Varför är det så många på stackoverflow som är så elaka och oförskämda?

Permalänk

Varför är det så många på stackoverflow som är så elaka och oförskämda?

Jag har länge hängt på stackoverflow och jag tycker det är ett bra ställe. Men det är så otroligt många som verkligen missbrukar kommentarsfältet för att rätta folk och det är så otroligt många som röstar ned andra frågor.

Varför är det så här?
Varje tråd jag skriver med en specifik tagg så blir det ALLTID -1 i nedröstning + 2 stycken som trycker på "close(2)" knappen. Det spelar ingen roll om jag gör en snygg uppställning som en riktig rapport. Så fort jag använder denna specifika tagg så får jag alltid -1 + 2 stycken som trycker på "close(2)" knappen bara någon minut efter.

Så jag misstänker att någon har väll implementerat en algoritm som röstar ned mig personligen eller om det är alla frågor.
Det finns dock vissa gurus på stackoverflow som är helt oförskämda. De lever på stackoverflow och finns där dygnet runt. De sover aldrig och de skriver i alla frågor. Dom är 100% perfektionister och kan inget annat än ett specifikt ramverk.

Varför är det så användare slåss mot varandra?
På Github så diskuterar alla som ett lag och alla är trevlig mot varandra. Men inte på stackoverflow.
Jag har även hört att Discord börjar också få denna attityd mot användare.

Jag röstar alltid upp på frågor som har fått minus. Oavsett om frågan är snyggt formulerad eller dåligt formulerad. Jag tackar också alltid folk där.

Permalänk
Medlem

Det du ser är inget nytt med människor som förpestar tillvaron när de ser chansen - så var det på BBS-tiden, på news och nu olika forum (vidare på spelchattar och discord) och när de tillslut får övertaget så börjar medlemsflykten (alltså att de aktiva slutar att delta) och stämningen surar ned fort då ingen av de 'normala' orka stånga emot i längden - mycket hänger på moderatorer och om de näpsar till ordmärkarna/trollen eller inte vilket sätter en grund om de som tråkar på olika sätt kommer undan eller att det svider lite och resurserna räcker inte alltid till på jätteforum som stackoverflow.

Att ha någon form av belöningssystem/kritik så förvärras problemet starkt och kan på en del forum bli rena pennalismen när helt plötsligt 'tävlingen' med rankningen blir det viktiga och inte innehållet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av heretic16:

Jag har länge hängt på stackoverflow och jag tycker det är ett bra ställe. Men det är så otroligt många som verkligen missbrukar kommentarsfältet för att rätta folk och det är så otroligt många som röstar ned andra frågor.

Varför är det så här?
Varje tråd jag skriver med en specifik tagg så blir det ALLTID -1 i nedröstning + 2 stycken som trycker på "close(2)" knappen. Det spelar ingen roll om jag gör en snygg uppställning som en riktig rapport. Så fort jag använder denna specifika tagg så får jag alltid -1 + 2 stycken som trycker på "close(2)" knappen bara någon minut efter.

Så jag misstänker att någon har väll implementerat en algoritm som röstar ned mig personligen eller om det är alla frågor.
Det finns dock vissa gurus på stackoverflow som är helt oförskämda. De lever på stackoverflow och finns där dygnet runt. De sover aldrig och de skriver i alla frågor. Dom är 100% perfektionister och kan inget annat än ett specifikt ramverk.

Varför är det så användare slåss mot varandra?
På Github så diskuterar alla som ett lag och alla är trevlig mot varandra. Men inte på stackoverflow.
Jag har även hört att Discord börjar också få denna attityd mot användare.

Jag röstar alltid upp på frågor som har fått minus. Oavsett om frågan är snyggt formulerad eller dåligt formulerad. Jag tackar också alltid folk där.

Frågan är väl om det är en fråga som passar på siten och går att besvara?
Dvs, är det motiverat att rösta ned och/eller önska att den stängs?

Har du konkreta exempel som du tycker är fel, så blir det lättare att ta ställning till om det faktiskt är orimligt?

