Apple förser Iphone 13-familjen med längre batteritid och 120 Hz-skärm

Permalänk
Rekordmedlem

Jag hoppades på ett utfällbart fullstort mekaniskt tangentbord och en kameragimbal, får stå över denna versionen också tills de fixar det.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Ett riktigt ”S” år.

Permalänk
Medlem

Riktigt dålig träffsäkerhet på ryktena i år. Apple måste ha letat upp Gurman’s läckor och matat dem med felaktig information.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

Mer än systemkrets så är det inte så mycket annat som ändrats. Bortsett 120hz på pro och pro max. Kan dock tycka Apple borde satt 90hz på vanliga och mini...ur princip synpunkt.
Även fast jag inte sett någon direkt skillnad mellan min s20 fe 5g och min förra a71 som jag skulle spendera extra pengar för.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem

Jag är besviken på att inte 13 Mini fick 120 Hz. Blir inget köp med andra ord.

Visa signatur

Skriv jätteintressant information här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Riktigt dålig träffsäkerhet på ryktena i år. Apple måste ha letat upp Gurman’s läckor och matat dem med felaktig information.

Lite synd om klockan. De ”läckta” modellerna på 7an var sjyssta.

Visa signatur

i9-12900K | Z690 HERO | RTX 3080 | PG279QM 240Hz | 32GB DDR5 | H150i ELITE | PSU 1200W | SN850 2TB | SSD 1TB | HDD 1TB | WIN 11 | Meshify 2 Black | Kringutrustning: Logitech MX Keys | Razer Naga Pro | Razer Nari Ultimate
TV: LG 65" OLED65C8 | PS5 & Pulse 3D Wireless Headset, Series X & Xbox Wireless Headset & Elite Series 2

Permalänk
Medlem

Ska de gå att ställa in skärmen på 60 hz istället om man vill spara om batteriet?

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Jag hoppades på ett utfällbart fullstort mekaniskt tangentbord och en kameragimbal, får stå över denna versionen också tills de fixar det.

Samt en drönarfunktion som man kan ta finfina flygfoton. Få nog vänta till iPhone 18.

Permalänk
Medlem

Lite intressant är det trots allt att de vägrar gå över till USB-C. De har gjort det på datorerna och det är knappast så att Apple av alla företag är de som behåller bakåtkompabilitet med tillbehör vidare länge. Man brukar snarare vara de första att ställa till det för sina kunder, ta bort hörlursutgång etc.. etc...

Skrivet av CooingPendulum:

Jämför man mot t.ex. Samsung så tycker jag priserna ser helt OK ut.

Håller med överlag. Det var ju vid lanseringen av 11(?) som priserna peakade, känns som att en telefon med lite extra lagringsutrymme gick på en 13-15k vid lansering. Jämförelsevis är denna lansering rimlig.

Edit: (Det var 11 pro och 11 pro max som startade på 13, respektive 14,3 och gick ända upp till 17,6 och 18,9).

Inser dock att det var liknande prissättning nu, men hade bara en känsla av att det var någon lansering som var helt brutal.

Lite som att nylanseringen av MacBook Pro vad väldigt dyr 2016(?) men att man nu har kunnat få en 13 tum pro med M1 för 12-13k. Ett tag startade MacBook Pro från typ 16-17k.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Kulturman:

Samt en drönarfunktion som man kan ta finfina flygfoton. Få nog vänta till iPhone 18.

Hmm, man kan kanske sätta en motor på tangentbordet så det även kan fungera som en helikopterrotor.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Quizmästare Malmö 2022

Någon som vet hur stort batteri det blir i respektive modell? Verkar ju inte stå.
Fan trodde de skulle fimpa lightning denna gång och bara köra på trådlös laddning, sedan hade samsung gjort samma några månader senare.

Edit: Någon som vet om dessa stämmer? (står att de är rykte med stämde kanske?)

iPhone 13 model Battery size
iPhone 13 Mini 2,406 mAh
iPhone 13 standard 3,095 mAh
iPhone 13 Pro 3,095 mAh
iPhone 13 Pro Max 4,325 mAh

Källa: https://www.cnet.com/tech/mobile/iphone-13-lineup-compared-ev...

Permalänk

"Nu kliver även den första delen in på scenen, men i form av en variant som Apple kallar Promotion, vilket är variabel bildfrekvens i spannet 10–120 Hz. Bolaget beskriver att detta angreppssätt anpassar frekvensen efter innehållet, vilket sparar energi."

Promotion (24-120 Hz) kom redan med den Ipad pro som släpptes 2017. Trodde därför Apple skulle vara snabbare på att få in det i sina telefoner, men det tog alltså fyra år.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryssfemma:

Ska de gå att ställa in skärmen på 60 hz istället om man vill spara om batteriet?

Det går på ipad så det borde fungera på iphone. Man kan begränsa skärmens intervall från (10-120)hz till (10-60)hz och spar obetydlig mängd batteri enligt min egna anekdotisk upplevelse.

Visa signatur

Race-sim T300 Ferrari 599XX & playseat challenge
Skärm LG OLED 55C9 Bärbar Dell xps 13 9360 Lur iPhone 7
DAC/AMP Aune x1s Lurar Fidelio x2 & Air Pods

Permalänk
Medlem

Hade velat veta nåt om nya laptopsen!

Visa signatur

AMD 5700X@Vatten | asus prime x370pro | Asus 2080 Strix | 2x16GB Kingston Fury Renegade RGB DDR4 3.6GHZ | Lian Li O11d EVO + 2x240 EKWB RAD + 6 Lian Li AL120 | CoolerMaster V850 | NVME 2TB Seagate Firecuda 510 + NVME 1TB WD BLACK + 3 SSD | Samsung Odyssey 49" G9| DELL 2713HM | Varmilo VA69 Clear/brown | Logitech G502 2016.

Phenom X6 1045T | Corsair TWIN2X PC6400C4DHX 2x2GB + Crucial Ballistix Sport 2x2GB | Gigabyte ma785gmt-us2h | Silverstone Temjin 08 | Corsair VX450

Permalänk
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

WHT Bluetooth 5.0? Ja Bluetooth 5.2 Le Audio går trögt och vi får vänta ett år till inan vi ser någon mobil med det. Flera andra mobiler har Bluetooth 5.2, men jag har inte sett någon utnyttjat det ännu för Le Audio. https://www.youtube.com/watch?v=oPDXcNFCn_I

Annars en bra telefon. Nu har äntligen den snabbaste mobilen för spel även en skärm som matchar detta. Cinematic inspelning var skitcoolt och det var vill ha känsla för mig.
När jag hade en huawei Honor 10 som hade en liknande flärp så dolde jag den och det blev riktigt schyst med batteri, nätstatus och liknande med vit text, jag skulle göra likadant på en iPhone 13

Säkert licenser. Apple är fattiga de har inte råd att betala.
Jag har också samma fundering som dig. Om de skall vara i framkant var är godsakerna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Geckod:

Någon som vet hur stort batteri det blir i respektive modell? Verkar ju inte stå.
Fan trodde de skulle fimpa lightning denna gång och bara köra på trådlös laddning, sedan hade samsung gjort samma några månader senare.

Om tidigare läckor stämmer:

iPhone 13 Mini 2,406 mAh
iPhone 13 standard 3,095 mAh
iPhone 13 Pro 3,095 mAh
iPhone 13 Pro Max 4,325 mAh

Permalänk
Avstängd

Ja, då var toppmodellen över 20 000kr, någon mer än jag som tycker det känns ruskigt dyrt för en telefon?
Är snart dax att byta bort min 8:a på jobbet så blir antingen en 12 mini eller en 13 mini.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Noob I am:

Det går på ipad så det borde fungera på iphone. Man kan begränsa skärmens intervall från (10-120)hz till (10-60)hz och spar obetydlig mängd batteri enligt min egna anekdotisk upplevelse.

Vart gör man det på ipad?

Permalänk

Nu känner jag mig lite som Ove, så ber om ursäkt för det.
Men känner att rubriken är felskriven.
”Apple förser Iphone 13-familjen med längre batteritid och 120 Hz-skärm”
När man skriver 13-familjen så fattar jag det som om att ALLA enheter/modeller får 120hz.
Det stämmer väl inte?
Som jag har förstått det hela, rätta mig om jag har fel, så är det bara 2 av 4 som fått 120hz skärm?
Dvs 13 P och 13 PM, och inte 13 och 13 mini?
Rätta mig gärna om jag missat något😊

Permalänk
Medlem
Skrivet av star-affinity:

Promotion (24-120 Hz) kom redan med den Ipad pro som släpptes 2017. Trodde därför Apple skulle vara snabbare på att få in det i sina telefoner, men det tog alltså fyra år.

Fått höra från andra att det har att göra med OLED panelen. Ipad Pro har inte OLED-panel. Hur mycket sanning i det kan jag inte svara på

Håller med om att det tagit tid överlag, känner att Apple ligger efter framförallt här, borde kommit till Pro förra året och till alla iår!

Och usb-c borde kommit för 2-3 år sen.. men det måste väl finnnas saker att önska sig I guess..

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av CooingPendulum:

Jämför man mot t.ex. Samsung så tycker jag priserna ser helt OK ut.

Faktiskt!
Jag är positivt överaskad av Iphone denna gången. Nu när Samsung börjat med samma strategi som Apple, "less for more" genom att slopa funktioner och samtidigt göra den dyrare måste jag säga att Iphone börjar hårdvarumässigt få ett försprång. Samsung slopade 3.5mm ingången, expanderbart minne osv för att likna Iphone mer....men har faktiskt blivit dyrare.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem
Skrivet av WIRN:

Nu har de ju tom fått högre refresh rate än 60 Hz och 20% mindre flärp. Marknadsledande!

Ja

Permalänk
Medlem
Skrivet av mistahh:

Lite synd om klockan. De ”läckta” modellerna på 7an var sjyssta.

Att Gurman missar är sånt som händer, men både Gurman och Ming-chi Kuo sa att iPhone skulle komma med stöd för satellit-telefoni, och det gjorde de ju inte. Den grejen ser ut som om någon läckte för att manipulera börskursen för ett satellittelefon-företag.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk

Undra om iPhone 13 nu klarar 160MHz kanalbredd på 5GHz bandet?

Visa signatur

Apple MacBook Pro 15" Retina. 2,2 GHz Quad-Core Intel Core i7 Turbo Boost upp till 3,4 GHz, 16 GB 1600 MHz minne, 256 GB PCIe-baserad flashlagring, Intel Iris Pro Graphics.
Laptop 2. MSI GT 780DX, 17.3" LED matt (1920 x 1080), Intel Core i7-2670QM 2.2 - 3.1 GHz, Minne: 16 GB DDR3 1333MHz, NVIDIA GeForce GTX 570M 1.5 GB GDDR5, HDD Intel 320 SSD 120GB + 750 GB (7200 rpm).

Permalänk
Medlem

Ligger kvar på min iPhoneX som jag fortfarande är toknöjd med. Hade hoppats på en 13 Mini som även har tele. Trots att min X nu har några år på nacken så skulle det kännas som ett nerköp att bli av med optisk zoom. Men jag längtar verkligen tillbaka till en mindre, vettig storlek. Svårt...

Permalänk
Medlem

Måste erkänna att det kliar lite i köptarmen och kliva upp ett pinnhål till iPhone 13, hade jag fått en aning mer för min 12 mini vid inbyte så hade jag bytt in direkt.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

Blir en 13 mini här !

Helt rätt storlek, någorlunda "ok" pris så givet köpt här

Visa signatur

LMAOSHMSFOAIDMT = Laughing my ass off so hard my sombrero fell of and I dropped my taco

Permalänk
Avstängd
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Jag gillar också vikt. Men något negativt med detta är rörelseenergin. Tappar man en tung mobil från en hög höjd blir det en rejäl smäll.
Dumphones efter runt år 2000 höll att tappa från höga höjder och det var inget speciellt med dem. De vägde dock väldigt lite som resulterade i att rörelseenergin de utsattes för inte blev så hög och vanligt plasthölje höll.

Har aldrig förstått mig på människor som inte ser skillnad på en studsboll och en mobiltelefon De har ju helt olika användningsområde när man bortser från lyckan vissa verkar känna i att drämma endera i backen titt som tätt.

Permalänk
Skrivet av mpat:

Att Gurman missar är sånt som händer, men både Gurman och Ming-chi Kuo sa att iPhone skulle komma med stöd för satellit-telefoni, och det gjorde de ju inte. Den grejen ser ut som om någon läckte för att manipulera börskursen för ett satellittelefon-företag.

Vet ej var du läste. Men jag hörde endast rykte att iPhone skulle kunna få något satellitstöd men det var väldigt långsökt. Satellit funktionen skulle även bara fungera i usa och vissa pratade att den endast skulle fungera för sms liknande textmeddelande.

I vilket fall satelitfunktionen hade säkerligen tagit plats i mobilen och det är plats som det är ont av. Och detta för en troligtvis i början väldigt buggit funktion som enbart skulle fungera i usa. Det är inte ett dugg konstigt att den ej kom.

Skrivet av BMac:

Har aldrig förstått mig på människor som inte ser skillnad på en studsboll och en mobiltelefon De har ju helt olika användningsområde när man bortser från lyckan vissa verkar känna i att drämma endera i backen titt som tätt.

En gång när jag var 12meter över backen och skulle spika en bräda så tappade jag min hammare, jag hade ingen som helst lust att klättra ner för att hämta hammaren. Så jag kollade i min ficka vad som gick använda istället och såg min 15000kr mobil som jag istället använde och hamrade med. Skämt åsido, folk använder idag mobilen överallt hela tiden. Det finns många risker att tappa den och utsätta den för det ena och andra. Min lösning är att ibland använda en billig dumphone som jag endast har mig mig när jag gör vissa saker.

Många dagens smartklockor stöder LTE och man kan endast gå ut med dem. Men jag tycker detta mobilabonnemang skulle bli billigare först.

Permalänk
Inaktiv

Vet inte exakt varför men hoppades på usb-c efter att ipad air fått det så blev lite besviken där. Spelar ingen större roll i praktiken men ändå