Datorn går inte igång - Nätagg är rökt?

Permalänk
Medlem

Datorn går inte igång - Nätagg är rökt?

Hej!

Som titeln tyder så får jag inte igång datorn. ångest!
Jag spelade igår kväll och helt plötsligt slocknade allt. Några sekunder gick sen sprakade det till från vad jag tror är nätagget och samtidigt gick en säkring. Efter det går datorn inte igång. Har kopplat ur allt och kikat innanför och ser inget fel.

Jag köpte ett RTX 3080 i början av året som rekommenderar 850w och mitt nättagg har 650w. Jag undersökte på FZ och på nätet och som jag förstod det borde det inte varit några problem så länge man inte överklockar och psu inte är av lågkvalitet. Är det här anledningen till att systemet la ned? Att nätagget inte pallade grafikkortet trots allt? Då har man i sådant fall lärt sig en läxa..

Nu ska jag byta nätagg eller lämna in den. Jag hoppas verkligen bara det var nätagget som rök. Vad tror ni? Har ni några erfarenheter med sånt här?

Specs här nedan och tack för hjälp och tips!

Moderkort: ASUS Z170 PRO GAMING, Socket-1151
GPU: MSI RTX 3080 Suprim X
CPU: Intel Core i7-6700K Skylake Processor
PSU: Corsair CX650M, 650W PSU

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zevile:

Hej!

Som titeln tyder så får jag inte igång datorn. ångest!
Jag spelade igår kväll och helt plötsligt slocknade allt. Några sekunder gick sen sprakade det till från vad jag tror är nätagget och samtidigt gick en säkring. Efter det går datorn inte igång. Har kopplat ur allt och kikat innanför och ser inget fel.

Jag köpte ett RTX 3080 i början av året som rekommenderar 850w och mitt nättagg har 650w. Jag undersökte på FZ och på nätet och som jag förstod det borde det inte varit några problem så länge man inte överklockar och psu inte är av lågkvalitet. Är det här anledningen till att systemet la ned? Att nätagget inte pallade grafikkortet trots allt? Då har man i sådant fall lärt sig en läxa..

Nu ska jag byta nätagg eller lämna in den. Jag hoppas verkligen bara det var nätagget som rök. Vad tror ni? Har ni några erfarenheter med sånt här?

Specs här nedan och tack för hjälp och tips!

Moderkort: ASUS Z170 PRO GAMING, Socket-1151
GPU: MSI RTX 3080 Suprim X
CPU: Intel Core i7-6700K Skylake Processor
PSU: Corsair CX650M, 650W PSU

Har hänt mig också men för många år sedan. Då tog moderkortet skada också. Tyvärr.
Hade köpt en ny nätdel och testat och går det då inte igång så är det nog att lämna in och se vad som mer tagit skada. Risken är att flera delar har tagit skada. Både ram och GPU kan ha fått sig en törn. Hoppas verkligen att det bara är nätdelen.

Visa signatur

Dell U2311H / MSI Optix MAG274QRF-QD
[ FD 7 Black TG Dark ][ MSI Z690 EDGE WIFI DDR4][ I7 12700K ][ Noctau NH-D15 Black ][ Kingston Fury Renegade 32GB 3600Mhz CL16 DDR4][ WD Blue M2 1TB][ Samsung 860 500 GB ][ WD Caviar Green (EZRX) 1TB ][ Corsair RM850x v3 ][ MSI GTX 1060 GamingX 6GB ][ Backup WD Caviar Green (EARX) 2TB ] [ Backup Seagate BarraCuda (ST2000DM006) 2TB ]
[ Qpad MK-50 ][ SteelSeries Sensei Ten ]

Permalänk
Medlem

Har du sett denna?

https://www.sweclockers.com/nyhet/32624-gamers-nexus-spranger...

Nu är det inte det nätagget men kan ju vara samma effekt. Där beskriver dom bra vad som händer med nätagg som går över sin gräns och hur det SKA agera OM man gör det.

Visa signatur

ASUS ROG Maximus XII HERO (WI-FI | Intel i9 10900K | Be-Qiet Straight Power 11 1000W | 32GB G.Skills Ripjaws V 4000Mhz | Nvidia RTX 4090 FE | Fractal Design Define-7 Compact | Noctua NH-D15S | Samsung SSD 970 Pro 512GB NVMe (os), Samsung SSD 980 Pro 512GB (Speldisk)|

Permalänk
Medlem

Har du grått eller grönt på din PSU? Var rätt mycket problem med den tidigare modellen av det agget vill jag minnas.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zevile:

Hej!

Som titeln tyder så får jag inte igång datorn. ångest!
Jag spelade igår kväll och helt plötsligt slocknade allt. Några sekunder gick sen sprakade det till från vad jag tror är nätagget och samtidigt gick en säkring. Efter det går datorn inte igång. Har kopplat ur allt och kikat innanför och ser inget fel.

