Nybörjare behöver köpråd till första (unraid) servern

Permalänk

Nybörjare behöver köpråd till första (unraid) servern

Jag är en fullständig nybörjare när det kommer till servrar men har läst på lite grann och Unraid ser ut att passa mina behov.

Det finns huvudsakligen tre saker jag tänkt göra med servern:

  1. Köra plex

  2. Köra Calibre Server + Calibre-Web för mina e-böcker

  3. Använda den som en slags privat dropbox. Om jag har förstått rätt är det vad Owncloud och Nextcloud gör.

Bortsett från dem kan jag inte tänka mig mycket annat som kräver som kräver särskilt mycket systemresurser. Det kommer säkert bli mycket mer med tiden men så länge jag köper en modern processor borde det väl inte vara något problem. Jämfört med de flesta servar som jag läst om på forum är det här tänkt att vara en mycket minimal server.

Mycket längre än så har jag inte kommit, och har kört fast vid val av komponenter. Jag har en budget på cirka 5000 kr exklusive den enstaka hårddisken (Seagate Exos 12, 14, 16 eller 18TB) jag tänkt börja med. Bortsett från den vet jag inte vilka delar jag bör köpa.

Till att börja med, Intel eller AMD? Jag har läst att vissa Intelprocessorer stöder quicksync vilket borde göra att jag slipper köpa ett grafikkort då en processor med quicksync enkelt sköter eventuell transcoding. Dock tror jag att det mesta borde gå med direct-play. Men å andra sidan kanske det blir billigare när kostnaden för moderkortet inkluderas i beräkningen att köpa amd? Och sen är det väl så att AMD:s processorer stöder ECC men inte de flesta av Intels? Jag söker en prisvärd kapabel kombo.

Angående både moderkort och chassi söker jag ha något kompakt, alltså micro-atx eller mini-atx. Chassit bör helst ha plats för 2 st 3.5" hårddiskar, fler än så har jag beräknat inte kommer behövas och därför känns det onödigt med atx.

Vilken storlek ram bör jag sikta på, 16 GB?

Ssd behöver jag läsa på lite mer om själv, vill både ha det för att snabbt skriva till servern samt använda som permanent lagring för program/ docker containrar m.m.

Det är allt jag kommer på nu, låt mig veta om jag bör lägga till ytterligare information. Tack på förhand

Permalänk
Medlem

Som du skriver så är det transcoding som kräver mest.
Vill du att det alltid ska fungera? Då ställer du kravet efter den mest krävande situationen.

Kommer du ha 4k material?
Kommer flera personer använda Plex?
Kommer någon mobiltelefon använda Plex?
(Kommer du vilja sänka kvalitén för att spara bandbredd?)

Permalänk
Medlem

Om du vet med dig att du kommer transkoda och har plex pass så ska du absolut köra på intel med qs. 8e generationen eller senare.

Om du tänkt använda dig av en paritetsdisk i framtiden rekommenderar jag att du köper ett chassi med fler 3.5" platser än två.

Om du transkodar till ram så kan de vara klokt med minst 32GB annars räcker nog 16GB:)

Visa signatur

#1: Z370N ITX | i7 8700k | GTX 1080 | 32GiB
#2: P8Z77-M pro | i7 3770k | GTX 1050ti | 16GiB

Server: Z370-G | i5 8600T | 64GiB | UnRAID 6.9.2 | 130TB
Smartphone: Samsung Z Flip 5 | Android 13 | Shure SE535

Permalänk

Jag kommer ha 4k material, dock endast cirka 5% max. Flera personer kommer använda plex men troligtivis inte särskilt mycket, plex blir nog mest använt av mig. Då både på dator och mobil. Med tanke på att det är så lite material i 4k kan jag nog spara på bandbredd genom att kolla på något i lägre upplösning när jag är på mobilen.

Jag glömde skriva det men jag har inte plex pass, krävs det för transcoding med quicksync eller gpu?

Kan även lägga till att både upp och ner hastighet är 100 Mbps.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lacke7894:

Jag glömde skriva det men jag har inte plex pass, krävs det för transcoding med quicksync eller gpu?

Ja, och även för att tonemappa hdr till sdr.

Visa signatur

#1: Z370N ITX | i7 8700k | GTX 1080 | 32GiB
#2: P8Z77-M pro | i7 3770k | GTX 1050ti | 16GiB

Server: Z370-G | i5 8600T | 64GiB | UnRAID 6.9.2 | 130TB
Smartphone: Samsung Z Flip 5 | Android 13 | Shure SE535

Permalänk

Ok, om vi utgår från att jag skaffar plexpass och kommer behöva använda transcoding, vilka komponenter skulle du rekommendera?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lacke7894:

Ok, om vi utgår från att jag skaffar plexpass och kommer behöva använda transcoding, vilka komponenter skulle du rekommendera?

Jag skulle nog utgå från en intel i3 10100 (1249kr)

Visa signatur

#1: Z370N ITX | i7 8700k | GTX 1080 | 32GiB
#2: P8Z77-M pro | i7 3770k | GTX 1050ti | 16GiB

Server: Z370-G | i5 8600T | 64GiB | UnRAID 6.9.2 | 130TB
Smartphone: Samsung Z Flip 5 | Android 13 | Shure SE535

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Sett till ditt pris, se till att CPU med QS har höga passmark, I3-10100 får ca 8900 poäng medans en i5 får strax över 13K. Man räknar med 2000 passmark för varje användare i FHD.
Detta hjälper med strömning/transkodning.

Använd gärna ram för transkodning och ha cachefiler på SSD.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Sett till ditt pris, se till att CPU med QS har höga passmark, I3-10100 får ca 8900 poäng medans en i5 får strax över 13K. Man räknar med 2000 passmark för varje användare i FHD.
Detta hjälper med strömning/transkodning.

Använd gärna ram för transkodning och ha cachefiler på SSD.

Passmark kvittar ju om man använder igpun

Visa signatur

#1: Z370N ITX | i7 8700k | GTX 1080 | 32GiB
#2: P8Z77-M pro | i7 3770k | GTX 1050ti | 16GiB

Server: Z370-G | i5 8600T | 64GiB | UnRAID 6.9.2 | 130TB
Smartphone: Samsung Z Flip 5 | Android 13 | Shure SE535

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av LudvigLindell:

Passmark kvittar ju om man använder igpun

Förutsätter att man har Plex Pass vilket TS kanske inte vill ha eller har råd med. En liten FYI bara om man inte har Pass.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Förutsätter att man har Plex Pass vilket TS kanske inte vill ha eller har råd med. En liten FYI bara om man inte har Pass.

Vi skulle utgå från att ts hade pass enl ett tidigare inlägg

Visa signatur

#1: Z370N ITX | i7 8700k | GTX 1080 | 32GiB
#2: P8Z77-M pro | i7 3770k | GTX 1050ti | 16GiB

Server: Z370-G | i5 8600T | 64GiB | UnRAID 6.9.2 | 130TB
Smartphone: Samsung Z Flip 5 | Android 13 | Shure SE535

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av LudvigLindell:

Vi skulle utgå från att ts hade pass enl ett tidigare inlägg

Ja utgår vi från det så är det ju lugnt, jag gav som sagt bara mindre FYI om TS inte tänker köra Pass, för det är ju inte nödvändigt egentligen.

Permalänk
Medlem

Plex, är inte det någon tv4-Gladiator? jellyfin.org

Permalänk

Det känns som att det lutar mot Intel. Räcker i så fall en i3-10100 gott och väl för det jag tänkt använda servern till i några år framöver? Finns det några andra processorer att jämföra den med? Vilken är i5 motsvarigheten exempelvis? Sen ser jag att processorn inte stöder ecc, antar att ni kanske tycker det inte behövs för mina ändamål? Jag skulle även uppskatta rekommendationer för ett moderkort till processorn, helst micro-atx

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av cnst:

Plex, är inte det någon tv4-Gladiator? jellyfin.org

Rekommenderar också Jellyfin. Bytte från Plex till Jellyfin för dryga året sen som komplement till min Odroid-N2 med coreELEC. Används av familj och när jag inte är hemma men vill nå mitt bibliotek.

Rent, snyggt och lätt att hantera. Plex skulle jag inte ens längre överväga på mina maskiner. Känns bloatat.