ARM:s avskedade Kina-VD kidnappar kinesisk division – gör den till sin egen

Permalänk
Melding Plague

ARM:s avskedade Kina-VD kidnappar kinesisk division – gör den till sin egen

En av teknikindustrins mest bisarra händelser blir än mer besynnerlig när den avskedade VD:n bryter loss ARM:s Kina-division och skapar eget.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Wow.
*ARM gör något*
"Se vad vi har gjort med Wu i toppen"

*ARM sparkar Wu*
"Nej" - Wu

*Wu tar över företaget*
"Hah! - Wu
*ARM pikachu face*
*Sweclockers Pikachu face*

Undrar vad dem ska göra nu då?

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Inaktiv

Låter ju som att Kinesiska staten har ett finger med i spelet någonstans. Förmodligen backar dom Wu och använder honom som proxy. Alldeles för bisarr historia annars.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon334363:

Låter ju som att Kinesiska staten har ett finger med i spelet någonstans. Förmodligen backar dom Wu och använder honom som proxy. Alldeles för bisarr historia annars.

Jo, detta är nog bara ännu ett sätt att stjäla IP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon334363:

Låter ju som att Kinesiska staten har ett finger med i spelet någonstans. Förmodligen backar dom Wu och använder honom som proxy. Alldeles för bisarr historia annars.

Min tanke också. I en total diktatur är det svårt att barrikadera sig och ha fysiska papper etc.
Bara för första bästa ambitiösa partifunktionär att storma stället med 100+ poliser med invändning att det pågick kontrarevolutionär verksamhet

Den Kinesiska staten gråter nog inte över förmånliga avtal till detta nya företag.

Har dock lite svårt att se var ARM, Softbank och Brittiska staten kan göra

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ThomasLidstrom:

Har dock lite svårt att se var ARM, Softbank och Brittiska staten kan göra

Leker man med elden så bränner man sig till slut. Finns nog inget dem kan göra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon334363:

Leker man med elden så bränner man sig till slut. Finns nog inget dem kan göra.

Handelsblockad av vissa produkter kan funka, dvs inte kinesiska produkter utan sånt som kineserna behöver.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem

Dags för ARM att koppla in MI6 och stjäla tillbaka registreringsbeviset och sigillet Hollywood-style.

Permalänk

Det är bara börja med att bojkotta arm.. Det sitter en armcpu i fler saker hos vanligt folk för vart åt som går.

Som många andra tror jag Kina ligger bakom.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon334363:

Låter ju som att Kinesiska staten har ett finger med i spelet någonstans. Förmodligen backar dom Wu och använder honom som proxy. Alldeles för bisarr historia annars.

Om inte annat så hade han suttit bakom lås och bom om det vore i kommunistpartiets intresse oavsett vad "lagen" säger

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av anon334363:

Låter ju som att Kinesiska staten har ett finger med i spelet någonstans. Förmodligen backar dom Wu och använder honom som proxy. Alldeles för bisarr historia annars.

Jo jag ser väl fyra scenarion:
De har backat det från dag ett.
De har backat det sedan de fick reda på händelsen men som inleddes av Wu utan deras vetskap initialt. Men de är opportunister.
De har blivit lite tagna på sängen men ser potentiella fördelar för nationen och väljer att skynda vääääldigt långsamt i sin hantering så att de kan mjölka situationen.
De kör lite klassisk beskyddarverksamhet så som de gjort med andra varumärken. Aka: bara ni betalar* oss så kommer vi att ta era (ARM:s) anspråk på allvar.

* Betalar i sammanhanget behöver förstås inte betyda i rena pengar.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem

Har kinesiska ARM (tillgång till) all IP som övriga ARM har? I så fall så sköt de ju fram sig otroligt mycket i sin "utveckling" med hjälp av denna kupp!

Visa signatur

AMD 5800X ▪ MSI B550M Mortar ▪ G.Skill 32GB 3600MHz CL16 ▪ Palit 4070 Ti ▪ 1TB SSD 970 Evo+ ▪ Dark Power 13 1000W ▪ FD Define Mini C ▪ Aorus AD27QD + LG 27GL850

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av enbom:

Har kinesiska ARM (tillgång till) all IP som övriga ARM har? I så fall så sköt de ju fram sig otroligt mycket i sin "utveckling" med hjälp av denna kupp!

