Tror det blir lite tvärtom ärligt talat;
Folk som inte är insatta i den tekniska världen bryr sig inte om de sitter på Windows 10 eller Windows 11. Praktexempel på detta är min sambo som inte ens uppdaterar sin telefon oftare än vartannat år om ens om hon fick välja.. Hon tycker det är för drygt att hålla på och starta om telefonen med uppdateringar "stup i kvarten" (därför slutar det upp med att jag gör det åt henne i smyg så hon iaf får de där förbaskade säkerhetsuppdateringarna!).
Jag har kört W11 ett tag nu, och flertalet vänner eller bekanta som kollat på när jag gör något vid datorn har inte ens tänkt på att det ser annorlunda ut, utan jag har fått påpeka att detta är Windows 11 och fått till svars något i stil med "Jahaaa, visste inte ens att det fanns" eller "Ah, tyckte något såg annorlunda ut från min dator".
Så... Tror definitivt inte det blir någon hysterisk rusning för svensson att köpa nytt alls. Sålänge Microsoft och sitter och trycker massa notifikationer om det hela som de gjorde med W7/W8 till 10.an, men ser inte MS göra det heller om datorn i fråga inte är kompatibel till att börja med.
Jag önskar att jag hade trott samma som du - däremot förstår jag inte vad du menar med tvärtom? Du menar snarare att det inte har någon påverkan (varken positiv eller negativ på elektronikskrot)?
Min fru är som din sambo. Klickar bort uppdateringsuppmaningar som om det vore acceptera cookies-knappar. Men jag tror vi missar användaren mellan "SweC-nörden" och personen som klickar bort saker instinktivt. Jag tror, tyvärr, att det finns en grupp personer däremellan som kommer köpa ny dator för Windows 11 för att dom tror att dom behöver det - trots att dom bara lirar Fortnite/CS/Apex Legend/osv och har en dator som är ett par generationer gammal (som dock duger med god marginal för det dom gör).
Nåja, vi får väl se hur statistiken utvecklar sig. Jag hoppas som sagt att du har rätt.