Vi som har bytt/vill byta till Linux från Windows

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Farsan Baloo:

Jag skulle kunna skriva mycket mer, men om du är nyfiken eller intresserad så prova att installera Virtualbox på datorn och kör någon Linux distribution i den och se vad du själv tycker.

Tackar
Jag skulle vilja lägga till ditt förslag att ännu enklare att prova att köra de olika distrosarna på ett Live usb minne och på så vis behöver man inte sätta sig in i Virtualbox

Permalänk
Medlem
Skrivet av P-I H:

Mycket nöjd med Gnome 40 och Tumbleweed.
Har installerat 5 extensions för bättre användargränssnitt
- ArcMenu för att enkelt starta program med GUI eller tangentbordsinmatning
- Desktop Icons NG (DING) för att kunna starta program från ikoner (desktop configuration files) på Desktop
- Just Perfection för att flytta panelen till botten på Desktop
- Vitals för att få temp, fläkthastighet och CPU hastighet i panelen
- Weather in The Clock för att få utomhustempraturen i panelen
Bild med Gnome 40 Activities
https://drive.google.com/file/d/1wroZakCK2c37Z9iRRGXdvzjBqM4_...
Bild med Desktop
https://drive.google.com/file/d/1qAAMZ83QigshatzhcOn948ai3Ggq...

Såg väldigt fint ut 👍. Blev full i skratt när jag såg temperaturen i högra hörnet. Undrade just var tusan du var med 37 grader i temp. Sen såg jag att det var CPU-temperaturen.
Gillade nog mest bottenpanelen. Ska absolut testa det där och se vid tillfälle.

Visa signatur

Sometimes you can't pay it back, so you just have to pay it forward.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon309108:

Tackar
Jag skulle vilja lägga till ditt förslag att ännu enklare att prova att köra de olika distrosarna på ett Live usb minne och på så vis behöver man inte sätta sig in i Virtualbox

Ja faktiskt - det var en utmärkt ide👍. På så vis slipper man en del "egenheter" som virtuella maskiner ibland kan skapa.

Visa signatur

Sometimes you can't pay it back, so you just have to pay it forward.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Farsan Baloo:

Ja faktiskt - det var en utmärkt ide👍. På så vis slipper man en del "egenheter" som virtuella maskiner ibland kan skapa.

Alla sätt är ju bra utom de dåligaste sägs det ju

Här vill jag förespråka Ventoy https://www.ventoy.net/
Komma igång: https://www.ventoy.net/en/doc_start.html
vääääldigt smidig.. Man kan även använda extern hårddisk med denna... på så vis kan man ha hundra distro ISO filer på samma bootmeny
Det bästa är att man behöver aldrig "bränna" usb minnet eller externa disken mer än en gång... för man behöver bara spara ner ISOn man vill testa på disken/usb minnet rakt av som när man sparar vilken fil som helst från nätet.

Jag har detta på min labbdator, där jag först körde in det på extern disk, men sedan satte jag externa disken direkt på sata plats i datorn och använder boot menyn varje gång jag vill ha min multiboot ventoy för att köra in nytt system på labbdatorn.

Jag la till en länk om att komma igång med Ventoy :o)
Permalänk
Medlem
Skrivet av lambdan:

Säkert miljoner andra som frågat och det finns miljoner resultat om jag googlar men, kan någon tipsa mig om en bra Linux distro?

Jag gillar macOS och hade kunnat Hackintosha det men det känns aldrig riktigt rätt.
elementaryOS vet jag ska härma macOS ganska bra men sist jag testade det minns jag att det kändes lite väl förenklat (om jag minns rätt kunde man inte ha ikoner på skrivbordet eller nåt...)
För flera år sedan när jag lekte med Linux var Linux Mint det jag körde och jag gillade det, är det relevant och bra än?

Ska köras på min dator i signaturen (3900X, RX 570 osv)... vet inte hur det är med GPU drivrutiner och Linux nuförtiden?

Skrivet av Yoshman:

Många hävdar att AMDs GPUer fungerar bra, min erfarenhet (som i nutid primärt kommer från APU:er) kan inte skriva under på den punkten. Läser man Phoronix verkar RDNA inte heller vara någon höjdare.

