Sony avtäcker remake av Star Wars: Knight of the Old Republic

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ase:

Det enda oroande om ett av det bästa spelens remake, är att det släpps till playstation om det blir konsollanpassat & fördummat annars om inte så ser jag fram mot att spela en remake

Kotor 1 och 2 släpptes ju till xbox. Det var den plattformen de kom ut först på.

Permalänk
Skrivet av Ase:

Det enda oroande om ett av det bästa spelens remake, är att det släpps till playstation om det blir konsollanpassat & fördummat annars om inte så ser jag fram mot att spela en remake

Kotor spelen var konsolanpassat från början, spelen släpptes först till xbox och några månader senare till PC.

Är ganska fördummat om man jämför spelet med Neverwinter Nights, Baldur's Gate etc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Det verkar ju uttryckligen som en person som inte ens gillar spelserien, det känns inte som rätt person att göra en remaster. Precis som igår när Häcken lirar Hellström efter en vinst... det känns inte rätt.

Jag är som jag ovan redan förklarat nöjd med gamla spelet som det är, så jag tillhör kanske inte målgruppen oavsett

Men du kan få en kram tillbaka om du behöver den, inte jag iaf

Hennes kritiker överdriver våldsamt.

Har suttit en stund och läst genom en del historia kring Sam Maggs. Hennes kommentarer runt Star Wars och kritiken hon får. Visst är hon en feminist och hon uttrycker sig väldigt starkt om sina åsikter, och visst, ibland tycker även jag att hon kanske överdriver lite i sin retorik. Det är något som naturligtvis skrämmer många (verkar mest vara män av det jag kan se, vilket inte är en överraskning, tyvärr) och gör dem osäkra. Kritiken som jag kan läsa verkar grunda sig i det vanliga: män som inte vill bli påtvingade starka kvinnor, män som inte vill ha sina spel "infekterade" med LGBT karaktärer, och generell rädsla för en massa saker de samlat under uttrycket "woke". De vill fly från verkligheten och förlora sig i en fantastisk värld som ska vara helt utan kulturell- och könsbaserad mångfald.

Det är bara fånigt, förlegat, och helt ur tiden. Sam Maggs hatar inter Star Wars, men hon vill göra det bättre och föra det mer in i en modern tidsera. Det handlar inte om att Star Wars ska bli feministpropaganda, utan snarare om att representationen överlag ska vara mer i linje med hur världens befolkning faktiskt är upplagd. Inte bara en minoritet av vita heterosexuella män.

Gör hon ett faktiskt dåligt arbete ska hon så klart inte hyllas för det, men hon måste få en chans att göra något med det först.

Visa signatur

Smurf

Permalänk
Medlem
Skrivet av UncleEvil:

Kotor spelen var konsolanpassat från början, spelen släpptes först till xbox och några månader senare till PC.

Är ganska fördummat om man jämför spelet med Neverwinter Nights, Baldur's Gate etc.

Håller med dig! men det har blivit betydligt sämre sista 10 åren med hjälp att sikta & förenklad spelmekanik i många spel för att folk tror att det är vad vi vill ha & för att det ska gå att spela bra med konsoll hade det både på x-box & pc men använde konsollen bara som dvd spelare stod aldrig ut att spela på konsoll sista konsollen som var ok var nog den första som man spelade kong på (tennis, squach, & ishockey med pinnar & en stutsande kula.) men då fanns det ju inget annat. Baldurs gate & resten var bättre fast kotor hade en riktigt bra story.

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kyraal:

Hennes kritiker överdriver våldsamt.

Har suttit en stund och läst genom en del historia kring Sam Maggs. Hennes kommentarer runt Star Wars och kritiken hon får. Visst är hon en feminist och hon uttrycker sig väldigt starkt om sina åsikter, och visst, ibland tycker även jag att hon kanske överdriver lite i sin retorik. Det är något som naturligtvis skrämmer många (verkar mest vara män av det jag kan se, vilket inte är en överraskning, tyvärr) och gör dem osäkra. Kritiken som jag kan läsa verkar grunda sig i det vanliga: män som inte vill bli påtvingade starka kvinnor, män som inte vill ha sina spel "infekterade" med LGBT karaktärer, och generell rädsla för en massa saker de samlat under uttrycket "woke". De vill fly från verkligheten och förlora sig i en fantastisk värld som ska vara helt utan kulturell- och könsbaserad mångfald.

Det är bara fånigt, förlegat, och helt ur tiden. Sam Maggs hatar inter Star Wars, men hon vill göra det bättre och föra det mer in i en modern tidsera. Det handlar inte om att Star Wars ska bli feministpropaganda, utan snarare om att representationen överlag ska vara mer i linje med hur världens befolkning faktiskt är upplagd. Inte bara en minoritet av vita heterosexuella män.

Gör hon ett faktiskt dåligt arbete ska hon så klart inte hyllas för det, men hon måste få en chans att göra något med det först.

Det kanske är mest män som har spelat orginalet?

Sen är det ett dåligt argument att "män" är rädda för starka kvinnor och därför "män" är tveksamma mot att ha dessa i sin media.
Det finns åtskilliga exempel på där kvinnor är huvudrollen och samtidigt hyllade, alien, tomb raider, meteoid, bayonetta.

Det som ofta är problemet är att man ska göra om media, med kultstatus, med en tydlig agenda för att kunna sälja till en teoretisk kundkrets som inte finns och samtidigt hata sina gamla fans genom att kalla dom kvinnohatare, racister, nazister, och alla andra *-ister som finns och påhittade

Permalänk
Medlem

Är det bara jag som fortfarande spelar spelet? Kör det på telefonen och fungerar klockrent (när man vant sig vid kontrollen)

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

Hmm har jag förstått saken rätt att Aspyr som gör remaken ägs av Embracer och att Sony har betalat för att spelet inte ska komma på någon annan konsol än PlayStation på release men det kommer på PC?

Permalänk
Medlem

KOTOR II är det bästa som gjorts i min bok. KOTOR inte långt efter MEN varför inte KOTOR 3 istället och knyta ihop säcken efter ettan och tvåan? Har kreativiteten försvunnit i den grad att de inte klarar av att göra nya single-player längre?

Hur som helst, jag köper re-maken, ingen snack om det...

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 AORUS MASTER rev 1.2 Processor: AMD Ryzen 7 5800X3D Kylning: Corsair be quiet! Dark Rock Pro 4 Minne: 32 GB Crucial Ballistix 3600 MHz Grafikkort: Sapphire NITRO+ Radeon RX 7900 XTX Hårddiskar: Corsair Force MP600 1TB M.2, Seagate BarraCuda 4TB 5400rpm Nätagg: Corsair RM850x V2 Chassi: Fractal Design Define 7 Compact Skärm: LG C3 77 tums TV

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kyraal:

Hennes kritiker överdriver våldsamt.

Har suttit en stund och läst genom en del historia kring Sam Maggs. Hennes kommentarer runt Star Wars och kritiken hon får. Visst är hon en feminist och hon uttrycker sig väldigt starkt om sina åsikter, och visst, ibland tycker även jag att hon kanske överdriver lite i sin retorik. Det är något som naturligtvis skrämmer många (verkar mest vara män av det jag kan se, vilket inte är en överraskning, tyvärr) och gör dem osäkra. Kritiken som jag kan läsa verkar grunda sig i det vanliga: män som inte vill bli påtvingade starka kvinnor, män som inte vill ha sina spel "infekterade" med LGBT karaktärer, och generell rädsla för en massa saker de samlat under uttrycket "woke". De vill fly från verkligheten och förlora sig i en fantastisk värld som ska vara helt utan kulturell- och könsbaserad mångfald.

Det är bara fånigt, förlegat, och helt ur tiden. Sam Maggs hatar inter Star Wars, men hon vill göra det bättre och föra det mer in i en modern tidsera. Det handlar inte om att Star Wars ska bli feministpropaganda, utan snarare om att representationen överlag ska vara mer i linje med hur världens befolkning faktiskt är upplagd. Inte bara en minoritet av vita heterosexuella män.

Gör hon ett faktiskt dåligt arbete ska hon så klart inte hyllas för det, men hon måste få en chans att göra något med det först.

