SweRunners - Tråden för oss löptokiga

Permalänk
Medlem

Har småfuskat lite med löpning till och från de senaste två åren. Har haft som mål att springa milen under 45 minuter, men har ett par minuter kvar innan jag är där. Skulle också vilja springa 5 km på under 20 minuter.

Ska i alla fall springa Hässelbyloppet i oktober. Blir mitt första motionslopp i löpning.

Visa signatur

R7 5800X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | 16 GB RAM | RTX 3080 | 2 TB SSD | CM NF200P | Corsair SF600

Permalänk
Medlem

Själv så springer jag i ganska måttligt tempo, däremot så kör jag en del styrka och går långa promenader.

På gymmet där jag tränar håller det till äldre veteraner. En del av dom är födda på senare delen av 20-talet men är fortfarande i god form då de aldrig lagt av att träna. Imponerande syn att se en gubbe på 93 år göra chins.

En av de lite yngre gubbarna som är född -37 springer maraton vilket inte är så illa vid 84 års ålder. År 2007 sprang han Göteborgsvarvet 21 km på 1:29:15. Då var han 70 år gammal.

https://www.solvikingarna.se/Register/Profil.aspx?InstId=472

Detta är inspirerande och min målsättning är att hålla på och träna så länge som möjligt men att samtidigt lyssna på kroppen så man inte sliter ut sig.

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.

Permalänk

Har hållit igång med löpning (till och från) sen jag var typ 14 år och nu i september skulle jag och brorsan äntligen springa Göteborgsvarvet för första gången. Förutom att knät spökar rejält (måste träna musklerna i benen mer), har konditionen känts riktigt bra. Förra veckan ställde de in varvet ännu en gång… Ett riktigt antiklimax.

Trots det, ska jag försöka springa 2-3 ggr i veckan och variera mellan 5-15 km per runda. Det är så lätt med löpning, bara att snöra på sig skorna och dra ut. Sen är det såklart inte jätteroligt och motiverande varje gång, men känslan efter passen är det som sporrar mig mest. 💪🏻

Permalänk
Medlem

Vill stämma in kören här - älskar löpning!

Har historiskt haft lite problem med löparknä-liknande skit, men det som verkar fungera (peppar peppar) är att få in ett pass benstyrka (tänker på dig @Swec_Ragsan lite extra här). Typ Bulgarian squats, saxhopp, farmers walk och liknande (gärna med viktväst för att göra det ytterligare asjobbigt). Detta i syfte att bygga upp stabilitet (muskler) kring knät och allt annat. Som bonus är att jag känner mig starkare än någonsin i uppförsbackar.

Jag kör mest i Nackareservatet i Stockholm - finns fina slingor på 20K (och allt kortare). Försöker nu hitta en runda som är 25K och 30K trail (skogen börjar ta slut dock så inte helt enkelt). Om någon har tips på trail-rundor på 25K-30K i närheten av Stockholm så hojta gärna till

Permalänk
Medlem
Skrivet av bimbim:

Har historiskt haft lite problem med löparknä-liknande skit, men det som verkar fungera (peppar peppar) är att få in ett pass benstyrka (tänker på dig @Swec_Ragsan lite extra här). Typ Bulgarian squats, saxhopp, farmers walk och liknande (gärna med viktväst för att göra det ytterligare asjobbigt). Detta i syfte att bygga upp stabilitet (muskler) kring knät och allt annat. Som bonus är att jag känner mig starkare än någonsin i uppförsbackar.

Jag kör mest i Nackareservatet i Stockholm - finns fina slingor på 20K (och allt kortare). Försöker nu hitta en runda som är 25K och 30K trail (skogen börjar ta slut dock så inte helt enkelt). Om någon har tips på trail-rundor på 25K-30K i närheten av Stockholm så hojta gärna till

Beror på vad du menar med "närheten" av Stockholm.

Jag har sprungit många långa pass på bruksleden runt Västerås, där finns det massor att springa Vissa delar är väldigt svårsprungna dock.

Visa signatur

Äsch...

Permalänk
Hjälpsam

Tjosan!