Personligen tycker jag ordningen är

Intel (deras Linux drivare är lysande) > Nvidias propretära (de är lysande för GPGPU med CUDA, inte alltid lika lysande för "vanlig" 2D grafik) > AMDs öppna > AMDs stängda (fast de är allt mindre relevanta) > öppna drivarna för Nvidia (de är direkt värdelösa och Nvidia hjälper inte alls till med dessa).

För övriga delar som CPU, moderkort etc har både Intel och AMD fungerat perfekt. Är bara om man vill fippla med att läsa av status som CPU-temperatur och sådant som det kan strula, här har Intel fungerat bättre för mig både på NUC och bärbart. Kan inte uttala mig om stationära, har bara kört Ryzen där under rätt långt tid nu (och där har allt utom just vissa övervakningsfunktioner på moderkortet fungerat hur bra som helst).

I just ditt fall finns en stor fördel: CGN och framförallt Polaris är de AMD kretsar med bäst Linux stöd (något som tyvärr inte stämmer för APUer, "vanlig" grafik och 3D grafik fungerar OK där men GPGPU är i praktiken trasigt)!

Håller i stort sett med @Yoshman i det han påstår, men enbart när det handlar om LTS versioner där Linuxkärnan mer eller mindre är och förblir den generation som består -och då specifik när det gäller AMD öppna drivers som finns med i Linux-kärnan.

I nedan scenario utgår jag helt från Desktopanvändande + Grafik/Spelprestanda. (Notera ej GPGPU! likt CUDA osv.)
För blickar man istället mot en Rolling-release modell av Linux-distros t.ex. Arch, OpenSuse Tumbleweed, Solus etc. som kontinuerligt uppdateras, även Linux-kärnan (där ju AMD's öppna drivrutiner hamnar), är min bild en helt annan.
Här är AMD tveklöst bäst i nuläget enl. min åsikt.

AMD med senaste Linux-kärnan (beror på val av Linux distro) + nytt grafikkort = Funkar ypperligt i de fall jag provat.

nVidia med senaste prorpietära dirvrutinen till specifik Linux-kärna (supportad) (beror även här på val av Linux distro) + nytt grafikkort = Funkar bra det med. Skulle personligen avråda från att köra nVidia på ett Rolling-release system då nya major kernel uppdateringar kan ställa till med bekymmer.
Men gillar man att pilla och lägga timmar på felsökning, rollbacks osv. så fine...

Intel med senaste Linux-kärnan + nytt grafikkort = Funkar ypperligt i de fall jag provat.

Hur man än gör blir nog jämförelsen lite skev då företagen distribuerar sina drivers via olika kanaler:

AMD = Open Source via uppdaterad Linux-kärna eller Proprietärt, de proprietära drivrutinerna är sämre än Open Source drivrutinerna, kräver manuell installation, presterar sämre men har GPGPU stöd enl den gamla modellen, alt. för viss funktionalitet Open Source + del av den proprietära drivern.

nVidia = Enbart Proprietärt väldigt knutet till en viss version av Linux-kärnan, finns Open Source drivers men dessa är ej supportat av nVidia själva och det är en smärre soptippsbrand, speciellt för nya kort.

Intel = Open Source drivers men hårdvaran levererar inte om det gäller tyngre spel - i nuläget, vi får se om deras nya satsning på GPU:er hjälper här...

Som ett tillägg kan jag nämna att jag med spänning väntar på Intels kommande GPU:er i hopp om att dessa kan bli en 3:e spelare att räkna med då de anammat många öppna koncept och traditionellt sett varit bra med drivrutiner på Linux.
Deras hårdvara har däremot aldrig nått upp till måttet av vad jag förväntat mig i GPU-väg tidigare.

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Vad har egentligen Linux för fördelar över Windows? Finns det några?

