Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Ansågs Kjell vara gratis pengar?
Det är trevligt när man blir tilldelad gratis pengar vid nyteckningar.
Annars är det väll bara köpa på marknaden

Erbjudandet såg attraktivt ut enligt olika börstidningar.
Uppgången är ca 20% nu, så hade man fått tilldelning enligt minsta post hade det gett nästan 1800kr.
Det var givet att den skulle stiga.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av glemmy:

Erbjudandet såg attraktivt ut enligt olika börstidningar.
Uppgången är ca 20% nu, så hade man fått tilldelning enligt minsta post hade det gett nästan 1800kr.
Det var givet att den skulle stiga.

Inte illa, synd att ni inte tilldelades

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

Tyvärr ingen tilldelning på Kjell för mig heller. Jag öppnade ett Nordnet ISK bara för detta och förde över summan jag försökte teckna med. Nu när det inte gick igenom vill jag hellre ha pengarna på mitt Avanza istället.

Någon som vet om man kommer behöva skatta för det nu, trots en snabb in och ut utan handel? Hur går det till i så fall, jag tänkte ju tömma kontot nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Duder:

Tyvärr ingen tilldelning på Kjell för mig heller. Jag öppnade ett Nordnet ISK bara för detta och förde över summan jag försökte teckna med. Nu när det inte gick igenom vill jag hellre ha pengarna på mitt Avanza istället.

Någon som vet om man kommer behöva skatta för det nu, trots en snabb in och ut utan handel? Hur går det till i så fall, jag tänkte ju tömma kontot nu?

Jepp, du åker på en kvartalsskatt för insättningen. Väsentligen tror jag motivationen är att du skattar för kvartalet eftersom du haft pengar där under kvartalet, även om det bara var en kort tid.

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av e1m1:

Jepp, du åker på en kvartalsskatt för insättningen. Väsentligen tror jag motivationen är att du skattar för kvartalet eftersom du haft pengar där under kvartalet, även om det bara var en kort tid.

Okaj. Så om jag då satte in 20000 så behöver jag alltså lämna kvar 20000/4 * 1.25 = 62 kr på kontot bara så blir skattmasen glad och nöjd?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Duder:

Okaj. Så om jag då satte in 20000 så behöver jag alltså lämna kvar 20000/4 * 1.25 = 62 kr på kontot bara så blir skattmasen glad och nöjd?

Om du vill ha så lite skatt som möjligt så bör du inte lämna några pengar på kontot

Visa signatur

DAN Cases A4-SFX | AMD Ryzen 7 9800X3D | Thermalright AXP90-X47 Full Copper |
INNO3D GeForce RTX 4070 Ti SUPER 16GB Twin X2 | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 | ASUS ROG Strix B650E-I Gaming WIFI | Samsung 960 EVO 1TB | Corsair SF-600

Permalänk
Medlem
Skrivet av e1m1:

Inte helt korrekt. ISK-skatten delas upp i två delar, kvartalsskatten och insättning/flyttskatten.

Kvartalskatten beräknas enbart på det belopp som du har vid kvartalets början. Det innebär att insättningar till och från kontot under kvartalet inte räknas med i kvartalskatten.

Däremot måste du betala skatt för varje insättning du gör. Och denna skatt dras inte av bara för att du tar ut pengarna, oavsett hur länge pengarna låg på kontot.

Således kan man inte nyttja systemet för att bara sälja av --> ta ut från ISK --> vänta till kvartalet är slut --> sätta in till ISK --> köpa nytt. Detta eftersom du måste beskatta insättningen till ISK-kontot.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem
Skrivet av Duder:

Nope, skatten betalar du när du deklarerar. Är det så att du får skatteåterbäring så kommer skatten från ISK att dras därifrån.

Till exempel om du har fått en skatteåterbäring på 100kr samt en ISK-skatt på 20kr så kommer du få ut 80kr. (Såvida du inte har något annat)

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

Om du vill ha så lite skatt som möjligt så bör du inte lämna några pengar på kontot

Skrivet av Cenorida:

Nope, skatten betalar du när du deklarerar. Är det så att du får skatteåterbäring så kommer skatten från ISK att dras därifrån.

