Linus Torvalds: "Github är värdelöst skräp vid sammanslagningar"

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Massy:

Har inga bra exempel på kassa saker så här på rak arm, men det är väldigt naivt att tro varenda rad kod på ~30 miljoner rader är perfekt och löser alla problem helt perfekt utan säkerhetshål. Men om någon gör en klantig commit så är de brain damaged och Intel/Nvidia med all sin världsledande kompetens är bara skit, "fuck you".

Låter som att du tar båda sakerna utanför sitt sammanhang. Har du nån länk till där han någon som gör en "klantig kommit" brain damaged? Gärna något efter hans "paus" för ett par år sedan, eftersom han bättrat sig sedan dess.
Oftast så har det varit när någon högt uppsatt som bör veta bättre gör något riktigt dumt. Om jag skulle skicka in en riktigt dålig patch så är det högst osannolikt att det skulle bli något liv av det hela.
Och nej, jag tycker inte att såna kommentarer är okej. Men det är också pga sånt som han tog en paus och bättrade på sig, och jag kan förlåta det som varit förut.

Vad gäller nvidia så kanske man kan förstå frustrationen efter typ 15 års strulande från deras sida vad gäller Linux? Sen var nog inte kommentaren allt för seriöst menad heller eftersom publiken (han sa det under en föreläsning) skrattade ganska gott åt det hela.
(Samt att ju även detta var innan pausen.)

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Massy:

Klippa navelsträngen i bemärkelsen att hans attityd inte kan vara "jag hittade på det, så nu efter 20k+ contributors vet jag allt bäst!!". Det kanske är just det faktum att han agerar gapande, skrikande gatekeeper som är problemet. Tror inte någon som prisar honom i tråden hade velat ha honom som chef som kallar de anställda brain damaged och inkompetenta. Nästan ännu värre när det är frivilliga som gör så gott de kan.

Det är ju fritt för dem att bidra eller lämna, det är knappast som så att de har skrivit på ett kontrakt och har det här som ett dagligt kneg. Kan man inte hantera att någon tycker att din kod är skit eller att man är inkompetent, så kanske man ska hålla sig borta.

Skrivet av Massy:

Har inga bra exempel på kassa saker så här på rak arm, men det är väldigt naivt att tro varenda rad kod på ~30 miljoner rader är perfekt och löser alla problem helt perfekt utan säkerhetshål. Men om någon gör en klantig commit så är de brain damaged och Intel/Nvidia med all sin världsledande kompetens är bara skit, "fuck you".

Ingen har väl någonsin påstått att Linux skulle vara något sätt perfekt jämnfört med något annat operativsystem? Vad det beträffar så är Intel och Nvidia, trots sin världsledande kompetens, rätt duktiga på att leverera riktiga skitpajer.

Skrivet av Massy:

Det är uppenbart att man kan leta upp något kass Linus gjort och skrika tillbaka, hade han uppskattat att bli kallad brain damaged då?

Jag är tämligen övertygad att så har skett men skillnaden är väl att han är inte lika lättkränkt som många andra.

Visa signatur

Science flies you to the moon. Religion flies you into buildings.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Låter som att du tar båda sakerna utanför sitt sammanhang. Har du nån länk till där han någon som gör en "klantig kommit" brain damaged? Gärna något efter hans "paus" för ett par år sedan, eftersom han bättrat sig sedan dess.
Oftast så har det varit när någon högt uppsatt som bör veta bättre gör något riktigt dumt. Om jag skulle skicka in en riktigt dålig patch så är det högst osannolikt att det skulle bli något liv av det hela.
Och nej, jag tycker inte att såna kommentarer är okej. Men det är också pga sånt som han tog en paus och bättrade på sig, och jag kan förlåta det som varit förut.

Vad gäller nvidia så kanske man kan förstå frustrationen efter typ 15 års strulande från deras sida vad gäller Linux? Sen var nog inte kommentaren allt för seriöst menad heller eftersom publiken (han sa det under en föreläsning) skrattade ganska gott åt det hela.
(Samt att ju även detta var innan pausen.)

https://github.com/corollari/linusrants/blob/master/table.md

CTRL+F "brain"

Ofta kallar han funktionen brain damaged, men det är i praktiken samma sak.