För mig är det ganska klart, jag är inte gamer, att Linux har alla fördelar. Kan instämma med det mesta som andra redan har skrivit men för mig, som aldrig varit windows- eller Mac-användare är ju den stora fördelen för Linux att jag alltid använt Unix och Linux och ser ingen skillnad mellan dem och andra OS utöver utseendet. Däremot är jag ganska borta med Windows, inte lika borta med Mac, så för mig ser jag inga fördelar med Windows. Jag kan göra allt jag vill och skulle det plötsligt bli någon ny grej fixar det sig lika smärtfritt som på Windows, kanske t.o.m. mer smärtfritt eftersom det mesta går att installera med ett enda paketsystem. Jag har använt de flesta lite äldre Linux-distributionerna men fastnat för Manjaro (just nu). En lång tid efter det att jag tröttnat på att göra många saker för att få fason på min Linux så använde jag Ubuntu, därefter Mint, så Ubuntu igen med Mate som desktop environment och till slut alltså Manjaro - också med Mate.
Jag har aldrig haft problem med Nvidia, kör nu ett gammalt GTX 960 p en dator och ett GTX 770 på en annan. Funkar bra men jag skulle, om jag bygger helt nytt nog välja en AMD-GPU. Byggde om min dator, bytte moderkort och CPU men behöll resten. Fungerar bra med mitt gamla GTX 960.
Gissar att den som går från Windows till Linux har en lika brant uppförbacke som jag har de få gånger jag stöter på Windows-datorer men tror att det i det långa loppet är värt det. Har installerat Linux på många datorer åt folk i mitt område som inte vill byta dator för att deras gamla inte orkar med windows och de har klarat sig fint med, oftast, Linux Mint. Nu tror jag inte att det längre går att säga att man behöver Linux för att skrämma liv i en gammal dator, windows i senare version fungerar bra på gammal hårdvara. Men jag har fortsatt fixa Linux åt "mina" gamlingar och det fungerar som sagt väldigt bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NodCommander:

Det är inte meningen att tråden ska bli en Windows vs Linux tråd! Så var snälla och håll posterna relevanta.

Ajdå, det är ju anledningen till att jag förmodligen kommer byta helt framöver - MS suger. När Windows 10 blir obrukbart kommer jag nog inte längre köra dualboot utan VM med passthrough osv. Tycker inte att någonting som W11 erbjuder är särskilt imponerande och enda anledningen till att jag inte redan virtualiserar Windows för spel är nog lathet.

Skrivet av anon309108:

Sedan finns Cinnamon oxå, men jag hitta inte deras sida jag kan länka till så du kan kika runt.... Jag tror det var Mint som började med det (tror är nyckelordet) men någon här kan garanterat rätta mig om jag har fel... Men cinnamon går att installera på andra distros oxå.

Cinnamon med gTile är en så underbar mjukvaruupplevelse att det går att glömma bort att Microsoft ens existerar.

Skrivet av Dinkefing:

Vad har egentligen Linux för fördelar över Windows? Finns det några?

Ur mina ögon är den enda nackdelen att jag inte kan spela allt jag vill på Linux, annars är Windows sämre på alla sätt. Om jag ska utveckla mitt svar så fungerar hela systemet bättre när jag drar igång Mint, inte massa program som kraschar helt utan anledning och inga jävla prompts eller liknande om massa insignifikant skit som förstås inte går att avinstallera. Det leder mig ganska fint vidare till nästa grej, det känns som att det är MIN dator! Behöver inte dras med massa bloatware som tar massa tid att ta bort (och som ibland inte går att bli av med) och som ständigt kommer tillbaka så fort MS släpper någon ny skituppdatering. Bara att slippa se Edge-loggan är en fröjd för sinnet!

Skrivet av serafim:

För mig är det ganska klart, jag är inte gamer, att Linux har alla fördelar. Kan instämma med det mesta som andra redan har skrivit men för mig, som aldrig varit windows- eller Mac-användare är ju den stora fördelen för Linux att jag alltid använt Unix och Linux och ser ingen skillnad mellan dem och andra OS utöver utseendet.

Intressant! Har du någonsin känt att det varit en begränsning för dig att inte använda Windows? Tänker mest med programstöd osv.