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av heretic16:

Jag röstar alltid upp på frågor som har fått minus. Oavsett om frågan är snyggt formulerad eller dåligt formulerad.

Att göra så är att motarbeta hela tanken bakom StackOverflow. Poängsystemet är huvudsakligen till för att frågor som många tror att andra kan ha nytta av ska vara lätta att hitta.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Min personliga inställning är att alltid skriva en kommentar om vad som är allvarligt fel om jag röstar ned (oavsett fråga/svar), och i princip bara begär stängning om det inte ens är en fråga eller en fråga som inte har något med siten att göra.

Jag ser inget principiellt problem med att frågor/svar röstas ned när det finns *allvarliga* brister, så länge själva bristerna också poängteras, det är ju hela poängen med sitens uppbyggnad. Däremot så finns det ju alltid användare som agerar "dåligt" på allehanda sätt, oavsett om det handlar om vad de skriver, hur de röstar, eller något annat.

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Skrivet av Alling:

Att göra så är att motarbeta hela tanken bakom StackOverflow. Poängsystemet är huvudsakligen till för att frågor som många tror att andra kan ha nytta av ska vara lätta att hitta.

Delvis. Men jag tycker inte att man ska rösta ned frågor, bara rösta upp. Att rösta ned frågor så riskeraren användaren att stängas av på heltid. Dessutom så skapas det en sådan strid om vilken fråga som är bäst, så folk tenderar att skapa flera konton och rösta ned varandra för att senare lyfta upp sig själv. Alltså ett missbruk.

Finner jag en fråga som är bra, då röstar jag upp den. Finner jag en fråga som är dålig. Så låter jag den vara.

Permalänk
Skrivet av evil penguin:

Min personliga inställning är att alltid skriva en kommentar om vad som är allvarligt fel om jag röstar ned (oavsett fråga/svar), och i princip bara begär stängning om det inte ens är en fråga eller en fråga som inte har något med siten att göra.

Jag ser inget principiellt problem med att frågor/svar röstas ned när det finns *allvarliga* brister, så länge själva bristerna också poängteras, det är ju hela poängen med sitens uppbyggnad. Däremot så finns det ju alltid användare som agerar "dåligt" på allehanda sätt, oavsett om det handlar om vad de skriver, hur de röstar, eller något annat.

Sällan folk skriver i kommentarsfälten vad frågeställaren bör göra. Dom hänvisar ofta till stackoverflows interna manual om hur att skriva bra frågor.

Men jag försöker undvika denna tagg så mycket som det går, trots att jag är behov av den. Får alltid -1 + 2 stycken "close(2)" efter ett par minuter. Troligtvis av samma användare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av heretic16:

Sällan folk skriver i kommentarsfälten vad frågeställaren bör göra. Dom hänvisar ofta till stackoverflows interna manual om hur att skriva bra frågor.

Men jag försöker undvika denna tagg så mycket som det går, trots att jag är behov av den. Får alltid -1 + 2 stycken "close(2)" efter ett par minuter. Troligtvis av samma användare.

Men varför ger du inte exempel på din fråga och "taggen" som du hänvisar till utan att säga vilken den är?
Det kan inte vara så att din fråga har redan blivit besvarad in en tidigare tråd. Så dom röstar ner den för att du inte har använt sökfunktionen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av heretic16:

Vad väljer de för anledning att de vill ha frågan stängd, det kan ju vara något slags ledtråd iaf...?

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av evil penguin:

Vad väljer de för anledning att de vill ha frågan stängd, det kan ju vara något slags ledtråd iaf...?

Jag pratade med en person som var väldigt kunnig inom ramverket. Han började alltid rösta ned mig så fort jag ställde en fråga. Han kom alltid med argument att jag bör läsa dokumentationen. Alltid samma användare som utförde detta och han blev alltid sur på mig för jag rättade mig aldrig efter hans tidigare kommentarer att lära mig söka först och använda manualen. Så jag antar att han röstar ned mig direkt, bara för att det är jag.

Jag vet vem han är och han är en sådan person som samlar på sig frågor och svar på sin GitHub och publicerar sina svar offentligt där + att han jobbar som frilansare.