Sprang några halvmara för 6-9 år sedan och sedan legat i soffträda. I april insåg jag att min postcovid kondition var katastrofal och det var läge att sätta igång igen, började med löpband närapå dagligen innan det blev väder att springa ut (bor i Norrland).

Nu det senaste har jag börjat springa mycket mer strukturerat, använder mig av Garmin Coach via träningsklockan och följer passen 5 dagar i veckan. Det som slog mig mest är hur mycket det ger att spring väsentligt långsammare än man tror för att öka syreupptagning och uthållighet på långa sträckor.

Fick läsa på lite om skillnaderna på aerobisk och anaerobisk träning och fördelarna med de olika. Som vanligt så blir man bra på det man tränar på, och vill man bli bra på att springa utan mjölksyra behöver man springa långpass såpass långsamt att man inte bygger mjölksyra. Det är riktigt kul att kolla på klockan och undra vad den ska hitta på för pass till mig idag

De flesta pass är i 6min tempo 5-14 km om dagen med ett pass i veckan högtempo. Känns häftigt att springa en mil och inte vara andfådd alls när man kommer i mål.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Hjälpsam

För er som använder er av Garmins Plattform skapade jag gruppen "SweRunners - Sweclockers inofficiella löpnördar"!
https://connect.garmin.com/modern/group/3673935

Här kan vi hitta löptokar i närheten, dela banor och sätta utmaningar för varandra.

Den är tills vidare öppen för vem som helst att gå med i, när vi har blivit ett gäng ändrar vi nog till ansökan/godkännande för att slippa bots/trolls.

Gå med!

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Permalänk
Medlem

Lite skojj att det står att det gör gott för kroppen. Såg på SVT innan idag att hälften av alla löpare drar på sig skador.

Visa signatur

Gigabyte RTX 3070 | Samsung 980 | AMD 5950x
32GB 3600MHz CL14 | Corsair RM850X | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO
Skärm: Acer 27" ConceptD CP3271KP IPS 4K HDR 144 hz

Skriv gärna ett svar om ditt problem löste sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thom.g:

Lite skojj att det står att det gör gott för kroppen. Såg på SVT innan idag att hälften av alla löpare drar på sig skador.

Hehe ja roligt! Svårhanterad sport/träning på många sätt och alla som "kan" bara för att de fysiskt kan springa. Intervaller verkar dock inte lika slitsamt/skadligt som långpass och ha fler fördelar, men det ser jag nästan aldrig någon göra.

Nu är jag återhämtad från blodförlusten, gick hålla igång ett bra tag i långsamt tempo nu igen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fluf:

Det är riktigt kul att kolla på klockan och undra vad den ska hitta på för pass till mig idag

Idag var det inte roligt att snöra på sig skorna och kika på vad klockan hittade på: Nyss återhämtad efter att legat klubbad av biverkningar från vaccination #2 så vilat en vecka. Trots det tämligen outsövd (kroppen i stress pga återhämtningen från sprutan, samt sedvanlig måndagsågren), käkat för dålig mat för för länge sedan; och dessutom varit hos läkare på kortisonbehandling för sämreaxeln.

Klockan berättade att trots min tykna uppladdning så var det minsann idag dags för intervaller i ca 110% av måltempo: 8x800m plus lite extra skrot i form av löpskolning, kadensträning och upp- och nedvarvning.

Blev 12km drygt, men hade håll i sidan efter ca halva första åttahundringen så det blev bara 6st samt två 600-ingar. Smart som jag är så sprang jag de första 4 åttahundringarna bortåt, så sträckan blev ju densamma... Var samma sist jag var ut på intervallpass en måndag (håll i sidan). Behöver nog fundera om måndagen ska springas på helt enkelt.

Edit: BMI ca 31-32, så har ingen löparkropp.. Är relativt vältränad men även väldigt välgödd..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shiprat:

En fråga: är det någon här som springer med barfotaskor av något slag? Försöker hålla mig till fivefingers kso eller fivefingers v-run när jag är i terräng eller skogspår och sedan jag började med det verkar jag ha lyckats åtgärda lite obalans och har mer eller mindre samma kontakttid på vänster och höger, även när jag springer tjocksulade skor, så det verkar ha en bestående fördel.

