Tankar kring Ioniq 5, EV6 och ID4 (privatleasing)
Fokuserar nu på lanserings erbjudandena för EV6 och Ioniq5 vs ID4.
För mig så är det entry level priserna som är mest intressanta, och där är ju Kia överlägsen de andra.
Nedan skall jag försöka lista de största skillnaderna mellan base versionerna som har betydelse för mig
Priset per månad /1500 mil
EV6 - 4695 kr (base) inkluderar även 1 års prenumeration på KiaCharge
ID4 - 4965 kr - utrustning som saknas som de andra har: Back kamera, keyless access, elektrisk förarstol, svankstöd, baksäte delat, ingen Frunk, ingen eletrisk bagage lucka (tror jag), ingen dödavinkel varnare (tror jag)
Ioniq 5 - 5195kr (Essential paketet) 5kWh mindre batteri jämfört med EV6/ID4
Förnuft
När det kommer till praktikalitet, så är det nog ID4 som är absolut bäst, Ioniq 5 tvåa, och EV6 sist.
Storleken på bagaget är väldigt lågt (höjdled) på Ioniq5/EV6 men djupt vilket gör att större barnbagnar inte går in utan att lyfta av hatthyllan/ rulla in den (beroende på barnvagn antar jag). Personligen har jag inte det problemet, då den barnvagn vi använder mest är en resevagn som tar väldigt lite plats, hade vi behövt ha med den stora så bör det fungera med ovan metod.
Utöver detta så har EV6 och Ioniq5 bättre snabbladdning.
Känsla
Om man kommer till lite mer subjektiva åsikterna om bilarna så här är mina åsikter;
Ioniq 5 ger mest ha känsla (för mig), enligt mig den snyggaste av de tre.
Tycker EV6 är en snygg bil med, men designen bakifrån är enligt mig inte den snyggaste (dock sätt värre -> Mach-E, Polestar2)
ID4 designen har jag inget problem med, känns modern, mainstream,safe. Skullle absolut kunna leva med den.
Inredningsmässigt så hamnar den Ioniq 5 1:a med EV6. Jag föredrar den luftigare känslan av Ioniq 5 (inte upplevt EV6 än, utan tittat på youtube jämförelser här). Men när det kommer till instrument klustret så föredrar jag EV6. Och den absolut största fördelen för EV6 (jämfört med de andra 2) är fysiska knappar på ratten! små deltajer som usb-c istället för usb-a är också nice.
Tycker ID4 ligger bakom båda dessa, lite sämre material val, billigare känsla av instrumentkluster etc. Bilvärden är konstig nu, när tyska premium märken känns billiga, och billiga koreanska märken känns premium
Slutsats
Så även om jag skulle vilja ha en Ioniq5 (känslomässigt) så känns EV6 som ett mer förnuftigt val. Samma plattform, liknande utrustningsnivå, 1 år KIA charge prenumeration, bättre ratt (fysiska knappar), 500kr billigare / månad än Ioniq 5 men aningen trängre och mindre bagage.
ID4 känns för snålt utrustat, lägger man till paketet med backkamera så är den direkt dyrare än Ioniq5 då har den fortfarande inte elmanövrerad förarstol, så den går bort direkt.
Så jag har i princip bestämt mig för en EV6, men kommer provköra bilen i oktober/november innan jag "slår till".
Någon annan som funderar på just dessa tre och kommit till andra slutsatser?