Trots detta så var det folk som svarade på mina frågor och många röstade upp. Jag accepterade och blev nöjd. Men folk som ständigt klagar på andra, är säkerligen bara ute efter att få poäng.

Något som jag har märkt också på stackoverflow är att om du ställer en riktig enkel fråga typ "Hur får man den effektivaste arrayen i denna for-loop". Låter enkelt, men vi säger att frågan är ändå svår för det är mer som en gåta.

Vi ta t.ex. om du har en array på 10 element och du ska stortera detta, utan att veta vilken storlek du har på elementen. Detta kommer resultera att folk sitter dag in och dag ut för att lösa detta "matematiska" problem och försöker med näbbar och klor lösa detta. Om de inte lyckas lösa den, så röstar dom ned frågan för dom menar att frågan är en kuggfråga. Troligtvis så är dom frustrerade och arga över att de har inte "fått alla information".

Jag har råkat ut för detta när jag ställde en superenkel fråga om en array för C programmering. Det slutade med att jag hade en variation mellan +3 till -4 inom några minuter för vissa kunde inte svara på frågan, trots att dom trodde att frågan skulle vara enkel att svara på. Men jag fick svar och hamnade på +1 till slut efter användarna har avslutat sin strid mot varandra haha

Dom var inte glad. Till och med moderatorn fick rycka in och städa upp alla enorma diskussioner.

Permalänk
Medlem

Det var ju någon supermodell som blev bombad i kommentarerna om programmering på Reddit. Visade sig senare att hon var en sjuk hjälpare på SO.

https://www.vice.com/en/article/qva4ap/lyndsey-scott-victoria...

https://www.reddit.com/r/ProgrammerHumor/comments/afvoeh/smar...

Visa signatur

| ASUS ROG Crosshari VIII Dark Hero | AMD Ryzen 5950X | Noctua D15 Chromax | G.Skill TridentZ Royal Gold 32GB DDR4 @ 3600Mhz CL14 | PowerColor Radeon RX 9070 XT 16GB Reaper | 2x WD SN850 1TB @RAID 0 + 2x Samsung 860 EVO 1TB @RAID 0 | Corsair HX 1000W | Corsair Obsidian 1000D | LG 34GN850 |

Monitor Audio Platinum PL100 II + Marantz Cinema 60
Klipsch R-115SW
Sennheiser HD650

Permalänk
Medlem

För att de befolkas av en större andel socialt inkompetenta och mentalt rigida personer än samhället i stort.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

eftersom TS inte verkar kunna ge bra exempel så antar jag att TS blir nerröstad p.g.a. inabilitet att använda sökfunktionen för att se om det redan finns svar på frågor/problem som ställs

Visa signatur

"Resistance is futile."

- Georg Ohm

Permalänk
Skrivet av cyklonen:

För att de befolkas av en större andel socialt inkompetenta och mentalt rigida personer än samhället i stort.

Varför just SO och inte GitHub? Båda plattformarna kan leda till jobb om man är duktig på marknadsföra sig.

Permalänk
Medlem

Tror faktiskt att det skulle hjälpa att se konkreta exempel (som jag noterade tidigare), det är min TLDR av nedanstående:

Skrivet av heretic16:

Jag pratade med en person som var väldigt kunnig inom ramverket. Han började alltid rösta ned mig så fort jag ställde en fråga. Han kom alltid med argument att jag bör läsa dokumentationen.

Det argumentet i sig låter väl inte orimligt OM det är relevant, det är ju en av de tydligt uppställda reglerna för siten att man ska försöka lösa problem själv och i frågan visa vad man gjort. Dock svårt att bedöma det utifrån vad du skriver här.

Skrivet av heretic16:

Alltid samma användare som utförde detta och han blev alltid sur på mig för jag rättade mig aldrig efter hans tidigare kommentarer att lära mig söka först och använda manualen. Så jag antar att han röstar ned mig direkt, bara för att det är jag.

Eller på grund av ditt agerande. OM hans argument faktiskt var på sin plats så är det ju rätt uppenbart varför detta upprepade agerande skulle uppfattas som väldigt arrogant.

Skrivet av heretic16:

Jag vet vem han är och han är en sådan person som samlar på sig frågor och svar på sin GitHub och publicerar sina svar offentligt där + att han jobbar som frilansare.

Det låter iaf som att du hyser något slags personligt agg här, vet inte vad det är för problem med att vara en "sådan person" som du beskriver, men det låter som att du ser ett problem i det?
Helt enkelt oklart för mig varför detta är relevant.

Skrivet av heretic16:

Trots detta så var det folk som svarade på mina frågor och många röstade upp. Jag accepterade och blev nöjd. Men folk som ständigt klagar på andra, är säkerligen bara ute efter att få poäng.

Folk ser olika på saker, så är det ju alltid. Ibland upplevs det som positivt, ibland som negativt.

Skrivet av heretic16:

Något som jag har märkt också på stackoverflow är att om du ställer en riktig enkel fråga typ "Hur får man den effektivaste arrayen i denna for-loop". Låter enkelt, men vi säger att frågan är ändå svår för det är mer som en gåta.

Det är ju dock inte gåtoverflow, så om något faktiskt mer är en gåta än en för siten relevant fråga så förstår jag om det skapar problem.
Finns andra siter i stackexchange-nätverket som är klart bättre lämpade för gåtor om det är vad det faktiskt var.

Skrivet av heretic16:

Vi ta t.ex. om du har en array på 10 element och du ska stortera detta, utan att veta vilken storlek du har på elementen. Detta kommer resultera att folk sitter dag in och dag ut för att lösa detta "matematiska" problem och försöker med näbbar och klor lösa detta. Om de inte lyckas lösa den, så röstar dom ned frågan för dom menar att frågan är en kuggfråga. Troligtvis så är dom frustrerade och arga över att de har inte "fått alla information".

Jag ska inte säga att jag förstår riktigt hur denna hypotetiska fråga såg ut, men jag hänvisar till ovanstående, det uppstår utifrån beskrivningen en känsla att det kanske faktiskt inte är en fråga som hör hemma där. Men det är ju hopplöst att avgöra baserat på denna beskrivning.

Skrivet av heretic16:

Jag har råkat ut för detta när jag ställde en superenkel fråga om en array för C programmering. Det slutade med att jag hade en variation mellan +3 till -4 inom några minuter för vissa kunde inte svara på frågan, trots att dom trodde att frågan skulle vara enkel att svara på. Men jag fick svar och hamnade på +1 till slut efter användarna har avslutat sin strid mot varandra haha

Dom var inte glad. Till och med moderatorn fick rycka in och städa upp alla enorma diskussioner.

Återigen jättesvårt att bedöma utifrån beskrivningen här om någon och i så fall vem som gjort "fel".

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av evil penguin:

Tror faktiskt att det skulle hjälpa att se konkreta exempel (som jag noterade tidigare), det är min TLDR av nedanstående:

Jag vill inte hänga ut någon.

Citat:

Det argumentet i sig låter väl inte orimligt OM det är relevant, det är ju en av de tydligt uppställda reglerna för siten att man ska försöka lösa problem själv och i frågan visa vad man gjort. Dock svårt att bedöma det utifrån vad du skriver här.

Fast om folk ständigt skriver "Sök först", trots att det inte finns?

Citat:

Eller på grund av ditt agerande. OM hans argument faktiskt var på sin plats så är det ju rätt uppenbart varför detta upprepade agerande skulle uppfattas som väldigt arrogant.

Det är inte mig som är felet. Felet sitter i envisa gurus som har kämpat enormt dag ut och dag in och känner sig som mästare på allt. Det blir liksom en status-grej att trycka ned folk och se sig själv som bättre. Väldigt vanligt inom teknikavdelningar. Jag har själv varit på teknikavdelningar där äldst vet bäst, oavsett kunskap.

Citat:

Det låter iaf som att du hyser något slags personligt agg här, vet inte vad det är för problem med att vara en "sådan person" som du beskriver, men det låter som att du ser ett problem i det?
Helt enkelt oklart för mig varför detta är relevant.