"I samband med att turerna kring Allen Wu började har ARM stoppat överföringarna av ny IP till ARM i Kina, vilket innebär att den senaste arkitekturen 安谋科技 har tillgänglig är Cortex-A77. ARM har inte heller skickat över serverorienterade arkitekturerna Neoverse. Den i särklass största pusselbiten det utbrutna företaget saknar är den senaste instruktionsuppsättningen ARMv9, vilket innebär att de står kvar med ARMv8."

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Jo, detta är nog bara ännu ett sätt att stjäla IP.

Fast, all IP fanns ju redan där, på plats att licensiera ut? De har ju den till och med licensierad (fast brittiska ARM skulle nog säga annat om du frågade dem nu). Det som har hänt är ju att "flödet" av nytt IP stannat av. Tycker det låter som världens självmål ifall komma åt västerländsk IP var målet, istället för att fortsätta enl modellen som fanns och betala av någon för att diskret tappa lite papper/USB minnen på väl valda ställen. För mig känns det mer troligt att Wu såg det som ett bra tillfälle att tjäna grova pengar, och att han har bra vänner på rätt ställen för att komma undan med det, för tillfället i alla fall. Han borde dock vara orolig att cash/vännerna tar slut

Förutsatt att du menar "stjäla IP" som i staten, inte Wu som person. Är det det sistnämna skulle jag klassa det som att det blev en strålande succe!

Galen historia, hade Hollywood hittat på den hade man skrattat åt hur orealistisk den var.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon334363:

Låter ju som att Kinesiska staten har ett finger med i spelet någonstans. Förmodligen backar dom Wu och använder honom som proxy. Alldeles för bisarr historia annars.

Inte aktivt.

Det som händer här är att kinesiska företag har ett antal stämplar som används där vi använder en underskrift. Detta går tillbaka kejsartiden, där alla hade sådana - ungefär som officiella sigill för adelsätter och förnäma personer i Sverige under en tidigare era. Tycker att "stämpel" är en bättre beskrivning av vad det är, för det används som en - doppas i bläck (rött bläck för den officiella, den för kommunikation med myndigheter) och trycks på pappret, tillskillnad från sigill där man trycker till ett märke i lack. Om VDn inte vill lämna ifrån sig den officiella stämpeln så kan man rättsligt tvinga honom till det, men det är en lång process. ARM verkar hålla på med det, men medan det pågår så gör VDn som han vill.

Däremot kan Kina absolut göra något åt saken om de vill. Det är inte en demokrati, och om Partiet med stort P vill att VDn skall sluta med det, så finns det ingen gräns för vad de kan göra för att få som de vill. Nackskott finns med som alternativ, om vi säger så.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

Så vad händer om någon försöker importera kina tillverkade arm processorer? Borde väl räknas som piratkopiering och tas i tullen. På samma sätt som gjorts med rolex, Levis, fluke osv.

Visa signatur

Du behöver inte vaccinera dina barn, bara dom du vill behålla.

Permalänk
Medlem

99% Invisible har ett avsnitt om Hanko, som är den japanska versionen av dessa asiatiska sigill. Väldigt intressant lyssning där man får veta lite mer om hur det fungerar och vilka problem som uppstår kring det hela och hur framtiden kring dem kan komma att se ut. I alla fall i Japan.

Visa signatur

Smurf

Permalänk
Avstängd

Det verka inte gå så bra för ARM, synd att andra ska förstöra som påverka hela ARM och deras framtid.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem
Skrivet av mikgus:

Så vad händer om någon försöker importera kina tillverkade arm processorer? Borde väl räknas som piratkopiering och tas i tullen. På samma sätt som gjorts med rolex, Levis, fluke osv.

Varför skulle det vara piratkopia? Enligt alla lagar som är inblandade så har de ju rätt att producera det de gör. Sen att lagarna är konstiga är ju en annan sak.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThomasLidstrom:

Min tanke också. I en total diktatur är det svårt att barrikadera sig och ha fysiska papper etc.
Bara för första bästa ambitiösa partifunktionär att storma stället med 100+ poliser med invändning att det pågick kontrarevolutionär verksamhet

Den Kinesiska staten gråter nog inte över förmånliga avtal till detta nya företag.

