Anmäl dig till Roborock Challenge!

Mobilstrålning farlig trots allt? Studie från Nature

Permalänk
Medlem

Mobilstrålning farlig trots allt? Studie från Nature

Såg nyligen på en intervju med en fitness expert som nämnde oxitosiv stress i mitokondrier efter exponering av radiovågor från elektroniska produkter såsom mobiltelefoner. Inte en säker källa direkt, men han var väldigt precis i sin beskrivning så jag googlade på påståendet. Till min stora förvåning hittade jag flera studier från seriösa vetenskapliga tidsskrifter, såsom den här: https://www.nature.com/articles/s41598-019-52389-x?elq=fb6dbf...

Tyvärr är språket svårt för mig att förstå, kanske någon läkare som kan ge en förklaring? Men det jag kunnat läsa ut så är värmen från mobilen direkt skadlig. Detta är väl känt sen innan. Misstolkade detta helt. Värmen som nämns i studien är en kontroll på 43° så inte i närheten av den temperaturen en mobil skapar.Däremot, verkar även lägre strålning utsätta cellen för stor stress. Om jag tolkat det rätt så verkar det skynda på åldrandet och orsaka tidigare celldöd även om det inte skapar cancer. Men som sagt, väldigt komplicerat språk så hoppas någon annan kan tyda språket bättre.

Detta får i alla fall mig att vilja flytta telefonen längre ifrån mig när jag sover. Använder den som radio nära huvudet.

Permalänk
Medlem

Slutsatsen från studien du länkar är väl ganska tydlig:

Citat:

From obtained results we are not able to draw any conclusion, whether exposure to mobile phone MW could have any role in forming PFG and higher risk of childhood leukemia. Finally, we conclude that MW exposure under specific condition of exposure induce ROS reversibly in various hematopoietic cell types including HSC. However, this induction was not followed by increased DNA damage, apoptosis or formation of preleukemic fusion genes.

Permalänk
Medlem

Det står i Abstract att medans de kunde påvisa en förhöjd ROS (https://en.wikipedia.org/wiki/Reactive_oxygen_species) så kunde de inte påvisa någon påverkan på DNA.

"Men det jag kunnat läsa ut så är värmen från mobilen direkt skadlig"

Källa på det? Man kan visa en knappt mätbar förhöjd temperatur när man använder en mobil, men "direkt skadligt"...?

Permalänk
Medlem

Just "induce ROS reversibly in various hematopoietic cell types including HSC" förstår jag inte vad som menas med dock, kan du förklara?

Edit: Utöver det står det att "Taking into account that exposure to MW is basically life long, even slight increase in ROS observed after short-term exposures may be of potential biological relevance for carcinogenesis if exposure is lifelong"

Men det är ju ytterst spekulativt och vi borde väl sett en ökning vid det här laget i så fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Det står i Abstract att medans de kunde påvisa en förhöjd ROS (https://en.wikipedia.org/wiki/Reactive_oxygen_species) så kunde de inte påvisa någon påverkan på DNA.

Källa på det? Man kan visa en knappt mätbar förhöjd temperatur när man använder en mobil, men "direkt skadligt"...?

Som sagt, ingen skada på DNA men det behöver inte betyda att cellen i sig kan skadas. Förmodligen inte farligt för regenerativa celler som hudceller där det bildas nya hela tiden men celler där den regenerativa förmågan är lägre eller obefintlig såsom vissa nervceller kan det kanske vara mer problematiskt

Återkommer om värmen, kan ha tolkat det fel såklart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Ok, misstolkade detta helt. Hittade att hypothermia orsakade celldöd, men det var inte värmen från mobilen utan bara en kontroll. Värmen var 43° och det var 2h exponering så ingen koppling till mobiltelefoner direkt.

Permalänk
Avstängd

Uppvärmningen av hjärnan är ju den största (i princip enda) fysiska följden av mobiltelefoni. Det kanske låter som det är en risk men andra saker värmer ju upp hjärnan mycket mer, som att vara i solen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Uppvärmningen av hjärnan är ju den största (i princip enda) fysiska följden av mobiltelefoni. Det kanske låter som det är en risk men andra saker värmer ju upp hjärnan mycket mer, som att vara i solen.

