Blizzard dödar moddning med Diablo II: Resurrected – hänvisar till originalet

Permalänk
Medlem

Bra jobbat, släpper en remake som är sämre än orginalet.

Permalänk
Keeper of Traditions

Att i multiplayer inte tillåta moddar känns väl iofs ganska självklart.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem

känns inte som detta är värt priset 40 euro... synd att dom failar så hårt.

Permalänk
Medlem

Då blir det inget köpt för min del.
Spelar enbart i 21:9

Älskade at D3 hade det stödet!

Väntan på D4 är stor nu

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Inaktiv

Relativt få som lär bry sig om detta men ännu ett tråkigt steg i fel riktning. Avsaknad av 21:9 stöd för mig mindre intresserad av köp och då spelet bara bör gå att köpa i Battle.Net klienten som jag redan avskyr så blir det att skippa. Släpps fler och bättre spel jag nog hellre lägger min tid på. Eventuellt köpa till Switch om jag känner för det om det reas hårt.

Permalänk

Är det ingen som reflekterat över att de "kommit på" att stöd för TCP/IP ökar risken för att spelet hackas? För det säger ju sig självt. I synnerhet när de själva påtalat detta redan före D3 släpptes. För när klienten också kan agera server, då är det game over dag 0.

Visa signatur

Dator: ja
Tillbehör: ja

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Att i multiplayer inte tillåta moddar känns väl iofs ganska självklart.

Que? Har du även samma inställning till dessa med då?
List of video games derived from mods

Visst, det är väl en del singleplayer-mods med i listan, men väldigt många multiplayer-mods med. Man separerar oftast huvudklienten med en moddad klient, så självklara är väl att inte tillåta mods på officiella servrar medans custom-servrar får härja fritt.

Visa signatur

Processor: R7 5800X3D @ CO -30 · Moderkort: Gigabyte X570S Aorus Pro AX
Grafikkort: GB RTX 3080 GOC @ 1800 @ 812mV · Ram: 32GB @ ¯⁠\⁠_⁠(⁠ツ⁠)⁠_⁠/⁠¯

NVENC-PC: i5-4430S · Quadro P600 · 16GB 1600MHz · 28TB HDD
"Budget"-VR: R7 3700X · RTX 3060 12GB · 32GB 3600MHz · ~1TB SSD

Permalänk
Medlem

Det finns andra in game-fördelar med att tillåta ultrabred skärm. T.ex. om man jagar runor på laddern genom Countess i A1 så måste man teleportera/springa runt för att hitta det glömda tornet. Att se längre ger en fördel. Samma sak (men i högre utsträckning) i PvP. Blir en mild form av pay-to-win.

Permalänk
Medlem

Synd men bryr mig inte faktiskt .Betan var fantastisk .

Visa signatur

Dator 1 5800x 32 GB ram B550 plus TUF Kingston 3000 2048 GB EVO 870 QVO 4TB ASUS 370 ti TUF RM 750 X Corsair 4000D Airflow Noctua NH-D15S WIN 10 ASUS PG279Q skärm

Permalänk
Medlem

Nej jag tänker inte gnälla, finns ingen anledning eftersom ingen tvingar mig att köpa och spela spelet.

Jag KAN välja att låta bli... till skillnad från så många andra, tydligen.

Permalänk
Medlem

Kommer säkert att plocka upp D2:Resurrected till Switch när priset halkar under 150 SEK.

Diablo III är ett av mina mest spelade spel till Nintendo Switch, då det bitvis känns som ett shoot 'em up med nära nog perfekta kontroller.

Hoppas att detta blir lika lyckat på konsol!

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av aleves:

Que? Har du även samma inställning till dessa med då?
List of video games derived from mods

Visst, det är väl en del singleplayer-mods med i listan, men väldigt många multiplayer-mods med. Man separerar oftast huvudklienten med en moddad klient, så självklara är väl att inte tillåta mods på officiella servrar medans custom-servrar får härja fritt.

Que? Kör Blizzards servrar med moddade klienter och inte officiella servrar?

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem

Inga mods = nope, inge path of diablo eller median XL

Visa signatur

Cpu : Amd 5950x, Moderkort: X570, Socket-AM4, Grafikkort: Asus Geforce RTX 3080 TUF Gaming OC, Minne: Beast DDR4 3600MHz 32GB, Skärm: LG ultragear 38gn950, ASUS ROG Swift PG279Q 27 3 Tb Nvme M2 disk 7GB /write & read.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

De sista förhoppningarna om att spela moddar i flerspelarläge grusas. Samtidigt presenteras en halvlösning för ultrabreda skärmar.

Läs hela artikeln här

Är det omöjligt att de kommer införa egna lösningar på saker som tex path of diablo gjort osv? De har ju tagit fram denna utifrån vissa förutsättningar (tekniska, nostaligska osv). De har lagt till lite QOL ändringar, kan det inte fortsätta om ett tag för att försöka få detta spel att leva vidare längre? Hela den här grejjen med moddning verkar de dödat allmänt efter dota failen. De håller hårt i sitt ecosystem.

Har inte spelat sen vanilla och aldrig använt mods (förstår att det gjort att spelet överlevt längre) så jag kan ju verkligen inte kommentera vad man kommer missa.

Visa signatur

CPU: Intel Core i7 13700K 3.4 GHz 54MB Grafikkort: Gigabyte GeForce RTX 4080 16GB EAGLE OC
Moderkort: MSI MAG Z690 Tomahawk WIFI Minne: Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 4800MHz CL38 FURY
Chassi: Fractal Design Meshify 2 Svart Mörk TG Nätdel: Corsair RM1000X 1000W v3 Bildskärm: LG Ultragear 34

Permalänk
Medlem

Enda mods man kört i D2 fast man har 1000++ timmar i det är pluggy för störe kistor ochg det har man ju i D2R så inget jag kommer sakna.

Enda som gör att jag inte köper D2R vid release är priset :/

Visa signatur

Stationär : Ryzen 5600x | Asus B550m | Asus RTX3080 | 32GB DDR4 | Corsair AX750 | TJ08-E Vattenkyld | 2xAcer XB271HU
ESX host 1 : ESX+VS 6.0 | SuperMicro X8STE | Intel Xeon E5620 | 48GB DDR3 ECC/REG | Areca 1680x+HP SAS Expander | 22x Hitachi 3TB 5k3000 | APC SMART-UPS 1500 |
ESX host 2 : ESX+VS 6.0 | Intel DQ77KB itx | Xeon E3-1265L v2 | 16GB SODIMM | 2x Samsung 850pro 250GB |

Permalänk
Skrivet av Blizzard:

keep in mind the Classic client of Diablo II will still exist and that is not going away.

Nästa vecka...

Skrivet av Blizzard:

The Classic client of Diablo II is going away, just like Warcraft III.

Visa signatur

CPU i9-9900K GPU ASUS RTX 2080 TI Strix OC MB ASUS STRIX Z390-E RAM Corsair VENGEANCE RGB 32GB DDR4 3200MHz Case Fractal Design Define C PSU EVGA G3 850W Cooling Noctua D15
Monitor MSI Optix MAG342CQR SSD Samsung 970 EVO 500GB 860 EVO 500GB 860 QVO 2TB + QVO 4TB PLEX Server 2x HC560 20TB+WD RED 2x10TB+12TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Que? Kör Blizzards servrar med moddade klienter och inte officiella servrar?

Det var inte så jag tolkade ditt förra inlägg, utan det lät mer som att du menade att så länge det är multiplayer (i vilket spel som helst) så hör inte mods hemma där. Ursäktar om det blev ett missförstånd.

Är inte alls påläst när det gäller Diablo-serien, eller något ur Blizzards katalog av spel överhuvudtaget. För ja, det är så klart självklart att officiella servrar inte ska ha stöd för mods och jag har ingen aning hur det har sköts tidigare. Men vadå, har D2 då haft stöd för mods vare sig om host för servern har dessa mods själv? Låter katastrofalt i sådant fall 😵‍💫

Visa signatur

Processor: R7 5800X3D @ CO -30 · Moderkort: Gigabyte X570S Aorus Pro AX
Grafikkort: GB RTX 3080 GOC @ 1800 @ 812mV · Ram: 32GB @ ¯⁠\⁠_⁠(⁠ツ⁠)⁠_⁠/⁠¯

NVENC-PC: i5-4430S · Quadro P600 · 16GB 1600MHz · 28TB HDD
"Budget"-VR: R7 3700X · RTX 3060 12GB · 32GB 3600MHz · ~1TB SSD

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av walkir:

Kommer säkert att plocka upp D2:Resurrected till Switch när priset halkar under 150 SEK.

