Amazon råkar avslöja ny Kindle Paperwhite

Permalänk
Melding Plague

Amazon råkar avslöja ny Kindle Paperwhite

Amazon avslöjar av misstag en ny Kindle Paperwhite-läsplatta med större skärm, trådlös laddning och bättre bakgrundsbelysning.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Har två stycken kindle, paperwhite och oasis. Alla som läser borde ha den här, överträffar alla förväntningar!

Permalänk
Skrivet av cracko:

Har två stycken kindle, paperwhite och oasis. Alla som läser borde ha den här, överträffar alla förväntningar!

Håller med, så många som tror att det är som att läsa på en surfplatta.

Visa signatur

På tok för många datorer för att skriva här

Permalänk
Medlem

Är det den på bilden? Dom svarta kanterna är ju enormt stora?

Permalänk
Medlem

Hur fungerar det med en Kindle och eböcker från andra tjänster än Amazon? Så som biblioteken, andra bokhandlar eller Project Gutenberg?

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk

Så många läsplattor jag har köpt i mina dagar. Jag funderar på när jag köpte min första. Jag bytte hela tiden för att de blev lite bättre och jag trodde att nu hade de blivit så bra så de kunde de ersätta böcker. De senaste 10åren har jag enbart gått över till surfplattor och har upplevt dem bättre att läsa diverse böcker som inte är superbra välgjorda. Jag har köpt dyra programmeringsböcker som ser rent skit ut i epub, det syns att de inte har ansträngt sig för att se till så att saker hamnar rätt.

Nu en massa år efter. Jag förstår helt vitsen med läsplatta då som nu. Problemet är att allt tar plats i väskan.
Egentligen ska man i väskan ha en bra laptop, bra surfplatta, bra läsplatta och en bra digital anteckningsbok som reMarkable 2.

Användargruppen jag tänker främst på läsplatta är de som läser väldigt mycket helt vanligt populära böcker. Inte oss som läser programmeringsböcker, massa pdf, word och andra dokument.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cracko:

Har två stycken kindle, paperwhite och oasis. Alla som läser borde ha den här, överträffar alla förväntningar!

Är det inte med Kindle som man får reklam, tracking och blir inlåst till Amazons butik?

Använt Kobo H2O i många år och är nöjd iaf! Tycker läsplattor med e-ink är överlägest tryckta böcker! Jag skulle vilja byta till de nya som nu har automatisk ljusstyrka och temperaturinställning på ljuset men kör nog slut på den jag har först. Tycker plattorna är rätt dyra med tanke på att de enbart klarar av en enda grej.

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanandersson:

Hur fungerar det med en Kindle och eböcker från andra tjänster än Amazon? Så som biblioteken, andra bokhandlar eller Project Gutenberg?

Med t.ex. Calibre så kan du enkelt kopiera in EPUB och liknande format på en Kindle.
https://calibre-ebook.com

Visa signatur

“Problems that remain persistently insoluble should always be suspected as questions asked in the wrong way.” ― Alan W. Watts

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanandersson:

Hur fungerar det med en Kindle och eböcker från andra tjänster än Amazon? Så som biblioteken, andra bokhandlar eller Project Gutenberg?

Det går att konvertera epub och annat till Kindle-format med gratisprogrammet Calibre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Är det den på bilden? Dom svarta kanterna är ju enormt stora?

Ja något ska man ju hålla i.

Permalänk
Medlem

Hur funkar dom här med att läsa tex serier i cbr format?

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Kindle Whitepaper är fantastisk för skönlitteratur, men när hade Amazon tänkt släppa en Kindle med färgdisplay? Ser allt fler tillverkare som släpper läsare med färgdisplay, så man tycker ju att Amazon borde ha en på gång.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem

Ett problem är att många bibliotek kräver android eller iOS för att kunna låna och läsa böcker, dom fungerar inte längre på läsplattor.
En android eller Apple surfplatta är inte lämpliga att läsa böcker med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

Kindle Whitepaper är fantastisk för skönlitteratur, men när hade Amazon tänkt släppa en Kindle med färgdisplay? Ser allt fler tillverkare som släpper läsare med färgdisplay, så man tycker ju att Amazon borde ha en på gång.

