Efter att ha lovat stöd för TCP/IP skulle bestå vände Blizzard helt om. Anledningen som angavs var "säkerhetsskäl" associerade med att ansluta direkt till varandra via IP-adresser. Många spelare trogna till originalet såg det hela som en bortförklaring, då stöd för TCP/IP gör det möjligt att spela med vänner utanför Blizzards servrar och därmed öppnar för att spelet på sikt blir crackat av pirater.

Ramaskriet grundar sig i stort inte på att TCP/IP som funktion försvinner med Diablo II: Resurrected, utan att det är enda sättet att spela med moddar tillsammans med andra. Nu kommenterar Blizzard för första gången frågan om TCP/IP och en dyster framtid för den som sett fram emot att spela remastern med moddar.

Following the Technical Alpha, we learned that this functionality was enabling significant security-related issues to our game. We’re aware that removing this feature adds a large hurdle for talented multiplayer modders in our community. Still, our priority is to keep this game’s ecosystem as secure as possible for all of our players.

Despite this change, a form of modding will still be possible. Players will have the ability to modify specific files which include adjusting values of skills, items, and more. However, keep in mind the Classic client of Diablo II will still exist and that is not going away. Multiplayer mods will still be able to exist and thrive on that platform by our community there.

I ett inlägg skriver Blizzard att de efter alpha-testet tidigare i år insåg att TCP/IP möjliggjorde allvarliga säkerhetsproblem för spelet, vilket ligger till grund för beslutet att ta bort TCP/IP. Blizzard medger också att beslutet medför ett "stort hinder" för alla talangfulla fantaster som gör moddar till Diablo II för multiplayer-spelande.

Blizzard menar dock på att moddning till viss del blir fortsatt möjligt med Diablo II: Resurrected, då användare kan modifiera specifika filer och parametrar för saker som färdigheter (eng. skills) och föremål i enspelarläge. Den som vill spela remastern med moddar tillsammans med andra hänvisas krasst till originalet.

Begränsat stöd för ultrabreda 21:9-skärmar

I samband med spelets alpha- och betatester fanns stöd för ultrabreda 21:9-skärmar, något originalet med bildförhållandet 4:3 (12:9) aldrig var ämnat att köras i. Som spelet är uppbyggt upptäcker och attackerar inte fiender när de är längst ut åt sidorna på en ultrabred skärm med bildförhållandet 21:9. Det här menar Blizzard skapar en ojämn spelplan mot merparten spelare som har en 16:9-skärm.

Ultimately, the AI doesn’t register getting hit from that additional distance a 21:9 monitor provides. That’s not intended, especially if you’re sharing a game with a 16:9 user. To protect the integrity of everyone’s experience and promote an equal playing field for all, those with Ultrawide monitors will be able to have their game screen purview extended to 19:9 (the maximum length of the in-game limitation zones) with a vignette on the sides of the game screen.

För att komma tillrätta med detta möter Blizzard spelare med ultrabreda skärmar halvvägs och möjliggör bildförhållande upp till 19:9, vilket är gränsen för spelets så kallade limitation zones. De delar av skärmens yta som bli över får varsin vinjett istället för att bli svarta. Blizzard meddelar också att de tittar på andra lösningar som inte påverkar spelet och hur det spelas med andra.