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Skrivet av Dinkefing:

Vad har egentligen Linux för fördelar över Windows? Finns det några?

Det beror helt på vad du vill göra. Spela Windows-spel med minimalt strul? Använda specifika program som bara distribueras för Windows? Använda datorn som om den körde Windows? Då får du sannolikt inte så mycket positivt ur upplevelsen.

Vill du förstå hur datorn fungerar - eller förstår du hur datorn bör fungera? Gillar du programmering och/eller logiska pussel där information enkelt kan skickas från modul till modul och förvandlas till användbar data? Gillar du öppna och utbyggbara lösningar? Gillar du att ha alla verktyg enkelt tillgängliga? Då kan något som Linux vara något för dig.

Filosofin i Windows är generellt sett att du får ett knappt användbart operativsystem, och sen köper du verktygen du behöver - av vilka många är explicit byggda för att inte interagera väl med andra. Automation på en nyinstallerad Windowsdator kräver i princip att du är en någorlunda OK .NET-utvecklare och att du kan slå upp referensverk om standardbibliotek och API:er någonstans.

Filosofin i Linux och andra Unixlika system är att operativsystemet är helt användbart ur box, eller om du så önskar att du plockar ihop din verktygslåda av exakt vad du behöver. Verktygen är ofta byggda för att enkelt kunna kopplas ihop med varandra eller för att vara enkla att modifieras. Automation görs med samma kommandon du använder i kommandoraden, deras resultat är text som direkt kan bearbetas av nästa kommando, och handboken är inbyggd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av firstofmay:

Intressant! Har du någonsin känt att det varit en begränsning för dig att inte använda Windows? Tänker mest med programstöd osv.

Nej, men jag är kanske inte rätt person att svara på den frågan eftersom jag aldrig varit Windowsanvändare och heller aldrig känt behovet. Ett par program som inte fungerar under Linux kör jag via wine och det fungerar faktiskt bättre än att köra dem under Windows men det kanske beror på att jag bara testat med windows på USB och windows i VirtualBox, där i o f s VirtualBox numera är väl så snabbt eftersom de använder QEMU i botten. Men, som sagt, jag har aldrig känt behovet eftersom Linux numera är väldigt enkelt att administrera. Det var mycket annorlunda då jag började med Linux 1993, då fick man programmera en massa drivrutiner alldeles själv ... men det gick det också.

Permalänk

Undrar om det finns en tröskel i antal linuxanvändare där Windows-programutvecklare ser det lönt att börjar testa och felsöka sina alster under utveckling på wine och ändra sin kod där det finns behov?
Wine-kompatibilitet som mål istället för Windows-kompatibilitet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FattarNiInte:

Undrar om det finns en tröskel i antal linuxanvändare där Windows-programutvecklare ser det lönt att börjar testa och felsöka sina alster under utveckling på wine och ändra sin kod där det finns behov?
Wine-kompatibilitet som mål istället för Windows-kompatibilitet.

Finns det säkert men jag tror att den är väldigt långt borta. Ser man på statistik för desktop-/bärbara datorer så är det 73 % Windows, drygt 15% MacOS och 2.7 % Linux. Det betyder i o f s att det finns ett stort antal som använder Linux men inte tillräckligt för utvecklarna. Tror att linux måste upp i kanske 10 % innan det blir intressant. En gång i tiden byggde man med system som tillät korskompilation och då kunde man ganska lätt få fram en eller två Linux-varianter men i o m att Linux diversifierades till en mängd olika distributioner med olika pakethanterare, olika grafikstandarder, olika desktop environments och att utvecklingssystemen då också blev mer komplexa (och dyrare) övergick man sakta till utvecklingssystem som fokuserade på de två plattformar som inte diversifierats, Windows och MacOS. En efter en försvann Linuxvarianterna av programvaror och Linux-folket gjorde då likadant, man utvecklade enbart för Linux. Det här är dessutom en väsentligt förenklad bild och kanske inte ens den rätta enligt många men det är så jag upplevt det med mina c:a 27 år som Linuxanvändare och i viss mån utvecklare.

