Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Windows 11 insider program + TPM

Permalänk
Medlem
Skrivet av bluetrain:

jo widgeten är i off läge men verkar inte påverka swipen . kanske en bugg?

Vilken version av Windows 11 kör du? Har du Pro, så går det att stänga av Widgets helt via Group Policies. Annars kan du även stänga av servicen sig via Regedit (då services.msc inte alltid ger tillåtelse).

Jag gjorde både och här i Windows 11 för att bli av med Widgets helt. Har däremot inte pekskärm på datorn jag har 11:an på, så kan inte testa just swipe-funktionen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bluetrain:

jo widgeten är i off läge men verkar inte påverka swipen . kanske en bugg?

skulle rapportera den buggen i feedbackshubben som finns i datorn du har installerat Windows 11 man kan se sen om fler håller med dig.
Prova tycker jag.

Permalänk

Kör senaste som kom ut för typ fem dagar sedan. Det visade sig vara home edition jag hade. Den var redan i 0 när jag körde regedit. Så jag rapporterade det som en bugg.

En annan lustig sak är att jag inte kan komma åt windows defender, den pekar på att öppna windows store som länk när man försöker öppna programmet. Någon som varit med om detta och har nån lösning?

Permalänk
Medlem

Om man aktiverar TPM stödet på moderkortet är det något som påverkar Windowsinstallationen eller annat som gör att man måste om installera?
Alternativt flashar in bios med TPM stöd aktiverat?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MacAllan:

Om man aktiverar TPM stödet på moderkortet är det något som påverkar Windowsinstallationen eller annat som gör att man måste om installera?
Alternativt flashar in bios med TPM stöd aktiverat?

Du behöver inte installera om eller ngt annat

Permalänk
Medlem
Skrivet av bluetrain:

En annan lustig sak är att jag inte kan komma åt windows defender, den pekar på att öppna windows store som länk när man försöker öppna programmet. Någon som varit med om detta och har nån lösning?

Du kan lösa problemet genom att köra följande Powershell-kommando som administratör för att återställa paketet.

Get-AppxPackage Microsoft.SecHealthUI -AllUsers | Reset-AppxPackage

Mer info:

https://www.windowslatest.com/2021/08/23/windows-11-bug-break...

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Skrivet av blunden:

Du kan lösa problemet genom att köra följande Powershell-kommando som administratör för att återställa paketet.

Get-AppxPackage Microsoft.SecHealthUI -AllUsers | Reset-AppxPackage

Mer info:

https://www.windowslatest.com/2021/08/23/windows-11-bug-break...

Löste det. Tackarrrr!

Hur är det när win11 släpps officiellt. Blir det bara som en extra SP eller kommer det behövas en clean installation?

Permalänk
Medlem
Skrivet av bluetrain:

Löste det. Tackarrrr!

Hur är det när win11 släpps officiellt. Blir det bara som en extra SP eller kommer det behövas en clean installation?

Det beror på dina inställningar:

dvs, om du kör "beta" eller "release preview" OCH kryssat för valet att stanna på nästa version så kommer du stanna på den färdiga versionen när den släpps.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Verkar som man inte längre kommer kunna testa Windows 11 om man inte har en dar som uppfyller systemkraven?

https://www.pcworld.com/article/3631554/microsoft-boots-unsup...

Permalänk
Inaktiv
Permalänk
Medlem
Skrivet av anon42512:

Vilket också är förväntat: https://blogs.windows.com/windows-insider/2021/09/02/announci...

Visa signatur

Nuvarande dator: CPU: Core i5 2500K @ 3.7GHz, CPU kylare: Zalman CNPS12X, GPU: Zotac GTX560Ti 2048MB, Moderkort: ASRock Z68 Extreme 3 Gen3, Minne: Corsair Vengeance LP 1600MHz (4X4GB)16GB Kit, Lagring: Samsung 840 EVO 250GB SSD, Western Digital Caviar Black 64MB Cache 1TB, Seagate Barracuda 256MB cache 2TB, Seagate Barrracuda 256MB cache 4TB Optisk läsare: DVD Brännare Sony Optiarc AD-7280S, Ljudkort: Asus Xonar DG, Chassi: HafX 942 Nvidia Edition, Nätaggregat: Corsair TX650 v1 650 Watt, OS Windows 10 Pro Svensk Version

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Joakim Ågren:

"förväntat"? Verkligen inte. Ett sådant fel känns mer pre-alpha än en beta-version.
Men ja, nu finns en fix.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon42512:

"förväntat"? Verkligen inte. Ett sådant fel känns mer pre-alpha än en beta-version.
Men ja, nu finns en fix.

Som tur är fanns det en enkel fix i detta fallet. Många Feature-releaser av Windows 10 innehöll betydligt större brister där filer raderades, användarfiler som låg kvar i en temporär profil m.m.

Är lite skeptisk till att Microsoft ska hinna med att få ordning på två månader. Insider-användarna speglar inte den stora skaran av vanliga användare.

Den bästa featuren i Windows 11 enligt mig är att det endast är en release per år nu!

Permalänk

Skulle precis fråga om de har fixat så att startmenyn fungerar som den ska. Då i Win10 så slutar den att fungera ibland, går inte att öppna den.

Men de kanske fixar det innan Win11 släpps.

Permalänk
Medlem

fan jag är sugen att installera på min gaming burk men håller mig nog tills realease kommer nog dyka upp på msdn någon vecka innan officiella realeasen hoppas jag.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frejoh466:

Skulle precis fråga om de har fixat så att startmenyn fungerar som den ska. Då i Win10 så slutar den att fungera ibland, går inte att öppna den.

Någon som vet hur Open Shell fungerar i Windows 11 nu? Senast jag testade, så fick jag en glitch med dubbla Start-ikoner.