Jag har skrivit om mina upplevelser tidigare i tråden. Barfotaskorna fixade på 200m mitt löpsteg (nåja) på ett sätt som andra skor inte kunnat lösa. Kör de på asfalt och grus. Upplever de lite för hala i skogen (KSO EVO), däremot slits de snabbt som tusan på asfalt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dovienya:

Jag har skrivit om mina upplevelser tidigare i tråden. Barfotaskorna fixade på 200m mitt löpsteg (nåja) på ett sätt som andra skor inte kunnat lösa. Kör de på asfalt och grus. Upplever de lite för hala i skogen (KSO EVO), däremot slits de snabbt som tusan på asfalt.

Intressant att höra fler med samma upplevelse- jag hade tidigare försökt fixa min obalans (uppkommen efter hälsporre) med formgjutna sulor och inlägg från sportbutiker på deras rekommendation, vilket inte gick alls. Försöker har för vana nu att alltid rotera in pass där jag kan köra dem för att hålla allt balanserat och på plats liksom. Tyvärr för mig (som är väldigt tung) märkbart sämre tider på långdistans.

Har någon slags urgammal modell av KSO EVO, modellen hette något annat när jag köpte men är visuellt typ identisk. Den har hållit väldigt bra men använder enbart på asfalt för promenader- knappt något märkbart slitage alls. Har på vandring flera gånger gått ner i träsk och lera osv vilket skulle mer eller mindre ta livet av vanliga skor, men en vända i tvättmaskinen så är de som nya igen.
V-Run är väldigt tunna och inte riktigt dugliga för terräng, men funkar bra för att springa i spår.

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Medlem

Jag är för tung för långpass i mina barfotaskor (väldigt ansträngande för vaderna), men vill jag hålla högre tempo är det barfotaskorna jag tar (5km-loppet jag skrev om ovan tex körde jag i barfotaskorna), bara för att löpsteget blir bättre.

Mängdträningen körs i Altra Escalante, som jag också trivs fantastiskt bra med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dovienya:

Jag är för tung för långpass i mina barfotaskor (väldigt ansträngande för vaderna), men vill jag hålla högre tempo är det barfotaskorna jag tar (5km-loppet jag skrev om ovan tex körde jag i barfotaskorna), bara för att löpsteget blir bättre.

Mängdträningen körs i Altra Escalante, som jag också trivs fantastiskt bra med.

Jag köpte ett par Escalante just för mängdträning på asfalt (ofrånkomligt med asfalt om man vill börja köra triathlon) men jag avskyr dem. Skons passform passar (höh) inte alls mig och jag upplevde onormal smärta redan vid pass på 10-15km. De står nu på hyllan och istället har jag skaffat ett par Torin. Dessa fungerar toppen!

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem

DEt är aldrig försent att börja, för dagenn innan min 55 års dag började jag att springa, det var nu eller alldrig, 3 minuters intervaller av spring/gå/lunka klarade jag av den första rundan / veckorna som kom på 1,2 km.

Idag 18 månader senare i regn som snö som kyla/värme så fixar jag nu 7-8 km varannan dag och med en längre sträcka på 13km nån gång var tredje månad.

Att jag inte upptäckte detta tidigare i livet förblir en gåta, men jag är stolt o glad över mig själv att jag gör det nu.

tar det lungt o pressar inte mig själv till några överdrifter o blir stadigt omsprungen av yngre gaseller på min savann, men det är helt ok, för det har gjort under för själen och sinnet.

Visa signatur

One of the sheep, and part of the herd!

Permalänk
Medlem
Skrivet av bimbim:

Lidingöloppet borde ju stämma in på din beskrivning...
Skämt åsido är ju banan öppen året runt, och i Stockholm är det ju absolut.

Permalänk
Medlem

Även jag har hittat löpningen på äldre dagar, men jag kallar det för MysJogg
Är egentligen cyklist då löpning aldrig passat min kropp, men har en långsiktig plan på att kunna springa länge.
Sprungit några halvmaror och en mara.
Va på löpstegsanalys för ett år sen och vilken skillnad det gjorde för löpsteget, dyrt men helt klart värt det.
Just nu är det benhinnor och vader som spökar lite fast jag har ett schema med långsam progression och försöker hålla nere tempo, men mycket beror på ojämn rörlighet på höger och vänster sida.
Att ha ett skrivbordsjobb och vilja röra sig på fritiden är inget kroppen tycker om men hinder är till för att övervinnas

Är det någon som har träningsschema som dom försöker följa?