Permalänk
Skrivet av FattarNiInte:

Undrar om det finns en tröskel i antal linuxanvändare där Windows-programutvecklare ser det lönt att börjar testa och felsöka sina alster under utveckling på wine och ändra sin kod där det finns behov?
Wine-kompatibilitet som mål istället för Windows-kompatibilitet.

Jag tror vi (igen) rör oss mot one size fits nobody i och med Electron och liknande ramverk. Fördelen är att du skriver ditt program en gång. Nackdelen är att allt är en webbapp med de idiotier det innebär i användarupplevelse.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon309108:

Tackar
Jag skulle vilja lägga till ditt förslag att ännu enklare att prova att köra de olika distrosarna på ett Live usb minne och på så vis behöver man inte sätta sig in i Virtualbox

samt att bli avskräckt på missad prestanda genom VM

Visa signatur

En trött jäkel.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av serafim:

Finns det säkert men jag tror att den är väldigt långt borta. Ser man på statistik för desktop-/bärbara datorer så är det 73 % Windows, drygt 15% MacOS och 2.7 % Linux. Det betyder i o f s att det finns ett stort antal som använder Linux men inte tillräckligt för utvecklarna. Tror att linux måste upp i kanske 10 % innan det blir intressant. En gång i tiden byggde man med system som tillät korskompilation och då kunde man ganska lätt få fram en eller två Linux-varianter men i o m att Linux diversifierades till en mängd olika distributioner med olika pakethanterare, olika grafikstandarder, olika desktop environments och att utvecklingssystemen då också blev mer komplexa (och dyrare) övergick man sakta till utvecklingssystem som fokuserade på de två plattformar som inte diversifierats, Windows och MacOS. En efter en försvann Linuxvarianterna av programvaror och Linux-folket gjorde då likadant, man utvecklade enbart för Linux. Det här är dessutom en väsentligt förenklad bild och kanske inte ens den rätta enligt många men det är så jag upplevt det med mina c:a 27 år som Linuxanvändare och i viss mån utvecklare.

Då alla är i farten och tror utanför kyrkan, så passar jag på med en tror oxå
Jag tror att även linux öppna och starka motstånd till sluten källkod är bidragande orsak som får vissa att inte vilja lägga tid på winsaker till linux.. då de inte vill släppa koden.
Linus öppna agg mot Nvidia gjorde ju inte saken bättre om man säger så... https://www.bit-tech.net/news/tech/software/torvalds-slams-nv...

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon309108:

....
Linus öppna agg mot Nvidia gjorde ju inte saken bättre om man säger så... https://www.bit-tech.net/news/tech/software/torvalds-slams-nv...

Det tror jag är historia, Nvidia släpper ju drivrutiner för Linux även om de inte är öppen källkod. det vore ju snyggt om de gjorde det och om tillräckligt många börjar använda AMD GPUer p g a att AMD släppt drivrutiner för Linux kanske Nvidia sakta följer efter. Linus utbrott är ju 9 år sedan men, det är klart, vissa är ju långsinta...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av serafim:

Det tror jag är historia, Nvidia släpper ju drivrutiner för Linux även om de inte är öppen källkod. det vore ju snyggt om de gjorde det och om tillräckligt många börjar använda AMD GPUer p g a att AMD släppt drivrutiner för Linux kanske Nvidia sakta följer efter. Linus utbrott är ju 9 år sedan men, det är klart, vissa är ju långsinta...

Jo den dispyten är ju glömd... det jag menade var att det förbättra ju inte situationen med att dra till sig folk/företag med sluten källkod.. Det var ingen lockelsegodis om man säger så för att få fler

Permalänk
Skrivet av serafim:

Det tror jag är historia, Nvidia släpper ju drivrutiner för Linux även om de inte är öppen källkod. det vore ju snyggt om de gjorde det och om tillräckligt många börjar använda AMD GPUer p g a att AMD släppt drivrutiner för Linux kanske Nvidia sakta följer efter. Linus utbrott är ju 9 år sedan men, det är klart, vissa är ju långsinta...

Det är betydligt kortare än så sedan man regelbundet fick räkna med att en uppdatering av kärnan inte nödvändigtvis drog med sig Nvidiamodulerna vid vanliga dnf updates eller apt upgrades; och Waylandstödet vet jag inte om det är på plats ännu.
För att vara ärlig hade jag mycket sällan problem med knäckta uppdateringar mot slutet, men det var lite av en lättnad att stoppa in AMD-kortet och bli av med alla små paper cuts det innebar att köra Nvidia i Linux.

Permalänk
Skrivet av serafim:

Finns det säkert men jag tror att den är väldigt långt borta. Ser man på statistik för desktop-/bärbara datorer så är det 73 % Windows, drygt 15% MacOS och 2.7 % Linux. Det betyder i o f s att det finns ett stort antal som använder Linux men inte tillräckligt för utvecklarna. Tror att linux måste upp i kanske 10 % innan det blir intressant. En gång i tiden byggde man med system som tillät korskompilation och då kunde man ganska lätt få fram en eller två Linux-varianter men i o m att Linux diversifierades till en mängd olika distributioner med olika pakethanterare, olika grafikstandarder, olika desktop environments och att utvecklingssystemen då också blev mer komplexa (och dyrare) övergick man sakta till utvecklingssystem som fokuserade på de två plattformar som inte diversifierats, Windows och MacOS. En efter en försvann Linuxvarianterna av programvaror och Linux-folket gjorde då likadant, man utvecklade enbart för Linux. Det här är dessutom en väsentligt förenklad bild och kanske inte ens den rätta enligt många men det är så jag upplevt det med mina c:a 27 år som Linuxanvändare och i viss mån utvecklare.

För att förtydliga menade jag alltså utveckling för Windows men testa på wine och därigenom inte behöva lägga ned speciellt mycket tid för att få det att rulla bra på Linux.
Alltså inte riktiga "portningar".

Permalänk
Medlem
Skrivet av FattarNiInte:

För att förtydliga menade jag alltså utveckling för Windows men testa på wine och därigenom inte behöva lägga ned speciellt mycket tid för att få det att rulla bra på Linux.
Alltså inte riktiga "portningar".

Aha, jag förstår, men där har jag ingen uppfattning. Vad jag vet har enstaka utvecklare brytt sig, t.e.x Brian Damgaard (Sokoban YASC), men i övrigt vet jag inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Det är betydligt kortare än så sedan man regelbundet fick räkna med att en uppdatering av kärnan inte nödvändigtvis drog med sig Nvidiamodulerna vid vanliga dnf updates eller apt upgrades; och Waylandstödet vet jag inte om det är på plats ännu.
För att vara ärlig hade jag mycket sällan problem med knäckta uppdateringar mot slutet, men det var lite av en lättnad att stoppa in AMD-kortet och bli av med alla små paper cuts det innebar att köra Nvidia i Linux.

Vad är det för distros ni som har såna problem med uppdateringen av kärnan och NVIDIAs drivrutiner använder? Jag minns att det kunde vara lite lurigt när jag körde Slackware (9.0?) på den tiden när man behövde komma ihåg att installera om NVIDIAs drivrutiner manuellt varje gång man uppdaterade kärnan.

Nu har jag kört Arch Linux i en väldans massa år och aldrig haft något problem med att en uppdatering av kärnan förstört NVIDIA-drivrutinerna¹. Så länge man installerar drivrutinerna via pakethanteraren så bör väl alla distros som är någorlunda seriösa testa att det fungerar innan de skickar ut nya paket.

¹ Med undantag för Linux 5.9 som medvetet satte käppar i hjulet för NVIDIA och gjorde att CUDA slutade fungera ett tag (grafiken fungerade dock fortfarande), men det informerade Arch Linux om och det var bara att köra LTS-kärnan tills NVIDIA lyckades lösa den situationen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Vad är det för distros ni som har såna problem med uppdateringen av kärnan och NVIDIAs drivrutiner använder? Jag minns att det kunde vara lite lurigt när jag körde Slackware (9.0?) på den tiden när man behövde komma ihåg att installera om NVIDIAs drivrutiner manuellt varje gång man uppdaterade kärnan.