I Windows 10 så har inte startmenyn lagt av på flera år här, men samtidigt kör både jag och jobbet lite äldre versioner av 10:an.

På jobbdatorn har gick de nyligen från 1809 till 2004. Själv kör jag 1703 samt 1809 beroende på dator. Det brukar ta Microsoft minst 5-6 månader innan en release är stabil, vilket version 1809 är ett utmärkt exempel på. Den gick från först dragits tillbaka, försenats och slutligen blivit en LTSC-utgåva. Då hade redan vanliga användare hoppat över till 1903 och senare 1909.

Permalänk
Medlem

Håller på just nu med Win 11 Pro installation på sovrumsburken, får se hur det funkar.
Edit: Klart, gick snabbt och smärtfritt.
ASRock B560M-ITX/ac
i5 11400
Samsung 980 Pro Series MZ-V8P500BW 500GB
Kingston HyperX Predator DDR4 3200MHz 16GB x 2

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem

Hm, min jobbdator fick W11 för någon vecka sedan, nu är den inte längre kompatibel tycker MS.
Finns det något sätt att få in senaste versionen iallafall? Utan att installera om Win då.

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon42512:

"förväntat"? Verkligen inte. Ett sådant fel känns mer pre-alpha än en beta-version.
Men ja, nu finns en fix.

Det jag menade med förväntat var att från och med nu kan man räkna med ökad risk för fel och brister då denna version nu avviker från final builden som går till retail och blir mer experimentell.

Visa signatur

Nuvarande dator: CPU: Core i5 2500K @ 3.7GHz, CPU kylare: Zalman CNPS12X, GPU: Zotac GTX560Ti 2048MB, Moderkort: ASRock Z68 Extreme 3 Gen3, Minne: Corsair Vengeance LP 1600MHz (4X4GB)16GB Kit, Lagring: Samsung 840 EVO 250GB SSD, Western Digital Caviar Black 64MB Cache 1TB, Seagate Barracuda 256MB cache 2TB, Seagate Barrracuda 256MB cache 4TB Optisk läsare: DVD Brännare Sony Optiarc AD-7280S, Ljudkort: Asus Xonar DG, Chassi: HafX 942 Nvidia Edition, Nätaggregat: Corsair TX650 v1 650 Watt, OS Windows 10 Pro Svensk Version

Permalänk
Inaktiv

Jag är inte helt överens med att allt är grupperat i taskbaren, blir dålig översikt tycker jag.

Skrivet av Joakim Ågren:

Det jag menade med förväntat var att från och med nu kan man räkna med ökad risk för fel och brister då denna version nu avviker från final builden som går till retail och blir mer experimentell.

Stämmer inte om man köra beta builds (vilken är på 22000.176) som också hade problemet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SirMacke:

Hm, min jobbdator fick W11 för någon vecka sedan, nu är den inte längre kompatibel tycker MS.
Finns det något sätt att få in senaste versionen iallafall? Utan att installera om Win då.

https://www.sweclockers.com/forum/trad/1643414-microsoft-uppm...

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem

NU fick jag nya Store versionen

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ELF:

NU fick jag nya Store versionen

En av de saker som jag har noll intresse av, allt jag använder mina datorer till har jag inga problem att hitta program till utan Microsofts inblandning.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem

Hm, jag installerade virtuellt, kanske ska man pröva på riktigt (även om burken är för gammal). Om jag installerar på en dator där jag har aktiverad Win 10, aktiveras Win 11 då automatiskt? Jag vill inte uppgradera Win 10, tänkte installera parallellt på annan partition eller hårddisk.

Jag är förvånad varför MS rushar den här releasen? Alltså, jag hade förstått det om de hade ARM64, Androidapps-stöd, en prestandaledande mobil eller två som kör Win 11, redo för release i november, men så verkar ju inte vara fallet.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joakim Ågren:

Verkar ha varit för att Windows inte kunde ladda ner en annons för Teams om man får tro https://www.ctrl.blog/entry/windows11-empty-taskbar.html
Var tidigare nyfiken på att prova 11:an om en månad, men är det så instabilt att de kan få det att krascha med sina egna annonser vet jag inte längre.

Permalänk
Medlem

för er som sitter på ett asus z490-i och vill köra windows 11 så finns det en beta bios ROG-STRIX-Z490-I-GAMING-ASUS-9902 (ej officiell) som gör att ptt funkar igen.. nu kan man sätta den på/av och den stannar där vid omstart

Permalänk

Räcker Intel PTT eller behöver man TPM 2.0 för att köra den färdiga versionen av Windows 11?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Räcker Intel PTT eller behöver man TPM 2.0 för att köra den färdiga versionen av Windows 11?

https://www.intel.com/content/www/us/en/support/articles/0000...
"Intel® Platform Trust Technology (Intel® PTT) offers the capabilities of discrete TPM 2.0. Intel PTT is a platform functionality for credential storage and key management used by Windows 8* and Windows® 10. Intel PTT supports BitLocker* for hard drive encryption and supports all Microsoft requirements for firmware Trusted Platform Module (fTPM) 2.0."

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Räcker Intel PTT eller behöver man TPM 2.0 för att köra den färdiga versionen av Windows 11?

Intel PTT och AMD fTPM duger fint för att uppfylla kravet.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aene:

Verkar ha varit för att Windows inte kunde ladda ner en annons för Teams om man får tro https://www.ctrl.blog/entry/windows11-empty-taskbar.html
Var tidigare nyfiken på att prova 11:an om en månad, men är det så instabilt att de kan få det att krascha med sina egna annonser vet jag inte längre.

jag kör beta och känns stabil har inte råkat ut för några konstiga fel eller buggar.
Är en fix mot tom taskbar finns på blogg windows iaf.