EU: "Ska bli världsbäst på halvledare"

Permalänk
Medlem

När en nation blir för beroende av en annan nation eller om landet är för beroende av en typ av inkomstkälla är det för mig helt uppenbart att man behöver göra sig mindre beroende.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagas:

Investeringar av företag ja men av stater och EU? Gång på gång har det visat sig extremt dyrt när stater ska skapa jobb.

Man ska inte glömma att förutom enorma kostnaden att bygga allt kommer de kräva subventioner för att kunna konkurrera med Asien vilket kommer kosta åtskilliga miljarder euro per år.

Se bara på EUs jordbrukssubventioner och vad de kostar. Det kan kännas abstrakt och att pengar från EU är gratis men det är skattebetalare i medlemsländerna som i slutändan betalar det är inte jultomten.

Enda sättet att få billigaste priserna är att låta marknaden bestämma var det är billigast att tillverka. Du kan få grafikkort för 1kr om du vill att staten subventionerar dem men det gör inte att de kostar 1kr i verkligheten bara att man betalar indirekt via skatt.

För att inte tala om att dessa subventioner kommer gå till några få stora bolag som redan är rika. Välgörenhet för miljonärer.

Det handlar inte främst om att få billigare produkter, utan att se till att man kopplar bort ett beroende från antagonistiska aktörer inom en tillgång att betrakta lika viktig som oljan. Priset kan tummas på så länge produktionskapacitet finns. Saknas produktionskapacitet blir kostnaderna för övriga industrin enormt kostsam och i princip omöjlig att komma från.

Mekanismerna för att få hit halvledartillverkare framgår inte i artikeln, men det lär nog inte bli subventioner likt det inom jordbruksområdet i EU. Utan handla mer om att röja undan etableringshinder, sänka trösklar för arbetsmigranter med önskvärd kompetens globalt och allmänt sörja om de stora bolagens intressen för att sänka risken med en storskalig etablering inom EU.

Värt att nämna är att jordbrukssubventionen inom EU är speciell. Det har varit en essentiell överenskommelse för att länderna inom unionen historiskt ska närma sig varandra inom en gemensam marknad. Med målet att minska ett priskrig, där aktörer med låga relativlöner ska kunna krossa konkurrensen och med det jordbruksnäringen i övriga unionen. Ett kostsamt, ofta kontraintuitivt område inom EU:s historia och drift, men ett nödvändigt sådant. Vi kommer naturligtvis inte se något alls lika omfattande, eller kanske ens art-besläktat, inom halvledarområdet inom EU.

Skrivet av Snyft:

Omöjligt att bli världsbäst om man ska kvotera in folket. Lycka till med detta luftslott.

Jag tror du läst någon annan artikel.

Permalänk
Skrivet av Mr.Borka:

Värt att nämna är att jordbrukssubventionen inom EU är speciell. Det har varit en essentiell överenskommelse för att länderna inom unionen historiskt ska närma sig varandra inom en gemensam marknad. Med målet att minska ett priskrig, där aktörer med låga relativlöner ska kunna krossa konkurrensen och med det jordbruksnäringen i övriga unionen. Ett kostsamt, ofta kontraintuitivt område inom EU:s historia och drift, men ett nödvändigt sådant. Vi kommer naturligtvis inte se något alls lika omfattande, eller kanske ens art-besläktat, inom halvledarområdet inom EU.

Jordbruket är typisk planekonomi med deras brister. Sveriges bönder får 10 miljarder att dela på, sverige ger sedan 46,8 miljarder till fattiga länder för att stärka deras matproduktion och annat. Vissa rika länder (kalifonen i usa) som producerar mycket mat genom att tömma grundvattnet och det fungerar fint så länge som grundvattnet ej är tomt.
Skulle ren marknadsekonomi råda så skulle de svenska bönderna med deras hårda vintrar, få soltimmar, höga djur och miljökrav gå under direkt. Och det hade gått jättebra, fast då hade de i de fattiga länderna klagat på vi hade köpt upp deras mat.

Kretstillverkning ser jag skiljer sig från jordbruket på så många punkter som helst. Det finns inget direkt som gör att vi har så otroligt sämre klimatföresättningar, frågan är inte om vi har bland de bästa för kretstillverkning?
Löner så har det förr varit mycket enkla jobb, frågan är inte om det mest är avancerade nu och slavlönfördelarna försvinner.

Orsak till att ha kretstillverkning är dock lite samma som jordbruket med att vara oberoende, sedan kanske såna fabriker spinner av jobb till annat. Jag tänker t.ex. en bilfabrik som Saab. Den skapade jobb åt de anställda, men hur många utanför fick inte jobb för denna. Alltifrån elektriker, automationsingenjörer, svetsare, mekaniker, restaurangfolk osv.

Åker man ut på landsbygden och ser på när deras enda stora fabrik läggs ner. Ja, hela samhället kan gå under, alla restauranger, datorbutiker, pubar och allt försvinner. Och när det gäller kretstillverkning, så kan det som sagt skapa mängder med jobb, mycket mer än bara de som råkar vara anställda av kretsfabriken.

*edit*
När det gäller statliga investeringar så räknar man förr att kostade något 1 miljard och bygga så var kostnaden för staten 1 miljard. Men väldigt ofta är det så att pengarna inte försvinner ur tomma intet utan de får betalt jobb för att bygga detta är svenska arbetare och projektet skapar jobb. Beroende på situation med jobb i övrigt, så kan man räkna ner kostnaden rejält.

Med detta satt om EU väljer att plöja ner mängder av miljarder på att bygga kretsfabriker, så kommer de också skapa mängder av jobb, alltifrån grävmaskinister, snickare, lastbilschaufförer och annat. Och deta leder till att kostnaden i det långa hela blir väldigt svårt att räkna på. Och det beror såklart på hur konjekturen är. Hade alla dessa ändå haft jobb, så blir påverkan mindre.

Permalänk
Medlem

Låter jättebra men kommer bli svårt att realisera eftersom produktionskostnaderna i Asien är så pass mycket lägre, EU kan säkert komma ifatt rent tekniskt men inte till samma prisnivå.
Skulle dom klara av att komma ner till samma priser som Asien håller idag ökar dom bara produktionen så att priserna dumpas vilket EU inte kommer klara av att följa.

Alternativet är att Asien kommer anpassa sin priser till EU's vilket slutkunden kommer få betala genom höjda priser på nästan alla varor.

Så allting kommer inte vara bra med EU's eventuella intåg på den nivån.

Permalänk
Medlem

Bättre sent än aldrig! Håll käf....nu börja bygg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Låter jättebra men kommer bli svårt att realisera eftersom produktionskostnaderna i Asien är så pass mycket lägre, EU kan säkert komma ifatt rent tekniskt men inte till samma prisnivå.
Skulle dom klara av att komma ner till samma priser som Asien håller idag ökar dom bara produktionen så att priserna dumpas vilket EU inte kommer klara av att följa.

Alternativet är att Asien kommer anpassa sin priser till EU's vilket slutkunden kommer få betala genom höjda priser på nästan alla varor.

Så allting kommer inte vara bra med EU's eventuella intåg på den nivån.

Det är kanske inte CPU och GPU på 3 nm som man i första hand är ute efter utan de kretsar som krävs till matproduktion skördetröskor lastbilar fordonsindustrin Europas försvarsmakter behov av kretsar tänker jag. Fler exempel sjukvård polis det behöver inte vara telefoner surfplattor på de senaste noderna för privatbruk.

Permalänk
Medlem

Fick kommentera denna delen av talet i lokal-tv i min roll som politiker. Det var angenämt att få nörda "datachips" i gammel-tv 😀

Visa signatur

AMD RYZEN 5 5600X | RTX 3060Ti | MSI B450 GAMING PRO CARBON AC

I ett tidigare liv:
AMD 2600X | AMD 8350 | AMD Phenom II X2 555 Black edition | AMD Athlon 64 3700+ | Intel® Pentium® II | Intel® 486DX2-66

Permalänk
Medlem

Biltillverkarna hinner gå i konkurs innan det hunnits bygga en fabrik i EU.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Låter jättebra men kommer bli svårt att realisera eftersom produktionskostnaderna i Asien är så pass mycket lägre, EU kan säkert komma ifatt rent tekniskt men inte till samma prisnivå.
Skulle dom klara av att komma ner till samma priser som Asien håller idag ökar dom bara produktionen så att priserna dumpas vilket EU inte kommer klara av att följa.

Alternativet är att Asien kommer anpassa sin priser till EU's vilket slutkunden kommer få betala genom höjda priser på nästan alla varor.

Så allting kommer inte vara bra med EU's eventuella intåg på den nivån.

Det är därför tullar uppfanns. Det här problemet du beskriver är tusen år gammalt så ekonomerna på macro-nivå vet vad det handlar om

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chibariku:

I stort sett dagligen med våra plånböcker. Bara kolla på mängden paket från wish.

Nej, du kan inte välja att köpa produkter med kretsar från EU.

Däremot allt skit som köps ... Bara slöseri, över konsumtion

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Medlem
Skrivet av moire:

Nej, du kan inte välja att köpa produkter med kretsar från EU.

Däremot allt skit som köps ... Bara slöseri, över konsumtion

Inlägget jag svarade på handlade om de senaste årtiondena och både EU och USA. 1990 stod Europa för över 40% av tillverkningen av halvledare.

Permalänk
Medlem

Mycket handlar om kostnader. Kan EU konkurrera prismässigt?

Permalänk
Medlem

Första tanken dethär låter j*vl dyrt. Bra med höga ambitioner och ser nog fram emot att få mera kretstillverkning till europa också men att bli "världsbäst" får de nog glömma. Skulle nog kosta såpass enormt att det inte blir aktuellt på kort sikt, knappast skulle detta aktualiseras under min livsstid iallafall. Sen att få tillverkarna att satsa är ju en annan fråga. Von Der Layen får nog stå och ropa ut att vi ska ha det och det men behöver inte betyda att de börjar bygga fabriker sådär bara om det inte kommer tillräckligt med pengar från EU. Intel skulle ju ha ganska stort stöd från EU för att få dit lite fabriker nyligen.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Medlem

Eu är världens andra största ekonomi och har nog goda möjligheter att göra det. Just Galileo är ett ypperligt exempel där EU verkligen har satsat och plöjt sanslöst mycket pengar som knappt någon invånare ens ryckt på axlarna över. Idag är vi väldigt tacksamma för Galileo. Samma sak med CAP (jordbrukssubventionerna) som gynnar allt EU-inhemskt jordbruk. Tryggt att ha viss produktion säkrad.

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Eller hur! Tror ja inte ett dugg på! Kostar ofantliga summor….

Skrivet av Chibariku:

I stort sett dagligen med våra plånböcker. Bara kolla på mängden paket från wish.

Helt rätt.

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Medlem

Överlag en okej målsättning. Men det lär inte hända särskilt mycket då det egentligen inte finns några ambitioner om att behöva mer teknik. Sverige har inga lägenheter till ingenjörer, kommer inte få några snabbtåg de närmaste åren eller för den delen några andra större tekniska förändringar. Banker, fakturabolag och mäklare behöver inte särskilt mycket teknik. Det gäller nog för hela Europa.

Permalänk
Medlem

EU är ju redan halvbäst på världsledare! Eller vänta nu...

Visa signatur

There are two kinds of people. People you drink with and people who make you want to drink.

Permalänk
Medlem

Pessimismen över Europas förmåga är nästan komisk i den här tråden.
Själv så tror jag helt klart att vi har tekniska fördelar gentemot resten av världen.
Alla problem som kan uppstå är kanske inte lösta redan nu, men motivationen för detta verkar hög, så det kan nog bli bra.

Sen är ju frågan hur stora volymer det ens behövs och om denna satsning riktar sig till privat bruk eller företag.
Marginalerna för produkter som riktar sig till professionella användare brukar ju ofta vara ganska rejäla, så det kanske finns svängrum för den egna produktionen att ta sig in där, speciellt då om den är delvis statligt finansierat(eftersom att staten i sig drar fördelar och har eget intresse av självförsörjning och säkerheten det bidar till).
IT är väl en del av infrastrukturen idag så att ifall vi utvecklar våra egna tekniska lösningar tillsammans med praktisk användning av detta så tror jag att det kanske kan ske en väldigt intressant teknisk utveckling framöver.
Kolla till exempel på USA där det är extrema problem med att få IT att fungera bra, tänker då bland annat på vinstmaximeringen som telecom bolagen sysslar med där, med låg motivation till att utveckla infrastrukturen.

Jag är lekman i ämnet, men det är i alla fall intrycket jag har över hur det ligger till.
Hoppas att jag inte är helt ute och cyklar

Permalänk
Medlem

Enda pessimism jag har över detta är att Tyskland kommer försöka ta alla EU pengarna och att det skall investera i just Tyskland för dom anser att det är där "alla" kunderna för halvledarna finns och därför måste det hamna i Tyskland...

Permalänk
Medlem

Det låter ju som en positiv idé, men jag undrar vad det eg. betyder i praktiken? Tillverkningen är ju beroende av en kedja av leverantörer och det går ju ända från att gräva upp mineralerna som behövs ur marken, till alla maskiner och industrier som krävs för att underhålla helheten. Det är ju väldigt komplext. Vi kan ju inte ens ersätta cement-tillverkningen, så hur ska hela produktionskedjan för halvledare sättas upp på ett effektivt sätt?

Mitt förtroende för politiker att lösa sånt här är inte det största. De tenderar bara kasta pengar på problem och sen blir det parasiter som tar resurserna, dvs de som är bäst på att söka statliga bidrag, inte de företag där det faktiskt skulle göra mest nytta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rymdriddaren:

Enda pessimism jag har över detta är att Tyskland kommer försöka ta alla EU pengarna och att det skall investera i just Tyskland för dom anser att det är där "alla" kunderna för halvledarna finns och därför måste det hamna i Tyskland...

En väldigt tunn analys. Jag tror inte det här behöver bli någon storpolitisk konflikt. Ländernas olika regeringar kommer vilja flörta med halvledarproducenterna att flytta till sig och försöka influera europeiska kommissionens urval. Men oavsett var inom unionen vi får en utökad tillverkning är det positivt för alla medlemsländer och våra grannar (i den utsträckningen en konkurrensordning inte slås undan, förstås). Nog för att de stora spelarna inom EU, främst Tyskland och Frankrike, kommer ha större muskler att flexa än de mindre länderna. Men så länge kapacitetsproblemen globalt består finns det stort tryck på att lösa problemet oavsett om stora delar av nyetableringen hamnar i Västeuropa eller låt säga Polen.

Blir detta en politisk maktstrid som förhalar etableringsprocessen kommer industrin vars utveckling och drift hotas av den svaga kretstillgången inte sitta stilla och vänta - utan utöva de påtryckningsmedel de har till sitt förfogande. Något som lär få politiska konsekvenser - kanske speciellt så i industriella Tyskland.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sorten:

Det är kanske inte CPU och GPU på 3 nm som man i första hand är ute efter utan de kretsar som krävs till matproduktion skördetröskor lastbilar fordonsindustrin Europas försvarsmakter behov av kretsar tänker jag. Fler exempel sjukvård polis det behöver inte vara telefoner surfplattor på de senaste noderna för privatbruk.

Har aldrig sagt att det skulle vara senaste för gpu och/eller cpu, oavsett vilken typ dom avser producera tror jag det kommer bli svårt att konkurrera på ett lönsamt sätt.

Skrivet av talonmas:

Det är därför tullar uppfanns. Det här problemet du beskriver är tusen år gammalt så ekonomerna på macro-nivå vet vad det handlar om

Ställ dig då frågan varför EU tidigare valde att flytta tillverkningen till Asien.
Om det inte var lönsamt att producera i EU tidigare vad är det som skulle göra det lönsammare nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Har aldrig sagt att det skulle vara senaste för gpu och/eller cpu, oavsett vilken typ dom avser producera tror jag det kommer bli svårt att konkurrera på ett lönsamt sätt.
Ställ dig då frågan varför EU tidigare valde att flytta tillverkningen till Asien.
Om det inte var lönsamt att producera i EU tidigare vad är det som skulle göra det lönsammare nu?

Det är relationerna med landet som ändrats, inte produktionskostnaden. "Lönsamt" innefattar mer än bara pengar. Nu är det helt enkelt inte "lönt" längre. Risken för att bli beroende av Kina är för stor.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jimsofie:

Det kräver en hel roman att besvara men det är inget man "röstar" om

Vad röstar vi för då? "Jobben" är ju en av dom hetare valfrågorna. Hur många gånger har "svenska jobb" prioriterats senaste 30 åren bortsett när Saudi-affären uppdagades?

Permalänk
Medlem

Den stora lösningen på frågan stavas nog Intel. VDn för bolaget har aviserat att man kommer bygga runt 8 fabriksenheter i Europa detta decennium. Dels för tillverkning till bla bilindustrin men även mer avancerad tillverkning.

Tycker det är lite orättvist att säga att EU inte har kompetens inom halvledare. Nu ligger inte ARM i EU längre, men man har en del forskningsinstitut som Intel brukar hänvisa till som man har djupt samarbete med - man brukar hänvisa till Leti, imec, Fraunhofer. Tycker inte man skall förglömma ASML - säg gärna till om jag har fel, men ASML har väl i princip monopol på de avancerade maskiner som används till kretstillverkning idag.

Visa signatur

Chassi : BitFenix Prodigy Svart mITX Moderkort : Asus P8Z77-I DELUXE mITX CPU : Intel Core i7 3770K RAM : Crucial 16GB (2x8192MB) CL9 1600Mhz Ballistix Sport

Permalänk
Skrivet av REWplayFF:

Jag menar. När röstade den demokratiska västvärlden för att flytta jobb och produktion till bl a Kina?

Jag tror inte det ingår i rösträtten, såvida du inte äger aktier i företaget och går på bolagsstämman 😋.

Permalänk
Medlem

150 miljader euro? Wow.. 1 527 459 000 000 SEK! Fler siffror än i mitt personnummer Med en folkmängd i EU på runt 450 miljoner så ger alla i genomsnitt över 3k per huvud, gammal som ung. Bankernas påhittepengar? Om inte och det är skattepengar vill jag åtminstone ha en gratis GPU som tack när allt är igång

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ceji:

Det kommer nog inte hända igen, tyvärr. Nu har konsumenter visat att de gärna betalar svindlande priser för grafikkort. Varför ska de då sänka? De är inte så dumma. Det skulle i så fall vara om det blev ett stort överskott på grafikkort eller någon börjar priskriga för att ta marknadsandelar. Men varken Nvidia, AMD eller Intel verkar vilja det när de kan mjölka marknaden med överpriser.

När konkurrenterna har/får hög tillgång på kretsar men låg försäljning kommer de att pressa priserna. Då blir övriga tvungna att pressa priserna också, de kan inte bara sitta still i båten och tro att deras grafikkort även fortsatt kommer sälja för 20k.

Enda skälet till att det är som det är idag är brist på kretsar.

Skrivet av shogun-r:

Tycker det är lite orättvist att säga att EU inte har kompetens inom halvledare. Nu ligger inte ARM i EU längre, men man har en del forskningsinstitut som Intel brukar hänvisa till som man har djupt samarbete med - man brukar hänvisa till Leti, imec, Fraunhofer. Tycker inte man skall förglömma ASML - säg gärna till om jag har fel, men ASML har väl i princip monopol på de avancerade maskiner som används till kretstillverkning idag.

Kompetensen i form av forskning etc finns där säkert bara man ser till att nyttja den. Det är väl snarare så att EU inte har några större tillverkare, men det behöver inte betyda att kompetensen inte finns.

Sen har vi även ex STMicroelectronics som används i en hel uppsjö med produkter, med bland annat Apple, Bosch, Cisco, Hp, Samsung, Sony, WD, Ericsson m.fl som kund... Dialog Semiconductor, Infineon Technologies med fler.

Kunskap finns, men de europeiska bolagen är mycket fokuserade på mikrokontrollers etc och inte så mycket på kraftfulla CPU/GPU etc, men en halvledarbransch finns det, om än kanske inte så mycket tillverkning sker just här.