Jag tittar mer på helhet. Folk som viger stor del av sin fritid på SO och verkligen agerar som en perfektionist, har inget annat intresse att visa sig bättre igenom att få andra framstå som dumma.

Citat:

Det är ju dock inte gåtoverflow, så om något faktiskt mer är en gåta än en för siten relevant fråga så förstår jag om det skapar problem.
Finns andra siter i stackexchange-nätverket som är klart bättre lämpade för gåtor om det är vad det faktiskt var.

Det var ingen goda. Det var en förfrågan på en numerisk algoritm för att söka i en C array. Låter enkelt, men det var svårt. Vissa gav upp och röstade ned.

Citat:

Återigen jättesvårt att bedöma utifrån beskrivningen här om någon och i så fall vem som gjort "fel".

Jag tror att hela SO bygger på att det är en tävling om vem som vinner.

Permalänk
Inaktiv

Ligger definitivt en poäng i det att formulering och relevans av frågan är viktig för att du ska få bra respons. MEN, med det sagt så är det sen länge känt hur stroppiga/besserwisser programmerare kan vara, särskilt i anonyma forum.

När jag lärde mig programmera som tonåring så var IRC/freenode/quakenet där man hängde, och ställde sina frågor. Dessa ställen finns fortfarande kvar, och här kan du för upplevelsens skull prova ställa en fråga. Då ska du se att dom mest inbitna och övernitiska garderobsugglorna (i t.ex. #c) dyker fram för att gnäbba med allt om minsta lilla detalj. Dessa människor har inte mycket annat för sig i livet och det är därför dom beter sig på detta sättet.

Upplever att Stack Overflow har börjat se samma utveckling på sistone, väldigt stroppigt/elitiskt. Tråkig utveckling men något lite mer casual kommer förmodligen att dyka upp för att ersätta det så småningom, precis som Stack Overflow ersatte IRC en gång i tiden.

Finns absolut inga marginaler när det kommer till "höjd till tak" i diskussioner med vissa programmerare. Riktigt sjuka i huvudet kan dom faktiskt vara!

/rant

Permalänk
Medlem
Skrivet av heretic16:

Det är inte mig som är felet. Felet sitter i envisa gurus som har kämpat enormt dag ut och dag in och känner sig som mästare på allt. Det blir liksom en status-grej att trycka ned folk och se sig själv som bättre. Väldigt vanligt inom teknikavdelningar. Jag har själv varit på teknikavdelningar där äldst vet bäst, oavsett kunskap.

Jag tittar mer på helhet. Folk som viger stor del av sin fritid på SO och verkligen agerar som en perfektionist, har inget annat intresse att visa sig bättre igenom att få andra framstå som dumma.

Det var ingen goda. Det var en förfrågan på en numerisk algoritm för att söka i en C array. Låter enkelt, men det var svårt. Vissa gav upp och röstade ned.

du verkar missförstå en viktig sak med programmering... att skriva kod är inte det enda du håller på med.. att felsöka problem och leta upp hur du löser problemen SJÄLV är en större del av programmeringen än att koda. Att fråga efter hjälp gör du enbart efter du har försökt alla alternativ, kommer du med en fråga om vad: int i = 0 menas så kan du ge dig tusan på att folk blir irriterade.. Varför tar du det personligt att folk röstar ner dina posts om du inte ens själv orkar lägga energi på att lösa problemet själv först? eller ger exempel på vad du behöver hjälp med?

Visa signatur

"Resistance is futile."

- Georg Ohm

Permalänk

Stackoverflow är copy & paste kodarens absolut favorit. Man Googlar på något får ofta svar där. Man kollar in det svaret som har flest tummar upp testar denna, sedan testa andra svar i ordning efter antal tummar.
Ofta handlar det om att man inte har tid att sätta sig in i alla lösningar, man vill bara ha en som fungerar. Koden man kopierar är så liten så man ser snabbt vad tanken är.

Det enda jag har reagerat på är att vissa personer som har ansträngt sig och gett ett rätt bra svar, ändå kan bli nedbombad med minus tummar.

