Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

TSMC chockhöjer priser för kretstillverkning

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Tillverkning av själva chippet är långt mindre än fulla priset för ett färdigt instickskort..

Du antar att saker är logiska

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Bara för att själva kretsen blir 20 procent dyrare innebär det inte att ett helt grafikkort blir 20 procent dyrare. Övriga komponenter ökar inte i kostnad.

I teorin, nae, men kan nog gissa oss till vilken ökning vi kommer få se ändå. Konsumenter är tydligen redo att betala i princip vad som.

Visa signatur

MSI B450 | Ryzen 7 5800X3D, Hyper 212 EVO | 16GB 3600MHz | GTX 1070 | Seasonic 750w | Asus MG279Q | Sony MDR-1A

Permalänk

Blir roligt om ett par år på lyxfällan....hur har du hamnat här då? Lyxresor? Gambling? För mkt festande?....näää jag köpte bara senaste grafikkortet, va tvungen att ta blancolån

Permalänk

Kommer detta bringa mer pengar till TMSC?

Permalänk
Medlem

Inget nytt....de stora faller och har alltid gjort. Romarriket.....

Saken är den att de gräver sin egen grav. Det kommer att dyka upp aktörer som tar över de billigare produkterna som ger dem de stora vinsterna på mängdtillverkningen, efterhand kommer dessa att vara vinnarna och tjäna stora pengar. I slutskedet kommer de även att ha kunnat investera dessa pengar/vinster i forskning och således kommit i fatt och rentav kanske gått om dem i tekniken. Slutet kretslopp med en ny herre på täppan

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av cyklonen:

Bara för att själva kretsen blir 20 procent dyrare innebär det inte att ett helt grafikkort blir 20 procent dyrare. Övriga komponenter ökar inte i kostnad.

Nej, det är ju så klart många komponenter och tillverkningssteg som utgör ett grafikkort. Så påverkan på slutpriset är ju lite svår att sia om innan den är ett faktum. Men om priset för själva kretsen går upp från exempelvis 500 kronor till 550 kronor blir det ju en större påverkan än så på totalpriset, om de olika leden ska bibehålla sin marginal.

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk

AMD och Nvidia (troligen Intel med då jag antar att de har koll på marknaden) vet nu om att det går att sälja hårdvara till fantasipriser, tänker på grafikkort framförallt. Då TSMC's N5 nod är 50% dyrare än N7 nod och med denna höjningen på N5 och N7 noder på 10% ytterligare så skulle jag inte alls bli förvånad om nästa generation grafikkort's rekommenderat pris ligger på samma nivå som korten ligger på i handeln idag. Så jag är inte så värst förvånad av denna höjningen och fruktar att det kan komma flera.

Visa signatur

Låda: Fractal Design Torrent PSU:Corsair RM 1000x Moderkort: Asus ROG Strix B550-F. CPU: Ryzen 5 5600X @Stock. Minne: DDR4-3600 mhz. GPU: PowerColor Radeon Rx 7900 XTX Limited. Skärm: Samsung Odyssey G9. OS: Manjaro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon259487:

Kanske dags att ge upp hoppet om prissänkningar på gpus och köpa ett 6600xt för att ersätta 1060...

Du lär inte få ett billigare kort än 6600xt med den prestandan de kommande 12 månaderna.

Visa signatur

Vänligen,
Gabe

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

Sen ska vi komma ihåg att 20% prisökning av kretsar inte innebär 20% ökade grafikkortpriser.

Rent logiskt, ja, men jag blir ju inte förvånad när (inte om) Nvidia + AMD + Intel (för Arc ska väl också tillverkas hos TSMC) säger "usch vad synd det är om oss pga detta" och höjer priserna på ALLT med 25%.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Avstängd
Skrivet av bobish:

Så först säger TSMC att det är orealistiskt att Västländerna ökar sin produktion av semikonduktiorer, sedan höjer TSMC sina priser med 20%. Lol.

Ja det fungerar precis som ekologisk bensin.

Det är helt vanlig bensin i pumpen, men den kostar 50% mer.
Slutkund har alltså inte råd att köra bil lika mycket, och det är bättre för miljön.

Permalänk
Medlem

De vill bygga upp kapital inför kommande konkurrens där de kan investera tungt för att ta vara på försprånget och ligga i framkant.
I och med detta är de som kommer få de fina jobben (AMD, Nvidia) som drar in pengar medan resten få ta de som bli över.
Kunderna har redan vissat med att nuvarande höjningar på elektronik är de villiga att betala, vilket vi kommer få göra 😕

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hajnyckel:

AMD och Nvidia (troligen Intel med då jag antar att de har koll på marknaden) vet nu om att det går att sälja hårdvara till fantasipriser, tänker på grafikkort framförallt. Då TSMC's N5 nod är 50% dyrare än N7 nod och med denna höjningen på N5 och N7 noder på 10% ytterligare så skulle jag inte alls bli förvånad om nästa generation grafikkort's rekommenderat pris ligger på samma nivå som korten ligger på i handeln idag. Så jag är inte så värst förvånad av denna höjningen och fruktar att det kan komma flera.

N5 sägs kosta runt $17 000 per wafer, N7 strax över $9000. Så en GPU på 610 mm2 tillverkad med N5 kostar kring $240 per styck. Så 10% prisökning på det är runt $24.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Om all elektronik blir dyrare framöver så kommer spelmarknaden att bli mer konsoler och mindre kraft i våra datorer.
Det blir för dyrt för så många att speltillverkarna tvingas förhålla sig till svagare system i större grad än idag.
Det håller ett tag sen höjs priset på grafikkorten i dom lägre segmenten med eftersom dom säljs mest 🙄

Kul utveckling.

En ny xbox kostar ju 3000, det blir ju jädrigt billigt i jämförelse. För 3000kr får man väl knappt något grafikkort i dagens läge?

Permalänk
Medlem

Prishöjningar i all ära men jag är mer intresserad av vilka följdeffekter detta får. 20% över ett år bör de flesta konsumenter klara av, men ponera att detta fortsätter över en 5-6-7-års period. Jag är tveksam till att marknaden är så elastisk att medelsvensson har råd att betala 3x för sin speldator. Detta borde i sin tur leda till mindre spelutveckling, mindre framsteg på grafikfronten och mindre vinster i branscher som säljer beräkningstung mjukvara (t ex spel). Är PC-gaming påväg att bli nåt slags lyxnöje?

Visa signatur

12700K | RTX 4070

Permalänk
Medlem

Lol, instegskort för 10k nu eller?

Visa signatur

Rigg: Corsair Carbide Air 540 | Gigabyte X570 Elite | R7 3700X | Corsair Hydro H70 V1 | 16 GB G.Skill RGB CL16@3200 MHz | Powercolor RX7900 XTX Red Devil | Samsung EVO 960/500 GB | Samsung QVO 870 8TB | Corsair AX860 | Ljud: Monitor Audio GS20 Frontar | Monitor Audio GSLCR Center | KEF Q7 Surround | Epik Legend Subwoofer | Denon 2310 Reciever

Permalänk
Medlem

Detta var ju inte alls bra. Vi kan förvänta oss förhöjda priser och arga pc byggare.

Permalänk
Medlem

Man trodde väl att när corona skulle blåsa över så skulle allt inkl. de skyhöga priser skulle lugna ner sig o gå tebax somndet var innan...ja...vi kommer nog inte att ha det så bra som det var innan allt skit med corona, miners och brist på allt kom....Undrar om corona var bara ett sätt att klämma ut mer pengar ur folk...

Permalänk
Medlem
Skrivet av 3Dfx Rampage:

Man trodde väl att när corona skulle blåsa över så skulle allt inkl. de skyhöga priser skulle lugna ner sig o gå tebax somndet var innan...ja...vi kommer nog inte att ha det så bra som det var innan allt skit med corona, miners och brist på allt kom....Undrar om corona var bara ett sätt att klämma ut mer pengar ur folk...

Vi betalar ju varför sluta, det vore ett dåligt drag. Priserna kommer fortätta höjas rejält tror jag. Dom slutar höja när folk slutar köpa.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Rent logiskt, ja, men jag blir ju inte förvånad när (inte om) Nvidia + AMD + Intel (för Arc ska väl också tillverkas hos TSMC) säger "usch vad synd det är om oss pga detta" och höjer priserna på ALLT med 25%.

Absolut finns det en risk att vi kommer få se prisökningar på grafikkort. Men jag tror dock inte att det är prishöjningen hos TSMC som i så fall är orsaken. Utan på att efterfrågan på grafikkort är högre än utbudet. Som i sin tur är en följd av corona, mining, kretsbrist osv.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xelli:

Prishöjningar i all ära men jag är mer intresserad av vilka följdeffekter detta får. 20% över ett år bör de flesta konsumenter klara av, men ponera att detta fortsätter över en 5-6-7-års period. Jag är tveksam till att marknaden är så elastisk att medelsvensson har råd att betala 3x för sin speldator. Detta borde i sin tur leda till mindre spelutveckling, mindre framsteg på grafikfronten och mindre vinster i branscher som säljer beräkningstung mjukvara (t ex spel). Är PC-gaming påväg att bli nåt slags lyxnöje?

Det är redan ett lyxnöje. En ny dator behöver inte alls vara dyr. Inte ens om den är menad att hålla i många år.
Ska det spelas på den så är det en helt annan sak.
Jag skrev om detta i lite andra ord.

Antingen blir det få som spelar jävligt snygga och stora spel, eller så blir det billiga grafikkort/cpu utvecklarna får anpassa sig till.
Mest troligt vinner konsoler över spelare ifrån PC. En konsol är redan idag det givna för en barnfamilj.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samsung:

Det är väl en hel del fabriker i planeringsfasen, och inom bland annat bilsektorn har Bosch öppnat en ny fabrik nu under sommaren: https://www.bosch.com/de/stories/bosch-chipfabrik-dresden/

Den fabriken är rena stenåldern i jämförelse med TSMC, Samsung och Intel då den kör 65nm-nod. De nämnda är de enda som bygger framkantsnoder och ingen annan kommer att hoppa in där då uppstartskostnaderna är för stora. Om någon bygger en framkantsfabrik direkt utan att köra en tidigare modern nod så skulle det kosta enorma summor i utveckling fabrik och licenser.
Jag tror inte att någon annan än de 3 stora någonsin kommer bygga fabriker som bygger komplexa kretsar och samtidigt ligger på de 2-3 modernaste noderna igen.

Visa signatur

R&D Elektronikingenjör

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ozzed:

Och gissa vilka som får betala kalaset...

Jag gissar på att de som eftertraktar produkterna får betala för dessa? Det är ju enbart på grund utav dessa som företaget existerar trots allt.

Antingen det eller så inför vi en extra avgift för alla vars namn innehåller bokstaven 'u' som ska täcka ökningen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

Det folk inte verkar förstå är att fabrikerna inte byggs på en dag tyvärr. Det byggs massor av fabriker just nu men det tar år innan de är klara. Skulle Kina ta Taiwan skulle följderna på kort sikt bli katastrofala.

Sen ska vi komma ihåg att 20% prisökning av kretsar inte innebär 20% ökade grafikkortpriser.

Det är inte byggandet av fabriker som endast tar lång tid även utveckling och göra fabriken effektiv tar lång tid. Utbildning av personal ska även tilläggas tar sin tid.

Visa signatur

Driven, Optimistisk & Social

Permalänk
Medlem

Inte direkt oväntat sen TSMC fick monopol.

Permalänk
Medlem

Att de höjer priserna pga kommande investeringar är en komisk argumentation när man har 36% i nettovinstmarginal och en årsomsättning på runt 600 miljarder kr. De höjer priserna för att de är ett vinstdrivande företag.

Permalänk
Medlem

När en fabrik byggs, är den då slutgiltig eller kan dom byta ut utrustning mot modernare eller till och med mindre nm?

Visa signatur

Ryzen 7800X3D, be quiet! pure rock 2, RTX 4070 Ti Super, Corsair 32GB 6000MHz CL36, Corsair TX850M

Permalänk
Medlem

Så länge folk betalar finns det ingen anledning att inte höja priserna som flera skrivit. När jag köpte min dator i slutet av december förra året kostade det billigaste RTX 3060 Ti 5199 kronor på Inet och redan det tyckte jag låg på smärtgränsen för ett kort i mellanklassen, även om jag nu i efterhand inser hur lyckligt lottad jag var med tanke på hur det ser ut i nuläget.

Jämför jag med datorn jag köpte 2013 har priserna på grafikkort och processorer gått upp kraftigt. Priserna på moderkort, nätaggregat och chassin verkar ligga på ungefär samma nivå. Det som blivit billigare är SSD och RAM.

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scarabeo:

Så länge folk betalar finns det ingen anledning att inte höja priserna som flera skrivit. När jag köpte min dator i slutet av december förra året kostade det billigaste RTX 3060 Ti 5199 kronor på Inet och redan det tyckte jag låg på smärtgränsen för ett kort i mellanklassen, även om jag nu i efterhand inser hur lyckligt lottad jag var med tanke på hur det ser ut i nuläget.

Jämför jag med datorn jag köpte 2013 har priserna på grafikkort och processorer gått upp kraftigt. Priserna på moderkort, nätaggregat och chassin verkar ligga på ungefär samma nivå. Det som blivit billigare är SSD och RAM.

Det är sant, dock så är det lite extremfall just nu med brist på komponenter, som förhoppningsvis blir bättre med tid.

De säljer slut på i stort sett allt de lyckas få ut till konsumenter, oavsett prisklass (kanske inte 3090 etc, inte säker där). Asus etc kan helt enkelt bara fokusera på deras överprisade kort, och generellt inte bry sig mycket om konkurrens. Vad gör det om de säljer ett kort för 1000kr mer än konkurrenten, om de ändå säljer ut det direkt.

Permalänk
Medlem

TSMC bygger 6 nya fabriker bara i Arizona USA. Kan tänkas finnas ett samband mellan prishöjning och att de behöver finansiera dessa. Lär knappast vara billigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kladdpapper:

När en fabrik byggs, är den då slutgiltig eller kan dom byta ut utrustning mot modernare eller till och med mindre nm?

Ett par tre noder brukar fungera men sen är fabriken för omodern.

Visa signatur

R&D Elektronikingenjör