Skrivet av Solaris:

Det är ju fritt för dem att bidra eller lämna, det är knappast som så att de har skrivit på ett kontrakt och har det här som ett dagligt kneg. Kan man inte hantera att någon tycker att din kod är skit eller att man är inkompetent, så kanske man ska hålla sig borta.

Nej, kontrakt eller inte. Det är kasst beteende som ingen borde förespråka och det vore i allas bästa intresse att så många duktiga utvecklare som möjligt jobbar på Linux. Det är exempelvis i mitt personliga och yrkesmässiga liv en förlust att Torvalds svär iväg utvecklare. Mitt intresse att gå med i den sekten är exempelvis ganska svagt.

Skrivet av Solaris:

Ingen har väl någonsin påstått att Linux skulle vara något sätt perfekt jämnfört med något annat operativsystem? Vad det beträffar så är Intel och Nvidia, trots sin världsledande kompetens, rätt duktiga på att leverera riktiga skitpajer.

Jo, inlägget jag citerade implicerade i princip att jag inte kunde nämna *någonting* som var kasst med Linux.

Skrivet av Solaris:

Jag är tämligen övertygad att så har skett men skillnaden är väl att han är inte lika lättkränkt som många andra.

Han kastade sand på mig först!!!

Permalänk
Medlem

Linus har rätt i sak och det finns en hel del buggar hos Github, även om jag gladeligen betalar för Enterprise över alla andra verktyg.

UIt behövs för oss ur andra aspekter så som enforced review, feedback på all automation etc.
GH har närmat sig med sin egen gh binär för CLI vilket gör livet enklare.

Exempel på bug som GH har haft i flera år är då vi använder enbart squashed för vettig historik (liknande det Linus förespråkar) och två utvecklare kör flödet samtidigt kan antingen fel kastas eller i vissa fall blir det en merge istället för en squashed commit, horribelt irriterande och orsakar problem.

Det skall även kommas ihåg att de flesta seniora utvecklarna knappt förstår Git även fast det är något som används dagligen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Massy:

https://github.com/corollari/linusrants/blob/master/table.md

CTRL+F "brain"

Ofta kallar han funktionen brain damaged, men det är i praktiken samma sak.

Så Linus Torvalds är datanördens motsvarighet till Gordon Ramsay?

Visa signatur

Science flies you to the moon. Religion flies you into buildings.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Solaris:

Jag tycker inte att han har valt ett sämre sätt, för språkbruket talar ju om frustration.

Det får du lov att tycka. Man kan ge feedback om frustrationen innan man rantar om det. Det kanske har skett och det känner jag inte till.

Skrivet av Solaris:

Av samma skäl som han gav Nvidia fingret.

Jag håller inte med dig. Nvidia släppte kretsar för att växla GPU och valde att ignorera Linux-stöd och eftersom Linus i det fallet sa "Nvidia is the worst company to work with" så verkar det som att de inte var jättevilliga att dela information för att andra skulle kunna utveckla stödet till Linux och därför aktivt motarbetat utvecklingen. Det ser jag inte riktigt som samma sak som "denna featuren fungerar inte som jag vill".

Skrivet av Solaris:

Eller har dessa företag känslor nu som vi ska vara rädda om?

Jag tror inte att han sårar någons känslor. Jag personligen tycker att det ser oproffsigt ut. Mer specifikt första meningen i citatet och ordvalen "...useless garbage..." samt "...should never ever...". En del utvecklare struntar i hur git-historiken ser ut och för dom så fungerar ju bevisligen merge-interfacet. Jag är övertygad om att Github har metrics som visar på att merge-interfacet används och därför finns det kvar.

Sedan tror jag att Github hade lyssnat på Linus om han framfört feedback.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Solaris:

Så Linus Torvalds är datanördens motsvarighet till Gordon Ramsay?

Ja, förutom att Gordon är arg på frivilliga deltagare i manus på TV och i verkligheten har ett helt annat rykte när han driver sina restauranger.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Massy:

Ja, förutom att Gordon är arg på frivilliga deltagare i manus på TV och i verkligheten har ett helt annat rykte när han driver sina restauranger.

Nä? Linus är arg på frivilliga deltagare i ett programutvecklingsprojekt på internet och eftersom han vill ha ordning och reda i koden, så vill han att det skall skötas snyggt.

Visa signatur

Science flies you to the moon. Religion flies you into buildings.

