Microsoft uppmanar avinstallera Windows 11 – inför strikta hårdvarukrav

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

Tror det blir lite tvärtom ärligt talat;
Folk som inte är insatta i den tekniska världen bryr sig inte om de sitter på Windows 10 eller Windows 11. Praktexempel på detta är min sambo som inte ens uppdaterar sin telefon oftare än vartannat år om ens om hon fick välja.. Hon tycker det är för drygt att hålla på och starta om telefonen med uppdateringar "stup i kvarten" (därför slutar det upp med att jag gör det åt henne i smyg så hon iaf får de där förbaskade säkerhetsuppdateringarna!).

Jag har kört W11 ett tag nu, och flertalet vänner eller bekanta som kollat på när jag gör något vid datorn har inte ens tänkt på att det ser annorlunda ut, utan jag har fått påpeka att detta är Windows 11 och fått till svars något i stil med "Jahaaa, visste inte ens att det fanns" eller "Ah, tyckte något såg annorlunda ut från min dator".

Så... Tror definitivt inte det blir någon hysterisk rusning för svensson att köpa nytt alls. Sålänge Microsoft och sitter och trycker massa notifikationer om det hela som de gjorde med W7/W8 till 10.an, men ser inte MS göra det heller om datorn i fråga inte är kompatibel till att börja med.

Jag önskar att jag hade trott samma som du - däremot förstår jag inte vad du menar med tvärtom? Du menar snarare att det inte har någon påverkan (varken positiv eller negativ på elektronikskrot)?

Min fru är som din sambo. Klickar bort uppdateringsuppmaningar som om det vore acceptera cookies-knappar. Men jag tror vi missar användaren mellan "SweC-nörden" och personen som klickar bort saker instinktivt. Jag tror, tyvärr, att det finns en grupp personer däremellan som kommer köpa ny dator för Windows 11 för att dom tror att dom behöver det - trots att dom bara lirar Fortnite/CS/Apex Legend/osv och har en dator som är ett par generationer gammal (som dock duger med god marginal för det dom gör).

Nåja, vi får väl se hur statistiken utvecklar sig. Jag hoppas som sagt att du har rätt.

Permalänk
Inaktiv

Hur är det med windows 11 egentligen, är det fortfarande samma ruttna gamla skit undertill om man ska ned och rota i typ nätverksinställningar, fildelning/åtkomst, datorhantering osv? Mycket av det där skräpet är ju från hedenhös, windows 2000 eller till och med ännu äldre. Paneler typ systemegenskaper och enhetshanteraren till exempel fanns ju redan i windows 95 och såg då i stort sett exakt likadana ut. Och gamla kontrollpanelen (som också kommer från stenålders Win95, eller om den till och med fanns redan i Win3.x) finns ju kvar i W10 fortfarande, med vissa inställningar som fortfarande inte finns kopierade i den nya inställningsappen, är det samma i 11?

Bitar är med andra ord närmare 30 år gammal kod. Inte dagsfärskt, direkt... Inte för att kod är som fisk direkt (godare ju mer nyfångad den är), det spelar väl ingen roll om sånt man aldrig ser eller annorstädes har att göra med är uråldrigt, finns säkert en del kod under huven från 60-talet kvar i våra moderna OS, definitivt 70-talets UNIX iallafall. Men när det är grafikgränssnitt som man direkt har att göra med, som inte har stöd för moderna hög-DPI skärmupplösningar osv, då blir det både fult och jobbigt.

Detta är nog det som stört mig mest med W10 under alla år, att MS mest bara gojsat lite med kosmetika på ytan, men undertill är det samma jävla gamla skit som var skit redan när det begav sig för aslänge sedan. NTFS, som inte är något vidare bra/säkert filsystem har vi ju fortfarande kvar till exempel trots att det var tänkt att bytas ut redan i windows longhorn (som sedan blev vista.) Till och med Apple dumpade ju till slut sitt rötna gamla HFS+.

Så om MS ska göra nytt, så borde de ju faktiskt göra nytt också. Inte bara paketera om samma ruttna gamla skåpmat ännu en gång, fast med ett tunt lager puts med rundade hörn på fönster och centrerad docka nedtill på skärmen smäckat ovanpå (och med högre systemkrav dessutom...)

Skrivet av Elgot:

Du behöver ett konto för att aktivera Home-versionen, men sedan behöver du inte använda det om jag har förstått det rätt. Annars finns ju alltid Pro.

Home är en ganska fet nit om man är bara lite avancerad användare... Du har ju inte stöd för policyeditorn i home till exempel, så behöver man ändra bara en enda grej där är man helt rökt. Köper aldrig mera home, om jag ska vara ärlig. Går bara på den en gång.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Woaini:

Finns någon automagisk funktion någonstans där jag kan kolla om min dator är kompatibel?

https://www.microsoft.com/en-gb/p/readysunvalley/9plqz0w4flqs...

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Hjälpsam

Tack för länken.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/51gntq | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/gwcxfs
HTPC | https://valid.x86.fr/gqtxws |

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av anon132576:

Hur är det med windows 11 egentligen, är det fortfarande samma ruttna gamla skit undertill om man ska ned och rota i typ nätverksinställningar, fildelning/åtkomst, datorhantering osv? Mycket av det där skräpet är ju från hedenhös, windows 2000 eller till och med ännu äldre. Paneler typ systemegenskaper och enhetshanteraren till exempel fanns ju redan i windows 95 och såg då i stort sett exakt likadana ut. Och gamla kontrollpanelen (som också kommer från stenålders Win95, eller om den till och med fanns redan i Win3.x) finns ju kvar i W10 fortfarande, med vissa inställningar som fortfarande inte finns kopierade i den nya inställningsappen, är det samma i 11?

Ja, fast processen har kommit längre. Den nya appen innehåller nog det mesta som man normalt behöver, men för att till exempel redigera miljövariabler behöver man öppna "systemegenskaper" (från Hedenhös) och därifrån "Miljövariabler" (som ju uppdaterades i windows 10).

Permalänk
Medlem

Jag är inte intresserad av att uppgradera till Windows 11 överhuvudtaget. Directstorage låter ju fint, men inte så märkvärdigt egentligen.

Visa signatur

5820k 4,2 GHz @ 1,220 V
6950 XT undervolt

[FAQ: Formatera text i inläggen med BB-kod]

Permalänk
Hjälpsam

Det programmet späder på förvirringen.
Men tack för länken, som sagt.

Resultat för Ryzen 5900X
Resultat för Ryzen 1700, lite märkligt.
Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/51gntq | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/gwcxfs

Permalänk
Medlem
Skrivet av Luminous:

Jag är inte intresserad av att uppgradera till Windows 11 överhuvudtaget. Directstorage låter ju fint, men inte så märkvärdigt egentligen.

Speciellt inte när det även finns till Windows 10. ("will require Windows 10 version 1909 and up")

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

Tänkte flika in lite för de som undrar om Windows 11 är värt det, och det korta svaret är:
Windows 11 är det bästa operativsystemet jag använt från Microsoft i modern tid — Punkt.

Det lite mer utvecklade svaret i form av en pro/con-lista:

• + Index-sökningar är omedelbara från det att du börjar skriva i sökrutan efter filer, program o.s.v.

• + Gränssnittet är snabbt, överskådligt och fungerar lika bra i desktop såväl som touch-läge.

• + Det nya gränssnittet är inte bara snabbare, det är kraftfullare - Mycket från kontrollpanelen ligger nu bakat direkt i menyerna och det är betydligt färre klick att komma dit man vill oavsett man är fantast av W7 eller W10.

• + Kompabilitet fungerar utan problem med äldre produkter och även drivare menade för Windows 10.

• + Metro-gränssnittet som delvis levde kvar från W8 till W10 är helt borta och ersatt.

• + Menyerna för att ställa in ljudenheter, tillhörande inställningar o.s.v. är i särklass det bästa jag sett i något operativsystem över huvudtaget. Detsamma gäller för skärminställningar och sekretess.

• - Aktivitetshanteraren är ej längre tillgänglig genom att högerklicka på aktivitetsfältet (CTRL+SHIFT+ESC fungerar fortfarande utan problem).

• - Nya widgets är rätt värdelösa i dagsläget då de endast fungerar med MS-tjänster som MSN News eller Weather, förhoppningsvis utvecklas gott 3.e partsstöd här för andra RSS-flöden och dylikt.

• - I preview-versionen av Windows 11 är inte alla menyer helt översatta till Svenska än (för de som använder det och är beroende av svenska som språk, mig personligen spelar detta inte någon roll).

Överlag har jag nästan inget att klaga på, utan det är småsaker i slutet av dagen och sådant som jag definitivt ser förbättras inom den snara framtiden. Har man en dator som är kapabel att köra Windows 11 rekommenderar jag det till hundra procent!

Exempelbilder:

Om man av principella skäl inte vill använda Windows 11, eller saknar stöd för TPM 2.0 och inte vill köra utan potentiellt officiellt stöd, då kan jag rekommendera antingen Elementary OS eller Zorin OS 16. Använder själv Zorin OS på både 2-i-1 surfplattan samt pluggdatorn och det fungerar ypperligt.

Det är lätt att komma igång med då det är väldigt snarlik miljön i Windows/MacOS beroende på vilket tema man väljer att använda, något för alla helt enkelt. Stödet för drivrutiner är bra, samt så använder båda GNOME/Ubuntu som grund, vilket direkt ger tillgång till hela Ubuntu's bibliotek av program — Även Wine/Proton/PlayOnLinux fungerar utan trassel om man behöver använda sig utav någon Windows-specifik applikation.

Gött men "detaljer" är inget jag vill betala 1000+ kr till för just nu.
Gör jag det är det för att microsoft övergett W10 och grupptryck.

Det finns massor av skäl att skaffa W11 istället för W10, absolut.

Visa signatur

5820k 4,2 GHz @ 1,220 V
6950 XT undervolt

Permalänk
Skrivet av DasIch:

Jag kan förvisso tycka det här med veckonummer är ett otyg som borde förbjudas. Liksom, om någon säger vecka 36, ska jag automatiskt veta att det är 6-12 september? Vad är problemet med att ange ett datumintervall som alla förstår direkt, utan att kolla i kalendern (som i det här fallet saknar veckonummer)?

Blir galen varje gång det snackas veckor på jobbet: "Vi tänkte planera in en konferens vecka 47". Jaha? NÄR FAN ÄR DET DÅ ERA INPISKADE SÖTVATTENSPIRATER!?

Exakt, vad fan yrar de om.. Bara idioter som sitter med en analog pappersalmenacka som yrar veckonummet när de bläddrar i den o ska planera projekt o möten. För jävligt. De borde få en smäll på käften.

Permalänk
Skribent
Skrivet av Luminous:

Gött men "detaljer" är inget jag vill betala 1000+ kr till för just nu.
Gör jag det är det för att microsoft övergett W10 och grupptryck.

Det finns massor av skäl att skaffa W11 istället för W10, absolut.

Windows 11 är dock gratis att uppgradera till, förutsatt att man idag har Windows 10, däremot om man sitter kvar på Windows 7/8/8.1 lär man få öppna plånboken

Visa signatur

< R9 5900X | 32GB 3200 MT/s | RTX 3090 Ti >

< R5 7600X | 32GB 6400 MT/s | RX 9070 XT >

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

Windows 11 är dock gratis att uppgradera till, förutsatt att man idag har Windows 10, däremot om man sitter kvar på Windows 7/8/8.1 lär man få öppna plånboken

Varför tvång på Windows 10-nyckel? Jag aktiverade Windows 11 med en gammal Windows 7-nyckel i Insider Preview tidigare.

Är det något som förändrats nyligen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Varför tvång på Windows 10-nyckel? Jag aktiverade Windows 11 med en gammal Windows 7-nyckel i Insider Preview tidigare.

Nämen vad trevligt, då är det bara TPM 2 tvånget som håller mig tillbaka då.

Visa signatur

5820k 4,2 GHz @ 1,220 V
6950 XT undervolt

Permalänk

[quote
[li]- Aktivitetshanteraren är ej längre tillgänglig genom att högerklicka på aktivitetsfältet (CTRL+SHIFT+ESC fungerar fortfarande utan problem
[/quote]

Aktivitetshanteraren kan också nås genom högerklick på startknappen. Se där vad enkelt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

Även jag undrar om man måste köpa ny licens.
Själv sitter jag med en Win 8.1 licens till Win 10.

Jag har gjort flera byten av hela hårdvaran.

