Nekad lönerevision och förmåner efter uppsägning

Permalänk
Medlem

Även om ni inte har kollektivavtal så bör du ha en facklig representant att rådfråga och som kan ge dig stöd. Vid strid sitter den personen med i samtalen också. Om du inte vet vem det är så fråga ditt fackförbund.

Visa signatur

Louqe Ghost S1 MK3 | Asus ROG Strix B660-I Gaming WiFi | Intel Core i7 12700K | nVidia RTX 2070 Super FE | Corsair 64GB (2x32GB) DDR5 5600MHz CL40 Vengeance | Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 2TB | Corsair SF750 750W 80+ Platinum | Noctua NH-L12 Ghost S1 edition | Kablar från pslate customs | 2 stk Dell Ultrasharp 3014 | Logitech MX Keys | Logitech MX Anywhere

Permalänk
Medlem
Skrivet av sunefred:

Även om ni inte har kollektivavtal så bör du ha en facklig representant att rådfråga och som kan ge dig stöd. Vid strid sitter den personen med i samtalen också. Om du inte vet vem det är så fråga ditt fackförbund.

Han är som sagt inte med i något fackförbund.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem

Vad är det för regel jag har brutit genom att säga upp mig vilket rättfärdigar att jag inte får ta del av samma villkor som alla andra eller det som står i avtalet?

Det är inte konstigt kan jag tycka att man inte ska behandlas olika/sämre för att man är på sin uppsägningstid. Jag arbetar fortfarande för företaget och kommer att driva in pengar även under min uppsägning. Jag har skyldighet att göra samma arbetsuppgifter som innan, och allt nytt som inkommer därtill. Då tycker jag det är rimligt att det är åt båda hållen. Vad gör det för företaget att behandla alla medarbetare lika. Jag hade fattat om man är arbetsbefriad och inte drar in något till företaget, men så är det ju inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av milo_:

Jag kan tycka att det inte är konstigt att man inte ska behandlas olika/sämre för att man är på sin uppsägningstid. Jag arbetar fortfarande för företaget och kommer att driva in pengar även under min uppsägning. Jag har skyldighet att göra samma arbetsuppgifter som innan, och allt nytt som inkommer därtill. Då tycker jag det är rimligt att det är åt båda hållen. Vad gör det för företaget att behandla alla medarbetare lika. Jag hade fattat om man är arbetsbefriad och inte drar in något till företaget, men så är det ju inte.

Tycker det verkar som ett dåligt företag som har skjutit upp lönerevisioner.

Eftersom du ska sluta finns det ju ingen mening med en för varken dig eller företaget. (om de inte nämnt en retroaktiv lönerevision)

Om de redan lagt pengar på utbildning till dig och den kan färdigställas under din anställning tycker jag de borde låta dig göra den.
Men det är om jag vore din chef.
Alt. så kanske du kan höra av dig till utbildningsstället och kolla hur mycket det skulle kosta för dig att göra certifieringen privat med egna pengar.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem
Skrivet av milo_:

Jag kan tycka att det inte är konstigt att man inte ska behandlas olika/sämre för att man är på sin uppsägningstid. Jag arbetar fortfarande för företaget och kommer att driva in pengar även under min uppsägning. Jag har skyldighet att göra samma arbetsuppgifter som innan, och allt nytt som inkommer därtill. Då tycker jag det är rimligt att det är åt båda hållen. Vad gör det för företaget att behandla alla medarbetare lika. Jag hade fattat om man är arbetsbefriad och inte drar in något till företaget, men så är det ju inte.

Milo, bara du som kan svara på frågan;
Är det värt att kriga?

Du måste själv väga +/-
Vad kan du vinna kontra vad kan du förlora?
Eventuella framtida referenser?

Kontakta folk som verkligen kan detta istället, inte Swecforat.
Återkom gärna med en update men detta är inte längre en "random fråga" utan mycket djupare än så och det är bara du Milo som kan svara för det.
Det är som att lyssna på en twitch eller YT-chat...alla har noll koll.

Permalänk
Medlem

Jag fick höra från en bekant att hans konsultbolag gjorde samma sak, alltså att man beslutade att all retroaktiv löneökning (uppskjuten löneökning pg av corona/annat) går till dom som stannar istället för dom som slutar / gällde generellt. Företaget har kollektivavtal, antar att man kan sätta 0% i löneökning för anställda som grovt har misskött sig om företaget har försökt rektifiera situationen (lägg till den retroaktiva delen då) så känns inte det scenariot relevant + att det var generellt. Måste ju finnas någon annan regel där man kan flytta retroaktiv lön till andra annars borde ju facket ha skrikit

Permalänk
Medlem
Skrivet av milo_:

Det är inte konstigt kan jag tycka att man inte ska behandlas olika/sämre för att man är på sin uppsägningstid. Jag arbetar fortfarande för företaget och kommer att driva in pengar även under min uppsägning. Jag har skyldighet att göra samma arbetsuppgifter som innan, och allt nytt som inkommer därtill. Då tycker jag det är rimligt att det är åt båda hållen. Vad gör det för företaget att behandla alla medarbetare lika. Jag hade fattat om man är arbetsbefriad och inte drar in något till företaget, men så är det ju inte.

Du har ett bäst före datum och ingen framtid eftersom du sagt upp dig, en milsvidd skillnad jämfört med dina kollegor. Att du inte ser det och känner dig ’entitled’ spelar ingen roll, släpp dåtiden och se framåt.

Som anställd säljer man sin tid, som arbetsgivare ersätter man detta med vad man bedömer att man behöver göra. Är man missnöjd så gör man som du gör, man hittar någon som värdesätter ens tjänster mer.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem

Har inte så mycket koll på konsult rollen för IT men, jobbar fackligt. Så kan ju säga såhär: Det du berättar är att du sagt upp dig själv, självmant, trots att arbetsgivaren erbjudit dig ex förbättringar/fördelar för att stannar kvar. Sen har du inget kollektivavtal, och antar att du inte är fackligt kopplad heller för den delen, oavsett så är det ju just detta: DU har sagt upp dig själv, du har inte blivit uppsagd/alt friställd, är företaget kopplat till Vision/Unionen alt något annat förbund eller har ett Kollektivavtal, så läs det.

Men, din arbetsgivare har ju absolut ingen skyldighet längre att betala dig för en utökad kompetens om du slutar, den investeringen kommer ju absolut inte gagna dem, och det är faktiskt praxis på att INTE löneförhandla/revidera någon som slutar från arbetsplatsen, oavsett tidsram.

Har jag dock missförstått så förtydliga gärna TS, så ska jag se om jag kanske kan ge dig lite mer klarhet i det hela, men har ni inget fackligt samarbete/kollektivavtal är du tyvärr körd :/

Visa signatur

Ryzen 9 5900x 4.8ghz. 32GB DDR4 3600Mhz. Radeon 6800 XT. MSI Gaming Plus B550. 1000GB SN850 M.2. Noctua Nh-U14S. 1x 1024GB M.2 Kingston A2000. Seasonic Focus PX 850 Platinum. Fractal Design Define R6 USB-C. Predator XB273UGX.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lappen81:

Företaget har kollektivavtal, antar att man kan sätta 0% i löneökning för anställda som grovt har misskött sig

Man måste inte ’grovt misskött’ sig för att få 0% i påslag, har man grovt misskött sig blir man uppsagd.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av teanox:

Har inte så mycket koll på konsult rollen för IT men, jobbar fackligt. Så kan ju säga såhär: Det du berättar är att du sagt upp dig själv, självmant, trots att arbetsgivaren erbjudit dig ex förbättringar/fördelar för att stannar kvar. Sen har du inget kollektivavtal, och antar att du inte är fackligt kopplad heller för den delen, oavsett så är det ju just detta: DU har sagt upp dig själv, du har inte blivit uppsagd/alt friställd, är företaget kopplat till Vision/Unionen alt något annat förbund eller har ett Kollektivavtal, så läs det.

Men, din arbetsgivare har ju absolut ingen skyldighet längre att betala dig för en utökad kompetens om du slutar, den investeringen kommer ju absolut inte gagna dem, och det är faktiskt praxis på att INTE löneförhandla/revidera någon som slutar från arbetsplatsen, oavsett tidsram.

Har jag dock missförstått så förtydliga gärna TS, så ska jag se om jag kanske kan ge dig lite mer klarhet i det hela, men har ni inget fackligt samarbete/kollektivavtal är du tyvärr körd :/

Tolkade TS som att dom har haft uppskjutna lönerevisioner tidigare år som borde ha betalats ut retroaktivt, så han tappade uppskjuten lönerevision, + årets lönerevision.
Hände en bekant till mig med, företaget har kollektivavtal det var inte prestationsbaserat dom anställda belönades helt enkelt med uppskjutna löneökningar från dom som slutade #19253666

Permalänk
Medlem
Skrivet av milo_:

Vad är det för regel jag har brutit genom att säga upp mig vilket rättfärdigar att jag inte får ta del av samma villkor som alla andra eller det som står i avtalet?

Det är inte konstigt kan jag tycka att man inte ska behandlas olika/sämre för att man är på sin uppsägningstid. Jag arbetar fortfarande för företaget och kommer att driva in pengar även under min uppsägning. Jag har skyldighet att göra samma arbetsuppgifter som innan, och allt nytt som inkommer därtill. Då tycker jag det är rimligt att det är åt båda hållen. Vad gör det för företaget att behandla alla medarbetare lika. Jag hade fattat om man är arbetsbefriad och inte drar in något till företaget, men så är det ju inte.

Revision går ju till såhär, din företrädare alt din överordnad och chef diskuterar ifall du ska ha ett påslag, sen så kommer det ju efter att det granskats och godkänts av tex HR och högre chef/chefer om du inte själv löneförhandlar, sen har vi löneprincipen, 99% av alla företag så ligger du ju en månad efter med inarbetad lön, du kan inte ta ut den i förtid då du måste jobba in din betalda tid.

Låter dock som att din chef erbjudit dig bättre lön etc för att stanna, och då är du ju... Fast där, då han/hon kan motivera varför för andra parter.

En revision går inte på din inarbetade tid då den tillämpas efter att det godkänts etc, och det kan ju ta ett par dagar/veckor/månader, varav man sedan får det retroaktivt efteråt. Men då du sagt upp dig så kommer du ju gå och då tillämpas det 0% ökning som praxis.

Förtydligande.
Visa signatur

Ryzen 9 5900x 4.8ghz. 32GB DDR4 3600Mhz. Radeon 6800 XT. MSI Gaming Plus B550. 1000GB SN850 M.2. Noctua Nh-U14S. 1x 1024GB M.2 Kingston A2000. Seasonic Focus PX 850 Platinum. Fractal Design Define R6 USB-C. Predator XB273UGX.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lappen81:

Tolkade TS som att dom har haft uppskjutna lönerevisioner tidigare år som borde ha betalats ut retroaktivt, så han tappade uppskjuten lönerevision, + årets lönerevision.
Hände en bekant till mig med, företaget har kollektivavtal #19253666

Nästan alla företag har nu med pandemin uppskjutet, är ju inte något man vill ta på Teams alt annat distans. Mitt har också haft uppskjutet, det är bara som det är tyvärr.

Men... En mer ingående förklaring hade ju hjälp till att komma till botten av denna fråga ^^

Visa signatur

Ryzen 9 5900x 4.8ghz. 32GB DDR4 3600Mhz. Radeon 6800 XT. MSI Gaming Plus B550. 1000GB SN850 M.2. Noctua Nh-U14S. 1x 1024GB M.2 Kingston A2000. Seasonic Focus PX 850 Platinum. Fractal Design Define R6 USB-C. Predator XB273UGX.

Permalänk
Medlem
Skrivet av teanox:

Nästan alla företag har nu med pandemin uppskjutet, är ju inte något man vill ta på Teams alt annat distans. Mitt har också haft uppskjutet, det är bara som det är tyvärr.

Så det är okej att ta dom uppskjutna löneökningarna , plocka från dom som slutar och belöna dom anställda för att dom stannar? Ingen koppling till tidigare prestationer då det inte är prestationsbaserat (det rör ju sig om rätt långa tider så det kan ju vara en hel del vissa tappar)

Permalänk
Medlem
Skrivet av lappen81:

Så det är okej att ta dom uppskjutna löneökningarna , plocka från dom som slutar och belöna dom anställda för att dom stannar? Ingen koppling till tidigare prestationer då det inte är prestationsbaserat

Har du slutat så har du slutat, det är tyvärr så det ses på, men du beskrev att nuvarande chef har erbjudit dig bättre fördelar kanske till och med en ökning på lönen för att stanna kvar.

Isåfall har tyvärr din chef gjort det som faller i makt, men du har inte tagit erbjudandet, och företaget har inget lagkrav alls att utbilda dig då du från den dagen du lämnar in din avskedsansökan, då räknas du som redan borta tyvärr.

Dem uppskjutna ökningarna, har du bevis? Och är dem inskrivna så borde det enligt praxis betalas ut på din slutlön, likaså semesterdagar etc i pengar då.

Visa signatur

Ryzen 9 5900x 4.8ghz. 32GB DDR4 3600Mhz. Radeon 6800 XT. MSI Gaming Plus B550. 1000GB SN850 M.2. Noctua Nh-U14S. 1x 1024GB M.2 Kingston A2000. Seasonic Focus PX 850 Platinum. Fractal Design Define R6 USB-C. Predator XB273UGX.

Permalänk
Medlem
Skrivet av milo_:

Hej,

Ska försöka hålla mig kort om min situation. Det jag söker är råd, tips eller om jag helt enkelt ska svälja och gå vidare.

Sade upp mig i början av september. Något som inte mottogs speciellt väl av min arbetsgivare. Det pågick flera samtal och försök att få mig att stanna men jag valde att gå vidare.

Nu i september ska vi ha lönerevision vilket jag fått höra att jag inte får ta del av då jag sagt upp mig. Jag blir fundersam då lagen säger:

Lön och andra förmåner under uppsägningstiden
12 § En arbetstagare som har blivit uppsagd har rätt att under uppsägningstiden behålla sin lön och andra anställningsförmåner även om arbetstagaren inte får några arbetsuppgifter alls eller får andra arbetsuppgifter än tidigare. Lag (1984:1008).

Arbetsgivaren menar att lönesamtalet skulle ha handlat om 2022 års lön, och då är jag inte kvar på företaget. Notera dock att lönerevisionen redan skjutits upp två gånger. 2020 sköts upp till våren 2021, och våren 2021 sköts upp till hösten 2021 (nu). Känns märkligt att lönerevisionen gäller för nästkommande år om vi skulle ha haft samtalet i våras? Men jag vet inte.

På företaget har vi också rätt att certifiera oss och då står arbetsgivaren för kostnaden. Jag var skriven att ta en certifiering i oktober, men nu får jag veta att den inte heller täcks då jag ej kommer företaget till godo i framtiden.

Vi ingår inte i något kollektivavtal.

Gör arbetsgivaren rätt i detta läge?

Du Har sagt upp dig dom har inte sagt upp dig antar att du förstår skillnaden?
Så den paragrafen gäller inte dig.

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Löneförhandling, ska gälla efter första april oavsett när på året den genomförs. Det är retroaktiv ersättning man ska få erhålla då, har ni inte haft eran Löneförhandling i år så ska denna även gälla dig och du ska ha rätt till ersättningen retroaktivt.
Har även denna Löneförhandling skjuts fram ifrån förra året så gäller samma sak. Vitt jag minns ifrön alla fack utbildningar så kan man begära retroaktivt upp till två år.

Ring vederbörande fack och rådfråga.

Ska tilläggas att jag inte har läst igenom alla inlägg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GETSOME:

Löneförhandling, ska gälla efter första april oavsett när på året den genomförs. Det är retroaktiv ersättning man ska få erhålla då, har ni inte haft eran Löneförhandling i år så ska denna även gälla dig och du ska ha rätt till ersättningen retroaktivt.
Har även denna Löneförhandling skjuts fram ifrån förra året så gäller samma sak. Vitt jag minns ifrön alla fack utbildningar så kan man begära retroaktivt upp till två år.

Ring vederbörande fack och rådfråga.

Ska tilläggas att jag inte har läst igenom alla inlägg.

TS har sagt upp sig själv, inte blivit friställd alt sparkad, allt han är berättigad kommer på slutlön, eller så kan det bara vara så att han helt enkelt inte fått en ökning alls, då vi inte vet vad kollektivavtalet säger tyvärr :/

Visa signatur

Ryzen 9 5900x 4.8ghz. 32GB DDR4 3600Mhz. Radeon 6800 XT. MSI Gaming Plus B550. 1000GB SN850 M.2. Noctua Nh-U14S. 1x 1024GB M.2 Kingston A2000. Seasonic Focus PX 850 Platinum. Fractal Design Define R6 USB-C. Predator XB273UGX.

Permalänk
Medlem
Skrivet av teanox:

TS har sagt upp sig själv, inte blivit friställd alt sparkad, allt han är berättigad kommer på slutlön, eller så kan det bara vara så att han helt enkelt inte fått en ökning alls, då vi inte vet vad kollektivavtalet säger tyvärr :/

Förstår och hör vad du säger, men det handlar om vad jag har förstått det som är 2 årliga löneförhöjningar hade skjuts fram och ska därför betalas retroaktivt.

Utbildmingen/certifieringen går han givetvis miste om och det är lnädtan logiskt enligt mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av milo_:

Hej,

Ska försöka hålla mig kort om min situation. Det jag söker är råd, tips eller om jag helt enkelt ska svälja och gå vidare.

Sade upp mig i början av september. Något som inte mottogs speciellt väl av min arbetsgivare. Det pågick flera samtal och försök att få mig att stanna men jag valde att gå vidare.

Nu i september ska vi ha lönerevision vilket jag fått höra att jag inte får ta del av då jag sagt upp mig. Jag blir fundersam då lagen säger:

Lön och andra förmåner under uppsägningstiden
12 § En arbetstagare som har blivit uppsagd har rätt att under uppsägningstiden behålla sin lön och andra anställningsförmåner även om arbetstagaren inte får några arbetsuppgifter alls eller får andra arbetsuppgifter än tidigare. Lag (1984:1008).

Arbetsgivaren menar att lönesamtalet skulle ha handlat om 2022 års lön, och då är jag inte kvar på företaget. Notera dock att lönerevisionen redan skjutits upp två gånger. 2020 sköts upp till våren 2021, och våren 2021 sköts upp till hösten 2021 (nu). Känns märkligt att lönerevisionen gäller för nästkommande år om vi skulle ha haft samtalet i våras? Men jag vet inte.

På företaget har vi också rätt att certifiera oss och då står arbetsgivaren för kostnaden. Jag var skriven att ta en certifiering i oktober, men nu får jag veta att den inte heller täcks då jag ej kommer företaget till godo i framtiden.

Vi ingår inte i något kollektivavtal.

Gör arbetsgivaren rätt i detta läge?

Läste detta igen TS, du har inget fack, inget avtal och du har sagt upp dig själv. Ja dem kan göra såhär då faktiskt... Ledsen.

Visa signatur

Ryzen 9 5900x 4.8ghz. 32GB DDR4 3600Mhz. Radeon 6800 XT. MSI Gaming Plus B550. 1000GB SN850 M.2. Noctua Nh-U14S. 1x 1024GB M.2 Kingston A2000. Seasonic Focus PX 850 Platinum. Fractal Design Define R6 USB-C. Predator XB273UGX.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GETSOME:

Förstår och hör vad du säger, men det handlar om vad jag har förstått det som är 2 årliga löneförhöjningar hade skjuts fram och ska därför betalas retroaktivt.

Utbildmingen/certifieringen går han givetvis miste om och det är lnädtan logiskt enligt mig.

Läste om detta igen, han har inget kollektivavtal och inget fackanslutning alls, dvs han är helt fuckt i detta anseende.

Visa signatur

Ryzen 9 5900x 4.8ghz. 32GB DDR4 3600Mhz. Radeon 6800 XT. MSI Gaming Plus B550. 1000GB SN850 M.2. Noctua Nh-U14S. 1x 1024GB M.2 Kingston A2000. Seasonic Focus PX 850 Platinum. Fractal Design Define R6 USB-C. Predator XB273UGX.

Permalänk
Medlem
Skrivet av teanox:

Har du slutat så har du slutat, det är tyvärr så det ses på, men du beskrev att nuvarande chef har erbjudit dig bättre fördelar kanske till och med en ökning på lönen för att stanna kvar.

Isåfall har tyvärr din chef gjort det som faller i makt, men du har inte tagit erbjudandet, och företaget har inget lagkrav alls att utbilda dig då du från den dagen du lämnar in din avskedsansökan, då räknas du som redan borta tyvärr.

Dem uppskjutna ökningarna, har du bevis? Och är dem inskrivna så borde det enligt praxis betalas ut på din slutlön, likaså semesterdagar etc i pengar då.

du blandar ihop trådarna, men ja företaget gick ut att lönerevisionerna blir uppskjutna och betalas retroaktivt, HR har muntligt sagt vid uppsägning att han omfattades av den retroaktiva och årets revision för x antal månader enligt generellt beslut när lönesättande chefer har fördelat potter, cheferna har senare fördelat 0 till dom som slutade med motiveringen att man vill belöna dom som stannar istället. Det var en hel del som lämnade företaget i den vevan så även om jag tycker att det borde strida mot ngt kollektivt avtal annat (då det är tidigare prestationer, prestationen har inte varit 0 tidigare år) så borde facket ha reagerat när dom nollade lönerevisionerna för ett stort antal personer med extra påslag till dom som stannade om det nu var ett felaktigt beslut från företagets sida.

Permalänk
Inaktiv

Jag finner inga ord

Permalänk
Medlem

Gläd dig åt att det var rätt beslut att säga upp dig och gå vidare

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av milo_:

Hej,

Ska försöka hålla mig kort om min situation. Det jag söker är råd, tips eller om jag helt enkelt ska svälja och gå vidare.

Sade upp mig i början av september. Något som inte mottogs speciellt väl av min arbetsgivare. Det pågick flera samtal och försök att få mig att stanna men jag valde att gå vidare.

Nu i september ska vi ha lönerevision vilket jag fått höra att jag inte får ta del av då jag sagt upp mig. Jag blir fundersam då lagen säger:

Lön och andra förmåner under uppsägningstiden
12 § En arbetstagare som har blivit uppsagd har rätt att under uppsägningstiden behålla sin lön och andra anställningsförmåner även om arbetstagaren inte får några arbetsuppgifter alls eller får andra arbetsuppgifter än tidigare. Lag (1984:1008).

Arbetsgivaren menar att lönesamtalet skulle ha handlat om 2022 års lön, och då är jag inte kvar på företaget. Notera dock att lönerevisionen redan skjutits upp två gånger. 2020 sköts upp till våren 2021, och våren 2021 sköts upp till hösten 2021 (nu). Känns märkligt att lönerevisionen gäller för nästkommande år om vi skulle ha haft samtalet i våras? Men jag vet inte.

På företaget har vi också rätt att certifiera oss och då står arbetsgivaren för kostnaden. Jag var skriven att ta en certifiering i oktober, men nu får jag veta att den inte heller täcks då jag ej kommer företaget till godo i framtiden.

Vi ingår inte i något kollektivavtal.

Gör arbetsgivaren rätt i detta läge?

Som många redan skrivit verkar den där paragrafen gälla om du blivit uppsagd.
Inget kollektivavtal och ej med i något fackförbund. Jag hade inte bråkat om någonting om jag hade sagt upp mig på företaget.

Företaget har mer resurser och tid än vad du har - Inte lönt.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"