Nu har jag kört Arch Linux i en väldans massa år och aldrig haft något problem med att en uppdatering av kärnan förstört NVIDIA-drivrutinerna¹. Så länge man installerar drivrutinerna via pakethanteraren så bör väl alla distros som är någorlunda seriösa testa att det fungerar innan de skickar ut nya paket.

¹ Med undantag för Linux 5.9 som medvetet satte käppar i hjulet för NVIDIA och gjorde att CUDA slutade fungera ett tag (grafiken fungerade dock fortfarande), men det informerade Arch Linux om och det var bara att köra LTS-kärnan tills NVIDIA lyckades lösa den situationen.

Kan inte minnas att jag har haft problem med uppdateringar, när jag körde Nvidia kort i Ubuntu baserade distros.

Men jag hade däremot problem att boota installationen med USB. En dator stoppade jag i ett gammalt AMD kort, körde installationen, installerade Nvidias drivrutiner, stängde av och bytte tillbaka kortet.

AMD polaris kort är en fröjd att köra, aldrig haft ett enda strul.

Nya AMD kort är inte heller en fröjd att boota med, om man kör äldre kärna, då jag ligger på Ubuntu LTS.
I med det äldre kortet och uppdatera kärnan och tillbaka igen

Visa signatur

CPU: Ryzen 3600 | RAM: 16GB (2x8GB) Crucial | MB: Gigabyte B550M AORUS PRO-P | GPU: RX 6700XT MERC 319 | Chassi: FD Arc mini R2 | PSU: CM700V | SSD: Gigabyte NVMe 1TB | Monitor: LG 27GN800 | Input: CM Quick Fire TK, Roccat Kone Pure Optical, Steam Controller | OS: Garuda Linux

Steam Deck har tagit över datorn :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lembritt:

Men jag hade däremot problem att boota installationen med USB. En dator stoppade jag i ett gammalt AMD kort, körde installationen, installerade Nvidias drivrutiner, stängde av och bytte tillbaka kortet.

Jo, det är väl tyvärr inte helt ovanligt att grafiska installerare som använder Nouveau-drivrutinerna ställer till med problem. Det brukar gå att stänga av, men inte alltid helt självklart hur. Vilket är synd eftersom det säkert avskräcker många från att prova Linux.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Jo, det är väl tyvärr inte helt ovanligt att grafiska installerare som använder Nouveau-drivrutinerna ställer till med problem. Det brukar gå att stänga av, men inte alltid helt självklart hur. Vilket är synd eftersom det säkert avskräcker många från att prova Linux.

Att få en svart skärm är ett av det värsta för användaren.
Det räcker med att få det en gång, så ger användaren upp.

Visa signatur

CPU: Ryzen 3600 | RAM: 16GB (2x8GB) Crucial | MB: Gigabyte B550M AORUS PRO-P | GPU: RX 6700XT MERC 319 | Chassi: FD Arc mini R2 | PSU: CM700V | SSD: Gigabyte NVMe 1TB | Monitor: LG 27GN800 | Input: CM Quick Fire TK, Roccat Kone Pure Optical, Steam Controller | OS: Garuda Linux

Steam Deck har tagit över datorn :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Farsan Baloo:

Såg väldigt fint ut 👍. Blev full i skratt när jag såg temperaturen i högra hörnet. Undrade just var tusan du var med 37 grader i temp. Sen såg jag att det var CPU-temperaturen.
Gillade nog mest bottenpanelen. Ska absolut testa det där och se vid tillfälle.

Om man gillar att följa utvecklingen av Ubuntu 21.10, som bl.a innehåller gnome 40, kan man installera nu.
Min CPU temp är ca 10 grader celcius över rumstemperatur, vid "idle"
Desktop med Ubuntu ser i princip ut som desktop med openSUSE Tumbleweed och det går antagligen att få samma utseende med Fedora och andra utgåvor med Gnome 40 DE.
Kodar man en video med Handbake i några minuter och 4,5 MHz får man en temp på ca 65 grader.
https://drive.google.com/file/d/18QfJazLrMOnlydWX6nsPTrxbAxvgcJCj/view?usp=sharing

Visa signatur

Ubuntu 22.04, W11, Ryzen 5 5600X, CMK16GX4M2Z3600C18, Asus Tuf Gaming B550M-Plus (WiFi), MSI Radeon 5700. Ioniq 5

Permalänk
Medlem
Skrivet av FattarNiInte:

För att förtydliga menade jag alltså utveckling för Windows men testa på wine och därigenom inte behöva lägga ned speciellt mycket tid för att få det att rulla bra på Linux.
Alltså inte riktiga "portningar".

