Vilken Linuxdistribution ska vi testa härnäst för spel - med fokus på stabilitet, användarvänlighet och kompatibilitet?

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av Findecanor:

Vilka distributioner säger Steam och GoG att de stödjer?
Jag hade för mig att det bara var Ubuntu-varianter och distributioner baserade på/liknande Ubuntu, som Linux Mint.

Det var en spännande aspekt.
System requirement enligt Valve är "Latest Ubuntu LTS" (OBS: är fullkomligt medveten om att det fungerar utmärkt på andra distributioner innan någon försöker "rätta" mig här )

Gog har väl ingen officiell linuxklient? Minigalaxy finns ju men är tredjepart. Minigalaxy har dock officiellt stöd för nästan alla större distributioner.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem

Jag tycker att Ubuntu är ett bra val. Vill man show case:a en distro som har störst potential att locka nya Linuxanvändare och ge en rättvis bild av vart framkanten på användavänlighet inom Linux, så tror jag på Ubuntu. Ubuntu har bra stöd för proprietära drivare så man kan skippa frågan nvidia vs amd eftersom det har minimal inverkan för användaren och att det finns ett bra paketutbud.

Permalänk
Medlem

Den bästa såklart, Solus Budgie!

Visa signatur

Chassi: Cooler Master MasterBox NR200P Kylning: NZXT Kraken Z63 PSU: Corsair SF750
CPU: AMD Ryzen 5800X GPU: ASUS RTX 3080 TUF Gaming OC V2
RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200Mhz MOBO: Asus ROG STRIX B550-I GAMING
SSD:
Samsung EVO 970 500GB SDD2: Samsung EVO 970 500GB
Övrigt: Iqunix F60, Logitech G Pro Superlight, LG 34GN850-B, ModMic, Beyerdynamic DT 770 Pro

Permalänk
Medlem

Nu känner jag mig riktigt gammal som kör Ubuntu LTS som desktop! Anledningen jag inte kör bleeding edge är för att jag vill ha den extra stabiliteten eftersom jag virtualiserar min gaming-VM.

Jag tycker dock att LTS kan vara en bra version att testa då många kanske resonerar att det "låter mer stabilt så vi kör på det".

Visa signatur

We are the music makers, and we are the dreamers of dreams.
Youtube | Spotify Playlists | Soft | Rapp | Rytm | Kött | Kalas |

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Jag har ögnat ett par olika distar som jag tänker mig blir nästa test för oss.

Jag har själv vettat en lista här, tycker ni att något alternativ verkligen saknas så skriv gärna det som kommentar men rösta gärna ändå på det alternativ ni tycker är bäst av de jag valt ut också. Därav har jag medvetet valt att inte ha med en "Annat"-knapp.

Mint och Steam OS känns saknade!?

Permalänk
Skrivet av UndaC:

Än så länge, inte för att vi fått så många svar, så lutar det ju mot Ubuntu. Och det var väl just Ubuntu eller Manjaro som låg högt upp på min personliga lista också.

Har inte testat Ubuntu på ett tag, sist jag gjorde det gillade jag det inte alls. Vilket har gjort att jag dragit mig för att köra det nu i detta sammanhang då det känns som att jag redan har en liten negativ bias mot det.

Men i vilket fall:
Om valet faller på Ubuntu så kvarstår ju frågan: 20.04.03 LTS eller 21.04?

Personligen lutar jag mot LTS men vet inte om det eventuellt gör att det kommer krävas något extra steg då vi kommer att köra RTX 3000 / RX 6000? Antar att de kanske inte funkar fullt ut out the box i LTS?

Röstade på Ubuntu för att det fortfarande är den distro som har störst chans att ”bara funka” om man är ovan vid Linux.
Jag irriterar mig på Ubuntus UI ur box och brukar välja ren Gnome (på Wayland om man har AMD-grafik, vilket jag starkt rekommenderar i Linux).

För spelande vill ni alltid ha senaste stabila version: Vulkan, Mesa och grafikdrivisar är nyare och bättre.

Permalänk
Medlem

Kör vilken som och installera Steam som flatpak och se hur det fungerar.

Visa signatur
Permalänk
Inaktiv

@UndaC
Kan ni inte göra en undersökning av hur många som spelar digitala spel av sweclockers medlemmar.
Sedan olika alternativ från maniskt alla vakna timmar till aldrig.. Det är jag nyfiken på hur det ser ut

Permalänk
Medlem

Den enda distron på listan jag faktiskt provat själv är Ubuntu, så mitt val blir det.

Permalänk
Inaktiv

Serenity OS. Kolla om ni kan bjuda in Andreas Kling eller något: https://serenityos.org/

Permalänk

Mitt hjärta vill säga Fedora, men jag vet att det inte är den bästa disten för nybörjare, speciellt inte för spel och Nvidias drivare.
Men är man en lite mer avancerad användare så är det absolut värt att testa.

Visa signatur

PHOBOS | R7 5700G | RX 7900 XT && ZELOS | Envy x360 | R7 4700U, båda med Fedora Silverblue.

Permalänk
Medlem

Debian och arch
Skit i resten!

Arch pga det är det steamos3 är baserat på
debian pga det är nice.

Visa signatur

Har jag uppgivit felaktig information? Rätta mig gärna, jag vet inte allt och kan ha fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Jag har ögnat ett par olika distar som jag tänker mig blir nästa test för oss.

Jag har själv vettat en lista här, tycker ni att något alternativ verkligen saknas så skriv gärna det som kommentar men rösta gärna ändå på det alternativ ni tycker är bäst av de jag valt ut också. Därav har jag medvetet valt att inte ha med en "Annat"-knapp.

Tycker Pop!_OS borde testas, Baserat på Ubuntu fast med valet av förinstallerade drivare till nvidia m.m.

Visa signatur

MB/Case: ASUS ROG Strix B350-F || FD R6
PSU: Seasonic FOCUS Plus 750W Platinum
CPU/Cooler: Ryzen 5600 || Noctua NH-U12S
RAM: G.Skill FlareX 16GB 3200 CL14
GPU: ASUS GTX1070 Dual OC + Arctic AX4

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av Weuffelhjaern:

Tycker Pop!_OS borde testas, Baserat på Ubuntu fast med valet av förinstallerade drivare till nvidia m.m.

https://www.sweclockers.com/nyhet/32615-tisdagshang-jonas-och...

Borde kanske skrivit vilka vi redan testat i första inlägget inser jag

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av medbor:

Mint och Steam OS känns saknade!?

Redan testat mint en massa och steamos är ju hopplöst utdaterat för tillfället

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Weuffelhjaern:

Tycker Pop!_OS borde testas, Baserat på Ubuntu fast med valet av förinstallerade drivare till nvidia m.m.

Det är redan gjort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Serenity OS. Kolla om ni kan bjuda in Andreas Kling eller något: https://serenityos.org/

Ser ju ut som Windows 95 ungefär

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Datavetare
Skrivet av UndaC:

Men i vilket fall:
Om valet faller på Ubuntu så kvarstår ju frågan: 20.04.03 LTS eller 21.04?

Personligen lutar jag mot LTS men vet inte om det eventuellt gör att det kommer krävas något extra steg då vi kommer att köra RTX 3000 / RX 6000? Antar att de kanske inte funkar fullt ut out the box i LTS?

Jag skulle säga: kör LTS, att köra icke-LTS är rätt mycket att likställa med att köra beta-versioner av Windows och MacOS.

LTS versionerna är de "riktiga" releaserna där man tänkt till kring vilka val man faktiskt kan stå bakom under flertalet år. Vissa "mellanversioner" har använt teknik de senare insett inte varit moget och man testar också på bleeding-edge rätt mycket för att se om det fungerar eller ej, och ibland är svaret "det fungerar ej".

När det kommer till Nvidias GPUer är det långt mindre problem att köra LTS:er, detta då Nvidia ger officiellt stöd för dessa versioner medan även de ser "mellanversionerna" för vad de är: testplattformar där saker ibland kommer paja.

