Intels styrkrets Z690 för "Alder Lake" dubblerar bandbredden

Permalänk
Melding Plague

Intels styrkrets Z690 för "Alder Lake" dubblerar bandbredden

Processorjättens största lansering på åratal närmar sig med stormsteg. Nu röjs detaljerna om den tillhörande plattformen.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Samsung Sverige

Detta blir ju sannerligen en intressant lansering. Det verkar som att Intel laddat allt krut i lager för att utmana AMD på riktigt.

Detta kommer bli ett riktigt intressant slut på 2021, vem tar prestandakronan?:). Kommer Intels X86 Cpue:r kräva direktmatad trefas eller kommer det vara energieffektiva varianter? Ja tiden får utvisa helt enkelt.

//Pontus personliga reflektion

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Medlem

Jäkligt spännande med något helt nytt ifrån Intel!

Själv hoppas jag att 5950X får rejäl konkurrens och att priset sänks med en 1500 kr och att 5600X kommer ner till låga 2000 kr. Inte för att jag tror Intel är intresserade att prispressa det minsta. Inte förrän Apple kommer in och bulldozar sig fram med ett större M-chip. Men vi får se. Haft ett moderkort liggandes i förrådet i snart ett år nu men tappade suget att uppgradera när marknaden gick åt helsike. Men snart måste jag väl... eller kan Sandy Bridge leva för evigt? Haha! Cyberpunk rullade ju trots allt bara på i runt 30-40 fps. Det börjar bli smärtsamt...

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk
Medlem

Väldigt trevlig chipset bandbredd.
Så om jag tolkar det rätt så är det utöver den 4.0 baserade nvmen till cpun möjligt att köra 3st till 4.0 diskar från chipset, med något delad bandbredd till cpu om alla lastas samtidigt.
AMD hade fint med x570 som tyvärr körde fläkt för värmen men den är ju några år snart. Men intel i princip matchade AMD på den fronten med z590 och nu tar ett liknande kliv igen.
Tar ju ett tag till amds nästa styrkrets för zen4 som väl skulle ha liknande bandbredd.
Men detta lägger på på en redan dyrare platform som z690 kommer bli och tanken är väl att trycka upp den i HEDT segmetet och ha något mer lagom till oss andra som inte kostar skortan.

Intel kör Zx90 numera
Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Master of Overkill

PCI 5.0 är ju mest "win" för server markand atm, inget någon privat person typ kan ens använda om dom ville.

Dvs flytta mer data per färre PCI lanes använda och få ner kostand för du slipper mer pizza kartongen aka 1U servers.
Visas tydligt från gammal hårdvara 2014-17 till 2021 med NVME instick från SATA 2.5 via PCI.

Detta är info som jag fått av IBM, HP.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samsung:

Detta blir ju sannerligen en intressant lansering. Det verkar som att Intel laddat allt krut i lager för att utmana AMD på riktigt.

Detta kommer bli ett riktigt intressant slut på 2021, vem tar prestandakronan?:). Kommer Intels X86 Cpue:r kräva direktmatad trefas eller kommer det vara energieffektiva varianter? Ja tiden får utvisa helt enkelt.

//Pontus personliga reflektion

Fan, det vore ju jäkligt praktiskt med tillgång till trefas i lägenheten. Då kan jag bygga om klädkammaren till ett svetsrum!

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk
Medlem

Innebär detta att man kan installera flera M.2 utan att man snor Sata anslutningar. Vissa moderkort gör ju så att efter installation måste man flytta anslutningen till annan port för att den skall hittas eller kommer detta att bestå då det är samma totala antalet Laines/kanaler som tidigare. Endast hastigheten som ökar? Så att de med en M.2 disk nu får ut mer av den hastighet som disken kan leverera?

Visa signatur

Dell U2311H / MSI Optix MAG274QRF-QD
[ FD 7 Black TG Dark ][ MSI Z690 EDGE WIFI DDR4][ I7 12700K ][ Noctau NH-D15 Black ][ Kingston Fury Renegade 32GB 3600Mhz CL16 DDR4][ WD Blue M2 1TB][ Samsung 860 500 GB ][ WD Caviar Green (EZRX) 1TB ][ Corsair RM850x v3 ][ MSI GTX 1060 GamingX 6GB ][ Backup WD Caviar Green (EARX) 2TB ] [ Backup Seagate BarraCuda (ST2000DM006) 2TB ]
[ Qpad MK-50 ][ SteelSeries Sensei Ten ]

Permalänk
Medlem

Ser faktiskt ut som en trevlig styrkrets, så beroende på hur processorerna presterar kan det ju bli en intressant plattform överlag

Skrivet av heatm:

Fan, det vore ju jäkligt praktiskt med tillgång till trefas i lägenheten. Då kan jag bygga om klädkammaren till ett svetsrum!

