Permalänk
Medlem

En investering är att spendera pengar, tid eller energi i syfte att framöver kunna tjäna på det. Således kan absolut ett köp av lägenhet eller hus vara en investering.

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

@Maaxan: @Dahle86:

Det verkar som ni inte kommer någonstans i eran diskussion huruvida bostad är en investering eller inte, vad sägs om att vi sätter punkt här?

/Vzano, moderator

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem

Tänkte påbörja sparande i fonder på en ny ISK, lite konstruktiv kritik skulle uppskattas om det är något som kan göras bättre innan jag börjar.

Dold text

Kommer köpas via Handelsbanken, så Avanzas fonder är inte med på tapeten (tyvärr).
Tanken är 20% av kapitalet vardera.

Valde bort globalfonden medvetet (större delen är USA).
Väger lite tyngre mot Sverige, okej risk för mig.

Långsiktigt, många år framöver.
Snitt för förvaltningsavgift blir 0.24%

Visa signatur

Köpa ny TV? https://www.rtings.com/tv/tools/table
Klicka på hide images och sortera på mixed usage (bästa betyg)

Permalänk
Medlem
Skrivet av yaxez:

Tänkte påbörja sparande i fonder på en ny ISK, lite konstruktiv kritik skulle uppskattas om det är något som kan göras bättre innan jag börjar.

Kommer köpas via Handelsbanken, så Avanzas fonder är inte med på tapeten (tyvärr).
Tanken är 20% av kapitalet vardera.

Valde bort globalfonden medvetet (större delen är USA).
Väger lite tyngre mot Sverige, okej risk för mig.

Långsiktigt, många år framöver.
Snitt för förvaltningsavgift blir 0.24%

Skulle hellre satsa på en globalfond och välja bort USA än att ta med USA och skita i globalfonden.

Visa signatur

Intel Core i7-6700K | MSI GEFORCE RTX 2080 VENTUS 8G V2 | ASUS Z170 PRO GAMING | Corsair Vengeance LPX 32GB (4 x 8GB) 2400MHz | Samsung 970 EVO Plus 1TB | Crucial BX100 500GB | EVGA SuperNOVA 850 G3 | Fractal Design Define R5 Titan Window | Noctua NH-D15 | Noctua NF-A14

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneirogen:

Så kan man också se på saken. Jag tänkte mer på att skutan är OG, även om kapten hoppat till nytt skepp😂.
TIN Ny teknik prestar inte lika bra dock.

Edit: Tar tillbaks senasta påstående, de verkar visst vara ganska lika på sistone. Dock kostar tin ny teknik 0.16% mer på redan hög avgift.

Jag var all in på ny teknik, men sålt hälften och hoppat på Spiltan istället. Vet inte hur jag gör med resterande hälft ännu dock.

Borde det verkligen spela någon roll hur bra det går för vad som betraktas som OG?

Personligen tycker jag i alla fall att vem som förvaltar det är viktigare än vilket namn fonden har och hos vilken bank den ligger. Det är mer troligt att de nya förvaltarna på Swedbank kollar på hur TIN förvaltar sin fond än att de på TIN kollar tillbaka på fonden de skötte innan och tar efter vad de nya förvaltarna där gör med den.

Skrivet av Trevlig:

Finns ingen bra uträkning att delge, utan mer en jämförelse med Docusign som gör samma sak men helt annan värdering med liknande omsättning.

Fair enough, mycket bättre svar än jag väntat mig

Delge gärna det som motivation nästa gång

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av joakim99:

Om du kan garantera mig en årlig avkastning på 10% varje år så får du gärna förvalta mina pengar.

Ja, då skulle vi alla vara miljonärer om det vore busenkelt att avkasta 10% per år i 30år

Permalänk
Medlem
Skrivet av yaxez:

Tänkte påbörja sparande i fonder på en ny ISK, lite konstruktiv kritik skulle uppskattas om det är något som kan göras bättre innan jag börjar.

Slå ihop USA och Europa och kör på en billig globalfond istället. Europa försöker jag minimera investeringarna i då det är världsdelen som är över sitt peak redan (har ändå Sverigefonder) . "Jordens centrum" rör sig snabbt österut så fundera på en billig Asienfond eller "tillväxtmarknader"

Permalänk
Medlem

ca 25% i högrisk aktier, 35% i fonder med låg risk, 40% i kontanter på ett konto.
skulle nog säga att jag ligger +/- 0 på fonder/aktier senaste året. ett tag var jag aktiv och drog nog in i snitt ca 6-700kr per dag på att köpa/sälja, men sedan orkade jag inte stressa över skiten och låter det nu bara vara, det finns mycket annat som är roligare än att jaga pengar tex att spendera dom på kul prylar

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av aragon:

ca 25% i högrisk aktier, 35% i fonder med låg risk, 40% i kontanter på ett konto.
skulle nog säga att jag ligger +/- 0 på fonder/aktier senaste året. ett tag var jag aktiv och drog nog in i snitt ca 6-700kr per dag på att köpa/sälja, men sedan orkade jag inte stressa över skiten och låter det nu bara vara, det finns mycket annat som är roligare än att jaga pengar tex att spendera dom på kul prylar

Pengarna ligger på någon form av konto med ränta och inte på ett ISK?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Pengarna ligger på någon form av konto med ränta och inte på ett ISK?

nix vanlig sparkonto.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av aragon:

ca 25% i högrisk aktier, 35% i fonder med låg risk, 40% i kontanter på ett konto.
skulle nog säga att jag ligger +/- 0 på fonder/aktier senaste året. ett tag var jag aktiv och drog nog in i snitt ca 6-700kr per dag på att köpa/sälja, men sedan orkade jag inte stressa över skiten och låter det nu bara vara, det finns mycket annat som är roligare än att jaga pengar tex att spendera dom på kul prylar

Men du kan ju slippa vara aktiv om du bara köper en indexfond. Bara OMXS30 har gått upp 27,71% i år. Köp Avanza Zero, autospar varje månad. Själv kör jag barbell-metoden. 10% cash och resten i värdepapper.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon333222:

Men du kan ju slippa vara aktiv om du bara köper en indexfond. Bara OMXS30 har gått upp 27,71% i år. Köp Avanza Zero, autospar varje månad. Själv kör jag barbell-metoden. 10% cash och resten i värdepapper.

Jag får fundera på det, tack för tipset.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Skrivet av Jumpcut:

Miljonär, ja det vore nåt det

Inte speciellt svårt o bli miljonär i svenska kr idag, eller menar du i dollar/euro? Är man duktig på trading och använder hävstång så tar det inte lång tid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dorkchicken:

Inte speciellt svårt o bli miljonär i svenska kr idag, eller menar du i dollar/euro? Är man duktig på trading och använder hävstång så tar det inte lång tid.

Jag var alltså ironisk Precis som du skriver, inte speciellt svårt att uppnå.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 10 Pro - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem
Skrivet av eas@tetris:

Kikar man på deras sida är det endast det senaste kvartalet de har betalat ut stort, och jag tror inte det beror på kursökningen under samma period. Hur som helst, har du tips på några fler utdelningsaktier? En jag känner till är Prospect capital (NASDAQ: PSEC) som i ditt räkneexempel med 1 M SEK investerat hade gett stabila utdelningar på 7.5 k/mån.

https://2020bulkers.com/investor-relations/#cash-history
https://www.prospectstreet.com/investors/dividends/default.as...

En annan fin norsk tanker/frakt aktie är BW LPG som har en direktavkastning på 14,13% och delar ut ca var tredje månad.
Rea på den nu också.

Dock är det lite kul att få utdelning en gång i månaden

Visa signatur

| E6420 @ 3.55 Ghz | Asus P5B DLX wifi/ap (Vdop MOD) | 4 GB GEiL PC 6400 @ Mhz 887Mhz 4-4-4-12 | 8800GTS | 250GB SATA2 Maxtor | Corsair 520W |
Bärbar: MSI WIND

Permalänk
Medlem

Vad tror ni om Freja eID Group?

Upp som en sol och sedan ner som en pannkaka. Men kanske finns det lite potential på sikt? Dom tar ju sakta men säkert nya affärer och får fler och fler användare. Men frågan är om dom har någon chans mot BankID i Sverige och andra redan etablerade lösningar internationellt?

Jag sitter och kollar på att gå in med en slant men är kluven.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 10 Pro - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad*

Tog bort en tröttsam icke-diskussion/ordklyveri samt div OT-snack.

Citat:

Varför lyftes denna tråd till huvudsidan? Jag är genuint nyfiken och efterlyser ett bra svar.

Ibland väljer vi att lyfta intressanta trådar för att flera medlemmar ska hitta dit. Ibland är det ett spännande/kul projekt, en rolig annons, en "feel good"-tråd eller kanske ett ämne som är lite grann utanför Sweclockers teknikbubbla. Har ni synpunkter eller förslag gällande detta är ni välkomna att skapa en tråd i Feedback till Sweclockers-forumdelen. Detta då den diskussionen ej hör hemma i denna tråden.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

Hodl btc. Hade inte vågat köpa mer just nu

Permalänk
Medlem
Skrivet av e1m1:

Borde det verkligen spela någon roll hur bra det går för vad som betraktas som OG?

Personligen tycker jag i alla fall att vem som förvaltar det är viktigare än vilket namn fonden har och hos vilken bank den ligger. Det är mer troligt att de nya förvaltarna på Swedbank kollar på hur TIN förvaltar sin fond än att de på TIN kollar tillbaka på fonden de skötte innan och tar efter vad de nya förvaltarna där gör med den.

Med OG menade jag Orginalet, den första fonden, som har skulle jag gissa ungefär samma sammansättning av aktier som när TIN förvaltarna skötte den.

Det är mycket mojligt att som du säger att ny tekniks nya förvaltare tittar på tin ny teknik och gör liknande investeringar. Vilken som är bättre får tiden utvisa. Jag överanalyserar inte, min investeringsstrqtegi är simpel.
Jag har dessa pengar, vill få det att växa snabbt. vilken fond ser ut att uppfylla detta bäst närmaste 1-2 åren. 😁

Visa signatur

[FD R5]--- [B550-E Strix] ---[Ryzen 5900X]--- [Noctua NH-U14S]---[RTX 3080 TUF OC]---[Corsair RM850X V2]---[WD SN850x 1TB]---[TridentZ 2x8gb 3800mhz CL16]---[Predator XB271HU]---[HyperX Cloud Alpha]---[Steelseries Rival]---[Logitech G710 ]----> Win10

Permalänk
Medlem

Jag är sugen på att gå in i Samsung men kan inte hitta den på Avanza.
Jag hittar dock något som kallas AVA SAMSUNG TRACKER.
Nån som har koll på hur den typen av certifikat funkar?

Visa signatur

| E6420 @ 3.55 Ghz | Asus P5B DLX wifi/ap (Vdop MOD) | 4 GB GEiL PC 6400 @ Mhz 887Mhz 4-4-4-12 | 8800GTS | 250GB SATA2 Maxtor | Corsair 520W |
Bärbar: MSI WIND

Permalänk
Medlem
Skrivet av ViXoN:

Jag är sugen på att gå in i Samsung men kan inte hitta den på Avanza.
Jag hittar dock något som kallas AVA SAMSUNG TRACKER.
Nån som har koll på hur den typen av certifikat funkar?

Det blir samma sak, skillnaden är att du ofta får betala en års avgift på någon procent (i detta fallet 0,3%) och sen köper och säljer du med en spread (0,12%)

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av ViXoN:

Jag är sugen på att gå in i Samsung men kan inte hitta den på Avanza.
Jag hittar dock något som kallas AVA SAMSUNG TRACKER.
Nån som har koll på hur den typen av certifikat funkar?

Skrivet av Dahle86:

Det blir samma sak, skillnaden är att du ofta får betala en års avgift på någon procent (i detta fallet 0,3%) och sen köper och säljer du med en spread (0,12%)

Avanza har även mäkleri via telefon, kostar dock 0,30% i rörligt courtage med minsta courtage 749 kronor. Har själv lite AVA trackers för Xiaomi och det fungerar helt okej. Alternativen ovan är som sagt lite mer kostsamma för oss vanliga småsparare.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon5930:

Följer själv mer FI-delen av FIRE personligen. Inte aktuellt att sluta jobba så fort jag kommer i mål men jag vill känna att jag själv har ekonomiska muskler för att klara den skit livet förr eller senare för med sig. Sjukdom eller att pensionsåldern skjuts så pass långt in i framtiden att normal pension kan ses som orealistiskt exempelvis. Har tagit till mig av den erfarenhet folk i min närhet, främst äldre, har delgett sig av. Leva medans man är ung och ha råd och möjlighet att gå ner i tid eller sluta jobba. Eller satsa på något helt annat men ändå känna att man har den ekonomiska stabiliteten att faktiskt klara något sådant.

Sen är det jävligt kul med. Snittar minst 50% per månad så är ingen hardcore FIRE-entusiast direkt men lämnar utrymme för att göra och köpa det jag vill ha.

Retire early handlar i varje fall för min del om att slippa sälja min tid för pengar, inte om att sluta arbeta.

Sen undrar jag vad du menar med att du snittar 50% per månad. Menar du 50% avkastning par månad? Det skulle ju betyda att 1000kr investerade blir till 16.8 miljoner på två år. Om det går så bra får du gärna dela med dig om hur du bär dig åt.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon218488:

Retire early handlar i varje fall för min del om att slippa sälja min tid för pengar, inte om att sluta arbeta.

Sen undrar jag vad du menar med att du snittar 50% per månad. Menar du 50% avkastning par månad? Det skulle ju betyda att 1000kr investerade blir till 16.8 miljoner på två år. Om det går så bra får du gärna dela med dig om hur du bär dig åt.

Nä, jag avsätter 50% av nettolönen förstås, men ser nu att det kanske inte var helt uppenbart kanske.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ninotramp:

Ni som håller på med FIRE hur gick det när ni träffade partner? Reaktion? Slutade ni kanske?

Ingen reaktion från min fru. Hon vet inte om vad som finns på kontot. Det får bli en positiv överraskning den dagen jag har tillräckligt för att börja ta ut pengar.
Anledningen till att jag inte har berättat är att jag inte vill behöva förklara för henne varför inte pengarna används direkt, varför vi fortfarande måste arbeta trots att beloppet har gått upp, eller hur jag kan fortsätta vara investerad trots att beloppet ibland går ner.

Permalänk

Har lagt allt på AMC sedan i början på året, brukar lägga in runt 2000 varje månad på aktien

Visa signatur

Thermaltake Tower 100 mini
ASUS RTX 2080ti
Corsair SF750
Asus Rog Strix Z390i Gaming
32gb Ram 3000mhz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninotramp:

Ni som håller på med FIRE hur gick det när ni träffade partner? Reaktion? Slutade ni kanske?

Jag kör väl någon slags avslappnad version på FIRE och min fru är duktig som attans på att spara i vardagen, handla på REA, inte köpa onödiga saker etc. Men, min fru har inte direkt koll på vår totala ekonomi. Jag försöker verkligen få henne intresserad men nej, det är inget hon vill fokusera på. Hon har en pappa som tidigare har skött hennes ekonomi inkl. pensionstillgångar och investeringar på börsen. Han har gjort det bra ska jag säga, men hon har väl blivit lite curlad och inte behövt bry sig, så nu har det hamnat lite på mig att fixa med.

Vårt stora dilemma nu är att jag vill flytta till en billigare lägenhet längre ut från Stockholm för att vi ska bli helt skuldfria. Hon sitter mer på Hemnet och drömmer om ett riktigt fett boende. Senast häromdagen fick jag frågan, "om vi verkligen maxar lånen, hur mycket har vi råd att köpa en villa för då?" Så vi drar verkligen åt två olika håll. Då blir det svårt att ta ett bra beslut som båda kan leva med. Vi har iaf lagt ut vår lägenhet till försäljning så får vi se vad nästa steg blir.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 10 Pro - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninotramp:

Ni som håller på med FIRE hur gick det när ni träffade partner? Reaktion? Slutade ni kanske?

Sambon sparar också. Ju äldre man blir, desto mer kommer man till insikt att man inte vill sälja sin tid tills man fyllt 65.
Tid är något du aldrig kan få tillbaka.

Citerar än en gång Kevin O'Leary:
"Salary is the drug the company give you, to forget your dreams"

Edit:
Ska bli spännande med Svolders årsrapport nästa vecka!

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Jumpcut:

Jag kör väl någon slags avslappnad version på FIRE och min fru är duktig som attans på att spara i vardagen, handla på REA, inte köpa onödiga saker etc. Men, min fru har inte direkt koll på vår totala ekonomi. Jag försöker verkligen få henne intresserad men nej, det är inget hon vill fokusera på. Hon har en pappa som tidigare har skött hennes ekonomi inkl. pensionstillgångar och investeringar på börsen. Han har gjort det bra ska jag säga, men hon har väl blivit lite curlad och inte behövt bry sig, så nu har det hamnat lite på mig att fixa med.

Vårt stora dilemma nu är att jag vill flytta till en billigare lägenhet längre ut från Stockholm för att vi ska bli helt skuldfria. Hon sitter mer på Hemnet och drömmer om ett riktigt fett boende. Senast häromdagen fick jag frågan, "om vi verkligen maxar lånen, hur mycket har vi råd att köpa en villa för då?" Så vi drar verkligen åt två olika håll. Då blir det svårt att ta ett bra beslut som båda kan leva med. Vi har iaf lagt ut vår lägenhet till försäljning så får vi se vad nästa steg blir.

Villan blir då konsumtion, men över tid har ju villan stigit i värde. Se det så istället. Dessutom är boende sjukt viktigt i ett förhållande. Annars finns risken att ni går isär. Tänk att ni kan omsätta lyan vid försäljning. Att vara helt skuldfri är meningslöst imho. Köp villan, annars blir du singel snart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon333222:

Villan blir då konsumtion, men över tid har ju villan stigit i värde. Se det så istället. Dessutom är boende sjukt viktigt i ett förhållande. Annars finns risken att ni går isär. Tänk att ni kan omsätta lyan vid försäljning. Att vara helt skuldfri är meningslöst imho. Köp villan, annars blir du singel snart.

Ja, det är en intressant vinkel på det. Tål att tänkas på helt, helt klart.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 10 Pro - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata