Söndagsmatiné: Clickbait är bra för dig

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Men om man säger att det är en femgradig skala:
Intetsägande torftigt - informativt - intressant - smått överdrivet - clickbait

Jag är ok med 1-3 och 4 går väl att leva med omän det smakar illa, men 5 ... där kommer det mentala hagelgeväret fram.

(Ett filter som censurerar överdrivna ansiktsuttryck i YouTube-thumbs vore för övrigt ett plus för min del, så jag slapp ryckningen i armen som vill placera armbågen rakt i plytet på skärmen. )

Visa signatur

9950X3D | 5080

Permalänk
Medlem

Jag är övertygad om att de som tittar kommer störa sig på detta över tid, det viktigaste är såklart att kvaliteten på videon är tillräckligt hög, men om man känner att titel/bild inte matchar blir man ju fortfarande lite sned... vi få såklart se, men som Mathias Wandel sa i sin senaste video om allt blir clickbait så kommer normala bilder sticka ut ur havet med strunt

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

På ämnet rubriker, Daily Mail och liknande har sin egen plats i skalan. Är det clickbait? Kanske, men hela artikeln är ju samtidigt i rubriken.

Det är absolut intressant att titta på motsatsen till clickbait. Den svenska nyhetsaggregatorn bubb.la är ett annat bra exempel som gör så mycket som möjligt för att man inte ska behöva klicka på länken, ibland en bit över absurditetens gräns. Senaste rubriken lyder matigt nog: "Danmark och Nederländerna inför inreseförbud för amerikanska medborgare som ej vaccinerats mot covid-19, Nederländerna kräver även självisolering för vaccinerade resenärer, inreseförbuden del av att EU tagit bort USA från lista med bedömt säkra länder" och är en av de kortare

Clickbaitfenomenet är helt gräsligt spritt. Tycker också det är ett jädra oskick i vetenskapliga artiklar, ska det vara så svårt att hinta om vad man kommit fram till och vad det är för sorts studie? Likgiltigheten inför folks tid är hemsk och ska bestraffas med uteblivna klick.

Visa signatur

1800x @ 4,025GHz @ 1,2875V, Noctua NH D15 AM4, 2x8Gb G-Skill Flare X 3200 MHz CL 14,14,14,37 MSI 1070 Gaming-X 8 GB, 8GB RAM, Slaktad Seagatedisk på 4TB, Define R3, Corsair TX V2 750 W

Lenovo Yoga 2 Pro, i7, 8GB, 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Balconette:

Det där kan vara för att du söker med Google och de har spårat dig såpass att de känner till att du gillar att läsa på Sweclockers.

Ah, så typ en algoritm som känner till vad jag är intresserad av och rekommenderar relevant innehåll baserat detta? Där relevans delvis baseras på antalet klick? Låter ungefär som hela poängen med artikeln.

Jag sökte förvisso i ett inkognito-fönster där mina uppgifter inte används i teorin.

Skrivet av Balconette:

När jag söker på Alder lake på en integritetsanpassad sökmotor så är det Wikipedia som hamnar överst.

Självklart kommer inte resultat från tjänsten "Google Nyheter" komma upp i en icke-Google sökmotor. Speciellt inte en sökmotor som inte samlar information och därför inte baserar relevans på användardata och tillhörande algoritmer, det var som sagt hela poängen med både artikeln och mitt inlägg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon75480:

Slänger in mitt tips på söndagsmatiné, (föredetta?) speedrunnern Karl Jobst har börjat producera mer och mer journalistiska/grävande videor på senare och släppte en väldigt intressant video om retrospels-sammlande för ett litet tag sedan. Väldigt intressant, ett riktigt scoop som man lär höra mer om framöver.

https://www.youtube.com/watch?v=rvLFEh7V18A

Där har vi ett bra expempel på lätt clickbait.
1. En stor röd pil som pekar på spelet.
Vad gör pilen för nytta? Känns ganska självklart att det spelet står i centrum för videon även utan pilen.
2. $2 MILLION?
Jag fattar att spelet troligtvis har sålts för 2 miljoner dollar. Men vad är detta för fråga? Vad vill han få ut av det?

Detta är ett väldigt bra exempel på videor jag hoppar över om ingen specifikt har länkat till den och nämnt vad den handlar om.
Detta skriker skräp lång väg. Verkligen inte värt att lägga min dyrbara tid på.

Skrivet av medstud:

Likgiltigheten inför folks tid är hemsk och ska bestraffas med uteblivna klick.

Ungefär som när Google rankade sidor lågt som bara slängde in en massa meta ord som skulle ranka dem högt. Borde vara samma här som du säger. Sakligt ska rankas högt, medan skit rankas lågt.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2025? Ha pyttsan.

Permalänk
Skribent
Skrivet av evil penguin:

Denna rubrik är ju fullständig "typ2-clickbait" (om vi följer indelningen som görs i videon) dock, kanske är medvetet och även i detta fall humor, vad vet jag? (Känns faktiskt inte självklart alls, ingressen är ju tydlig humor däremot.)
Det är ju iaf ett kontroversiellt påstående som inte backas upp av varken artikeln eller den inlänkade videon.

Överlag tycker jag att det huvudsakliga problemet som uppstår på Sweclockers är rubriker som är missvisande (som denna), vilket också ofta märks tydligt när det direkt uppstår en konflikt i forumet mellan de som läst rubriken och de som läst artikeln.
Vilket jag befarar anses lyckat, vilket är en känsla jag inte alls gillar angående just situationen på Swec, dvs vilseledande rubriker ger extra mycket "intresse" från läsarna...

Så länge en artikel får rullning i form av click eller kommentarer (aka "Engagement" ) så är det tekniskt sett en lyckad artikel - Även om 50% av kommentarer bara klagar på titeln eller ingressen i fråga.

Hur lite man än vill erkänna för sig själv, så är även sweclockers beroende av dessa typer av "engagement ratings" för att få poäng i tex Bing- eller Google-sökmotorn. SweClockers.com finansieras i slutet av dagen av reklam och sponsrade artiklar - och vill man undvika betalväggar anser jag att man får leva med att titlar kan landa på allt mellan 1-4 av den där skalan som nämns.

För faktum är att SweClockers har mig veterligen över 200-250 tusen läsare, men hur många av dessa är så kallade "aktiva medlemmar"? Jag vågar påstå att en överväldigande majoritet är "lurkers" eller sådana som surfar in lite då och då bara, vilket gör det viktigt att fånga dessa individers uppmärksamhet, om inte mer så än oss engagerande medlemmar då vi är i minoritet i slutet av dagen och genererar mindre intäkter.

Det är fin balansgång mellan ekonomisk hållbarhet och att behålla sina kärnanvändare

Visa signatur

< R9 5900X | 32GB 3200 MT/s | RTX 3090 Ti >

< R5 7600X | 32GB 6400 MT/s | RX 9070 XT >

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wittwang:

Nja, här är ju "algoritmen" läsarnas dagsform och rubriksättning görs baserat på erfarenhet, men också på det sätt som nämns i artikeln - för att framhäva en artikels existensberättigande och den vinkel som är mest intressant för SweClockers läsare. Att sätta en rubrik är en ständig balansgång i hur mycket som ska avslöjas; om allt står i rubrik läser ingen artikeln; om rubriken är för vag eller utelämnar information som gör att den breda massan inte förstår vad det handlar om händer samma sak. När det är tydligt att så är fallet är det i min mening inte konstigt att justera rubrik för att fler ska läsa om ämnet.

Vad säga om en avslöjande rubrik med att frågetecken?

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win11Pro | R7-5800X | PA 120SE | ROG STRIX B550-F GAMING | CMN32GX4M2Z4600C18 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | HP Z27n |► Realme GT Master |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ELF:

Där har vi ett bra expempel på lätt clickbait.
1. En stor röd pil som pekar på spelet.
Vad gör pilen för nytta? Känns ganska självklart att det spelet står i centrum för videon även utan pilen.
2. $2 MILLION?
Jag fattar att spelet troligtvis har sålts för 2 miljoner dollar. Men vad är detta för fråga? Vad vill han få ut av det?

Det var inte bara en tillfällighet, jag noterade också thumbnailens karaktär och tänkte att i detta fallet så blev det ju väldigt passande 😅

Med det sagt, så är det imo framförallt mest störande med clickbaits inte lever upp till den sensationella rubriken, eller när den helt enkelt är missvisande. I detta fallet så beskriver titeln exakt vad videon handlar om (exposing fraud and deception in the retro video game market). Det är väl lite någonform av mellanväg som uppstått på yt, man gör en sensationell thumbnail men håller titeln mer sober.

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av xfade:

Vad säga om en avslöjande rubrik med att frågetecken?

Nej.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem
Skrivet av ELF:

Klickar sällan även på blowjob videor i min prenumerationslist.

Wait what, har det ordet en extra betydelse jag missat, eller är du på fel ****tube?

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Wait what, har det ordet en extra betydelse jag missat, eller är du på fel ****tube?

Gapande munnar i miniatyrerna ;p

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av ELF:

Gapande munnar i miniatyrerna ;p

Aha, så de har fått smeknamnet blowjobs? Det hade jag helt missat
(jepp jag är gammal)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Aha, så de har fått smeknamnet blowjobs? Det hade jag helt missat
(jepp jag är gammal)

Det är nog bara jag som kallar dem det

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Galna thumbnails tycker jag nästan börjar bli lika irriterande. 100 pilar och 28 emojis på varje bild.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk

Jag vet inte om någon annan funkar så men i mitt fall blir jag avtänd när jag ser något clickbait. Jag väljer alltså att inte klicka på sådant som inte har exakt vad artikeln innehåller i rubriken. För mig blir det för abstrakt och därmed kunde det lika gärna stå ingenting.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medstud:

