att andra distros t.ex. pop os ska vara lite mer streamlined för det här ändamålet om man själv är sugen på att testa på linux gaming

Och tycker själv att det är en kul utveckling! Är ju gaming som håller mig kvar på windows, men man vet ju aldrig i framtiden.

Permalänk
Medlem

Finns det verkligen inte ett svenskt aktivt pingvin-forum så man inte stör ointresserade?
Kan ju Engelska men, jahapp

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ludde72:

Finns det verkligen inte ett svenskt aktivt pingvin-forum så man inte stör ointresserade?
Kan ju Engelska men, jahapp

Här finns ju en hel forumdel? https://www.sweclockers.com/forum/17-linux-och-ovriga-operati...

Tror inte att de som är ontresserade är där/här inne och läser, så det är bara att skriva på!

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Fractal Design R3 | Arch Linux, Win11

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ostbullen:

Här finns ju en hel forumdel? https://www.sweclockers.com/forum/17-linux-och-ovriga-operati...

Tror inte att de som är ontresserade är där/här inne och läser, så det är bara att skriva på!

Hmm, skulle hållt mig där inne från start och inte en mapp över det
Och nej, de håller sig nog till sin 90+% crowd med fungerande desktops..
Ursch ja, men tack för stödet Señor Ostbulle

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ludde72:

Finns det verkligen inte ett svenskt aktivt pingvin-forum så man inte stör ointresserade?
Kan ju Engelska men, jahapp

linuxkompis.se hade ett forum men det var rätt inaktivt så de stängde ner det för några år sedan p,g,a spam och ointresse,

Visa signatur

Rota3: Ryzen 5600 - 32GB - Radeon RX 7600 - Kingston NV200 2TB - Fractal Design R3 - EVGA Supernova 750W

Permalänk
Medlem
Skrivet av nick-li:

linuxkompis.se hade ett forum men det var rätt inaktivt så de stängde ner det för några år sedan p,g,a spam och ointresse,

Den kände jag inte till iaf, men, jag börja ju med Linux för ett par år sen med.
Men jag ger mig ut i vida världen då, finns ju distro forum, musik forum, grafik forum och säkert mycket mer för Linux, får lurka mig fram, hey, tack iaf

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon309108:

Alla sätt är ju bra utom de dåligaste sägs det ju

Här vill jag förespråka Ventoy https://www.ventoy.net/
Komma igång: https://www.ventoy.net/en/doc_start.html
vääääldigt smidig.. Man kan även använda extern hårddisk med denna... på så vis kan man ha hundra distro ISO filer på samma bootmeny
Det bästa är att man behöver aldrig "bränna" usb minnet eller externa disken mer än en gång... för man behöver bara spara ner ISOn man vill testa på disken/usb minnet rakt av som när man sparar vilken fil som helst från nätet.

Jag har detta på min labbdator, där jag först körde in det på extern disk, men sedan satte jag externa disken direkt på sata plats i datorn och använder boot menyn varje gång jag vill ha min multiboot ventoy för att köra in nytt system på labbdatorn.

Tack för tipset om Ventoy. Tog tag i det nu och det var otroligt smidigt. Sjukt smidigt att bara kopiera över image-filen eller ta bort gamla vid behov.👍

Visa signatur

Sometimes you can't pay it back, so you just have to pay it forward.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Farsan Baloo:

Tack för tipset om Ventoy. Tog tag i det nu och det var otroligt smidigt. Sjukt smidigt att bara kopiera över image-filen eller ta bort gamla vid behov.👍

jaa, visst är det smidig Det är nog det bästa programmet jag sprungit på senaste 10åren till min lilla "verktygslåda"

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Inbillar jag mig eller är det svårare att peka med musen på linjer?

Sitter med LibreOffice Calc och blir tokig när jag ska pricka exakta pixeln för att flytta celler.
Tycker det är så hela tiden, har windows mer förlåtande precision eller är pixlarna mindre i Plasma? haha

Permalänk
Medlem

Installerade precis Fedora men upplever att texten på webbsidor ser konstig ut/är extremt liten och squished. Storleken på UI:t kan man ju skala separat i Tweaks men det påverkar inte webbsidor. Kan zooma på sidor men då får jag mindre space. Har provat Firefox och Gnome Web men samma på båda Någon som har tips?

Permalänk
Skrivet av pålis:

Installerade precis Fedora men upplever att texten på webbsidor ser konstig ut/är extremt liten och squished. Storleken på UI:t kan man ju skala separat i Tweaks men det påverkar inte webbsidor. Kan zooma på sidor men då får jag mindre space. Har provat Firefox och Gnome Web men samma på båda Någon som har tips?

Jo, har hört många som inte gillar standardfonterna i Fedora. Söker du på nätet finns en hel del tips på vad man kan göra åt det och vilka fonter man kan skaffa för att ersätta standardvalen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pålis:

Installerade precis Fedora men upplever att texten på webbsidor ser konstig ut/är extremt liten och squished. Storleken på UI:t kan man ju skala separat i Tweaks men det påverkar inte webbsidor. Kan zooma på sidor men då får jag mindre space. Har provat Firefox och Gnome Web men samma på båda Någon som har tips?

Här är min fonts.conf. Du kan ju prova och se om det blir bättre.

Denna ska sparas som ~/.config/fontconfig/fonts.conf
Logga sedan ut eller starta om.

<?xml version="1.0"?> <!DOCTYPE fontconfig SYSTEM "fonts.dtd"> <fontconfig> <match target="font" > <edit mode="assign" name="autohint" > <bool>false</bool> </edit> </match> <match target="font" > <edit mode="assign" name="rgba" > <const>rgb</const> </edit> </match> <match target="font" > <edit mode="assign" name="hinting" > <bool>true</bool> </edit> </match> <match target="font" > <edit mode="assign" name="hintstyle" > <const>hintslight</const> </edit> </match> <match target="font" > <edit mode="assign" name="antialias" > <bool>true</bool> </edit> </match> <match target="font" > <edit mode="assign" name="lcdfilter" > <const>lcddefault</const> </edit> </match> </fontconfig>

Edit: Du kanske även bör redigera eller skapa ~/.Xresources innehållandes:

Xft.hinting: true Xft.autohint: false Xft.rgba: rgb Xft.lcdfilter: lcddefault Xft.hintstyle: hintslight

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Jo, har hört många som inte gillar standardfonterna i Fedora. Söker du på nätet finns en hel del tips på vad man kan göra åt det och vilka fonter man kan skaffa för att ersätta standardvalen.

Skrivet av lassekongo83:

Här är min fonts.conf. Du kan ju prova och se om det blir bättre.

Denna ska sparas som ~/.config/fontconfig/fonts.conf
Logga sedan ut eller starta om.

<?xml version="1.0"?> <!DOCTYPE fontconfig SYSTEM "fonts.dtd"> <fontconfig> <match target="font" > <edit mode="assign" name="autohint" > <bool>false</bool> </edit> </match> <match target="font" > <edit mode="assign" name="rgba" > <const>rgb</const> </edit> </match> <match target="font" > <edit mode="assign" name="hinting" > <bool>true</bool> </edit> </match> <match target="font" > <edit mode="assign" name="hintstyle" > <const>hintslight</const> </edit> </match> <match target="font" > <edit mode="assign" name="antialias" > <bool>true</bool> </edit> </match> <match target="font" > <edit mode="assign" name="lcdfilter" > <const>lcddefault</const> </edit> </match> </fontconfig>

Edit: Du kanske även bör redigera eller skapa ~/.Xresources innehållandes:

Xft.hinting: true Xft.autohint: false Xft.rgba: rgb Xft.lcdfilter: lcddefault Xft.hintstyle: hintslight

Tack båda för svar. Jag grävde runt i Firefox settings och ändrade Minimum font size till 14 och nu är det mycket bättre Provade även att ladda ner mscorefonts och sätta Arial som default font i Firefox men såg inte så mycket skillnad konstigt nog. Texten i operativet i övrigt har jag inga problem med, gillar Cantarell, just webbtext som blev skum.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pålis:

Tack båda för svar. Jag grävde runt i Firefox settings och ändrade Minimum font size till 14 och nu är det mycket bättre Provade även att ladda ner mscorefonts och sätta Arial som default font i Firefox men såg inte så mycket skillnad konstigt nog. Texten i operativet i övrigt har jag inga problem med, gillar Cantarell, just webbtext som blev skum.

I Firefox, har du bockat ur "Tillåt sidor använda egna teckensnitt istället för dina val ovan"?

Valet finns om du klickar på "Avancerat".

En del sidor kan funka dåligt om du gör så, men du får dina valda teckensnitt överallt (nästan).

Jag har problem med kantutjämnade teckensnitt så jag har stängt av det. Jag använder Verdana tvärs över allt i både system och program. Nackdelen är att en del sidor med Firefox kan sakna vissa ikoner som utgöts av ett teckensnitt (tror det funkar så...).

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B450-F GAMING - AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 35MB - Cooler Master - Hyper 212 Black Edition - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LPX - Kingston A2000 500GB M.2 NVMe - Fractal Design Define C Svart - 2 X Noctua NF-P14s redux-1200 140mm PWM - Corsair RM650X 650W v2 - ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC - Raijintek Morpheus II Heatpipe VGA Cooler - 2 X Noctua NF-P12 120mm PWM - OS Debian 10 Stable

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eazy:

I Firefox, har du bockat ur "Tillåt sidor använda egna teckensnitt istället för dina val ovan"?

Valet finns om du klickar på "Avancerat".

En del sidor kan funka dåligt om du gör så, men du får dina valda teckensnitt överallt (nästan).

Jag har problem med kantutjämnade teckensnitt så jag har stängt av det. Jag använder Verdana tvärs över allt i både system och program. Nackdelen är att en del sidor med Firefox kan sakna vissa ikoner som utgöts av ett teckensnitt (tror det funkar så...).

Yes, den ör urbockad. Märkte dock ingen skillnad i font, bara storlek. Kanske valde från fel font-dropdown.

Nu har ett annat browser-relaterat problem dykt upp: strömmad video är extremt laggig och funkar inte alls ibland. Youtube funkar bra men ex. SVT Play funkar inte alls. 3rd Party Repos är aktiverat. Mycket skumt.

EDIT: Tydligen var man tvungen att aktivera olika RPM-Fusion repos via Terminalen, trots att jag aktiverat RPM Fusion via Software vid installation. Sedan installerade jag ffmpeg och nu funkar strömmad video fint. Inte helt intutivt... Läs guide här: https://docs.fedoraproject.org/en-US/quick-docs/setup_rpmfusion/

Permalänk
Medlem

@pålis Därför Ubuntu är poppis det har löst det här med ofria-bibliotek på ett bra sett. Man kan välja att installera det vid installationen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meto:

@pålis Därför Ubuntu är poppis det har löst det här med ofria-bibliotek på ett bra sett. Man kan välja att installera det vid installationen.

Det skumma är att Fedora frågar samma sak vid install och jag klickade ja så antog att det var klart.

Har använt Ubuntu men gillar vanilla Gnome så Fedora passar bättre. Nu ska jag bara försöka få fingeravtrycksläsaren att funka...

Permalänk
Medlem

Någon som kan svara på hur det ser ut med stöd för Dirt Rally 2.0 (prestandaskillnad mot Windows?) och Thrustmaster T300 drivrutiner till Linux?

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Skrivet av scienta:

Någon som kan svara på hur det ser ut med stöd för Dirt Rally 2.0 (prestandaskillnad mot Windows?) och Thrustmaster T300 drivrutiner till Linux?

Ratten vet jag inget om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FattarNiInte:

Ratten vet jag inget om.

Ser nice ut! Har du länk till artikeln så får jag läsa mer?

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Skrivet av scienta:

Ser nice ut! Har du länk till artikeln så får jag läsa mer?

Spelet ingår oftast i Phoronix speltester på Linux. Bilden är ur AMD RX 6600 recensionen nyligen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FattarNiInte:

Spelet ingår oftast i Phoronix speltester på Linux. Bilden är ur AMD RX 6600 recensionen nyligen.

Månge tack för tips på intressant läsning!

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather