Elbilar - Tråden för intresserade

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mighty Mic:

Håller inte med. För att en elbil ska vara ett alternativ för dem som kör längre sträckor, och därmed gör av med mest bensin/diesel och mao är de som orsakar störst CO2-utsläpp, så krävs det stora batterier för längre räckvidd. Därmed så blir bilarna dyra - samtidigt som klimatnyttan för dessa bilar är högst. Därmed menar jag att det sannolikt är dessa bilar är dem som det är mest angeläget att subventionera.

/M

Du behöver definitivt inte en bil för en miljon för att kunna åka längre sträckor. 700 000 räcker gott och väl. Är du ute efter premium får du betala själv. Det har jag inget intresse av att finansiera med mina skattemedel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Red Onion:

Du behöver definitivt inte en bil för en miljon för att kunna åka längre sträckor. 700 000 räcker gott och väl. Är du ute efter premium får du betala själv. Det har jag inget intresse av att finansiera med mina skattemedel.

Eh - nej. Den enda billigare elbil som skulle fungera för mina behov (leder AI-utvecklingen vid ett universitet som ligger ca 30 mil bort) skulle vara en Model 3 LR, men den fungerar knappast med min familj. Mao så är en Model Y LR sannolikt det bästa billigare alternativet, och den börjar på 720 000 kr.

Så nej, det handlar inte om premium - utan om vad som skulle krävas för att det ska fungera för mitt, och många andras, vardag

Vidare så är det ju fortfarande moms på bilarna, så staten går fortfarande "plus" på varje bil som kostar mer än 350 000 kr.

/M

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mighty Mic:

Vidare så är det ju fortfarande moms på bilarna, så staten går fortfarande "plus" på varje bil som kostar mer än 350 000 kr.

/M

Ja. Även om vi kollar på en miljonbil så tjänar staten 75k mer i moms på bilen som säljs för en miljon kontra 700k, så staten hade till och med tjänat pengar på att ge bonusen till miljonbilen också istället för att driva alla till 700k bilen. Med det här är ju ett typiskt sosseförslag, inte genomtänkt och vill bara visa att man slår på de man låtsas vara de rika nu när det är valår snart.

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022
Skrivet av Mighty Mic:

Håller inte med. För att en elbil ska vara ett alternativ för dem som kör längre sträckor, och därmed gör av med mest bensin/diesel och mao är de som orsakar störst CO2-utsläpp, så krävs det stora batterier för längre räckvidd. Därmed så blir bilarna dyra - samtidigt som klimatnyttan för dessa bilar är högst. Därmed menar jag att det sannolikt är dessa bilar är dem som det är mest angeläget att subventionera.

/M

Frågan är vad du menar med längre sträckor? Pratar vi pendla till jobbet 10mil en väg så är ju det inga problem utan att ladda med nästan alla elbilar. (20 mil på en laddning)
Sen så är det väl så att elbilar är enormt mycket energieffektivare än en bil med förbränningsmotor i stadskörning/kökörning. Om alla i och runt Stockholm (eller annan stor stad) skulle gå över till eldrift så har vi nog betydligt större energivinst än om alla på ”landsbygden” gör det. Får vi fart på utbyggnaden av laddstolpar så minskar ju också behovet av större batterikapacitet för att klara långturer.

Bara som räkneexempel så kika på detta. Matten kan du göra själv.
Tänk in att en liter diesel innehåller ca 10kwh. En mil i stadstrafik eller två mil på motorväg är rimligt på en liter?
Min Polestar har 75kwh batteri (samma som ca7,5l diesel) och är ingen snål elbil direkt, förbrukning ser ut på ett ungefär så här.
I stan/leder runt Stockholm ca 2,1kwh/mil. I kökörning 0-50kmh typ Essingeleden fel tid så kryper det ner till 1,7kwh/mil…. Motorväg i 130 ca 2,4kwh/mil, inte alls lika överlägsen där men ändå ca halva förbrukningen mot fossilbil.

Det är ganska grova avrundade siffror men tagna ur verkligheten.

Edit:
Fixade någon formulering

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Ja. Även om vi kollar på en miljonbil så tjänar staten 75k mer i moms på bilen som säljs för en miljon kontra 700k, så staten hade till och med tjänat pengar på att ge bonusen till miljonbilen också istället för att driva alla till 700k bilen. Med det här är ju ett typiskt sosseförslag, inte genomtänkt och vill bara visa att man slår på de man låtsas vara de rika nu när det är valår snart.

Fast det är inte så det fungerar. Om någon väljer att köpa en bil för 700k istället för en miljon har staten inte gått miste om 300k att momsa. De 300k den personen sparat kommer med största sannolikhet spenderas på något annat momspliktigt förr eller senare. Andelen människor som flyttar pengarna utomlands är minimal.

Eftersom bidraget är en ändlig resurs känns det vettigare om det riktas dit det gör procentuellt mest nytta. Om jag hade möjlighet att hjälpa 2 familjer med 25 % av utgiften kontra 2 familjer med 7,5 % av utgiften är valet självklart. Det här är för mig inte konstigare än att någon som bor på 30 kvm kan få bostadsbidrag medan någon som bor på 100 kvm inte kan få det.

Sedan kan man såklart yrka för att totala poolen för elbilsbidrag skulle vara större, men då måste någon annan skattefinansierad åtgärd minska.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Aktsu:

Ja. Även om vi kollar på en miljonbil så tjänar staten 75k mer i moms på bilen som säljs för en miljon kontra 700k, så staten hade till och med tjänat pengar på att ge bonusen till miljonbilen också istället för att driva alla till 700k bilen. Med det här är ju ett typiskt sosseförslag, inte genomtänkt och vill bara visa att man slår på de man låtsas vara de rika nu när det är valår snart.

Och sedan på det kommer ju vinstskatten för säljande företaget på de extra pengarna de får miljonbilen..

Permalänk
Medlem

Jag väntar på en Model X med 800 km räckvidd och 4680 celler. om den sen kostar 1.500.000 bryr jag mig mindre om.

Visa signatur

Intel 9700 i7@4.7GHz | LG55G920V | Silverstone Raven RV02 | Thermaltake MAX | Asus TUF 3080 OC | g-string 32GB RAM 1833mhz | Hyper 880W Gold | Intel 9700 Pro mNVME 1TB |
Intel 2700K@4.7GHz | VIEWSONIC 4K PROJ | SILVERSTONE HTPC | Zalman 9900CCMAX | MSI GTX970 4096Mb SLi | Kingston 16Gb DDR3 1866Mhz | Windows 8 64 Bit | Hyper 880W Gold | LG BH10LS30 | Asus P8P67 Maximus IV Extreme| Samsung 840 Pro 256GB SSD | Acer

Permalänk

Håller med om att taket på 700 är dumt, "kostnaden" för staten är ju samma, miljönyttan är ju bättre ju fler elbilar det blir, och jag tror inte alls det är personer som "har miljoner att lägga på en bil" som köper dessa, tror snarare det är de som inte har råd som då kan köpa en vettig ersättare för deras nuvarande bil fast de inte har råd på grund av bidraget.

Har man massor med pengar och vill slösa på bilar köper man ferrari etc, inte en model y.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Red Onion:

Fast det är inte så det fungerar. Om någon väljer att köpa en bil för 700k istället för en miljon har staten inte gått miste om 300k att momsa. De 300k den personen sparat kommer med största sannolikhet spenderas på något annat momspliktigt förr eller senare. Andelen människor som flyttar pengarna utomlands är minimal.

Eftersom bidraget är en ändlig resurs känns det vettigare om det riktas dit det gör procentuellt mest nytta. Om jag hade möjlighet att hjälpa 2 familjer med 25 % av utgiften kontra 2 familjer med 7,5 % av utgiften är valet självklart. Det här är för mig inte konstigare än att någon som bor på 30 kvm kan få bostadsbidrag medan någon som bor på 100 kvm inte kan få det.

Sedan kan man såklart yrka för att totala poolen för elbilsbidrag skulle vara större, men då måste någon annan skattefinansierad åtgärd minska.

Nej, du missar att i princip alla kommer finansiera bilen, så det är inga 300k som kommer konsumeras. Det handlar snarare sagt om någon tusenlapp lägre kostnad i månaden som personen lär skicka in på ISKen istället och kan nog mycket väl investera dem i utländska bolag via globalfonder.

Ja precis, bidraget är en ändlig resurs så det skall ju användas på bästa sätt. Det kan ju dock mycket väl vara att den som kollar på en motorstark bensinbil istället köper en elbil för att med bidraget så blir det bättre kostnad. Det är ju nämligen ett bidrag som syftar till att minska utsläppen, inte göra så folk med sämre ekonomi skall ha råd att köpa en splitterny elbil så det är största minskningen av utsläpp som det skall mätas på.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Aktsu:

Nej, du missar att i princip alla kommer finansiera bilen, så det är inga 300k som kommer konsumeras. Det handlar snarare sagt om någon tusenlapp lägre kostnad i månaden som personen lär skicka in på ISKen istället och kan nog mycket väl investera dem i utländska bolag via globalfonder.

Det blir lite dumt att argumentera om sådana här saker som varierar väldigt mycket från person till person. Vad folk gör med pengarna de "sparar" på att de är "tvingade" att köpa en billigare elbil borde väl vara ungefär samma som de gör med pengarna de får tillbaka i miljöbonus? Så ditt argument mot att införa ett tak kan också användas mot att ha bidraget alls. Om det hade stämt vill säga.