Kollar man stödet för CUDA nämns bara LTS:er, övriga är 'Nvidia ger inga garantier överhuvudtaget'
I Ubuntu LTS 20.04 ska det bara vara att installera paketet för Nvidias egna drivare, tydligen ska det se ut så här om man kör med GUI, men har själva aldrig testat. Bara kört Ubuntu 20.04 desktop på Intel samt Nvidia+CUDA på en headless 20.04 server och körde då installation via CLI (apt)
Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av AMD-FX:

Ser ju ut som Windows 95 ungefär

Del av charmen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ostbullen:

Och jag _tror_ att det skall fungera lika bra med nyare kort i 20.04 som i 21.04.

Som jag uppfattar det får man numera HWE (Hardware Enablement/LTS Enablement Stack) installerat som standard om man väljer desktop-smaken av Ubuntu LTS, men inte om man väljer server-smaken. Med HWE får man kärna och annat uppgraderat när de vanliga releaserna kommer och LTS får en ny punktversion.

20.04.3 har alltså fått vissa komponenter från 21.04, inklusive Linux 5.11, eller något i den stilen. Jag har inte en så ny installation att jag kan kolla.

Fortfarande inget att ha om man verkligen behöver ha nyaste kärnan, men i alla fall OK om man har halvny hårdvara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Redan testat mint en massa och steamos är ju hopplöst utdaterat för tillfället

Menade (såklart?) när 3.0 (den i Deck) blir tillgänglig

Permalänk
Medlem

Inte så intressant med val av linux dist. Struntsamma egentligen… Men jag skulle isf. Välja dist efter vilka som stöds av de properitära grafik drivrutinerna iaf. I sammanhanget sweclockers.

Skulle vara mer intressant att gå igenom hur man kommer igång och spelar på linux och vilka problem som finns och hur man eventuellt kommer runt dem.

Permalänk
Medlem

Ingen kritik jag avser med texten nedanför. Det är bara en observation som kanske inte stämmer:

Jag kanske har fel här, men när jag tittar på hur ni gör för att installera linux och program/spel så känns det lite som trial/error. Om nu så är fallet, borde ni inte bestämma er för vad ni vill göra exakt och läsa på lite om att få just det ni vill få att funka innan? Har ni till exempel som mål att installera Steam och få spel med proton att funka som det primära, då kanske det skulle vara bra att googla runt lite efter vilken dist som gör jobbet bäst och lättast. Vilken dist rekommenderar Valve till exempel.

När det kommer till användarvänlighet är det kanske inte just disten i sig som står för den. Det är väl mest fönsterhanteraren som sätter den nivån och fönsterhanterare är något man kan välja vilken man vill ha i alla distar. Visst, det finns hjälpmedel att installera grafikkortsdrivrutinerna, men där känns det som det är det enda. Jag kör Debian, och det är inte många kommandon jag behöver för att installera drivrutinerna till mitt Nvidia-gfx. Det går alltid att hitta guider för det till de flesta distar och när man vet hur man gör blir det därefter trivialt.

En sak som nog man bör tänka på är hur communityn ser ut till respektive dist. Var man skulle få bäst hjälp. Då är nog Ubuntu tveklöst den bästa, men jag tror att (nu pratar jag utan att veta) även Arch är i samma nivå, åtminstone dess wiki är oslagbar.

Ubuntu har massor av extra bibliotek utanför Ubuntus egen, så vill man ha tillgång till extra saker är nog Ubuntu disten att välja. Så, vad jag skulle rekommendera är det nog Ubuntu även om jag själv inte tar i den disten utan handskar. Jag är rätt säker på att Debian skulle göra jobbet också. Jag spelar via Steam och Proton på mitt Debian t.ex....

