Permalänk
Medlem
Skrivet av Maaxan:

I runda slängar har du än så länge, ränta ej inkluderat, lagt ner runt 1,4 miljoner på din bostad.

Har ingen aning om vad du menar med alternativa intäkter och kostnader.

Värdeökning i en fastighet du bor i är generellt sett inget annat än inflation.

Nej, endast om du utgår från att bostaden helt plötsligt blir värd 0 är det sant. Men det är bara löjligt inte ens under krisen på 90-talet hände det.

Alternativa intäkter är intäkter jag skulle kunna fått om jag inte låst pengar i fastigheten. I mitt exempel 8% avkastning på det egna kapitalet. Dvs de 40% jag gick in med själv.

Alternativ kostnad är kostnader om jag inte bor där. Dvs hyra för annat boende. Du kanske bor på gatan men det gör inte jag.

Inflation är bra när man äger saker ännu bättre om man äger med lån. Värdet går upp men lånet är det samma.

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maaxan:

Tror vi pratar om två vitt skilda saker. Jag snackar om en fastighet du bor i 20-30 år. Jag tror du menar att köpa en fin lägenhet på Östermalm för kaffepengar som du sedan fixar till och flippar på 2-3 månader. I mitt exempel så är ett bostadsköp som du sedan själv bor i aldrig någonsin en investering.

I Umeå så kunde jag köpa en villa för 1 miljon för 20 år sedan. Driftkostnader per år ca 40000+20000 för renoveringsfond. Driftkostnader under 20 år ca 1.2 miljoner. Total kostnad under 20 år 2.2 miljoner. Villor i Umeå går idag för ca 5 miljoner. Eller ca 16000 kr i värdeökning per månad.
Räknar man bort driftkostnader och avsättning till renovering då landar man på 11500kr i månaden i vinst. Riktigt bra investering som man dessutom kunnat bo i.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maaxan:

Enda gången köp av bostad är en investering är om du inte bor i den (hyr ut alltså). Annars är, över tid, utgifter etc högre än värdeökningen.

Oavsett vilket ord du hängt upp dig på.

Kostnaden för att bo är inte 0.
Du behöver bo, och hyresrätter (eller andra/trejdehand eller inneboende) är dyrare än BR.

Så kvar har du att jämföra att binda upp kontantinsatsen i bostaden mot att motsvarande peng arbetar på börsen.
Jag skulle säga att det är svårt för börsen att matcha en bostadsökning på 5% per år. Kan räkna lite senare på det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av e1m1:

Spännande, fler magiska siffror! Lust att delge uträkningarna som ligger bakom just 100-325 dollar?

Finns ingen bra uträkning att delge, utan mer en jämförelse med Docusign som gör samma sak men helt annan värdering med liknande omsättning.

Visa signatur

Dator: Ryzen 5700x3d - 16Gb - EVGA 3060 - Acer Predator X34A
Server: Dell Optiplex CasaOS Toshiba N300 8Tb
Anslutning: Fiber 1000 Mbit
Bilar: Tesla model 3 LR 2023, Renault Zoe 52kwh Edition One
Solceller: 12,1kwh. Pixii Home 20Kw/20Kwh

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Har du missat prisökningen på bostäder sista åren?

Förstår inte riktigt vad det har med saken att göra?

En investering är något som ger avkastning, inte något som kostar varje månad. Förstår ärligt talat inte vad det är som är så svårt att greppa?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maaxan:

Förstår inte riktigt vad det har med saken att göra?

En investering är något som ger avkastning, inte något som kostar varje månad. Förstår ärligt talat inte vad det är som är så svårt att greppa?

Varför tror du inte en investering kan kosta varje månad? Nästan alla investeringar har kostnader varje månad.
Äger jag ett bolag har jag kostnader för löner och material varje månad är detta då inte en investering?

Vi kan vända på det säg en investering som inte har kostnader.

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maaxan:

Menar du, på allvar, att man inte kan låna till en investering? Menar du att så fort man har kostnader på något så kan det inte vara en investering?

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090 - Fractal North
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Pro M4 Pro 14"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkiii:

Oavsett vilket ord du hängt upp dig på.

Kostnaden för att bo är inte 0.
Du behöver bo, och hyresrätter (eller andra/trejdehand eller inneboende) är dyrare än BR.