Permalänk
Skrivet av Massy:

Ja, förutom att Gordon är arg på frivilliga deltagare i manus på TV och i verkligheten har ett helt annat rykte när han driver sina restauranger.

Japp!

Visa signatur

Data...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Solaris:

Nä? Linus är arg på frivilliga deltagare i ett programutvecklingsprojekt på internet och eftersom han vill ha ordning och reda i koden, så vill han att det skall skötas snyggt.

Man kan också se det som att jag ger dig en tusenlapp utan anledning och du blir arg för att det var ett veck i den. Prova veckla ut den (åtgärda commiten) eller släng den och gå vidare. Du behöver inte bli otrevlig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av orp:

Jag håller inte med dig. Nvidia släppte kretsar för att växla GPU och valde att ignorera Linux-stöd och eftersom Linus i det fallet sa "Nvidia is the worst company to work with" så verkar det som att de inte var jättevilliga att dela information för att andra skulle kunna utveckla stödet till Linux och därför aktivt motarbetat utvecklingen. Det ser jag inte riktigt som samma sak som "denna featuren fungerar inte som jag vill".

Som jag har förstått det så har Nvidia alltid varit väldigt iffy med just Linux.

Skrivet av orp:

Jag tror inte att han sårar någons känslor. Jag personligen tycker att det ser oproffsigt ut. Mer specifikt första meningen i citatet och ordvalen "...useless garbage..." samt "...should never ever...". En del utvecklare struntar i hur git-historiken ser ut och för dom så fungerar ju bevisligen merge-interfacet. Jag är övertygad om att Github har metrics som visar på att merge-interfacet används och därför finns det kvar.

Sedan tror jag att Github hade lyssnat på Linus om han framfört feedback.

Språkvalen talar mer till mig som vilken perfektionist Linus är i så fall, och att han förväntar sig detsamma från de som bidrar.

Själv är jag av åsikten att desto större ett företag blir, desto mindre lyssnar de på feedback så länge som de kan.

Visa signatur

Science flies you to the moon. Religion flies you into buildings.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Massy:

Klippa navelsträngen i bemärkelsen att hans attityd inte kan vara "jag hittade på det, så nu efter 20k+ contributors vet jag allt bäst!!". Det kanske är just det faktum att han agerar gapande, skrikande gatekeeper som är problemet. Tror inte någon som prisar honom i tråden hade velat ha honom som chef som kallar de anställda brain damaged och inkompetenta. Nästan ännu värre när det är frivilliga som gör så gott de kan.

Han sitter och granska mycket av arbetet och säkerställer därför kvalitet. Det är ganska stort arbete samt att han på så vis leder den övergripande riktningen som Linux tar. Jag ser det som en ganska stor arbetsinsats.

Jag rättfärdigar inte hans beteende och tycker att han har lite väl lätt att flyga i taket och saknar en lämplig eskalering i sin kommunikation.

Skrivet av Massy:

Har inga bra exempel på kassa saker så här på rak arm, men det är väldigt naivt att tro varenda rad kod på ~30 miljoner rader är perfekt och löser alla problem helt perfekt utan säkerhetshål.

Jag tror inte att någon och där inräknat Linus tror att Linux är buggfri. Däremot så var min kommentar riktad till att du skulle skrika att Linux var kass och då trodde jag att du hade en konkret punkt där något fungerade sämre i Linux än i andra OS.

Skrivet av Massy:

Men om någon gör en klantig commit så är de brain damaged och Intel/Nvidia med all sin världsledande kompetens är bara skit, "fuck you".

Vad jag förstått så tillåts folk att göra klantiga commits, det är väl snarare när folk gör klantiga commits och sedan inte vill ta ansvar för commiten då han flyger i taket. Som jag tidigare nämnde så tycker jag att han är väldigt dålig på att kommunicera sin frustration utan att gå till angrepp.

Gällande Intel och Nvidia så:
1. Det är inte nödvändigtvis deras spetskompetens som skriver patchar till Linux.
2. Att vara världsledande betyder nödvändigtvis inte att allt arbete är bra utfört.
3. Kritiken mot Intel och Nvidia har inte varit mjukvarukvalitet utan att man snickrar speciallösningar som inte är välgenomtänkta och sedan kastar man ut det på marknaden utan att hjälpa folk att implementera mjukvaran som krävs för att hantera deras speciallösningar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Solaris:

Själv är jag av åsikten att desto större ett företag blir, desto mindre lyssnar de på feedback så länge som de kan.

Jag håller med dig till viss del. Jag tror att hosta Linux är bra för marketing och föreställer mig därför att de skulle lyssna mer på Linus än exempelvis mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Massy:

Man kan också se det som att jag ger dig en tusenlapp utan anledning och du blir arg för att det var ett veck i den. Prova veckla ut den (åtgärda commiten) eller släng den och gå vidare. Du behöver inte bli otrevlig.

Om man nu öppnar ögonen lite mer och inser hur mycket data som behöver hanteras av alla maintainers så förstår man varför det sägs ifrån på skarpen när tydliga regler inte följs.

Det är rent oförskämt att skicka över en bajspåse och förvänta sig att någon annan ska ta hand om det. Läs reglerna, följ reglerna och allt är grönt.

I sammanhanget är det dessutom tydligt att bidraget godkändes med uppmaningen om att städa upp efter sig mer ordentligt i framtiden. Kan man inte ta det så är man på fel plats.

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimman:

Om man nu öppnar ögonen lite mer och inser hur mycket data som behöver hanteras av alla maintainers så förstår man varför det sägs ifrån på skarpen när tydliga regler inte följs.

Dom tydliga reglerna(code of conduct) spec:ar även hur man ska uppföra sig.

Sedan håller jag med dig att man vill visa respekt mot maintainern genom att skicka en så bra patch som möjligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av orp:

Dom tydliga reglerna(code of conduct) spec:ar även hur man ska uppföra sig.

Sedan håller jag med dig att man vill visa respekt mot maintainern genom att skicka en så bra patch som möjligt.

… som skrevs om (bland annat av honom själv) i samband med hans break.

Vill även ge en känga till Sweclockers för troll-rubrik.

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem

Har använt GitHub i flera år...

Vi har använt GitHub i flera år och aldrig haft några problem.

Jag använder själv GitHub Desktop som är Githubs egna Desktop-U och älskar det.

Har även använt Bitbucket, Gitlab som är två andra stora plattformar som använder Git.

Problemet som vi har är om man har utvecklare som kombinerar rebase, merge och squash. Då kan historiken bli lite svårläst.

Men det riktiga problemet tycker jag är när svenska tidningar "försvenskar" en artikel om utveckling. Jag fick använda translate för att fatta att författaren till artikeln menar branch när hon skriver förgrening. När man skriver artiklar om utveckling, använd gärna de välkända ordern (engelska orden).

Permalänk
Medlem

själv är jag glad att jag inte

1. Kör Visual Source safe över en mappad nätverksdisk längre...
2. Eller kör MS VSTS som segade ihop till en sörja när man stoppade in ett lite större projekt o dessutom körde på sharepoint

Kör nu Azure Devops / GIT- funkar strålande. En bransch per Jira ärende - med fina commit messages, nemas problemas

// LZ

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Gramner:

Rebase-baserat workflow antar jag. Ger en linjär commit log vilket är trevligt, och jag föredrar att använda det i alla mina projekt. D.v.s. bara fast-forward pushes, inga merge commits.

Conflict resolution existerar ju så klart fortfarande dock ifall flera personer modifierar samma kod.

Skrivet av orp:

Mitt inlägg var framförallt ett svar på en avslutande frågan från redaktionen. Jag använder sällan ett webgränssnitt för att göra git-operationer och när jag tar in PRs så kör jag enbart rebase-strategier så personligen drabbas jag aldrig över att Github försöker göra merge-operationer.

Alright! Föredrar också squash commits/rebases framför merge commits – blir lika trött i hjärnan varje gång jag ska försöka tolka loggen i ett projekt som använder det sistnämnda i större utsträckning.

Tyvärr räcker det ju som sagt inte att squash-merge:a om man använder GitHubs GUI; man måste ändå manuellt se till att commitmeddelandet blir korrekt varje gång.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sjoo90:

Men det riktiga problemet tycker jag är när svenska tidningar "försvenskar" en artikel om utveckling. Jag fick använda translate för att fatta att författaren till artikeln menar branch när hon skriver förgrening. När man skriver artiklar om utveckling, använd gärna de välkända ordern (engelska orden).

Håller med. Termerna håller inte så bra på svenska. Likaså andra termer som exempelvis Scrum-ramverket.
Lite kul angående Git på svenska: https://github.com/bjorne/git-pa-svenska

Visa signatur

ηλί, ηλί, λαμά σαβαχθανί!?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sjoo90:

Jag använder själv GitHub Desktop som är Githubs egna Desktop-U och älskar det.

Stort tack! Är en terminalare men har ändå letat efter nån skön Git UI. gitk känns lite förlegat.

Visa signatur

| Mobo: Gigabyte X570 GAMING X | CPU: AMD Ryzen 9 3900X + Dark Rock 4 | RAM: 32GB @ 3000MHz | GPU: Gigabyte RTX 3080 OC | PSU: Seasonic GX 850W | Chassi: NZXT S340 Elite Matte Black | M.2: Samsung 970 Evo 500GB & 1000GB | HDD: 4TB | Monitors: Acer Predator X34 GS & Acer XB270HU |

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Ah, föredettingen Torvalds är arg igen så han hasplar ur sig något för att få lite 15 minutes of fame så att folk inte skall glömma bort honom.

Vilken oerhört tragisk människa.

Hur blev den person som leder och har sista ordet i ett av världens viktigaste utvecklingsprojekt en föredetting ? Lite pajasvarning på ditt inlägg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Massy:

https://github.com/corollari/linusrants/blob/master/table.md

CTRL+F "brain"

Ofta kallar han funktionen brain damaged, men det är i praktiken samma sak.

Kan man inte ta att någon sågar ditt (högst troligen kasst utförda) arbete utan att ta det personligt så kanske man ska vänta med att försöka bidra till FOSS-projekt tills man blivit torr bakom öronen.

Visa signatur

WS: MSI B350M Mortar | AMD Ryzen 7 1700 | PH-TC14PE | 32GB DDR4 3000MHz | 1TB Kingston NV2 | Intel Arc A750 8GB | 2*BenQ G2420HDB
Router: Gigabyte GA-870-UD3 | AMD Phenom II x6 1055t @ 2600MHz, 1.25V | 12GB DDR3 | 2*250GB HDD @ RAID1 | 4TB HDD
Laptop: Thinkpad X220 4291-QF6

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dracc:

Kan man inte ta att någon sågar ditt (högst troligen kasst utförda) arbete utan att ta det personligt så kanske man ska vänta med att försöka bidra till FOSS-projekt tills man blivit torr bakom öronen.

Inga problem om han sågar mitt "kasst utförda arbete". Problemet är att det får igång gubben till den grad att han blir otrevlig att ha och göra med.

Flera utvecklare av kerneln har uppenbarligen dragit sig därifrån på grund av det och Linus har dessutom själv varit ute och bett om ursäkt för sitt beteende, så jag vet inte varför vi ska gulla med honom.

Tänk dig själv måndag morgon på jobbet, det börjar med att du blir kallad brain damaged, hur länge jobbar du kvar?

Jag hade sagt upp mig på dagen. Hade jag dessutom inte varit betald, ja du förstår själv på vilken nivå motivationen hade legat då va?

Det du säger nu är mer eller mindre att jag som utbildad Civilingenjör och mjukvaruutvecklare inte ska bidra alls till FOSS (vilket jag gjort i projekt där det uppskattas) om jag inte känner för att bli förnedrad och bli kallad brain damaged. På vilken arbetsplats hade det varit ok?

Det här kan väl vara ok:

Citat:

Yeah, this is pure crap. It doesn't even compile. ... Why the f*ck do you send me totally untested crap?

Men det här är ju som en tjutunge på lågstadiet:

Citat:

PLEASE NO! Dammit, why is this disease still so prevalent, and why do people continue to do this crap? __HAVE_ARCH_xyzzy is a f*cking retarded thing to do, and that's actually an insult to retarded people. ... The ... thing is a disease. ...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Massy:

Inga problem om han sågar mitt "kasst utförda arbete". Problemet är att det får igång gubben till den grad att han blir otrevlig att ha och göra med.

Flera utvecklare av kerneln har uppenbarligen dragit sig därifrån på grund av det och Linus har dessutom själv varit ute och bett om ursäkt för sitt beteende, så jag vet inte varför vi ska gulla med honom.

Tänk dig själv måndag morgon på jobbet, det börjar med att du blir kallad brain damaged, hur länge jobbar du kvar?

Jag hade sagt upp mig på dagen. Hade jag dessutom inte varit betald, ja du förstår själv på vilken nivå motivationen hade legat då va?

Det du säger nu är mer eller mindre att jag som utbildad Civilingenjör och mjukvaruutvecklare inte ska bidra alls till FOSS (vilket jag gjort i projekt där det uppskattas) om jag inte känner för att bli förnedrad och bli kallad brain damaged. På vilken arbetsplats hade det varit ok?

Det här kan väl vara ok:
Men det här är ju som en tjutunge på lågstadiet:

Det jag avser att säga är att man behöver kunna skilja på verk och person.
Du själv skriver att han kallar koden hjärnskadad men hävdar att det skulle betyda att du är hjärnskadad, vilket jag inte håller med om.

Visa signatur

WS: MSI B350M Mortar | AMD Ryzen 7 1700 | PH-TC14PE | 32GB DDR4 3000MHz | 1TB Kingston NV2 | Intel Arc A750 8GB | 2*BenQ G2420HDB
Router: Gigabyte GA-870-UD3 | AMD Phenom II x6 1055t @ 2600MHz, 1.25V | 12GB DDR3 | 2*250GB HDD @ RAID1 | 4TB HDD
Laptop: Thinkpad X220 4291-QF6

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dracc:

Det jag avser att säga är att man behöver kunna skilja på verk och person.
Du själv skriver att han kallar koden hjärnskadad men hävdar att det skulle betyda att du är hjärnskadad, vilket jag inte håller med om.

Absolut, men om du tar två veckor och löser ett problem din arbetsgivare vill att du ska lösa och arbetsgivaren kommer tillbaka och tjuter som Linus för att du har gjort något som funkar "men inte precis som vi ville ha det".

Det går att säga "This would be an issue because xxx and I'd prefer if we did it yyy"

istället för "ThIs iS fUcKinG ReTARded, WTF u sENd thIs FoR"

Är det ett intelligent sätt att kommunicera och samarbeta på för att gemensamt nå i mål?

Garanterat har gubben tjutit på detta vis minst en gång och sedan visat sig ha fel. Omöjligt att han vet allt bäst.

På arbetsplatser är det ofta gubbar nära pensionsåldern som låter mest och skriker högst, ofta har de väldigt fel.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av ddelin:

Hur blev den person som leder och har sista ordet i ett av världens viktigaste utvecklingsprojekt en föredetting ? Lite pajasvarning på ditt inlägg.

Glöm för all del inte dessutom att det var Linus Torvalds som ursprungligen skrev Git också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Massy:

Klippa navelsträngen i bemärkelsen att hans attityd inte kan vara "jag hittade på det, så nu efter 20k+ contributors vet jag allt bäst!!". Det kanske är just det faktum att han agerar gapande, skrikande gatekeeper som är problemet. Tror inte någon som prisar honom i tråden hade velat ha honom som chef som kallar de anställda brain damaged och inkompetenta. Nästan ännu värre när det är frivilliga som gör så gott de kan.

Har inga bra exempel på kassa saker så här på rak arm, men det är väldigt naivt att tro varenda rad kod på ~30 miljoner rader är perfekt och löser alla problem helt perfekt utan säkerhetshål. Men om någon gör en klantig commit så är de brain damaged och Intel/Nvidia med all sin världsledande kompetens är bara skit, "fuck you".

Det är uppenbart att man kan leta upp något kass Linus gjort och skrika tillbaka, hade han uppskattat att bli kallad brain damaged då?

Är det bara jag som rättfärdigar hans grova kommentarer? Han sitter faktiskt bakom ratten på världens mest använda operativsystem med tiotusentals personer att dra i trådarna med. Det finns inte tid för empati mot enskilda. Han har ingen skyldighet att visa empati mot enskilda. Han måste se till det stora hela och gallra bort bort kod som inte når upp till lägsta ribban oavsett om det är ett gråtande barn bakom eller en medelålders hemmasnickrare som ville "prova lite för att det var coolt".

Det kan låta hårt och i det här fallet så säger jag, vänd dig inte till en superstor organisation om det är empati du är ute efter.

Du som klagar på Linus, kan du göra det bättre själv? Skulle du hinna med att föra projektet framåt om du lade tid på att värdera orden du säger? Vi pratar trots allt om hur mycket arbete som helst som ska göras, varje dag.

Nej, en eloge ska Linus ha istället. För mig så har jag aldrig stött på en enda bugg i kärnan under alla år jag kört Linux. Det säger något om hur välskriven kod den bygger på och något liknande har jag då i ärlighetens namn aldrig sett varken förr eller nu. Det, är en bedrift få kan skryta med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Balconette:

Är det bara jag som rättfärdigar hans grova kommentarer? Han sitter faktiskt bakom ratten på världens mest använda operativsystem med tiotusentals personer att dra i trådarna med. Det finns inte tid för empati mot enskilda. Han har ingen skyldighet att visa empati mot enskilda. Han måste se till det stora hela och gallra bort bort kod som inte når upp till lägsta ribban oavsett om det är ett gråtande barn bakom eller en medelålders hemmasnickrare som ville "prova lite för att det var coolt".

Det kan låta hårt och i det här fallet så säger jag, vänd dig inte till en superstor organisation om det är empati du är ute efter.

Du som klagar på Linus, kan du göra det bättre själv? Skulle du hinna med att föra projektet framåt om du lade tid på att värdera orden du säger? Vi pratar trots allt om hur mycket arbete som helst som ska göras, varje dag.

Nej, en eloge ska Linus ha istället. För mig så har jag aldrig stött på en enda bugg i kärnan under alla år jag kört Linux. Det säger något om hur välskriven kod den bygger på och något liknande har jag då i ärlighetens namn aldrig sett varken förr eller nu. Det, är en bedrift få kan skryta med.

Det finns inget som rättfärdigar beteendet. Lägga tid på att välja ord? Det är väl snarare så att han ödslar tid på att klämma ur sig massa välformulerade onödiga förolämpningar som skulle kunna komma från en toxic 12 åring i CS:GO. Enligt många här på Sweclockers är det uppenbarligen ett mycket respektfullt sätt att kommunicera och leda på, så det är förmodligen döfött att ens diskutera saken vidare.

Göra det bättre själv? Nja, nu är det ju ~20 000 människor och 1000+ företag som har bidragit till Linux sedan innan jag var född, så det blir nog svårt. Vilket också gör det tydligt att Linux inte är något Torvalds suttit och snickrat ihop själv. Det är tusentals människors forskning, förslag och ideér.

Jag kan inte hoppa längdhopp, men jag kan fortfarande identifiera om OS mästaren i längdhopp är odräglig eller inte.

Återigen tror jag ingen av er hade uppskattat att bli behandlade på samma sätt på er arbetsplats vare sig det är en stor eller liten organisation.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Balconette:

Är det bara jag som rättfärdigar hans grova kommentarer? Han sitter faktiskt bakom ratten på världens mest använda operativsystem med tiotusentals personer att dra i trådarna med. Det finns inte tid för empati mot enskilda. Han har ingen skyldighet att visa empati mot enskilda. Han måste se till det stora hela och gallra bort bort kod som inte når upp till lägsta ribban oavsett om det är ett gråtande barn bakom eller en medelålders hemmasnickrare som ville "prova lite för att det var coolt".

Det kan låta hårt och i det här fallet så säger jag, vänd dig inte till en superstor organisation om det är empati du är ute efter.

Du som klagar på Linus, kan du göra det bättre själv? Skulle du hinna med att föra projektet framåt om du lade tid på att värdera orden du säger? Vi pratar trots allt om hur mycket arbete som helst som ska göras, varje dag.

Nej, en eloge ska Linus ha istället. För mig så har jag aldrig stött på en enda bugg i kärnan under alla år jag kört Linux. Det säger något om hur välskriven kod den bygger på och något liknande har jag då i ärlighetens namn aldrig sett varken förr eller nu. Det, är en bedrift få kan skryta med.

Jag tror man måste "förstå det" för att förstå det så att säga.

Det finns mig veterligen inget annat projekt av den här magnituden som lyckats hålla så hög kvalitet under så lång tid som Linuxkärnan. Hade det inte varit för Linus så hade vi inte varit där vi är idag, det är jag helt övertygad om.

Man ska också komma ihåg att utvecklingen sker i absoluta toppskiktet av teknologi; det är ingen lekstuga med bullbak utan det är en mångmiljardindustri. Det håller ihop för att reglerna är tydliga, stenhårda och personer som Linus ser till att de efterlevs.

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux