Microsoft: "Windows 11 fungerar inte med Apple M1"

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon14781:

Köp inte en Mac om du vill köra Windows helt enkelt. Varför skulle Microsoft fokusera på att få sitt operativ att fungera på någon anns plattform? Alla som klagar är säkert baskerklädda lattedrickande mac-användare.

Jag skulle påstå att jag personligen i mitt jobb väldigt gärna skulle vilja se möjligheten att dualboota in i Windows på min nya M1 likt tidigare MBP med Intel inuti. OSX fungerar för det allra mesta men ibland när jag är ute på kundbesök, och måste använda något obskyrt program, så är jag bunden till Windows. Och nej, att byta ut M1 till en PC är inte ett alternativ sett till det övriga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrottOchStraff:

Halva syftet med att köpa en Mac är väl för att köra Mac OS?

Det är ingen naturlag. Jag kommer ihåg när folk faktiskt köpte MacBook Pro för att de tyckte att det var den bästa laptop:en att köra WIndows på.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Medlem

Sett till allt vad som inte fungerar, så blir det nog inte snart.

Om jag mins rätt.
Bootar från en usb-disk, går inte att installera till den interna disken.
usb-nätverksdongel då det interna nätverket inte fungerar.
Grafiken fungerar delvis.
osv.

Om en viss part hade varit mer intresserad att hjälpa till så hade det gått mycket enklare. Och den parten är inte Microsoft...

Skrivet av MrShizzle:

Jag skulle påstå att jag personligen i mitt jobb väldigt gärna skulle vilja se möjligheten att dualboota in i Windows på min nya M1 likt tidigare MBP med Intel inuti. OSX fungerar för det allra mesta men ibland när jag är ute på kundbesök, och måste använda något obskyrt program, så är jag bunden till Windows. Och nej, att byta ut M1 till en PC är inte ett alternativ sett till det övriga.

Det är apples hårdvara och de har inte något intresse att hjälpa till att få saker att fungera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Jag arbetar på ett större företag, vi köper in 100 tals bärbara datorer per år, blandat pc och mac.

Dock inte i samma prisklass, pc (hp) är mycket billigare vid samma prestanda, däremot så är ju det inte samma material i dem.

Men pratar du kvalité utifrån hållbart. Så reklamerar vi bra mycket fler mac än pc. (Något vi dokumenterar utifrån ekonomiska skäl).

Jag själv gillar Apple datorerna mer att använda, men kvalité, njaa det skulle jag nog inte säga..

Finns ett uttryck, design före funktion, som jag som privat gillar men kanske inte inom business.

Visa signatur

[Moderkort]: ASUS P8Z68-V PRO [CPU]: i7 3770k @Stock [Minne]: Corsair 2x8Gb Vengeance LP [GPU]: Sapphire RX480 8gb Nitro+ OC [Systemdisk]: Corsair SSD Force 3 90Gb [Storage]: Crucial M4 64Gb, 4Tb SATA 7200rpm [PSU]: Corsair AX750W [Chassi]: Coolermaster CM690 II Adv

Permalänk
Medlem
Skrivet av IgelQott:

Men pratar du kvalité utifrån hållbart. Så reklamerar vi bra mycket fler mac än pc. (Något vi dokumenterar utifrån ekonomiska skäl).

Jag vet att Thinkpads ofta håller i en evighet, även om jag just sett kasserade X240 i drivor. Ofta med sprickor i chassit och med trasiga tangentbord.

Sen vet jag att Apple haft stora problem med sina butterfly-tangentbord samt att GPU:n i vissa MacBook Pro-modeller var ökänd för fel. Därutöver har Apple kört ersättningsprigram för hårddiskar samt svällande batterier.

Hur ser det ut med DAO mellan Mac & PC hos er?

Får man fråga vilken typ av fel som ni reklamerar Mac för?

Själv har jag som privatperson ofta gett upp med Windows laptops, då valet ofta blir mellan pest och kolera. Ska jag få felfritt chassi eller felfri skärm? Både och har visat sig svårt att få tag i.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Findecanor:

Det är ingen naturlag. Jag kommer ihåg när folk faktiskt köpte MacBook Pro för att de tyckte att det var den bästa laptop:en att köra WIndows på.

Finns alltid undantag, men för den stora massan. Är nog inte många % av användarna som kör Windows på sina Macs.

Sen vill ju MS säkert pusha sin "cloud pc" lösning med Windows 365 eller vad det heter.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Jag äger ett gäng Thinkpads med magnesiumchassi samt en XPS med kolfiber. Men dessa maskiner innehåller även väldigt mycket plast (därav fuskbyggen i mina ögon).

Komponenterna i sig är även ibland från budgetmärken som Realtek och Killer Network. Detsamma gäller skärmarna som i de flesta fall (på företagsdatorer) både är ljussvaga och lågupplösta. Har även fått returnera både Lenovo och Dell som DOA (Dead On Arrival). Så min "känsla" bygger på min egna erfarenhet.

När jag kontaktade MacForum i min oro att mötas av döda pixlar, clouding, tryckskador m.m. på skärmen, så var de helt oförstående i luren. Så bra kvalitetskontroll har Apple!

Hade du förresten något exempel på en bättre PC? Eller svider det lite att de två bästa laptoparna (Best Ultra-Portable Notebook) hos Notebookcheck är Mac?

https://www.notebookcheck.net/Notebookcheck-s-Top-10-Subnoteb...

Men vad vet jag... Jag går ju bara på "känsla"

Det finns mycket skräp i laptopsegmentet men att någon Apple-relaterad skulle vara helt oförstående kring oro för döda pixlar, clouding, etc, är bara ett tecken på bias eller okunskap, alternativt dålig service om det är Apple själva. Om man bortser från saker jag sett själv (för att undvika anekdotisk bevisföring) så finns det knappast någon brist på folk som beskriver att de har just sådana problem när man söker på nätet. Exakt hur riskerna ser ut mellan olika bolag är inget jag har koll på, och detta är heller inte ett försök att försvara någon, men att någon påstår att det inte finns någon risk att råka ut för dessa på Apple (eller vilken annan tillverkare som helst, inklusive underleverantörer) är befängt och de bör hängas ut som lurendrejare.

Någon som är seriös skulle snarare försöka lugna med att det inte är vanligt och att om man skulle råka ut för det så får man det åtgärdat på garanti. Man får inte gå på sådant annat snack.

Permalänk

Det är ju ingen överraskning att Windows 11 inte kommer supporteras på M1-Macs, eftersom Apples datorer saknar den komponent som det bråkats om hela sommaren, nämligen TPM 2.0. De har en egenutvecklad lösning i sina SoC, vilken gör snarlika och relaterade saker, men som inte är specifikt ett TPM-chip.

Permalänk
Skrivet av ratbongo:

Det finns mycket skräp i laptopsegmentet men att någon Apple-relaterad skulle vara helt oförstående kring oro för döda pixlar, clouding, etc, är bara ett tecken på bias eller okunskap, alternativt dålig service om det är Apple själva. Om man bortser från saker jag sett själv (för att undvika anekdotisk bevisföring) så finns det knappast någon brist på folk som beskriver att de har just sådana problem när man söker på nätet. Exakt hur riskerna ser ut mellan olika bolag är inget jag har koll på, och detta är heller inte ett försök att försvara någon, men att någon påstår att det inte finns någon risk att råka ut för dessa på Apple (eller vilken annan tillverkare som helst, inklusive underleverantörer) är befängt och de bör hängas ut som lurendrejare.

Någon som är seriös skulle snarare försöka lugna med att det inte är vanligt och att om man skulle råka ut för det så får man det åtgärdat på garanti. Man får inte gå på sådant annat snack.

Precis detta. Apple-datorer har haft sin beskärda andel av designfel, där vissa varit modellspecifika (dålig lödning, för korta kablar, bristande GPU-kylning, etc) medan andra tagit bokstavligen åratal att försvinna - exempelvis butterflytangentborden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ratbongo:

Det finns mycket skräp i laptopsegmentet men att någon Apple-relaterad skulle vara helt oförstående kring oro för döda pixlar, clouding, etc, är bara ett tecken på bias eller okunskap, alternativt dålig service om det är Apple själva.

Jag håller med och blev själv lite förstummad. Speciellt då butiken menade på att öppet köp och även ångerrätten förbrukas i samma ögonblick som jag trycker på "powerknappen".

Är dock relativt påläst ang. mina rättigheter som konsument, men just den fria tolkningen av lagarna har fått mig att välja bort många butiker.

Däremot nämde butiken i fråga att det förekommit ett/ett par skeva chassin på modellen jag beställt.

Beställer alltid minst två datorer för att säkerställa byggkvalitet, fläktljud (i de fall fläkt finns) och skärm. Sen åker den sämre av dessa tillbaka till butik, då DOA är svårare att genomföra.

Men ursprunget till denna långdragna diskussion var bristen på kvalitetskontroll på bland annat Dell XPS, där jag fick en DOA där datorn inte kunde boota upp och skärmen i sig hade extrem clouding. Till det yttre var den däremot närmast perfekt.

Det slutade med att jag behöll den XPS:en som hade perfekt skärm, men chassit i sig innehöll mindre skönhetsfel.

Hade även två MacBook Air M1 på ingång, då jag vet att även dessa har sina brister. Dock returnerades den enda direkt hos ombudet och som tur var fanns det inget att anmärka på min M1:a som jag tog emot.

Permalänk
Medlem

Jag som betalade för en uppgradering av Parallels för att kunna köra just Windows 11 på M1-macen. Vi får se om de lyckas lösa det på något vänster.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.