Har dock lite svårt att se var ARM, Softbank och Brittiska staten kan göra

De får kanske köra lite ”Russian style” och använda Polonium-210? ^^

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon334363:

Låter ju som att Kinesiska staten har ett finger med i spelet någonstans. Förmodligen backar dom Wu och använder honom som proxy. Alldeles för bisarr historia annars.

Självklart är staten inblandad i det mesta, i synnerhet såna här stora ekonomiska intressen. Det är det som kallas kommunism.

Kina bör ha väldigt stora intressen att behålla ARM inom landet, i alla fall så mycket som går av det.

Visa signatur

Chassi : BitFenix Prodigy Svart mITX Moderkort : Asus P8Z77-I DELUXE mITX CPU : Intel Core i7 3770K RAM : Crucial 16GB (2x8192MB) CL9 1600Mhz Ballistix Sport

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av shogun-r:

Självklart är staten inblandad i det mesta, i synnerhet såna här stora ekonomiska intressen. Det är det som kallas kommunism.

Kina bör ha väldigt stora intressen att behålla ARM inom landet, i alla fall så mycket som går av det.

Hade ju varit mer betjänligt Kina att ta IP'n och förkasta det utländska företaget. Precis som dom verkar ha gjort här.

Permalänk
Inaktiv

Kinesiska staten är inte en monolit. Det finns många maktcentra som slåss mot varandra på olika nivåer. Den här killen är antagligen skyddad av någon (troligen mutad) lokal potentat som vet hur långt han kan gå innan centralmakten kliver in.

Mao själv vart ju kickad som lokal befälhavare över en provins. Han bara sket i det och körde vidare. Fungerade för honom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

"I samband med att turerna kring Allen Wu började har ARM stoppat överföringarna av ny IP till ARM i Kina, vilket innebär att den senaste arkitekturen 安谋科技 har tillgänglig är Cortex-A77. ARM har inte heller skickat över serverorienterade arkitekturerna Neoverse. Den i särklass största pusselbiten det utbrutna företaget saknar är den senaste instruktionsuppsättningen ARMv9, vilket innebär att de står kvar med ARMv8."

Tack, så går det när man bara snabbkollar nyheten och inte läser hela texten... -.- Brukar själv klaga på folk som gör så. Skäms på mig!

Visa signatur

AMD 5800X ▪ MSI B550M Mortar ▪ G.Skill 32GB 3600MHz CL16 ▪ Palit 4070 Ti ▪ 1TB SSD 970 Evo+ ▪ Dark Power 13 1000W ▪ FD Define Mini C ▪ Aorus AD27QD + LG 27GL850

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lessismore:

There's china for you!
I större delen av mitt liv har jag förundrats över vad vi har i Kina att göra.

Vi ska inte ha något med det där u-landet att göra. Kineserna har inte lyckats åstadkomma eller uppfunnit något själva överhuvudtaget. Jo, kanske gammalt skört porslin då. Nä, de enda dem gjort är bocka, le och sagt "- Tack så mycket!" i 30år. Så jävla skenheligt!

Jag förstod att denna dag skulle komma. Några blåögda pengakåta västerlänningar såg chansen att tjäna snabba pengar, utan konsekvenstänk. Å nu står vi där som en pinne i skit där Kina stulit ALLT och håller taktpinnen.

Inte nog med att Kineserna förstör vår miljö, nu har dem stulit i princip allt vi arbetat hårt för i 10 (mans)-generationer.

Det enda vi kan göra är att stänga ute Kina till 100% och låta den köra sitt egna race. Därefter kommer vi förhoppningsvis återigen kunna bygga upp vår produktion och utveckling igen. Kineserna däremot kommer stå kvar å stampa, för dem kan ju inte utveckla någonting själva. Tyvärr får vi nog satsa 100% på rymdforskning, för snart har Kineserna gjort vår planet obeboelig.

Men Kineserna sysslar ju med annat fuffens också. Dem har ju bockat och tackat i Afrika ett tag nu, så vi får väl se vad det renderar, man har ju sina aningar.

De är ju många, västvärlden lockas ju av marknaden, klart som fan att man utnyttjar detta genom att sno och ha sig, det borde ju vilket land som helst göra om de är kapabel till det. Kina står upp för sitt land, det är ju något främmande för oss globalistiska européer numera.

Sedan är Kina "ett av världens mest uppfinningsrika länder som finns". Även historiskt har man haft framstående innovationer som t.ex. krutet. Även USA, vars uppfinningar till 90% tillskrivs i själva verket av européer eller invandrade européer, snor och har sig. Jag tycker kommunistpartiet gör rätt i att jävlas med västlänningar när vi försöker utnyttja dem (igen).

Permalänk
Medlem
Skrivet av scara:

De är ju många, västvärlden lockas ju av marknaden, klart som fan att man utnyttjar detta genom att sno och ha sig, det borde ju vilket land som helst göra om de är kapabel till det. Kina står upp för sitt land, det är ju något främmande för oss globalistiska européer numera.

Sedan är Kina "ett av världens mest uppfinningsrika länder som finns". Även historiskt har man haft framstående innovationer som t.ex. krutet. Även USA, vars uppfinningar till 90% tillskrivs i själva verket av européer eller invandrade européer, snor och har sig. Jag tycker kommunistpartiet gör rätt i att jävlas med västlänningar när vi försöker utnyttja dem (igen).

Jag håller med om att västvärldens fasoner varit vidriga, inget snack om saken och det är väl det vi får sota för nu. Och jag kan ju helt klart säga att jag aldrig varit bekväm med att Kineser utnyttjats på det sätt som gjorts. Men DET kan inte tillskrivas västvärlden, utan det har orsakats av Kineserna själva.

Sen att vilket land som helst gjort samma sak om de varit i Kinas situation...Nej! Kanske i en skurk-stat (kommunist), men inte tex Sverige.

Jag håller inte med om att Kina är världens mest uppfinningsrika land. Vid en noggrannare granskning visar det sig nog att de intar jumboplatsen där. Att ta patent är inte samma sak som att ha uppfunnit. Deras patent är ju med största sannolikhet ansökta på stulna västerländska (framförallt europeiska) uppfinningar.

Permalänk
Medlem

Kommunistpartiet lär ju blunda rätt hårt för detta och le inombords, om inte annat som en sorts hämnd mot västvärlden för problematiken kring Android, tänker jag mig.

Skrivet av Lessismore:

Kineserna har inte lyckats åstadkomma eller uppfunnit något själva överhuvudtaget. Jo, kanske gammalt skört porslin då.

Historiskt sett så är det väldigt mycket som har sitt ursprung från de trakterna, ta bara krut som ett exempel, sett över tidsspann på tusentals år då alltså, så jag kan inte hålla med där.

Men ja, under senare tid har det däremot uppenbarligen handlat väldigt mycket om ren stöld. Har hört sägas att det är en del av kulturen, att den som opponerar sig mot det bara skulle vara en oförskämd gnällspik som inte begriper att det är en "ära" att man gjort så bra ifrån sig att andra vill "kopiera" det, men jag vet inte - det låter bara som bortförklarande propaganda i mina öron. Någon Kinakännare som har koll på om det verkligen stämmer?

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThomasLidstrom:

Min tanke också. I en total diktatur är det svårt att barrikadera sig och ha fysiska papper etc.
Bara för första bästa ambitiösa partifunktionär att storma stället med 100+ poliser med invändning att det pågick kontrarevolutionär verksamhet

Den Kinesiska staten gråter nog inte över förmånliga avtal till detta nya företag.

Har dock lite svårt att se var ARM, Softbank och Brittiska staten kan göra

Rent krast så kan dem väl faktiskt inte göra ett skit då Kina har för mycket att säga till om/UK förlitar sig otroligt på just Kina :/

Visa signatur

Ryzen 9 5900x 4.8ghz. 32GB DDR4 3600Mhz. Radeon 6800 XT. MSI Gaming Plus B550. 1000GB SN850 M.2. Noctua Nh-U14S. 1x 1024GB M.2 Kingston A2000. Seasonic Focus PX 850 Platinum. Fractal Design Define R6 USB-C. Predator XB273UGX.

Permalänk
Medlem

jösses vilken bizarr historia. Vill gärna se att swec följer upp så vi får veta hur det går.

Permalänk
Hedersmedlem

Jag väntar mig en spelfilm med jackie chan och vin diesel, minst.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion