Elbilar - Tråden för intresserade

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hyperspam:

Tack. Leasing blev det, känns som att summan man betalar totalt är mindre än vad värdeminskningen skulle vara på 3 år - speciellt med tanke på hur snabb utveckling det är på elbilar.

Yes, och leasing kostnaden på EV6 är fantastiskt bra för grund speccen.
Har du fått ett preliminärt leveransdatum ?

Visa signatur

They say a little knowledge is a dangerous thing, but it's not one half so bad as a lot of ignorance
- Terry Pratchett
_____________________________

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cove:

Tankar kring Ioniq 5, EV6 och ID4 (privatleasing)

Fokuserar nu på lanserings erbjudandena för EV6 och Ioniq5 vs ID4.

För mig så är det entry level priserna som är mest intressanta, och där är ju Kia överlägsen de andra.

Nedan skall jag försöka lista de största skillnaderna mellan base versionerna som har betydelse för mig

Priset per månad /1500 mil
EV6 - 4695 kr (base) inkluderar även 1 års prenumeration på KiaCharge
ID4 - 4965 kr - utrustning som saknas som de andra har: Back kamera, keyless access, elektrisk förarstol, svankstöd, baksäte delat, ingen Frunk, ingen eletrisk bagage lucka (tror jag), ingen dödavinkel varnare (tror jag)
Ioniq 5 - 5195kr (Essential paketet) 5kWh mindre batteri jämfört med EV6/ID4

Förnuft
När det kommer till praktikalitet, så är det nog ID4 som är absolut bäst, Ioniq 5 tvåa, och EV6 sist.
Storleken på bagaget är väldigt lågt (höjdled) på Ioniq5/EV6 men djupt vilket gör att större barnbagnar inte går in utan att lyfta av hatthyllan/ rulla in den (beroende på barnvagn antar jag). Personligen har jag inte det problemet, då den barnvagn vi använder mest är en resevagn som tar väldigt lite plats, hade vi behövt ha med den stora så bör det fungera med ovan metod.

Utöver detta så har EV6 och Ioniq5 bättre snabbladdning.

Känsla
Om man kommer till lite mer subjektiva åsikterna om bilarna så här är mina åsikter;
Ioniq 5 ger mest ha känsla (för mig), enligt mig den snyggaste av de tre.
Tycker EV6 är en snygg bil med, men designen bakifrån är enligt mig inte den snyggaste (dock sätt värre -> Mach-E, Polestar2)
ID4 designen har jag inget problem med, känns modern, mainstream,safe. Skullle absolut kunna leva med den.

Inredningsmässigt så hamnar den Ioniq 5 1:a med EV6. Jag föredrar den luftigare känslan av Ioniq 5 (inte upplevt EV6 än, utan tittat på youtube jämförelser här). Men när det kommer till instrument klustret så föredrar jag EV6. Och den absolut största fördelen för EV6 (jämfört med de andra 2) är fysiska knappar på ratten! små deltajer som usb-c istället för usb-a är också nice.

Tycker ID4 ligger bakom båda dessa, lite sämre material val, billigare känsla av instrumentkluster etc. Bilvärden är konstig nu, när tyska premium märken känns billiga, och billiga koreanska märken känns premium

Slutsats
Så även om jag skulle vilja ha en Ioniq5 (känslomässigt) så känns EV6 som ett mer förnuftigt val. Samma plattform, liknande utrustningsnivå, 1 år KIA charge prenumeration, bättre ratt (fysiska knappar), 500kr billigare / månad än Ioniq 5 men aningen trängre och mindre bagage.

ID4 känns för snålt utrustat, lägger man till paketet med backkamera så är den direkt dyrare än Ioniq5 då har den fortfarande inte elmanövrerad förarstol, så den går bort direkt.

Så jag har i princip bestämt mig för en EV6, men kommer provköra bilen i oktober/november innan jag "slår till".
Någon annan som funderar på just dessa tre och kommit till andra slutsatser?

Enyaqen då, faller den bort helt? Har av många ansetts som vettigare än Id4 rent på kvalititetskänslan?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Def_Dog:

Enyaqen då, faller den bort helt? Har av många ansetts som vettigare än Id4 rent på kvalititetskänslan?

Den faller bort för mig, samma med Audi Q4 E-Tron

i Audins fall så är det att det är den sämst utrustade bilen, vid samma utrustning som Enyaq och ID4 så är den dyrast.

Enyaq tycker jag vinner över ID4 i praktikalitet, och fysiska reglage. Men den är också dyrare och jag själv gillar inte riktigt designen på Enyaq. (personlig preferens) så för mig går den bort. Kan dock se många göra ett bra case för just Enyaq när det kommer till MEB bilarna.

Som referens; Bas Enyaq (utan 125kW laddning) utan tillbehör för 1500/mil ligger på 5589 kr/mån jämfört med EV6 4695kr/mån
Dock så inkluderar ju deras basmodel lite mer utrustning än ID4. men skulle man lägga på deras snabbladdning så är man uppe i 5714 vilket är mer än 1000kr mer per månad.

Det är nog inte så att MEB bilarna är dåliga, det är bara det att just Kias starterbjudanden för EV6 är så mycket bättre

Visa signatur

They say a little knowledge is a dangerous thing, but it's not one half so bad as a lot of ignorance
- Terry Pratchett
_____________________________

Permalänk
Medlem

Sen ska man inte glömma bort att pruta på leasingen.
Jag prutade ned en riktigt fint utrustad Enyaq från 7300kr till 5950kr.

Bara för att det är leasing så är ju inte priset fast.

Visa signatur

5800X@original ;)
3600XT@4600Mhz
E6600@3.42Ghz
Duron 600@1378Mhz

Permalänk
Medlem
Skrivet av OC&Burn:

Sen ska man inte glömma bort att pruta på leasingen.
Jag prutade ned en riktigt fint utrustad Enyaq från 7300kr till 5950kr.

Bara för att det är leasing så är ju inte priset fast.

Du måste ha haft otrolig tur dock.
Vi var in åtskilliga gånger och pratade med Skoda och var väldigt nära på att beställa. Men priset gick det inte att pruta på och det landa runt 7000:- per månad inklusive allt för Enyaq.

Skoda gjorde inget på priset trots att vi fråga precis innan vi skrev på för kia bara för att dubbelkolla...

Hursomhelst tror jag vi blir väldigt nöjda med vår EV6a!

Edit: kan även tillägga att vi leasar en skoda idag av dom, så verkade inte som dom gjorde jättemycket för att ha kvar oss som kunder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fruttyh:

Du måste ha haft otrolig tur dock.
Vi var in åtskilliga gånger och pratade med Skoda och var väldigt nära på att beställa. Men priset gick det inte att pruta på och det landa runt 7000:- per månad inklusive allt för Enyaq.

Skoda gjorde inget på priset trots att vi fråga precis innan vi skrev på för kia bara för att dubbelkolla...

Hursomhelst tror jag vi blir väldigt nöjda med vår EV6a!

Edit: kan även tillägga att vi leasar en skoda idag av dom, så verkade inte som dom gjorde jättemycket för att ha kvar oss som kunder.

Knepet är att visa på att man kontaktat mer än en Skoda ÅF. Då var det inga problem att pruta. De har ju samma möjligheter att pruta som på rent/kreditköp.

Visa signatur

5800X@original ;)
3600XT@4600Mhz
E6600@3.42Ghz
Duron 600@1378Mhz

Permalänk
Medlem
Skrivet av OC&Burn:

Knepet är att visa på att man kontaktat mer än en Skoda ÅF. Då var det inga problem att pruta. De har ju samma möjligheter att pruta som på rent/kreditköp.

Tror verkligen inte att det hade hjälp i det här fallet men ja, vad vet jag!

Permalänk
Medlem
Skrivet av OC&Burn:

Sen ska man inte glömma bort att pruta på leasingen.
Jag prutade ned en riktigt fint utrustad Enyaq från 7300kr till 5950kr.

Bara för att det är leasing så är ju inte priset fast.

Skrivet av OC&Burn:

Knepet är att visa på att man kontaktat mer än en Skoda ÅF. Då var det inga problem att pruta. De har ju samma möjligheter att pruta som på rent/kreditköp.

Skrivet av Fruttyh:

Tror verkligen inte att det hade hjälp i det här fallet men ja, vad vet jag!

Det skadar ju inte att försöka
Kan ju vara så att vissa säljare är mer benägna att ge rabatter än andra med.

Jag skall testa köra en prut strategi med Hyundai (Inoniq 5) för att see om det finns lite wiggle room. Kan ju nämna det extremt fördelaktiga priset på EV6, och se om man göra något åt priset där (med eventuellt advance paketet då, om de inge kan ge något på bas versionen).
Är det blankt nej, så blir det EV6 som redan har ett fantastiskt pris.

Visa signatur

They say a little knowledge is a dangerous thing, but it's not one half so bad as a lot of ignorance
- Terry Pratchett
_____________________________

Permalänk
Medlem

Ställer en fråga rörande miljöbonusen då jag är sugen på att privatleasea en elbil, om vi tar exempel en standard Kia EV6 som kostar 4695kr/mån innan miljöbonus, vad blir utgiften efter? kan man bara köra 70 000/36 - månadskostnad?

För enkelhetens skulls så förutsätter vi att man får bonusen.

Visa signatur

|| Ryzen 5900X || Asus Rog B550-f Strix || MSI 6800 XT || Ripjaws V 3600mhz-CL16 (b-die) || NOCTUA NH-U12A || NZXT C850W || WD Black SN750 1tb ||WD Black SN850 1tb || Crucial MX300 525gb || Seagate 3tb 7200rpm || Acer XB271HU || LG 27GL850 ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av ErikDah:

Ställer en fråga rörande miljöbonusen då jag är sugen på att privatleasea en elbil, om vi tar exempel en standard Kia EV6 som kostar 4695kr/mån innan miljöbonus, vad blir utgiften efter? kan man bara köra 70 000/36 - månadskostnad?

För enkelhetens skulls så förutsätter vi att man får bonusen.

Tror inte du får någon bonus när du privatleasar. Det är nog redan medräknat i leasing kostnaden.
Ni som redan har privat leasat elbilar, rätta mig om jag har fel!

Visa signatur

They say a little knowledge is a dangerous thing, but it's not one half so bad as a lot of ignorance
- Terry Pratchett
_____________________________

Permalänk
Medlem
Skrivet av ErikDah:

Ställer en fråga rörande miljöbonusen då jag är sugen på att privatleasea en elbil, om vi tar exempel en standard Kia EV6 som kostar 4695kr/mån innan miljöbonus, vad blir utgiften efter? kan man bara köra 70 000/36 - månadskostnad?

För enkelhetens skulls så förutsätter vi att man får bonusen.

Miljöbonusen är redan inräknad i priset.

Visa signatur

CPU AMD 3900X GPU Zotac RTX 3080 12GB
Moderkort Asus x570-E Gaming Nätagg Corsair RM850x
Minne Corsair Vengeance RGB Pro 32 GB Kylning Corsair Hydro H115i PRO
Chassi Corsair Obsidian 500D SE Skärm Samsung Odyssey G9 NEO
SSD Samsung 970 1TB HDD Western Digital Blue 2TB Laptop Dell XPS 13 9300 i7

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cove:

Tror inte du får någon bonus när du privatleasar. Det är nog redan medräknat i leasing kostnaden.
Ni som redan har privat leasat elbilar, rätta mig om jag har fel!

Jag har pratat med en säljare och priset för leasingen blir samma oavsett bonus eller inte. Kia räknar in att de kommer få den i sin kalkyl. Dock verkar det svårt att förhandla om leasingpriset hos KIA (kanske bara gäller mig?). Samt att de verkar vara väldigt dyrt att leasa t.ex. EV6 plus RWD enligt säljaren jag pratade med var AWD versionen billigare..

Permalänk

Hämtade en Enyaq iV80 igår och är väldigt nöjd hittills!
Får vår del stod det mellan Enyaq och ID4, känslan fick bestämma och då landade vi på Enyaq för att designspråket passade oss bättre och vi gillade inte riktigt "lekfullheten" i ID4 och vi ville undvika den högblanka plasten invändigt som vi tror kommer se tråkig ut väldigt fort

Vi hade tur och det var en bil på väg in som passade vår önskade spec perfekt, så vi behövde endast vänta i ett par veckor innan vi fick bilen.

Privatleasing gick bort pga en orimligt hög månadskostnad jämfört med värdeminskningsuppskattningen vi gjort, fick känslan av att man fick betala en hög premie för utrustningen utöver standard.

Som någon annan skrev i tråden så är skyltavläsningen lite sisådär, felavläsningar och avläsningar av skyltar som sitter vid angränsande vägar. Förhoppningsvis kommer detta att uppdateras med en mjukvaruppdatering, men vi får se.
Skodas app strulade en hel del när vi skulle hämta bilen (skulle säga att den fungerade inte alls..). Idag verkar det fungera, men läser man betyg så kan man nog räkna med att det kommer strula framöver en del också.

Men på det stora hela är vi väldigt nöjda, väldigt robust byggd bil och en stor uppgradering från vår förra diesel Passat från 2013.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cove:

Tror inte du får någon bonus när du privatleasar. Det är nog redan medräknat i leasing kostnaden.
Ni som redan har privat leasat elbilar, rätta mig om jag har fel!

Skrivet av Leyer:

Miljöbonusen är redan inräknad i priset.

Skrivet av pelikan:

Jag har pratat med en säljare och priset för leasingen blir samma oavsett bonus eller inte. Kia räknar in att de kommer få den i sin kalkyl. Dock verkar det svårt att förhandla om leasingpriset hos KIA (kanske bara gäller mig?). Samt att de verkar vara väldigt dyrt att leasa t.ex. EV6 plus RWD enligt säljaren jag pratade med var AWD versionen billigare..

Utifrån erfarenhet så om det står "5000:-" inkl mijöbonus så kommer de första 6 månaderna kosta cirka 7000:- + /månad sen gå ner till typ 4500:- när finansbolaget fått bonusen. Totalt blir det 5000:- /månaden över 36mån

Stämmer att man kan räkna 70000/36 för att se skillnaden.
Om bonusen är slut/försvinner så kommer det kosta 7000:- + i månaden istället för 5k.

Apropå pruta på leasing:
Kollade på en Arteon R/GT för ett antal år sedan, fullutrustad.
De ville ha 11k /månaden.
Jag mailade bara ett svar: "Det var dyrt"
Sen kom en ny offert på 6800:- /månaden

Visa signatur

5600x | 3080 | 32gb 3600mhz | Samsung 980 PRO | 38" UW 3840x1600 175hz | NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av CarlOscar:

Utifrån erfarenhet så om det står "5000:-" inkl mijöbonus så kommer de första 6 månaderna kosta cirka 7000:- + /månad sen gå ner till typ 4500:- när finansbolaget fått bonusen. Totalt blir det 5000:- /månaden över 36mån

Stämmer att man kan räkna 70000/36 för att se skillnaden.
Om bonusen är slut/försvinner så kommer det kosta 7000:- + i månaden istället för 5k.

Apropå pruta på leasing:
Kollade på en Arteon R/GT för ett antal år sedan, fullutrustad.
De ville ha 11k /månaden.
Jag mailade bara ett svar: "Det var dyrt"
Sen kom en ny offert på 6800:- /månaden

För vissa modeller ja, dock inte för Kia, Skoda, Hyundai etc. De enda jag sett med det upplägget av de modeller jag tittade på var Polestar.

För de flesta bilar som diskuteras här så är Leasingkostnaden inklusive miljöbonusen och gäller från första månaden. Det som saknas är kostnad för försäkring, vinterdäck och skatt.

Jag fick min Skoda Enyaq IV80 i måndags, 3 månader tidigare än först aviserat. Känns riktigt bra hittills. Jag prutade ner priset runt 800kr/mån. Landade på 6000 leasingkostnad för en IV80 Sportline med en del extrautrustning (Panoramatak, Vinterdäck, Mindre smålull) Inlusive försäkring betalar jag lite under 6500/mån. Jag har hjälpt kollegor titta på Kia EV6, men det var i stort sett omöjligt att pruta nämnvärt. Efterfrågan är lite för hög just nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Planeto:

För vissa modeller ja, dock inte för Kia, Skoda, Hyundai etc. De enda jag sett med det upplägget av de modeller jag tittade på var Polestar.

För de flesta bilar som diskuteras här så är Leasingkostnaden inklusive miljöbonusen och gäller från första månaden. Det som saknas är kostnad för försäkring, vinterdäck och skatt.

Jag fick min Skoda Enyaq IV80 i måndags, 3 månader tidigare än först aviserat. Känns riktigt bra hittills. Jag prutade ner priset runt 800kr/mån. Landade på 6000 leasingkostnad för en IV80 Sportline med en del extrautrustning (Panoramatak, Vinterdäck, Mindre smålull) Inlusive försäkring betalar jag lite under 6500/mån. Jag har hjälpt kollegor titta på Kia EV6, men det var i stort sett omöjligt att pruta nämnvärt. Efterfrågan är lite för hög just nu.

Det var min brors BMW som hade upplägget jag nämnde. Samma med Tesla för företag genom DNB.

Då är det ju väldigt trevligt om de andra märkena gör som du skriver! Men vad händer om de inte får in en bonus? Tar de smällen då eller höjs privatleasingen?

Visa signatur

5600x | 3080 | 32gb 3600mhz | Samsung 980 PRO | 38" UW 3840x1600 175hz | NR200P

Permalänk
Medlem

Hur funkar elbilars parkeringsvärme? Tycker ärligt talat det är svårt att hitta info ang. en så pass viktigt funktion för vårt klimat. Finns några bilar i den mer rimliga kategorin som har det och hur funkar det?

Visa signatur

Allan, please add signature

Permalänk
Medlem
Skrivet av Planeto:

För vissa modeller ja, dock inte för Kia, Skoda, Hyundai etc. De enda jag sett med det upplägget av de modeller jag tittade på var Polestar.

För de flesta bilar som diskuteras här så är Leasingkostnaden inklusive miljöbonusen och gäller från första månaden. Det som saknas är kostnad för försäkring, vinterdäck och skatt.

Jag fick min Skoda Enyaq IV80 i måndags, 3 månader tidigare än först aviserat. Känns riktigt bra hittills. Jag prutade ner priset runt 800kr/mån. Landade på 6000 leasingkostnad för en IV80 Sportline med en del extrautrustning (Panoramatak, Vinterdäck, Mindre smålull) Inlusive försäkring betalar jag lite under 6500/mån. Jag har hjälpt kollegor titta på Kia EV6, men det var i stort sett omöjligt att pruta nämnvärt. Efterfrågan är lite för hög just nu.

Kan bara berätta att jag tog 3 års leasing på Kia e-Niro advance plus på 2000 mil samt vinterdäck för 4450kr vilket jag tyckte var värt det. Skatt är ca 360kr om året och fick erbjudande på försäkring från if på 2000kr om året så jag tog den.

Med allt inräknat,även el, så blir det ca 5000kr/mån.

Är överlag nöjd med bilen förutom med instrumentpanelen. Inget fel med knappar men det är alldeles för plottrigt, blankplast och infotainment systemet lämnar mycket att önska. Och appen är totalt värdelös i mina ögon. Svårt att ansluta, dålig interaktionsdesign.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jetblack:

Hur funkar elbilars parkeringsvärme? Tycker ärligt talat det är svårt att hitta info ang. en så pass viktigt funktion för vårt klimat. Finns några bilar i den mer rimliga kategorin som har det och hur funkar det?

Vad menar du med parkeringsvärme?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiinis:

Vad menar du med parkeringsvärme?

Möjlighet att ställa en temperatur man vill att kupén ska hålla vid visst klockslag. Eller ännu hellre starta uppvärmning/kylning via app. Verkar finnas vad jag kan se, men det är inte direkt mycket info. Tänkte kolla ni som har elbilar, hur funkar det t.ex. på vintern med att ställa in uppvärmning på morgonen?

Visa signatur

Allan, please add signature

Permalänk
Medlem
Skrivet av jetblack:

Hur funkar elbilars parkeringsvärme? Tycker ärligt talat det är svårt att hitta info ang. en så pass viktigt funktion för vårt klimat. Finns några bilar i den mer rimliga kategorin som har det och hur funkar det?

Köpte nyss en Hyundai Ioniq (38kWh) och trodde att den skulle gå och värma med schema i bilen utan att sladden är inkopplad men det gick tyvärr inte utan laddsladden måste sitta i. :/

Det går dock på de modeller som har Hyundai BlueLink att starta värme med appen på telefonen utan att laddsladden sitter i.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jetblack:

Möjlighet att ställa en temperatur man vill att kupén ska hålla vid visst klockslag. Eller ännu hellre starta uppvärmning/kylning via app. Verkar finnas vad jag kan se, men det är inte direkt mycket info. Tänkte kolla ni som har elbilar, hur funkar det t.ex. på vintern med att ställa in uppvärmning på morgonen?

Jag skulle säga att de flesta elbilar borde kunna detta (de har ju redan alla komponenter som behövs för att värma bilen med batterikraft). Sedan beror det lite på hur långt de har kommit med appen och dylikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jetblack:

Möjlighet att ställa en temperatur man vill att kupén ska hålla vid visst klockslag. Eller ännu hellre starta uppvärmning/kylning via app. Verkar finnas vad jag kan se, men det är inte direkt mycket info. Tänkte kolla ni som har elbilar, hur funkar det t.ex. på vintern med att ställa in uppvärmning på morgonen?

Fungerar klockrent på Tesla Model 3. Kan individuellt sätta på kupévärme, värmeslingor i rutan, sätesvärne och rattvärme (för de som har). Behövs inte alltför många minuter för att det ska vara relativt behagligt, men med mycket snö/väldigt kallt så är väl minst 20 minuter att föredra.

Som ovan nämnt är en begränsning från vissa tillverkare att sladden måste sitta i eller att appen/uppkopplingen fungerar dåligt. Det var inget kul förut när jag hade en Hyundai Ioniq utan app, gick inte att förvärma alls för mig.

TeslaBjörn har gjort jämförelse av förvärmningen mellan Model 3 med resp utan värmepump, ganska stora skillnader i energiåtgång.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Kan bara berätta att jag tog 3 års leasing på Kia e-Niro advance plus på 2000 mil samt vinterdäck för 4450kr vilket jag tyckte var värt det. Skatt är ca 360kr om året och fick erbjudande på försäkring från if på 2000kr om året så jag tog den.

Med allt inräknat,även el, så blir det ca 5000kr/mån.

Är överlag nöjd med bilen förutom med instrumentpanelen. Inget fel med knappar men det är alldeles för plottrigt, blankplast och infotainment systemet lämnar mycket att önska. Och appen är totalt värdelös i mina ögon. Svårt att ansluta, dålig interaktionsdesign.

Låter som ett bra pris. Jag har provkört Kia e-Niro 2 ggr och tycker den är otroligt prisvärd. Jag tycker dock den är på snäppet för liten om man ska åka bil med småbarn och barnvagn mycket. Värdesatte också den extra räckvidden man får om man hoppar upp en prisklass.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jetblack:

Möjlighet att ställa en temperatur man vill att kupén ska hålla vid visst klockslag. Eller ännu hellre starta uppvärmning/kylning via app. Verkar finnas vad jag kan se, men det är inte direkt mycket info. Tänkte kolla ni som har elbilar, hur funkar det t.ex. på vintern med att ställa in uppvärmning på morgonen?

Skoda har en app för att sätta på värme/AC i bilen direkt. Du kan också ställa in en timer så bilen gör det automatiskt.

Appen är lite sådär när det gäller anslutning dock, men det fungerar OK.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Planeto:

Låter som ett bra pris. Jag har provkört Kia e-Niro 2 ggr och tycker den är otroligt prisvärd. Jag tycker dock den är på snäppet för liten om man ska åka bil med småbarn och barnvagn mycket. Värdesatte också den extra räckvidden man får om man hoppar upp en prisklass.

Den känns som det rationella valet om man vill ha en praktiskt elbil. Lite mellanmjölk typ. Ja lastutrymmet är inte enormt men större än vår gamla bil. Och jag tror även det är bland de större bland populära elbilar idag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hyperspam:

Hej,
Vi har nyligen beställt en EV6 också. För mig var elstol med minne ett hårt krav och vi var först inne på en fullutrustad Cee'd SW plug-in hybrid, men vid provkörning blev det uppenbart hur mysigt det är att glida runt på el och hur tråkigt det kändes varje gång bensinmotorn startade upp (typ vid gaspådrag i uppförsbacke), så då började vi kolla på hel-el istället. EV6 i grundutförande går då på endast 900 kr mer än en maxad Cee'd, och med lite gratis laddning på jobbet etc. så är det typ samma totalkostnad men betydligt coolare bil.

VW går fetbort, känns som billigt smäck och man får knappt någon utrustning utan att det blir svindyrt. Tydligen löjligt dåligt och buggigt infotainment dessutom.

EV6 har ju som sagt något större batteri än Ioniq 5 vilket ger lite mer motoreffekt också till ett dessutom lägre pris, så det var lätt att välja mellan dessa två. Ska visst vara lite mer inspirerande att köra också, enligt YouTube. Någon provkörning kände jag inte var nödvändigt men kommer ändå försöka kika på den v44 när Hedin skulle få in en demobil

Är själv sugen på en EV6 eller Ioinc 5, men Ioniq verkar det vara tidigast april 2022 om man vill leasa

Har du fått besked om preliminärt leveransdatum på EV6?

Visa signatur

:)

Permalänk
Medlem
Skrivet av tuppel:

Fungerar klockrent på Tesla Model 3. Kan individuellt sätta på kupévärme, värmeslingor i rutan, sätesvärne och rattvärme (för de som har). Behövs inte alltför många minuter för att det ska vara relativt behagligt, men med mycket snö/väldigt kallt så är väl minst 20 minuter att föredra.

Som ovan nämnt är en begränsning från vissa tillverkare att sladden måste sitta i eller att appen/uppkopplingen fungerar dåligt. Det var inget kul förut när jag hade en Hyundai Ioniq utan app, gick inte att förvärma alls för mig.

TeslaBjörn har gjort jämförelse av förvärmningen mellan Model 3 med resp utan värmepump, ganska stora skillnader i energiåtgång.

Ja tyvärr är Kia Connect ganska usel och vi har allmänt dålig täckning där vi bor så det fungerar inte riktigt. Tyvärr här inte bilen wifi vilket man ju hade kunnat dra nytta av. Man kan sätta schema i infotainment systemet men det är dumt då min sambo som pendlar är ledig varannan helg, tisdag och torsdagar. Så då står den ju och värmer i onödan. Dock ska sägas att bilen står i garage så det blir inte så kallt och man slipper frosten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jetblack:

Hur funkar elbilars parkeringsvärme? Tycker ärligt talat det är svårt att hitta info ang. en så pass viktigt funktion för vårt klimat. Finns några bilar i den mer rimliga kategorin som har det och hur funkar det?

Både kyla och värme fungerar utmärkt att starta både från app och att schemalägga i bil på Audi e-tron och Volkswagen ID.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fruttyh:

Tror verkligen inte att det hade hjälp i det här fallet men ja, vad vet jag!

Som andra påpekat så handlar det om att vissa säljare är helt obenägna att pruta på leasing.
Medan andra ser det som att pruta på ett vanligt köp. För mig så diffade det 1350kr mellan billigaste och dyraste ÅF, där den dyraste inte prutade en krona. Som hos din ÅF.

Så man bör absolut kolla med 3-5st som minst och göra de medvetna om att de jämförs mot andra ÅF.

Visa signatur

5800X@original ;)
3600XT@4600Mhz
E6600@3.42Ghz
Duron 600@1378Mhz