Permalänk
Medlem

har börjat investera lite på Celsius.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

Alltså inte för att vara okänslig, men i den situationen bör man nog inte skaffa 3 barn.

Saker kan hända efter man fått 3 barn också. Allt är inte svart eller vitt.

Men ja, var förutsättningarna likadana innan dom skaffade barnen kan jag hålla med.

Visa signatur

Har en matta som musen bara sviiiiscchar runt på...en svart....som svänger lite i underkant......// MER CO-OP ÅT FOLKET!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ghost93:

har börjat investera lite på Celsius.

Tja runt 9% årlig avkastning på stablecoins är väl OK med tanke på att det är låg risk.

https://allaboutcelsius.com/reward-rates-apy/

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Nioreh83:

Alltså inte för att vara okänslig, men i den situationen bör man nog inte skaffa 3 barn.

Vadå inte för att vara okänslig? Det är väl precis det du är. Det kan mycket väl vara så att situationen inte såg ut så när man skaffade barn, men sen hände saker i livet som gjort att de hamnat där de är nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon134512:

Vadå inte för att vara okänslig? Det är väl precis det du är. Det kan mycket väl vara så att situationen inte såg ut så när man skaffade barn, men sen hände saker i livet som gjort att de hamnat där de är nu.

Ja, kanske precis pga det vi diskuterade, att man inte byggt buffert och sparande innan, och säkrat upp situationen.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Nioreh83:

Ja, kanske precis pga det vi diskuterade, att man inte byggt buffert och sparande innan, och säkrat upp situationen.

Buffertar kan ta slut. Vi vet inte hur gamla barnen är. Få har en buffert som håller i många år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon333222:

Vad har barnen gjort för fel då? Ska de behöva lida för att föräldrarna inte har gjort det smartaste valet enligt dig?

Kan du förklara vad du menar? Var har jag påstått att barnen ska lida?

Skrivet av anon333222:

Alla barn är inte planerade och en del vill inte göra abort. Jag tror man ska akta sig för att döma andra. Du själv kan råka ut för sjukdomar som gör att du inte kan jobba eller att du helt enkelt blir blåst av partnern. Det finns många sätt att köra ekonomin i botten.

Ja, jag har vänner som har "oplanerade" barn. Fast de tog inga steg för att undvika dessa oplanerade barn utan hade ett flertal missfall i mellan som man kan tycka borde gjort att de planerat bättre.

Var har jag påstått att man inte kan råka ut för saker? Det står till och med i min text som du inte ens orkat läsa klart.

Skrivet av anon333222:

Barn väljer ju inte sina föräldrar.. de är med helt enkelt. Eller vill du kanske att man ska börja lämna bort sina barn för att man inte har råd som man gör i fattigare länder.

Jag tycker man kan tänka till före man skaffar barn vilket är tydligt många inte gör. Varför ska barnet lida för de har korkade föräldrar?

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av tBiorrith:

Nja, det funkar inte riktigt så. Det finns fruktansvärt många som jobbar på Coop eller lager som får nöja sig med 25.000 brutto. Då är det inte så lätt.
Har man hyresrätt, två barn och en arbetslös sambo får man varje månad begrunda vad man kan vara utan, att lägga undan 750kr är bara att glömma. Och får man väl 500kr över unnar man sig gärna något extra istället för att spara i 18 år.

Har den ena 25 000 brutto och andra arbetslös (minst 5 000 brutto) får de ut minst 24 000kr netto + barnbidrag.
Så efter boende borde de ha iaf 15 000kr.
Tycker inte det låter fruktansvärt dåligt, som i ditt exempel behöver de inte ens ha buffert till saker som går sönder då de bor i hyresrätt.

Tycker samtidigt det är löjligt av er att leta upp och hitta på scenarion som gäller några någon enstaka procent av befolkningen för att sen säga att man borde inte spara till barnen för de finns de som inte kan. Jag tror de handlar mer om att ni antagligen är avundsjuka eller inte vill ge upp onödiga saker för att ge era egna barn en bättre framtid.

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Dahle86:

Kan du förklara vad du menar? Var har jag påstått att barnen ska lida?

Ja, jag har vänner som har "oplanerade" barn. Fast de tog inga steg för att undvika dessa oplanerade barn utan hade ett flertal missfall i mellan som man kan tycka borde gjort att de planerat bättre.

Var har jag påstått att man inte kan råka ut för saker? Det står till och med i min text som du inte ens orkat läsa klart.