Visa signatur

störst går först.....

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av dovienya:

Idag var det inte roligt att snöra på sig skorna och kika på vad klockan hittade på: Nyss återhämtad efter att legat klubbad av biverkningar från vaccination #2 så vilat en vecka. Trots det tämligen outsövd (kroppen i stress pga återhämtningen från sprutan, samt sedvanlig måndagsågren), käkat för dålig mat för för länge sedan; och dessutom varit hos läkare på kortisonbehandling för sämreaxeln.

Klockan berättade att trots min tykna uppladdning så var det minsann idag dags för intervaller i ca 110% av måltempo: 8x800m plus lite extra skrot i form av löpskolning, kadensträning och upp- och nedvarvning.

Blev 12km drygt, men hade håll i sidan efter ca halva första åttahundringen så det blev bara 6st samt två 600-ingar. Smart som jag är så sprang jag de första 4 åttahundringarna bortåt, så sträckan blev ju densamma... Var samma sist jag var ut på intervallpass en måndag (håll i sidan). Behöver nog fundera om måndagen ska springas på helt enkelt.

Edit: BMI ca 31-32, så har ingen löparkropp.. Är relativt vältränad men även väldigt välgödd..

Ooof, vissa dagar passar inte riktigt med dagsformen. MEN, attan vad stolt man känner sig när man kört igenom den och står i varmduschen och myser.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Springer ofta under vår/sommar/höst, men varken särskilt långt eller särskilt fort (så här framåt slutet av säsongen vågar jag mig upp till 8-10K). Tycker all form av inomhusträning är som att vara andfådd i en liten plastpåse, vare sig det är gym, innebandy eller nån slags cirkelträning. Men utomhus får jag aldrig den känslan.

Varje år när det börjar bli lite svalare (här norrut har det varit det på morgnarna ett par veckor, och igår var första gången jag kände samma sak på en sen kvällsrunda) börjar jag fundera på att köpa ett löpband. Samtidigt tänker jag att det bara blir en pryl till som kommer bli stående eftersom det är inomhus. Och så sitter jag i soffan och varvar Netflix hela vintern. Nåja, kanske inte så illa, men ni förstår...

Nån som har liknande ovilja mot "inomhus-träning" och har provat skaffa ett löpband? Erfarenheter? Har halvlångt till ett gym med löpband, ingen större lust att köra dit 3-4-5 gånger i veckan. Men det kanske är så jag borde testa ifall det fungerar för mig ändå? Enstaka pass kör jag där varje vinter och då uteslutande för att få springa en stund. Och det känns bra, men inte tillräckligt för att få mig att åka dit regelbundet.

Visa signatur

* i7-4790K * EVGA GeForce GTX 1070 Ti 8GB * Asus Z97-E * 32GB DDR3 * SuperNOVA 750 G2 * Fractal Design R5 * NH-U14S * Samsung 850/860/970 EVO 0.5/1/2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av superpwnguin:

Lidingöloppet borde ju stämma in på din beskrivning...
Skämt åsido är ju banan öppen året runt, och i Stockholm är det ju absolut.

Haha, du är ett geni. Hade jag helt glömt av!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kjel8:

Springer ofta under vår/sommar/höst, men varken särskilt långt eller särskilt fort (så här framåt slutet av säsongen vågar jag mig upp till 8-10K). Tycker all form av inomhusträning är som att vara andfådd i en liten plastpåse, vare sig det är gym, innebandy eller nån slags cirkelträning. Men utomhus får jag aldrig den känslan.

Varje år när det börjar bli lite svalare (här norrut har det varit det på morgnarna ett par veckor, och igår var första gången jag kände samma sak på en sen kvällsrunda) börjar jag fundera på att köpa ett löpband. Samtidigt tänker jag att det bara blir en pryl till som kommer bli stående eftersom det är inomhus. Och så sitter jag i soffan och varvar Netflix hela vintern. Nåja, kanske inte så illa, men ni förstår...