Mitt senaste problem var att skulle göra en uppslagning i en databas som är från runt 70talet. Jag behöver göra ett ett uppslag som dels skapar en unik sträng-nyckel med flera kolumner och sedan svaret. Allt frid och fröjd tills någon kolumn har en Null i sig.
Detta går att lösa på hur många sätt som helst, jag ville bara ha en one-line lösning, snabbt och enkelt.
Och där blev lösningen jag tillslut använde en som hade 4st minus eller något.
Andra som hade lösning som bara fungerade på nya databaser fick mängder med tummen upp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av heretic16:

Okej, men det gör att den här tråden blir väldigt hypotetisk och ensidig.

Skrivet av heretic16:

Du pratade om att läsa dokumentationen? Finns det ingen dokumentation, eller finns inte det frågan gäller dokumenterat? Om så verkligen är fallet så är det ju snabbt löst att notera just detta.

Vad gäller dubblettfrågor på SO så är det ju möjligt att stänga frågan som dubblett om så *verkligen* är fallet.

Skrivet av heretic16:

Jag har sett tillräckligt mycket dåligt beteende från både frågeställare och (potentiella) besvarare för att inte våga anta att det stämmer om man ser det mer objektivt.
Båda kategorierna existerar i RIKLIG mängd på Stackoverflow, båda är i mitt tycke minst lika stora problem för att siten ska fungera.
I grund och botten skulle jag säga att det handlar mycket om lathet och bristande respekt från båda sidor.

Skrivet av heretic16:

Det handlar mer om hur personer går in i situationen än om de är perfektionister, skulle jag säga. Min erfarenhet säger att man ofta får de allra bästa svaren från just perfektionisterna men det kan absolut slå fel också.
Perfektionism och att vilja få andra att framstå som dumma är ju dock knappast hårt sammankopplade fenomen. Snarare lathet och bristande respekt skulle jag säga (se ovan).

Skrivet av heretic16:

Vore intressant att se frågan, om den ska vara en del av diskussionen.

Skrivet av heretic16:

Ja, det är väl hela grundtanken bakom siten.
Och ja, det skapar både positiva och väldigt negativa drivkrafter; både det bästa och det sämsta med siten drivs av detta.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av anon334363:

Ligger definitivt en poäng i det att formulering och relevans av frågan är viktig för att du ska få bra respons. MEN, med det sagt så är det sen länge känt hur stroppiga/besserwisser programmerare kan vara, särskilt i anonyma forum.

När jag lärde mig programmera som tonåring så var IRC/freenode/quakenet där man hängde, och ställde sina frågor. Dessa ställen finns fortfarande kvar, och här kan du för upplevelsens skull prova ställa en fråga. Då ska du se att dom mest inbitna och övernitiska garderobsugglorna (i t.ex. #c) dyker fram för att gnäbba med allt om minsta lilla detalj. Dessa människor har inte mycket annat för sig i livet och det är därför dom beter sig på detta sättet.

Upplever att Stack Overflow har börjat se samma utveckling på sistone, väldigt stroppigt/elitiskt. Tråkig utveckling men något lite mer casual kommer förmodligen att dyka upp för att ersätta det så småningom, precis som Stack Overflow ersatte IRC en gång i tiden.

Finns absolut inga marginaler när det kommer till "höjd till tak" i diskussioner med vissa programmerare. Riktigt sjuka i huvudet kan dom faktiskt vara!

/rant

Men tror du inte det har med att folk ser kunskap som en tävlig?
Det handlar inte om att lösa ett problem, det handlar om HUR man löser problemet.

Hur man löser problemet har blivit ett mått på hur erfaren man är.
Detta kan resultera att många som vill bli erfaren försöker verkligen överdriva att dom är erfaren igenom att säga åt andra att dom är inte lika slipade som man själv är.

Exempelvis så kan detta vara att man hänvisar "Sök först, fråga sen..." eller "Har du läst manualen?".
Visst, manualer finns alltid. Men oftast är manualen skriven på ett sådant sätt så att företag ska kunna tjäna pengar på support.

Jag får känslan att det kan ligga lite psyko bakom allt. De vill att man ska gå den svåra vägen, för att dom vill att man ska misslyckas. Misslyckas man, då är dom ensamma vinnare och kunskap är ju faktiskt makt

Om Ubuntu vore så enkelt att vem som helst kunde använda det, så skulle företaget bakom Ubuntu inte tjäna några pengar på sin support, trots att manualer finns. Det är min teori. Nu tycker jag att Ubuntu är ett riktigt bra OS och enkelt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Jag hittar grejer på Stackoverflow mest via Google/DuckDuckGo ändå.

Ibland hittar man att någon frågat en rätt ovanlig fråga som man själv vill ha svar på, men som fått många minusröster ... och inte fått några svar. Är det för att den blivit nedröstad så mycket som den inte fått bra svar, månne?

Visa signatur

“It is difficult to get a man to understand something, when his salary depends upon his not understanding it!”

Permalänk
Medlem
Skrivet av heretic16:

Men tror du inte det har med att folk ser kunskap som en tävlig?
Det handlar inte om att lösa ett problem, det handlar om HUR man löser problemet.

Hur man löser problemet har blivit ett mått på hur erfaren man är.
Detta kan resultera att många som vill bli erfaren försöker verkligen överdriva att dom är erfaren igenom att säga åt andra att dom är inte lika slipade som man själv är.

HUR du löser problemen är vad programmering går ut på.. Du står inför ett problem, du analyserar vad som behövs göras, testar metod 1.. funkar inte.. hepp.. varför funkar det inte.. försök 2.. osv. Programmering är tyvärr trial by fire, om du förväntar dig att någon skall hålla din hand genom din resa så är jag ledsen att säga detta.. men programmering är nog inget för dig. Att ge fingervisning kan jag lova att 99% av SO hade gjort utan problem för att få dig lösa dina egna problem. Men att förvänta dig att folk skall lösa problemen åt dig så blir du downvotad.

varför har du fortfarande inte gett exempel på vad du behöver hjälp med?, glöm ej code taggar.

Visa signatur

"Resistance is futile."

- Georg Ohm

Permalänk
Skrivet av Selmalagerlöf:

HUR du löser problemen är vad programmering går ut på.. Du står inför ett problem, du analyserar vad som behövs göras, testar metod 1.. funkar inte.. hepp.. varför funkar det inte.. försök 2.. osv. Programmering är tyvärr trial by fire, om du förväntar dig att någon skall hålla din hand genom din resa så är jag ledsen att säga detta.. men programmering är nog inget för dig. Att ge fingervisning kan jag lova att 99% av SO hade gjort utan problem för att få dig lösa dina egna problem. Men att förvänta dig att folk skall lösa problemen åt dig så blir du downvotad.

varför har du fortfarande inte gett exempel på vad du behöver hjälp med?, glöm ej code taggar.

Jag har programmerat över 10 års tid och jag är duktig på det. Programmering innefattar inte bara sitta och skriva kod, utan hur man dokumenterar och samarbetar med andra också.

"Men att förvänta dig att folk skall lösa problemen åt dig så blir du downvotad."

Kan du utveckla? Syftet med SO är att man ska ställa upp en problemställning och någon ska svara på det. Tror du har missat idén bakom SO.

Permalänk
Medlem
Skrivet av heretic16:

Jag har programmerat över 10 års tid och jag är duktig på det. Programmering innefattar inte bara sitta och skriva kod, utan hur man dokumenterar och samarbetar med andra också.

"Men att förvänta dig att folk skall lösa problemen åt dig så blir du downvotad."

Kan du utveckla? Syftet med SO är att man ska ställa upp en problemställning och någon ska svara på det. Tror du har missat idén bakom SO.

Kanske borde du ta ditt eget råd och "ställa upp en problemställning", en korrekt sådan, inte en hypotetisk sådan och så kanske "någon ska svara på det".
För just nu känns det bara som att du försöker trolla folk på en fredag istället för att göra ditt jobb.

Permalänk
Medlem
Skrivet av heretic16:

fortfarande inget exempel så tvivlar på att du har programmerat i 10+ år. När du ställer en fråga som 99% av fallen som tar dig 10 sec att få svar på genom en simpel googling (som antagligen kommer leda till samma sida men en annan tråd med en annan person som har samma problem och där lösningen står), så uppskattar folk inte folk slöseriet med tid om du bara hade tagit dig den lilla mödan att söka på problemet själv.

Ställer du frågor som kräver specialistkunskap så kommer du inte bli downvotad för att dom som svarar har antagligen varit i samma sits och kört fast. Och då snackar vi inte om t.ex. varför man inte borde använda namespace std när man börjar lära sig, utan frågor som ex: varför 2 identiska program beter sig annorlunda beroende på vad för typ av system man kör på.

Ställer man frågor som man kan lösa själv kan googla fram enkelt = downvote, Förväntar sig att folk skall göra arbetet åt en (säga vad du skall göra och hur) = downvote.

Ställer du frågor som gemene man inte förväntas kunna efter 10+ års programmering så kommer du bli bemött på ett helt annat sätt.

Visa signatur

"Resistance is futile."

- Georg Ohm

Permalänk
Skrivet av nikwad:

Kanske borde du ta ditt eget råd och "ställa upp en problemställning", en korrekt sådan, inte en hypotetisk sådan och så kanske "någon ska svara på det".
För just nu känns det bara som att du försöker trolla folk på en fredag istället för att göra ditt jobb.

Hur skulle jag veta att frågan skulle vara hypotetisk?
Varför ska jag trolla? Fenomenet hos SO är allmänt känt.

Permalänk

fortfarande inget exempel så tvivlar på att du har programmerat i 10+ år. När du ställer en fråga som 99% av fallen som tar dig 10 sec att få svar på genom en simpel googling (som antagligen kommer leda till samma sida men en annan tråd med en annan person som har samma problem och där lösningen står), så uppskattar folk inte folk slöseriet med tid om du bara hade tagit dig den lilla mödan att söka på problemet själv.

Ställer du frågor som kräver specialistkunskap så kommer du inte bli downvotad för att dom som svarar har antagligen varit i samma sits och kört fast. Och då snackar vi inte om t.ex. varför man inte borde använda namespace std när man börjar lära sig, utan frågor som ex: varför 2 identiska program beter sig annorlunda beroende på vad för typ av system man kör på.

Ställer man frågor som man kan lösa själv kan googla fram enkelt = downvote, Förväntar sig att folk skall göra arbetet åt en (säga vad du skall göra och hur) = downvote.

Ställer du frågor som gemene man inte förväntas kunna efter 10+ års programmering så kommer du bli bemött på ett helt annat sätt.

Eller så röstar folk bara ned för att stärka sitt eget självförtroende. Finns bra frågor som har -1 eller -2. Vissa röstar bara ned för röstandes skull.

Permalänk
Medlem
Skrivet av heretic16:

Eller så röstar folk bara ned för att stärka sitt eget självförtroende. Finns bra frågor som har -1 eller -2. Vissa röstar bara ned för röstandes skull.

eller så röstar folk bara ned för att folk skall ta sig mödan att försöka lösa problemet själv innan dom postar?. Det finns dåliga frågor som har +30 eller -30. Vissa röstar bara för röstandet skull oavsett vad det handlar om.

Du hänger upp dig på fel saker i SO... det enda du är ute efter är en fungerande lösning på ditt problem/fråga. Det är inte mera komplicerat än så.

Visa signatur

"Resistance is futile."

- Georg Ohm

Permalänk

eller så röstar folk bara ned för att folk skall ta sig mödan att försöka lösa problemet själv innan dom postar?. Det finns dåliga frågor som har +30 eller -30. Vissa röstar bara för röstandet skull oavsett vad det handlar om.

Du hänger upp dig på fel saker i SO... det enda du är ute efter är en fungerande lösning på ditt problem/fråga. Det är inte mera komplicerat än så.

Nej. Här är en person som bland annat visar hur SO kan vara "full of idiots".
https://www.youtube.com/watch?v=I_ZK0t9-llo&ab_channel=Forres...
https://www.youtube.com/watch?v=RPbynQsdl24&ab_channel=Clever...

Se detta, så förstår du vad jag menar.