Permalänk
Medlem

Tycker det känns konstigt att lägga så mycket fokus på processorn för att uppfylla TPM kraven. Är inte TPM något som snarare hör ihop med ett modernt chipset/moderkort?
Jag har secure boot på min gamla dator från 2013, men CPU i5-4670k ska tydligen vara för gammal

Ännu konstigare är att när man går in på MS sida så stöds min CPU inte ens i windows 10, men är tämligen säker på att jag kör det

Permalänk
Medlem
Skrivet av e3henri:

Tycker det känns konstigt att lägga så mycket fokus på processorn för att uppfylla TPM kraven. Är inte TPM något som snarare hör ihop med ett modernt chipset/moderkort?
Jag har secure boot på min gamla dator från 2013, men CPU i5-4670k ska tydligen vara för gammal

Håller med, ännu mer märkligt när min dator har TPM 2.0, Secure Boot och UEFI och som är från 2015/2016 inte heller accepteras, den har en 6300u som CPU

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: Sapphire Radeon RX 9060 XT Pulse 16GB VRAM. RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Håller med, ännu mer märkligt när min dator har TPM 2.0, Secure Boot och UEFI och som är från 2015/2016 inte heller accepteras, den har en 6300u som CPU

Hmmm ja känns som sista ordet inte är sagt ännu. Har också UEFI. Hittar dock inget officiellt win11 compability test program att köra. Tydligen bara för MS insiders

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av e3henri:

Microsoft lägger ingen fokus på detta. Det finns flera (oberoende) krav, bland annat:
*Datorn måste ha tpm 2.0
*Datorn måste ha secure boot
*Processorn måste vara godkänd

Hur man löser tpm-kravet spelar nog ingen roll, men man måste uppfylla de andra också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av e3henri:

Hmmm ja känns som sista ordet inte är sagt ännu. Har också UEFI. Hittar dock inget officiellt win11 compability test program att köra. Tydligen bara för MS insiders

ReadySunValley

Check if your device works with Windows 11/Sun Valley update

This app should be launched in the administrative context to reliably detect all hardware components

Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"

Permalänk
Skribent

EDIT: citerar in dig också Therpid så du ser svaret enklare.

Skrivet av Therpid:

Även jag undrar om man måste köpa ny licens.
Själv sitter jag med en Win 8.1 licens till Win 10.

Jag har gjort flera byten av hela hårdvaran.

Skrivet av walkir:

Insider-preview saknar merparten av begränsningar som kommer finnas på skarpa släppet av Windows 11.

Det står rätt svart på vitt på Microsoft egna hemsida att det är endast W10-licenser som kommer ha en möjlighet att uppgradera: https://www.microsoft.com/sv-se/windows/windows-11

Det finns en liten "QA" i slutet där endast Windows 10 nämns som möjlig uppgradering i dagsläget. Annars säger dem praktiskt taget åt dig att köpa ny dator. Men om du idag redan har Windows 10 aktiverat och klart, då spelar det inte någon roll om det är en W7/W8(.1) nyckel i grunden då dessa nycklar effektivt uppgraderas till W10-licenser om ni gick igenom den processen när uppgraderingen var gratis att göra.

------
När kommer jag att kunna uppgradera till Windows 11 på min Windows 10-enhet?
Din befintliga Windows 10-dator kommer att kunna uppgradera till Windows 11 om den kör den senaste versionen av Windows 10 och uppfyller minimisystemkraven. Distributionsplanen för uppgraderingen håller fortfarande på att fastställas men vi beräknar att de flesta enheter som redan används i dag kan uppgradera i början av 2022..
------

Resten av citat innehåller en lång radda med klausetter om att endast utvalda datorer som möter diverse krav kommer att faktiskt kunna uppgradera — d.v.s. TPM2 och allt det där

Visa signatur

Permalänk
Skribent
Skrivet av Bosse-mobil:

[quote
[li]- Aktivitetshanteraren är ej längre tillgänglig genom att högerklicka på aktivitetsfältet (CTRL+SHIFT+ESC fungerar fortfarande utan problem
[/quote]

Aktivitetshanteraren kan också nås genom högerklick på startknappen. Se där vad enkelt!

Antar att du försökte citera mig där hehe?

Men ja se på fan, fanns en hel till meny där som jag missat totalt! Tanken att högerklicka på Windows-ikonen slog mig inte ens... Tack för tipset

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Yatagarasu:

Det står rätt svart på vitt på Microsoft egna hemsida att det är endast W10-licenser som kommer ha en möjlighet att uppgradera:

Det där gäller väl dock för uppgradering av ett befintligt system. Det verkar dock gå att aktivera Windows 11 med en nyckel från Windows 7 och framåt (och detsamma gäller ju i Windows 10 även om Microsoft ibland hävdar att det skall sluta fungera).

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Yatagarasu:

Antar att du försökte citera mig där hehe?

Men ja se på fan, fanns en hel till meny där som jag missat totalt! Tanken att högerklicka på Windows-ikonen slog mig inte ens... Tack för tipset

Många såg det väl som en av de bästa funktionerna i Windows 10...
Man kan för övrigt öppna den med win+x.

Permalänk
Skribent
Skrivet av Elgot:

Det där gäller väl dock för uppgradering av ett befintligt system. Det verkar dock gå att aktivera Windows 11 med en nyckel från Windows 7 och framåt (och detsamma gäller ju i Windows 10 även om Microsoft ibland hävdar att det skall sluta fungera).

Vågar inte svara med säkerhet här. Rent teoretiskt har det gått att köra den läckta ISO:n och numera Insider Preview-builden med en Windows 7/8-licensnyckel. Men det finns (mig veterligen) inget officiellt uttalande eller pressmaterial som nämner något annat än Windows 10 som uppgraderingsbar licens.

Hur detta påverkar installationer från en ISO (USB-sticka o.s.v.) lämnar jag därför osagt tills släppet av W11 är fullbordat och det går att testa, eller tills det att Microsoft själv säger något om sakfrågan — Insider Preview är som sagt mycket slappare på alla fronter vad gäller kraven, och känns i dagsläget mer som ett demo än något annat för att locka folk till uppgradering. Det går därmed inte att dra några slutsatser om vad som är möjligt eller ej i dagsläget, speciellt med hur Microsoft ändrar saker på löpande band inför lanseringen fortfarande.

Skrivet av Elgot:

Många såg det väl som en av de bästa funktionerna i Windows 10...

Kan nog säga med handen på hjärtat att jag nog aldrig högerklickat på start-menyn någonsin, om inte av misstag någon gång då möjligen. Använder alltid "WIN-KEY" och skriver sedan vad för program jag ska öppna eller inställning jag vill ändra — Samma sak om jag ska öppna utforskaren (win-key + E) eller dylikt, använder alltid kortkommandon för allt

Men det är alltid trevligt att lära sig något nytt, det där med att högerklicka kan nog hjälpa en hel del när man försöker hjälpa någon över telefon eller TeamViewer när något ska felsökas, lite enklare för folk att förstå vad man menar att de ska göra än att pilla med genvägar

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Yatagarasu:

Vågar inte svara med säkerhet här. Rent teoretiskt har det gått att köra den läckta ISO:n och numera Insider Preview-builden med en Windows 7/8-licensnyckel. Men det finns (mig veterligen) inget officiellt uttalande eller pressmaterial som nämner något annat än Windows 10 som uppgraderingsbar licens.

Nej, bäst är nog som sagt att inte ta något för givet men ganska troligt är väl att det fungerar likadant som i windows 10 (där gamla nycklar som sagt fungerar även om microsoft sällan säger något om det). Microsoft verkar ju inte vara så sugna på att ta betalt för windows numera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Det programmet späder på förvirringen.
Men tack för länken, som sagt.

Står OK på allt så du är good to go

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Solaris:

Varför vill man ens ha Windows 11? Är det bara för direct storage eller finns det någon annan magisk sås som gör Windows 11 bättre på alla plan jämnfört med Windows 10?

Permalänk
Medlem

Här kan man läsa lite om varför systemkraven ser ut som de gör:

https://blogs.windows.com/windows-insider/2021/08/27/update-o...

Permalänk
Hjälpsam

Bra analys här.

"In an in-depth interview with Microsoft’s security skipper David Weston, Branscombe reports that many of the bombshell hardware requirements come from enabling the hardware virtualization features called Virtualization-Based Security (VBS) and Hypervisor-Protected Code Integrity (HVCI)."

"Microsoft’s own guidance from 2019 said CPUs without the feature (Skylake and older as well as Ryzen 1000) “will rely on an emulation of this feature, called Restricted User Mode, which has a bigger impact on performance.”

https://www.pcworld.com/article/3623713/why-windows-11-is-lea...

Visa signatur