Nån som har liknande ovilja mot "inomhus-träning" och har provat skaffa ett löpband? Erfarenheter? Har halvlångt till ett gym med löpband, ingen större lust att köra dit 3-4-5 gånger i veckan. Men det kanske är så jag borde testa ifall det fungerar för mig ändå? Enstaka pass kör jag där varje vinter och då uteslutande för att få springa en stund. Och det känns bra, men inte tillräckligt för att få mig att åka dit regelbundet.

Varför kör du inte ute när det är kallt om det nu känns bättre vs att köra inne? På med mer kläder bara om du fryser. Jag föredrar klart att springa kallt än varmt.

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare

Imorse blev det 3 mil på cykeln, blir jag portad nu? En måste ju variera träningen för kroppen... Väger upp det med en slinga på 15 km trail imorgon bitti!

Skrivet av Fluf:

För er som använder er av Garmins Plattform skapade jag gruppen "SweRunners - Sweclockers inofficiella löpnördar"!

Här kan vi hitta löptokar i närheten, dela banor och sätta utmaningar för varandra.

Kul! Joinat såklart, även om klockan inte för följa med på riktigt alla pass.

Skrivet av Kjel8:

Varje år när det börjar bli lite svalare (här norrut har det varit det på morgnarna ett par veckor, och igår var första gången jag kände samma sak på en sen kvällsrunda) börjar jag fundera på att köpa ett löpband.

Jag tycker inte heller löpband är en höjdare. Om du inte redan har det kan jag varmt rekommendera thermotights och en löparhoodie. Räcker utan problem för mig så länge temperaturen är ensiffrig (vilket den nästan aldrig sjunker under här nere i Göteborg.)
En dag var alla mina långa löparkläder i tvätten, så jag stack ut på långdistanspass i shorts och t-shirt på årets kallaste dag, -15°C, aldrig mer. XD

Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|

Permalänk
Medlem

Vill också slå ett slag för vinterlöpning! Det kan ta emot att ta sig ut när det är snö eller regnar uppåt - men gud vad härligt det kan vara också. Broddar är ett tips om det är isigt (finns "löp-broddar" som man kan ha i fickan och ta på sig om det blir halt).
Jag gillar känslan av att istället för att all värme man producerar bara blir svett och blöta kläder - så använder man värmen för att få en behaglig temperatur i kroppen. Och sedan när man kommit hem ifrån en löprunda i -10 så får, iaf jag, lite samma goa känsla som när man kommer in i stugan efter en lång skiddag.
(Glöm inte mössa, halsduk och framför allt vantar!)

Slant ett par gånger på tangentbordet som nu är rättat.
Permalänk
Medlem
Skrivet av bimbim:

Vill också slå ett slag för vinterlöpning! Det kan ta emot att ta sig ut när det är snö eller regnar uppåt - men gud vad härligt det kan vara också. Broddar är ett tips om det är isigt (finns "löp-broddar" som man kan ha i fickan och ta på sig om det blir halt).
Jag gillar känlsan av att istället för att all värme med produceras bara blir svett och blöta kläder - så använder man värmen för att få en behaglig temperatur i kroppen. Och sedan när man kommit hem ifrån en löprunda i -10 så får, iaf jag, lite samma goa känsla som när man kommer in i stugan efter en lång skiddag.
(Glöm inte mössa, halsduk och framför allt vantar!)

Förra året hade man inget val så första gången jag "vågat" mig ut i sämre underlag. Var helt ok men fick anpassa tempo efter underlag. För en som fryser som bara den om händer så rekommenderar jag tillräckligt stor tröja så man enkelt kan få in händerna under så man får två lager, vantar + tröja (blev kanske till och med 3 lager med vindjacka över tröjan)

Permalänk
Skrivet av raver:

Även jag har hittat löpningen på äldre dagar, men jag kallar det för MysJogg
Är egentligen cyklist då löpning aldrig passat min kropp, men har en långsiktig plan på att kunna springa länge.
Sprungit några halvmaror och en mara.
Va på löpstegsanalys för ett år sen och vilken skillnad det gjorde för löpsteget, dyrt men helt klart värt det.
Just nu är det benhinnor och vader som spökar lite fast jag har ett schema med långsam progression och försöker hålla nere tempo, men mycket beror på ojämn rörlighet på höger och vänster sida.
Att ha ett skrivbordsjobb och vilja röra sig på fritiden är inget kroppen tycker om men hinder är till för att övervinnas

Hur går en löpstegsanalys till?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eric Hjalmarsson:

Imorse blev det 3 mil på cykeln, blir jag portad nu? En måste ju variera träningen för kroppen...