Jag tycker man kan tänka till före man skaffar barn vilket är tydligt många inte gör. Varför ska barnet lida för de har korkade föräldrar?

Okej. Om föräldrarna är fattiga och skaffat barn som de borde inte ha enligt dig då de borde ha tänkt efter före. Vad ska man göra med barnen då? Därav min fråga om barnen ska behöva lida för att deras föräldrar gjorde dåligt val som skaffade dem i första början.

Gissar att du säger till dina kompisar att du tycker att de borde inte ha skaffat sina oplanerade barn för de borde ha tänkt efter före

Härlig människosyn du har. Får bara hoppas att det inte händer dig något som leder dig till fattigdom och misär.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon333222:

Okej. Om föräldrarna är fattiga och skaffat barn som de borde inte ha enligt dig då de borde ha tänkt efter före. Vad ska man göra med barnen då? Därav min fråga om barnen ska behöva lida för att deras föräldrar gjorde dåligt val som skaffade dem i första början.

Inget. Varför skulle man göra något med barnen, så länge de inte lever i misär. Barnen har inget ansvar för sin situation däremot har föräldrarna ansvar för barnen. Det man kan göra är att ge barnen så bra förutsättningar från samhället som går genom som vi har fria studier osv.
Att ha åsikten att det var dumt att skaffa barn i den situationen innebär inte att jag måste vilja att man ska placera om barnen det ena innebär inte det andra.

Skrivet av anon333222:

Gissar att du säger till dina kompisar att du tycker att de borde inte ha skaffat sina oplanerade barn för de borde ha tänkt efter före

Givetvis inte.
Däremot förklarar jag varför de inte t.ex. lyckas få bolånet de vill ha, då alla andra får hur höga lån som helst. Då får man förklara att det beror på att i bankens kalkyl är barnen en kostnad som tynger ner deras kalkyl. Vilket egentligen är samma sak men inte lika pang på. Sen försöker jag hjälpa dem komma framåt från läget de är i nu. Man kan inte börja om så man får göra det bästa av det läget man sitter i.

Skrivet av anon333222:

Härlig människosyn du har. Får bara hoppas att det inte händer dig något som leder dig till fattigdom och misär.

Du vet inget om min människosyn. Det jag säger är att man kan göra olika val men valen har konsekvenser.
Tack, desamma.

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk
Moderator
Forumledare

PÅMINNELSE

Glöm inte att trådens fråga är hur ni investerar.

Andra diskussioner hör bättre hemma i en egen tråd

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Tja runt 9% årlig avkastning på stablecoins är väl OK med tanke på att det är låg risk.

https://allaboutcelsius.com/reward-rates-apy/

Det är inte låg risk om du får 9% per år kryptovalutor är nästan per definition inte låg risk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Det är inte låg risk om du får 9% per år kryptovalutor är nästan per definition inte låg risk.

Även om man sparar i kryptovalutor som är peggade till värdet på 1 US dollar, såsom USDC? Finns sätt att få bättre avkastning men detta slår ju bankräntor med hästlängder med ungefär samma risk som pengarna på banken. Största risken är om inflationen på dollarn blir ännu högre men då bör de justera upp avkastningen därefter tänker jag.

Kanske finns någon annan Celsius att investera i? Tog för givet att det var Celsius Networks.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Även om man sparar i kryptovalutor som är peggade till värdet på 1 US dollar, såsom USDC? Finns sätt att få bättre avkastning men detta slår ju bankräntor med hästlängder med ungefär samma risk som pengarna på banken. Största risken är om inflationen på dollarn blir ännu högre men då bör de justera upp avkastningen därefter tänker jag.

Kanske finns någon annan Celsius att investera i? Tog för givet att det var Celsius Networks.

Så vad är det? Jag kollade snabbt igenom deras hemsida och blev inte klok på vad de gör. De lånar in krypto och ger ränta på dessa? Hur tjänar de pengar? Finns det någon garanti från tredje part (typ insättningsgaranti)?

Kollade som sagt snabbt på deras hemsida och blev inte klok. Finns det någon annan sida som ger bättre översikt?

Visa signatur

i7-12700K - Asus Z690-Plus D4 - Asus GeForce TUF OC 3080 - Corsair HX850 // Acer LG OLED42C2 // Intel NUC NUC5i3RYH // Synology DS214play // Synology DS1019+ // Ipad Pro 11" // Macbook Pro late 2016 samt Macbook Pro 14" 2021

Permalänk
Skrivet av bubbelbabbel:

Så vad är det? Jag kollade snabbt igenom deras hemsida och blev inte klok på vad de gör. De lånar in krypto och ger ränta på dessa? Hur tjänar de pengar? Finns det någon garanti från tredje part (typ insättningsgaranti)?