Det är absolut intressant att titta på motsatsen till clickbait. Den svenska nyhetsaggregatorn bubb.la är ett annat bra exempel som gör så mycket som möjligt för att man inte ska behöva klicka på länken, ibland en bit över absurditetens gräns. Senaste rubriken lyder matigt nog: "Danmark och Nederländerna inför inreseförbud för amerikanska medborgare som ej vaccinerats mot covid-19, Nederländerna kräver även självisolering för vaccinerade resenärer, inreseförbuden del av att EU tagit bort USA från lista med bedömt säkra länder" och är en av de kortare

Clickbaitfenomenet är helt gräsligt spritt. Tycker också det är ett jädra oskick i vetenskapliga artiklar, ska det vara så svårt att hinta om vad man kommit fram till och vad det är för sorts studie? Likgiltigheten inför folks tid är hemsk och ska bestraffas med uteblivna klick.

Den sidan var svår att navigera på just för att det saknas tydliga ramar. Varje nyhetsingress skulle behöva ha en mycket kort "rubrik"/taggar på en eller ett par ord för att göra det lättare att greppa det som är intressant. Sedan uppfattade jag nyheterna där lite "cringe", eller varför behöver jag veta att utbildningsministern fick underkänt i syslöjd för att nämna något. Det i sig uppfattar jag som ett klickbete.

Till och med tidningar från före 1900 får högre betyg i läsbarhet av mig, och då är de nästan uteslutande text i långa små spalter.

Skrivet av Takyon:

Ah, så typ en algoritm som känner till vad jag är intresserad av och rekommenderar relevant innehåll baserat detta? Där relevans delvis baseras på antalet klick? Låter ungefär som hela poängen med artikeln.

Jag sökte förvisso i ett inkognito-fönster där mina uppgifter inte används i teorin.
Självklart kommer inte resultat från tjänsten "Google Nyheter" komma upp i en icke-Google sökmotor. Speciellt inte en sökmotor som inte samlar information och därför inte baserar relevans på användardata och tillhörande algoritmer, det var som sagt hela poängen med både artikeln och mitt inlägg.

Inte direkt, algoritmen ser att du gillar att läsa på Sweclockers, inte direkt något med klickbete i det fallet även om algoritmen tenderar att göda just sådana.

Sedan är du inte anonymiserad i ett inkognitofönster. Jag har upptäckt att jag likförbannat blir igenkänd i inkognitofönster emellanåt och Google har redan blivit stämda en gång för att de spårar inkognitofönster. Det finns många kännetecken för just din dator eller för den delen IP-adressen du använder.

När det gällde sökningen jag gjorde så var det på Startpage.com och de använder Google för sina sökningar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Balconette:

Inte direkt, algoritmen ser att du gillar att läsa på Sweclockers, inte direkt något med klickbete i det fallet även om algoritmen tenderar att göda just sådana.

Sedan är du inte anonymiserad i ett inkognitofönster. Jag har upptäckt att jag likförbannat blir igenkänd i inkognitofönster emellanåt och Google har redan blivit stämda en gång för att de spårar inkognitofönster. Det finns många kännetecken för just din dator eller för den delen IP-adressen du använder.

När det gällde sökningen jag gjorde så var det på Startpage.com och de använder Google för sina sökningar.

Klicka på fliken "Nyheter" i Startpage.com så hittar du artikeln. De tycks inte rekommendera nyheter på förstasidan på samma sätt som Google.

Oavsett så har detta ingen som helst betydelse. Faktumet är att Sweclockers artiklar kan rekommenderas till en viss typ av användare i sökmotorer om artikeln anses vara relevant enligt deras algoritm. En tilltalande titel och artikelbild ökar då sannolikheten att dessa användare klickar på artikeln, vilket i sin tur ökar artikelns relevans, vilket i sin tur gör att den rekommenderas till fler användare, och så vidare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Takyon:

Klicka på fliken "Nyheter" i Startpage.com så hittar du artikeln. De tycks inte rekommendera nyheter på förstasidan på samma sätt som Google.

Oavsett så har detta ingen som helst betydelse. Faktumet är att Sweclockers artiklar kan rekommenderas till en viss typ av användare i sökmotorer om artikeln anses vara relevant enligt deras algoritm. En tilltalande titel och artikelbild ökar då sannolikheten att dessa användare klickar på artikeln, vilket i sin tur ökar artikelns relevans, vilket i sin tur gör att den rekommenderas till fler användare, och så vidare.

Ok, då. Där ligger artikeln först. Kul att se att Sweclockers är populär bland svenskar!

Å andra sidan så ligger Sweclockers för det mesta på informativ-intressant i skalan vilket är ok för mig. Så huruvida klickbete är bra för sidan som helhet är svårt att sia om men rankingen och medlemmarnas attityd till klickbete tyder ändå på att så kanske inte är fallet. Jag skulle däremot med stor övertygelse tro att sidan inte kommer vara sig lik längre om de går in på den vägen.

Det är svårt att på prov testa för att se vad som händer och sedan gå tillbaka utan att ha skadat sitt anseende, bränt barn skyr elden heter det.