Gud asså, varför måste *alla* dricka Apple-coolaid. Speciellt designers och produktuvecklare.. även PR då.
Alla vill sälja enheter som är 99% apple men deras eget namn (och os) och missar att knappt apple vill sälja laptops längre.
första 10 minuterna låter precis som steve jobbs när dom pratar om perfekta leder, pixlar, knappar "be there the instant you need it".
Ja, dom ser bra ut.. Men min erfarenhet är att mjukvaran spelar dåligt, ja den funkar ju men mängden konstiga buggar på surfaceenheter är märkligt. När det är en premiumprodukt så ska det väl vara premium programvara också? Apple har ibland problem, men köper jag en Macbook får jag en snygg enhet (om man gillar sånt) och programvaran funkar stabilt med allt man väntas använda en mac till.
WINTEL däremot, det köper man för att jobba med och vara produktiv med.. eller spela då, men det gör inte folk som köper dessa maskiner lika lite som macfolk.
Nä vore en bra grej om dom kom ut med en färdig produkt utan massa skumma barnsjukdommar, dockor som funkar dåligt (eller inte alls. Kan jag iofs förstå, apple har ju inga dockor så varför ska vi ha det?!). Saknar dockorna på thinkpad/lenovo som var mekaniska med en egen port. Dom funkade *alltid*, du kom, du klickade, du började jobba. I dag ansluter du thunderboltdockan så händer inget, eller rebootar datorn.. eller så funkar det efter liten fördröjjning. Sen kostar den 5000kr också :/
Jag har mac på jobbet och måste ansluta 3 sladdar på morgonen. Det är dessutom en dator för 35k ex moms som en vacker dag kommer lägga av pga ett sandkorn i tangentbordet (för jag måste ju ha den med mig i väskan som inte är klinisk ren)... portarna har tjorvat mer än en gång, nu funkar tex 2 av portarna inte till video ut men laddning/usb går bra.
Thunderbolt är nog fan det sämsta skräpet som finns. Serieportar funkar i 50 år utan att man behöver installera om en drivrutin eller starta om en enhet, usb är marginellt sämre.
Nä låter gnällig men jag vet inte varför nån väljer att köpa detta såvida deras PR lyckats hjärntvätta en.. Inte till dom priserna heller och det går ju inte och laga eller ens byta batteri. Där är väl lenovo bättre, saker må va lödda men inte batteriet.
Hur är det ens med garantier i sverige för dessa? Menlöst att lägga 30k på en dator som kan eller inte kan gå sönder efter 13 månader. Förväntar mig längre livstid än 12 månader på en sådan burk. Lenovo har onsite support för 600kr i 3 år, och då byter dom ut det trasiga inom 2 arbetsdagar, detta inkluderar tangentbord, skärmar, portar (där det går) osv.
Eller gör dom som apple, har man inte apple care så kostar det alltid 7000kr att laga en mac, oavsett felet är deras värdelösa kretsar (TB portarna igen).. eller skärmen, eller vad som helst.