Men här står det ju just om att det skapar en stress på cellen, som jag förstår det. Utöver det tycks mobilstrålning vara direkt farlig mot spermier som inte har samma cellskydd vilket är varför man ska undvika att ha mobilen i fickan:

"Conclusions: RF-EMR in both the power density and frequency range of mobile phones enhances mitochondrial reactive oxygen species generation by human spermatozoa, decreasing the motility and vitality of these cells while stimulating DNA base adduct formation and, ultimately DNA fragmentation. These findings have clear implications for the safety of extensive mobile phone use by males of reproductive age, potentially affecting both their fertility and the health and wellbeing of their offspring."

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/19649291/

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Hur menar du att en mobil skulle kunna värma upp "hjärnan"?
En mobil sänder med en effekt lägre än 1W, det är inte mycket effekt att värma med.

Permalänk
Medlem

Strålning från rymden är nog farligare tror jag, och det får vi på oss konstant.

Man kanske får börja ha på sig foliehatt snart ändå..

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

Strålning från rymden är nog farligare tror jag, och det får vi på oss konstant.

Man kanske får börja ha på sig foliehatt snart ändå..

Tror folieparaply kanske är bättre i så fall.

Men att det tycks påverka spermier verkar i alla fall vara beprövat, och detta tyder nog ändå på att det negativt påverkar cellerna. Om det faktiskt gör någon skada värd att nämna kanske är svårt att säga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nikwad:

En mobil sänder med en effekt lägre än 1W, det är inte mycket effekt att värma med.

Hade en Ericsson GH688 (?) på tidigt 2000-tal, som jag faktiskt blev snurrig i huvet av+ jävligt varm i örat om jag pratade för länge i den. Men tror kanske att antenner är bättre och gränsvärden lägre idag...

Visa signatur

🖥️:Phanteks Evolv X | Ryzen 7 7800X3D | Arctic Freezer II 420 | 6x Noctua NF-P14s Redux 1500 | Asus B650 ProArt Creator | 32Gb Corsair Vengeance 6000Mhz CL30| Samsung 990 Pro 2+1TB | ASUS TUF 3080 12Gb | Cougar CM 700W | Acer XB27HU | Mionix Naos QG | CM Storm QuickFire TK MX Blue |

"Bättre bli motbevisad - än förklarad skyldig"

Permalänk
Medlem

Har man inte allt för taskig täckning (4 bananer) så är det nere på mW-området i upplänk och mindre, på gamla GSM var det 250 mW max genomsnitt (2 Watt-spikar 1/8-del av tiden) och modernare som kan hantera UMTS och LTE så är det knappast mer än 1 Watt peak och kanske tom lägre, medans UMTS/LTE är man som mest uppe i 200 mW - i 95% av fallen väldigt mycket mindre då att köra på full ös kostar också batterier och kan korta drifttiden dramatiskt.

dålig täckning är det som får telefonen att exponera mest radiostrålning från sig och att vara rädd för en antenn knappt synlig avstånd är obefogad rädsla - dock kan man bli sjuk av sin egen oro då kroppen lyder det hjärnan säger...
folk bli sjuka när de ser en antenn och blir 'friska' när antennen tas bort igen även om antennen aldrig blivit inkopplad av olika orsaker, Det finns många sådana exempel bland de som bygger och underhåller mobilnätet och ibland söks upp och får ståutskällningar av människor som bor i närheten.

Då är nog den varma telefonen som kört google-map ett tag ett större problem när man trycker den mot örat...

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av xxargs:

Då är nog den varma telefonen som kört google-map ett tag ett större problem

...eller, citat: "Runt 65 miljarder solneutriner i sekunden passerar genom varje kvadratcentimeter vinkelrät mot riktningen till solen i trakten av jorden. Man har beräknat att det skulle kräva ett ljusår tjockt block av bly för att stoppa hälften av de neutriner som träffar blocket."

Permalänk
Medlem

Fotoner har olika våglängd och detta avgör skadlighetsgraden. Det är betydlig farligare att ta en promenad i sommarsolen än att prata i telefon, stirra på en skärm eller ha en katt i famnen (värme är en typ av ljus/strålning men våra ögon kan inte uppfatta våglängden). Med elallergikernas logik borde vi beskydda oss från allt som avsöndrar värme/strålning t.ex djur, människor, solen, ugnen i köket...