Kollade som sagt snabbt på deras hemsida och blev inte klok. Finns det någon annan sida som ger bättre översikt?

Celsius använder sk "asset rehypothecation" för att dra in ränta på krypton, och sedan delas majoriteten av detta ut till ägarna. Tänk dig att du är en instutition som snabbt behöver stora mängder BTC för någon sorts trade; då kan du låna detta från Celsius mot ränta. Räntan Celsius får delas sedan ut till du som har BTC hos Celsius, men självklart tar de en del av kakan själva också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bardropper:

Celsius använder sk "asset rehypothecation" för att dra in ränta på krypton, och sedan delas majoriteten av detta ut till ägarna. Tänk dig att du är en instutition som snabbt behöver stora mängder BTC för någon sorts trade; då kan du låna detta från Celsius mot ränta. Räntan Celsius får delas sedan ut till du som har BTC hos Celsius, men självklart tar de en del av kakan själva också.

OK, tack! Det låter som en ordinär bankverksamhet. Blir det inte som att jämföra med ett sparkonto utan insättningsgaranti? I alla fall tills de förbjuds (?) i Sverige.

Visa signatur

i7-12700K - Asus Z690-Plus D4 - Asus GeForce TUF OC 3080 - Corsair HX850 // Acer LG OLED42C2 // Intel NUC NUC5i3RYH // Synology DS214play // Synology DS1019+ // Ipad Pro 11" // Macbook Pro late 2016 samt Macbook Pro 14" 2021

Permalänk
Medlem
Skrivet av bubbelbabbel:

Så vad är det? Jag kollade snabbt igenom deras hemsida och blev inte klok på vad de gör. De lånar in krypto och ger ränta på dessa? Hur tjänar de pengar? Finns det någon garanti från tredje part (typ insättningsgaranti)?

Kollade som sagt snabbt på deras hemsida och blev inte klok. Finns det någon annan sida som ger bättre översikt?

https://celsiushub.com/article/celsius-network-how-it-works-a...

Hmmm, ja det verkar krångligt.

Permalänk
Skrivet av bubbelbabbel:

OK, tack! Det låter som en ordinär bankverksamhet. Blir det inte som att jämföra med ett sparkonto utan insättningsgaranti? I alla fall tills de förbjuds (?) i Sverige.

Ja, det är väl precis som vanlig bankverksamhet brukade vara, dvs, du får faktiskt ränta på dina pengar (krypto). Det går absolut att jämföra med ett sparkonto utan insättningsgaranti. Är man intresserad men känner sig osäker och vill ha garanti på sin krypto man pyntar in i Celsius så har jag faktiskt för mig att Celsius jobbar på en "opt-in garanti" där du får 0,5% mindre ränta, men är helt försäkrad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dahle86:

Har den ena 25 000 brutto och andra arbetslös (minst 5 000 brutto) får de ut minst 24 000kr netto + barnbidrag.
Så efter boende borde de ha iaf 15 000kr.
Tycker inte det låter fruktansvärt dåligt, som i ditt exempel behöver de inte ens ha buffert till saker som går sönder då de bor i hyresrätt.

Tycker samtidigt det är löjligt av er att leta upp och hitta på scenarion som gäller några någon enstaka procent av befolkningen för att sen säga att man borde inte spara till barnen för de finns de som inte kan. Jag tror de handlar mer om att ni antagligen är avundsjuka eller inte vill ge upp onödiga saker för att ge era egna barn en bättre framtid.

Jag hittar inte på, det var så för mig.
Utöver hyra så har du försäkring på alla, el, bredband, mobil, kläder mat och blöjor till barnen, bil och bensin. Oförutsedda utgifter i form av reparationer, läkarbesök, möbler o husgeråd etc.

Jag vill bara poängtera att det är inte bara att lägga undan 750kr för annars får man se över sin ekonomi. Vissa lever verkligen på gränsen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Tack, jag googlade på celsius crypto och kom till en annan sida.

Utifrån den länkade artikeln verkar lånekunderna vara extremt stabila (dubbla säkerheten ("over-collateralized") vs lånet "need to meet very high standards"). Så varför betalar de villigt en ränta som överstiger 10 %? Varför inte bara ta det i en vanlig fiat-valuta och betala väsentligt mindre än hälften i ränta? Jag är genuint nyfiken vilka "financial institutions" som i dagsläget skulle betala sådana låneräntor.

