Permalänk
Medlem
Skrivet av Phod:

Jag som trodde ni gillade riskspridning. Själv gillar jag inte att anta att man kan sälja huset när man vill, separationer är svåra att förutse. Men visst, äger man det ensam så är det ju en annan sak. Personligen tycker jag att inte ha ett fullbelånat hus är en försäkring för ändrade förutsättningar i framtiden.

Riskspridning kan betyda väldigt olika saker inom olika kontext.

Riskspridning som något man gör när man väljer vad man ska investera i, det gillas definitivt, och det är rimligen den typ av riskspridning som nämns här normalt sett. Amorterar du så kan du inte investera de kronorna så så den typen av riskspridning är helt orelevant eftersom du aldrig kan göra ett val av aktier/fonder etc. där du ens kan ta den typen av riskspridning i beaktande.

Du verkar mena riskspridning inom kontexten för pengar som antingen är investerade eller använts för ammortering. Kortsiktigt spelar det väl knappast någon roll eftersom det antagligen är rätt små belopp i förhållande till både husets och lånets storlek (är väl vanligtvis någon/några procent). Men om du inte investerar summorna kommer sannolikt inflation för eller senare äta upp värdet* vilket kan betraktas som en enorm risk långsiktigt sett, typ som att köpa ränteobligationer med negativ ränta. Samtidigt är risken att förlora på investeringar väldigt liten långsiktigt sett (och med tillräckligt lång horisont gäller det även faktiskt värde efter inflation).

Dessutom tar du risken utan någon egentlig chans att tjäna något på det. Din enda egentliga "utdelning" får du i form av säkerhet av att ha mindre lån många år framåt i tiden, när du antagligen behöver det mindre pga. stigande huspriser (långsiktigt då, säger inte att huspriserna inte kommer krasha), bättre lön, större ansamling av saker av värde etc, och utöver detta med hög sannolikhet inte behövt den säkerheten alls om du istället investerat summorna.

*Av pengarna du lagt på ammortering då. Eventuella uppgångar av husets värde får du oberoende om du har lån eller ammorterat av det.

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skrotnisse92:

Vad kör du för tech-fonder?

JPM US technology
TIN ny teknik
Thematica future mobility

Permalänk
Medlem

Jag har sålt det mesta förutom lite medtech bolag och andra bolag som jag ser lågt värderade.
Tror det kommer pysa ur många uppumpade aktier.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av PatrickP:

Vad jag kan se var priset som högst (ca 140 dollar som du skriver) vid juni 2007, sedan kraschade det ner till ca 45 dollar vid årsskiftet 2008-2009. Vad jag kan googla mig till verkar Fukushima-olyckan ha skett i mars 2011. Jag ställer mig alltså tveksam till att den kraschen 2007-2009 berodde på Fukushima

Bubblan small runt sommaren 2007, sedan kom en återhämtning ca 3år senare som Fukushima satte stopp för 2011, sedan föll spot fram till 2017 för att plana ut, och nu har vi sett en återhämtning de senaste 2-3åren, ca, jag orkar inte kolla exakt, men så ligger det till på ett ungefär.

Permalänk
Medlem

Umida är fortfarande mitt heta tips. Jag gissar på 20-50kr när USA är lanserat.

Citat:
Dryckesföretaget Umida redovisar ökande omsättning under andra kvartalet jämfört med samma period året innan. Rörelseförlusten minskade med 4,7 miljoner kronor.

Nettoomsättningen exklusive punktskatter steg 60,4 procent till 14,6 miljoner kronor (9,1).

Rörelseresultatet blev -0,37 miljoner kronor (-4,4).

Resultatet före och efter skatt var -0,5 miljoner kronor (-5,2).

Kassaflödet från löpande verksamhet uppgick till 1,8 miljoner kronor (0,8).

"Försäljningsmässigt avslutade vi det andra kvartalet med 60 procent organisk tillväxt jämfört med föregående år vilket visar att de prioriteringar styrelsen och ledningen har fokuserat på bär frukt", säger vd Filip Lundquist.

Under kvartalet lanserade Umida produkten KISS Cold Gin vilken nu har listats i 297 av Systembolagets butiker. Lundquist fortsätter menar att bolaget håller kvar vid sina kommunicerade mål och ser fram emot lanseringen i USA.

"Jag är mycket nöjd över hur Umida utvecklats under årets första sex månader och efter denna starka start samt med vad som ligger framför oss ser jag inga hinder för oss att stänga helåret 2021 på vårt kommunicerade mål om 80 miljoner kronor i nettoomsättning samt att uppvisa ett positivt helårsresultat. Nu väntar lanseringen av KISS portföljen i USA vilket kommer bli vår största affär i bolagets historia och jag tror att detta bara är början på vår resa i USA", avslutar Lundquist.

Visa signatur

Dator: Ryzen 5700x3d - 16Gb - EVGA 3060 - Acer Predator X34A
Server: Dell Optiplex CasaOS Toshiba N300 8Tb
Anslutning: Fiber 1000 Mbit
Bilar: Tesla model 3 LR 2023, Renault Zoe 52kwh Edition One
Solceller: 12,1kwh. Pixii Home 20Kw/20Kwh

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trevlig:

Citat:
Dryckesföretaget Umida redovisar ökande omsättning under andra kvartalet jämfört med samma period året innan. Rörelseförlusten minskade med 4,7 miljoner kronor.

Nettoomsättningen exklusive punktskatter steg 60,4 procent till 14,6 miljoner kronor (9,1).

Rörelseresultatet blev -0,37 miljoner kronor (-4,4).

Resultatet före och efter skatt var -0,5 miljoner kronor (-5,2).

Kassaflödet från löpande verksamhet uppgick till 1,8 miljoner kronor (0,8).

"Försäljningsmässigt avslutade vi det andra kvartalet med 60 procent organisk tillväxt jämfört med föregående år vilket visar att de prioriteringar styrelsen och ledningen har fokuserat på bär frukt", säger vd Filip Lundquist.

Under kvartalet lanserade Umida produkten KISS Cold Gin vilken nu har listats i 297 av Systembolagets butiker. Lundquist fortsätter menar att bolaget håller kvar vid sina kommunicerade mål och ser fram emot lanseringen i USA.

"Jag är mycket nöjd över hur Umida utvecklats under årets första sex månader och efter denna starka start samt med vad som ligger framför oss ser jag inga hinder för oss att stänga helåret 2021 på vårt kommunicerade mål om 80 miljoner kronor i nettoomsättning samt att uppvisa ett positivt helårsresultat. Nu väntar lanseringen av KISS portföljen i USA vilket kommer bli vår största affär i bolagets historia och jag tror att detta bara är början på vår resa i USA", avslutar Lundquist.

Skriver under på det, har genererat bra avkastning åt mig och jag tror bara vi sett början.

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trevlig:

En kurs på 50 kr, då blir börsvärdet 1,1 miljarder (22 793 074 aktier).

För att få en P/E på 10 (räknar på vinstmarginal på 15%, just nu är den -8%) så behöver omsättningen landa kring 750 miljoner kronor.

Omsättning på omkring 60 miljoner nu, växer dom med 10% per år så tar det ca 27 år innan den är uppe i 750 miljoner.

Rätta mig gärna om jag har fel i något, men för mig ser inte det här lockande ut alls.

Är det rimligt? Hur har du räknat?

Visa signatur

Köpa ny TV? https://www.rtings.com/tv/tools/table
Klicka på hide images och sortera på mixed usage (bästa betyg)

Permalänk
Medlem

Varför så konservativ? P/E 10 är ju lågt räknat även på ett stabilt värdebolag med utdelning, säg något annat tillväxtbolag med 40% årlig tillväxt och så låg multipel?

Jag vet inget om Umida och äger inga aktier men jag tycker du har en märklig approach.

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zarkov:

Varför så konservativ? P/E 10 är ju lågt räknat även på ett stabilt värdebolag med utdelning, säg något annat tillväxtbolag med 40% årlig tillväxt och så låg multipel?

Jag vet inget om Umida och äger inga aktier men jag tycker du har en märklig approach.

Det är väl klokt att räkna konservativt och minimera riskerna, även med ett P/E på 20 med samma antaganden så tar det 19 år innan omsättningen är uppe i nog mycket, och då har jag varit väldigt generös och antagit 15% vinstmarginal och noll problem längs med vägen.

40% årlig tillväxt? Varför ska jag anta det?

Felskrivning
Visa signatur

Köpa ny TV? https://www.rtings.com/tv/tools/table
Klicka på hide images och sortera på mixed usage (bästa betyg)

Permalänk
Medlem
Skrivet av yaxez:

Det är väl klokt att räkna konservativt och minimera riskerna, även med ett P/E på 20 med samma antaganden så tar det 19 år innan omsättningen är uppe i 750 miljoner, och då har jag varit väldigt generös och antagit 15% vinstmarginal och noll problem längs med vägen.

https://i.imgur.com/2msaWV6.png
40% årlig tillväxt? Varför ska jag anta det?

Tyckte jag läste någonstans att de hade en genomsnittlig tillväxt på rullande 12 månader på dryga 40 % men jag tar tillbaka det, jag hittar inte var jag läste det.

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aabbcc:

Tre portföljer:
50% i diverse fonder
30% börsnoterade bolag
20% privatägda/icke listade bolag.

Spännande att se någon som håller på med olista bolag. Jag känner mig som en ganska van investerare, men olistade bolag är helt okända vatten för mig (och antagligen de flesta andra också).

Har du några speciella metoder i hur du går tillväga när du bestämmer dig för att handla olistat, jämte mot vanliga listade bolag eller fonder? Har hört att olistade bolag i regel har rätt bra rabatt mot om de senare tar steget till att bli listade, är det den stora anledningen till att man handlar dem, eller finns det några andra anledningar?

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1

Permalänk
Medlem
Skrivet av yaxez:

En kurs på 50 kr, då blir börsvärdet 1,1 miljarder (22 793 074 aktier).

För att få en P/E på 10 (räknar på vinstmarginal på 15%, just nu är den -8%) så behöver omsättningen landa kring 750 miljoner kronor.

Omsättning på omkring 60 miljoner nu, växer dom med 10% per år så tar det ca 27 år innan den är uppe i 750 miljoner.

Rätta mig gärna om jag har fel i något, men för mig ser inte det här lockande ut alls.

Är det rimligt? Hur har du räknat?

En sådan uträkning är exakt vad man vill se (bortsett slutsatsen om 27år då så klart) som bakomliggande motivation när folk höftar till om att "<x> kommer att ha en kurs på <y> kronor om <z> dagar/månader/år", dessvärre finnes de i princip aldrig när folk hostar upp siffror för vad de tror aktier kommer vara värda

En bekant tryckte på väldigt hårt i våras för att jag skulle köpa Qlife, som han själv har stora innehav och som han också övertalat flera andra att köpa, då med argumentet att han ser att de snart kommer ligga kring 50-70. Frågade varje gång vad han baserade det på, tills hans slutligen medgav att det inte fanns något bakom det alls. Och nej, de har fortfarande inte nått intervallet (förvisso har de haft en spik in i intervallet, men tror det var innan detta skedde) vilket jag nu, när han väl slutat trycka på för köp, istället ser till att upplysa om någon gång i månaden eller så

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av e1m1:

Spännande att se någon som håller på med olista bolag. Jag känner mig som en ganska van investerare, men olistade bolag är helt okända vatten för mig (och antagligen de flesta andra också).

Har du några speciella metoder i hur du går tillväga när du bestämmer dig för att handla olistat, jämte mot vanliga listade bolag eller fonder? Har hört att olistade bolag i regel har rätt bra rabatt mot om de senare tar steget till att bli listade, är det den stora anledningen till att man handlar dem, eller finns det några andra anledningar?

Det beror på vad han menar med olistade aktier. Köper du via FundedByMe eller Pepins får du vanligtvis ganska lite för pengarna, den stora fördelen är att du inte kan sälja när som helst och det kan leda till stora värdeökningar eftersom dina känslor inte kan styra över ditt ägande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av e1m1:

Anledningarna är väll mest att jag har diverse vänner som startat bolag som dels går riktigt bra samt som jag personligen tror på planen för samtliga jag är inne i är börsnotering inom 1-2 år så ja rabatten som du säger ser i dagsläget ut att ha blivit ganska rejäl.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aabbcc:

Anledningarna är väll mest att jag har diverse vänner som startat bolag som dels går riktigt bra samt som jag personligen tror på planen för samtliga jag är inne i är börsnotering inom 1-2 år så ja rabatten som du säger ser i dagsläget ut att ha blivit ganska rejäl.

Har du aktierna i en försäkring som till exempel https://www.kaptena.se/ eller har du dem som vanliga aktier?

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Har du aktierna i en försäkring som till exempel https://www.kaptena.se/ eller har du dem som vanliga aktier?

Vanliga aktier

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phod:

Jag som trodde ni gillade riskspridning. Själv gillar jag inte att anta att man kan sälja huset när man vill, separationer är svåra att förutse. Men visst, äger man det ensam så är det ju en annan sak. Personligen tycker jag att inte ha ett fullbelånat hus är en försäkring för ändrade förutsättningar i framtiden.

Lite nyfiken på det där. Jag tänker mig att de flesta yngre får sälja hus vid eventuell separation, oavsett hur man väljer risker? Genomsnittligt hus i landet ligger ju på runt 4miljoner. Vid eventuell separation där man äger halva var, så krävs det ju mer eller mindre att huset är obelånat för att man ska kunna behålla det efter en separation?

Blir självklart annorlunda om man inte äger bostaden gemensamt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skrotnisse92:

Lite nyfiken på det där. Jag tänker mig att de flesta yngre får sälja hus vid eventuell separation, oavsett hur man väljer risker? Genomsnittligt hus i landet ligger ju på runt 4miljoner. Vid eventuell separation där man äger halva var, så krävs det ju mer eller mindre att huset är obelånat för att man ska kunna behålla det efter en separation?

Blir självklart annorlunda om man inte äger bostaden gemensamt.

Fast oavsett om det är obelånat så får den ena parten betala den andra runt 2 miljoner, det är väl snarast det som är det stora problemet?

Visa signatur

i7-12700K - Asus Z690-Plus D4 - Asus GeForce TUF OC 3080 - Corsair HX850 // Acer LG OLED42C2 // Intel NUC NUC5i3RYH // Synology DS214play // Synology DS1019+ // Ipad Pro 11" // Macbook Pro late 2016 // Macbook Pro 14" 2021 //MacbookPro M4Pro 12/16 late 2024 24GB/1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av bubbelbabbel:

Fast oavsett om det är obelånat så får den ena parten betala den andra runt 2 miljoner, det är väl snarast det som är det stora problemet?

Ja precis, det är väl det jag menade även om jag inte skrev det. Den som behåller huset efter en separation hamnar i den situationen. Nu antog jag väl att man kunde leva med 50% belåning vid denna situation.

Permalänk

Mina favoriter kommande 12 månaderna:
ZignSec - Lågt värderat sett till marknadsposition och potential när fler länder öppnar för mobil ID verifiering och liknande tjänster. Är bara en tidsfråga egentligen. Helt klart mitt favoritbolag sedan ett bra tag tillbaks och utvecklas i takt med förväntan.
AAC Clyde Space - Oerhört låg värdering sett till ordrar. Räcker egentligen med det för att rättfärdiga ett köp i dagsläget. Har dock haft rätt lång sjunkande trend så blir knepigt att ta sig upp utan lite hack och folk som passar på att sälja av med vinst eller mindre förlust. Tror ändå rymdsektorn kan ta fart kommande året och då kan det lossna för många bolag i den sektorn.
Angler Gaming - Tillväxtbolag med nästan 8% direktavkastning (ingen garanti) i dagsläget och över 40% upp till en någorlunda vettig kurs. Även om igaming får lite fortsatta smällar av moralkärringar så har jag svårt att se att det inte ser mycket trevligare ut inom några månader.

Diskuterar gärna bolagen med de som är nyfikna eller mer kunniga

Permalänk
Medlem
Skrivet av osterlichtenich:

Angler Gaming - Tillväxtbolag med nästan 8% direktavkastning (ingen garanti) i dagsläget och över 40% upp till en någorlunda vettig kurs. Även om igaming får lite fortsatta smällar av moralkärringar så har jag svårt att se att det inte ser mycket trevligare ut inom några månader.

Tack denna verkar vettig

Visa signatur

Dator: Ryzen 5700x3d - 16Gb - EVGA 3060 - Acer Predator X34A
Server: Dell Optiplex CasaOS Toshiba N300 8Tb
Anslutning: Fiber 1000 Mbit
Bilar: Tesla model 3 LR 2023, Renault Zoe 52kwh Edition One
Solceller: 12,1kwh. Pixii Home 20Kw/20Kwh

Permalänk
Medlem

Nästa månad kommer jag nog behöva ta lite pengar till annat

Visa signatur

CPU : 12900KS GPU : 3090 Strix OC RAM : G.Skill 32GB 6600MHz 34-40-40-105SSD : 2st SN850 1TB Bildskärm 1: Strix PG279Q 1440p@165Hz G-SYNC Bildskärm 2: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Bildskärm 3: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Vattenkylning CPU,GPU och RAM, 3*360 rad

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Boozfob:

Nästa månad kommer jag nog behöva ta lite pengar till annat
https://i.imgur.com/jI0ux92.png

Just pengar verkar ju inte vara den trånga sektorn för din del

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Skrotnisse92:

Ja precis, det är väl det jag menade även om jag inte skrev det. Den som behåller huset efter en separation hamnar i den situationen. Nu antog jag väl att man kunde leva med 50% belåning vid denna situation.

Jag har sett till att jag kan lösa ut partnern vid en eventuell separation. Oavsett vad så är det inte jag behöver lämna radhuset pga brist på resurser.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon333222:

Just pengar verkar ju inte vara den trånga sektorn för din del

Om du menar lönen ser ju inte ut som något märkvärdigt/median för riket vilket kanske inte är så illa beroende på ålder, det märkvärdiga är väll att hela lönen åker in på avanza men får anta att han har buffert/bor billigt, eller bor hemma.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lappen81:

Om du menar lönen ser ju inte ut som något märkvärdigt/median för riket vilket kanske inte är så illa beroende på ålder, det märkvärdiga är väll att hela lönen åker in på avanza men får anta att han har buffert/bor billigt, eller bor hemma.

Precis, är 25år men har inte ens fullständiga gymnasiebetyg så jag är nöjd med lönen 👍
Bor hemma men betalar 20% av bruttolönen (exkl övertid) för det vilket jag har kunnat tagit från andra investeringar än så länge. Målet var att sätta in 100% de första 6 månaderna iallafall, men det kan jag nog inte göra nästa månad om jag inte säljer några aktier från andra konton, men just nu är det inget jag vill sälja. (6 månaders anställning, får veta under veckan om det blir hejdå, förlängt eller tillsvidare)

På tal om lön så slår jag mitt tidigare rekord nästa månad

Visa signatur

CPU : 12900KS GPU : 3090 Strix OC RAM : G.Skill 32GB 6600MHz 34-40-40-105SSD : 2st SN850 1TB Bildskärm 1: Strix PG279Q 1440p@165Hz G-SYNC Bildskärm 2: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Bildskärm 3: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Vattenkylning CPU,GPU och RAM, 3*360 rad

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av lappen81:

Ja precis, men @Boozfob gör helt rätt. Istället för att supa upp pengarna så ska man investera så mycket man bara kan. Man ska passa på när man är ung och inte har familj. Tänk dig 400K-500K i indexfonder när han är 25. 40 år senare så har ju pengarna ökat cirka 5-6ggr och det är om man slutar investera från och med idag. Har en kollega som har 250K i fonder och hon är inte ens 21.

Det jag menade var att hela lönen åker in på investeringar. Det är ju sista raden efter intäkter- utgifter som betyder något.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon333222:

Ja precis, men @Boozfob gör helt rätt. Istället för att supa upp pengarna så ska man investera så mycket man bara kan. Man ska passa på när man är ung och inte har familj. Tänk dig 400K-500K i indexfonder när han är 25. 40 år senare så har ju pengarna ökat cirka 5-6ggr och det är om man slutar investera från och med idag. Har en kollega som har 250K i fonder och hon är inte ens 21.

Det jag menade var att hela lönen åker in på investeringar. Det är ju sista raden efter intäkter- utgifter som betyder något.

Det gäller att hitta en balans mellan att "leva nu" och "leva sen".

Att maximalt spara och därmed potentiellt begränsa sig gällande ex resor, hobbies är ju inte direkt eftersträvansvärt skulle jag anse. Särskilt om man är ung och har god hälsa.

Man vill hitta ett mellanläge där man både kan leva nu och sen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PlogarN97:

Det gäller att hitta en balans mellan att "leva nu" och "leva sen".

Att maximalt spara och därmed potentiellt begränsa sig gällande ex resor, hobbies är ju inte direkt eftersträvansvärt skulle jag anse. Särskilt om man är ung och har god hälsa.

Man vill hitta ett mellanläge där man både kan leva nu och sen.

Detta mellanläge borde väl finnas nån riktlinje, typ en viss procent av en sparkvot i relation till nettinkomst, kan det kanske vara om man månadssparar runt 25% eller mer som livskvalitén försämras, eller är det högre/lägre vad tror du?.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kvarnis:

Detta mellanläge borde väl finnas nån riktlinje, typ en viss procent av en sparkvot i relation till nettinkomst, kan det kanske vara om man månadssparar runt 25% eller mer som livskvalitén försämras, eller är det högre/lägre vad tror du?.

Jag har alltid tyckt att man bör ligga runt 40% av nettolönen till ”sparande” (dvs i realiteten 35-45%). Som ”sparande” ser jag dock både amortering av bostadslån och pengar som används på kort sikt (renoveringar, större resor man inte gör så ofta mm) utöver pengar som skall användas på längre sikt.