Snälla utbilda er.

Permalänk
Medlem

Det känns som både hjärnan och ögonen blir skadade av allt mobilanvändande för egen del.

Man försöker minska men fan vad svårt det är. 😂
Har också börjat lägga telefonen en bit bort när man sover. Tidigare hade jag den på lakanet bokstavligt talat 1 decimeter från huvudet. Sjukligt!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av nikwad:

Det är den enda fysiska effekten som har visats av forskning. Långvariga samtal med telefonen vid ena örat ökar temperaturen på den sidan av skallen marginellt. Men mycket mindre än att vara i solen några minuter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av orginallinus:

Hade en Ericsson GH688 (?) på tidigt 2000-tal, som jag faktiskt blev snurrig i huvet av+ jävligt varm i örat om jag pratade för länge i den. Men tror kanske att antenner är bättre och gränsvärden lägre idag...

Det kan inte ha varit så att du har haft något varmt mot ditt öra i en timme som orsakade det? Och inte själva strålningen.

Skrivet av snajk:

Det är den enda fysiska effekten som har visats av forskning. Långvariga samtal med telefonen vid ena örat ökar temperaturen på den sidan av skallen marginellt. Men mycket mindre än att vara i solen några minuter.

Är det den studien du tänker på: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5952570

"The brain tissue was placed on a plate in the compartment that was separated from the compartment bottom."

Så vad jag kan se så har man inte tagit hänsyn till hud och ben som finns mellan mobilen och hjärnan. Det enda man har testat är avstånden från mobilen till hjärnsubstansen.
Kan inte heller se vid vilken effekt som man har testat, bara att man använt en mobil med en frekvens om 900Mhz.

Mikrovågor har svårt att penetrera och värmer därför upp främst huden. Lite som att det är svårt att få maten varm i mitten av en Mikrovågsugn.

Bra video om ämnet EM:

Permalänk
Avstängd
Skrivet av nikwad:

Det kan inte ha varit så att du har haft något varmt mot ditt öra i en timme som orsakade det? Och inte själva strålningen.

Är det den studien du tänker på: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5952570

"The brain tissue was placed on a plate in the compartment that was separated from the compartment bottom."

Så vad jag kan se så har man inte tagit hänsyn till hud och ben som finns mellan mobilen och hjärnan. Det enda man har testat är avstånden från mobilen till hjärnsubstansen.
Kan inte heller se vid vilken effekt som man har testat, bara att man använt en mobil med en frekvens om 900Mhz.

Det finns många studier som kommer fram till samma sak, en viss uppvärmning, även om graden av uppvärmning skiljer sig. Dock har det aldrig varit fråga om en så hög uppvärmning så att det blir skadligt, vilket är min poäng. Hjärnan har ganska effektiva kylsystem så i en levande hjärna är uppvärmningen lägre än för bara vävnad, men den finns likväl.

Citat:

Mikrovågor har svårt att penetrera och värmer därför upp främst huden. Lite som att det är svårt att få maten varm i mitten av en Mikrovågsugn.

Mikrovågor penetrerar vanligtvis ungefär en, ibland upp till några, centimeter beroende på sammansättning av materialet, så de går lite djupare än bara huden. Det är därför det är svårt att få något tjockare jämnvarmt i en mikro. Eller, egentligen är det alltid svårt att få något jämnvarmt i en mikro för de är kassa, men en tjockare grej kommer ju inte att bli uppvärmd i mitten av mikrovågorna alls utan bara indirekt av de yttre delarnas värme. Olika sammansättningar värms också upp olika fort så exempelvis bär i en muffin kommer att värmas mycket snabbare än "sockerkakan" då de innehåller mer vatten.

Citat:

Den är säkert bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sienar:

Såg nyligen på en intervju med en fitness expert som nämnde oxitosiv stress i mitokondrier efter exponering av radiovågor från elektroniska produkter såsom mobiltelefoner. Inte en säker källa direkt, men han var väldigt precis i sin beskrivning så jag googlade på påståendet. Till min stora förvåning hittade jag flera studier från seriösa vetenskapliga tidsskrifter, såsom den här: https://www.nature.com/articles/s41598-019-52389-x?elq=fb6dbf...