Visa signatur

i7-12700K - Asus Z690-Plus D4 - Asus GeForce TUF OC 3080 - Corsair HX850 // Acer LG OLED42C2 // Intel NUC NUC5i3RYH // Synology DS214play // Synology DS1019+ // Ipad Pro 11" // Macbook Pro late 2016 samt Macbook Pro 14" 2021

Permalänk
Medlem
Skrivet av bubbelbabbel:

Tack, jag googlade på celsius crypto och kom till en annan sida.

Utifrån den länkade artikeln verkar lånekunderna vara extremt stabila (dubbla säkerheten ("over-collateralized") vs lånet "need to meet very high standards"). Så varför betalar de villigt en ränta som överstiger 10 %? Varför inte bara ta det i en vanlig fiat-valuta och betala väsentligt mindre än hälften i ränta? Jag är genuint nyfiken vilka "financial institutions" som i dagsläget skulle betala sådana låneräntor.

Hela celsius affärside är att 80% av vinsten går till kunderna och 20% tillbaka till företaget, det är så dom lyckats dra in över 20 miljarder $ i tillgångar. Dom hade såklart kunnat göra som en vanlig bank och ge tillbaka 0% till kunderna och istället ge vinsten till aktieägarna, men då hade såklart kunderna inte lånat ut sina tillgångar till dom. Över 10% på korttidslån av stablecoins är ganska standard inom krypto så inget konstigt att Celsius kan dra in den vinsten.

Visa signatur

7800X3D | RTX 4080 Super | 32GB DDR5 | LG 48 C1 OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av bubbelbabbel:

Tack, jag googlade på celsius crypto och kom till en annan sida.

Utifrån den länkade artikeln verkar lånekunderna vara extremt stabila (dubbla säkerheten ("over-collateralized") vs lånet "need to meet very high standards"). Så varför betalar de villigt en ränta som överstiger 10 %? Varför inte bara ta det i en vanlig fiat-valuta och betala väsentligt mindre än hälften i ränta? Jag är genuint nyfiken vilka "financial institutions" som i dagsläget skulle betala sådana låneräntor.

Som jag förstått det är det institutioner eller andra som har bitcoin men inte vill sälja dessa och få vinstskatt. Då sätter de in bitcoin på celsius som säkerhet för lånet och kan fortfarande få värdeökning om priset går upp samt slipper få "taxable event" som det skulle blivit om de sålde av bitcoin. Istället kan de få avdrag för räntekostnader på lånen. Att holda och ändå få ut cash tillfälligt.

De har konstigt nog bra ränta på lån också om man har mycket i säkerhet.
Ett lån på 25% av säkerheten kostar bara 1% i årlig ränta på lånet.
https://celsius.network/crypto-loans

Å andra sidan har ju Celsius fått 4 bitcoin för att låna ut 1 bitcoin. De har alltså 3 bitcoin gratis att låna ut plus att de får lite ränta också.

Ju mer du frågar desto mer skeptisk blir jag

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Som jag förstått det är det institutioner eller andra som har bitcoin men inte vill sälja dessa och få vinstskatt. Då sätter de in bitcoin på celsius som säkerhet för lånet och kan fortfarande få värdeökning om priset går upp samt slipper få "taxable event" som det skulle blivit om de sålde av bitcoin. Istället kan de få avdrag för räntekostnader på lånen. Att holda och ändå få ut cash tillfälligt.

De har konstigt nog bra ränta på lån också om man har mycket i säkerhet.
Ett lån på 25% av säkerheten kostar bara 1% i årlig ränta på lånet.
https://celsius.network/crypto-loans

Å andra sidan har ju Celsius fått 4 bitcoin för att låna ut 1 bitcoin. De har alltså 3 bitcoin gratis att låna ut plus att de får lite ränta också.

Ju mer du frågar desto mer skeptisk blir jag

Låter lite som Grönköpings bank utifrån den beskrivningen.

Visa signatur

i7-12700K - Asus Z690-Plus D4 - Asus GeForce TUF OC 3080 - Corsair HX850 // Acer LG OLED42C2 // Intel NUC NUC5i3RYH // Synology DS214play // Synology DS1019+ // Ipad Pro 11" // Macbook Pro late 2016 samt Macbook Pro 14" 2021

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Som jag förstått det är det institutioner eller andra som har bitcoin men inte vill sälja dessa och få vinstskatt. Då sätter de in bitcoin på celsius som säkerhet för lånet och kan fortfarande få värdeökning om priset går upp samt slipper få "taxable event" som det skulle blivit om de sålde av bitcoin. Istället kan de få avdrag för räntekostnader på lånen. Att holda och ändå få ut cash tillfälligt.