De har ju vanliga plattor med färg, fire eller vad de nu heter, men det är inte skönt att läsa böcker på i längden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Är det inte med Kindle som man får reklam, tracking och blir inlåst till Amazons butik?

Använt Kobo H2O i många år och är nöjd iaf! Tycker läsplattor med e-ink är överlägest tryckta böcker! Jag skulle vilja byta till de nya som nu har automatisk ljusstyrka och temperaturinställning på ljuset men kör nog slut på den jag har först. Tycker plattorna är rätt dyra med tanke på att de enbart klarar av en enda grej.

Nej man kan ta bort all reklam och blir inte inlåst. Köper mest på Amazon själv men även en del på tex bokon.se, går att få böckerna direkt från bokon till plattan med ett klick. Inget få hem fil och ladda över med kabel etc, du köper svensk bok i svensk affär och när du betalt finns den i din kindle.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snubb1:

Ett problem är att många bibliotek kräver android eller iOS för att kunna låna och läsa böcker, dom fungerar inte längre på läsplattor.
En android eller Apple surfplatta är inte lämpliga att läsa böcker med.

Jag drar hem böcker från biblioteket och laddar vidare till min läsplatta. Visst hade varit skönt att ladda direkt till plattan men ingen show-stopper
Kan sakna färg som någon skrev om det är t ex en faktabok med illustrationer men för skönlitteratur är det kanon.

Permalänk
Medlem

Känns som att ’läckan’ lyckades, vilken tur att de ’råkade’ komma ut...

Jag tror inte jag har sett en enda Kindle-artikel på Swec på de senaste 5 åren (kan såklart ha fel)

Men denna lyckas fastna på grund av hur kul det är att detta råkade komma ut... (något syniskt)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

Kindle Whitepaper är fantastisk för skönlitteratur, men när hade Amazon tänkt släppa en Kindle med färgdisplay? Ser allt fler tillverkare som släpper läsare med färgdisplay, så man tycker ju att Amazon borde ha en på gång.

Vilka konkurrenter finns det med färgdisplay? Finns det någon som även hanterar vanlig slösurf utan att man måste byta enhet?

Permalänk
Medlem

Ägt ett antal olika kindles men min favorite var Voyager, dock gav jag upp den när batteriet började svaja på den och köpte en Kobo Libra H2O som jag är mycket nöjd med, bättre kant och trevligare att hålla i ( Som Kindle oasis men den är ganska rejält dyr )

Har ägt e-book läsare i över 10 år nu och läser så got som dagligen på en, läser typ kanske en eller två fysiska böcker per år och det är mest faktaböcker för jobbet, inget jag vill gå tillbaka till

Skrivet av Chromatic:

Är det den på bilden? Dom svarta kanterna är ju enormt stora?

Och de är i ärligt namn nästan lite för små när man vill hålla i den och utan att råka nudda skärm och bläddra i onödan, dessa kanter är absolut inte till någon nackdel, vist det ser snyggt och fräck ut med små kanter o.s.v men det är i ärlighetens namn inte praktiskt och bara till stor nackdel, skärm ytan är inte speciellt viktig om du läser böcker, större yta är mer praktist t.ex. om du behöver läsa mer formaterad text som fakta böcker som programmerings böcker dessa rekommenderar jag surfplattor till istället.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tenerezza:

Ägt ett antal olika kindles men min favorite var Voyager, dock gav jag upp den när batteriet började svaja på den och köpte en Kobo Libra H2O som jag är mycket nöjd med, bättre kant och trevligare att hålla i ( Som Kindle oasis men den är ganska rejält dyr )

Har ägt e-book läsare i över 10 år nu och läser så got som dagligen på en, läser typ kanske en eller två fysiska böcker per år och det är mest faktaböcker för jobbet, inget jag vill gå tillbaka till

Och de är i ärligt namn nästan lite för små när man vill hålla i den och utan att råka nudda skärm och bläddra i onödan, dessa kanter är absolut inte till någon nackdel, vist det ser snyggt och fräck ut med små kanter o.s.v men det är i ärlighetens namn inte praktiskt och bara till stor nackdel, skärm ytan är inte speciellt viktig om du läser böcker, större yta är mer praktist t.ex. om du behöver läsa mer formaterad text som fakta böcker som programmerings böcker dessa rekommenderar jag surfplattor till istället.

Oj då, jag trodde dom hade något som gjorde att man inte vände blad superlätt om man råkade komma åt. My bad

Permalänk
Medlem

Jag använder PocketBook InkPad Pro 2 och är mycket nöjd med den och deras öppna standard. Önskade att Remarable 2 hade lite bättre ebook hanterare, då hade det blivit ett köp direkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snubb1:

Ett problem är att många bibliotek kräver android eller iOS för att kunna låna och läsa böcker, dom fungerar inte längre på läsplattor.
En android eller Apple surfplatta är inte lämpliga att läsa böcker med.

Används inte epub längre hos biblioteken?
Förvisso behöver man ofta mellanlanda boken på en dator och det kräver ju lite framförhållning.

Annars brukar väl eböcker vara rätt billiga att köpa, i alla fall engelskspråkiga som inte är purfärska.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiinis:

Jag drar hem böcker från biblioteket och laddar vidare till min läsplatta. Visst hade varit skönt att ladda direkt till plattan men ingen show-stopper
Kan sakna färg som någon skrev om det är t ex en faktabok med illustrationer men för skönlitteratur är det kanon.

Efter att många bibliotek uppdaterat e-bokslösningen så kan man inte ladda hem i något format som går att ladda över till läsplatta och Adobe Digital Editions stöds inte längre.
Du har kanske tur att ditt bibliotek inte bytt e-bokslösning men många bibliotek har tyvärr gjort det och därefter fungerar det inte att läsa e-böcker på läsplatta och inte heller på en windows dator/surfplatta.
Innan "uppdateringen" av e-boks lösningen kunde jag ladda hem på annan enhet och sedan ladda över på läsplatta jag kunde även ladda hem böcker direkt på läsplattan även om en dator var mycket mer praktisk till att leta nya böcker.

Skrivet av henkiii:

Används inte epub längre hos biblioteken?
Förvisso behöver man ofta mellanlanda boken på en dator och det kräver ju lite framförhållning.

Annars brukar väl eböcker vara rätt billiga att köpa, i alla fall engelskspråkiga som inte är purfärska.

Endast Android och iOS stöds av den "uppdaterade" lösningen många bibliotek bytt till men det finns en del bibliotek som avstod den nya lösningen då läsplattor och windows inte längre fick något stöd och där fungerar det som förr.
En surfplatta eller smarttelefon är inte de bästa enheterna för att läsa e-böcker men det är de enda enheter som stöds om biblioteket "uppdaterat" lösningen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snubb1:

Efter att många bibliotek uppdaterat e-bokslösningen så kan man inte ladda hem i något format som går att ladda över till läsplatta och Adobe Digital Editions stöds inte längre.
Du har kanske tur att ditt bibliotek inte bytt e-bokslösning men många bibliotek har tyvärr gjort det och därefter fungerar det inte att läsa e-böcker på läsplatta och inte heller på en windows dator/surfplatta.
Innan "uppdateringen" av e-boks lösningen kunde jag ladda hem på annan enhet och sedan ladda över på läsplatta jag kunde även ladda hem böcker direkt på läsplattan även om en dator var mycket mer praktisk till att leta nya böcker.
Endast Android och iOS stöds av den "uppdaterade" lösningen många bibliotek bytt till men det finns en del bibliotek som avstod den nya lösningen då läsplattor och windows inte längre fick något stöd och där fungerar det som förr.
En surfplatta eller smarttelefon är inte de bästa enheterna för att läsa e-böcker men det är de enda enheter som stöds om biblioteket "uppdaterat" lösningen.

Det hade jag ingen aning om, trist om det är sant, kanske leder till större piratkopiering istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Känns som att ’läckan’ lyckades, vilken tur att de ’råkade’ komma ut...

Jag tror inte jag har sett en enda Kindle-artikel på Swec på de senaste 5 åren (kan såklart ha fel)

Men denna lyckas fastna på grund av hur kul det är att detta råkade komma ut... (något syniskt)

Samtidigt är Noelia en relativt ny skribent på Swec och som ofta hittar nytt uppfriskande innehåll. Hon kommer säkert publicera fler artiklar med ämnen som vi normalt inte har sett "på 5 år"

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem

Vi har en Kobo Libra H2O, valde den eftersom den verkade "öppnare" än Kindle, men i vilket fall så är den behagligare att läsa på än vår Ipad Mini. Som visserligen är mycket bättre på att snabbt kolla igenom pdfer, osv, men att just läsa är bättre på läsplattan. Om det är så att biblioteken låser sig till Android och IOS så är det olyckligt. Dock är det väl så att nästa generations läsplattor kommer att ha färg och köra Android, gissar jag?

Kan ju lugnt säga att om förlagens DRM (som jag gissar driver på bibliotekens val) gör att jag inte längre enkelt kan låna e-böcker på biblioteket så får det lösa sig på annat sätt.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem

Är det här en tänkbar kandidat för manga läsande?

Permalänk
Medlem

Paperwhite är nog min bästa resekamrat när jag är på jobbresor och semester vid poolen.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snubb1:

Ett problem är att många bibliotek kräver android eller iOS för att kunna låna och läsa böcker, dom fungerar inte längre på läsplattor.
En android eller Apple surfplatta är inte lämpliga att läsa böcker med.

Tycker du. Själv har jag slutat läsa på min Kindle och läser böcker på min android 6" ( i kindle-appen).
Så mycket bättre flyt, och läser jag i mörka rum så byter jag färg på text o bakgrund samt dämpar ljuset.

Enda gången jag finner en läsplatta bättre är i direkt solljus på högsommaren. Med andra ord vid stranden. Och där vill jag inte ha elektronik bland vatten o sand så de få gångerna köper jag en pocket

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Vilka konkurrenter finns det med färgdisplay? Finns det någon som även hanterar vanlig slösurf utan att man måste byta enhet?

Mig veterligen finns inga e-ink lösningar med färg. Det som gör läsplattan unik är att den skapar bilden med reflektiv teknik. Dvs du måste ha en belysning över den för att kunna läsa den. Precis som vanligt bläck på papper fungerar. Det gäller även för de med inbyggd belysning. Det är därför det ger en sådan skön och behaglig upplevelse. En surfplatta av vanlig sort har en emissiv teknik där displayen är bakgrundsbelyst, eller själv lyser (oled t.ex). Den har fördelen med snabbare refresh, färg och allt sånt, men är lite mer jobbig för ögat. Bara en läsplatta med e-ink i svart-vitt (gråtoner med dithering) ger den där riktiga pappers-känslan vid läsning.

Så förvänta dig ingen surfupplevelse. Detta är en enhet för att läsa böcker på. Ljudböcker möjligen, men då kan man lika gärna köra mobilen.

Nu drog jag teknikbakgrunden direkt ur minnet så jag kan ha använt några felaktiga termer här eller där, men i det stora hela ska det stämma.

Själv äger vi tre Kindle Paperwhite av olika årgångar som nyttjas flitigt av mig, sambon och den äldre sonen. Calibre som nämnts är lösningen för att ladda och konvertera andra e-boksformat till Kindle, smidigt och gratis. Har inte läst nån pappersbok sen paperwhite 2 kom.