Nu har jag iofs gett upp att få saker att fungera i Wine, då jag tycker att varje version i sig haft sina egna egenheter. Efter att använt fyra olika versioner av Wine samtidigt, så gav jag helt enkelt upp och återgick till dualboot istället.

Vilken typ av utveckling för Windows syftar du på förresten?

Bortsett från vissa spel och Adobes programvaror, så finns det egentligen ingenting som jag saknar i GNU/Linux.

Nära nog allt annat jag använder är antingen baserat på Java (Eclipse IDE) eller webbteknik såsom Electron-ramverket (VSCodium, Camunda). I övrigt så klarar jag mig bra på rena webbappar (Pixlr).

Permalänk
Skrivet av walkir:

Nu har jag iofs gett upp att få saker att fungera i Wine, då jag tycker att varje version i sig haft sina egna egenheter. Efter att använt fyra olika versioner av Wine samtidigt, så gav jag helt enkelt upp och återgick till dualboot istället.

Vilken typ av utveckling för Windows syftar du på förresten?

Bortsett från vissa spel och Adobes programvaror, så finns det egentligen ingenting som jag saknar i GNU/Linux.

Nära nog allt annat jag använder är antingen baserat på Java (Eclipse IDE) eller webbteknik såsom Electron-ramverket (VSCodium, Camunda). I övrigt så klarar jag mig bra på rena webbappar (Pixlr).

Jag menar rent generellt.
T.ex. Photoshop är ett utmärkt exempel, äldre versioner fungerar fint men sedan under utvecklingen av nyare versioner så har det på nåt vis tappat kompatibiliteten med wine, detta kunde undvikas om Adobe testade på wine.
Jag saknar inget program själv heller men just Adobegrejer verkar folk vilja ha.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av FattarNiInte:

Jag menar rent generellt.
T.ex. Photoshop är ett utmärkt exempel, äldre versioner fungerar fint men sedan under utvecklingen av nyare versioner så har det på nåt vis tappat kompatibiliteten med wine, detta kunde undvikas om Adobe testade på wine.
Jag saknar inget program själv heller men just Adobegrejer verkar folk vilja ha.

Fungerar äldre adobe photoshop i wine asså?
Jag tror jag har 8ans version i en win7 dator jag gillar att använda... Är det knöligt att få den att funka i Wine?
Lika så tror du det går att få microsoft exel viewer att fungera i wine?
Just exel från vissa fungerar inte att läsa korrekt i libre/open/free office exel.. M$ har lite egenheter på vissa beräkningsformler har jag konstaterat.. så jag får dualboota in i win7 för att läsa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon309108:

Just exel från vissa fungerar inte att läsa korrekt i libre/open/free office exel.. M$ har lite egenheter på vissa beräkningsformler har jag konstaterat.. så jag får dualboota in i win7 för att läsa.

Testat i web-office?

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Json_81:

Testat i web-office?

Du menar microsoft spywere 365 office edition hihihi
Nej jag har ingen licens för office 365 så webbvarianten kan jag inte nyttja.. Jag börja bojkotta microsoft när de vart avundsjuka på apple och googles framgångar i att hamstra användardata så de tog efter de jättarna. Det var det som var orsaken till att jag skaffa linux för att inte sitta med opachat win7 när jag inte kunde gå över till 10an

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lembritt:

Att få en svart skärm är ett av det värsta för användaren.
Det räcker med att få det en gång, så ger användaren upp.

Finns värre, vad sägs om:

Panic!
Dumping core on disk0, starting on track 0 sector 0, press any key to stop.