Tyvärr är språket svårt för mig att förstå, kanske någon läkare som kan ge en förklaring? Men det jag kunnat läsa ut så är värmen från mobilen direkt skadlig. Detta är väl känt sen innan. Misstolkade detta helt. Värmen som nämns i studien är en kontroll på 43° så inte i närheten av den temperaturen en mobil skapar.Däremot, verkar även lägre strålning utsätta cellen för stor stress. Om jag tolkat det rätt så verkar det skynda på åldrandet och orsaka tidigare celldöd även om det inte skapar cancer. Men som sagt, väldigt komplicerat språk så hoppas någon annan kan tyda språket bättre.

Detta får i alla fall mig att vilja flytta telefonen längre ifrån mig när jag sover. Använder den som radio nära huvudet.

Om du inte förstår vad som står så ska du kanske inte dra några slutsatser om vad som faktiskt sägs i studien.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sienar:

Du får ta och bygga en Faraday-bur och sitta i den hela dagarna.

Finns annan strålning som vi blir bombarderade med varje dag som är mycket mer skadliga, och skulle strålning från mobilsignaler vara farliga så är det från masterna, inte mobilen.

Blir du orolig över strålning från telefon så rekommenderar jag inte att du googlar på vilken strålning du utsätts för varje dag...

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Det finns många studier som kommer fram till samma sak, en viss uppvärmning, även om graden av uppvärmning skiljer sig. Dock har det aldrig varit fråga om en så hög uppvärmning så att det blir skadligt, vilket är min poäng. Hjärnan har ganska effektiva kylsystem så i en levande hjärna är uppvärmningen lägre än för bara vävnad, men den finns likväl.
Mikrovågor penetrerar vanligtvis ungefär en, ibland upp till några, centimeter beroende på sammansättning av materialet, så de går lite djupare än bara huden. Det är därför det är svårt att få något tjockare jämnvarmt i en mikro. Eller, egentligen är det alltid svårt att få något jämnvarmt i en mikro för de är kassa, men en tjockare grej kommer ju inte att bli uppvärmd i mitten av mikrovågorna alls utan bara indirekt av de yttre delarnas värme. Olika sammansättningar värms också upp olika fort så exempelvis bär i en muffin kommer att värmas mycket snabbare än "sockerkakan" då de innehåller mer vatten.
Den är säkert bra.

Du får ju gärna länka till lite studier för dina påståenden. "Många studier" säger mig inte så mycket.
Det är alltid kul att lära sig nya saker

Permalänk
Avstängd
Skrivet av nikwad:

Du får ju gärna länka till lite studier för dina påståenden. "Många studier" säger mig inte så mycket.
Det är alltid kul att lära sig nya saker

En studie eller en random gaphals på Youtube?

Det är ett välkänt fenomen och följer fysikens grunder, och du länkade ju själv en artikel som sa just det, men visst: https://ecommons.cornell.edu/handle/1813/36379

Eller en artikel från FDA: https://www.fda.gov/radiation-emitting-products/cell-phones/d...
"The available scientific data on exposure to radio frequency energy show no categorical proof of any adverse biological effects other than tissue heating."

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

En studie eller en random gaphals på Youtube?

Det är ett välkänt fenomen och följer fysikens grunder, och du länkade ju själv en artikel som sa just det, men visst: https://ecommons.cornell.edu/handle/1813/36379

Eller en artikel från FDA: https://www.fda.gov/radiation-emitting-products/cell-phones/d...
"The available scientific data on exposure to radio frequency energy show no categorical proof of any adverse biological effects other than tissue heating."

Du länka en studie där man har skapat en datormodell för hur em skulle kunna påverka en hjärna. Alltså ingen studie där man faktiskt testat det.
I deras studie vad jag kan se så ökar temperaturen med 0.2° i deras 3d modell.
"At the surface of the head, there is a 0.2°C difference between the maximum temperature and the initial (and arterial) temperatures, with temperature reaching steady state after 2500 seconds (approximately 42 minutes)."

Jag motsätter inte att fenomenet finns, det är väl självklart. Det finns ju en anledning varför mobiler är begränsade i sändareffekt.
Men ditt påstående får det att låta som att det är någon signifikant temperaturhöjning av att man använder en mobiltelefon. Och det är det jag motsätter mig.

Permalänk
Medlem

Förstör strålning celler (stressar)? Svar JA
Är det farligt? Svar NEJ

Människor och alla djur är byggda för att klara konstant strålning (kosmisk och solen). Vi tillverkar lite många celler som går sönder. Mobilstrålningens "extra" skada är så extremt liten att den inte påverkar.

Som vanligt handlar det om doser och mängd. Glöm inte att det finns cyanid i äpple. Men ser inga foruminlägg som varnar om äpplen (förutom från MAC-fanatiker då kanske? )

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av xxargs:

Det finns många sådana exempel bland de som bygger och underhåller mobilnätet och ibland söks upp och får ståutskällningar av människor som bor i närheten.

Eller ännu värre…

https://www.silicon.co.uk/networks/broadband/openreach-engine...

Bara en tidsfråga innan tomtarna i sydborgs narcissistiska sekt gör nåt liknande i Sverige.

Permalänk
Medlem

Första varningsflaggan är ju att det är en fitnessexpert som pratar om något vetenskapligt. Då bör man kolla upp bakgrunden på personen i fråga och se vad denna möjligtvis har att tjäna på av att skrämma folk. Säljer de, eller har de investerat i, scam-piller som ska rensa kroppen från toxins skapade från strålningen? Säljer de mobilfodral med strålningsblockerande egenskaper?

Det är tyvärr mycket felinformation som oskyldigt sprids från folk som inte vet vad de pratar om, och det är alltid någon som dras med och låter sig vilseledas. Strålningen från en mobiltelefon är nog helt ofarligt, men att påstå motsatsen kan få ohälsosamma mentala långtidskonsekvenser för de som är sårbara och mottagliga för t.ex. konspirationsteorier.

Visa signatur

Smurf

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av talonmas:

Människor och alla djur är byggda för att klara konstant strålning (kosmisk och solen).

...en strålning som kan slå sönder dna-strängar och skapa önskade/oönskade genetiska fel/mutationer. Vi har nog kosmisk strålning att tacka för att vi öht finns till.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av nikwad:

Du länka en studie där man har skapat en datormodell för hur em skulle kunna påverka en hjärna. Alltså ingen studie där man faktiskt testat det.
I deras studie vad jag kan se så ökar temperaturen med 0.2° i deras 3d modell.
"At the surface of the head, there is a 0.2°C difference between the maximum temperature and the initial (and arterial) temperatures, with temperature reaching steady state after 2500 seconds (approximately 42 minutes)."

Jag motsätter inte att fenomenet finns, det är väl självklart. Det finns ju en anledning varför mobiler är begränsade i sändareffekt.
Men ditt påstående får det att låta som att det är någon signifikant temperaturhöjning av att man använder en mobiltelefon. Och det är det jag motsätter mig.

Det känns som att ni argumenterar i en konstig cirkel då jag inte är av uppfattningen om att det ska vara någon märkbar temperaturhöjning, utan snarare att den finns och att det är vettigt. Men den är som sagt försumbar.

----

TS: Om det här hade varit en riktig nyhet med värde hade vi nog sett den hos någon media också

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Skrivet av nikwad:

Svar: nej. Här snackar vi inte om timmar, innan man blev varm i örat och snurrig utan kanske 5-10 minuter. Inte så billigt att ringa på den tiden, som det är nu.... Kan det vara så att du aldrig ägt en gammal Ericsson?

Visa signatur

🖥️:Phanteks Evolv X | Ryzen 7 7800X3D | Arctic Freezer II 420 | 6x Noctua NF-P14s Redux 1500 | Asus B650 ProArt Creator | 32Gb Corsair Vengeance 6000Mhz CL30| Samsung 990 Pro 2+1TB | ASUS TUF 3080 12Gb | Cougar CM 700W | Acer XB27HU | Mionix Naos QG | CM Storm QuickFire TK MX Blue |

"Bättre bli motbevisad - än förklarad skyldig"