Till exempel om du har fått en skatteåterbäring på 100kr samt en ISK-skatt på 20kr så kommer du få ut 80kr. (Såvida du inte har något annat)

Ok, jag hänger med! Tack för hjälpen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Duder:

Du behöver inte lämna pengar på något konto, det kommer hamna automatiskt på nästa års deklaration och du kommer få skatta där.

20000 / 4 = 5000
5000 * 0,375% (0,00375) = 18,25 kr mer skatt nästa år
Tar du ut pengarna och sätter in på ett nytt ISK så får du skatta en gång till som en ny insättning som jag förstår det.

Låter du pengarna ligga kvar så blir du även beskattad kvartalsvis för dom.

1 januari
1 april
1 juli
1 oktober

Visa signatur

Köpa ny TV? https://www.rtings.com/tv/tools/table
Klicka på hide images och sortera på mixed usage (bästa betyg)

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Duder:

Varför tipsar ingen dig att du bara genomför en flytt till Avanza så landar pengarna där istället, utan extra skatt och trams.

Skickar även med länken till dig.

https://www.avanza.se/flytta-vardepapper/flytta-vardepapper.h...

Se till att du bara har likvider, annars tar Nordnet en avgift.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

Således kan man inte nyttja systemet för att bara sälja av --> ta ut från ISK --> vänta till kvartalet är slut --> sätta in till ISK --> köpa nytt. Detta eftersom du måste beskatta insättningen till ISK-kontot.

Kanske var lite otydlig med att bara skriva "du åker på kvartalsskatt för insättningen", men det var väsentligen vad jag menade.

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon333222:

Varför tipsar ingen dig att du bara genomför en flytt till Avanza så landar pengarna där istället, utan extra skatt och trams.

Skickar även med länken till dig.

https://www.avanza.se/flytta-vardepapper/flytta-vardepapper.h...

Se till att du bara har likvider, annars tar Nordnet en avgift.

Absolut, vill man föra över pengarna till ett ISK-konto hos Avanza så är det inga problem. Gäller ju dock inte om man sparar i en annan skatteform.

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Cenorida:

Absolut, vill man föra över pengarna till ett ISK-konto hos Avanza så är det inga problem. Gäller ju dock inte om man sparar i en annan skatteform.

Jo. Det stämmer, men uppfattade att han sparade iISK på Avanza.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Duder:

Det gäller inte ISK.
Schablonbeskattningen kommer du se på din deklaration. Däremot på en kapitalförsäkring, kf behöver du pengar på kontot. Där dras skatten direkt!

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Herr Kantarell:

Jag har sålt det mesta förutom lite medtech bolag och andra bolag som jag ser lågt värderade.
Tror det kommer pysa ur många uppumpade aktier.

Skrivet av dust79:

Mycket snack i medierna om att det är en större börsnedgång på gång. Hur tänker ni? Sitta still i båten eller sälja av.

Har själv tänkt att låta det som är avsett att användas när jag gått i pension stå kvar. Men har även en hög pengar som är tänkt att användas för husköp. Svårt att veta horisonten, men går på endel husvisningar sen ett år tillbaks, så det finns viss risk att jag behöver pengarna snart... Men det kan ju ta mer än ett år till att hitta rätt.
Hur hade ni gjort? Är det dags att sälja av och sätta på konto?
Dessa pengar är i en mix av fonder, mestadels svenska och globala fonder. Samt teknik och biotech aktier.

Samma här, har valt allt sälja speciellt när man ska köpa lägenhet inom kort. Valde att sälja 95% av alla aktiefonder men går in mer på räntefonder så får man se framåt slutet på 2021 vad 2022 har att erbjuda.

Ska man inte investera/köpa hus eller lägenhet så kan man ha kvar en del pengar på marknaden. Annars anser jag att ska någon göra ett större inköp inom 1-2 års period så ska man nog inte gå allt för offensivt.