Jag köpte ett RTX 3080 i början av året som rekommenderar 850w och mitt nättagg har 650w. Jag undersökte på FZ och på nätet och som jag förstod det borde det inte varit några problem så länge man inte överklockar och psu inte är av lågkvalitet. Är det här anledningen till att systemet la ned? Att nätagget inte pallade grafikkortet trots allt? Då har man i sådant fall lärt sig en läxa..

Nu ska jag byta nätagg eller lämna in den. Jag hoppas verkligen bara det var nätagget som rök. Vad tror ni? Har ni några erfarenheter med sånt här?

Specs här nedan och tack för hjälp och tips!

Moderkort: ASUS Z170 PRO GAMING, Socket-1151
GPU: MSI RTX 3080 Suprim X
CPU: Intel Core i7-6700K Skylake Processor
PSU: Corsair CX650M, 650W PSU

Det låter ju helt klart som att det var nätagget som gav upp. Om det dragit någon annan komponent med sig i fallet är ju svårt att sia om, det får du nog snarast testa med ett annat nätagg.

Det är nog bara att hoppas på det bästa tills du haft möjlighet att se vad som händer när du startar systemet med ett helt nätagg.

Men ja, 650W borde ju gå även om det är mindre marginal än önskvärt.
Och nätagg ska ju inte gå sönder på det där viset av belastning, vid överbelastning är det ju meningen att det ska slå ifrån under kontrollerade former men här är det ju tydligt att något gick sönder ordentligt eftersom det även gick en säkring.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av frong:

Har du grått eller grönt på din PSU? Var rätt mycket problem med den tidigare modellen av det agget vill jag minnas.

Hmm, ser ingen riktig färg förutom på någon del av insidan som är grön! Hört nu att denna serie inte är optimal..

Permalänk
Medlem

Installerade in en ny psu under lunchen och nu verkar allt fungera! Ingen skada skedd på resterande komponenter, phew!
Tack för era svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zevile:

Installerade in en ny psu under lunchen och nu verkar allt fungera! Ingen skada skedd på resterande komponenter, phew!
Tack för era svar!

Det var en jäklar tur det!! Hoppas du slipper problem i framtiden.

Visa signatur

Dell U2311H / MSI Optix MAG274QRF-QD
[ FD 7 Black TG Dark ][ MSI Z690 EDGE WIFI DDR4][ I7 12700K ][ Noctau NH-D15 Black ][ Kingston Fury Renegade 32GB 3600Mhz CL16 DDR4][ WD Blue M2 1TB][ Samsung 860 500 GB ][ WD Caviar Green (EZRX) 1TB ][ Corsair RM850x v3 ][ MSI GTX 1060 GamingX 6GB ][ Backup WD Caviar Green (EARX) 2TB ] [ Backup Seagate BarraCuda (ST2000DM006) 2TB ]
[ Qpad MK-50 ][ SteelSeries Sensei Ten ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zevile:

Hej!

Som titeln tyder så får jag inte igång datorn. ångest!
Jag spelade igår kväll och helt plötsligt slocknade allt. Några sekunder gick sen sprakade det till från vad jag tror är nätagget och samtidigt gick en säkring. Efter det går datorn inte igång. Har kopplat ur allt och kikat innanför och ser inget fel.

Jag köpte ett RTX 3080 i början av året som rekommenderar 850w och mitt nättagg har 650w. Jag undersökte på FZ och på nätet och som jag förstod det borde det inte varit några problem så länge man inte överklockar och psu inte är av lågkvalitet. Är det här anledningen till att systemet la ned? Att nätagget inte pallade grafikkortet trots allt? Då har man i sådant fall lärt sig en läxa..

Nu ska jag byta nätagg eller lämna in den. Jag hoppas verkligen bara det var nätagget som rök. Vad tror ni? Har ni några erfarenheter med sånt här?

Specs här nedan och tack för hjälp och tips!

Moderkort: ASUS Z170 PRO GAMING, Socket-1151
GPU: MSI RTX 3080 Suprim X
CPU: Intel Core i7-6700K Skylake Processor
PSU: Corsair CX650M, 650W PSU

Då har du missat att CX serien från Corsair är ökänd för att ge typiska budget nätaggs fel och liknade saker mm har hänt andra. Tror att flesta bara behövde köpa nytt nätagg men det fans en chans att annat kunde gå sönder.

Dom som ändå vill fortsätta såna nätagg behöver vara beredd att låna ett annat att felsöka med vid minsta lilla fel för andra delar kan ge konstiga fel pga strömmen från budget och skräp nätagg.

Permalänk
Medlem

CX är skräp agg!
Livstid så är dom inte direkt okända för att dö innan 2 års ålder, finns även fall där dom dör inom 6mån, dvs dom har ojämn kvalitet.
Men generellt är att man kan räkna med 2-3 års livstid allt över det är ren bonus.

Till slut du hade TUR!
Dom är inte okända för att ta med sig annat i döden.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!