Linus Torvalds: "Github är värdelöst skräp vid sammanslagningar"

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Ah, föredettingen Torvalds är arg igen så han hasplar ur sig något för att få lite 15 minutes of fame så att folk inte skall glömma bort honom.

Vilken oerhört tragisk människa.

Förstår inte. Att kritisera något som funkar dåligt och även förklara varför man tycker så är väl något bra som förhoppningsvis leder till förbättringar?

Eller är det bara Apple det får klagas på här?
Sen att kalla Torvalds för föredetting är väl att ta i? Linux är högst aktuellt.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac mini | M4 Pro | 48 GB RAM | 1 TB | macOS 15 Sequoia
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | 1 TB | macOS 15 Sequoia

Permalänk
99:e percentilen

Han har ju rätt. Om inte den som merge:ar en PR med fler än en (1) commit är extremt försiktig blir meddelandet för den slutliga commiten på huvudbranchen (även om man squash-merge:ar) typ en Markdown-lista av meddelandena för samtliga commits på PR-branchen – exempel:

Add foo feature (#42) * Add foo feature * Fix bar bug * Fix the bug for real, lol * Fix lint error * Fix typo in comment * Refactor the code slightly * Fix baz bug * Shit! Maybe it works now?

Det vill säga: text som inte tillför någonting i den slutliga commiten på huvudbranchen och absolut aldrig var tänkt att ingå där hamnar ändå där. Och det som var tänkt att komma med – PR-beskrivningen – kommer inte med.

Det man förväntar sig är naturligtvis att PR-beskrivningen blir det slutliga commitmeddelandet, som på Azure DevOps, men den kommer inte ens med överhuvudtaget.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av ducedo:

Rekommenderar folk att läsa ursprungskällan istället. Ett helt annat tonläge med kontext.

https://lore.kernel.org/lkml/CAHk-=wjbtip559HcMG9VQLGPmkurh5K...

Ok, bias ligger kanske mest hos mig i att det är underhållande att läsa det han skriver med lite argare ton.

Visa signatur

🛜🫀: HP 290 PRO G9, i3 14100, 8GB DDR4, Intel X520-DA2
🐳🐧: AMD R5 3600 | Google Coral.ai | ASRock X570D4U-2L2T | Silverstone CS381 | 80GB DDR4 | 8 HDD BTRFS RAID1
⌨️🎮#1: R7 5700X3D | RTX 4070 | Acer XF270HUA | 96GB @ 3600 | MSI X570 MPG GAMING EDGE
⌨️🎮#2: i5 12400F | RTX 2080 LC | Huawei GT 27 | 16GB @ 3600 | MSI B760M-P DDR4 | CORSAIR C70
🎞🎶: LG OLED55C8 | Epson TW3200 | Onkyo TX-NR646 | Infinity Reference 61/51 mk2 | Shield TV V2 | minhembio.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av ducedo:

Rekommenderar folk att läsa ursprungskällan istället. Ett helt annat tonläge med kontext.

Håller med, läser man källan så låter han inte alls rasande. Vilken Aftonbladet artikel, suck.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimman:

Och resten av världen blev lite klokare, förutom de som inte förstod budskapet.

Känns lite som att klaga på att det är kallt om fötterna på vintern när man har sandaler på sig men man kan faktiskt göra något åt situationen, men istället så väljer man på att gnälla på sandelerna.

Edit läser man iorginalinlägget ifrån Linus länkat ovan så ser jag dock inget gnäll direkt.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

Känns lite som att klaga på att det är kallt om fötterna på vintern när man har sandaler på sig men man kan faktiskt göra något åt situationen, men istället så väljer man på att gnälla på sandelerna.

Edit läser man iorginalinlägget ifrån Linus länkat ovan så ser jag dock inget gnäll direkt.

Du förstod inte budskapet.

Lite som att i efterhand klaga på att valröster som gjorts på ett egensnickrat röstkort i ett egensnickrat kuvert inte räknas. Det står klart och tydligt vilka regler som gäller.