Permalänk
Medlem

Man ska aldrig vara all in i marknaden oavsett om man ska köpa nått eller inte.
Man kan vara mer eller mindre men absolut inte all in på aktier. Variation är ofta bäst.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Man kan vara mer eller mindre men absolut inte all in på aktier. Variation är ofta bäst.

Huh? Hur resonerar du då?

Finns många som är fullinvesterade på börsen, och det går alldeles utmärkt för dom.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av yaxez:

Finns många som är fullinvesterade på börsen, och det går alldeles utmärkt för dom.

Går utmärkt (för de flesta) att cykla utan cykelhjälm, men inget jag skulle rekommendera någon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Rent generellt ska man göra tvärtom mot vad experterna säger. De ger inte råd för din skull utan för sin egna skull.

Det är nog en rätt dum ide, däremot ska man kanske vara lite mer försiktig med vilka man ser som experter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av yaxez:

https://www.investopedia.com/terms/d/drypowder.asp

Alltid bra att ha lite torrt krut

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090 - Fractal North
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Pro M4 Pro 14"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Beror på har man inga ambitioner på att köpa något dyrt inom närmsta 5-10 åren kan man lasta in allt på börsen, räcker bra med enbart en buffert + kreditkort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kvarnis:

Beror på har man inga ambitioner på att köpa något dyrt inom närmsta 5-10 åren kan man lasta in allt på börsen, räcker bra med enbart en buffert + kreditkort.

Frågan är om man klassas som "all in i börsen" om man har en buffert?

Permalänk
Medlem
Skrivet av PlogarN97:

Går utmärkt (för de flesta) att cykla utan cykelhjälm, men inget jag skulle rekommendera någon.

Okej, du skulle rekommendera att dom försöker tajma marknaden istället?

Jag säger inte att man måste vara all in, men att säga att man absolut inte ska vara det är ju bara dumt.

Ha en process/plan som funkar för dig, som gör att du kan sova bra på nätterna.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av yaxez:

Jag vet inte vad du syftar på, traders?
Fullinvesterad ja visst men som sagt en buffert nån annanstans också.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Skrivet av Molotov:

Kanske missförstod dig, läste det som att man absolut inte ska vara 100% investerad i aktier.

En buffert är nog bra att ha för dom flesta vanliga dödliga, som icke har FU-money.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av yaxez:

https://youtu.be/xKmJNvSvmKw?t=68

https://youtu.be/XGJJJoRznLE

https://youtu.be/4SbjA8YozGo?t=373

Jag säger inte att man måste vara all in, men att säga att man absolut inte ska vara det är ju bara dumt.

Nej jag skulle inte rekommendera någon att timea marknaden.

Gör man medvetna beslut och vet om risker så kan man mycket väl ligga all in. Dock inget jag skulle rekommendera allmänt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Om du är fullinvesterad på börsen så har du ingen buffert med likvida medel, inte ens på lönekontot

Permalänk
Medlem
Skrivet av yaxez:

https://youtu.be/xKmJNvSvmKw?t=68

https://youtu.be/XGJJJoRznLE

https://youtu.be/4SbjA8YozGo?t=373

Visa signatur
Permalänk
Inaktiv
Skrivet av PlogarN97:

Om du är fullinvesterad på börsen så har du ingen buffert med likvida medel, inte ens på lönekontot

Kör barbell-metoden själv. 90% på börsen och resten cash. Skitsamma om det rasar 50-70%. Man får fortsätta köpa. Det viktigaste är att man automatiserar processen. Skiter i kolla när domedagsnyheterna kommer. Ett motto som jag följer är att när aftonbladet skriver "så blir du också en daytrader"-då är det all time high. När aftonbladet skriver "nu går världen under och så räddar du pengar". Då kommer det någon sparekonom och säger "sälj häften"..bla bla bla. Det är då man förlorar pengar. Utan kööööööööööööööööp när andra är rädda och säljer. Då fyndar du. Det är de 10% jag använder när marknaden har krashat totalt och man mår så jävla dåligt. Då går man in.