Microsoft uppmanar avinstallera Windows 11 – inför strikta hårdvarukrav

Permalänk
Skrivet av Yatagarasu:

Tänkte flika in lite för de som undrar om Windows 11 är värt det, och det korta svaret är:
Windows 11 är det bästa operativsystemet jag använt från Microsoft i modern tid — Punkt.

Det lite mer utvecklade svaret i form av en pro/con-lista:

  • + Index-sökningar är omedelbara från det att du börjar skriva i sökrutan efter filer, program o.s.v.

  • + Gränssnittet är snabbt, överskådligt och fungerar lika bra i desktop såväl som touch-läge.

  • + Det nya gränssnittet är inte bara snabbare, det är kraftfullare - Mycket från kontrollpanelen ligger nu bakat direkt i menyerna och det är betydligt färre klick att komma dit man vill oavsett man är fantast av W7 eller W10.

  • + Kompabilitet fungerar utan problem med äldre produkter och även drivare menade för Windows 10.

  • + Metro-gränssnittet som delvis levde kvar från W8 till W10 är helt borta och ersatt.

  • + Menyerna för att ställa in ljudenheter, tillhörande inställningar o.s.v. är i särklass det bästa jag sett i något operativsystem över huvudtaget. Detsamma gäller för skärminställningar och sekretess.

  • - Aktivitetshanteraren är ej längre tillgänglig genom att högerklicka på aktivitetsfältet (CTRL+SHIFT+ESC fungerar fortfarande utan problem).

  • - Nya widgets är rätt värdelösa i dagsläget då de endast fungerar med MS-tjänster som MSN News eller Weather, förhoppningsvis utvecklas gott 3.e partsstöd här för andra RSS-flöden och dylikt.

  • - I preview-versionen av Windows 11 är inte alla menyer helt översatta till Svenska än (för de som använder det och är beroende av svenska som språk, mig personligen spelar detta inte någon roll).

Överlag har jag nästan inget att klaga på, utan det är småsaker i slutet av dagen och sådant som jag definitivt ser förbättras inom den snara framtiden. Har man en dator som är kapabel att köra Windows 11 rekommenderar jag det till hundra procent!

Exempelbilder:

Om man av principella skäl inte vill använda Windows 11, eller saknar stöd för TPM 2.0 och inte vill köra utan potentiellt officiellt stöd, då kan jag rekommendera antingen Elementary OS eller Zorin OS 16. Använder själv Zorin OS på både 2-i-1 surfplattan samt pluggdatorn och det fungerar ypperligt.

Det är lätt att komma igång med då det är väldigt snarlik miljön i Windows/MacOS beroende på vilket tema man väljer att använda, något för alla helt enkelt. Stödet för drivrutiner är bra, samt så använder båda GNOME/Ubuntu som grund, vilket direkt ger tillgång till hela Ubuntu's bibliotek av program — Även Wine/Proton/PlayOnLinux fungerar utan trassel om man behöver använda sig utav någon Windows-specifik applikation.

Håller med till fullo. Gillar det skarpt.
Men en sak som verkligen retar mig bannanananas är att ska det vara så f********** svårt för dem att lägga till veckonummer på almenackan vid klick på klockan. Det fanns inte i w10 heller och det retar upp mig. Hela samhället, dvs skolor, jobb och möten man är på snackar alltid i veckor. Måste man öppna Outlook, lugga fram tjocka feta mobilen (Samsung Note) eller den dedikerarare windowsalmenackan som är en egen app för att kolla det. Sjukt irreterande. +En sak till, man kan nu inte lägga till sekunder på klockan heller som man kunde i W10, det är med störigt som in i h***** då jag använder det i arbetet för att kontrollera saker. (PBX o andra IT system).
Jag gillar w11 så det är inte en show stopper, men ändå liksom. Såna detaljer kan de väl fixa.
Bara väntar på att kunna köra android appar så är det kanske en kompesation, men kommer ändå störa mig på de detaljerna.
*så nu har jag apat av mig med* =D

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av GizmoTheGreen:

Min main rig är en ryzen 7 1700 på itx mobo, ingen tpm port på den tyvärr

sen kör jag windows 11 preview på ett par lek-datorer, funkar skitbra kommer updatera med UUP genererad iso framäver om så krävs

Du kan slå på TPM i BIOS, men det kommer inte att hjälpa, det är själva CPU:n som är för gammal.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Jag hörde en PR nisse på Microsoft sa. Gillar ni inte windows 11 köp en mac istället.. Jag tackar för rådet och ska fundera på det. (förtydligande jag var ironisk)

Nå förenklat har vartannat windows blivit dåligt. Och det har egentligen inte varit så dåligt, mer extrema krav som gör att folk får problem. När nästa windows kommer har de kvar samma krav men då har folk inte samma hård och mjukvara.