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B450-F GAMING - AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 35MB - Cooler Master - Hyper 212 Black Edition - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LPX - Kingston A2000 500GB M.2 NVMe - Fractal Design Define C Svart - 2 X Noctua NF-P14s redux-1200 140mm PWM - Corsair RM650X 650W v2 - ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC - Raijintek Morpheus II Heatpipe VGA Cooler - 2 X Noctua NF-P12 120mm PWM - OS Debian 10 Stable

Permalänk
Inaktiv

@Eazy
Jag tycker det är lite bra att de startar med lite trial and error nu när de börjar ta upp Linux som ämne.
För det blir lite genuint nybörjarsynvinkel för de som aldrig ens suttit vid en linuxdator och då kan "uppleva" att det är inte jag utan det är bara ett miljöombyte som komplicerar saker innan man börjar få grepp på det.

Men de är ju lite "masochister" med att köra nyaste nvidia kortet och ge sig på spel som nästan är avsedda för windows och ovana ovanpå det
Men det är underhållande att se på det, för det ger flashbacks till när jag tog i linux för första gången i mitt liv. *hihihi*

Sedan när de får kläm på det då kan de göra en how to video i den disten som kräver minst handpåläggning.
Intel har alltid fungerat bra till Linux, så det ska bli intressant att se hur intels grafikkort kommer prestera i linux

Men jag gillar konceptet hur de kastar sig in i Linux i djupa änden av bassängen inför massssor tittare... Respekt

ändra en sammansättning.. dyslexitvivel :o)
Permalänk
Medlem

Röstar på TempleOS

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Men i vilket fall:
Om valet faller på Ubuntu så kvarstår ju frågan: 20.04.03 LTS eller 21.04?

Personligen lutar jag mot LTS men vet inte om det eventuellt gör att det kommer krävas något extra steg då vi kommer att köra RTX 3000 / RX 6000? Antar att de kanske inte funkar fullt ut out the box i LTS?

Jag tror att LTS blir bra, så länge ni kör med kernel 5.11. Den bör väl installeras automatiskt, eller så får man köra 'apt upgrade' bara.
För grafikkort tror jag det spelar mindre roll med kernel version, men exempelvis Zen3 cpus och respektive chipset ska tydligen ha bättre stöd i 5.11.

Permalänk
Medlem

Jag ser inte NixOS i listan

Av dessa blir det givetvis Arch för konfigurationsmöjligheterna.

Visa signatur

Chromebook Pixel 2015 w/ Arch
Taggad inför frame.work!

Permalänk
Medlem

@anon309108
Dessvärre ger det lite taskig image för Linux (om man bryr sig om det). Någon sa (typ): "Två stycken grymt teknikkunniga misslyckas med Linux, ja då måste Linux vara skitdåligt." Det här är väl iofs. den främsta anledningen till att Linux aldrig blir year of the desktop. Man kör trial/error tills systemet brakar ihop, sedan säger man att Linux är skit och jag återgår till Windows.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B450-F GAMING - AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 35MB - Cooler Master - Hyper 212 Black Edition - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LPX - Kingston A2000 500GB M.2 NVMe - Fractal Design Define C Svart - 2 X Noctua NF-P14s redux-1200 140mm PWM - Corsair RM650X 650W v2 - ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC - Raijintek Morpheus II Heatpipe VGA Cooler - 2 X Noctua NF-P12 120mm PWM - OS Debian 10 Stable

Permalänk
Medlem

Opensuse tycker jag ni ska testa, komplett och användarvänlig.

Visa signatur

WIN 11| Ryzen 7 5900X | Alphacool Eisbaer Aurora 420mm | Asus Rog Strix B550-F | Corsair Vengeance 32GB 3600RAM | XFX RX6950XT | Phanteks Enthoo Pro | EVGA Supernova G5 850W | Thrustmaster T500RS
OPENSUSE LINUX | Ryzen 5800X | Corsair Hydro H100x | ASUS PRIME X370-PRO | Corsair Vengeance 32GB 3200RAM | Vega 64 Vattenkylt | Corsair Obsidian 750D

Permalänk
Medlem

@UndaC Antar att detta gäller för desktop, annars hade det varit intressant med en titt på Rocky Linux sedan CentOS "dött". Har själv bytt till Fedora för server i väntan på att se vad som händer på den fronten, så röstade på det.