Tvärtom! Jag hade min första trippeldag igår.

- Cyklade intervaller på lunchen.
- Sprang ett LSD-pass på eftermiddagen.
- Simmade 1h öppet vatten på kvällen.

Klart man ska se till att få varierad träning

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av bimbim:

Broddar är ett tips om det är isigt (finns "löp-broddar" som man kan ha i fickan och ta på sig om det blir halt).

Jag springer i ett par Ice Bug Pytho när vädret kräver. Gillar egentligen inte Ice Bugs smala läster, men just Pytho är helt OK!

Visa signatur

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av raver:

I Garmin Coach satte jag ett mål att kunna köra en halvmara på 1:44 (min bästa för 9 år sedan var 1:54), den satte ihop ett 17 veckors schema med 5 pass i veckan. Jag har följt den och är nu på vecka 5 och ser tydliga framsteg. Vecka för vecka blir avstånden lite längre och diagnostiska pass kommer med ca varannan vecka för att kolla hur konditionen utvecklas.

Typiskt vecka kan se ut som följande;
Måndag: Standardsträcka (för närvarande 6,4km), pressa så gott man kan utan att skada sig.
Tisdag: 1mile (1,61km) högtempo tidstest för att stämma av inför kommande vecka
Onsdag: Standardsträcka i lugnt 6min tempo (är knappt andfådd när jag kommer i mål och kan ha en normal konversation på vägen).
Torsdag: Standardsträcka i lugnt 6min tempo
Fredag: Vilodag
Lördag: Dubbelsträcka i lugnt 6min tempo (12,8km)
Söndag: Vilodag

Så det är mest lågintensivt för att få upp den aerobiska konditionen och höja mjölksyretröskeln samt syreupptagningen.

Kör med Fenix 6 och HRM-Pro pulsband och grottar ner mig i grafer och statistik, försöker småjustera löpstil och steg för att optimera löpstilen (kör framfotasteg).

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av raver:

Jag har ett medlemskap hos Aktivitus och är supernöjd med det schemat jag fått genom dem. Det kostar därefter och jag har ännu inte bestämt mig för om jag kommer köra en kontinuerlig prenumeration eller hoppa in då och då när jag känner att jag behöver hjälp.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Någon som gillar att samla och använda data om sin löpning?
Jag har provat allt från Runalyze, Strava Smashrun, till appar och apptillägg och script osv osv.
Senaste tiden all samlad från Garmins ekosystem och klocka som sen synkas mot div siter.

Det jag landat i som för mig varit det absolut bästa är www.fetcheveryone.com
Gratis, men efter 3 månader får man lite reklam om man inte donerar en peng.
Thats it.

En Brittish "doldis-site" som jag aldrig sett innan.
En community med väldigt levande forum osv, men framförallt grym datahantering och visualisering osv osv.
Extremt välskött av en person som justerar och ändrar och lägger till det communityn vill ha osv.

Tar ett tag att sätta in sig i allt men shit vad mycket analyser och jämförelser osv man kan göra. på ett basic icke-pretentiöst sätt.
Det finns något för alla, på ett enkelt sätt.
En sak som är rätt kul är div tävlingar man kan haka på med sin träningsdata, tex ett rutnät som man skall försöka fylla med div träning, sen jämförs det mot någon annans rutnät i sin del av världen typ, veckovis, men det finns massa andra kul tävlingar.

Man kopplar sin träningsenhet mot siten bara som på dom flesta andra siterna, men man kan även ladda upp manuellt om man, som jag, hade åratal av samlade andra filer och dokumentation av löpning.
Nu har jag ~10 år av data samlat överskådligt på ett ställe, och garmin bara fyller på.

Kolla in siten om ni gillar att analysera och titta på era framgångar och se allt enkel visualiserat och jämfört enkelt och lättförståeligt.