De har konstigt nog bra ränta på lån också om man har mycket i säkerhet.
Ett lån på 25% av säkerheten kostar bara 1% i årlig ränta på lånet.
https://celsius.network/crypto-loans

Å andra sidan har ju Celsius fått 4 bitcoin för att låna ut 1 bitcoin. De har alltså 3 bitcoin gratis att låna ut plus att de får lite ränta också.

Ju mer du frågar desto mer skeptisk blir jag

De håller alltså på med låneverksamhet, men det är komplicerat och verkar ha väldigt bra villkor? Så du lånar pengar till Celsius och får bra ränta på det? Har du lyckats plocka ut pengar någon gång?

Visa signatur

Bra, snabbt, billigt; välj två.

Ljud
PC → ODAC/O2 → Sennheiser HD650/Ultrasone PRO 900/...
PC → S.M.S.L SA300 → Bowers & Wilkins 607

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phod:

De håller alltså på med låneverksamhet, men det är komplicerat och verkar ha väldigt bra villkor? Så du lånar pengar till Celsius och får bra ränta på det? Har du lyckats plocka ut pengar någon gång?

Nej jag har inte använt Celsius vare sig lånat av eller lånat till. Funderat på det men inte gjort det. Kanske blir av någon gång framöver.

Permalänk
Medlem

Tjena alla!

Jag sitter och klurar lite hur jag skall göra med våra barns sparande här hemma.

Har ett aktiekonto med ca 150k som går lite upp och ner. Dock inga större förluster/vinster ännu.
Var väl ca 50k plus ett tag men valde att inte sälja och då droppade de fort igen.
Även ett sparkonto till barnen med ca 5k (precis öppnat upp detta).
Vi har två små barn (ca 2 och 5 år) och jag sitter och klurar lite på hur man inför framtiden skall ge dem den bästa start i livet när de fyller 18, och gör vad de nu väljer att göra.

Jag minns hur min far alltid samlade ihop pengar till mig och syrran när vi var små, allt ifrån del av lönen, V75-vinster etc gick alltid in 50/50 på våra konton.
När jag var 18 hade jag ca 300k och la dessa till en insats till min lägenhet.
Jag var överlycklig.

Detta vill jag göra för mina barn.
Jag tänker att jag lägger in ett par tusen vid löning, och eventuella vinster åker också in på deras konton.
Hur tycker ni jag skall lägga upp en plan?
Aktier? Fonder?

Kom gärna med era tips och tankar.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av jetblack:

Den årliga avkastningen är nog i det högre spannet av vad man kan förvänta sig, speciellt med dagens utgångsläge och börsens värdering. För att inte tala om att det är brutto. När allt kommer omkring tror jag man ska räkna med med 4% inflationsjusterat. Då är man uppe i 1000+ kr/mån för att nå 300'.

Och då kan man ju lätt betala en handpenning för att fullbelåna en 20 kvm i Stockholm när det lilla livet ska upptäcka världen. Om bostadspriserna inte rör sig på 18 år

Utgångsläget spelar ingen roll om du investerar kontunerligt över tid, du kan gå in i ett sparande i aktier el fonder precis när du vill, det är tid i marknaden som är nyckeln. Folk förstår inte ränta på ränta effekten och vilken skjuts det gör på 15-30år

Spara det ni kan, små belopp blir stora till sist.

Permalänk
Mattecoach
Skrivet av Yorgo_:

Tjena alla!

Jag sitter och klurar lite hur jag skall göra med våra barns sparande här hemma.

Har ett aktiekonto med ca 150k som går lite upp och ner. Dock inga större förluster/vinster ännu.
Var väl ca 50k plus ett tag men valde att inte sälja och då droppade de fort igen.
Även ett sparkonto till barnen med ca 5k (precis öppnat upp detta).
Vi har två små barn (ca 2 och 5 år) och jag sitter och klurar lite på hur man inför framtiden skall ge dem den bästa start i livet när de fyller 18, och gör vad de nu väljer att göra.

Jag minns hur min far alltid samlade ihop pengar till mig och syrran när vi var små, allt ifrån del av lönen, V75-vinster etc gick alltid in 50/50 på våra konton.
När jag var 18 hade jag ca 300k och la dessa till en insats till min lägenhet.
Jag var överlycklig.