Diablo III är ett av mina mest spelade spel till Nintendo Switch, då det bitvis känns som ett shoot 'em up med nära nog perfekta kontroller.

Hoppas att detta blir lika lyckat på konsol!

3an var riktigt fin portabel, även om jag föredrar Diablo på PC. Och man slipper Battle.net.

Lockande att spela på min framtida Steam Deck också så får se hur det blir. Men då är jag tvungen B.net.

Permalänk
Medlem

Jag spelar med 2 mods, Project Diablo 2 och PlugY. Båda är stora QoL uppgraderingar, utan att förändra originalupplevelsen allt för mycket. Det här var tråkiga nyheter, tror jag håller mig till den klassiska grafiken om det inte går att spela remastern med mods :/

Permalänk
Sötast

"Following the Technical Alpha, we learned that this functionality was enabling significant security-related issues to our game"

Kan vi få ett exempel på detta?
Stals någons pengar?
Blev någons pc osäker?
Började det brinna i en serverhall?
Fanns det möjlighet att knäcka säkerheten i spelares nätverk?

Eller finns det en chans att det skulle möjliggöra 1-5% förlust i vinst på grund av piratkopiering och att ni hellre fullständit skiter i hela er spelarbas bara för att få en större årsbonus för att aktien stiger tillräckligt för att chefen skall få en ny mercedes?

undrar hur många av utvecklarna på D2R som håller med om dessa besluten jämfört med hur många i ledningen som gillar besluten.

Indie for life. Money ruins it all.

Permalänk
Skrivet av Allexz:

"Following the Technical Alpha, we learned that this functionality was enabling significant security-related issues to our game"

Kan vi få ett exempel på detta?
Stals någons pengar?
Blev någons pc osäker?
Började det brinna i en serverhall?
Fanns det möjlighet att knäcka säkerheten i spelares nätverk?

Eller finns det en chans att det skulle möjliggöra 1-5% förlust i vinst på grund av piratkopiering och att ni hellre fullständit skiter i hela er spelarbas bara för att få en större årsbonus för att aktien stiger tillräckligt för att chefen skall få en ny mercedes?

undrar hur många av utvecklarna på D2R som håller med om dessa besluten jämfört med hur många i ledningen som gillar besluten.

Indie for life. Money ruins it all.

Risken för hack ökar markant när spelardatan lagras lokalt snarare än endast i molnet. De prioriterar att alla får spela på lika villkor.

Visa signatur

Dator: ja
Tillbehör: ja

Permalänk
Sötast
Skrivet av Role_Model:

Risken för hack ökar markant när spelardatan lagras lokalt snarare än endast i molnet. De prioriterar att alla får spela på lika villkor.

På battlenet lagras inte spelardatan lokalt.
Det har aldrig varit ett problem.

Endast standalone multiplayer / singleplayer sparas lokalt. Det har alltid varit ett personligt val att köra på BNET eller ej och om man vill ha online karaktärer eller ej. Varför inte nu mer?

Permalänk
Medlem

Det här med att spelet inte går att modda ser jag som ett icke problem vid release. Blizzard sa att det kan komma att tillåtas senare. Nu i början tycker jag det bara är bra att vi slipper mods.

Problemet som jag ser det är att Blizzard tar duktigt betalt för denna Remake och ändå inte lyckas implantera 21:9 stöd korrekt.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem

21:9 fungerar väl i SP men inte MP? Eller har jag fått det om bakfoten?

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Bryr mig inte ett piss om dessa förändringar. Längtar till att spelet släpps!

Permalänk
Medlem

Spelar på en 16:9 skärm och bryr mig inte om moddar till spel (har aldrig vart intresserad av det), så för mig spelar det ingen roll.
Men kan förstå att folk blir lite sura om originalet har massa moddar man vill fortsätta nyttja.

Visa signatur

| i9 10900K AllCore @5GHz | Gigabyte 3080 Vision OC @1845MHz (0.9v) | HyperX 32GB DDR4 @3600 MHz | LG 32'' @165Hz G-Sync | Samsung 970 Evo Plus M2 1TB | Asus ROG Strix Z490-F | Corsair RM750x | Noctua NH-D15 Cromax | FrDesign R7 | Soundblaster AE-5 | LG CX 65" | Nintendo Switch | PS5 Disc Ed. | RetroPie | One+ CE | Amiga 500 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wladir:

Min spontana känsla är "So what?"

Vad kan man egentligen förvänta sig av ett så gammalt spel? :S

Man kanske ska kunna förvänta sig att det gamla spelet ska ha samma gamla features som det har haft i 20 år redan? Tycker det känns fullt rimligt faktiskt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zemlan:

Mja, inte mycket mer än en remaster ändå? I bakgrunden går ju gamla D2 i sina 24hz eller vad det var och sen lägger de på nyare grafik över det bara. Så spelet styrs ju av gamla D2 i grunden.

Så saker som ultrabreda skärmar kan de ju inte hux flux ta in i spelet utan de fokuserade på att behålla känslan och sen ge oss finare grafik. Typ.

Så jag sett det hela tiden iaf, och jag tycker detta har vart väldigt tydligt hela tiden, men kanske missar ngt.

Kan dom genom magisk kodning göra 4:3 till 19:9.... Men inte lyckas med 21:9 (lyckades tidigare i alpha testet) eller extrema 32:9 så är det ju bara ursäkter. 4:3 är väldigt annorlunda jämte 19:9 men 4:3 är alltså grunden för all som går upp till 19:9....tidsbesparande ursäkter är vad det är.. Dom vill sälja ett spel, inte göra ett bra spel... Checka uppdateringarna som lovats i warcraft 3 remaster och starcraft remaster.. Dom har inte gjort ett uns av förbättringar sedan dom släppte spelen. Att blizzard saknar kunskap om kodning är inte sant.
dom har inte resurser att lägga på det helt enkelt. Vinsten framför allt.

Det handlar inte om att behålla känslan. Då skulle spelet vara i 4:3.

Permalänk
Medlem

Låt oss göra en modern remake på en gammal riktig klassiker, men låt oss inte tillåta moderna upplösningar. Because fuck you, that's why.

Visa signatur

Lian Li PC7SE | Athlon 2800+ | 2x 512MB | Leadtek 6800LE 16/1,6 @ 1,3v 400/870 | 250 + 160 + 2x 200 + 40 = 850GB
Pergo-kuben | Pergomodd2 | PSX-modd | HTPC i CD-spelare | Pergo-tower

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xelfeir:

Kan dom genom magisk kodning göra 4:3 till 19:9.... Men inte lyckas med 21:9 (lyckades tidigare i alpha testet) eller extrema 32:9 så är det ju bara ursäkter. 4:3 är väldigt annorlunda jämte 19:9 men 4:3 är alltså grunden för all som går upp till 19:9....tidsbesparande ursäkter är vad det är.. Dom vill sälja ett spel, inte göra ett bra spel... Checka uppdateringarna som lovats i warcraft 3 remaster och starcraft remaster.. Dom har inte gjort ett uns av förbättringar sedan dom släppte spelen. Att blizzard saknar kunskap om kodning är inte sant.
dom har inte resurser att lägga på det helt enkelt. Vinsten framför allt.

Det handlar inte om att behålla känslan. Då skulle spelet vara i 4:3.

Jag vet inte om du inte förstod artikeln men...
Anledningen är av allt att dömma att AI i spelet inte attackerar dig efter en viss radie.
Om blizzard ska ge support för 21:9 eller mer betyder det antingen
1. att dom som inte har 21:9 kommer att bli attackerade av fiender långt innan dom syns eller
2. dom som har 21:9 kan cheesa allt genom att döda saker som inte attackerar tillbaks

Dom som spelat D2 med multires (högre upplösning) förstår detta problemet hänger ihop med hur d2 alltid fungerat.

Jag tror att blizzard gör rätt här även om jag tycker att det är synd att så många spel fungerar dåligt med 21:9. Hade det innan o trivdes med allt förutom i spel o videor.

Visa signatur

Gigabyte RTX 3070 | Samsung 980 | AMD 5950x
32GB 3600MHz CL14 | Corsair RM850X | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO
Skärm: Acer 27" ConceptD CP3271KP IPS 4K HDR 144 hz

Skriv gärna ett svar om ditt problem löste sig.