Så kvar har du att jämföra att binda upp kontantinsatsen i bostaden mot att motsvarande peng arbetar på börsen.
Jag skulle säga att det är svårt för börsen att matcha en bostadsökning på 5% per år. Kan räkna lite senare på det.

99% av människor investerar på börsen med egna pengar.

99% av människor köper bostad för lånade pengar.

Angående årlig ökning så kan man ligga på 10% utan att ens anstränga sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jumpcut:

Menar du, på allvar, att man inte kan låna till en investering? Menar du att så fort man har kostnader på något så kan det inte vara en investering?

Du investerar väl för i helvete inte lånade pengar om kostnader är högre än månatliga avkastningen!

Lämnar denna diskussionen då detta uppenbarligen är för komplicerat för en del.

Tack och hej.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maaxan:

Du investerar väl för i helvete inte lånade pengar om kostnader är högre än månatliga avkastningen!

Tack och hej.

Vi har ju visat om och om igen att avkastningen är HÖGRE än kostnaden. Men det är tydligen för komplicerat för vissa att förstå.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dahle86:

Varför tror du inte en investering kan kosta varje månad? Nästan alla investeringar har kostnader varje månad.
Äger jag ett bolag har jag kostnader för löner och material varje månad är detta då inte en investering?

Vi kan vända på det säg en investering som inte har kostnader.

Kan ställa en motfråga, hur länge har du ett företag om utgifterna är högre än inkomsterna?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dahle86:

Vi har ju visat om och om igen att avkastningen är HÖGRE än kostnaden. Men det är tydligen för komplicerat för vissa att förstå.

Vi säger så👍

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maaxan:

Kan ställa en motfråga, hur länge har du ett företag om utgifterna är högre än inkomsterna?

Än så länge har jag högre intäkter då jag faktiskt har ett företag men just förra månaden var minus då det var semester tider. Men så länge kostnaderna är lägre än de förväntade intäkterna är det en bra affär så länge man inte tappar allt sitt kapital. Jag är påväg att börja köpa fastigheter eftersom risken är låg i förhållande till avkastningen.
Men var är ditt exempel på investering utan kostnader?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maaxan:

Tack och hej.

Tror det är bäst att du lämnar diskussionen eftersom du hela tiden kryddar med lite nya variabler då du blir överbevisad. "Kostnader högre än månatliga avkastningen".. tjena..

Visa signatur

Permalänk
Entusiast

För att balansera diskussionen om bostadens vara eller icke vara som investering skulle jag väl snarare säga att den kan vara en garant för låga boendekostnader i framtiden. Kostnader man ändå skulle ha i någon form såvida man inte gillar att sova under bar himmel!

Däremot kan jag helt hålla med om att sättet folk köper och säljer bostäder på dels är spekulation (kort tidshorisont), och att folk mycket förståeligt springer på det hedoniska löpbandet. Man köper sällan en bostad och bara underhåller den, man lyxrenoverar och lägger gärna till en pool etc

Men faktum är att om man t.e.x köper en bostadsrätt (i en sund förening) och har en månadskostnad som är likvärdig med en jämbördig hyresrätt inklusive amortering så kan man vara säker på lägre boendekostnader över hela sitt liv givet att man bor kvar i bostaden. För oavsett vad man köpte bostaden för lär inflationen hinna ikapp till slut oavsett ekonomiskt väder. Det som kan kosta en är kortsiktig spekulation och transaktionskostnaderna det innebär att flytta från ägda bostäder. Särskilt villor p.g.a kostnaden för lagfart och eventuella pantbrev (!).

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jumpcut:

Tror det är bäst att du lämnar diskussionen eftersom du hela tiden kryddar med lite nya variabler då du blir överbevisad. "Kostnader högre än månatliga avkastningen".. tjena..

Du vet bäst.👍

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dahle86:

Än så länge har jag högre intäkter då jag faktiskt har ett företag men just förra månaden var minus då det var semester tider. Men så länge kostnaderna är lägre än de förväntade intäkterna är det en bra affär så länge man inte tappar allt sitt kapital. Jag är påväg att börja köpa fastigheter eftersom risken är låg i förhållande till avkastningen.
Men var är ditt exempel på investering utan kostnader?

Är det så enkelt, alla kostnader är dom samma oavsett om du köper hus eller aktier?

Va inte dryg är du snäll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maaxan:

Du vet bäst.👍

Ok! Tack då

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Skulle vilja be dom som vet allt om investerar att kontakta sin bank och säga att ni vill "investera" i en bostad för säg 5 milioner (och bo i den) och sedan återkomma med svaret. Banken borde slänga sig på detta gyllene tillfälle kan man tycka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maaxan:

Är det så enkelt, alla kostnader är dom samma oavsett om du köper hus eller aktier?

Va inte dryg är du snäll.

Klart de inte är. Varför skulle de?
Givetvis har fastigheter kostnader men det gör inte att det inte är en investering. Fördelen med fastigheter (hyreshus) jämfört med vanliga hus är att priset bygger helt på förväntad avkastning istället för att någon tycker huset är fint. Men givet att man köper hus baserat på avkastningen (och det kvittar om du räknar hyra eller alternativkostnad som jag förklarat vad det innebär) så är även hus en investering (även till överpris är det en investering men en dålig).

Aktierna du köper har också kostnader skillnaden är att du inte ser dem.

Jag försöker inte vara dryg, försöker bara utbilda dig. Ämnet är svårare än de flesta förstår.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maaxan:

Det räcker väl att titta på Klarna och Spotify och liknande bolag för att inse att det fungerar ganska så bra att ha företag som har större utgifter än intäkter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dahle86:

Klart de inte är. Varför skulle de?
Givetvis har fastigheter kostnader men det gör inte att det inte är en investering. Fördelen med fastigheter (hyreshus) jämfört med vanliga hus är att priset bygger helt på förväntad avkastning istället för att någon tycker huset är fint. Men givet att man köper hus baserat på avkastningen (och det kvittar om du räknar hyra eller alternativkostnad som jag förklarat vad det innebär) så är även hus en investering (även till överpris är det en investering men en dålig).

Aktierna du köper har också kostnader skillnaden är att du inte ser dem.

Jag försöker inte vara dryg, försöker bara utbilda dig. Ämnet är svårare än de flesta förstår.

Återigen så pratas det om två olika senarios. Kortsiktigt och långsiktigt. Inte samma sak. Hyreshus är en investering, håller helt och fullt med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maaxan:

Återigen så pratas det om två olika senarios. Kortsiktigt och långsiktigt. Inte samma sak.

Nej!!! Jag har inte sagt något om ena eller andra det har INGEN betydelse.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maaxan:

Angående årlig ökning så kan man ligga på 10% utan att ens anstränga sig.

Om du kan garantera mig en årlig avkastning på 10% varje år så får du gärna förvalta mina pengar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maaxan:

Skulle vilja be dom som vet allt om investerar att kontakta sin bank och säga att ni vill "investera" i en bostad för säg 5 milioner (och bo i den) och sedan återkomma med svaret. Banken borde slänga sig på detta gyllene tillfälle kan man tycka.

Varför tror du inte det går?
Jag var med i en budgivning där det ev var tanken. Banken hade inget problem med det. De skiter i vem som är hyresgästen.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Om du kan garantera mig en årlig avkastning på 10% varje år så får du gärna förvalta mina pengar.

Inga problem 👍

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dahle86:

Nej!!! Jag har inte sagt något om ena eller andra det har INGEN betydelse.

Du pratar om eget boende och hyreshus samtidigt.

Det är ju för bövelen det jag försöker säga, det är INTE samma sak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maaxan:

Du pratar om eget boende och hyreshus samtidigt.

Det är ju för bövelen det jag försöker säga, det är INTE samma sak.

Men just nu bor jag i en lägenhet jag investerat i hur förklarar du det? Det är i en bostadsrätt så inget hyreshus.

Men jag lägger inte mer tid på dig vill du inte förstå och inte kan förklara hur du tänker är det inte värt min tid.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maaxan:

Inga problem 👍

Och där försvann all trovärdighet du hade. Det finns inte på kartan att ge en GARANTERAD avkastning på 10% varje år. År efter år.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jumpcut:

Och där försvann all trovärdighet du hade. Det finns inte på kartan att ge en GARANTERAD avkastning på 10% varje år. År efter år.

Du vet bäst. Med den inställningen är du miljonär in no time.👍