Microsoft uppmanar avinstallera Windows 11 – inför strikta hårdvarukrav

Permalänk
Melding Plague

Microsoft uppmanar avinstallera Windows 11 – inför strikta hårdvarukrav

Microsoft inför hårdvarukrav även för betaversioner av Windows 11. Användare vars system tidigare undantogs uppmanas nedgradera.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Känns som att det är många olika människor som gör uttalanden som är både motstridiga och osammanhängande. Kan ni kanske sammanfatta vad som faktiskt gäller för stunden och vad en eventuell brist av hårdvara medför?

Jag tycker mest det är sjukt otydligt och nya bud varje vecka och inga raka tydliga budskap. Lite med konkret, detta gäller, skulle uppskattas otroligt

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Känns som att det är många olika människor som gör uttalanden som är både motstridiga och osammanhängande. Kan ni kanske sammanfatta vad som faktiskt gäller för stunden och vad en eventuell brist av hårdvara medför?

Jag tycker mest det är sjukt otydligt och nya bud varje vecka och inga raka tydliga budskap. Lite med konkret, detta gäller, skulle uppskattas otroligt

Faktiskt.

Löjligt förvirrande. Man drar sig för att byta rent demonstrativt (som fallet var för mig med Windows 8)

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk

Jag hörde en PR nisse på Microsoft sa. Gillar ni inte windows 11 köp en mac istället.. Jag tackar för rådet och ska fundera på det. (förtydligande jag var ironisk)

Nå förenklat har vartannat windows blivit dåligt. Och det har egentligen inte varit så dåligt, mer extrema krav som gör att folk får problem. När nästa windows kommer har de kvar samma krav men då har folk inte samma hård och mjukvara.

Så jag tror windows 11 blir rätt bra för de som har väldigt ny hårdvara. Det som dock är ironisk att många som har lite äldre hårdvara som ändå utklassar den nya som de flesta har rent prestandamässigt ändå ej kan köra nya windows.

Har man en station är inköpt 2016 för 5000kr, javisst tråkigt att man ej kan köra nya windows. Har man dock gett över 40 000kr för en stationär dator då, så känns det konstigt att den ej fungerar med nästa windows. Där en tmp 2.0 modul kan vara en lösning förutom att köpa ny moderkort + cpu och snart bör man då även köpa nytt ddr5 minne.

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av medbor:

Grejen är väl att vi inte är nämnvärt klokare än vad vi ger sken av

Det känns som om ingen kommer att vara det förrän precis vid lansering. Med tanke på att Microsoft kommer med nya besked så här sent inpå var och varannan vecka.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem

Känns som de för dem flesta kommer vara ett ickeproblem. W10 stöds ju fram till 2025 minst?

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Administrativ avgift

@landmarks kan vi uppdatera artikeln från clickbait "windows 11" till windows 11 insider preview? Missvisande titel deluxe

Visa signatur

Jonsbo i100| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | SF600 | Samsung G9 49 OLED | Quest Pro | Noctua fans | Custom loop

Permalänk
Medlem

Tror folk att uppdateringarna till Windows 10 och nu Windows 11 var och är gratis för att Microsoft vill vara trevliga?

De har andra tankar på hur de skall tjäna pengar på er.

Kan Apple, Steam, Sony, Google, osv så kan vi väl också tänker Microsoft...

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Jag hörde en PR nisse på Microsoft sa. Gillar ni inte windows 11 köp en mac istället.. Jag tackar för rådet och ska fundera på det.

Nå förenklat har vartannat windows blivit dåligt. Och det har egentligen inte varit så dåligt, mer extrema krav som gör att folk får problem. När nästa windows kommer har de kvar samma krav men då har folk inte samma hård och mjukvara.

Så jag tror windows 11 blir rätt bra för de som har väldigt ny hårdvara. Det som dock är ironisk att många som har lite äldre hårdvara som ändå utklassar den nya som de flesta har rent prestandamässigt ändå ej kan köra nya windows.

Har man en station är inköpt 2016 för 5000kr, javisst tråkigt att man ej kan köra nya windows. Har man dock gett över 40 000kr för en stationär dator då, så känns det konstigt att den ej fungerar med nästa windows. Där en tmp 2.0 modul kan vara en lösning förutom att köpa ny moderkort + cpu och snart bör man då även köpa nytt ddr5 minne.

Det kan ju inte finnas ett sämre tillfälle att säga att någon ska köpa Mac när de är både bättre och prisvärdare än mycket annat. Det man förväntade sig från MS var att 10 skulle vara sista windows och att man med en några år gammal dator skulle kunna köra senaste som det oftast varit förr. Sjukt att denna person inte fattar varför folk är sura, precis samma som Blizzard och Immortal

Permalänk
Medlem

någon som vet om det finns något vettigt sätt att få updaterat till nya builds på en win11 installation nu efter de stänger ut en från insider? förutom att göra en ny iso med uup varje gång?

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Grejen är väl att vi inte är nämnvärt klokare än vad vi ger sken av

Det känns som om ingen kommer att vara det förrän precis vid lansering. Med tanke på att Microsoft kommer med nya besked så här sent inpå var och varannan vecka.

Fair enough! Jag trodde (hoppades) att ni hade mer information. Sjukt att det kan vara så här vara månader från släppet

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Håller delvis med, framförallt i början(!), men den officiella linjen har ju varit rätt tydlig ett tag nu iaf, dvs de har sina publicerade systemkrav och dessa har endast fått minimala justeringar. (De har inte varit bäst med att motivera systemkraven, iaf inte så att vanligt folk förstår. Här känner ju dock jag att techpressen borde fokusera mer på tech och skriva om funktionerna och vad de innebär för krav istället.)

Sedan tycker jag techpressen allt mer arbetar sig fram till att vara ett större problem vad gäller otydligheten, de jagar klick och föredrar något som driver just klick och (ofta arga) reaktioner framför att reda ut begreppen för sina läsare.

Exempelvis, ej namngiven källa hos Microsoft verkar i ett svar på en fråga ha sagt (baserat på att pussla ihop text ur flera artiklar): "det kommer i praktiken vara möjligt att genomföra en nyinstallation oavsett om systemkraven uppfylls, men det är förstås fortfarande inte är en supportad konfiguration och det är inget de rekommenderar eftersom de inte kan garantera att det kommer att fungera korrekt varken nu eller i kommande uppdateringar, systemkraven gäller oavsett om det finns en spärr eller ej" -> "MICROSOFT HELVÄNDER, DET GÅR ATT KÖRA VAR SOM HELST, INGA PROBLEM!!!!!!!" blir den självklara rubriken, osv

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Vad är det här för trams.

Slopa kraven bara, låt folk bestämma själv.

Visa signatur

| 9800X3D @5.4GHz | 9070 XT @3300 MHz | DDR5 @6400 MHz | Asus X870-P | Samsung 9100 PRO M2 | Corsair RM750x | MSI MAG 32" OLED | FrDesign R7 | Soundblaster AE-5 |

Permalänk
Medlem

Men va, sade de inte förra veckan att man kan köra Windows 11 men man inte kommer få uppdateringar även om man inte uppfyller hårdvarukraven?

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av andra94:

@landmarks kan vi uppdatera artikeln från clickbait "windows 11" till windows 11 insider preview? Missvisande titel deluxe

Till @landmarks försvar var det jag som satte rubriken. Vilket oftast är fallet. Jag håller inte med om att den är "missvisande deluxe" då det är en nedkortning av den Windows 11-version som finns tillgänglig idag. Vi har dessutom en ingress som tydliggör vad det handlar om.

Kan rubriken vara tydligare? Absolut, som de allra flesta. Vi kan dock inte göra rubriker alltför långa och dels ska en rubrik vara kort och snärtig – utan att ljuga om innehållet (clickbait). Rubrik och ingress kompletterar varandra, den ena lockar till läsning och den andra ger mer kontext.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem

Vilken röra, det känns som att Microsoft inte tar sina användare på allvar. Med Linux kan jag välja vad som passar mig, istället för att bli knuffad hit och dit.

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Medlem
Skrivet av pskjonte:

Vad är det här för trams.

Slopa kraven bara, låt folk bestämma själv.

Varför skall folk få bestämma över deras produkt?

Jag vill inte ha Denuvo, så spelbolaget skall låta folket bestämma!
Jag vill inte ha Easy Anti-Cheat, så spelbolaget skall låta folket bestämma!

-----------

Trivs man inte med det så är det bara att fortsätt att använda Windows 10, skaffa en Mac istället (men inte så att att Apple har väldigt mycket åsikter om vad deras användare får/inte får göra...), installera Linux, eller så kan man ju flytta ut i skogen...

Permalänk
Medlem
Skrivet av GizmoTheGreen:

någon som vet om det finns något vettigt sätt att få updaterat till nya builds på en win11 installation nu efter de stänger ut en från insider? förutom att göra en ny iso med uup varje gång?

Köpa en TPM-modul? Finns väl som passar i typ USB eller?

Visa signatur

HTPC

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Exempelvis, ej namngiven källa hos Microsoft verkar i ett svar på en fråga ha sagt (baserat på att pussla ihop text ur flera artiklar): "det kommer i praktiken vara möjligt att genomföra en nyinstallation oavsett om systemkraven uppfylls, men det är förstås fortfarande inte är en supportad konfiguration och det är inget de rekommenderar eftersom de inte kan garantera att det kommer att fungera korrekt varken nu eller i kommande uppdateringar, systemkraven gäller oavsett om det finns en spärr eller ej" -> "MICROSOFT HELVÄNDER, DET GÅR ATT KÖRA VAR SOM HELST, INGA PROBLEM!!!!!!!" blir den självklara rubriken, osv

Fast det går ju stick i stäv mot deras idéer om forcerade uppdateringar sedan Windows 10, skulle sluta med att folk sitter med osäkra Windows 11 system som inte går att uppdatera....

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Fast det går ju stick i stäv mot deras idéer om forcerade uppdateringar sedan Windows 10, skulle sluta med att folk sitter med osäkra Windows 11 system som inte går att uppdatera....

Deras linje är ju att man ska köra Windows 10 om man inte uppfyller systemkraven, och att Windows 10 supportas (åtminstone) till oktober 2025. Därefter är väl deras rekommendation att man köper en ny dator, men det finns ju även andra OS om man så vill.

Går det verkligen stick i stäv med någonting? Techpressens hittepårubriker går stick i stäv med vad Microsoft vill ha sagt, det håller jag med om.

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Är det bara jag som tycker Win 11 utan uppdateringar låter som någonting positivt, snarare än: -Nej, jag har inte den senaste optimeringen av spionprogrammet.
Ska man göra det på 30 datorer vid behov så förstår jag att det är ett himla bök, men på sin egna hemdator känns det inte så hårt.
Floppar det, så tror jag många linuxdistros kommer få ett rejält uppsving.

Visa signatur

*5800X|B550M|64GB|RX7800XT|GX750W|Core V21|280AIO|2TB+2TB|1440p 240Hz

AMD Ryzen 7 @4,95GHz|Gigabyte Aorus Elite(rev1.3)|Corsair 2x32 LPX Vengeance 2666C16 @3600C20|Asus DUAL OC @990mV, 3,2/2,6GHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 4.0x4 Samsung 980 Pro 7000/5100 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Seagate 1TB i RAID 0|Acer Nitro XV272Uz 27" IPS 270Hz @240Hz.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av dlq84:

Men va, sade de inte förra veckan att man kan köra Windows 11 men man inte kommer få uppdateringar även om man inte uppfyller hårdvarukraven?

Detta gäller ju dock främst system som inte har installerats från iso-fil. Det är kanske skillnad.

Permalänk
Skribent

Tänkte flika in lite för de som undrar om Windows 11 är värt det, och det korta svaret är:
Windows 11 är det bästa operativsystemet jag använt från Microsoft i modern tid — Punkt.

Det lite mer utvecklade svaret i form av en pro/con-lista:

• + Index-sökningar är omedelbara från det att du börjar skriva i sökrutan efter filer, program o.s.v.

• + Gränssnittet är snabbt, överskådligt och fungerar lika bra i desktop såväl som touch-läge.

• + Det nya gränssnittet är inte bara snabbare, det är kraftfullare - Mycket från kontrollpanelen ligger nu bakat direkt i menyerna och det är betydligt färre klick att komma dit man vill oavsett man är fantast av W7 eller W10.

• + Kompabilitet fungerar utan problem med äldre produkter och även drivare menade för Windows 10.

• + Metro-gränssnittet som delvis levde kvar från W8 till W10 är helt borta och ersatt.

• + Menyerna för att ställa in ljudenheter, tillhörande inställningar o.s.v. är i särklass det bästa jag sett i något operativsystem över huvudtaget. Detsamma gäller för skärminställningar och sekretess.

• - Aktivitetshanteraren är ej längre tillgänglig genom att högerklicka på aktivitetsfältet (CTRL+SHIFT+ESC fungerar fortfarande utan problem).

• - Nya widgets är rätt värdelösa i dagsläget då de endast fungerar med MS-tjänster som MSN News eller Weather, förhoppningsvis utvecklas gott 3.e partsstöd här för andra RSS-flöden och dylikt.

• - I preview-versionen av Windows 11 är inte alla menyer helt översatta till Svenska än (för de som använder det och är beroende av svenska som språk, mig personligen spelar detta inte någon roll).

Överlag har jag nästan inget att klaga på, utan det är småsaker i slutet av dagen och sådant som jag definitivt ser förbättras inom den snara framtiden. Har man en dator som är kapabel att köra Windows 11 rekommenderar jag det till hundra procent!

Exempelbilder:

Dold text

Om man av principella skäl inte vill använda Windows 11, eller saknar stöd för TPM 2.0 och inte vill köra utan potentiellt officiellt stöd, då kan jag rekommendera antingen Elementary OS eller Zorin OS 16. Använder själv Zorin OS på både 2-i-1 surfplattan samt pluggdatorn och det fungerar ypperligt.

Det är lätt att komma igång med då det är väldigt snarlik miljön i Windows/MacOS beroende på vilket tema man väljer att använda, något för alla helt enkelt. Stödet för drivrutiner är bra, samt så använder båda GNOME/Ubuntu som grund, vilket direkt ger tillgång till hela Ubuntu's bibliotek av program — Även Wine/Proton/PlayOnLinux fungerar utan trassel om man behöver använda sig utav någon Windows-specifik applikation.

Visa signatur

< R9 5900X | 32GB 3200 MT/s | RTX 3090 Ti >

< R5 7600X | 32GB 6400 MT/s | RX 9070 XT >

Permalänk
Medlem

Varför vill man ens ha Windows 11? Är det bara för direct storage eller finns det någon annan magisk sås som gör Windows 11 bättre på alla plan jämnfört med Windows 10?

Visa signatur

Science flies you to the moon. Religion flies you into buildings.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Solaris:

Varför vill man ens ha Windows 11? Är det bara för direct storage eller finns det någon annan magisk sås som gör Windows 11 bättre på alla plan jämnfört med Windows 10?

Det skulle väl komma till Windows 10 också?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elgot:

Det skulle väl komma till Windows 10 också?

Visst men jag tänker mer vad är det som får en att vilja hoppa på Windows 11-tåget så fort det släpps.

Visa signatur

Science flies you to the moon. Religion flies you into buildings.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

Tänkte flika in lite för de som undrar om Windows 11 är värt det, och det korta svaret är:
Windows 11 är det bästa operativsystemet jag använt från Microsoft i modern tid — Punkt.

• + Index-sökningar är omedelbara från det att du börjar skriva i sökrutan efter filer, program o.s.v.

• + Gränssnittet är snabbt, överskådligt och fungerar lika bra i desktop såväl som touch-läge.

• + Det nya gränssnittet är inte bara snabbare, det är kraftfullare - Mycket från kontrollpanelen ligger nu bakat direkt i menyerna och det är betydligt färre klick att komma dit man vill oavsett man är fantast av W7 eller W10.

• + Kompabilitet fungerar utan problem med äldre produkter och även drivare menade för Windows 10.

• + Metro-gränssnittet som delvis levde kvar från W8 till W10 är helt borta och ersatt.

• + Menyerna för att ställa in ljudenheter, tillhörande inställningar o.s.v. är i särklass det bästa jag sett i något operativsystem över huvudtaget. Detsamma gäller för skärminställningar och sekretess.

• - Aktivitetshanteraren är ej längre tillgänglig genom att högerklicka på aktivitetsfältet (CTRL+SHIFT+ESC fungerar fortfarande utan problem).

• - Nya widgets är rätt värdelösa i dagsläget då de endast fungerar med MS-tjänster som MSN News eller Weather, förhoppningsvis utvecklas gott 3.e partsstöd här för andra RSS-flöden och dylikt.

• - I preview-versionen av Windows 11 är inte alla menyer helt översatta till Svenska än (för de som använder det och är beroende av svenska som språk, mig personligen spelar detta inte någon roll).

Överlag har jag nästan inget att klaga på, utan det är småsaker i slutet av dagen och sådant som jag definitivt ser förbättras inom den snara framtiden. Har man en dator som är kapabel att köra Windows 11 rekommenderar jag det till hundra procent!

Exempelbilder:

Om man av principella skäl inte vill använda Windows 11, eller saknar stöd för TPM 2.0 och inte vill köra utan potentiellt officiellt stöd, då kan jag rekommendera antingen Elementary OS eller Zorin OS 16. Använder själv Zorin OS på både 2-i-1 surfplattan samt pluggdatorn och det fungerar ypperligt.

Det är lätt att komma igång med då det är väldigt snarlik miljön i Windows/MacOS beroende på vilket tema man väljer att använda, något för alla helt enkelt. Stödet för drivrutiner är bra, samt så använder båda GNOME/Ubuntu som grund, vilket direkt ger tillgång till hela Ubuntu's bibliotek av program — Även Wine/Proton/PlayOnLinux fungerar utan trassel om man behöver använda sig utav någon Windows-specifik applikation.

Så jäkla gött att du skriver lite vettigt till skillnad från alla andra i tråden.
Tummen upp för det

Visa signatur

WS: R7 5800X, 128GB, Suprim 4080 Super, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Solaris:

Nä, direct storage kommer till win 10 också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

Exempelbilder:

Eller så fortsätter man använda w10 som stödjer windowsaplikationer väldigt bra 😀

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Philips Evnia OLED 32M2N8900 240 hz, Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem

Microsoft framstår som mer o mer oseriösa med deras otydligthet o deras halvfärdiga operativsystem med nerfad taskbar.