Trefas brukar väl finnas även i lägenheter? Det har det åtminstone i mina två senaste, draget till spisen. Så du får väl prioritera om och köra svetsen i köket och leva med kokplatta på köksbänken (där har du ju även fläkt, kan vara bra att ha vid en svets...)

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem
Skrivet av NightFred:

Innebär detta att man kan installera flera M.2 utan att man snor Sata anslutningar. Vissa moderkort gör ju så att efter installation måste man flytta anslutningen till annan port för att den skall hittas eller kommer detta att bestå då det är samma totala antalet Laines/kanaler som tidigare. Endast hastigheten som ökar? Så att de med en M.2 disk nu får ut mer av den hastighet som disken kan leverera?

Det beror väl helt och hållet på hur moderkortstillverkarna lägger upp det. Precis som idag. Men så som utvecklingen går så lär de fokusera på fler M.2 platser oavsett

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av heatm:

Fan, det vore ju jäkligt praktiskt med tillgång till trefas i lägenheten. Då kan jag bygga om klädkammaren till ett svetsrum!

Skrivet av Starric:

Ser faktiskt ut som en trevlig styrkrets, så beroende på hur processorerna presterar kan det ju bli en intressant plattform överlag

Trefas brukar väl finnas även i lägenheter? Det har det åtminstone i mina två senaste, draget till spisen. Så du får väl prioritera om och köra svetsen i köket och leva med kokplatta på köksbänken

Äschdå grabbar, fullkomligt normalt att anlita en elektriker för att dra in trefas i gamingrummet. Man får ju offra sig lite för att få sin tilldelade andel av FPS.

Behöver huvudsäkringen gå upp en storlek dessutom så är det bara en bonus, förberedelse för att ladda elbilen hemma

//Pontus

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Medlem
Skrivet av Starric:

Trefas brukar väl finnas även i lägenheter?

Beror på hur gammalt huset är. I mitt nuvarande drog vi in trefas, men det fanns inte tidigare (eftersom det var gas till spisen). I förra lägenheten fanns det inte heller, och där gick spisen på enfas.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Starric:

Det beror väl helt och hållet på hur moderkortstillverkarna lägger upp det. Precis som idag. Men så som utvecklingen går så lär de fokusera på fler M.2 platser oavsett

Vilket är tråkigt om det är så då många sitter på flera diskar med Sata anslutning som man inte vill kassera utan följer med till nästa uppgradering. Installerar man sen M.2 så är det ju trist om man helt plötsligt måste halvera sin Sata anslutningar.

Visa signatur

Dell U2311H / MSI Optix MAG274QRF-QD
[ FD 7 Black TG Dark ][ MSI Z690 EDGE WIFI DDR4][ I7 12700K ][ Noctau NH-D15 Black ][ Kingston Fury Renegade 32GB 3600Mhz CL16 DDR4][ WD Blue M2 1TB][ Samsung 860 500 GB ][ WD Caviar Green (EZRX) 1TB ][ Corsair RM850x v3 ][ MSI GTX 1060 GamingX 6GB ][ Backup WD Caviar Green (EARX) 2TB ] [ Backup Seagate BarraCuda (ST2000DM006) 2TB ]
[ Qpad MK-50 ][ SteelSeries Sensei Ten ]

Permalänk

16 banor PCIe 3.0 banor låter sjukt lite min gamla Haswell-E har 28 banor PCIe 3.0. Hade inte Rocketlake 20 banor?

Permalänk
Medlem
Skrivet av infigo:

Väldigt trevlig chipset bandbredd.
Så om jag tolkar det rätt så är det utöver den 4.0 baserade nvmen till cpun möjligt att köra 3st till 4.0 diskar från chipset, med något delad bandbredd till cpu om alla lastas samtidigt.
AMD hade fint med x570 som tyvärr körde fläkt för värmen men den är ju några år snart. Men intel i princip matchade AMD på den fronten med z590 och nu tar ett liknande kliv igen.
Tar ju ett tag till amds nästa styrkrets för zen4 som väl skulle ha liknande bandbredd.
Men detta lägger på på en redan dyrare platform som z690 kommer bli och tanken är väl att trycka upp den i HEDT segmetet och ha något mer lagom till oss andra som inte kostar skortan.

Kommer nog vara många dyra moderkort med Z690, utrustade med 3-4 M.2, 5Gbe NIC, Wifi 6E och annat godis så lär väl de kosta 4000-5000kr och uppåt.
Blir väldigt bra med ansultningsmöjligheter med Z690, utökad bandbredd mellan chipset och CPU gör att det går att köra väldigt mycket utan att slå i taket.

Skrivet av tvelander:

PCI 5.0 är ju mest "win" för server markand atm, inget någon privat person typ kan ens använda om dom ville.

Dvs flytta mer data per färre PCI lanes använda och få ner kostand för du slipper mer pizza kartongen aka 1U servers.
Visas tydligt från gammal hårdvara 2014-17 till 2021 med NVME instick från SATA 2.5 via PCI.

Detta är info som jag fått av IBM, HP.

Nej, måste givetvis ha PCIe 5.0, tänk att köra Intel Arc Alchemist på 8x och en Intel SSD på 8x så man får 30GB/s Direct Storage laddning av texturer i spel

Visa signatur

kill -s SIGCHLD `pidof Kenny`
bash: Oh my god, they killed Kenny
init: You Bastards

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av Dinkefing:

16 banor PCIe 3.0 banor låter sjukt lite min gamla Haswell-E har 28 banor PCIe 3.0. Hade inte Rocketlake 20 banor?

Det är värt att tänka på att PCIe 4.0 och 5.0 är bakåtkompatibelt :). Dvs totala mängden PCIe banor är betydligt fler än 16 st.

//Pontus

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Medlem
Skrivet av Starric:

Ser faktiskt ut som en trevlig styrkrets, så beroende på hur processorerna presterar kan det ju bli en intressant plattform överlag

Trefas brukar väl finnas även i lägenheter? Det har det åtminstone i mina två senaste, draget till spisen. Så du får väl prioritera om och köra svetsen i köket och leva med kokplatta på köksbänken

När du säger det så har du ju rätt såklart, det är bara kontakten som saknas - om man inte har en modernare lägenhet än mig för då har man ju ofta Perilexkontakt (eller vad dom nu heter). Lär ju bli den som blir standard för Inteldatorer i framtiden. Jäkla skit! Jag som hade önskat få fastighetsägaren att installera sådanna där röda industrikontakter i varje rum. :/

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk
Skrivet av Samsung:

Det är värt att tänka på att PCIe 4.0 och 5.0 är bakåtkompatibelt :). Dvs totala mängden PCIe banor är betydligt fler än 16 st.

//Pontus

Hur räknar man ut det?

Permalänk

Vinnare blir:
De som har en laptop och kör med en iGpu, på andra plats de som kör lite tyngre laster än svenssons.
För vanliga användare just nu som köper en gaming-rigg så tror jag ej de märker någon större skillnad, men snabbare är bättre.

Sedan påstående att spel aldrig kommer nyttja snabbare ssd än sata, fler kärnor än 4st eller detta ovanför med dubblerad bandbredd ska man passa sig för.

Permalänk
Snusfri

Väntar med stor spänning på Alder Lake och Alder Lake-X.

Ska även bli intressant att se hur AMD's refresh av 5000-serien kommer att se ut.

Roligare än på väldigt många år att vara konsument nu när vi dels har Intel och AMD, samt att även ARM64 och RISC-V verkar vara på gång med riktigt intressanta produkter (som visserligen ligger ett gäng år bort, men ändå).

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

16 banor PCIe 3.0 banor låter sjukt lite min gamla Haswell-E har 28 banor PCIe 3.0. Hade inte Rocketlake 20 banor?

12+16=28

12X PCI-E 4.0
16X PCI-E 3.0

Dessa är de PCI Express banorna du har från chipset.
Sen har du ju dessutom 16X PCI-E 5.0 och 4X 4.0 från CPU också.

Så räknar du både CPU + Chipset så får du 48 PCI Express banor.
Där alla klarar PCI-E 3.0, 36 som klarar 4.0, 16 som klarar 5.0

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Väntar med stor spänning på Alder Lake och Alder Lake-X.

Ska även bli intressant att se hur AMD's refresh av 5000-serien kommer att se ut.

Hoppas på låg spänning. Vill inte värma lägenheten ytterligare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

16 banor PCIe 3.0 banor låter sjukt lite min gamla Haswell-E har 28 banor PCIe 3.0. Hade inte Rocketlake 20 banor?

Du blandar ihop en del saker här. För det första är din Haswell-E en E/X-processor (d.v.s. HEDT) och inte en vanlig S-processor, så det är inte Alder Lake som är uppföljaren till den utan Sapphire Rapids som ryktas komma nästa sommar.

Sen har Alder Lake 16 st PCIe 5.0 samt 4 st PCIe 4.0 från processorn, och sen ytterligare 12 st PCIe 4.0 samt 16 st PCIe 3.0 från Z690-kretsen (dock "bara" 16 GB/s mellan processorn och styrkretsen, så styrkretsen fungerar mer som en hub än som en ren utökning).

Permalänk
Medlem
Skrivet av houze:

..

Nej, måste givetvis ha PCIe 5.0, tänk att köra Intel Arc Alchemist på 8x och en Intel SSD på 8x så man får 30GB/s Direct Storage laddning av texturer i spel

Och kanske förberedd för next gen. Arc

Permalänk
Skrivet av perost:

Du blandar ihop en del saker här. För det första är din Haswell-E en E/X-processor (d.v.s. HEDT) och inte en vanlig S-processor, så det är inte Alder Lake som är uppföljaren till den utan Sapphire Rapids som ryktas komma nästa sommar.

Sen har Alder Lake 16 st PCIe 5.0 samt 4 st PCIe 4.0 från processorn, och sen ytterligare 12 st PCIe 4.0 samt 16 st PCIe 3.0 från Z690-kretsen (dock "bara" 16 GB/s mellan processorn och styrkretsen, så styrkretsen fungerar mer som en hub än som en ren utökning).

Klart jag förstod att min är en HEDT processor. Men när Rocketlake har 20 PCIe 3.0 banor och Alder Lake bara 16 börjar man ju undra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Klart jag förstod att min är en HEDT processor. Men när Rocketlake har 20 PCIe 3.0 banor och Alder Lake bara 16 börjar man ju undra.

Fast Rocket Lake har inte 20 PCIe 3.0. Rocket Lake-processorer har 20 PCIe 4.0 medan Z590 har 24 PCIe 3.0. Att Z690 har färre PCIe 3.0 är förstås naturligt, det är gammal teknik som kommer ersättas av PCIe 4.0 och 5.0 mer och mer (att de inte bara ersätter allt med 5.0 direkt beror på att det blir dyrare och krångligare att tillverka).

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av Dinkefing:

Klart jag förstod att min är en HEDT processor. Men när Rocketlake har 20 PCIe 3.0 banor och Alder Lake bara 16 börjar man ju undra.

Fast den har inte "bara". Se det istället som att Intel uppgraderat några av de där 3.0-banorna och därtill lagt till fler. Totalt sett levererar styrkretsen 28 banor – mer än Z590 för Rocket Lake.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samsung:

Det är värt att tänka på att PCIe 4.0 och 5.0 är bakåtkompatibelt :). Dvs totala mängden PCIe banor är betydligt fler än 16 st.

//Pontus

Jo men det beror ju på hur många slots som finns på kortet. Finns det 7 st PCIE 3.0-5.0 slots som kan konfigureras om hur som så vore det ju kanon. Men det tvivlar jag på..

Permalänk
Medlem

Detta verkar vara betydligt bättre än x570 och om z690 även får passiv kylning så blir det svårt att välja x570s överhuvdtaget.

Gillar att intel är konsekventa med sin namnsättning för både cpu (11700, 12700 etc) och chipset (z590, z690 etc) även vid dessa stora kliv.

Hoppas deras 5Gbe NIC inte får lika många problem som de första revisionerna av 2.5Gbe

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Klart jag förstod att min är en HEDT processor. Men när Rocketlake har 20 PCIe 3.0 banor och Alder Lake bara 16 börjar man ju undra.

486:or brukade ha ISA slots och dessa har inga ISA slots.
Då är 486:or bättre... om man vill räkna på sätt som inte är relevant för 99,99% av potentiella kunder.

Varför måste du ha så många PCI Express banor som är BEGRÄNSADE till 3.0 hastigheter?
Varför kan du inte stå ut med att ha PCI Express platser som klarar av högre bandbredd/överföringshastigheter ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jacob:

Fast den har inte "bara". Se det istället som att Intel uppgraderat några av de där 3.0-banorna och därtill lagt till fler. Totalt sett levererar styrkretsen 28 banor – mer än Z590 för Rocket Lake.

Och mitt gamla C-602 system från 2013 med dubbla E5 2687W V2 har 80 PCI 3.0 banor, men det är som sagt olika system.
Generellt kan jag dock tycka att samtliga nya plattformar är rätt snåla med PCI lanes, på consumer platforms.

Sedan så är det i princip nästan inget som kräver PCI 4.0 idag än mindre 5.0 som Tvelander sade. Visst, en PCI 4.0 disk är snabbare än en 3.0 disk men det är inget man märker i 99,9 % av användarfallen. Samma sak med PCI 4.0 på ett 3090 mot 3.0 om båda är i x16.

Jag sitter med PCI 4.0 NVME diskar liksom PCI 3.0 NVME i RAID 0. Båda är snabba men ingen direkt skillnad på laddtider eller annat vanligt jobb mot en 3.0 i standardutförande.