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Yoshman:

"Alla GUIs är mer eller mindre kassa, command line är vad som gäller i alla fall för något mer avancerade operationer."

Fixed it

Edit: smiley till trots, är helt seriös. UI kan lösa de problem man tänkt på, men är svårt att smidigt kombinera med andra verktyg. Ett CLI-kommando löser inte alla problem, men då det är enkelt att kombinera med andra CLI-kommandon i en "pipe" så kan man lösa långt fler saker än vad de som skrev varje kommando någonsin tänkt på.

Jo men det är ju bara en aspekt. För de flesta är användbarhet och discoverability mycket viktigare än att ha total kontroll i alla lägen liksom.

Jag hade gärna sluppit lära mig en massa kommandon för saker som jag tidigare löste i ett GUI, men det är inte jag som bestämmer och således gick mitt företag från TFS till Git. Det finns förstås en massa andra aspekter på den övergången både positiva och negativa, men motiveringen var att det skulle bli enklare vilket det absolut inte har blivit. Men vad vet jag, vi genomförde den ändringen ganska nyligen, ett par år sedan bara, så vi har ju bättrat oss under tiden och det lär väl bli bättre framåt också.

Permalänk
Medlem

Nämen se där, ännu en artikel med bild på Linus där han pekar fulfingret.

Visa signatur

AMD Ryzen 9800X3D (Arctic Liquid Freezer III 280) | MSI RTX 4090 Gaming Trio | 64 GB DDR5-6000 CL36 | ASUS ROG B650E-I | Asus Loki 850 W | Cooler Master NR200P

Permalänk
Medlem

Jag använder aldrig merge, så har inte problemet.

Permalänk
Medlem

Den enda versionshanteringen jag kör är CTRL+C och CTRL+V. Ska jag merga kod så är det CTRL+X och CTRL+V istället

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2025? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem

Eww gren och förgrening låter helt galet med svenska termer
"Vad ska du göra nu?
Jag ska trycka upp en gren i mästaren!
ok... jag tror jag behöver kolla något där borta"

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Nuvarande stationär: 7800X3D, 128Gb ram, 4Tb nvme, 3x8Tb sata-ssd, 4070 Ti S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trihxeem:

Eww gren och förgrening låter helt galet med svenska termer
"Vad ska du göra nu?
Jag ska trycka upp en gren i mästaren!
ok... jag tror jag behöver kolla något där borta"

https://github.com/bjorne/git-pa-svenska namnförslag med alias och allt...

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av orp:

Jag använder aldrig merge, så har inte problemet.

Vad betyder det?

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Jag kanske är lite knäpp men jag ser inte vad som är konstigt med Linus uttalande.

Citat:

Linux kernel merges need to be done *properly*. That means proper
commit messages with information about what is being merged and *why*
you merge something. But it also means proper authorship and committer
information etc. All of which github entirely screws up.

Samt PGP signerat för att verifiera en avsändare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Kom hit för att knuffa på användandet av denna fenomenala översättning, men du hann före.

Visa signatur

There are two hard things in computer science: cache invalidation, naming things, and off-by-one errors.

@oscar:prutt.party / monotux@freenode

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

haha awesome!
"vänta jag ska bara gömma min kod innan jag byter gren"

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Nuvarande stationär: 7800X3D, 128Gb ram, 4Tb nvme, 3x8Tb sata-ssd, 4070 Ti S

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

topluls

Polis: "Varför sköt du den här personen?"

Misstänkt: "Jag hade ryckbegär"

Visa signatur

Science flies you to the moon. Religion flies you into buildings.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Vad betyder det?

Rebase-baserat workflow antar jag. Ger en linjär commit log vilket är trevligt, och jag föredrar att använda det i alla mina projekt. D.v.s. bara fast-forward pushes, inga merge commits.

Conflict resolution existerar ju så klart fortfarande dock ifall flera personer modifierar samma kod.

För övrigt anser jag att onödig försvenskning av väletablerade engelska tekniska facktermer såsom "branch" och "merge" bara orsakar förvirring och bör undvikas.

Visa signatur

Assembly är ett högnivåspråk.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Fatmajk:

Vad är det för fel på Github?

Enligt Linus? Det står ju i nyheten

Citat:

Linux kernel merges need to be done *properly*. That means proper commit messages with information about what is being merged and *why* you merge something. But it also means proper authorship and committer information etc. All of which github entirely screws up.

Dvs när man slår ihop commits från olika branches så tar den bort både information om vad ändringarna gör, samt vem som skapat dem (och tydligen därtill deras PGP-signaturer som bevisar detta), information som måste finnas kvar i kärnans commitlogg.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimman:

Du förstod inte budskapet.

Lite som att i efterhand klaga på att valröster som gjorts på ett egensnickrat röstkort i ett egensnickrat kuvert inte räknas. Det står klart och tydligt vilka regler som gäller.

Du är nog för smart.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
DingDongerMcDongface
Skrivet av ducedo:

Tyvärr missade jag att det var så pass mycket av meddelandet bortklippt, men tackar för att det länkades in. Har uppdaterat artikeln vilket förhoppningsvis förtydligar kontexten lite

Permalänk
Medlem

Har gjort ett fåtal bidrag till open source-projekt på Github medelst pull requests men det var ett tag sen nu så jag minns inte detaljerna. Det jag minns är däremot känslan av allmän förvirring, hanteringen är udda och icke-intuitiv.

Github är som Linus säger bra på många sätt, men pull requests (och vissa andra mekanismer) kunde vara bättre.

Visa signatur

9950X3D | 5080

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Vad betyder det?

Mitt inlägg var framförallt ett svar på en avslutande frågan från redaktionen. Jag använder sällan ett webgränssnitt för att göra git-operationer och när jag tar in PRs så kör jag enbart rebase-strategier så personligen drabbas jag aldrig över att Github försöker göra merge-operationer.

Skrivet av Gramner:

Rebase-baserat workflow antar jag. Ger en linjär commit log vilket är trevligt, och jag föredrar att använda det i alla mina projekt. D.v.s. bara fast-forward pushes, inga merge commits.

Conflict resolution existerar ju så klart fortfarande dock ifall flera personer modifierar samma kod.

För övrigt anser jag att onödig försvenskning av väletablerade engelska tekniska facktermer såsom "branch" och "merge" bara orsakar förvirring och bör undvikas.

Korrekt gissat!

Permalänk
Medlem

Helt ärligt så orkar jag inte lyssna på gubben mer.

Han har väl minst ett utbrott i veckan på någon som commitat något han får psykbryt på.

Det är väl bara flytta ut repot från GitHub om det inte passar? Det är upp till GitHub att använda Git som de vill, vare sig Linus "hittade på det" eller inte.

Intel gör allt fel, Nvidia gör allt fel, nu gör GitHub allt fel. Bara för de inte gör som Linus egen hjärna så ska det sväras och skrikas. Ett jävla oskick, gubben får fan skärpa sig.

Han får klippa navelstängen till Linux och Git.

Finns gott om saker jag kan skrika på Linux som är för jävla kass, men inte sitter jag och kallar Linus "brain damaged" för det... Bara för han hittade på det så är han inte "computer god" och alltid har rätt. Det finns anledning till att han fått gå ut och be om ursäkt efter att utvecklare slutat bidra.

Skrivet av star-affinity:

Sen att kalla Torvalds för föredetting är väl att ta i? Linux är högst aktuellt.

Linux har växt förbi Torvalds för länge sen.

Edit: Men om man läser hela meddelandet och inte bara "useless garbage" var det väl någorlunda nyanserat denna gång.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Massy:

Det är väl bara flytta ut repot från GitHub om det inte passar? Det är upp till GitHub att använda Git som de vill, vare sig Linus "hittade på det" eller inte.

Problemet här är att det är Paragon Software som har sitt repo på GitHub och har bett Linus att göra en pull från deras repo, repot för Linux ligger på https://git.kernel.org/. GitHub får göra som de vill, men vill man göra en pull request för Linux så måste man faktiskt följa reglerna oavsett vilka verktyg man använder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Massy:

Som Linus nämnde så är han nöjd med hostingen och Github har all rätt att använda Git som de vill. Linus har dock rätt att kritisera deras sätt att använda Git, precis som du och jag har samma rätt. Hans kritik är väl legitim och det finns ett område för förbättring. Jag kan dock tycka att det finns bättre och sämre sätt att uttrycka kritiken på och Linus har enligt mig valt ett sämre sätt att uttrycka sig på.

Skrivet av Massy:

Han får klippa navelstängen till Linux och Git.
...
Linux har växt förbi Torvalds för länge sen.

Varför skulle han klippa navelsträngen till sitt jobb? Linux är i princip synonymt med Linus. Det är trots allt han som är gatekeepern.

Skrivet av Massy:

Finns gott om saker jag kan skrika på Linux som är för jävla kass ...

Exempelvis?

Permalänk
Medlem
Skrivet av orp:

Jag kan dock tycka att det finns bättre och sämre sätt att uttrycka kritiken på och Linus har enligt mig valt ett sämre sätt att uttrycka sig på.

Jag tycker inte att han har valt ett sämre sätt, för språkbruket talar ju om frustration. Av samma skäl som han gav Nvidia fingret.

Eller har dessa företag känslor nu som vi ska vara rädda om?

Visa signatur

Science flies you to the moon. Religion flies you into buildings.

Permalänk
Medlem
Skrivet av orp:

Som Linus nämnde så är han nöjd med hostingen och Github har all rätt att använda Git som de vill. Linus har dock rätt att kritisera deras sätt att använda Git, precis som du och jag har samma rätt. Hans kritik är väl legitim och det finns ett område för förbättring. Jag kan dock tycka att det finns bättre och sämre sätt att uttrycka kritiken på och Linus har enligt mig valt ett sämre sätt att uttrycka sig på.

Varför skulle han klippa navelsträngen till sitt jobb? Linux är i princip synonymt med Linus. Det är trots allt han som är gatekeepern.

Exempelvis?

Klippa navelsträngen i bemärkelsen att hans attityd inte kan vara "jag hittade på det, så nu efter 20k+ contributors vet jag allt bäst!!". Det kanske är just det faktum att han agerar gapande, skrikande gatekeeper som är problemet. Tror inte någon som prisar honom i tråden hade velat ha honom som chef som kallar de anställda brain damaged och inkompetenta. Nästan ännu värre när det är frivilliga som gör så gott de kan.

Har inga bra exempel på kassa saker så här på rak arm, men det är väldigt naivt att tro varenda rad kod på ~30 miljoner rader är perfekt och löser alla problem helt perfekt utan säkerhetshål. Men om någon gör en klantig commit så är de brain damaged och Intel/Nvidia med all sin världsledande kompetens är bara skit, "fuck you".

Det är uppenbart att man kan leta upp något kass Linus gjort och skrika tillbaka, hade han uppskattat att bli kallad brain damaged då?

Permalänk

Linus har så många gånger berättat att han inte är en "peoples person", vilket många verkar ha svårt att ta in eller acceptera.

Det fina är att vem som helst kan gå och göra sin egen version av kerneln. Sen skapar man en community kring denna där alla bara håller med varandra och har fina värderingar.

Visa signatur

Data...

Permalänk
Medlem
Skrivet av BillyBobCraskin:

Linus har så många gånger berättat att han inte är en "peoples person", vilket många verkar ha svårt att ta in eller acceptera.

Det fina är att vem som helst kan gå och göra sin egen version av kerneln. Sen skapar man en community kring denna där alla bara håller med varandra och har fina värderingar.

Är det något man tar in så är det att han inte är en "peoples person". Problemet är att man inte vill ha med en sådan människa att göra vare sig den förstår sitt problem eller inte.

Blir inte roligare att bli behandlad illa bara för den som utför handlingen vet att den är otrevlig.