Kommer inte åt NetOnNet genom min router

Permalänk
Medlem

Kommer inte åt NetOnNet genom min router

Hej,

Har ett problem som jag inte stött på tidigare. Jag kommer inte åt NetOnNet via min router (en Asus RT-AX56U, senaste Asus-firmware). Har testat med laptop via WiFi och en annan dator via sladd (Win10, Firefox + Edge + Chrome). Samma problem på både Android- och Apple-mobiler. Routern är visserligen inköpt hos en konkurrent men ändå...

Alla andra sidor som jag testat funkar men inte NetOnNet. Kopplar jag in en dator direkt mot mediaomvandlaren funkar det dock bra men så fort routern är tillbaka går det inte.

Felet jag får är:

Säker anslutning misslyckades

Ett fel uppstod under anslutning till www.netonnet.se. PR_CONNECT_RESET_ERROR

Sidan du försöker se kan inte visas eftersom autenticiteten för mottagen data inte kan verifieras.
Kontakta webbplatsens ägare och informera dem om detta problem.

Nåt tips?

Permalänk
Medlem

Har du testat reseta routern?

Visa signatur

---

Permalänk
Inaktiv

Någon annan i hushållet som tycker att det nu nog har köpts tillräckligt med prylar från NetOnNet?

Permalänk
Medlem

har du testat att skriva hela adressen?

https://www.netonnet.se/

Annars så låter det mest som ett DNS spöke - vad har du ställt in för DNS i routern?

mvh Lazze

Permalänk
Medlem

Byt din DNS, Ligger under Wan i routern.
Starta sen om routern så alla enheter måste återansluta och får den nya DNSen.

ett exempel är cloudflare:
1.1.1.1 / 1.0.0.1

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon214822:

Någon annan i hushållet som tycker att det nu nog har köpts tillräckligt med prylar från NetOnNet?

Mnja... Är nog inte riktigt på den nivån även om det skulle vara kul...

Skrivet av Tea42BBS:

har du testat att skriva hela adressen?

https://www.netonnet.se/

Annars så låter det mest som ett DNS spöke - vad har du ställt in för DNS i routern?

mvh Lazze

Jo, det har jag testat.

Skrivet av hakd:

Byt din DNS, Ligger under Wan i routern.
Starta sen om routern så alla enheter måste återansluta och får den nya DNSen.

ett exempel är cloudflare:
1.1.1.1 / 1.0.0.1

Hade från början inte ställt in nån DNS alls i routern och då verkar den använda Telias DNS:
xxxx@RT-AX56U-08E0:/tmp/home/root# cat /etc/resolv.conf
nameserver 2.248.248.248
nameserver 2.248.248.2

Gick däremot bra att byta till cloudfare och det slog igenom i routern. En sak jag noterade är att DNS:en i PC:n var satt till 192.168.1.1 (dvs min router). Så minns jag inte att det funkade med förra routern. Cloudflare slog alltså inte igenom till PC:n. Men även när jag ändrade i nätverksinställningarna i Win10 till 1.1.1.1/1.0.0.1 så fick jag liknande fel.

Sen går tracert/traceroute bra både från routern och Win10-PC:n:

C:\>tracert www.netonnet.se

Tracing route to www.netonnet.se [91.198.164.14]
over a maximum of 30 hops:

1 1 ms <1 ms <1 ms RT-AX56U-08E0 [192.168.1.1]
2 5 ms 2 ms 1 ms gw1-no297.tbcn.telia.com [81.230.55.1]
3 4 ms 4 ms 5 ms n-c2-link.se.telia.net [81.228.91.126]
4 * * * Request timed out.
5 5 ms 4 ms 4 ms hy-peer1-link.se.telia.net [81.228.89.187]
6 12 ms 9 ms 33 ms 83.255.245.176
7 5 ms 5 ms 5 ms hgd-core-1.bundle-ether66.tele2.net [130.244.200.104]
8 17 ms 16 ms 16 ms 91.129.12.59
9 17 ms 17 ms 20 ms 91.129.12.4
10 15 ms 15 ms 15 ms 91.129.12.20
11 33 ms 28 ms 21 ms 91.129.12.227
12 15 ms 15 ms 15 ms 91.129.12.225
13 22 ms 17 ms 16 ms www.netonnet.se [91.198.164.14]

Verkar även få kontakt med Putty om jag öppnar en RAW-connection mot www.netonnet.se:80

Permalänk
Medlem
Skrivet av tsv:

Mnja... Är nog inte riktigt på den nivån även om det skulle vara kul...

Jo, det har jag testat.

Hade från början inte ställt in nån DNS alls i routern och då verkar den använda Telias DNS:
xxxx@RT-AX56U-08E0:/tmp/home/root# cat /etc/resolv.conf
nameserver 2.248.248.248
nameserver 2.248.248.2

Gick däremot bra att byta till cloudfare och det slog igenom i routern. En sak jag noterade är att DNS:en i PC:n var satt till 192.168.1.1 (dvs min router). Så minns jag inte att det funkade med förra routern. Cloudflare slog alltså inte igenom till PC:n. Men även när jag ändrade i nätverksinställningarna i Win10 till 1.1.1.1/1.0.0.1 så fick jag liknande fel.

Sen går tracert/traceroute bra både från routern och Win10-PC:n:

C:\>tracert www.netonnet.se

Tracing route to www.netonnet.se [91.198.164.14]
over a maximum of 30 hops:

1 1 ms <1 ms <1 ms RT-AX56U-08E0 [192.168.1.1]
2 5 ms 2 ms 1 ms gw1-no297.tbcn.telia.com [81.230.55.1]
3 4 ms 4 ms 5 ms n-c2-link.se.telia.net [81.228.91.126]
4 * * * Request timed out.
5 5 ms 4 ms 4 ms hy-peer1-link.se.telia.net [81.228.89.187]
6 12 ms 9 ms 33 ms 83.255.245.176
7 5 ms 5 ms 5 ms hgd-core-1.bundle-ether66.tele2.net [130.244.200.104]
8 17 ms 16 ms 16 ms 91.129.12.59
9 17 ms 17 ms 20 ms 91.129.12.4
10 15 ms 15 ms 15 ms 91.129.12.20
11 33 ms 28 ms 21 ms 91.129.12.227
12 15 ms 15 ms 15 ms 91.129.12.225
13 22 ms 17 ms 16 ms www.netonnet.se [91.198.164.14]

Verkar även få kontakt med Putty om jag öppnar en RAW-connection mot www.netonnet.se:80

ser ut som du kör SSH/Telnet mot routern? Det brukar sällan vara det sättet som leverantören tänkt sig att man ska konfa saker?

// LZ

Permalänk
Medlem
Skrivet av tsv:

Ett fel uppstod under anslutning till www.netonnet.se. PR_CONNECT_RESET_ERROR

Sidan du försöker se kan inte visas eftersom autenticiteten för mottagen data inte kan verifieras.

Nåt tips?

Låter som ett fel med TLS (HTTPS). När jag körde en snabb Wireshark-session mot www.netonnet.se så får jag en TLS-snutt som Wireshark inte känner igen, "Unknown ignored record". Men mina uppkopplingar fungerar ändå fint (Chrome med developer-mode påslaget och ncat).

Du är säker på att din dator inte har något antivirus eller liknande som gör en man-in-the-middle-attack på din trafik? Sådan programvara har en tendens att inte vara kompatibel med precis alla ciphers och servern kanske bara stödjer sådana ciphers som en sådan hypotetisk programvara inte stödjer. Vad får du för fingerprint på certet? Vem har signerat det?

Jag lyckas inte få servern att prata HTTP/1.1 utan att returnera 403, bara HTTP/2, vilket inte känns helt normalt, men det kan vara jag som är kass.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tea42BBS:

ser ut som du kör SSH/Telnet mot routern? Det brukar sällan vara det sättet som leverantören tänkt sig att man ska konfa saker?

// LZ

Jag konfar via web-gränsnittet. Ville bara kolla vad routern tycker att den har för inställningar. Man ser ju inte allt i gui:t...

Skrivet av KAD:

Låter som ett fel med TLS (HTTPS). När jag körde en snabb Wireshark-session mot www.netonnet.se så får jag en TLS-snutt som Wireshark inte känner igen, "Unknown ignored record". Men mina uppkopplingar fungerar ändå fint (Chrome med developer-mode påslaget och ncat).

Du är säker på att din dator inte har något antivirus eller liknande som gör en man-in-the-middle-attack på din trafik? Sådan programvara har en tendens att inte vara kompatibel med precis alla ciphers och servern kanske bara stödjer sådana ciphers som en sådan hypotetisk programvara inte stödjer. Vad får du för fingerprint på certet? Vem har signerat det?

Jag lyckas inte få servern att prata HTTP/1.1 utan att returnera 403, bara HTTP/2, vilket inte känns helt normalt, men det kan vara jag som är kass.

Jo, jag är också inne på nåt TLS-fel men kan inte riktigt förstå vad det är. Nån man-in-the-middle tror jag inte på eftersom inga enheter här hemma (mobiler/nyinstallerade datorer/...) kommer åt sidan och det funkar om jag t ex gör min mobil till en WiFi-hotspot och kopplar upp mot den.

Men känns som att Asus kan göra nåt hemligt i routern, att den funkar som något slags proxy eller att det blir problem med NAT:ningen. Kan det t ex vara så att NetOnNet svarar från en annan IP-adress än den man skickar förfrågan till?

Eller så är min publika IP-adress bannad hos NoN av nån anledning...

Kanske bara skall reset:a routern och se om det funkar men samtidigt är jag lite nyfiken på vad som har hänt.

Permalänk
Medlem

Utan att ha lusläst allt i den här tråden så skulle det kunna vara samma problem som beskrivs här:
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1635686-kommer-inte-in...
Där tror jag lösningen var att få nytt IP nummer från operatören.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Repetera:

Utan att ha lusläst allt i den här tråden så skulle det kunna vara samma problem som beskrivs här:
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1635686-kommer-inte-in...
Där tror jag lösningen var att få nytt IP nummer från operatören.

Jo, jag börjar tro det också. Såg att mitt IP-nr var svartlistat i några få databaser. (Skaffade ny router för några veckor sedan.)

Skall se om jag på något sätt kan koppla upp min router via mobilt bredband och se om det funkar då. Annars kan man väl stänga av den några dagar och se om ens IP-nummer släpps till någon annan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tsv:

Såg att mitt IP-nr var svartlistat i några få databaser.

Du kör inte möjligtvis en TOR in/utgångs eller relä-nod där hemma?

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av tsv:

Gick däremot bra att byta till cloudfare och det slog igenom i routern. En sak jag noterade är att DNS:en i PC:n var satt till 192.168.1.1 (dvs min router). Så minns jag inte att det funkade med förra routern. Cloudflare slog alltså inte igenom till PC:n. Men även när jag ändrade i nätverksinställningarna i Win10 till 1.1.1.1/1.0.0.1 så fick jag liknande fel.

Att din dator har satt routern som DNS är inget fel. Datorn frågar rotuern som frågar sin DNS uppströms. Så ändrar du DNS i routern så ändrar det sig för alla enheter i nätverket.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Veni:

Du kör inte möjligtvis en TOR in/utgångs eller relä-nod där hemma?

Nope, men jag bytte som sagt router för några veckor sedan och fick ett nytt IP-nr då tänker jag. Och Asus firmware tillåter inte att jag byter MAC-adress...

Hur som helst kommer jag åt NetOnNet om jag kopplar in mobilen i min router och kör mobilt bredband i stället för fibern så då är det knappast routerns fel att jag inte kommer åt NoN.

Återstår IP-numret då. Skall stänga av routern några dagar när jag åker bort nån gång och se om jag får ett nytt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tsv:

Nope, men jag bytte som sagt router för några veckor sedan och fick ett nytt IP-nr då tänker jag. Och Asus firmware tillåter inte att jag byter MAC-adress...

Hur som helst kommer jag åt NetOnNet om jag kopplar in mobilen i min router och kör mobilt bredband i stället för fibern så då är det knappast routerns fel att jag inte kommer åt NoN.

Återstår IP-numret då. Skall stänga av routern några dagar när jag åker bort nån gång och se om jag får ett nytt.

Kör du Telia som ISP så får du antagligen behålla gamla IP. Jag hade telia i flera år, sista två åren innan jag bytte till Bahnhof telia fiber. Samma IP hela tiden, trots att jag bytte routrar här hemma. Kolla med kundtjänst om du kan byta IP.

Permalänk
Medlem

Testa via en VPN genom samma router, funkar det då lutar det starkt åt bannad IP.

Visa signatur

RIP 780

Permalänk
Medlem

Hej! Jag väcker den här tråden till liv igen!

Fick ni någon rätsida på detta tidigare? Helt plötsligt kan inte jag heller komma in på netonnet.se. Jag har kört factory reset på routern, men ingen skillnad. Efter lite felsökning så kan jag fastställa följande:
- Jag kommer inte in på netonnet.se via min router, en TP-Link AX6000
- Då jag testar en VPN-tjänst genom routern så fungerar det
- På min mobil (med mobildata) fungerar det
- Då jag kopplar min stationära dator direkt mot internet (kopplar ur routern) så fungerar det.

Jag förstår ingenting. Vad kan det vara för problem?

Visa signatur

AMD Ryzen 7800x3d | Asus Strix X670E-F | G.Skill DDR5 2x32GB @6000MT/s CL30 | RTX 4090 TUF | Sound Blaster AE-7 | WD SN850x 4TB | Corsair HX1500i | NZXT H7 Flow | Logitech G915 TKL | G502 X Lightspeed | LG 42" C2 OLED | Logitech Z-5500 | Epos H6Pro | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av General Nord:

Hej! Jag väcker den här tråden till liv igen!

Fick ni någon rätsida på detta tidigare? Helt plötsligt kan inte jag heller komma in på netonnet.se. Jag har kört factory reset på routern, men ingen skillnad. Efter lite felsökning så kan jag fastställa följande:
- Jag kommer inte in på netonnet.se via min router, en TP-Link AX6000
- Då jag testar en VPN-tjänst genom routern så fungerar det
- På min mobil (med mobildata) fungerar det
- Då jag kopplar min stationära dator direkt mot internet (kopplar ur routern) så fungerar det.

Jag förstår ingenting. Vad kan det vara för problem?

Jag gör en vild gissning och tror att routern kan vara problemet. Hoppas det hjälpte.

Det låter som det är någon form av brandvägg i routern.

https://support.mozilla.org/en-US/questions/1280856

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem

Johanandersson, jo det har nog något med routern att göra. Jag förstår dock inte vad jag ska göra!? Det fungerade ju perfekt för en vecka eller två sedan.

Visa signatur

AMD Ryzen 7800x3d | Asus Strix X670E-F | G.Skill DDR5 2x32GB @6000MT/s CL30 | RTX 4090 TUF | Sound Blaster AE-7 | WD SN850x 4TB | Corsair HX1500i | NZXT H7 Flow | Logitech G915 TKL | G502 X Lightspeed | LG 42" C2 OLED | Logitech Z-5500 | Epos H6Pro | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av General Nord:

Johanandersson, jo det har nog något med routern att göra. Jag förstår dock inte vad jag ska göra!? Det fungerade ju perfekt för en vecka eller två sedan.

Jo, jag försökte bara vara lite rolig. Är det bara NetOnNet som inte fungerar? Det är antagligen något de har gjort fel och i så fall är det väl lättare att bara acceptera att handla på mobilen hos dem? Jag vet inte hur viktiga de är för dig, men jag hade inte lagt ner energin att fixa det om det bara är en butik och du ändå kan komma åt dem på andra enheter?

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem

Ja, det är bara netonnet.se som spökar. Om det nu är så att denna site blockats av min router så kan man ju tycka att det borde ha registrerats i routern, i någon logg eller så. Har förstås även testat DMZ, men det hjälper inte. Lite kuriosa, butikens supportsidor fungerar, alltså https://support.netonnet.se/hc/sv

Jaja, detta är ju inte livsavgörande, men jag blir irriterad av att något har hänt i routern som jag inte förstår mig på...

Visa signatur

AMD Ryzen 7800x3d | Asus Strix X670E-F | G.Skill DDR5 2x32GB @6000MT/s CL30 | RTX 4090 TUF | Sound Blaster AE-7 | WD SN850x 4TB | Corsair HX1500i | NZXT H7 Flow | Logitech G915 TKL | G502 X Lightspeed | LG 42" C2 OLED | Logitech Z-5500 | Epos H6Pro | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem

Jag har exakt samma problem med netonnet. 403 error. Kommer åt deras huvudsida, men sen är det stopp.

Permalänk
Medlem

Märkligt! Jag hade rejäla problem med det där förra hösten. Jag ringde router-tillverkarens support, de hade ingen aning. Sen, helt plötsligt, fungerade allt igen. Jag är rätt säker på att det är någon mysko inställning som NetOnNet gjort som orsakade detta.

Visa signatur

AMD Ryzen 7800x3d | Asus Strix X670E-F | G.Skill DDR5 2x32GB @6000MT/s CL30 | RTX 4090 TUF | Sound Blaster AE-7 | WD SN850x 4TB | Corsair HX1500i | NZXT H7 Flow | Logitech G915 TKL | G502 X Lightspeed | LG 42" C2 OLED | Logitech Z-5500 | Epos H6Pro | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem

Jag har också samma problem med netonnet, och det är den endast siten som strullar. Någon ar er har hittat en lösning för det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av bandoc:

Jag har också samma problem med netonnet, och det är den endast siten som strullar. Någon ar er har hittat en lösning för det?

Om du har problem med bara en site så sitter inte problemet hos dig, såvida du inte har ad blockers, dns blockers eller något annat.

Testa med t.ex. https://downforeveryoneorjustme.com/netonnet.se så ser du att det är inte bara du som har problem.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W