Hela trilogin de släppte 7-8-9 var skräp ärligt talat. De har förstört en genre för att driva fram sin politiska agenda. Folk tittar på filmer&spelar spel för att som du säger slippa verkligheten, inte få nån ideologi tryckt i halsen. Mandalorian(där har hon inte varit inblandad vad jag vet) är det enda de har lyckats kläcka under tiden, där finns ju också starka kvinliga karaktären, skillnaden är att de pissar inte på redan älskade karaktärer som Luke Skywalker för att trycka ner Mary Sue i halsen på folk... När man tänker på den här aspekten så var det kanske lika bra att det blev en re-make och inte en trea...

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 AORUS MASTER rev 1.2 Processor: AMD Ryzen 7 5800X3D Kylning: Corsair be quiet! Dark Rock Pro 4 Minne: 32 GB Crucial Ballistix 3600 MHz Grafikkort: Sapphire NITRO+ Radeon RX 7900 XTX Hårddiskar: Corsair Force MP600 1TB M.2, Seagate BarraCuda 4TB 5400rpm Nätagg: Corsair RM850x V2 Chassi: Fractal Design Define 7 Compact Skärm: LG C3 77 tums TV

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kyraal:

Hennes kritiker överdriver våldsamt.

Har suttit en stund och läst genom en del historia kring Sam Maggs. Hennes kommentarer runt Star Wars och kritiken hon får. Visst är hon en feminist och hon uttrycker sig väldigt starkt om sina åsikter, och visst, ibland tycker även jag att hon kanske överdriver lite i sin retorik. Det är något som naturligtvis skrämmer många (verkar mest vara män av det jag kan se, vilket inte är en överraskning, tyvärr) och gör dem osäkra. Kritiken som jag kan läsa verkar grunda sig i det vanliga: män som inte vill bli påtvingade starka kvinnor, män som inte vill ha sina spel "infekterade" med LGBT karaktärer, och generell rädsla för en massa saker de samlat under uttrycket "woke". De vill fly från verkligheten och förlora sig i en fantastisk värld som ska vara helt utan kulturell- och könsbaserad mångfald.

Det är bara fånigt, förlegat, och helt ur tiden. Sam Maggs hatar inter Star Wars, men hon vill göra det bättre och föra det mer in i en modern tidsera. Det handlar inte om att Star Wars ska bli feministpropaganda, utan snarare om att representationen överlag ska vara mer i linje med hur världens befolkning faktiskt är upplagd. Inte bara en minoritet av vita heterosexuella män.

Gör hon ett faktiskt dåligt arbete ska hon så klart inte hyllas för det, men hon måste få en chans att göra något med det först.

Jag hoppas innerligt att du har rätt här!

Jag är inte alls rädd för ’woke’ eller propaganda, och de som har problem med LBTQ eller andra saker kan gnälla på vad som helst, det finns alltig något.

Det klart nya trilogin av filmer inte var samma som gamla, eller prequels (som också var hatade). Och även om de inte tillhör mina favoriter så är det bland det bättre jag sett på senare år och helt klart bättre än alla superhjältefilmer... tycker mest det var synd med alla CGI karaktärer som Fischer, det behövdes inte alls!

Om det är som du säger att saker ska moderniseras en aning så blir jag mer intresserad än rädd, det var trots allt just utmanande av roller och världen de levde i som drog in en i originalspelen, skulle inte skada med små ändringar.

Bara inte robotar får könkomplexa sex-relationer eller annat strunt såklart.

Robotar med kön existerar såklart
Permalänk
Skrivet av Michael1:

Hmm har jag förstått saken rätt att Aspyr som gör remaken ägs av Embracer och att Sony har betalat för att spelet inte ska komma på någon annan konsol än PlayStation på release men det kommer på PC?

Spelet släpps till PC och PS5 och senare till Xbox.

Skrivet av medbor:

Bara inte robotar får kön eller annat strunt såklart.

Star Wars har manliga och kvinnliga droider

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yasko:

Hela trilogin de släppte 7-8-9 var skräp ärligt talat. De har förstört en genre för att driva fram sin politiska agenda. Folk tittar på filmer&spelar spel för att som du säger slippa verkligheten, inte få nån ideologi tryckt i halsen. Mandalorian(där har hon inte varit inblandad vad jag vet) är det enda de har lyckats kläcka under tiden, där finns ju också starka kvinliga karaktären, skillnaden är att de pissar inte på redan älskade karaktärer som Luke Skywalker för att trycka ner Mary Sue i halsen på folk... När man tänker på den här aspekten så var det kanske lika bra att det blev en re-make och inte en trea...

Vad jag har hört har den ursprungliga trilogin setts som feministpropaganda också, framförallt Leia som inte borde hålla vapen etc.

Filmer reflekterar den tid de spelas in, och jag tror verkligen inte ’de’ ens existerar eller styr över alla filmer som görs, det är bara så att välden gått vidare och utmanat gamla ideal och sett att de gamla värderingarna inte vilade på så stark grund

Kan hålla med om att vissa fall kan vara lite väl ’in-your-face’ men verkligen INTE de nya SW7-9, de var bara mainstream och inte lika episka. De ville nog bara locka en bredare publik

Permalänk
Medlem
Skrivet av UncleEvil:

Spelet släpps till PC och PS5 och senare till Xbox.

Star Wars har manliga och kvinnliga robotar

Haha, du har rätt! Jag stryker den!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cove:

Jag tror nog huvudstoryn kommer vara samma. Ofta så är det mer spelmekaniken som görs om. Fast tittade man på FFVII remake så var det ju endel tillagt också, så man vet aldrig.
Tror dock det är en bra måttstock på skillnaden mellan remake och remaster.
Mass Effect Reforged -> Remaster. Exakt samma spel fast snyggare
FFII Remake -> Remake. Samma huvudstory, fast ny spelmekanik, och huvudstoryn en aning mer "utbroderad" med sidemissions etc.

Fast final fantasy spel har ju alltid släppts i en miljon olika versioner med saker som läggs till, tas bort och ändras. Går inte att jämföra med den senaste tidens populära remastermani.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon134512:

Måste vara lätt att vara writer i ett spel där storyn redan finns.

Är ju perfekt för denna feminist då. Representation och 50/50 gäller bara områden som är bekväma, fördelaktiga och lite fina i kanten.

Blir antagligen bara smörja av detta. Att anställa en människa som ser en omtyckt produkt som en plattform för att rapa ur sig sina förvirrade åsikter i kan bara sluta på ett sätt.

Visa signatur

8700K/1080Ti/XG32VQR

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av HandsomeT:

Är ju perfekt för denna feminist då. Representation och 50/50 gäller bara områden som är bekväma, fördelaktiga och lite fina i kanten.

Blir antagligen bara smörja av detta. Att anställa en människa som ser en omtyckt produkt som en plattform för att rapa ur sig sina förvirrade åsikter i kan bara sluta på ett sätt.

Hur vet du att hon ser det som ett plattform att trycka ut sina åsikter? Hon har ju varit med i fler spel där det inte skett.

Sluta vara så känslig.

Permalänk
Skrivet av Kyraal:

Hennes kritiker överdriver våldsamt.

Har suttit en stund och läst genom en del historia kring Sam Maggs. Hennes kommentarer runt Star Wars och kritiken hon får. Visst är hon en feminist och hon uttrycker sig väldigt starkt om sina åsikter, och visst, ibland tycker även jag att hon kanske överdriver lite i sin retorik. Det är något som naturligtvis skrämmer många (verkar mest vara män av det jag kan se, vilket inte är en överraskning, tyvärr) och gör dem osäkra. Kritiken som jag kan läsa verkar grunda sig i det vanliga: män som inte vill bli påtvingade starka kvinnor, män som inte vill ha sina spel "infekterade" med LGBT karaktärer, och generell rädsla för en massa saker de samlat under uttrycket "woke". De vill fly från verkligheten och förlora sig i en fantastisk värld som ska vara helt utan kulturell- och könsbaserad mångfald.

Det är bara fånigt, förlegat, och helt ur tiden. Sam Maggs hatar inter Star Wars, men hon vill göra det bättre och föra det mer in i en modern tidsera. Det handlar inte om att Star Wars ska bli feministpropaganda, utan snarare om att representationen överlag ska vara mer i linje med hur världens befolkning faktiskt är upplagd. Inte bara en minoritet av vita heterosexuella män.

Gör hon ett faktiskt dåligt arbete ska hon så klart inte hyllas för det, men hon måste få en chans att göra något med det först.

Men kan ni snälla sluta skriva sån här smörja? För att vara progressiva och accepterande är ni väldigt snabba på att kasta in alla kritiker under samma etikett. Kön och sexualitet spelar ingen roll, det jag personligen vill ha är välskrivna karaktärer. Har aldrig hört talas om Sam Maggs förut, men om hennes favorit är Last Jedi så säger det väldigt mycket.

Permalänk
Medlem

Själv så väntar jag med att hylla eller kritisera spelet/utvecklarna/writers osv tills spelet är släppt och jag får se slutgiltiga resultatet. Det känns fel och inte rättvist att kritisera någon baserat på farhågor som man eventuellt har.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kyraal:

Hennes kritiker överdriver våldsamt.

Har suttit en stund och läst genom en del historia kring Sam Maggs. Hennes kommentarer runt Star Wars och kritiken hon får. Visst är hon en feminist och hon uttrycker sig väldigt starkt om sina åsikter, och visst, ibland tycker även jag att hon kanske överdriver lite i sin retorik. Det är något som naturligtvis skrämmer många (verkar mest vara män av det jag kan se, vilket inte är en överraskning, tyvärr) och gör dem osäkra. Kritiken som jag kan läsa verkar grunda sig i det vanliga: män som inte vill bli påtvingade starka kvinnor, män som inte vill ha sina spel "infekterade" med LGBT karaktärer, och generell rädsla för en massa saker de samlat under uttrycket "woke". De vill fly från verkligheten och förlora sig i en fantastisk värld som ska vara helt utan kulturell- och könsbaserad mångfald.

Det är bara fånigt, förlegat, och helt ur tiden. Sam Maggs hatar inter Star Wars, men hon vill göra det bättre och föra det mer in i en modern tidsera. Det handlar inte om att Star Wars ska bli feministpropaganda, utan snarare om att representationen överlag ska vara mer i linje med hur världens befolkning faktiskt är upplagd. Inte bara en minoritet av vita heterosexuella män.

Gör hon ett faktiskt dåligt arbete ska hon så klart inte hyllas för det, men hon måste få en chans att göra något med det först.

Problemet är att star wars är inte riktiga världen så det finns ingen representation som ska vara i linje med världens befolkning

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Rasmus117:

Problemet är att star wars är inte riktiga världen så det finns ingen representation som ska vara i linje med världens befolkning

Men riktiga världen tar del av den så representation är kanske inte så dumt då med andra ord?

Permalänk
Medlem
Skrivet av BertilBesvärjaren:

... Har aldrig hört talas om Sam Maggs förut, men om hennes favorit är Last Jedi så säger det väldigt mycket.

Lika mycket som ditt inlägg säger om dig i så fall, d.v.s. ingenting. Är väl, för övrigt, rätt barnsligt att basera åsikter, angående en persons karaktär, utifrån smak av film, spel och annan media.

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900x| Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero X570 | G-Skill 32GB DDR4 3600Mhz CL16 Trident | MSI Geforce RTX 3080 10GB Gaming X Trio | Phantek P600S | Creative Sound BlasterX AE-5 Plus | Corsair RM850X 850W | Samsung 980 Pro 1TB M.2 NVME | Kingston A2000 1TB M2. NVME | Corsair H150i Pro XT | Win 10 Home 64
LG 38GN950 | LG Oled 65C1, 65C7 och 55C9
Xbox Series X | Playstation 5 | PSVR 2 | Oculus Quest 2

Permalänk
Skrivet av matt76:

Lika mycket som ditt inlägg säger om dig i så fall, d.v.s. ingenting. Är väl, för övrigt, rätt barnsligt att basera åsikter, angående en persons karaktär, utifrån smak av film, spel och annan media.

Personen i fråga är en författare, diskussionen är hur väl hon kan göra sitt jobb, är väl väldigt relevant att hennes favoritfilm i serien är fruktansvärt dåligt skriven. Har väl inte sagt något om hennes karaktär? Jag baserar folks smak av media utifrån deras smak av media, ber om ursäkt om det är ett för svårt koncept för dig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rasmus117:

Problemet är att star wars är inte riktiga världen så det finns ingen representation som ska vara i linje med världens befolkning

Riktigt trist att läsa ditt inlägg. Så länge det finns människor och inte bara aliens i Star Wars så är det viktigt att alla blir representerade med betydelsefulla karaktärer som går att relatera till. Vi vita män (nu antar jag ditt kön och hudfärg) skiter ju i det för vi har ju alltid varit bra representerade i popkultur, men jag tycker vi kan unna andra detsamma.

Skrivet av BertilBesvärjaren:

Men kan ni snälla sluta skriva sån här smörja? För att vara progressiva och accepterande är ni väldigt snabba på att kasta in alla kritiker under samma etikett. Kön och sexualitet spelar ingen roll, det jag personligen vill ha är välskrivna karaktärer. Har aldrig hört talas om Sam Maggs förut, men om hennes favorit är Last Jedi så säger det väldigt mycket.

Det var inte meningen att kasta alla under samma buss. Jag förstår att för somliga är det varningstecken när någon gillar TLJ, men det betyder inte att de har något bra att bidra med, och det betyder inte att de kommer skriva om KotOR till TLJ.

Skrivet av nikwad:

Det kanske är mest män som har spelat orginalet?

Sen är det ett dåligt argument att "män" är rädda för starka kvinnor och därför "män" är tveksamma mot att ha dessa i sin media.
Det finns åtskilliga exempel på där kvinnor är huvudrollen och samtidigt hyllade, alien, tomb raider, meteoid, bayonetta.

Det som ofta är problemet är att man ska göra om media, med kultstatus, med en tydlig agenda för att kunna sälja till en teoretisk kundkrets som inte finns och samtidigt hata sina gamla fans genom att kalla dom kvinnohatare, racister, nazister, och alla andra *-ister som finns och påhittade

Det är tyvärr inte ett dåligt argument att män är rädda för starka kvinnor, för det är ofta så det är, och du ser det ju hela tiden på social media. Det är heller inte fel att kalla folk för kvinnohatare, racister, och nazister, när det faktiskt finns folk som faller under de beteckningarna, som är väldigt högljudda med sina åsikter. Det är ingen som tjänar på att vi ska dra oss för att peka ut deras existens, förutom deras förespråkare. Bara för att vi kan räkna upp några exempel betyder det inte att det inte finns ett problem med representation i vår kultur, och det är faktiskt syvene sist inte vi som ska avgöra när vi nått någon form av acceptabel jämvikt.

Jag tycker personligen det är lite pinsamt att se en del folks åsikter kring det här. Jag är själv en 41-årig vit man som växt upp med alla de här franchiserna med kultstatus och känner att de är en stor del av min identitet och vem jag är. Jag ser fortfarande regelbundet på alla de här filmerna och serierna, och de kommer ju alltid finnas där. Det är ingen som kan ta dem från mig, så jag ser det inte som problematiskt när ny media som skapas är mer inkluderande, för jag förlorar inget på det.

KotOR finns fortfarande att spela i originalform, för de som föredrar den, och om de nu gör en remake så hoppas jag de gör mer än bara ändrar på grafiken. Jag tycker det verkar extremt tveksamt att de kommer tvinga någon att ha sex med någon de inte vill ha sex med, eller göra det betydelsefullt "woke". Dock tror jag de kommer försöka förbättra hur spelet är skrivet, för det var väl faktiskt en del tveksam kvalitet där, och inte bara buggar som var problemet.

Visa signatur

Smurf

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon134512:

Hur vet du att hon ser det som ett plattform att trycka ut sina åsikter? Hon har ju varit med i fler spel där det inte skett.

Sluta vara så känslig.

Ursäkta? Var såg du en känslomässig reaktion?

Börjar bli rätt så tröttsamt bara att extremister ska pervertera omtyckta och beprövade koncept. Listan är lång vid det här laget.

Dessa människor får tycka vad de vill men varför inte skapa något eget istället för att förvränga vad som redan finns?

Visa signatur

8700K/1080Ti/XG32VQR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kyraal:

Riktigt trist att läsa ditt inlägg. Så länge det finns människor och inte bara aliens i Star Wars så är det viktigt att alla blir representerade med betydelsefulla karaktärer som går att relatera till. Vi vita män (nu antar jag ditt kön och hudfärg) skiter ju i det för vi har ju alltid varit bra representerade i popkultur, men jag tycker vi kan unna andra detsamma.

Det var inte meningen att kasta alla under samma buss. Jag förstår att för somliga är det varningstecken när någon gillar TLJ, men det betyder inte att de har något bra att bidra med, och det betyder inte att de kommer skriva om KotOR till TLJ.

Det är tyvärr inte ett dåligt argument att män är rädda för starka kvinnor, för det är ofta så det är, och du ser det ju hela tiden på social media. Det är heller inte fel att kalla folk för kvinnohatare, racister, och nazister, när det faktiskt finns folk som faller under de beteckningarna, som är väldigt högljudda med sina åsikter. Det är ingen som tjänar på att vi ska dra oss för att peka ut deras existens, förutom deras förespråkare. Bara för att vi kan räkna upp några exempel betyder det inte att det inte finns ett problem med representation i vår kultur, och det är faktiskt syvene sist inte vi som ska avgöra när vi nått någon form av acceptabel jämvikt.

Jag tycker personligen det är lite pinsamt att se en del folks åsikter kring det här. Jag är själv en 41-årig vit man som växt upp med alla de här franchiserna med kultstatus och känner att de är en stor del av min identitet och vem jag är. Jag ser fortfarande regelbundet på alla de här filmerna och serierna, och de kommer ju alltid finnas där. Det är ingen som kan ta dem från mig, så jag ser det inte som problematiskt när ny media som skapas är mer inkluderande, för jag förlorar inget på det.

KotOR finns fortfarande att spela i originalform, för de som föredrar den, och om de nu gör en remake så hoppas jag de gör mer än bara ändrar på grafiken. Jag tycker det verkar extremt tveksamt att de kommer tvinga någon att ha sex med någon de inte vill ha sex med, eller göra det betydelsefullt "woke". Dock tror jag de kommer försöka förbättra hur spelet är skrivet, för det var väl faktiskt en del tveksam kvalitet där, och inte bara buggar som var problemet.

Nästan lika pinsamt som det här "Åh nej, kommer ”de” efter era dataspel nu igen? 😣 Kom här så får du en kram." när man ska leka good guy.
För övrigt är det heller inte fel att kalla en pedofil för en pedofil och det är ingen som tjänar på att vi ska dra oss för att peka ut deras existens, förutom deras förespråkare men nu ska vi kanske inte peka finger och kalla vem som helst för pedofil bara för det, och just så tydligt blir det när man använder dåliga argument för att föra personlig preferens.

Men ändå vill jag dig tacka för dig och du som kan allt du vet och vet allt du tror.

Permalänk
Skrivet av Kyraal:

Det var inte meningen att kasta alla under samma buss. Jag förstår att för somliga är det varningstecken när någon gillar TLJ, men det betyder inte att de har något bra att bidra med, och det betyder inte att de kommer skriva om KotOR till TLJ.

Jag tror helt ärligt inte det kommer påverka KotOR speciellt mycket, men vi får väl se när det släpps. Folk verkar ju tycka om storyn i Ratchet and Clank: Rift Apart där hon var med och författade. Tycker bara det är en väldigt tråkig inställning att man inte ska få ha andra åsikter utan att bli ihopklumpad med rasister, misogynister och homofober. Man blev ju inte kallad manshatare när man sa att Uwe Boll inte borde få göra fler filmer baserade på spel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BertilBesvärjaren:

Personen i fråga är en författare, diskussionen är hur väl hon kan göra sitt jobb, är väl väldigt relevant att hennes favoritfilm i serien är fruktansvärt dåligt skriven. Har väl inte sagt något om hennes karaktär? Jag baserar folks smak av media utifrån deras smak av media, ber om ursäkt om det är ett för svårt koncept för dig.

Oklart vad du åsyftar med sista meningen, men mitt inlägg handlar främst om att det i egentlig mening är omöjligt att direkt avgöra en persons professionella, arbetsmässiga, karaktär utifrån personliga skillnader i filmsmak, oavsett om filmen ifråga är relaterad till arbetsrollen eller inte. I detta fall vet vi att Bioware har anlitat henne utifrån tidigare referenser, vilka uppenbarligen var goda nog.

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900x| Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero X570 | G-Skill 32GB DDR4 3600Mhz CL16 Trident | MSI Geforce RTX 3080 10GB Gaming X Trio | Phantek P600S | Creative Sound BlasterX AE-5 Plus | Corsair RM850X 850W | Samsung 980 Pro 1TB M.2 NVME | Kingston A2000 1TB M2. NVME | Corsair H150i Pro XT | Win 10 Home 64
LG 38GN950 | LG Oled 65C1, 65C7 och 55C9
Xbox Series X | Playstation 5 | PSVR 2 | Oculus Quest 2

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Unaim:

Nästan lika pinsamt som det här "Åh nej, kommer ”de” efter era dataspel nu igen? 😣 Kom här så får du en kram." när man ska leka good guy.
För övrigt är det heller inte fel att kalla en pedofil för en pedofil och det är ingen som tjänar på att vi ska dra oss för att peka ut deras existens, förutom deras förespråkare men nu ska vi kanske inte peka finger och kalla vem som helst för pedofil bara för det, och just så tydligt blir det när man använder dåliga argument för att föra personlig preferens.

Men ändå vill jag dig tacka för dig och du som kan allt du vet och vet allt du tror.

Folk som tycker att det är bra att underhållning skapas utifrån en woke checklista med representation, genusperspektiv och utmanande av könsroller istället för att utgå ifrån en bra och intressant story tycks sakna förmågan att diskutera utan ad-hominem argument, översittarattityd och härskartekniker.

Inget att bry sig om.

Visa signatur

8700K/1080Ti/XG32VQR

Permalänk
Medlem

Blev positivt överraskad av en remake innan jag kom ikapp verkligheten där det ska fokuseras på att "alla ska med" snarare än att fokusera helt på att göra en bra produkt.

Många av mina favoriter inom spel/musik/film är nischade verk som inte passar alla men det passar vissa extremt väl.

Jag hade ärligt talat varit för att byta ut alla människor i spelet till robotar. Jag behöver inte se "mig själv" i ett verk för att kunna relatera till verket och dess rollinnehavare.
Jag relaterar till rollinnehavarnas handlingar.

Ur en rent ekonomiskt synvinkel förstår jag givetvis varför man vill ha med alla men på samma sätt som det inte är något fel med att ha spel som riktar sig mot alla har jag svårt att se varför det skulle vara fel med nischade produkter.

Det är så tröttsamt att se folk önska livet ur varandra eller bete sig svinigt för att man har meningsskiljaktigheter.
Oavsett vilket håll man kommer ifrån kan man bemöta människor med respekt. Däremot är det inte bristande respekt att visa oro för en remake av ett älskat verk.
Remaken kan komma att bli underbar och överträffa alla förväntningar men det betyder inte att det inte är ok att visa oro.

Det är stor skillnad på att ha starka åsikter och att aktivt välja att kasta smuts på andra.
Att gnälla över att inte respekteras när man aktivt väljer att inte respektera andra finner jag löjligt.
Är det så att att om man inte håller med någon så är det helt ok att förlöjliga både dem och deras idéer och kasta hela grupper av folk under samma buss?
Är det så att om någon argumenterar mot mig så är det ok för mig att kasta skit på den personen för jag står ju ändå på "rätt" sida och alla som går emot mig är således det ena och det andra.
Så trött på hyckleriet och människors falska och oärliga beteenden för att deras sida ska "vinna".

Visa signatur

Corsair 5000D | PRIME X670E-PRO | 7800X3D |
Kingston Fury Beast DDR5 2x16GB @6000MT/s CL30-40-40-28 | TUF RTX 4090 | 2 * 2TB WD Black SN850X PCI-E 4 |

Permalänk
Skrivet av matt76:

Oklart vad du åsyftar med sista meningen, men mitt inlägg handlar främst om att det i egentlig mening är omöjligt att direkt avgöra en persons professionella, arbetsmässiga, karaktär utifrån personliga skillnader i filmsmak, oavsett om filmen ifråga är relaterad till arbetsrollen eller inte. I detta fall vet vi att Bioware har anlitat henne utifrån tidigare referenser, vilka uppenbarligen var goda nog.

Om du är rörmockare och sa att du älskar Last Jedi skulle jag inte bry mig mindre, du gör säkert ett väldigt bra jobb ändå. Skulle du lita på en musiker som tycker att Basshunter är den bästa musiken han hört? Hon är även gift med en producent på Bioware, tror det hjälpte henne minst lika mycket som hennes tidigare meriter(vilket är få). Om du tror att den här kommentaren är kvinnohat så kan jag passa på att kasta samma skit på Nicholas Cage, han skulle aldrig blivit känd om hans farbror inte var Francis Ford Coppola.