Så jag tror windows 11 blir rätt bra för de som har väldigt ny hårdvara. Det som dock är ironisk att många som har lite äldre hårdvara som ändå utklassar den nya som de flesta har rent prestandamässigt ändå ej kan köra nya windows.

Har man en station är inköpt 2016 för 5000kr, javisst tråkigt att man ej kan köra nya windows. Har man dock gett över 40 000kr för en stationär dator då, så känns det konstigt att den ej fungerar med nästa windows. Där en tmp 2.0 modul kan vara en lösning förutom att köpa ny moderkort + cpu och snart bör man då även köpa nytt ddr5 minne.

Som sagt inte ens en TMP 2.0 modul kommer fungera då Microsoft kräver minst en 8:th generation Intel eller AMD Ryzen 3000-serien. Osäker på det sista dock.

Permalänk
Inaktiv

Känns upprörande att MS gör så här ("att MS tillåts göra så här" - för vem skulle stoppa dem? suck...), uppenbart enbart i jakt på ännu mera profit. Väldigt många av dagens datorer har ju TPM2.0, antingen på moderkortet eller inbyggt i processorn, inklusive min egen drygt 4 år gamla propp. MS hade kunnat tillåta dem köra 11, och även om dessa äldre processorer inte har stöd för riktigt alla säkerhetsfjoppar och grunkor som de allra nyaste så blir ju totalresultatet säkerhetsmässigt ändå mycket bättre än vad det är nu!

Och om de lät alla datorer, inklusive riktiga gamlingar som den Core i7 920-baserade PC jag haft sedan 2008 och som faktiskt fortfarande fungerade och kunde köra W10 när jag skänkte bort den nu i somras, så skulle totalresultatet fortfarande vara mycket bättre med W11 än nu när W10 inte använder TPM och andra avancerade säkerhetsfunktioner alls ens på alla de datorer som faktiskt stödjer det.

Plus att det inte genereras gigaton med elektronikskrot världen över när ofantliga mängder datorer tvingas kasseras i förtid, för om min sletna nehalem-PC fungerade i (minst!) 13 år så lär ju många andra PCar göra det också.

Skrivet av BrottOchStraff:

Känns som de för dem flesta kommer vara ett ickeproblem. W10 stöds ju fram till 2025 minst?

Grejen är ju att W10 kommer stå still i tiden från och med nu och bara utfodras med säkerhetsuppdateringar. Alla nya funktioner kommer bara till W11, inkluderat DirectStorage, som var utlovat till W10 tills Microfjopp ändrade sig och beslutade att hugga miljoner användare i ryggen av ren girighet.

Man tycker ju att W10 funkar rätt bra, och det kan man väl säga, men om ett par år kommer det både att se och kännas rätt sletet jämfört med andra OS som faktiskt uppdateras fortfarande, och om spel (eller humdehum hårdvara) kommer ut som kräver W11, ja då sitter man ju där både med skägget i brevlådan och svartepetter i handen...

Skrivet av filbunke:

Tror folk att uppdateringarna till Windows 10 och nu Windows 11 var och är gratis för att Microsoft vill vara trevliga?

Microsoft var det andra företaget i världshistorien vars värde på aktiemarknaden passerade två triljoner dollar. Så ekonomiskt lider de inte, börsvärdet pumpas inte upp till sådana nivåer utan stora och stabila inkomster.

Ganska uppenbart att de vill tjäna ännu mer pengar på att amputera äldre PC-datorer för att slippa spendera resurser på att utveckla till och kvalitetstesta på dem. Men de är ju redan rika som både troll och drakar på en gång, ska deras omättliga profithunger få gå ut över hundratals miljoner datorägare? Det tar ju aldrig stopp!

Och när det inte bara har ekonomiska konsekvenser för alla de som får byta ut datorer, utan även miljömässiga, då borde någon trampa på bromsen säger då jag iallafall. Vi har inte oändliga resurser på den här planeten. Det vi redan tillverkat borde användas tills det tjänat klart innan vi producerar mer för att ersätta dessa datorer.

Permalänk
Medlem

Jag tror W11 kommer bli en långsam utrullning.
Företag som är de som vanligtvis har en TPM modul installerad kommer inte uppdatera först. de avaktar som de alltid har gjort.
Gemene man kommer inte uppdatera då de INTE har en kompatibel dator. Man köper inte dator för att få "senaste OS:et"

Innom 5+ år kanske det funkar men Microsoft lär blöda av det beslutet.

ingen av mina 3 datorer har en TPM2.0 modul .. kollade på dustin nu och det skulle kosta ~400:- /styck (Gigabyte:s)

jag har svårt att motivera det. blir som Win2k eller Win7 jag hoppar en generation .....

Permalänk
Medlem

Högmod går före fall.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Windows 7 var (och i viss mån är) det bästa Operativsystemet någonsin för oss som kör tangentbord och mus.

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av anon132576:

Grejen är ju att W10 kommer stå still i tiden från och med nu och bara utfodras med säkerhetsuppdateringar. Alla nya funktioner kommer bara till W11, inkluderat DirectStorage, som var utlovat till W10 tills Microfjopp ändrade sig och beslutade att hugga miljoner användare i ryggen av ren girighet.

Är det så stor skillnad mot de senaste åren då? Hur många nya funktioner har vi fått det senaste året? Och vad har de ändrat sig om?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Elgot:

Är det så stor skillnad mot de senaste åren då? Hur många nya funktioner har vi fått det senaste året?

De har lagt till nya saker i varje halvårsuppdatering, senast var det ju bland annat den där omtalade vädermojen som la sig i aktivitetsfältet som genererade en jättetråd här med mestadels arga inlägg som jag minns det iallafall. I någon tidigare uppdatering la de också till lite halvgenomskinlighet i vissa fönster, osv. Du får kolla upp själv exakt vad som tillkommit, jag brukar inte memorera listan med nytt då det mesta är sånt som jag aldrig använder.

Citat:

Och vad har de ändrat sig om?

DirectStorage, som tidigare nämnt. Dvs accelerering av inladdning av komprimerade grafikdata, som jag förstått det.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av anon132576:

De har lagt till nya saker i varje halvårsuppdatering, senast var det ju bland annat den där omtalade vädermojen som la sig i aktivitetsfältet som genererade en jättetråd här med mestadels arga inlägg som jag minns det iallafall. I någon tidigare uppdatering la de också till lite halvgenomskinlighet i vissa fönster, osv. Du får kolla upp själv exakt vad som tillkommit, jag brukar inte memorera listan med nytt då det mesta är sånt som jag aldrig använder.

Något brukar det förstås alltid vara, men jag syftar mer på användbara eller roliga funktioner. Hade man verkligen saknat så mycket om vi hade haft "endast säkerhetsuppdateringar"-läge de senaste åren?

Skrivet av anon132576:

DirectStorage, som tidigare nämnt. Dvs accelerering av inladdning av komprimerade grafikdata, som jag förstått det.

Är inte senaste (juli) nytt att det kommer även till Windows 10 (om än i något annorlunda form)?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Elgot:

Något brukar det förstås alltid vara, men jag syftar mer på användbara eller roliga funktioner.

Beroende på hur man definierar "roligt eller användbart" så kan ju antingen allt eller inget stämma överens. Därav mitt förslag att du tittar på MSs egna listor över nya funktioner, då jag ju omöjligen kan veta vad du gillar.

Citat:

Är inte senaste (juli) nytt att det kommer även till Windows 10 (om än i något annorlunda form)?

Inte sett något om detta? Det jag läst var att de hade flyttat funktionen till W11, om de sedan bytt kurs igen (delvis eller helt) är isåfall något jag missat, men vilt spretande bud verkar vara hur MS agerar nuförtiden så det skulle inte förvåna...

Verkar lite som att den ena handen inte riktigt vet (eller bryr sig om) vad den andra gör därborta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elgot:

Något brukar det förstås alltid vara, men jag syftar mer på användbara eller roliga funktioner. Hade man verkligen saknat så mycket om vi hade haft "endast säkerhetsuppdateringar"-läge de senaste åren?

Jag skulle nog personligen främst peka på WSL2 (från version 2004). Där har vi något faktiskt användbart som lades till.

Sedan kom väl nya Edge med som standard först i version 20H2, gick ju dock att installera manuellt innan dess. Och det finns ju gott om andra kompetenta webbläsare, så det beror väl på hur mycket man bryr sig. Jag skulle anse att det är en noterbar förändring i Windows iaf.

Någonstans där på vägen så fick Windows 10 även ett (mestadels) fungerande dark mode, det var ju helt trasigt när det först introducerades. Fixen så att det blev användbart kan nog ha varit under "de senaste åren".

Skrivet av Elgot:

Är inte senaste (juli) nytt att det kommer även till Windows 10 (om än i något annorlunda form)?

Ja, det ska väl komma en 10 21H2 åtminstone. Och jag vet inte om det kommunicerats något om hur det ser ut för 10 bortom detta.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av anon132576:

Beroende på hur man definierar "roligt eller användbart" så kan ju antingen allt eller inget stämma överens. Därav mitt förslag att du tittar på MSs egna listor över nya funktioner, då jag ju omöjligen kan veta vad du gillar.

Du verkar ju också lagom imponerad, och om ingen an oss kommer på något intressant tyder det kanske på att det inte är så mycket...

Skrivet av anon132576:

Inte sett något om detta? Det jag läst var att de hade flyttat funktionen till W11, om de sedan bytt kurs igen (delvis eller helt) är isåfall något jag missat, men vilt spretande bud verkar vara hur MS agerar nuförtiden så det skulle inte förvåna...

SweClockers skrev lite här till exempel.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av evil penguin:

Jag skulle nog personligen främst peka på WSL2 (från version 2004). Där har vi något faktiskt användbart som lades till.

Det har du rätt i; då finns det något i alla fall. Edge är bra numera, men är väl inte rätt separat från Windows. Numera finns den ju till och med för Linux.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yatagarasu:
  • - Aktivitetshanteraren är ej längre tillgänglig genom att högerklicka på aktivitetsfältet (CTRL+SHIFT+ESC fungerar fortfarande utan problem).

Just det där finner jag otroligt irriterande, är nog det störrsta klagomålet jag har när det kommer till Win11 än så länge.

Visa signatur

R7 7800X3D | 4070Ti | 32GB DDR5 6000mhz | 1TB SSD | 1TB M.2

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Elgot:

Du verkar ju också lagom imponerad, och om ingen an oss kommer på något intressant tyder det kanske på att det inte är så mycket...

lol! JAG ska absolut inte användas som något riktmärke - i något som helst sammanhang! Jag är numera nästan lika lite "power user" som en genomsnittlig pensionär typ! Jag är mest bara en hårdvarugeek som surfar på nätet och postar i diverse kommentarsfält med en alldeles för stor dator för mina faktiska behov, spelar nästan inga spel längre ens.

Så jag kan absolut inte användas för att styrka din tes om att nya funktioner i windows per definition inte är något att ha!

Permalänk
Medlem
Skrivet av anteronoid:

Håller med till fullo. Gillar det skarpt.
Men en sak som verkligen retar mig bannanananas är att ska det vara så f********** svårt för dem att lägga till veckonummer på almenackan vid klick på klockan. Det fanns inte i w10 heller och det retar upp mig. Hela samhället, dvs skolor, jobb och möten man är på snackar alltid i veckor. Måste man öppna Outlook, lugga fram tjocka feta mobilen (Samsung Note) eller den dedikerarare windowsalmenackan som är en egen app för att kolla det. Sjukt irreterande. +En sak till, man kan nu inte lägga till sekunder på klockan heller som man kunde i W10, det är med störigt som in i h***** då jag använder det i arbetet för att kontrollera saker. (PBX o andra IT system).
Jag gillar w11 så det är inte en show stopper, men ändå liksom. Såna detaljer kan de väl fixa.
Bara väntar på att kunna köra android appar så är det kanske en kompesation, men kommer ändå störa mig på de detaljerna.
*så nu har jag apat av mig med* =D

Jag kan förvisso tycka det här med veckonummer är ett otyg som borde förbjudas. Liksom, om någon säger vecka 36, ska jag automatiskt veta att det är 6-12 september? Vad är problemet med att ange ett datumintervall som alla förstår direkt, utan att kolla i kalendern (som i det här fallet saknar veckonummer)?

Blir galen varje gång det snackas veckor på jobbet: "Vi tänkte planera in en konferens vecka 47". Jaha? NÄR FAN ÄR DET DÅ ERA INPISKADE SÖTVATTENSPIRATER!?

Permalänk
Medlem

En sak som sällan nämns i dessa diskussioner är miljöaspekten. Visst, man kan stanna kvar på Windows 10 - men många vill ju köra det senaste och detta kommer driva på konsumption av hårdvara av fel anledning (enligt mig då). Vi som hänger här är ju kompetenta nog att antingen gå runt problemet om man vill eller köpa en sådan där modul - men dom flesta är inte så belästa och köper en ny dator, fastän dom egentligen inte behöver. Mer elektronikskrot (vilket den är även om den gamla datorn bara blir stående i garaget).

(Själv skriver jag detta på en dator med Xeon från 2014 som fungerar fint än i dag - men då kör jag förvisso enbart Linux så jag behöver inte bekymra mig kring sådant här trams. Och där är väl det enda positivt, i min värld, att fler ger Linux en chans och tja, kanske gillar det )

Visa signatur

Spelar du eller vill du spela Valheim? Joina vår dedikerade server och Discord. PM:a för inbjudan.

Permalänk
Medlem

Jag är absolut inte woke eller vänster över huvudtaget men jag är jäkligt skeptisk till att att stora företag vill ta över hela våra liv. Vägrar att vara medlem hos både android (google) och microsoft. W10 går att instalera utan medlemskap om man stänger av internet och gör instellationen två gånger. Men som jag förstått det är det omöjligt med W11? Vill verkligen inte andvända deras affär och moltjänst, är det som jag förstått att det omöjligt att undvika detta så lär jag bli tvungen att hitta ett annat OS.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av anteronoid:

Hela samhället, dvs skolor, jobb och möten man är på snackar alltid i veckor.

Jag kan ha fel, men är det inte en rätt svensk grej? Somliga länder startar ju veckan på andra dagar också.

Skrivet av Rolfen:

W10 går att instalera utan medlemskap om man stänger av internet och gör instellationen två gånger. Men usom jag förstått det är det omöjligt med W11? Vill verkligen inte andvända deras affär och moltjänst, är det som jag förstått att det omöjligt att undvika detta så lär jag bli tvungen att hitta ett annat OS.

Du behöver ett konto för att aktivera Home-versionen, men sedan behöver du inte använda det om jag har förstått det rätt. Annars finns ju alltid Pro.

Permalänk

Det är väl inget konstigt med detta. Dom har hela tiden sagt att skarp version kräver den hårdvaran och man är med i en beta för att testa och det rekomenderas inte på skarp maskin som det är noga med.

Men äntligen får dom bort gammal hårdvara och kan fokusera på nytt och framåt så kan gammalt fasas ut under kommande 4 år.
För enterprise som är de viktiga kunderna är det ju inte direkt några jätteproblem.

Visa signatur

På tok för många datorer för att skriva här

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av orig_rejser:

Det är väl inget konstigt med detta. Dom har hela tiden sagt att skarp version kräver den hårdvaran och man är med i en beta för att testa och det rekomenderas inte på skarp maskin som det är noga med.

Men äntligen får dom bort gammal hårdvara och kan fokusera på nytt och framåt så kan gammalt fasas ut under kommande 4 år.
För enterprise som är de viktiga kunderna är det ju inte direkt några jätteproblem.

Nja MS vågar ju ändå inte rensa ut den gamla mjukvaran utan lägger bara till mer och angriper i stället hårdvarukraven när de borde modernisera sin mjukvara i grunden för att stödja bättre hårdvaruarkitekturer.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elgot:

Du behöver ett konto för att aktivera Home-versionen, men sedan behöver du inte använda det om jag har förstått det rätt. Annars finns ju alltid Pro.

Det var ju positivt, kör alltid Pro. Vill som sagt undvika ett konto. Försöker alltid undvika dom onda bolagen typ: Facebook, Twitter och Google som ägnar sig åt censur och vill ta över allas liv. Microsoft har dock betett sig bättre så dom har jag inte riktigt börjat förakta. Tycker det är intressant att så många tycker det är okay att stora amerikanska bolag samlar in all info och alla bilder och texter folk producerar. Vad motsäger att dom en dag blir uppköppta av någon värre typ kinesiska staten!?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Rolfen:

Tycker det är intressant att så många tycker det är okay att stora amerikanska bolag samlar in all info och alla bilder och texter folk producerar. Vad motsäger att dom en dag blir uppköppta av någon värre typ kinesiska staten!?

Handlar det inte mycket om att det är svårt att värdera abstrakta saker som kontaktnät och surfvanor? Om ett bolag har något man vill ha och föreslår ett pris är det ju inte så lätt att veta om det är rimligt.

Permalänk
Testpilot
Skrivet av bimbim:

En sak som sällan nämns i dessa diskussioner är miljöaspekten. Visst, man kan stanna kvar på Windows 10 - men många vill ju köra det senaste och detta kommer driva på konsumption av hårdvara av fel anledning (enligt mig då). Vi som hänger här är ju kompetenta nog att antingen gå runt problemet om man vill eller köpa en sådan där modul - men dom flesta är inte så belästa och köper en ny dator, fastän dom egentligen inte behöver. Mer elektronikskrot (vilket den är även om den gamla datorn bara blir stående i garaget).

(Själv skriver jag detta på en dator med Xeon från 2014 som fungerar fint än i dag - men då kör jag förvisso enbart Linux så jag behöver inte bekymra mig kring sådant här trams. Och där är väl det enda positivt, i min värld, att fler ger Linux en chans och tja, kanske gillar det )

Tror det blir lite tvärtom ärligt talat;
Folk som inte är insatta i den tekniska världen bryr sig inte om de sitter på Windows 10 eller Windows 11. Praktexempel på detta är min sambo som inte ens uppdaterar sin telefon oftare än vartannat år om ens om hon fick välja.. Hon tycker det är för drygt att hålla på och starta om telefonen med uppdateringar "stup i kvarten" (därför slutar det upp med att jag gör det åt henne i smyg så hon iaf får de där förbaskade säkerhetsuppdateringarna!).

Jag har kört W11 ett tag nu, och flertalet vänner eller bekanta som kollat på när jag gör något vid datorn har inte ens tänkt på att det ser annorlunda ut, utan jag har fått påpeka att detta är Windows 11 och fått till svars något i stil med "Jahaaa, visste inte ens att det fanns" eller "Ah, tyckte något såg annorlunda ut från min dator".

Så... Tror definitivt inte det blir någon hysterisk rusning för svensson att köpa nytt alls. Sålänge Microsoft och sitter och trycker massa notifikationer om det hela som de gjorde med W7/W8 till 10.an, men ser inte MS göra det heller om datorn i fråga inte är kompatibel till att börja med.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < Katana | Leobog Hi75 | Basilisk Ultimate >

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Nja MS vågar ju ändå inte rensa ut den gamla mjukvaran utan lägger bara till mer och angriper i stället hårdvarukraven när de borde modernisera sin mjukvara i grunden för att stödja bättre hårdvaruarkitekturer.

Det ger möjlighet till en bättre framtid.
Hade dom både tagit bort äldre maskiner och mjukvara så står dom ju på ruta 0. Är ju många legacy-system kvar ute i produktionerna. Och till skillnad från datorer så byts ju inte dom och den mjukvaran i en handvändning.

Visa signatur

På tok för många datorer för att skriva här

Permalänk
Medlem

Jag hoppas på en riscv/arm på desktop till 2025

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Skrivet av Elgot:

Skapligt:
https://i.imgur.com/U1xpxME.png
Så rörigt är det väl inte? De har oväntat hårda krav, men det är väl det?

Oväntat hårda krav och lite otydlig kommunikation om vad som verkligen gäller.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av newtoninja:

Oväntat hårda krav och lite otydlig kommunikation om vad som verkligen gäller.

Nu vill jag ju inte försvara Microsoft i onödan men i princip från dag ett fick vi väl en lista* på godkända processorer och beskedet att man måste ha secure boot och tpm 2.0. Det är väl samma som gäller fortfarande och jättetydligt (även om de inte motiverade)? Det som blev rörigt är väl världens försök att hitta på en motivering?

*Sedan blev ju listan lätt reviderad.

Permalänk
Medlem

@Woaini

Skrivet av Woaini:

Finns någon automagisk funktion någonstans där jag kan kolla om min dator är kompatibel?

Du behöver vara en insider / ha ett Microsoft-konto för att logga in och då kan du även hämta ISO-filen:

Windows Insider Preview PC Health Check Application
https://www.microsoft.com/en-us/software-download/windowsinsi...

Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"