Citat:

Ja precis, bidraget är en ändlig resurs så det skall ju användas på bästa sätt. Det kan ju dock mycket väl vara att den som kollar på en motorstark bensinbil istället köper en elbil för att med bidraget så blir det bättre kostnad. Det är ju nämligen ett bidrag som syftar till att minska utsläppen, inte göra så folk med sämre ekonomi skall ha råd att köpa en splitterny elbil så det är största minskningen av utsläpp som det skall mätas på.

Syftet är förstås att öka andelen elbilar och på så sätt minska utsläppen, men tanken är ju att göra det genom att kompensera för (en del av) merkostnaden en elbil innebär gentemot motsvarande fossilbil. Om du kollar på stora fläskiga sedaner med superbilsprestanda så tror jag inte en Model S har någon direkt merkostnad liksom. Sen kan man förstås diskutera enskilda modeller och vad som är motsvarande bil, men miljöbilspremien är ju designad för att vara enkel, till skillnad från exempelvis förmånsvärdesberäkning, så det är en schablon och den enskilda modellen gör ingen större skillnad. Men, precis som för förmånsvärdet, så finns det nu ett tak där staten säger att deras subventioner slutar. Men kan också diskutera om detta tak ligger rätt och så, men tittar man på utbudet av bilar så finns det nu ett rätt stort utbud av bara ganska dyra elbilar, väldigt få behöver köpa en riktigt dyr, för en miljon eller så, för att det är den enda som täcker ens behov liksom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Det blir lite dumt att argumentera om sådana här saker som varierar väldigt mycket från person till person. Vad folk gör med pengarna de "sparar" på att de är "tvingade" att köpa en billigare elbil borde väl vara ungefär samma som de gör med pengarna de får tillbaka i miljöbonus? Så ditt argument mot att införa ett tak kan också användas mot att ha bidraget alls. Om det hade stämt vill säga.
Syftet är förstås att öka andelen elbilar och på så sätt minska utsläppen, men tanken är ju att göra det genom att kompensera för (en del av) merkostnaden en elbil innebär gentemot motsvarande fossilbil. Om du kollar på stora fläskiga sedaner med superbilsprestanda så tror jag inte en Model S har någon direkt merkostnad liksom. Sen kan man förstås diskutera enskilda modeller och vad som är motsvarande bil, men miljöbilspremien är ju designad för att vara enkel, till skillnad från exempelvis förmånsvärdesberäkning, så det är en schablon och den enskilda modellen gör ingen större skillnad. Men, precis som för förmånsvärdet, så finns det nu ett tak där staten säger att deras subventioner slutar. Men kan också diskutera om detta tak ligger rätt och så, men tittar man på utbudet av bilar så finns det nu ett rätt stort utbud av bara ganska dyra elbilar, väldigt få behöver köpa en riktigt dyr, för en miljon eller så, för att det är den enda som täcker ens behov liksom.

Skall man argumentera för att taket gör att skattepengarna används mer effektivt så måste man backa up det med undersökningar om priselasticitet för olika kundgrupper och olika bilklasser. Det kan jag lova dig att regeringen inte gjort.

Egentligen kan man ju säga att ingen som har råd med en ny bil behöver få subventionen och istället höja skatten på fossilbilarna för att ge samma skillnad mellan fossil och elbil.

Det är garanterat bara ett sätt att använda skattepengar för att fiska röster.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Aktsu:

Skall man argumentera för att taket gör att skattepengarna används mer effektivt så måste man backa up det med undersökningar om priselasticitet för olika kundgrupper och olika bilklasser. Det kan jag lova dig att regeringen inte gjort.

Jag vet inte, men i allmänhet beslutas inte nya förordningar utan utredning. Sen kan det förstås vara så att de inte beaktar vissa aspekter och lägger (för) stor vikt vid andra, det är inget nytt liksom.

Å andra sidan bryr sig väl inte staten riktigt om en specifik tillverkare eller en specifik modells priselasticitet liksom, syftet är inte att kompensera alla elbilstillverkare exakt lika mycket per såld bil utan att kompensera köparen något för den merkostnaden en elbil innebär. Om Tesla anser att de tappar i försäljning tack vare detta tak kan de justera sina priser, antingen så att de hamnar under taket eller helt enkelt sänka priserna med 70K.

Citat:

Egentligen kan man ju säga att ingen som har råd med en ny bil behöver få subventionen och istället höja skatten på fossilbilarna för att ge samma skillnad mellan fossil och elbil.

Jo absolut. Vi har relativt våra grannländer väldigt låg beskattning av bilar här, framför allt vid köptillfället. Resten av Norden har runt 100% skatt på en ny bil (innan eventuella klimatsubventioner), vi har 25% moms. Och i viss mån är ju hela bonus/malus-grejen precis det.

Men traditionellt har den svenska staten alltså relativt grannländerna subventionerat bilförsäljningen då de ju justerar sina priser efter respektive marknad, betalningsförmåga, subventioner och så vidare. Priset exklusive försäljningsskatt är ju inte samma här som i Norge eller Danmark exempelvis utan biltillverkarna har lagt sina priser där lägre på grund av den högre skatten. Ett tag var det riktigt billigt att åka till Danmark för att köpa en ny bil och direktimportera den hit, och då få betala svensk moms på danska priset exklusive skatt, jag vet inte om det fortfarande är så eller om de har täppt igen det hålet liksom.

Sen har man ju hela grejen med vem som får pengar från staten i denna typ av punktåtgärder. Det är alltid komplicerat och det verkar väldigt svårt att få det rättvist. Varför ska någon som köper en ny Tesla vartannat år få 70000 av staten varje gång när någon som cyklar inte får ett skit? (Elcykelpremien har ju lite samma problem.) För de som absolut behöver en bil så är det ju jättebra om de köper en elbil, men de orsakar ju ändå mycket mer utsläpp än någon som inte har en bil liksom.

Citat:

Det är garanterat bara ett sätt att använda skattepengar för att fiska röster.

Jo det är ju det ständiga problemet med demokrati. Om man genomför en impopulär förändring så riskerar man att förlora valet nästa gång, och chansen är ju stor att man förlorar till någon som drar tillbaka denna förändring förstås. Samtidigt måste man ju genomföra en del impopulära förändringar emellanåt. Det bästa vore förstås om partierna kom överens om sådana här saker så att de blev icke-frågor, men det är inte så lätt att komma överens i dagens debattklimat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jag vet inte, men i allmänhet beslutas inte nya förordningar utan utredning. Sen kan det förstås vara så att de inte beaktar vissa aspekter och lägger (för) stor vikt vid andra, det är inget nytt liksom.

Å andra sidan bryr sig väl inte staten riktigt om en specifik tillverkare eller en specifik modells priselasticitet liksom, syftet är inte att kompensera alla elbilstillverkare exakt lika mycket per såld bil utan att kompensera köparen något för den merkostnaden en elbil innebär. Om Tesla anser att de tappar i försäljning tack vare detta tak kan de justera sina priser, antingen så att de hamnar under taket eller helt enkelt sänka priserna med

Fast vi spenderar skattepengarna för att få ned utsläppen, skall man då införa ett tak så måste man tänka på priselasticiteten hos de som köper de olika bilklasserna för att veta ifall taket kommer leda till lägre utsläpp per investerad krona jämfört med inget tak. När man har det klart behöver man då kolla på genomsnittsutsläppen för de bilar som köps i de olika klasserna för att estimera effekten. Detta är jag relativt säker på att de inte gjort eftersom det skulle de nog tagit upp i så fall.

Skrivet av snajk:

Jo absolut. Vi har relativt våra grannländer väldigt låg beskattning av bilar här, framför allt vid köptillfället. Resten av Norden har runt 100% skatt på en ny bil (innan eventuella klimatsubventioner), vi har 25% moms. Och i viss mån är ju hela bonus/malus-grejen precis det.

Men traditionellt har den svenska staten alltså relativt grannländerna subventionerat bilförsäljningen då de ju justerar sina priser efter respektive marknad, betalningsförmåga, subventioner och så vidare. Priset exklusive försäljningsskatt är ju inte samma här som i Norge eller Danmark exempelvis utan biltillverkarna har lagt sina priser där lägre på grund av den högre skatten. Ett tag var det riktigt billigt att åka till Danmark för att köpa en ny bil och direktimportera den hit, och då få betala svensk moms på danska priset exklusive skatt, jag vet inte om det fortfarande är så eller om de har täppt igen det hålet liksom.

Sen har man ju hela grejen med vem som får pengar från staten i denna typ av punktåtgärder. Det är alltid komplicerat och det verkar väldigt svårt att få det rättvist. Varför ska någon som köper en ny Tesla vartannat år få 70000 av staten varje gång när någon som cyklar inte får ett skit? (Elcykelpremien har ju lite samma problem.) För de som absolut behöver en bil så är det ju jättebra om de köper en elbil, men de orsakar ju ändå mycket mer utsläpp än någon som inte har en bil liksom.

Jag stödjer helt att ta bort subventionerna, det vi vill är ju att de som köper en splitterny bil skall köpa el istället för bensin/diesel och då fungerar det ju att höja priset på bensin-/dieselbilen lika väl. För som du säger, alla köp av bil är ju sämre för miljön än cykeln, så då är det ju rimligt att vi straffskattar bilarna vi vill att folk skall köpa mindre istället för att subventionera dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mighty Mic:

Eh - nej. Den enda billigare elbil som skulle fungera för mina behov (leder AI-utvecklingen vid ett universitet som ligger ca 30 mil bort) skulle vara en Model 3 LR, men den fungerar knappast med min familj. Mao så är en Model Y LR sannolikt det bästa billigare alternativet, och den börjar på 720 000 kr.

Så nej, det handlar inte om premium - utan om vad som skulle krävas för att det ska fungera för mitt, och många andras, vardag

Vidare så är det ju fortfarande moms på bilarna, så staten går fortfarande "plus" på varje bil som kostar mer än 350 000 kr.

/M

Men vad är problemet med ett tak på 700.00 om bilen du är intresserad av går att få för 720.00?
Är det dom 20.000 som irriterar dig eller menar du att du vill ha bonus även på allt lull lull du vill ha extra?

Jag ser inte heller något problem med ett tak för ersättningen så att fler kan få del av bonusen, syftet med bonusen är att få fler att välja el alternativet och inte att bekosta en massa extrautrustning som folk vill ha.

Edit: Är det inte sen så att bonusen betalas ut i förhållande till grundpriset på respektive modell?
Jag har för mig att det är så på laddhybrider iaf. vill ha för mig att på den bilen jag valde var grundpriset 486.900 (vilket dom räknar bonusen på) även om den kostade nästan 550.000 efter tillvalen.
https://www4.skatteverket.se/download/18.346ca927179bad278e71...

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Men vad är problemet med ett tak på 700.00 om bilen du är intresserad av går att få för 720.00?
Är det dom 20.000 som irriterar dig eller menar du att du vill ha bonus även på allt lull lull du vill ha extra?

Ehh... Problemet är att bilen kostar 720.000 och därmed inte blir berättigad 1 KRONA i miljöbonus om förslaget skulle klubbas igenom (istället för 70.000:- som i dagsläget)....

Skrivet av MacAllan:

Jag ser inte heller något problem med ett tak för ersättningen så att fler kan få del av bonusen, syftet med bonusen är att få fler att välja el alternativet och inte att bekosta en massa extrautrustning som folk vill ha.

Edit: Är det inte sen så att bonusen betalas ut i förhållande till grundpriset på respektive modell?
Jag har för mig att det är så på laddhybrider iaf. vill ha för mig att på den bilen jag valde var grundpriset 486.900 (vilket dom räknar bonusen på) även om den kostade nästan 550.000 efter tillvalen.
https://www4.skatteverket.se/download/18.346ca927179bad278e71...

Jag tror inte du alls har förstått hur bonusen är uppbyggd. Du får inte mer bonus för att du väljer till någon extrautrustning, snarare kan resultatet bli att hade du inte valt till någon extrautrustning så hade du fått 70.000:- i bonus, men om du väljer till någon extrautrustning så blir bonusen 0:-. Väldigt rimligt, eller hur???

Jag förstår inte alls varför folk tycker det är rimligt med ett tak på 700.000:-. Hade bonusen varit strikt procentuell av priset (exempelvis 10%), så hade jag haft full förståelse för att man har ett tak. Men nu är bonusen max 70.000:-, och i stort sett alla elbilar som säljs på marknaden slår i detta tak. Så vad spelar det för roll för staten om man köper en elbil för 699.000:- eller 701.000:-?

Det sistnämnda kostar inte staten en endaste krona extra (tvärtom så får man ju snarare in mer skatt i form av moms). Resultatet av detta lär sannolikt bli att vissa personer kommer att välja en billigare elbil (vad för gott det nu gör staten), men det kommer garanterat också bli så att några som hade tänkt att köpa en elbil, men som kostar över 700.000:-, då de exempelvis ställer högre krav på saker som räckvidd, kvalité, säkerhet, etc. istället kanske köper en fossilbil. Då får man verkligen fråga sig vad staten tjänar på detta...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Aktsu:

Fast vi spenderar skattepengarna för att få ned utsläppen, skall man då införa ett tak så måste man tänka på priselasticiteten hos de som köper de olika bilklasserna för att veta ifall taket kommer leda till lägre utsläpp per investerad krona jämfört med inget tak.

Jo, och jag tror detta har beaktats. Ren bondlogik säger ju att någon som tänker köpa en Model S eller Taycan för en miljon eller så inte är så priskänslig. Minskade subventioner på några enstaka procent lär inte göra så stor skillnad för dem. Däremot kanske för de som inte har så mycket pengar, som väger mellan en begagnad fossilbil till lägre pris och en billig ny elbil med lägre driftskostnader.

Citat:

När man har det klart behöver man då kolla på genomsnittsutsläppen för de bilar som köps i de olika klasserna för att estimera effekten. Detta är jag relativt säker på att de inte gjort eftersom det skulle de nog tagit upp i så fall.

Det har förstås gjorts analyser och utredningar. Se exempelvis denna genomgång av underlaget för klimatbaserade transporter. Den innehåller en hel del kritik om bristande analyser på olika områden, men den visar ändå på att det har gjorts en hel del arbete både före och efter förändringar i lagstiftning och stöd. Däremot håller jag förstås med om att fler konsekvensanalyser inte hade skadat.

Sen får man inte glömma att syftet också är att påverka marknaden, inte bara att påverka den enskildes köp av det nuvarande utbudet liksom. Sätter de ett tak så kommer det att komma fler bilar under det taket, sätter de en gräns för konsumtion så kommer man att arbeta för att hamna under det och så vidare. Än mer så om EU har ett något mer sammanhållet regelverk.

Citat:

Jag stödjer helt att ta bort subventionerna, det vi vill är ju att de som köper en splitterny bil skall köpa el istället för bensin/diesel och då fungerar det ju att höja priset på bensin-/dieselbilen lika väl. För som du säger, alla köp av bil är ju sämre för miljön än cykeln, så då är det ju rimligt att vi straffskattar bilarna vi vill att folk skall köpa mindre istället för att subventionera dem.

Men det är ju också en subvention. Jag är helt för en grön skatteväxling, flytta en del eller de flesta skatter till att vara beroende av utsläpp snarare än inkomst exempelvis. Men en elbil är inte utsläppsfri och ändå betalar man väldigt lite skatt på den idag. Hade vi gått till en helt neutral skattemodell helt baserad på utsläpp så hade elbilar sannolikt kostat rätt mycket mer än idag då produktionen orsakar en hel del utsläpp, och elpriset hade nog gått upp också, däremot hade kostnaden för en liter bensin gått upp än mer förstås.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blomman90:

Ehh... Problemet är att bilen kostar 720.000 och därmed inte blir berättigad 1 KRONA i miljöbonus om förslaget skulle klubbas igenom (istället för 70.000:- som i dagsläget)....

Jag tror inte du alls har förstått hur bonusen är uppbyggd. Du får inte mer bonus för att du väljer till någon extrautrustning, snarare kan resultatet bli att hade du inte valt till någon extrautrustning så hade du fått 70.000:- i bonus, men om du väljer till någon extrautrustning så blir bonusen 0:-. Väldigt rimligt, eller hur???

Jag förstår inte alls varför folk tycker det är rimligt med ett tak på 700.000:-. Hade bonusen varit strikt procentuell av priset (exempelvis 10%), så hade jag haft full förståelse för att man har ett tak. Men nu är bonusen max 70.000:-, och i stort sett alla elbilar som säljs på marknaden slår i detta tak. Så vad spelar det för roll för staten om man köper en elbil för 699.000:- eller 701.000:-?

Det sistnämnda kostar inte staten en endaste krona extra (tvärtom så får man ju snarare in mer skatt i form av moms). Resultatet av detta lär sannolikt bli att vissa personer kommer att välja en billigare elbil (vad för gott det nu gör staten), men det kommer garanterat också bli så att några som hade tänkt att köpa en elbil, men som kostar över 700.000:-, då de exempelvis ställer högre krav på saker som räckvidd, kvalité, säkerhet, etc. istället kanske köper en fossilbil. Då får man verkligen fråga sig vad staten tjänar på detta...

Många länder har tak, det har resulterat i att biltillverkarna sänkt sina priser. Du ska se att en modell y kommer kosta 699 999:- om det blir tak på 700 000 kr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HenrikM:

Många länder har tak, det har resulterat i att biltillverkarna sänkt sina priser. Du ska se att en modell y kommer kosta 699 999:- om det blir tak på 700 000 kr.

Absolut, det kommer den sannolikt att göra. Men du kommer aldrig att få in en Model S/X under 700k, eller en Mercedes EQC, Audi E-tron, BMW i4 eller liknande.

Tänk om gränsen skulle varit 600k eller för den delen 500k istället (för nog har en person som köper en bil för över en halvmiljon råd även utan subvention, om man ska följa samma argumentation), då hade du aldrig fått in en Model 3/Y, Polestar, Volvo P8, BMW, ja knappt en ID4/Enyaq under gränsen. För absolut att tillverkarna kan sänka med några tusenlappar för att pressa sig ned under olika tröskelvärden, men de kan inte dra flera tiotusentals kronor för att man i lilla Sverige tycker det är ett rimligt tak...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Blomman90:

Absolut, det kommer den sannolikt att göra. Men du kommer aldrig att få in en Model S/X under 700k, eller en Mercedes EQC, Audi E-tron, BMW i4 eller liknande.

Tänk om gränsen skulle varit 600k eller för den delen 500k istället (för nog har en person som köper en bil för över en halvmiljon råd även utan subvention, om man ska följa samma argumentation), då hade du aldrig fått in en Model 3/Y, Polestar, Volvo P8, BMW, ja knappt en ID4/Enyaq under gränsen. För absolut att tillverkarna kan sänka med några tusenlappar för att pressa sig ned under olika tröskelvärden, men de kan inte dra flera tiotusentals kronor för att man i lilla Sverige tycker det är ett rimligt tak...

Kanske. Samtidigt om man tittar på bilpriserna i andra länder med högre skatt än här så är de ofta rätt mycket lägre, innan skatten förstås.

Sen kommer de förstås inte att sänka priserna så extremt mycket ändå, en Taycan för 1,5 miljoner kommer aldrig att gå under 700K förstås, men priskänsligheten är heller inte alls lika stor för den typen av bilar. Och olika tillverkare har förstås olika modeller och fokuserar på olika marknader och så, Tesla är ju ett amerikanskt bilmärke så de anpassar sig mycket efter krav och gränsvärden därifrån, medan europeiska tillverkare har en tendens att vara bättre på att segmentera sina modeller för att passa vår marknad. Samtidigt satsar ju Tesla här, mycket för att Europa ligger ganska långt fram i elbilsadaptionen vilket förstås hör ihop med att fossila bränslen är rätt mycket dyrare här än på många andra ställen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blomman90:

Absolut, det kommer den sannolikt att göra. Men du kommer aldrig att få in en Model S/X under 700k, eller en Mercedes EQC, Audi E-tron, BMW i4 eller liknande.

Tänk om gränsen skulle varit 600k eller för den delen 500k istället (för nog har en person som köper en bil för över en halvmiljon råd även utan subvention, om man ska följa samma argumentation), då hade du aldrig fått in en Model 3/Y, Polestar, Volvo P8, BMW, ja knappt en ID4/Enyaq under gränsen. För absolut att tillverkarna kan sänka med några tusenlappar för att pressa sig ned under olika tröskelvärden, men de kan inte dra flera tiotusentals kronor för att man i lilla Sverige tycker det är ett rimligt tak...

Ska du köpa en s/x så är 70000 kr i miljöbonus inte en dealbreaker. Medan 70 000 kr på en 450 000 kr bil kan göra hela skillnaden.
Jag tycker inte skatten skall subventionera lyxvaror som bilar över miljonen är.
En i4a går för 625000 i grundutförande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blomman90:

Ehh... Problemet är att bilen kostar 720.000 och därmed inte blir berättigad 1 KRONA i miljöbonus om förslaget skulle klubbas igenom (istället för 70.000:- som i dagsläget)....

Taket innebär väl ändå att man inte får bonus på mer än 700.000 oavsett om bilen är dyrare?
Taket exkluderar väl inte dyrare bilar helt?

Läste nu att taket skall exkludera alla över och då är det en helt annan sak.
Tolkade först taket som en övre gräns för bonusgrundande belopp.

Skrivet av Blomman90:

Jag tror inte du alls har förstått hur bonusen är uppbyggd. Du får inte mer bonus för att du väljer till någon extrautrustning, snarare kan resultatet bli att hade du inte valt till någon extrautrustning så hade du fått 70.000:- i bonus, men om du väljer till någon extrautrustning så blir bonusen 0:-. Väldigt rimligt, eller hur???

Jo det med extra utrustningen hitta jag, därför bifogade jag listan i min edit.

Men som jag nämner ovan så tolka jag taket fel.

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022

Som tillägg till diskussionen så spelar dom där 70k väldigt stor roll för att få ut elbilar som leasing/firmabil. Slå ut dom 70 på ex 36mån, det är en rejäl slant för TCO/mån.
Man vill troligtvis helt stänga möjligheten till att köra dyrare tjänstebil. (Det är så det blir i praktiken). Det rimmar väl ganska väl med hur övriga skattesystemet ser ut. Förmånsvärden är en annan sådan där sak som man applicerat liknande tänk på.
Hit men inte längre, ett klassiskt sosseförslag. Rätt eller inte ska vi nog inte reda ut i denna tråden.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av HenrikM:

Ska du köpa en s/x så är 70000 kr i miljöbonus inte en dealbreaker. Medan 70 000 kr på en 450 000 kr bil kan göra hela skillnaden.
Jag tycker inte skatten skall subventionera lyxvaror som bilar över miljonen är.
En i4a går för 625000 i grundutförande.

Det är klart det kan vara en dealbreaker på en S/X när folk står och väljer mellan den och motsvarande fossilbil, 70k gör ändå en hel del för totalkostnaden.

Sedan är bidraget som sagt till för att skapa mest miljönytta och där är varje bil som drar 1,5-2 liter milen som kan väljas bort till förmån för elbil mycket mer värd en en som drar 0,5. Däremot vet vi inte hur många fler elbilar man konverterar i de olika priskategorierna.

Jag har en bokning på en Model S, den lär jag definitivt inte använda nu iaf. Sen om det blir bensinbil istället får vi se, det beror på om det kommer någon vettig elbil där jag får in skidorna under 700k då Model 3an kräver takbox.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Aktsu:

Det är klart det kan vara en dealbreaker på en S/X när folk står och väljer mellan den och motsvarande fossilbil, 70k gör ändå en hel del för totalkostnaden.

Sedan är bidraget som sagt till för att skapa mest miljönytta och där är varje bil som drar 1,5-2 liter milen som kan väljas bort till förmån för elbil mycket mer värd en en som drar 0,5. Däremot vet vi inte hur många fler elbilar man konverterar i de olika priskategorierna.

Jag har en bokning på en Model S, den lär jag definitivt inte använda nu iaf. Sen om det blir bensinbil istället får vi se, det beror på om det kommer någon vettig elbil där jag får in skidorna under 700k då Model 3an kräver takbox.

Men kom igen nu, cry me a river liksom. Du tänker inte köpa bilen du tänkte dig för uppemot en miljon för att det offentliga inte ger dig fem-tio procent av det? Och istället blir det en bensinbil som drar typ två liter milen? Förstår du hur det låter för en utomstående? "Buhu måste jag betala hela min superprestandabil själv?"

Permalänk
Medlem

Skulle vilja säga att om man är beroende av bonusen för sitt bilköp då har man gjort en lite väl tajt budget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Men kom igen nu, cry me a river liksom. Du tänker inte köpa bilen du tänkte dig för uppemot en miljon för att det offentliga inte ger dig fem-tio procent av det? Och istället blir det en bensinbil som drar typ två liter milen? Förstår du hur det låter för en utomstående? "Buhu måste jag betala hela min superprestandabil själv?"

Ekvationen går ju inte ihop längre om det kostar 70k mer, som begagnatmarknaden sett ut så tas det typ ingen hänsyn till miljöbilspremien heller så jag hade tappat 60-70k extra på säg 24 månader vilket helt klart är en betydande kostnadsökning.

Vet som sagt inte om det blir en bensinbil, det beror ju på om det kommer vettiga elbilar för mig under 700k, vill såklart ha el men det är ju en fråga om att det skall vara värt det också. Är ju nöjd med min Model 3 men vill få in skidor i bilen med 4 vuxna också och det funkar inte i den, hade den kommit med fällbart mittenbaksäte hade jag blivit glad.

Men ja man kan tänka som du gör, men det kan man göra även om taket hade satts till 200k också. Vi pratar ju köpare av splitternya bilar oavsett.

Permalänk
Medlem

Måste säga att jag blev sugen på en Skoda Enyaq efter att ha sett en susa runt i stan. Trevlig design.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Ekvationen går ju inte ihop längre om det kostar 70k mer, som begagnatmarknaden sett ut så tas det typ ingen hänsyn till miljöbilspremien heller så jag hade tappat 60-70k extra på säg 24 månader vilket helt klart är en betydande kostnadsökning.

Vet som sagt inte om det blir en bensinbil, det beror ju på om det kommer vettiga elbilar för mig under 700k, vill såklart ha el men det är ju en fråga om att det skall vara värt det också. Är ju nöjd med min Model 3 men vill få in skidor i bilen med 4 vuxna också och det funkar inte i den, hade den kommit med fällbart mittenbaksäte hade jag blivit glad.

Men ja man kan tänka som du gör, men det kan man göra även om taket hade satts till 200k också. Vi pratar ju köpare av splitternya bilar oavsett.

Om budgeten står och faller med en 5% ökning av kostnaden. Då skall du inte köpa den till att börja med. Basic economics 101.
Och drar bilen 1.5 till 2 liter milen så blir skatten runt 80 000 kr på tre år.

Permalänk
Medlem

Volkswagen har tydligen bestämt sig för att börja tillverka en ID.3 GTX:

https://www.autoexpress.co.uk/volkswagen/id3/355043/volkswage...

Permalänk
Medlem
Skrivet av HenrikM:

Om budgeten står och faller med en 5% ökning av kostnaden. Då skall du inte köpa den till att börja med. Basic economics 101.
Och drar bilen 1.5 till 2 liter milen så blir skatten runt 80 000 kr på tre år.

Ne budgeten faller inte men värdekalkylen kan ju göra det. Ditt argument med budgeten gäller ju dessutom oavsett, om 70k gör att budgeten faller bör man inte köpa en splitterny bil för då har man inte råd med sådana lyxsaker.