Detta vill jag göra för mina barn.
Jag tänker att jag lägger in ett par tusen vid löning, och eventuella vinster åker också in på deras konton.
Hur tycker ni jag skall lägga upp en plan?
Aktier? Fonder?

Kom gärna med era tips och tankar.

Håller med föregående talare, men ett extra inlägg:
Eftersom det gick upp så mycket för att sen gå ner verkar du ha aktier med hög volatilitet. Jag tycker att indexfond med lite enskilda aktier som krydda är rätt väg att gå här. Visst kan man ta högre risk när det är lång tid kvar, samtidigt är det ju inte kul att säga till ungarna "ni hade 150k, men jag satsade på ett coin-företag och nu får ni inget".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yorgo_:

Tjena alla!

Jag sitter och klurar lite hur jag skall göra med våra barns sparande här hemma.

Har ett aktiekonto med ca 150k som går lite upp och ner. Dock inga större förluster/vinster ännu.
Var väl ca 50k plus ett tag men valde att inte sälja och då droppade de fort igen.
Även ett sparkonto till barnen med ca 5k (precis öppnat upp detta).
Vi har två små barn (ca 2 och 5 år) och jag sitter och klurar lite på hur man inför framtiden skall ge dem den bästa start i livet när de fyller 18, och gör vad de nu väljer att göra.

Jag minns hur min far alltid samlade ihop pengar till mig och syrran när vi var små, allt ifrån del av lönen, V75-vinster etc gick alltid in 50/50 på våra konton.
När jag var 18 hade jag ca 300k och la dessa till en insats till min lägenhet.
Jag var överlycklig.

Detta vill jag göra för mina barn.
Jag tänker att jag lägger in ett par tusen vid löning, och eventuella vinster åker också in på deras konton.
Hur tycker ni jag skall lägga upp en plan?
Aktier? Fonder?

Kom gärna med era tips och tankar.

jag hade delat upp det på 2-3 fonder. exempelvis:
https://www.avanza.se/fonder/om-fonden.html/927735/tin-ny-tek...
https://www.avanza.se/fonder/om-fonden.html/417655/lansforsak...
https://www.avanza.se/fonder/om-fonden.html/2801/amf-aktiefon...

Sparar själv i dessa + några till. Kör 50/50 fonder/aktier. men till barn räcker det med att börja med fonder tycker jag.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yorgo_:

Tjena alla!

Jag sitter och klurar lite hur jag skall göra med våra barns sparande här hemma.

Har ett aktiekonto med ca 150k som går lite upp och ner. Dock inga större förluster/vinster ännu.
Var väl ca 50k plus ett tag men valde att inte sälja och då droppade de fort igen.
Även ett sparkonto till barnen med ca 5k (precis öppnat upp detta).
Vi har två små barn (ca 2 och 5 år) och jag sitter och klurar lite på hur man inför framtiden skall ge dem den bästa start i livet när de fyller 18, och gör vad de nu väljer att göra.

Jag minns hur min far alltid samlade ihop pengar till mig och syrran när vi var små, allt ifrån del av lönen, V75-vinster etc gick alltid in 50/50 på våra konton.
När jag var 18 hade jag ca 300k och la dessa till en insats till min lägenhet.
Jag var överlycklig.

Detta vill jag göra för mina barn.
Jag tänker att jag lägger in ett par tusen vid löning, och eventuella vinster åker också in på deras konton.
Hur tycker ni jag skall lägga upp en plan?
Aktier? Fonder?

Kom gärna med era tips och tankar.

Jag hade gjort det väldigt enkelt för mig och överfört pengar månadsvis (gärna automatiskt så att det inte glöms bort) till en egen ISK och bara köpt en billig global indexfond med max 0,20% avgift. Då kan du räkna med ca 7% tillväxt årligen i genomsnitt vilket med 1000 kr/månad ger 345,000 kr på 16 år. Du behöver aldrig balansera om portföljen eller ens fundera på att byta fond om du inte hittar någon billigare global indexfond förstås och du riskerar inte att försöka labba med högre avkastning och därmed högre risk.

Inget illa menat, men frågar du om råd här så antar jag att du inte är så väldigt insatt i fonder och aktier, då är det allra säkrast att köpa billiga globalfonder. 3-400k när man är 18 är bra mycket bättre än en historia om när mamma/pappa satsade allt på Gamestop Lycka till!